هدایت شده از آن سو | روایت آنسوی ماجرا
📸ستاره خونین شبکه های اجتماعی
هشتگ در سپهر مجازی؛
🔸هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم.
تلخیض از اقای علیرضا محمدلو.
#کلینک_مجازی#سواد_رسانه_ای#سواد_رسانه#زیست_مجازی#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_دانشجویی #عملیات_روانی
🔹روایت آنسوی ماجرا | @onsoo_ir
هدایت شده از آن سو | روایت آنسوی ماجرا
پیوست👆👆
🔸هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم
🔸هشتگ و تمرکز
محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، «اقتصاد توجه» است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و «حواس پرتی» از مسائل هم عرض یا موازی به کار میرود.
🔸هشتگ و ارضا نفس
سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای «تولید خشم» صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای «خودنمایی و شهوت» است. هرچقدر کاراکترها کوتاه میشود، فرکانس استدلال پایین میآید و هیجان افزایش مییابد.
🔸تفرقه و هشتگ
هشتگ به یک زبان نو در جامعه شبکه ای تبدیل شده و اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبانِ تولیدِ «نظم اجتماعی» و تخلیه انتقادات است اما اگر علیه نظام حاکم باشد، «زبان اعتراض» و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت به عبارتی هشتگ سازی توان «فرقه سازی» و «قطبی سازی» جامعه را هم فراهم میکند.
🔸هشتگ و ابتذال فرهنگ
مکانیزم رشد فرهنگ، افزایش مصرف کتاب و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت است اما نبض جامعه پلتفرمی، «افکارعمومی» است.افکار عمومی برخلاف فرهنگ که «معرفت پایه» است، «خبرپایه» است. هشتگها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم میکنند و با «افزایش هیجانات»، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به ابتذال و سرگردانی نزدیکتر میکنند.
🔸هشتگ سازی و مارپیچ سکوت
وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده می شود اتفاقی بنام مارپیچ سکوت یا «همان وحشت از مخالفت با فضای مجازی» رقم می خورد. در این اتفاق بصورت کاملا رباتیک، چندصدمیلیون هشتگ در راستای «اکثریت سازی» و «اکثریت پنداری» ساخته میشود. مکانیزم اکثریتپنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با «گفتمان هشتگی» است.
🔸چه کسی فکر می کرد که پیشنهاد کریس مسینا، مخترع هشتگ روزی توسط توییتر و فیسبوک رد شود ولی همان ایده به محور اصلی شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شود و کلی اثر مثبت و مخرب داشته باشد.
@onsoo_ir
🔎آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطهای به آشوب هندسی
▫️آواتار ها تصاویری هستند که کاربران در اینترنت و به خصوص در تالار گفتگو برای پروفایل خود استفاده میکنند. کاربران عموما از آواتار خود در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و #فضای_مجازی استفاده میکنند. این تصویر، جایگزین تصویر واقعی فرد است و افراد در صورتی از آن استفاده می کنند که تمایلی به انتشار #تصویر_واقعی خود نداشته باشند.
▫️در مدل جنگهای شناختی، برای انگاره سازی و مسمومیت و تخریب افکارعمومی، از #شبیه_سازی، واقعنمایی و آواتارسازی از وضعیت موجود استفاده میشود. این سبک در واقع #مسیر_میانبری است که بجای میدان گسترده و پهنای باند بالای اغتشاشات، در نقاط خاص، متمرکز میشود و با آواتارسازی از نقاط آشوب، به #آشوب_هندسی و فراگیر و چندوجهی بعد از چندمرحله نائل میشوند.
▫️عکسنوشت ها و کپشنهای بدون سند، کلیپهای ساختگی و تاریخ مصرفگذشته، #پروفایلهای_سیاه یا رنگی یکدست، تکرار کلیدواژههای مشترک و #هشتگسازی از روشهای معمول در تکنیک آواتارسازی آشوبناک از وضعیت موجود هستند. در چند روز اخیر هم شاهد این ماجرا هستیم که رسانه های معاند درصدد تهیه مقدمات و مواد اولیه این جنگ آواتاری بوده که به چندنمونه اشاره میشود.
1⃣ #اعتصاب کامیون داران، تعطیلی مغازهها و تضعیف سرمایه بانک ها را جهت فلج اقتصادی دنبال میکنند.
2⃣ #اغتشاش دانشجویی و فلج دانش و دانشگاه را با مسمومیت زنجیرهای و مشکوک در دستور کار قرار میدهند.
3⃣#دستکاری بازار ارز و دارو را جهت تولید نارضایتی و همراه کردن قشر خاکستری و خاموش با اغتشاشات در برنامه دارند.
4⃣ #کشته_سازی از مردم عادی و سپس تولید ناامنی با ترورهای متقابل کور(مثلا بمب گذاری) یا هدفمند(مثلا حمله به مدارس علمیه جهت نفرتآفرینی ) هم در چک لیست عناصر معاند قرار دارد.
5⃣ #پروپاگاندای مجازی و فلج شناختی جهت تعمیم اعتراضات، اغتشاشات، اعتصابات و نارضایتیها و بیاعتمادیها نیز قلب عملیات آواتارسازی را تشکیل میدهد.
🔻این روش ترکیبی، برای تبدیل آشوب نقطهای به آشوب هندسی و چندوجهی است. اساسا وقتی سرمایه اجتماعی یک شورش پایین باشد از مدل غیرمتراکم و آواتاری بهره میبرد تا #عمق_پایین و #پهنای_پایین شورش را از این طریق جبران کند. حواسمان به مهرههای شطرنج دشمن باشد تا در روایت، تبیین و کنشگری رسانه ای و میدانی، منفعلانه، متاخرانه و غافلگیرشده رفتار نکنیم.
✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه
🆔 @asre_tabyin
📝چرا محتوای خوب مهمتر از رسانه خوب است؟
🔸مطالعات شناختی ثابت کرده است که انسانها دایره ی توجه محدودی دارند و وقتی مقداری از توجه آنها به چیزی جلب شود دیگر برای بقیه پیام ها جایی نمی ماند.
🔹در عصر کنونی اگرچه ما گستره وسیعی از رسانه ها و پیام ها را در اختیار داریم، معمولا یک زیرمجموعه کوچک از آنها را که به بهترین وجه، نیاز مارا برآورده می کنند، انتخاب می کنیم.
🔸بنابراین وقتی رسانه ها تعداد پیام های عرضه شده را گسترش میدهند، افراد #گسترهی_مواجهه خود را بیشتر نمیکنند؛ بلکه اینکار تنها باعث بیشتر شدن مخاطبین جدیدی می شود که به این پیام نیاز دارند.
🔸فرگوسن در تحقیقی که در سال 1992 انجام داد به این نتیجه رسید که حتی در خانه هایی که بیش از یکصد کانال تلویزیونی وجود دارد، بینندگان به پنج الی هشت کانال نگاه می کنند و بقیه را رها می کنند. همچنین داشتن دستگاه کنترل از راه دور و ضبط برنامه های پخش شده هم تا اندازه گنجینه ی کانال های شخص بیشتر شود.
🔹بنابراین برنامه سازان رسانه ای، تمرکز خود را از سامانه های #عرضه_محتوا گرفتند وبه پیام ها دادند. این شرکتها مخاطب را بیشتر از لحاظ پیام هایی که آنها را جلب می کند، می بینند تا به عنوان گروهی از آدم های محدود به یک رسانه.
منبع: سواد رسانهای، جیمزپاتر
🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
🔎شش سکانس از فاشیستهای درجه یک!
علیصدرینیا نوشت: این تصویر را بعنوان آینه بگذارید روبروی مخالفان جمهوری اسلامی تا خودشان ببینند عجب چهرهای دارند! میگویند جمهوری اسلامی ایراد دارد؟ ضعف دارد؟ قبول، ولی این چهره وحشتناک آنها حتی همفکرانشان را هم میترساند! کدام چهره؟ میگویم...👇👇
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎شش سکانس از فاشیستهای درجه یک! علیصدرینیا نوشت: این تصویر را بعنوان آینه بگذارید روبروی مخالفان
1⃣ #مغازهدار_سنندجی رئیسجمهور را جلوی مغازهاش دیده، خوشحال شده و با روی باز از او استقبال کرده؛ طرفداران شعار آزادی آنقدر تهدیدش کردهاند و آدرس و شمارهاش را پخش کردهاند که مجبور شده ویدئو بدهد و #عذرخواهی کند!
2⃣ از رعنا رحیمپور #مجری_بیبیسی که یک عمر در خدمت جریان دروغ فعالیت کرد، یک فایل صوتی منتشر شد که نسبت به شبکه اینترنشنال نقدهایی داشت؛ با او کاری کردند که #پست_خداحافظی منتشر کرد و فرار کرد!
3⃣ مهران مدیری ویدئویی انتقادی منتشر کرد؛ قهرمانش کردند؛ چند وقت بعد ویدئوی عذرخواهی منتشر کرد؛ به سرعت برایش #شایعه درست کردند که او بخشی از عملیات ربایش علی کریمی بوده! تا دیگر کسی جرات نکند از قطار اجباری آنها پیاده شود!
4⃣ احمد زیدآبادی حتی میگفت فحش رکیک دانشجویان هم باد هواست؛ اما بخاطر یک متن در نقد حامد اسماعیلیون چنان تهدیدش کردند که #پست_خداحافظی گذاشت و رفت!
5⃣ علیه بازیکنان #تیم_ملی فوتبال آنقدر عملیات روانی کردند، و تهدید و فشار را ادامه دادند که اینها تیم جمهوری اسلامی اند نه تیم ملی؛ اینها شایستهترینها نبودهاند، انتخابهای آخوندها بودهاند! بازیکنان از شدت آن فشارها در یک بازی سرود ملی نخواندند؛ اما آنها به این هم راضی نشدند و برای باختشان #جشن_گرفتند و عکس زخمی بیرانوند را منتشر کردند و نوشتند آهِ مردم گرفته!
6⃣ وقتی دیدند #کیروش محکم جواب سیاسیکاریهای رسانههای انگلیسی را میدهد، به مربی پرتغالی هم رحم نکردند و او را در شبکهشان، #نماینده_ولیفقیه خطاب کردند!!!
🆔@asre_tabyin
🔎 10 یادداشت در باب جنگ روایتها و جنگ شناختی
1⃣ده فاز #جنگ_روایتها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی
2⃣تکنیک های #کنش_رسانهای_موثر در جنگ روایت ها
3⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی
4⃣ماساژ پیام(۱) و تحریف کلام رهبرانقلاب به سبک اینترنشنال سعودی
5⃣عملیات ترور با توسل به رمزگشایی تقابلی و کلیدواژه "کار خودشونه"
6⃣یک بُرد فوتبالی و هشت شکست فرافوتبالی!
7⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران
8⃣جنگ روایت ها و مدل جریانسازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی
9⃣آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب نقطهای به آشوب هندسی
🔟براندازی با تکنیک تصویرسازی، مسمومیت خبری و مبتنی بر فراواقعیت
🆔@asre_tabyin
🔎منطق براندازهای ماکیاولیست
"در #جنگ_روانی ما باید دروغ بگیم، لایی بکشیم، خیانت کنیم، خنجر از پشت بزنیم! پروپاگاندا کنیم! بدیهیه که باید اخبار کشتار #فیک منتشر کنیم...."
✍ماکیاول هم میگفت هدف، وسیله را توجیه میکند. تاکید داشت که عدالت و اخلاق برای شهریار و دولتمرد و حاکم، عین حماقت است. در سیاست باید دروغ گفت تا نتیجه گرفت...
🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
▫️در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" میچرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، قلب ساختار #معرفت_شناسی را شکل میدهد.
▫️در جنگ شناختی که #افکارعمومی را بعنوان مخاطب خود میبیند، تلاش بر اعتبارزایی یا #اعتبازدایی است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت میگیرد یا ترور اعتبار و دلیلخاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد.
▫️اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق میشود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف میشود که در ادامه تبیین میشود.
1⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره میبرند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت میدهند. #شعارهای_ساختارشکنانه مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانهملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی)
2⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیتها و روشنفکران اجتماعی تشکیل میدهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل میکند، عقلانیت و #حمایت_نخبگانی است و لایه های اعتبار را مقاوم تر میکند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا میتوان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی)
3⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهرهها و قهرمانها و مشاهیر به جادهای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیتهای مقبول و چهرههای مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی #سرمایههای_فرهنگساز هر سیستمی محسوب میشوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز میتوان ذیل این محور، طبقهبندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی)
🔸اعتبارزدایی از مرجعیتهای سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و #ایجاد_نویز در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس میکند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش میکشد.
🔸در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور میکند تا #رمزگشایی_پیام از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش میشود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه #سکته_ارتباطی صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل میرود.
✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎ضرورت روایت جنایت در کنار روایت شهادت
امروز یکی از جانیان اغتشاشگر بنام محسن شکاری به جرم #ضرب_و_جرح شدید مامور امنیت به سبک وحشیانه و ایجاد ارعاب عمومی و تهدید مغازه داران به پایین کشیدن کرکره و... به دار آویخته شد. علی کریمی فراری معلوم الحال هم برایش استوری کار کرد و نظام را به انتقام تهدید کرد!. قبل از اینکه از او هم نوید افکاری دیگری بسازند(قاتل بودنش را سانسور کردند و کشتی گیر بودنش را برجسته کردند) و جای جلاد و شهید را عوض کرده و اذهان را به آشوب کشیده و نظام را متهم کنند، #روایت_جنایت_شکاریها را در ضمن روایت شهادت آرمان ها و روح الله ها تمیز و موثر به انجام رسانید.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تیپ شناسی معترضین بازداشت شده
در گزارش تحلیلی از گفتگو با ۷۰نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر چنین نتایجی از شخصیتشناسی زندانیان بدست آمده که محل تامل است؛
1⃣ تیپ هویت جو/ 2⃣ تیپ برانداز/3⃣ تیپ زیست مجازی/4⃣ تیپ آشفته....
پ.ن؛ از قرار معلوم این تیپ شناسی بصورت ششگانه تدوین شده که صوت و اینفوگرافی آنها را از اینجا دریافت نمایید.
🆔@asre_tabyin
🔎الگوی قصاص و اجرای عدالت با پیوست رسانهای
▫️روایت جنایت و #اقناع_افکارعمومی برای تبیین و توجیه عدالت و قضاوت دادگاه در عصر ارتباطات و رسانه، بسیار حیاتی است. در موقعیتی هستیم که بدلیل فشار رسانههای معاند و ضعف حافظه تاریخی ما ممکن است جای جلاد و شهید بتدریج یا دفعتا حتی عوض شود. شرایطی که دوسه سال پیش برای نویدافکاری رقم خورد را یادمان نرفته که چگونه وصف و عنوان قاتل از پسوند و پیشانی او #سانسور شد و وجه کمرنگ کشتی گیر بودنش #برجسته_سازی گردید.
▫️اما در جریان دو قصاص اخیر که صورت گرفت، الگویی در رسانههای ما عملیاتی شد که #پیشرفت_کنشگری را در سپهر رسانه ای کشور، تا حدودی نشان میداد. هرچند که تکثر سکوهای انتشار و تنوع بسترهای کنشگری و #ارتقای_محتوای_پدافندی و توجیه و تمرکز سکوهای مرجع(همچون اقلیتی از نخبگان و علما که بافهم نادقیق میدان، به رسانه های معاند پاس گل میدهند)هنوز هم جای کار و پیشرفت دارد.
1⃣ استدلال و اعتبار شناختی: مناظره ای برای پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی ترتیب داده شد تا مشروعیت بخشی توییتری و فانتزی در پوشش فقه و حقوق و اخلاق خنثی شود.(هرچند کم و لاغر بود)
2⃣ اقناع و القای فراگیری: نمونه های مشابه قصاص و عملکرد پلیس در خارج کشور و خصوصا کشورهای مدعی و معاند، منعکس شد.
3⃣ اسکات و مچ گیری: موارد مشابه قصاص، بنفع سلبریتی های مدعی و مخالف، بازنشر شد. افرادی که از قصاص سارق گردنبند خود نگذشتند و پای #احترام_قانون و #امنیت_مردم را وسط کشیدند!
4⃣ بیان عمق فاجعه از زبان سوژه(جدال اعتراف): عمق فاجعه از زبان خود قاتل در دادگاه و مراحل بازپرسی اش پخش گردید و شبهه مظلومیت و احتمال اسطورگی اش را مرتفع کرد.
5⃣ همذات پنداری و تمرکز بر ابعادعاطفی: مظلومیت مقتول و خانواده داغدارش به تصویر کشیده شد و تایید عاطفی قانون را ارتقا داد یا حداقل غلیان های مجازی معکوس را خنثی کرد.
6⃣ همراه سازی و اعتبار اجتماعی: روایت و شرح ماوقع از زبان شاهدان ماجرا تدوین و منعکس شد و همراهی افکارعمومی با اجرای قانون قصاص را تصویرسازی کرد.
🔻هرچند که شبهه و #جنگ_روانی در سطح خبری و عمق شناختی، تمام نشدنی است اما این سبک از #تبیین و روایت اگر با ارتقای ۱.کثرت و ۲.کیفیت و ۳.سرعت و ۴.هماهنگی مواجه شود، میتواند الگوی مناسبی برای عملیات های رسانه ای و #خنثیسازی_جنگهای_روانی جاری و آتی تلقی شود. خداقوت
🔎علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیگر رسانه
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
🔴اگر دعوا بر سر زندگیاست،قصاص، زندگی میبخشد...
ایده ی زندگی که این روزها بر سر زبان هاست، صدسالی است که در آرای غربیان با اهتمام نیچه تناوردهشد.
او، علیرغم آنکه ادیان ابراهیمی را متهم به سلب زندگی میکند، بر این باورست که چند آموزهی اسلام یعنی زندگی....
او میگوید سرکوب، آنگاه که زندگی و ادامهی آن را سلب میکند، معنا مییابد.
از همین رو، بر مسیحیت میتازد. چرا که مسیحیت بر این باورست که "با شریر مقاومت مکنید، بلکه هر که به رخسارۀ راست تو طپانچه زند، دیگری را نیز به سوی او بگردان (انجیل متی 5/ 39)." و به نظر وی، این گزاره، سرکوب کرامت انسان است و سرکوب آن، یعنی سرکوب زندگی....
او که اسلام را از حافظ و حسنالصباح میشناسد، بر این باورست که حکم جهاد در اسلام، برخلاف آموزههای مسیحیت، تو را به جنگ برای کرامت انسانیات رهسپار میکند و از همین رو، جهاد را "حکمی برای زندگی" برمیشمرد.
او اسلام سیاسی را هم بخشی از ایدهداشتن اسلام برای زندگی میداند.
یکی از مشکلات جهان غرب، دقیقا مسالهی انتقام است. حواشی "حدود انتقام" حقوقدانان و جامعهشناسان زیادی را درگیر این مساله کرده که مسالهی آنها، سیریناپذیری انسان در "عطش انتقام" و تعیین حدود آن است.
در این میان، برایان ترنر، محقق نیچهای انگلیسی، اذعان میدارد که "باید اهمیت سیاسی این گزاره کتاب مقدس درک شود که خداوند میگوید: انتقام از آن من است. و انتقام باید از عرصهی سکولار_آنگونه که در وضع فعلی غرب است_خارج شود."(Turner,1984:260)
اگرچه مسیحیت، عملا ایدهی خاصی برای حد انتقام در زندگی دنیوی انسانی ندارد، اما اسلام، بعنوان دین خاتم و دینی برای زندگی_نه فقط دینی برای مابعد مرگ_ حدود قصاص را معین کرده است.
و این، تفسیری است از آیه شریفه ۱۷۹سورهمبارکه بقره که " و قصاص، برای شما، زندگی است، باشد که بپرهیزید".
اگر دعوا بر سر زندگیست، قصاص، برای زندگی و بخشی از زندگیست....
✍مریم منصوری
@azmanegasht
📝رسانه شناسی اعتراضات و تکنیکهای شناختی
🔸انسانهای نخستین برای تأمین غذایشان بسیار اهل سفر بودند و چون مثل انسان امروزی یخچال نداشتند «آزادی» بیشتری در مسافرت داشتند. آنها در زمستانها حوالی استوا سکونت میکردند و در تابستان به مناطق نزدیک قطبها مهاجرت می کردند.
🔹وقتی به استوا میروید توقع گرما دارید و وقتی به قطب میروید توقع سرما دارید و قاعدتا کاپشن تنتان میکنید حالا تصور کنید همه چیز به هم بریزد و قطب گرم شود و در استوا برف ببارد. در این حال یک #اختلال_ذهنی و استرس در مخاطب ایجاد میشود. این روایت یک شیوه رسانه ای است که اصطلاحاً به آن #استوای_سرد_و_قطب_گرم می گویند.
🔸قاعدتا وقتی که #گرانی میشود مردم باید #اعتراض کنند وقتی که اعتراض می کنند باید #کف_خیابان بیایند وقتی کف خیابان می آیند؛ یعنی زدوخورد و هزار مسئله دیگر رخ میدهد. این حالت استوا گرم و قطب سرد است؛ اما ناگهان رسانه میگوید باید محیط را برعکس کنیم، یعنی زمانی که همه چیز آرام است با یک مسئله ساده مردم را به کف خیابان می آورند برای مثال رسانه ها تلاش میکند به خاطر یک مؤسسه مالی و اعتباری کوچک، همه مردم را به کف خیابان بیاورند و آن را معضل همگانی کنند.
🔹نتیجه این تکنیک تلاش برای پیوستن به #شورشهای_حداقلی میباشد و فرد احساس میکند اگر همراه جمعیت و محیط معکوس سازی شده، همراه نشود یا به عبارتی در استوا کاپشن نپوشد دچار استرس خواهد شد.
🔸امروزه آنچه تبدیل به #گزارش_رسانه_ای میشود نوعی صحنه پردازی برای روشن نگه داشتن آتش اعتراضات در بستر #رسانه است.
🔹رسانه از شهرهای مختلف به عنوان #استودیوهای_اصلی ساخت کلیپ و فیلم اغتشاشات استفاده می کند؛ و مکرر مشخص شده که این بازداشت شدگان از ساکنین همان شهر نبوده و برای اجرای پروژه شان #دوره_گردی کرده اند.
🔸بخش تأسف انگیز ماجرا اینجاست که این فیلم ها اغلب با نقش آفرینی واقعی برخی #جوانها ساخته میشود.
در واقع خیلی ها نمیدانند در حال بازی در یک صحنه از پیش طراحی شده هستند. همه چیز برایشان مثل فیلم #نمایش_ترومن به نظر میرسد. ستاره این فیلم نقش مردی را بازی میکند که بدون آنکه بداند از همان زمان تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه سازی شده، زندگی میکند.
🔹رسانه امروز، بیانگر فیلمی است که در صحنه ی نمایش و فیلم برداری جمعیت حداقلی میخواهند با #کشتار_سازی، #تظاهرات کوچک، #عملیات_های_ایذایی، استوای گرم و قطب آرام کشورمان را دستخوش #تغییر کنند!!!
🌐#عصر_تبیین
🆔@asre_tabyin
📝هیپنوتیزم رسانه ای و سربازان ویرانی
🔸وقتی حرف از جنایتهای خیابانی مثل شکنجه و سوزاندن و تجاوز می شود، همه میدانیم کار چند نفر است و کسی نمی تواند به دیگران تعمیم بدهد اما #تشویق_جنایت چطور؟ هر معترضی باید بتواند به این دو سؤال جواب بدهد:
۱_چه جنایتهایی را علیه روحانیت پلیس و بسیجی ممنوع میدانی؟
۲_کجا جنایتهای مکرر از جبهه #براندازی را محکوم کرده ای؟
🔹برآیند پاسخها این نیست که معترضها مردود شده اند و رفتار انسانی نداشته اند صریحش میشود اینکه پدیده ای با عنوان #معترض اصلا وجود قابل اعتنا نداشته هر چه قبلا بوده اند حالا تبدیل به سربازان ویرانی شدند.
🔸ما مقام مسئول نیستیم که تعارف داشته باشیم و ملاحظه ای در کارمان ،باشد مسئولیتمان را خودمان تعیین می کنیم و آن هم نپوشاندن #واقعیت است دیگران مختارند که توجه کنند یا همچنان خودشان را درگیر ادبیات رسمی یا ملاحظات معمول نگه دارند.
🔹با مروری گذرا بر #شورش_شهریور و پیامدهای حیرت آورش نمی توانیم کتمان کنیم که بخش قابل توجهی از جامعه ایران به تباهی کشیده شده است. عده ای خیلی فوری و مثل همیشه طوطی وار می گویند: تقصیر نظام است. و آموزش و پرورش، رسانه های رسمی و بودجه های فرهنگی را زیر سؤال می برند.
فحش های رکیکی هم به حوزه و روحانیون میدهند منظورشان خیلی بی تعارف این است که گرایش دینی از اساس اشتباه است و باید حذف شود! این خودش علامتی از تباهی و وارونگی است و آشکارا پروژه ای که #سایبریهای_سلطنت_طلب پیاده کردند.
🔸اگر تلویزیونهای ماهواره ای تأثیر ندارند یا شبکه های مجازی نمیتوانند مردم را تغییر بدهند چرا آن همه پول خرجشان میشود؟ دعواهایی مثل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا برای چه بود؟ چرا پرس تی وی و راشاتودی را تحمل نمی کنند؟
🔹اگر آموزش و رسانه های اصلی باید #جامعه_ضدضربه بسازند چرا در غرب نتوانستند؟ چرا حتی ترودو از تسلیحاتی شدن اینترنت و خشونت در رسانه ها نگران است؟
🔹بازیگران اصلی آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند و حالا عربستان و اقلیم کردستان و... اضافه شده اند.
🔸این تباهی اثر یک #هیپنوتیزم تمام عیار رسانه ای است؛ سلاحی است در جنگ قدرت. میخواهند نیروی دفاعی سست شود و میدان را خالی کند.
🔹سرمایه گذاری روی #ترس است که آن را با Terror میشناسیم. #جنایت_خیابانی و #تبهکاری_رسانه_ای هر دو عناصر تروریسم هستند.
🔸دهشت افکنی با نمایش نهیلیسم که یعنی: هیچ ارزش و حرامی نداریم، بدون سلاح انواع جنایت را رقم زدیم پس اگر سلاح دستمان بیافتد هر گروهی مقابلمان باشد را قتل عام خواهیم کرد، تسلیم شوید!
🔹ایران باید ویران شود تا بتوانند بگویند تقصیر آخوندها بود. مثلث لندنی ها (بی بی سی، منوتو، اینترنشنال) ساخته نشدند تا ایران را به آبادی و نیرومندی برسانند! قرار است به سمت #بی_ثباتی و #جنگ_داخلی هلش بدهند و تا اینجا مؤثر بوده اند.
🔸شبکه هایشان در مجازی هم همین طور، از تل آویو تا تیرانا و از لندن تا واشنگتن همه نیرویشان جمع شده تا بدترین تحریم ها را با شیطانی ترین #عملیات_رسانه ای کامل کنند.
🌐عصرتبیین
🆔@asre_tabyin
📌رسانه مثل فروشگاه شکلات است!
🔸بسیاری از مردم طوری به #اثرهای_رسانه ها فکر میکنند که انگار آنها شکلات هستند. همین طور که در خیابان راه میرویم کسانی را میبینیم که همه نوع شکلات را به رایگان به مردم می دهند.
🔹آنها از ما میخواهند این شکلاتها را بچشیم و سپس وارد فروشگاه شویم و چیزی بخریم. ما #وسوسه میشویم وقتی یک دانه در دهان می گذاریم مزه خوبی میدهد و باعث می شود یکی دیگر هم بخواهیم ما یکی دو تای دیگر هم می خوریم و فکر میکنیم ضرری ندارد؛ اما چند دقیقه بعد قندمان بالا میزند و سپس احساس می کنیم انگار داریم از حال میرویم ،همچنین مزه شیرینی شکلات همچنان در دهان ما می ماند و پس از مدتی حالتی ناخوشایند پیدا میکند احساس میکنیم شکلات در حفره های دندانمان گیر کرده است.
🔸اگر بچه هایمان با ما باشند آنها بدقلقی میکنند و برای شکلاتهای بیشتر بهانه گیری میکنند و اینجاست که باید نقش آدم بد را بازی کنیم و به آنها بگوییم نه!! این باعث میشود نتوانی شام بخوری بسیاری.
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📌رسانه مثل فروشگاه شکلات است! 🔸بسیاری از مردم طوری به #اثرهای_رسانه ها فکر میکنند که انگار آنها شکل
🔹از مردم به رسانه ها به عنوان یک فروشگاه شکلات فکر میکنند. #پیام_های_رسانهها وسوسه انگیز است و ما به خودمان اجازه میدهیم نمونه ای از آنها را امتحان کنیم و اغلب از این تجربه خوشمان می آید؛ اما پس از آن #احساس_گناه می کنیم. ما حس می کنیم باید با وقتمان کاری اساسیتر یا سودمندتر میکردیم. ما حس میکنیم که آن پیام ها اکنون سوراخ هایی در مغز ما دست کردهاند و ما دیگر نمیتوانیم یک ترانه تبلیغاتی، آهنگ یا جوک مسخره را از ذهنمان بیرون کنیم. اگر بچه هایمان با ما باشند میترسیم که آنها به سرعت آن زبان بد، نگرش بد، رفتار بدی را که در پیامهای رسانه ای دیده اند، #تقلید کنند.
🔸بله، رسانه ها #پیامهای_شکلاتی بسیاری عرضه میکنند اگر ما سالیان سال خودمان را با یک رژیم پیوسته از شکلات آرام کنیم سرخرگ هایمان را با چربی بند می آوریم و همه گونه #اثر_منفی را بر تندرستی مان تجربه میکنیم؛ اما رسانه ها گونههای پرشمار دیگری را هم عرضه میکنند، اگر بتوانیم در برابر وسوسه اولیه در شکلات ایستادگی کنیم و در مقابل، پیام های دارای ارزش خوراکی بیشتری در دیگر بخشهای کافه تریای رسانه ای بیابیم، میتوانیم مواد معدنی و ویتامین های گوناگون تر و متوازن تری را مصرف کنیم.
🔹برای اینکه زندگی سالم تری داشته باشیم باید بدانیم چه چیزی را مصرف کنیم و باید خودمان به خودمان سروسامان بدهیم.
📚سواد رسانه؛ جیمز پاتر
🌐#عصر_تبیین
🆔@asre_tabyin
گفت وگوسیاسی 26آذر.mp3
22.4M
#رادیو_گفتگوی_سیاسی
🔸با موضوع: فاز دوم عملیات رسانهای دشمن و مظلوم نمایی از مجرمان و محاربان اغتشاشات اخیر
🔸تهیه و پخش از رادیوگفتگو و اپلیکیشن ایرانصدا/۲۶ آذر ۱۴۰۱
🔸کارشناسان برنامه: دکتر سیدمحمد جوانشیر کارشناس و فعال رسانهای/حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
1⃣تحلیل فاز دوم عملیات رسانهای جریان معاند و آرایش تحلیلی دشمن
2⃣ سه گانهای برای تبیین و روایت پیش دستانه و پدافندی
3⃣تکنیکهای مبتنی بر دروغ و ضرورت مواجهه هوشمندانه
4⃣شبکه رفتار رسانه ای و تبیینی، ضرورت اجتناب ناپذیر
5⃣نقش #زمان در مدل اغتشاشات اخیر و تولید پندار اکثریت
🆔@asre_tabyin
📝پساحقیقت گرایی و سلطنت طلبان مجازی
🧮تعداد کلمات: 1000کلمه
⏱تخمین زمان مطالعه: 3دقیقه
♻️رهبر معظم انقلاب چند سال قبل در مورد بزک کردن چهره خاندان پهلوی هشدار دادند؛امروز دشمنان سعی میکنند چهره خاندان خبیث پهلوی را-رژیم فاسدی که کشور ما را سالهای متمادی به عقب انداختند و دچار مشکلات عظیم کردند-آرایش کنند. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
🔸اما این بزک کردن و فریفتن به چه شکلی انجام میشود؟ حقیقت این است که #نظام_سلطنتی نه فقط در ایران بلکه در دنیا به آخر خط رسیده است. به این معنا که حکومت سلطنتی جدیدی تشکیل نمیشود و پادشاهیهای فعلی هم تلاش میکنند کمتر در چشم مردم باشند تا بتوانند به حیات تشریفاتی، نه حکمرانی واقعی، ادامه دهند. احتمال احیای سلطنت در کشورهایی مثل ایران که سابقاً پادشاهی بودند، تقریباً صفر است.
🔹با آگاهی از این واقعیت است که حتی بازمانده #خاندان_پهلوی سلطنت را برای کشور ایران نامناسب میداند و میگوید: نظام جمهوری را به پادشاهی ترجیح میدهم.
🔸با این حال سؤال این است که با منتفی بودن سلطنت چطور جنبش سلطنت خواهی در #شبکه_های_مجازی فارسی زبان همچنان جولان میدهد؟
🔹پاسخ در پدیده ای به نام #پسا_حقیقت نهفته است. پسا حقیقت به معنای تضعیف الگوی عقلانی اطلاعات و کسب اطلاعات بر اساس #تمایلهای_احساسی و هیجانی است؛ یعنی افراد به میزان #انطباق_اخبار_با_واقعیت اهمیت نمی دهند، بلکه دلپسند بودن اخبار را ملاک پذیرش آن قرار میدهند.افرادی که دچار این پدیده شده اند، حقیقت را نمیخواهند بلکه حقیقت را بر اساس #ذهنیت خود میسازند.
ادامه پایین⏬⏬⏬
📎ادامه از بالا⏫⏫⏫
🔹به عنوان مثال اگر عبارت "جایزه نجیبترین ملکه جهان"را در گوگل جست وجو کنیم بیش از ۷۰ هزار نتیجه به دست میآید که محتوای خبر این است:"جایزه نجیبترین ملکه سال در فرانسه به بانو فرح دیبا همسر سوم محمدرضا پهلوی به علت عدم استفاده از الکل و مواد مخدر و به علت نداشتن معشوقه پس از مرگ پادشاه فقید!"
🔸این محتوا با شور و شوق فراوان در صفحه های سلطنت طلبان بازنشر میشود و لایک و تأیید میگیرد. اگر خاطرات مکتوب و منتشر شده درباریان را که این جملات را مخدوش میکنند هم نادیده بگیریم بازهم نشانههایی آشکار مبنی بر دروغ بودن این محتوا وجود دارد.
🔹چرا کسانی که بااین خبر مواجه میشوند از خود نمیپرسند ملکه های برگزیده سالهای پیش چه کسانی بودند؟ چرا بعد از چهل سال چنین جایزه ای به فرح دیبا رسیده است؟ چرا خبر این جایزه در رسانه ها منتشر نمی شود؟و...
🔸چون دروغ بودن این خبر برای #مخاطبان_سلطنت_طلب اصلا اهمیتی ندارد. اینکه چنین جایزه ای وجود خارجی ندارد مهم نیست. اینکه تصویری که همراه با این محتوا منتشر شده مربوط به جایزه یک بنیاد خصوصی به نام اشتایگر است و تحت عنوان نیکوکاری و نه اینکه برای نجابت اهدا شده باشد هم برای مخاطبان سلطنت طلب اهمیت ندارد. حتی این موضوع که در آن جلسه به سه نفر این جایزه اهدا شد و نفر سوم فرح دیبا بود هم اهمیتی ندارد. بازنشر این #محتوای_دروغ فقط وسیله ای برای ابراز احساسات و هیجان است و نه بیشتر.
مواجهه با پدیده پسا حقیقت
🔸پدیده پساحقیقت به این نکته اشاره میکند که محتواهای خبر گونه برای #آگاهی_بخشی و اطلاع از حقیقت در شبکه های اجتماعی منتشر نمی شوند؛ بلکه صرفا وسیلهای هستند برای به اشتراک گذاشتن باورها و احساسهای مشترک.
🔹در فضای #پسا_حقیقت مخاطبان شبکههای سلطنت طلب، به دنبال #کشف_حقیقت نیستند و اگر با ادله ای مواجه شوند که خبرها و باورهایشان را نقض کند به راحتی واقعیت را کنار میگذارند و بر پنداشتهای خود اصرار می ورزند. منابع خبر و تحلیل آنان، استادان دانشگاه یا حتی تحلیلگران بی بی سی نیستند بلکه پوپولیست ها و ادمینهای گمنام صفحه های مجازی هستند.
زمینه ها و مؤلفه های پسا حقیقت گرایی
🔸نخست اینکه همه افراد اغلب تمایل دارند اطلاعات یا تفسیر از حوادث را به گونهای دریافت کنند که دانسته ها و باورهای قبلیشان را تقویت کند؛ بنابراین سلطنت طلبان محتواهایی را آماده میکنند که با تمایلات و احساسات مخاطبان منطبق باشد. مثلا اگر مردم از گرانی و تنگی معیشت در رنج هستند، دروغ هایی در مورد پهلوی بگویند که به ارزانی اجناس مربوط میشود مثل افسانه ثابت بودن قیمت خودکار بیک در طول دوره نخست وزیری هویدا.این دروغ ها زمینه پذیرش بیشتری دارد.
🔹دوم اینکه #تعدد_صفحههای_مجازی و رسانه ها اهمیت زیادی دارد. سلطنت طلبان بیش از هر گروه ضد انقلاب دیگری در حوزه رسانه پول خرج کرده و میکنند به همین دلیل میتوانند دروغی را صدها بار در منابع مختلف تکرار کنند. #دروغهای_تکراری باورپذیرترند.
🔸سوم اینکه، بی اعتمادی به رسانه های داخلی و خارجی باعث شده که همه رسانه ها به یک اندازه #دور_از_حقیقت دیده شوند و بنابراین مخاطبان، بخصوص مخاطبان کم سواد و عوام، دسترسی به حقیقت را غیر ممکن تلقی میکنند؛ بنابراین به دنبال واقعیت نمی گردند و بر اساس حس شخصی و انطباق با باورهای قبلی اخبار را میپذیرند. این فضا، پسا حقیقت گرایی را تشدید میکند.
🔹چهارم اینکه مخاطبان شبکه های مجازی حال و حوصله شنیدن تحلیلهای پیچیده متخصصان را ندارند و تحلیل های ساده سطحی قاطع و سرگرم کننده برایشان گواراتر است؛ بنابراین ترجیح میدهند که با این اخبار سرگرم شوند تا خود را با جست و جوی حقیقت آزرده کنند. این تمایل مخاطبان زمینه گسترش پسا حقیقت گرایی است.
🔸پنجم اینکه پسا حقیقت گرایان با ترسیم مرز پررنگ میان خود و دیگران، نفرت و عصبانیت موجود در جامعه را جذب میکنند تا مخاطبان خود را افزایش دهند. افرادی که به هر دلیلی از وضع موجود ناخرسند هستند (نارضایتی از وضع اقتصادی، وجود فساد نابرابری و... ) جذب این صفحه های مجازی میشوند.
🔹حضور در حلقهای از افراد عصبانی و ناراضی که در قالب کامنت لایک و تأیید، فحش و ناسزا می گویند، لذت بخش و باعث #تخلیه_هیجان و عصبانیت است. با آگاهی از این مطلب صفحه های سلطنت طلب افراد ناراضی را به سوی خود می کشند. اغلب مخاطبان این صفحه ها، سلطنت طلب نیستند بلکه فقط افرادی ناراحت و عصبانی هستند.
تقابل با پسا حقیقت گرایی
🔸چگونه میتوان با این فضای پسا حقیقت گرایی مقابله کرد؟ بهترین راه حل چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب #جهاد_تبیین معرفی کردند. تبیین عقلانی و تلاش برای حاکم کردن استدلال، حقایق تاریخی و عقلانیت بهترین پادزهر برای پسا حقیقت گرایی است.
🔹برخلاف سلطنت طلبان سلاح ما انقلابیون استدلال و تبیین است. نباید همچون پسا حقیقت گرایان با تحریک احساسات مخاطبان افکار خود را #ترویج کرد. صبر و تحمل در گفت و گو، خودداری از توهین، نقد مستدل و محترمانه و بحث دلسوزانه وبرادرانه میتواند در بلندمدت جبهه انقلاب را پیروز کند.
✏️ محسن ردادی
🌐عصر تبیین
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جنگ شناختی و مدیریت افکارعمومی با قدرت تصویرسازی
▫️عصرجنگ های شناختی، عصر نمادپردازی و #تصویرسازی است. نرمافزار امروز برای راهبری و هدایت هم چیزی جز رسانه، تبلیغ و تصویر نیست.(رسانه، پیام است نه فقط ابزار)
▫️اگر لیونل مسی را بعد فتح جام جهانی، عبا میپوشانند بدلیل اهمیت استراتژیک تصویر و #نماد در معادلات فرهنگی و معاملات اقتصادی بینالمللی با توجه به برندینگ فراگیر است.
▫️وقتی #رهبر_انقلاب از کمکاری رسانهای و تبلیغی و... سخن میگوید و بازنمایی هنرمندانه حادثه تروریستی شاهچراغ را همچون واقعه عاشورا واجب میخواند، یعنی #پاشنه_آشیل امروز انقلاب همینجاست.
▫️جنگ شناختی امروز از مسیر #افکارعمومی و پلن اقناع عبور میکند. هر جبههای که توان اقناع بالا در همراهسازی افکارعمومی داشته باشد، دست برتر را در مدیریت و راهبری خواهد داشت. #رمز_اقناع در جنگ های شناختی فرانو، قدرت تصویرسازی است.
▫️کووید ۱۹ را کنترل میکنیم و از دنیای آمریکایی و اروپایی و ژاپنی سبقت میگیریم ولی در قبالش سریال ضعیف بدون بیننده میسازیم! ناامنی و تجاوز و کشتار علیه زنان مغرب زمین را میدانیم ولی با #شعار "زن زندگی آزادی" در لاک دفاعی و موقعیت پدافندی قرار میگیریم!
▫️راز این ضعف ما در بازنمایی قوت هایمان و قوت آنها در پوشش ضعفهایشان و #وارونه_شدن_واقعیت در افکارعمومی، چیزی جز #قدرت_تصویر در جهان جنگ های شناختی نیست.
▫️سریالهای #شبکه_خانگی که سلبریتیسازی معکوس میکنند و آنتنی که چهره اپوزیسیون میسازد و شبکههای اجتماعی مسموم خارجی، قدرت تصویرسازی انقلاب را وارونه کردهاند!
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin