جنادة بن ابیامیه میگوید:
زمانی که امام حسن مجتبی علیهالسلام در بستر شهادت افتاده بودند، خدمتشان رسیدم و به ایشان عرض کردم: ای پسر پیامبر! مرا موعظه کن و پندی بیاموز
امام حسن علیهالسلام فرمود:
💠بدان که در حلال دنیا حساب وجود دارد و در حرام آن کیفر و در شبههناک آن بازخواست. پس دنیا را به منزلهی مردار نگاه کن و از آن به قدری بسنده کن که سرپایت نگه دارد؛ تا چنانچه حلال بوده باشد، در آن زهد پیشه کرده باشی و چنانچه مورد بازخواست باشد، بازخواست آن، اندک باشد.
💠اگر خواهی که بیخویشاوند سربلند باشی و بدون اقتدار هیبت داشته باشی، از خواری معصیت خداوند بیرون شو و در عزت اطاعت خدای بزرگ درآی و وقتی نیازی تو را درگیر همنشینی با دیگران کرده با کسی همنشین باش که اگر همدم او شدی سربلندت کند و اگر خدمتش کردی، هوایت را داشته باشد و اگر از وی کمک خواستی یاریت کند و اگر سخن گفتی، کلامت را تصدیق کند و اگر پیوند بستی هیمنهات افزون شود و اگر دست به سویش دراز کردی برای دست دراز شدهات احترام و ارزش قایل شود و اگر در تو شکستگی پدیدار شد، جبرانش کند و اگر از تو نیکی دید، به حسابش آرد و اگر از او درخواستی کردی، دریغ نکند و #اگر_از_او_خاموش_ماندی، با تو سخن گوید و اگر اتفاق ناخوشایندی برایت پیش آمد، غمخوارت باشد.
... راوی میگوید: (سپس) امام حسن علیهالسلام نفسش بالا نیامد و رنگش به زردی گرایید به صورتی که برای جان ایشان ترسیدم.)
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از تبلیغات اسلامی خوی🇮🇷
💢در نشست فرهنگی "بازخوانی صنعت هنر و ورزش در عصر رسانه" با حضور حجت الاسلام علیرضا محمدلو کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی مطرح شد:
▫️حجت الاسلام محمدلو گفت: در عصر رسانه مهمترین اتفاقی که رخ میدهد مهندسی ذهن ها و ذائقه هاست که منجر به مدیریت رفتارها میشود.
▫️این کارشناس رسانه همچنین درباره تاثیرات و نقش رسانه ها در #هویت_سازی افزود: موج سوم، عنوان عصر و دوره ای است که اطلاعات حرف اول را می زند و آنگاه که اطلاعات در قالب سرگرمی یا فرم هنری در میآید، بطور غیرمستقیم و ناخودآگاه، ذهنیت و شخصیت افراد و افکارعمومی را تسخیر میکند.
▫️این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به برخی فیلم های سینمایی و همچنین سریال ها و انیمیشنهای خارجی گفت: اساسا در عصر جدید، تولید قدرت به شیوه نرم رقم میخورد و #انگارهسازی از مسیر تصاویر و نمادها محقق میشود. ۱.توجه، ۲.تخیل و ۳.تعقل جامعه از اوایل دوران کودکی شکل مییابد و به اصطلاح روانشناسی، طرحواره شخصیتی در بستر دیجیتال خلق میشود که نیاز به رژیم مصرف و سوادرسانه ای را برای خانواده، ضروری میسازد.
▫️مدرس رسانه در انتها با تاکید بر اینکه هنر و ورزش از قالب تفریح و #سرگرمی خارج شده و تبدیل به صنعت و حرفه شده اند افزود: با توجه به آینده پژوهی الوین تافلر مبنی بر اینکه در آینده بشر، شاهد #کلبههای_الکترونیک خواهیم بود و کنشهای اساسی انسان در بستر تکنولوژی رقم خواهد خورد، بایستی مواجهه هوشمندانه و نه از ترس یا شیفتگی با این پدیده برقرار کرد.
#بانوان_هنرمند
#بانوان_ورزشکار
___________________________
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
🌎@tablighateslamikhoy
#سلبریتی_شناسی
🔎پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه انتشار کلیپی درباره محمدرضا گلزار
پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب.
1⃣ #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣ #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. 3⃣#شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و میگوید: اینها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند.
پس #تفاوت_سلبریتیهای_امروزی با ستاره ها و #قهرمانان_دیروزی که هر دو، انسان مشهور محسوب میشوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم میخورد؟
ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇👇
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ #ریچارد_دایر با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت میگوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی میکنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان میکنند.
🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا میکند که ستارهها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهتگیری جنسیتی و دیناند. به تعبیری #هویت_سازی و فردسازی میکنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است.
2⃣ یک پله بالاتر از هویت، #ایده_بازنمایی میگوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش میشود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست میشود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا میکنیم و همین پدیدهها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیدههای فرهنگی استراتژیک میسازد.
3⃣#هال می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده میشود. #کردارهای_رسانهای بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر #کریس_روجک، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه میشود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت میدهد و صورتبندی میکند.
🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی میشوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم.
4⃣از نظر #دانیل_بورستین، سلبریتی ها #جعل میشوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، #سوار_بر_جذابیتهای_زنجیرهای همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر میکند.
5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، #شبه_دین بوده و فرادین عمل میکنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد میکند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت میگیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه میشود. #فرهنگ_شهرت به وسیله گونه ای از بیتوجهی شناخته و شمرده میشود.
6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و #سندروم_نارسیسیم را ترویج میکند. واکنین میگوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت میبرد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش میآید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر میشود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر #اقتصاد_توجه بوده و دغدغه مرکزی آنها دیدهشدن حداکثری است.
🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه میتواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیدهها بگونهای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پسلرزههای سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد #کنشگری_منفی و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم!
✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔 @asre_tabyin
🔎چرا سالگرد اغتشاشات، مبتلا به خاموشی شد؟
۱.کشته سازی صورت نگرفت.(لمپنهای تروریست)
۲.بهانه دلاری یا شوک اقتصادی در کار نبود.(چاشنی شتاب دهنده)
۳.روایت سازی، بی سوژه ماند.(رسانههای معاند)
۴.سفره موج سواری برخی،خالی ماند.(سلبریتی)
۵.بازار تئوری بافی کساد شد.(روشنفکران)
▫️پنج ضلعی اغتشاش تکمیل نشد.
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1694968680975763163
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از تبلیغ نوین
اداره تبلیغ در رسانهها و فضای مجازی، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
🔰کارگاه کاربردی عملیات رصد و دادهکاوی
⚪️ سرفصلهای دوره:
✔️ضرورت رصد، دادهکاوی و آسیب شناسی رصدهای امروزی
✔️انواع و مدلهای رصد و دادهکاوی
✔️فرآیند کلی رصد، دادهکاوی و اوسینت
✔️بررسی نمونه کارهای رصدی و آشنایی کلی با تحلیل مضمون دادهها
🟤 برگزاری به صورت آنلاین
🟣شروع کارگاه: از ۶ مهرماه، روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۵ الی ۱۷
🟢 تعداد جلسات: ۶ جلسه
🟠 استاد: جناب آقای محمدلو
🟤شرط دریافت گواهی پایان دوره، تأییدیه فعالیت های رصد از طرف استاد
🟣بعد از اتمام کارگاه، قبول شدگان میتوانند به گروه متفکران تشکیلات در فضای مجازی وارد شوند.
⚪️این کارگاه تکمیلی است و بعد از ثبتنام محتوای رصد مقدماتی به عزیزان تحویل داده میشود.
🔵مهلت ثبتنام: از ۲۶ شهریور تا ۳ مهرماه
🔴 جهت ثبتنام به سامانه تبلیغ نوین و فضای مجازی مراجعه فرمائید
http://novin.jz.ac.ir
کانال اطلاع رسانی تبلیغ نوین جامعة الزهراء سلاماللهعلیهادرایتا ⬇️⬇️
@jz_resane
▫️به بهانه #هفته_دفاع_مقدس، پای فیلم ایرانی دسته دختران در پلتفرم روبیکا نشستیم و نقد و نظرات را هم خواندیم. ایده هایی که برای ارتباط گرفتن نسل نو با موضوع جنگ و دفاع مقدس ضروری بوده و البته نیاز به ترمیم و تقویت و تکثیر دارند و از این جهت حائز اهمیت و قابل تقدیر هستند. اما بدانیم و میدانیم که سینما از گلوگاههای فرهنگ سازی و تولید باور محسوب میشود و گاهی نقطه شروع چالش های اجتماعی و تصویرسازی های غلط همینجاست.
▫️اما برآیند بررسی ها اینکه، بلحاظ ایده و ساخت بسیار قابل تمجید و تقدیر بود ولی به لحاظ روایت و شخصیت پردازی اصلا تعریفی نداشت و از فیلم سینمایی #ویلاییها که اثر قبلی خود کارگردان بود، پسرفت روایی و دراماتیک نشان میداد. نقص جدی در ردیف روایت ضعیف و شخصیت پردازی ناقص، ذهنیت سازی و کلیشه سازی بدی بود که در متن و نشانه های فیلم به چشم میخورد.
نقد و بررسی این فیلم سینمایی ایرانی را در #پست_بعدی مطالعه بفرمایید:
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
▫️به بهانه #هفته_دفاع_مقدس، پای فیلم ایرانی دسته دختران در پلتفرم روبیکا نشستیم و نقد و نظرات را هم
🔎دسته دختران؛ از تصویر "زن در میدان " تا تنقیص "زن چادری"
🔸دسته دختران، فیلم ایرانی در ژانر #دفاع_مقدس، به کارگردانی منیر قیدی و بازیگری نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و...روایت گروهی از زنان است که برای ایفای نقش استراتژیک در متن جنگ، دسته رزمی دختران را شکل دادهاند. این درام اولین بار در جشنواره فیلم فجر 1400 به نمایش در آمد و در تیرماه 1402 نیز در پلتفرم های فیلیمو، نماوا و روبیکا، اکران آنلاین آن آغاز شده است.
1⃣ دسته دختران، گونه متفاوت از حضور زنان در جنگ را به تصویر میکشد و از روایت ویلاییها(فیلم قبلی کارگردان) عبور کرده و نقش زن را از حاشیه یا پشت جبهه، در قامت یک چریک آموزش دیده به متن و معرکه جنگ میکشاند. اینکه چنین تصویر مسلح و مردانه از زن، چه خلا یا پرسش بومی اجتماعی را پاسخ میدهد، قابل تامل است. اینکه توانسته گسل جنسیتی را پوشش دهد یا ضریب بدهد نیز می تواند محل بحث باشد.
2⃣ این فیلم در صدد است تا اتحاد رویه در عین اختلاف سلیقه را حول محور #جنگ و دفاع از وطن به تصویر بکشد. دسته دختران و زنانی که هرکدام از طبقه و تیپ فکری متفاوتی در فضای جنگ، حاضر بودند و هدف کلی آنها علیرغم انگیزه های متفاوت و شخصیشان، ذیل دفاع از کشور و کمک به خط مقدم تعریف میشود. تکثری که هرکدام نماینده قشری هستند. از نوجوانی که برادرش عاشق بروسلی است و دختر جوان کمتوجه به #حجاب تا دکتر مرفه و معلم راهبر و تیپ چادری.
3⃣ منتقدین اثر قائل هستند که علیرغم کارگردانی خوب و جلوههای میدانی فوقالعاده، فیلمنامه لاغر بود و در واقع #درامی_ضعیف در دل اجرایی قوی را شاهد بودیم. شخصیتهای فیلم، عمق لازم را نداشتند و قصه هرکدام شاید در حد یک پاراگراف بود که این ضعف در فیلمنانه و شخصیت پردازی، باعث کاهش تاثیرپذیری مخاطب در مقام الگوگیری میشود.
4⃣ در امتداد نقد قبلی، چون شخصیتها قصه ویژهای نداشتند و بیشتر حجم فیلم ناظر بر جلوههای میدانی و کارگردانی اثر بود، هیچ چهره شاخص و #قهرمان و پروتاگونیستی را در فیلم شاهد نبودیم. فیلم بدون قهرمان هم برای انتقال مفاهیم و معانی قطعا دچار اختلال در رسانش و ارتباط با مخاطب خصوصا جوان و نوجوان میشود.
5⃣ اما تقابل و همراهی دو تیپ فکری متفاوت در جنگ هم از دغدغه های عوامل این فیلم بود. کاراکتر وجیهه که چادری تمام عیاری بود و حتی وسط معرکه ها هم چادر از سرش نیفتاد و سیمین که لباس فرم نظامی بر تن و چفیه ای هم بر سر داشت و موهایی که از چفیه بیرون زده بود و بهمین خاطر نیز با عبارت بیحیا از طرف کاراکتر چادری، بارها مورد خطاب و عتاب قرار گرفت. در انتها نیز برای بستن زخم همراه و همرزمش که مرد جوانی هم بود، همان چفیه را هم از سر تراشیدهاش برداشت.
6⃣ اما نشانه ها و دیالوگ ها در سینما بیشتر از بقیه مسائل برای مخاطب پیام دارند. سوال اینجاست که چرا در فیلم دفاع مقدسی هم مثل خیلی از فیلم های سینمایی ایرانی، کاراکتر چادری قصه، بداخلاق و خشن و #پُردافعه به تصویر کشیده میشود؟ فردی که دائم در حال تذکر است و دیگری خود را میرنجاند و حتی از فرمانده دسته بخاطر این ادبیات تند هم تذکر میشنود. اگر ذهنیت و کلیشه حجاب در ژانر دفاع مقدسی هم بدون جاذبه اخلاقی و رفتار اجتماعی شکل بگیرد، آیا این ادامه یک رویه مسموم علیه حجاب در سینما نمیتواند باشد؟
7⃣ علاوه بر رفتار پرُدافعه، چرا کاراکتر با حجاب در فیلم با رفتار آمرانه نچسب، ادبیات تند(واژه بیحیا که به سیمین میگفت)، هراس از نجاست سگ و نامهربانی با حیوانات حتی قناریهای آن منزل اشرافی و مشکل حاد خانوادگی( تلاش برای جدایی از همسر عرق خور و قماربازش) و دعای توسلی که باز بیجاذبه و کم رمق بود و همچنین دخالت بیجا در امر فرماندهی(آنجا که به اشتباه دستور داد فشنگها را از بسته جدا کنند) روایت میشود؟
8⃣ چرا این خانم چادری جسور که در حد فرمول یک هم رانندگی میکند، در موقعیت خطر که همه اعضای دسته برای جمعآوری مهمات، ریسک میکنند، از سر ترس و لرز جا میماند و در موقعیت خلوت و وسط تنهایی و جنگ هم، از داشبورد ماشین، عکس امام را مشاهده کرده و سیگاری بر میدارد و ترانهای هم از ضبط ماشین پخش میکند و گویا که چهره دیگری از محجبهها را به تصویر کشیده باشد؟ آیا این #تصویر_استراتژیک از زن مومنه محجبه است؟ آیا مصداق آن مصرعی است که میگفت: چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند؟
9⃣ در انتهای فیلم هم که این دو تیپ متفاوت با صمیمیت از همدیگر خداحافظی میکنند و سیمین(کاراکتر جوان) دو انگشت خود را به نشانه پیروزی بالا میبرد با همان دوست پسرش یا همرزم مردش به #خط_مقدم رفته و نقش منجی را بازی میکند و تحسین فرماندهان را هم جذب میکند، وجیهه و کاراکتر محجبه فیلم هم شانه به شانه همسرش و همراه آوارگان شهر، به #پشت_جبهه حرکت میکنند!
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
اهداف استراتژیک سرویسهای جاسوسی در موقعیت پسامهسا:
۱.تحریک #افغانستان در مرزهای شرقی
۲.تحریک عبدالحمید و #بلوچستان در جنوب شرقی
۳.تحریک #کردستان اقلیم در غرب
۴.تحریک کشور #آذربایجان در شمال غربی
هدف: ایجاد گسل امنیتی و از بین بردن وحدت و یکپارچگی #ایران به تعبیر رهبر انقلاب
#امنیت
#وحدت
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1696238426738720656
🆔 @asre_tabyin
🔎سه قاب اسرائیلی از بازنمایی #طوفان_الاقصی
۱.توصیف معکوس: روایت #مظلومیت از کشته های اسرائیلی و ایجاد همدلی بینالمللی و جابجایی ظالم و مظلوم
۲.تحلیل غلط: #فرافکنی از شکست اطلاعاتی و غافلگیری نظامی با عنوان "ایران پشت ماجراست و حماس کوچک تر از این حرفهاست".
۳.تجویز انتحاری: فرمان انتقام و #اعاده_حیثیت با به خاک و خون کشیدن غزه و ریکاوری سرمایه و اعتماد اجتماعی نسبت به قدرت(پوشالی) اسرائیل
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1696969276466179630
🆔 @asre_tabyin