🔎حکمرانی بدون رسانهدانی...
#جنگ_شناختی وقتی نتیجه میدهد که شبهات ساده ولی اعتماد سوز را با کم محلی و واکنشهای دیرهنگام، مبهم و غیرشفاف و زیگزاگی، سرگردان رها کنیم تا #شبهه تبدیل به #ذهنیت و گارد مخالف افکارعمومی شود. آقایان لطفا رسانه را جدی بگیرید که حکمرانی بدون رسانه، عقیم است.
توقع این است که در مواجهه با شبهات و در نسبت با افکارعمومی، گرههای ذهنی مردم جدی گرفته شود تا به #رسوبهای_شناختی_آلوده تبدیل نگردد.
#اتاق_بازرگانی
#سلاح_ورزی
#شاسی_بلند
#مجلس
#اوقاف
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎سه لایه حکمرانی در عصر جدید
▫️دکترین #مدیریت_انرژی در جهان سلطه از کانال #مدیریت_جمعیت، طرح ریزی و عملیاتی می شود. اَبَر استراتژی مدیریت جمعیت نیز، #مدیریت_اطلاعات و حکمرانی فضای مجازی است که در نسبت با ایران در سه محور صورتبندی شده است.
۱.بیگانگی از گذشته
۲.نارضایتی از حال
۳.ناامیدی از آینده
▫️نتیجه این دکترین مثلثی در عینیت:
کاهش فرزندآوری، پیری جمعیت، مهاجرت از کشور، نافرمانی مدنی و گسل های فرهنگی و...
https://virasty.com/alireza31314/1687164195024068430
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎سه ضلع از اضلاع #جنگ_ترکیبی ۱۴۰۱، رسوا شدند:
۱. لیدر در متن: #علی_کریمی با ماجرای کلاهبرداری از خواهرش
۲.لیدر در مرز: #مولوی_عبدالحمید با ماجرای فیش جعلی برای سفر حج
۳.لیدر فرا مرز : متلاشی شدن موقعیت #منافقین آلبانی نشین و لغو نشست سالانه در فرانسه بعد ۱۵ سال
تا رسوایی های بعد👋
#پرچم_بالاست
https://virasty.com/alireza31314/1687278229696415799
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک "بحران در متن، آرامش در عکس"
▫️خبرگزاری فارس، خبری با عنوان "گرمترین نقطه جهان" منتشر کرده که تصویر کار شده برای این مطلب، مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در واقع یک محتوای شبه بحرانی را با عکس شادی از "پسربچه درحال آببازی" شاهد هستیم.
▫️این پارادوکس متن و تصویر، در واقع از تکنیک های رسانهای برای مدیریت وضعیت بوده که به "بحران در متن، آرامش در عکس" معروف شده است. این خبرگزاری علاوه بر اینکه #تیتر_نرم و مثبتی انتخاب کرده، در انتخاب تصویر نیز سعی کرده بحران متن را با #تصویر_مثبت، بالانس کند.
▫️امانوئل طیب، استاد دانشگاه لیون فرانسه میگوید: درحالیکه بیشتر اخبار را مرگ، خشونت و جنگ تشکیل میدهد اما در اخباری که تلویزیون یا مطبوعات منتشر میکنند، تصاویر مربوط به این خشونتها اغلب حذف میشود. در فرانسه پیرامون این موضوعات بیشتر «حرف میزنند» تا اینکه تصاویر را نشان دهند؛ گاهی حتی هیچ عکسی منتشر نمیشود.
▫️روزنامه تلگراف برای نشان دادن بحران کرونا، تصویر دختر شادی را نشان میدهد که ماسک زده یا واشنگتن پست برای نشان دادن وضعیت بغرنج بیخانمانها در اثر گرمازدگی، تصویر آبتنی مردم کنار فوارهها را کار کرده و برای صحنه قتل نیز به یک تصویر "عبور ممنوع" اکتفا شده است.
▫️در واقع رویه خبرگزازیها نسبت به کشور خودشان، #تحدید_بحران و القای آرامش است.البته این روال در رابطه با کشورهای رقیب، تغییر میکند و تبدیل به استراتژی #تشدید_بحران می شود. فراموش نکنیم که واژهها، تصاویر و نمادها اضلاع جنگهای روانی در عصر اطلاعات محسوب میشوند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
امواج شبهه 30خرداد1402.mp3
18.82M
📻 برنامه امواج شبهه 30 خرداد 1402/ #رادیو_گفتگو
▫️موضوع برنامه: #جمعیت_و_رسانه/ رسانه های بیگانه و تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب بر اساس روش زندگی موازی
مهمانان برنامه:
دكتر علیرضا محمدلو(كارشناس ارشد و فعال حوزه رسانه)،
دكتر محمد علیزاده(استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه رسانه)
ارتباط تلفنی با دكتر صالح قاسمی(كارشناس تحولات جمعیت)
🔸محورهای گفتگو:
▫️سه محور حکمرانی نوین، انرژی، اطلاعات و جمعیت به شمار میروند که فضای سایبر و اطلاعات غربپایه در نسبت با جمعیت ایران، سه محور؛ ۱.بیگانگی از گذشته، ۲.نارضایتی از حال و ۳.ناامیدی از آینده را دستور کار قرار داده است.
▫️برای حل مساله جمعیت، بازخوانی #حکمرانی_فرهنگ، #حکمرانی_رسانه و حکمرانی اقتصاد ناظر بر این موضوع یک نیاز راهبردی است.
▫️ذهن و زبان و ذائقه جامعه بایستی نسبت به سم پاشیهای تبلیغاتی علیه مساله جمعیت، مصونیت یافته و در بخش هایی نیز ترمیم شود.
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎پدیدارشناسی فالوور در فضای مجازی/پنج مدل هواداری که باید بهتر شناخت!
🔸دنیای مدرن، تعریف خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. عصرمجازی حدود معانی را دستکاری کرده و چه بسا یک انقلاب مفهومی صورت گرفته که از اساس با معنای گذشته متفاوت بوده و به یک مشترک لفظی بدل شده است.
🔸از جمله مفاهیمی که دستخوش تغییر گشته، معنای موفقیت است. عده زیادی در عصر جدید، موفقیت را یا حداقل بخشی از آن را در تعداد فالوورهایش دانسته یا دچار چنین تصوری شده اند.
اما ماجرای این فالوورها چیست و چقدر واقع نمایی دارد؟ فالوور یا دنبال کننده، نماینده چه حسی از دنیای اطراف ماست و ترجمه این پدیده دقیقا چیست؟
🔸برای پی بردن به واقعیت برساخته ای بنام دنبال کننده، باید به یک واکاوی و تجزیه از طریق دسته بندی این پدیده دست یابیم.
1⃣دسته ای از دنبال کننده ها انسان های پرسه زنی هستند که سر تمام سفره ها پلاس بوده و هر کانال و پیجی را چه بسا عضو هستند. هوادار واقعی نیستند و در گردش مجازی، در ایستگاه شما هم بدلیل کنجکاوی یا #بیکاری برای مدتی توقف داشته و چه بسا هیچ واکنشی نسبت به کنشگری های شما نداشته باشند.
2⃣دسته ای هستند که کنجکاوی بیشتری داشته و صرفا بدلیل رصد و بررسی محتوایی شما وارد پیج یا کانال شده اند و انگیزه بیشتری از وبگردها و پرسه زن ها دارند ولی بازهم هوادار نیستند و ارضای حس کنجکاوی و رصدگری شان در اولویت است. به اصطلاح #ماموریت دارند که باشند و انگیزه بالاتری آنها را در پیج شما نگه نداشته است.
3⃣دسته سوم هم افرادی هستند که برای بهره بردن از جذابیت ها و جلب #منفعت معنوی و معرفتی وارد کانال یا پیج شما شده اند و در پی خودتان نیستند. در حقیقت هوادار شما نبوده و در حال جمعآوری دیتا و تکمیل اطلاعات خود هستند تا پروژه های ذهنی شانرا به سرانجام برسانند.ماموریت ندارند ولی چه بسا منتقدین جدی شما باشند.
4⃣دسته چهارمی هم هستند که چون کمی تا قسمتی شبیه آنها فکر می کنید تا مدتی همراه می شوند و لایک و کامنت هم میگذارند تا جذب لایک و کامنت کنند. در واقع دنبال شما هستند تا دنبالشان باشید و یک دیالکتیک معنوی و عاطفی و یک فالوور بودن #شرطی در پس هواداری شان به چشم می خورد.
5⃣اما دسته پنجمی هم هستند که از ابتدا با شناخت و اراده شما را انتخاب کرده اند و به مبانی و مدل و افق شما #علاقمند بوده یا شده اند. رفته رفته حس مشترک پیدا کرده اند و بلحاظ ذهنی نیز همراه و همسو عمل میکنند. لایک و کامنت هایشان بوی پرسه زنی و شرطی شدن و جلب منفعت نمیدهد.
◽️هستند چون باورتان دارند و سر بزنگاه ها همچون کاتالیزور شما برای حرکت رو به جلو عمل میکنند. سوخت حرکت را گاها تامین میکنند و نظراتی سرشار از آگاهی و حمایت را صادر میکنند.
◽️شاید اگر بدانیم که در بهترین شرایط یک تا بیست درصد دنبال کننده ها بسته به نفر و دانش و جایگاه و تاثیرگذاری اش دنبال کننده واقعی به معنای پنجم هستند، کمی ناراحت شویم.
◽️اما آنچه که در دنیای مجازی اهمیت دارد، این است که حواس خود را به همین تعداد اندک بسپاریم چرا که حواسمان را از هدفمان پرت نمی کنند.
الباقی یا موقت هستند یا از بودنشان هم دستاوردی خاصی نصیبتان نخواهند نمود، اگر باعث آفت نشوند.
پس تعداد فالوور را دلیل محبوبیت و موفقیت افراد تلقی نکنیم و واقف باشیم که خیلی ها در #مارپیچ_سکوت و جوّ زمانه، هواداری را یدک می کشند، والا حوصله یک لایک و کامنت بیدریغ و باحوصله و از سرشناخت هم ندارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎چرا مبتلا به جنگ شناختی میشویم؟
۱.لایه #واقعیت: تحلیل جامعی از واقعیتهای اجتماعی نداریم.(ضعف مرجعیتهای فکری)
۲.لایه #روایت: روایت قوی و غنی از واقعیت نداریم.(ضعف سکوهای روایت)
۳.لایه #ذهنیت:سوادرسانهای کافی برای خنثی سازی روایت غلط نداریم.(ضعف کاربران رسانه)
#جنگ_روایتها
#سوادرسانه
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1687884747077220070
🆔@asre_tabyin
🔎مدیریت اغتشاشات به سبک فرانسه و کنترل مثلثی
▫️روز سه شنبه یک نوجوان مراکشیالاصل ۱۷ ساله در حومه پاریس به ضرب گلوله نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید؛ پلیس مدعی شد که او نسبت به فرمان ایستِ مأمور بیتوجهی کرده و به همین دلیل هدف گلوله پلیس قرار گرفت. با انتشار تصاویر و نحوه قتل این نوجوان، موجی از انزجار بین مردم فرانسه به خصوص میان جوانان رنگینپوست برخاست و آنها را به خیابان کشاند. به نوشته خبرگزاری رویترز این «بدترین بحران امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه، پس از اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸» است.
▫️اما فرانسه و ماکرون چگونه با این اتفاق برخورد کرد؟ #مدل_مدیریت_بحران در این کشور چگونه بوده و چه نکات ویژهای در بر دارد؟ آنچه که از رصد رویدادها و تحلیل روندها پیداست، #سه_فضای عینی، ذهنی و مجازی را با پروتکلها و قواعد مشخصی در حال پایش و کنترل هستند. پیشفرض ماجرا در ادبیات دولتمردان فرانسه هم، تعبیر اغتشاشات است نه اعتراضات که دلالت های اقدامی متفاوتی را نتیجه میدهد.
1⃣ فضای عینی و پلیس مقتدر: استقرار ۴۵ هزار نیرو و دستگیری قریب به ۲۰۰۰ نفر از معترضان در چهار روز و حضور یگان زرهی در شهرهای مختلف و مقررات منع آمد و شد در بسیاری از شهرها و بیانیه شدیدالحنی که پلیس فرانسه خطاب به مردم برای عقبنشینی و خطاب به دولت برای حمایت حداکثری صادر کرد، نشان از یک ضلع استراتژیک در مواجهه با اغتشاشات فرانسه دارد.
2⃣ فضای ذهنی و سلبریتی همراه: آنچه که پیداست، در کنار مشت آهنین پلیس، شخصیت های مشهور فرانسوی از تجمعات و تحرکات گسترده مردمی یا حمایت نکردهاند و یا بدلیل قوانین جدی این کشور، جرات همراهی نداشته اند. از برخی هنرمندان فرانسوی که حتی در اغتشاشات ایران، گیس بُری نمادین داشتهاند هم صدایی در نیامده و امثال #امباپه پرآوازه هم با انتقاد از شکل اعتراضات، مردم را از خشونت پرهیز داده و دعوت به آرامش و رعایت قواعد اعتراض نموده است.
3⃣ فضای مجازی و سایبری کنترل شده: ماکرون در سخنرانی روز پنجشنبه خود خطاب به رسانههای اجتماعی به ویژه « #تیکتاک و اسنپ چت» توصیه کرد محتوایی را که به گفته او به خشونت دامن میزند، از این پلتفرمها حذف کنند. برخی اخبار حکایت از تعطیلی کامل دسترسی به شبکههای اجتماعی طی دو روز اخیر دارند.
▫️با این ضوابط مشخص، تمام فضاهای رادیکال و مخالف را تحت کنترل قرار میدهند و افکارعمومی را از سیطره مجازی و اختلال چندمرجعیتی و توهم براندازی خارج میکنند. البته که بلحاظ عده معترضین و اصل و عمق ماجرا، تفاوت جدی بین ایران و فرانسه وجود دارد اما در مواجهه با خشونت طلبان، اگر مقایسه کنید در هرسه فاکتور، منفعل عمل کردیم؛ پلیس مظلوم و تضعیف شده، سلبریتی وقیح و جریانساز، فجازی مسموم و رها تا مدتی مدید.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔺حوزه علمیه و سه رویکرد ممکن برای دیدار با رهبرانقلاب
▫️بدون شک حوزه علمیه و روحانیت، نرم افزار نظام اسلامی بوده و از علل محدثه و مبقیه انقلاب نیز بشمار میرود. ۲۱ تیرماه، رویداد مهمی برای این نهاد مقدس و رکین محسوب میشود. دیدار طلاب و روحانیت با مقام معظم رهبری در این تاریخ مقرر شده که در نوع خودش یک ملاقات راهبردی می تواند تلقی شود. بطور معمول یک آنالیز فشرده از وضعیت شناسی حوزه و روحانیت، مسیری که طی شده، نقاط ضعف و قوت و استراتژی های ممکن و مرجح برای مطلوب ترین آینده این نهاد در این دیدار چندساعته مطرح خواهد شد.
🔹اما چه رویکردهایی برای رقم زدن یک دیدار ویژه و الهامبخش را می توان تصور کرد؟ چگونه می توان از مدل دیدارهای تشریفاتی و کلاسیک و کم اثر فاصله گرفت و راهبردیترین تاثیر برای تحول حوزه و بهرهبرداری جامعه را از این ملاقات خاص با رهبری و آقای خاص امت اسلامی برنامهریزی و برداشت نمود؟
1️⃣رویکرد توصیفی و مدل گزارشی: در این سبک، محوریت برنامه حول فعالیت هایی است که پیرامون حوزه در نسبت با روحانیت، جامعه، نظام و فضای بین الملل اتفاق افتاده است. مرور پیشرفت ها و ارائه بازخورد از مسیرهایی که طی شده و برنامهریزی هایی که در ستاد و صف حوزه به وقوع پیوسته یا درحال تحقق است. ایجاد امیدواری و اطمینان و دلگرمی و جلب توجه و پشتیبانی، از آثار چنین رویکردی در دیدار مذکور می تواند باشد.
2️⃣رویکرد تحلیلی و مدل گفتمانی: در این سبک نیز بیشتر گفتگوها به گونه ای تنظیم میشوند که شامل دغدغه های کلان حوزه در نسبت با جامعه و نظام باشد. رویکردی نظری و چه بسا انتقادی و جذاب که با انتخاب شخصیتهای فرهیخته حوزوی برای ارائه در محضر رهبرانقلاب(زید عزه) اتخاذ می شود. نتیجه چنین رویکردی نیز باعث اتصال نظری و گفتمانی حوزه به ارکان تصمیم سازی نظام میشود و بیشتر، خیر و برکت علمی خواهد داشت.
3️⃣ رویکرد تجویزی و مدل حکمرانی: این سبک برای بازنمایی نوین از حوزه های علمیه ضروری است. خارج شدن از لاک سازمانی و تحلیل های بیرونی و گفتمانی به فاز حکمرانی و ارائه پیشنهادهایی که بُعد گرهگشایی در سطوح مختلف اجتماعی داشته باشد، میتواند حوزه را به سمت تعامل نزدیکتر و موثرتر با نظام اسلامی رهنمون کند. چابک سازی حوزه در تعاملات راهبردی با سران نظام می تواند چهره جدی تری از حوزه های علمیه در سطح مسئولین سیاسی، نخبگان اجتماعی و افکارعمومی دست و پا کند.
🔸اینکه بر حوزه و در حوزه چه گذشته و دستاوردهایش چه بوده و چندهزار مبلغ اعزام کرده یا کرسی های درسیاش چقدر افزایش یافته، ایستگاه خوبی برای روایت و بازنمایی است ولی بوی انفعال و آرشیو میدهد. طرح این مسائل که جامعه و نظام چرا در فلان مساله به نقطه منفی یا مثبت انجامیده هم خوب است ولی مزیت رقابتی چه بسا محسوب نشود و نهایتا پایگاه فکری حوزوی را در ردیف بقیه نهادها بازتولید میکند. در واقع بایستی در چنین دیدارهای ویژهای، حوزه علمیه را بخشی از راه حل در مسالههای نظام روایت کرد نه صورت مساله.
🔸اگر قرار بر این باشد که از دیدارهای آرشیو چاقکن و رمانتیک به ملاقاتهای جدی در ساحت تصمیمگیریهای کلان برسیم، بایستی دست پُری در حد چانهزنیهای راهبردی داشته باشیم و هویت حوزه را در سطح یک بازیگر اصلی، قابل اتکا و افقگشا برای نظام، بازنمایی کنیم. رویکرد عبور از چیستیهای سازمانی و چراییهای اجتماعی به سمت چگونگیهای سیستمی میتواند منتخبین ارائه در محضر رهبرانقلاب را هم تدبیر کند. امید که در کاربست و بیعت عملیاتی با فرامین امام حاضر انقلاب، مصداق "السابقون السابقون اولئک المقربون" باشیم.
✍️ حجت الاسلام علیرضامحمدلو
🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب
🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم.
اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، #چهار_فاکتور اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است.
ابَرقهرمانی برای مکتب سازی
هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان #مکتب_سازی و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند.
ایدئولوژی برای گفتمان سازی
هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و #مغز_ایدئولوژیک می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر #عقبه_ایدئولوژیک قیام حسینی است.
تشکیلات برای شبکه سازی
قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، #کادرسازی نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند.
رسانه ای برای جریان سازی
در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با #رسانه، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر #کلان_روایت_عاشورا و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند.
#تحلیل۵ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎هیات ها را کنسرت نکنید، مداحها را خواننده نکنید!
▫️کار درست ولی ریسک بزرگی است وقتی برای تبلیغ دین، سراغ فناوری های جدید میرویم. اما نکته اینجاست که هدف وسیله را تحدید میکند نه توجیه. هر وسیله ای برای هر هدفی سازگار نیست و چه بسا با غلبه فرم بر محتوا مواجه شده و از هویت اصلی و هدف مرکزی به تدریج تهی گردد.
▫️دستگاه مداحی به تعبیر رهبر انقلاب از شعر و صدا و آهنگ تشکیل شده و دال مرکزی این مجموعه بلاشک شعر و محتواست. فناوری های جدید بایستی در چارچوب منطق، عاطفه و حماسه، خادم محتوا باشند و از شبیهسازی های بیجا با توجیه اینکه "ذائقه مخاطب اینچنین ایجاب میکند" فاصله بگیرند.
▫️مخاطب از مجلس عزاداری، توقع موسیقیهای ویژه یا تند ندارد. اگر قرار بر توجه به ذائقه مخاطب باشد، مسئولیت هیات، مهندسی و رشد ذائقه است نه انفعال و موجسواری در زمین ذائقههای غیرسنتی. نزاع سنت و مدرن در هیات جایی ندارد و موسیقی هیات به اندازه کافی غنی و رساست که نیازی به سبکهای شبیهسازی شده برای مخاطبسازی نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎 استراتژی آفندی جنگشناختی بر مدار هیات
▫️اینروزها اکسیر حسینی در سراسر کشور جاری و ساری شده و فضای متفاوت و رو به پیشرفتی را از جهت ایمان و امید در جامعه طنینانداز کرده است. اما مثل همیشه معاندین در صدد ایجاد رخنه در صفوف مومنین هستند تا انسجام اجتماعی را از کف سیستم بربایند و جمهوریت و اسلامیت را توامان علیه نظام بسیج کنند. اما چگونه؟
1⃣ تحریم هیات: با لیدری جریان رسانهای معاند، کمپین و هشتگ های تحریم هیات راه اندازی شد. در واقع هدف این بود که عزاداری برای امام حسین را به بهانه مخالفت با نظام از ملت سلب کنند و نه به هیات را نماد مبارزه مدنی قرار دهند که این پیام خنثی شد و تنور مجالس عزای حسینی مثل همیشه داغ داغ بود.
2⃣ هیات مقابل نظام: وقتی در فاز نخست، طرفی نبستند، سراغ گام دوم رفته و انگاره جدایی هیات از سیاست و نظام را برجسته کردند. اینکه هیات فارغ از سیاست یا هیات منهای انقلاب است و این دو در شرایط فعلی مقابل هم قرار دارند و می شود حسینی بود و انقلاب را دوست نداشت و حتی مقابل آن ایستاد!(در همین راستا دوقطبی هیات حکومتی و غیرحکومتی را هم تقویت کردند)
3⃣ هیات مقابل هیات: وقتی انگاره "هیات منهای انقلاب" را برجسته کردند و با زیرکی و تقطیع، فکت و شاهد از برنامه ها و گفتگوهای مختلف رسمی و غیررسمی برای این انگاره دست و پا کردند(گاهی به دست خودمان دست به دست شد!) فاز سوم آغاز می شود و هیاتی ها مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک #گسل_مذهبی به نام کسی که تا به امروز رمز اتحاد بود(حبُّ الحسین یجمعنا) ایجاد خواهد شد.
▫️نقطه ثقل جنگ شناختی؟
🔸همین دیروز هم که یک شبکه تروریستی صهیونیستی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر و خنثی شد تا نشان دهد که برای تولید خشونت علیه ایران در ماه محرم، برنامه مفصلی تدارک دیدهاند. در واقع بر اساس #مدل_آفندی در #جنگشناختی(برخلاف مدل پدافندی که بر نقطه ضعفها متمرکز میشود)، مبتنی بر ظرفیتها و نقاط قوت انقلاب علیه انقلاب برنامه ریزی شده است تا پتانسیل ماه محرم را در جهت معکوس بهرهبرداری کنند.
▫️تعمیر کشتی روی اقیانوس...
🔸اما #ماموریت_جبهه_فرهنگی_و_رسانهای انقلاب چه بسا بایستی چنین ترتیب داده شود که همچون "تعمیر کشتی روی اقیانوس" و با درایت و ظرافت و حفظ اتحاد و صمیمیت و به دور از برچسبزنی و اختلافافکنی، اشتراکات را محور قرار داده و ضعف ها را با کیاست تمام و تذکر و #نقد_مومنانه و مشفقانه گوشزد کنیم. (مثلا بعد از نقد جدی یک مداح فردا روزی در هیات او حاضر شویم تا معلوم شود که با کلیت کار مخالف نیستیم و برادری و اتحاد همچنان جاریست و عامل تضعیف همدیگر نمی شویم) نمیشود از اصول و اصلاح دست برداشت ولی همزمان و با دقت بایستی حافظ تمام جمهوریت و تمام اسلامیت باشیم.
▫️حفظ اتحاد در عین انتقاد...
🔸تقطیع و #برجسته_سازی_کاستیها یا اختلافات و نگارش متنهای انتقادی توام با واژههای ویژه نقد جریانهای مخالف و اپوزیسیون، از مهندسی اجتماعی و فرهنگی فاصله دارد و جز بر #شکاف_اجتماعی نخواهد افزود. تیغ انتقاد را بر مدار برشها و تقطیع ها تیز نکنیم و #اتحاد_در_عین_انتقاد را اصل و پایه قرارداده تا خدای ناکرده پازل دشمن تکمیل نشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تحلیلی کوتاه بر خط خبری رسانههای معاند در ایام محرم
▫️بر اساس نظریه چارچوب سازی در ارتباطات، "رسانه تعیین می کند که مخاطب چگونه فکر بکند" و مبتنی بر نظریه برجسته سازی، "رسانه تعیین می کند که مخاطب به چه چیزی فکر بکند". این نظریه با تکنیک های #تقطیع و گزینش و #پارهحقیقتگویی به نتیجه میرسد که شبکه های معاند نیز در خبرپراکنی بر همین اساس عمل میکنند.
▫️این رسانهها در نسبت با محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که #قدرت_نرم_شیعه و انقلاب اسلامی شمرده میشود نیز بر همین اساس، تقسیم وظایف کردهاند. گویا هرشبکه در نسبت با کلانروایت های جمهوریاسلامی، ماموریت بخصوصی پیرامون تولید پارازیت ذهنی و نویزهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
1⃣ "بیبیسی فارسی" و پارازیت سیاسی: این شبکه معاند در صدد است که شکاف میان مردم و حاکمیت را برجسته سازی و روایت کند. از تیترهای حساسیت زا با عنوان "هیاتهای غیرحکومتی" استفاده میکند. لگد سیاسی و #ایجاد_شکاف توسط این شبکه به داخل کشور محدود نمی شود و جهت تحریک و اختلاف افکنی حداکثری، از برخورد طالبان با هیات های عزاداری هم گزارش خبری کار میکند.(محرم و حاکمیت)
2⃣ "من و تو" و پارازیت اجتماعی: این شبکه که گزارشات مردمی سمی و ساختگی تهیه میکند و با بوق و کرنا و تعمیم، تبدیل به ذهنیت مینماید، اینبار سراغ #ترافیک هایی میرود که دستههای عزاداری بطور طبیعی ایجاد میکنند. یک مورد جاماندن آمبولانس را هم در همین اثنا برجسته میکند و به زعم خویش در نسبت محرم با مردم تولید نویز ذهنی میکند.(محرم و مردم)
3⃣ ایراناینترنشنال و پارازیت معرفتی: این شبکه معروف به خبرسازی رادیکال و کنشگری انتحاری، سراغ #توهین به بنیادهای معرفتی و تاریخ عزاداری رفته و این مراسمات را دستساز حکومت و در یک تحریف آشکار تاریخی، محصول و مابعد صفویه معرفی میکند. تمسخر برخی سنت ها و #خرافه معرفی نمودن آیین عزاداری نیز خط خبری دیگر این شبکه معاند برای تولید پارازیت معرفتی است.(محرم و تاریخ و معرفت)
🔸اقلیت در واقعیت، اکثریت در روایت!
▫️تقطیع عامدانه، تعمیم عجولانه، تحلیل غافلانه. عدهای بطور مشکوک، مشغول تقطیع و برش های بودار و اختلافافکن و ذهنیت ساز از برخی مراسمات رسمی و غیررسمی عزاداری هستند و برخی رسانهها و اشخاص نیز در انعکاس و تعمیم آنها مبتلا به تعجیل شده و عدهای نیز بر همین ریل مهندسی شده، تحلیل جهت دار و شکافآفرین صورتبندی میکنند. بگونه ای این فرایند، #روایت می شود که از اقلیت محض در #واقعیت، به دست خودمان یک اکثریت غالب و متحد در #ذهنیت ساخته می شود.
🔸چه باید کرد؟
1⃣ گرفتار تعمیم ضعفهای موردی و تعجیل در تحلیل دیتاهای تقطیع شده و گزینشی نشویم.
2⃣ در مقابل از شکوه و اتحاد محرم و جلوههای زیبا و دلبری دسته های عزا، فیلم و تصویر و گزارش تهیه کنیم و سکوی نشر و روایت اختصاصی باشیم.
3⃣ نقد و نظر پیرامون برخی شخصیت ها یا تریبون های منتسب به محرم و امام حسین(ع) را با واژههای ملایم تر و معمولی تری نگارش و گزارش کنیم و خدای ناکرده مبتلا به برچسب زنی نشویم.
4⃣ آرایش رسانههای دشمن را شناسایی کرده و قلم و قدم رسانهای و فرهنگی خود را نه در تضعیف همدیگر که تقویت جبهه حق و حمله به بنیادهای معرفتی و استراتژی های جبهه باطل تنظیم کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎گزارشی از یک دهه منبرتعاملی و گفتگوی رسانهای در ایام محرم
▫️در این ایامی که گذشت و شاهد حضور چشمگیر و میلیونی مردم در هیات های عزاداری بودیم که فارغ از پروپاگاندای رسانه های معاند، متوجه سرور و سالار شهیدان بودند، گفتگوهای منبر را به موضوع رسانه و تربیت در عصر جامعه شبکه ای اختصاص دادیم.
▫️موضوعات و مباحثمتعددی را در حدود ۲۰ جلسه ای که گذشت(چندجلسه سیال و غیرمتمرکز هم داشتیم) مرور کردیم که به چند محور از آن ها اشاره ای خواهم داشت تا یک جمع بندی کلی نیز صورت گرفته باشد.
1⃣ جامعه امروز بلحاظ ارتباطات، مدل افقی و دمکراتیک یا مدل عمودی و از بالا به پایین ندارد. آنچه که شاهد هستیم، مدل شبکه ای نیمه محدود یا نامحدود در سطح ملی و بیشتر جهانی است که عدم استیلا، استیلای پنهان، روابط زیگزاگی، نامنضبط، دومینویی و حدودا هم عرض را تجربه می کند.
2⃣ نسل نِت یا بومیان عصردیجیتال در فضای جامعه شبکه ای متولد شده و در حال رشد هستند که به دهه هشتادی و نودی معروف بوده و ظاهرا زبان و ذائقه متفاوتی در ارتباطگیری و طبعا در نوع شخصیت، دارا میباشند.
3⃣رسانه عنصر تعیین کننده و متغیر اصلی این عصر محسوب میشود و اطلاعات و ذائقه و کنش افراد را در غالب موقعیت ها و اوقات راهبری میکند یا تحت تاثیر جدی قرار میدهد. به تعبیری "رسانه تعیین میکند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم" و در واقع هم #دستور_روز مشخص میکند و هم چارچوب فکری را مهندسی مینماید.
4⃣ این مساله در سراسر جهان وجود دارد که در مواجهه با رسانه و فناوری، یا جمهور تابع میشویم یا جمهور یاغی که بستگی به رویکرد ما دارد که تابحال، تکنوفیلی(شیفته تکنولوژی) بوده یا تکنوفوبیایی(هراسان از تکنولوژی). اما راه سوم متاثر از سوادرسانه و تفکرانتقادی و ارتقاء عقلانیت و دینداری این است که جمهور عامل باشیم. کنشگری رسانه ای توام با گیت کیپینگ(دروازهبانی اطلاعات).
5⃣ از #مارپیچ_سکوت و فیلترحبابی_اطلاعاتی در عصر جدید هم گفتگو کردیم و عبور از کلیشهها و برساختهای رسانه ای را که مبتنی بر شایعات و با فناوری بزرگنمابی و کوچک نمایی مدیریت شده و در راستای فراموشی گذشته، نارضایتی از حال و ناامیدی از آینده صورت میگیرد، مطرح کردیم. گریزی هم به اغتشاشات سال گذشته و تحلیل پشت صحنه جنگ شناختی و تاریخ مطالبات فیمینیستی در خلال بحث ها داشتیم و سعی بر ارتقا ایمان و امید و واقعنگری در شناخت رویدادها داشتیم.
6⃣ ده تا پانزده ویژگی از دنیای پست مدرن و پساحقیقت که نسل نو را درگیر کرده نیز به میز گفتگو آوردیم. از اطلاعات انبوه و معرفت نحیف و همچنین نظم سیال و اسراف توجه تا تمرکز پایین و #چالش_هویتهای_سرگردان و خودآگاهی فراموش شده و شخصیت چندمرجعیتی و کم حوصلگی و سرعت بالا و ریسک پذیری و حافظه محوری(به جای عاقله محوری)، دارا بودن هوش های متنوع از جمله هوش موسیقیایی و ادبی در قالب مثال ها و تجربه های زیسته متعدد گفتگو کردیم.
7⃣از اینکه مومن بودن، متقی بودن و در لایه سوم مصلح بودن در عصر مدرن می تواند مصونیت بخش و پیشران باشد نیز سخن گفتیم و معنی تقوا را به #خویشتنداری و توانایی تشخیص حقیقت از جعلیات با اتصال به عقلانیت و معنویت در مواجهه با فناوری های روز ترجمه نمودیم.
8⃣ شخصیت تشابکی و مصلح اجتماعی بودن را تراز کنشگری نرم طرح کردیم و سوالات پنجگانه(چه کسی، چه پیامی را، از چه طریقی، برای چه مخاطبی و با چه هدفی؟) را لازمه اصلاح فردی و جمعی و #سلوک_فرهنگی و رسانهای، سوژه گفتگو قرار دادیم.
9⃣ از اینکه ذهن و زبان و قلم، اساس و ابزار شناخت نسل نو و عصر نو به شمار میروند و مقداری جامعه شناسی و مختصری روانشناسی و کمی بیشتر مخاطب شناسی لازم است تا گارد بچه های امروز را پایین آوریم و منبرها را با مِمبِرها گره بزنیم. خوب حرف بزنیم و حرف خوب بزنیم و هم دکتر باشیم(نیازمحور) و در موقعیت لازم هم آشپز(ذائقه محور).
🔟 از محورهای مهم گفتگو در این ایام با مخاطبی که نوعا مادران و مربیان و تعداد قابل توجهی از دانشجویان و طلاب و جلساتی هم بطور اختصاصی دانش آموزان و نوجوانان بودند، موضوع #سرگرمی و آموزش بود. آمار و ارقامی از میزان مصرف رسانهای و زمان ارتباط کلامی میان خانواده و همچنین فرایند و تکنیک های تغییر ذائقه و مهندسی اطلاعات را ذیل این موضوع مطرح کردیم که استقبال جالبی هم صورت گرفت.
▶️ این تقریبا ده پاراگراف گزارش کلی از گفتگوهای یک طلبه با قشر مذهبی و عمومی و جوان و نوجوان جامعه که غالبا هم بانوان بودند، حکایت از این داشت که ارتباطات، اطلاعات، تولید آگاهی و گرههای تربیتی و موشکافی چالش شکاف نسلی و مواجهه درست با نسل نِت، #ایستگاه_پرمخاطب و منبر پرجاذبه و مطابق با مطالبه ای است که در قشر مذهبی و عمومی جامعه به چشم میخورد.
🔸حکایت همچنان باقیست و تبلیغ و تبیین همچنان اولویت اول ماست...
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جنگ شناختی با مغز یک ایرانی چه میکند؟
🔸مکالمه تصویری دو ایرانی، یکی در سوئد و دیگری در ایران، کوتاه ولی قابل تامل که چگونه یک مرفه، معترض می شود و احساس رفاه با خود رفاه چقدر فاصله دارد...
به عصر پساحقیقت و #برساخت_رسانهای خوش آمدید!
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نسل جدید طلاب انقلابی
🔻 گاهی عادت داریم کاستیها و نارساییها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این عادت #ذائقه ما و بهتبع ذائقه محیط پیرامون ما را تغییر میدهد و توان دیدن دستاوردها و بشارت ها و امیدها را کم میکند. این اتفاق درباره تحلیل واقعیت امروز حوزه نیز زیاد میافتد.
🔻 #حوزه_امروز بیتردید کاستیهایی دارد، اما رویشهای فراوانی هم داشته که از آن غفلت میکنیم. امروز حوزه با نسل جدیدی از طلاب انقلابی روبرو است که در سطوح بالایی از #اندیشهورزی و انگیزه و قدرت اقدام قرار دارند. بهگونهای که هریک امکان محور واقع شدن برای تحولات بزرگ را دارند.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اندیشه است، انقلاب را میشناسد، دنیای مدرن را میشناسند، مقوله اندیشه و طراحی راهبردی را میشناسد و دارای قرائتی فاخر از اسلام است.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اقدام است، اهل کار جهادی است، اهل همافزایی و همفکری است، اهل تعامل و گفتگو و #آزاداندیشی است. اهل #طراحی_راهبردی است. نکته مهم اینکه #تراز_انقلابیگری را افزایش دادهاند و سطوح عادی و دمدستی آن عبور کردهاند. این نسل جدید سرمایه مهمی برای #آینده_انقلاب است. این نسل در بستر #مکتب_امام تربیت شده است.
🔻 وقتی به این جنس افراد فکر میکنم، فهرست بلندی از اسامی در ذهنم مرور میشود. احصای همه آنها و تحلیل کارکرد و ویژگی هریک از این افراد امری ضروری است. از باب نمونه کانال چندنفر از این عزیزان را معرفی میکنم...
➖➖➖➖➖➖
✅ معرفی کانال برخی طلاب فرهیخته جبهه انقلاب 🔻🔻
🔹 حجتالاسلام حیدری پور (قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/abbas_heidaripour
🔹 حجتالاسلام حمید آقانوری (مدیر سابق حوزه دانشجویی دانشگاه شریف)
https://eitaa.com/sotoor_ra
🔹 حجتالاسلام حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://eitaa.com/social_theory
🔹 حجتالاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
https://eitaa.com/alimohammadi1389
🔹حجتالاسلام امین اسدپور (استاد سطوح عالی حوزه)
https://eitaa.com/amin_asadpour
🔹 حجتالاسلام علی مهدیان (عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
🔹 حجتالاسلام کاظم زاده(عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/tamardom
🔹 حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی (مدیر دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی)
https://eitaa.com/h_shafiei
🔹 حجتالاسلام مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامهریزی معاونت تهذیب)
https://eitaa.com/abdollahimahdi
🔹 آقای مهدی افراز (عضو کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/Iran_of_the_future
🔹 حجتالاسلام علیرضا قربانی (مدیر اندیشکده مسیر)
https://eitaa.com/dinrasaneh
🔹 حجتالاسلام دکتر علیرضا محمدلو (مدیر دفتر رصد مرکز مطالعات راهبردی حوزه)
https://eitaa.com/asre_tabyin
📌 و دهها طلبه فرهیخته و انقلابی دیگر.....
♻️ در نشر این پیام بکوشیم
#حوزه_انقلابی
#نسل_جدید
#اندیشهورزی
#آینده_حوزه
#جبهه_انقلاب
#نسل_جدید_طلاب_انقلابی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️آسیبشناسی زندگی بدون تعهد(ازدواج سفید)
🔸دکتر جردن پیترسون، روانشناس کانادایی، می گوید: "تست زندگی قبل از زندگی" اساسا اشتباه است. تنوع طلبی با تعهدخواهی سازگار نیست و شرایط سخت و پیچیدگی های مسیر زندگی تعیین میکند که چرا به #تعهد نیاز داریم.
✍پ.ن: فقدان تعهد، حلقه گمشده جهان غرب بوده و البته نتیجه سبک زندگی مدرن است. از تبعات مدرنیته و آزادی های بی حد و حساب، کم حوصلگی انسان ها برای حفظ ارتباطات و خروج از جریان عادی روابط به بهانه دشواریهای طبیعی روزمره است.
🔹مصرف زدگی در دنیای امروز خصوصا جهان غرب، یک متغیر اساسی بوده که فرهنگ تغییر و تبدیل و نو به نو شدن سریع و بی حساب را رایج کرده است. ذائقه جامعه وقتی عادت به مصرف زدگی پیدا کرد، این عادت به سمت روابط هم تسری و تعمیم پیدا میکند. کالاشدن و شیء شدگی انسانها و در نتیجه طول کم روابط نیز نتیجه چنین ابتذالی در ذائقه میتواند باشد.
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎تفاوت "غرب در غرب" با "غرب در شرق"/تاملی کوتاه درباره فیلترینگ خبری در کانادا
▫️خبرخوانی در شبکههای اجتماعی کانادا فیلتر شد. تصور ما این بود که آزادی های اجتماعی و مصرف رسانهای در این کشور حداکثری است. در واقع آنچه از رسانهها برای ما از همسایه شمالی آمریکا بازنمایی شده، چنین است. اما این خبر در باب فیلترینگ خبری شبکه های اجتماعی می تواند گمانه ها و ذهنیت های متفاوتی را درباره این کشور رقم بزند.
▫️فارغ از این ذهنیت نو درباره کانادا که مردمش در به در به دنبال #فیلترشکن میگردند، چه تاملات دیگری درباره این تصمیم می توان تصور نمود؟
۱. یک استراتژی برای ایجاد مرجعیت خبری
۲.بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی مطبوعات رسمی
۳.کنترل آزادی ها و به اصطلاح دمکراسی کنترل شده
۴.مدیریت اخبار جعلی و امنیت ذهنی و روانی جامعه
۵.تامین امنیت سیستم در برابر آشوب های خبری
۶.حفظ انسجام جامعه و مراقبت از سرمایه اجتماعی
۷.تاکید بر اهمیت و اولویت حکمرانی سایبری
▫️به هرحال هم از این لحاظ میتوان بررسی نمود که فیلترینگ در تمام دنیا یک شیوه حکمرانی است و هم از این جهت می توان مساله را بازخوانی و مورد دقت قرار داد که چرا غرب در غرب، با غرب در شرق، یکسان نیست. پاسخ کوتاه اینکه میان #واقعیت(غرب در غرب)و #ذهنیت(غرب در شرق)، عنصر سوم #روایت(بازنمایی رسانهای) وجود دارد که عموما از آن غافلیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل #تربیت_فرزند در عصر رسانه:
1⃣ #توجه کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید.
2⃣ #تخیل کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید.
3⃣ #تعقل کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد #توان_حل_مساله، رشد بدهید.
#تربیت/#کودک/#رسانه
https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از ژورسان
⭕️تکنیک های شناختی اعتراضات ۱۴۰۱
✍ژورسان | محمدلو
📲رسانه و فضای مجازی از چه تکنیک هایی جهت راهبری اعتراضات استفاده میکند؟ صدها میلیون محتوای مجازی با چه ارایشی اذهان عمومی را مهندسی می کنند و چگونه جریان سازی انها به فضای میدانی میرسد❓
💯جهت مطالعه یادداشتها برروی عناوین کلیک نمائید👇
۱.نقش شانتاژ در اغتشاش سلبریتی ها
۲.ازکشته سازی تاجریان سازی
۳.جنگ رسانه ای و سوادرسانه ای
۴.مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی
۵.نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
۶.نقاشی استاد یاغی
۷.آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب
۸.جادوگر دروغ
۹. پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم
۱۰.پروژه لولیتا سازی
۱۱.تکنیک طوطی فحاش
۱۲.نبردهشتگ ها
۱۳.نبردترومن
۱۴.لختشو، بمان و پس بگیر
۱۵.آستروتورفینگ
۱۶.پاره گویی حقیقت
۱۷.عملیات مسکیتو
۱۸.تکنیک کانال انحراف
۱۹.جیوه های سمی
۲۰.ساندویچ مهران مدیری
۲۱.دروغ گوبلزی
۲۲.لباس جدیدپادشاه
۲۳.گداخت انسان عاطفی
۲۴.تکنیک موج بلند
۲۵.تکنیک اتش ملایم
۲۶.لولیتاسازی
۲۷.کارخانه ترول
#رسانه_اغتشاشات
🆔@journalist_resane
🔰زیارت حسین(ع) باعث خوشحالی و دعای اهلبیت(ع)
🔸امام صادق(ع): زائر حسین(ع) اگر بداند که با زیارتش چه سرور و فرحى به رسول خدا(ص) و امیر المؤمنین(ع) و فاطمه(س) و ائمه(ع) و شهداء از ما اهل بیت وارد شده و او نیز مطّلع باشد که از ناحیه دعاء ایشان، برایش چه حاصل شده و همچنین واقف باشد از اجر و ثواب دنیوى و اخروى و آنچه براى وى نزد خدا ذخیره گشته، قطعا دوست میدارد که منزلش نزد آن حضرت باشد (و پیوسته زیارت آن حضرت را بکند)
📚 کاملالزیارت، ص۲۹۷
🚩 ۲ روز مانده تا #اربعین حسینی/ دعاگوی دوستان #در_طریق_جنت...
#اربعین #حدیث_اربعین
🆔@asre_tabyin
🔎نگاهی کوتاه بر جامعه شناسی زیارت اربعین
▫️زیارت اربعین را باید به عنوان یک پدیده جامعه شناختی و تمدنی مورد بررسی قرار داد. رویدادی که هرساله پرشورتر از سال های قبل محقق میشود و توجهات رسانه های داخلی و خارجی بینالمللی را به خود جلب می کند. نوع نوینی از زندگی و زیست جمعی که کثرت قابل توجهی را ذیل #وحدت و نه نسبیت شکل میدهد.
▫️یک ماکروجامعه دینی بدون مرزهای جغرافیایی و با محوریت مفهوم زیارت که به دلیل اتصال به امامت، در نگاه کلان از معنای شخصی و خنثی و فردی فاصله میگیرد. در این چارچوب مفهومی جدید، واژه " #مصرف" که یکی از محورهای تشخیص و تشخص انسان مدرن است، معنای نوینی ذیل فرهنگ و خدمت پیدا میکند و دیگر ذیل چرخه اقتصاد تعریف نمیشود.
▫️"من صاعد" به جای "من نازل"، تبلور پیدا میکند و مفهوم "خدمت به زائر" از مفاهیم منفعتپرستی(Utilitarianism) و لذتگرایی( hedonism) در روابط اجتماعی سبقت میگیرد و در واقع توسعه تمایلات و شخصیت انسانی محقق میشود. از تقسیم کار بیروح و خشک دورکیمی در ساخت جامعه به یک #مسئولیتپذیری_مقدس در سطح ارتباطات اجتماعی بدون مرز برای تحقق خارجی مفهوم زیارت ولو در یک بازه زمانی کوتاه منتقل میشویم.
▫️در واقع بعثت انسان معاصر را شاهد هستیم که از تن و بدن "خود" عبور کرده و برای حال خوب و آرامش و طی طریق "دیگری"(زائر) تلاش کرده و از بخش قابل توجه اقتصاد و زندگی روزمرهاش هزینه میکند. مفهوم زیارت، مناسبات فردی و اجتماعی بسیاری را تغییر میدهد و از کنش عقلانی و عاطفی و سنتی و حتی ارزشی ماکس وبر هم که بوی فردیت میدهند عبور میکند و یک #کنش_ارزشبار با هندسه تمدنی فرامرزی را صورتبندی میکند.
▫️در زیست اربعینی و ذیل مفهوم زیارت، دیگر خبری از #تودههای_تنها و انسان "دگرراهبر" سرگردان و از خودبیگانه "دیوید رایزمن" نیست و همه برای همدیگر تلاش میکنند و هر کسی بخشی از راه حل بوده و یک همگرایی مقدس و #غیرانتفاعی حاکم است.
▫️عواطفی که جاری و ساری است نه از سر ارتباطات قبیله ای و فامیلی و قومیتی و "گماینشافت" فردینادو تونیس که یک باور صادق موجه و یک معرفت عمیق و مقدس دلیل این صمیمیت می باشد. در واقع صمیمیت و محبت و خدمت ذیل مفهوم زیارت، جای رقابت داروینی و جامعه گزلشافتی مبتنی بر همکاریهای جبری و بدون عاطفه مدرن را گرفته است.
▫️الغرض که این حجم از تغییر و تحول در پی ظهور یک پدیده همچون زیارت اربعین و در واقع خلق یک انسان و جامعه متفاوت از عصر تکنوفیلیها(فناوری زدگان)، میطلبد که بازخوانی مجدد و مستمری صورت بگیرد که علت ها و پیامدهایش در ساحت جامعه شناختی و روانشناختی و مدیریتی و تمدنی، مستعد تولد جامعه نوینی بوده و نوید انسان جدید و تمدن بهتری دارد.
#اربعین
#زیارت
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔻چگونه #انگاره_دین در جامعه مبتلا به کلیشه محدودیت و مانعیت میشود؟ طی چه فرایندی از دین، تصویری همچون یک قفس آهنین در اذهان عمومی برساخته و برجسته میشود؟
🔸نقدی بر یک اثر سینمایی ایرانی به بهانه بازنمایش و اکران عمومی در پلتفرمهای نماوا، فیلیمو و روبیکا که در #پُست_بعدی مطالعه بفرمایید:👇👇👇
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔻چگونه #انگاره_دین در جامعه مبتلا به کلیشه محدودیت و مانعیت میشود؟ طی چه فرایندی از دین، تصویری همچ
🔎مغز استخوان یا استخوانی گلوگیر به نام دین/ جای خالی دین در سینما به عنوان بخشی از راه حل نه صورت مساله
▫️مغز استخوان فیلمی ایرانی است که توسط حمیدرضا قربانی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و در سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد. این فیلم به دلیل شیوع ویروس کرونا، در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ به اکران عمومی درآمد. از مردادماه سال جاری نیز در پلتفرمهای نماوا، فیلیمو و روبیکا نیز، اکران و بازنمایش مجازی این فیلم صورت گرفته است. بازیگران قابلی همچون جوادعزتی، بابک حمیدیان، پریناز ایزدیار، نوید پورفرج و بهروز شعیبی هم در این فیلم، ایفای نقش کردهاند.
▫️داستان این فیلم سینمایی درام و اجتماعی، درباره بهار(پریناز ایزدیار) مادری است که پسرش پیام به بیماری سرطان مبتلا شده و پزشکان، تمام راههای ممکن برای بهبودی پیام را رفتهاند اما هیچ راهی برای درمان او غیر از استفاده از بانک خون بند ناف پیدا نکردهاند. این درحالی است که بهار از همسرش(جواد عزتی) جدا شده و با همسر فعلی خود حسین(بابک حمیدیان)، زندگی میکند. از طرف دیگر پدر پیام(جوادعزتی) به جرم قتل و تجاوز تا یک ماه دیگر اعدام خواهد شد. بهار مجبور میشود برای به دنیا آوردن فرزند جدید خود، علیرغم میل قلبی خود و همسرش، از هم جدا شوند تا بار دیگر با پدر پیام ازدواج کند...
▫️این سناریو اگرچه به لحاظ دراماتیک بودن و خط تعلیق، دارای کشش بالا و جذابیت ویژهای است اما سوال اینجاست که چه انگارهای را در متن و فرامتن خود به ذهن مخاطب متبادر میکند؟ گره زایی و گره زدایی جذاب و پرکشش، هنر فیلمنامه و کارگردان است اما به چه قیمتی؟ آیا جز این است که #تقابل_دین_و_زندگی را به تصویر کشیده است و شریعت را مانع یا دست کم مقابل حیات مطرح کرده است؟
▫️بارها در طول فیلم شاهد هستیم که به شرع و قانون طعنه میزند و باورهایی همچون "توکل به خدا" و "دعا برای شفای بیماران" را امری بیخاصیت و زبان مادربزرگ ها معرفی میکند. تحقیر و ناتوانی و دست بسته دین در سایه سنگین علم و دانش را در دیالوگ بهار با پزشک معالج کاملا می توان حس کرد. از طرفی قانون را امری دست و پاگیر دانسته و به دلیل خطاهای متعدد سیستم قضایی و حقوقی، دور زدن و عبور از قانون را روا و صواب به تصویر میکشد که در جابجایی تاریخ طلاق و عده شرعی بهار از طریق رانت قضایی قابل مشاهده است.
▫️وقتی که وکیل دادگاه برای بهار، غیرشرعی بودن این نوع ازدواج را بدلیل تمام نشدن عده شرعی او متذکر میشود، بهار نیز مملو از احساسات و هیجان با پیش کشیدن اهمیت حیات و زندگی فرزندش و زمان نزدیک اعدام مجید(همسرسابقش)، تصویر دیگری از مانع و دست و پاگیر بودن شریعت را به مخاطب منتقل کرده و مجوز عبور از احکام دین را با همراهی و البته اکراه وکیل دادگاه صادر میکند.
▫️صحنه و سکانس دیگری که نشان از تقابل دین و زندگی در مغز استخوان دارد، بخش پایانی است که بهار برای ملاقات شرعی با مجید، وارد زندان میشود و چادر مشکی به سر میکند و طول سالن را با حرکت آهسته کارگردانی شده و "کاراکتری چادری" طی میکند. از #همنشینی_نماد_چادر_و_زندان که بگذریم، دست ردی که مجید به سینه بهار میزند محل تامل است. مجید که نماد جنون و تیمارستان و تا آن زمان متهم به قتل بود، فاز #غیرت برمیدارد و با منبری غرا و زبانی بدون لکنت و عاری از بیماری احتمالا بدلیل مصرف قرص اعصاب، به بهار درس #ناموس و شریعت میدهد!
▫️فارغ از این تقابل های مهندسی شده و دراماتیک میان دین و قانون و زندگی در فیلم مغز استخوان و پایان بازی که به سبک اصغرفرهادی شاهد بودیم و تکلیف چندین نفر و مساله که در انتهای فیلم مشخص نشد، تمام سخن اینجاست که چرا در سینمای جمهوری اسلامی ایران، دین به عنوان صورت مساله و چالش درماتیک مطرح میشود نه به عنوان بخشی از راه حل؟
▫️چه بسا یکی از تعریف های کاربردی برای سینمای دینی این باشد که در سناریوها و پیرنگهای داستانی، دین را به عنوان #پازل_رهایی_بخش و در یک کلام، "بخشی از راه حل" در پرده نهایی فیلمها طرح نماییم. روشن است که انگارهسازی از دین و سایر کلان روایتهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در همین فیلم و سریال ها صورت میگیرد و تثبیت و تعمیم داده میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin