eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جریان
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ با این مبانی دینی نباید انقلاب رخ می‌داد 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
هدایت شده از جریان
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ شبکه‌های اجتماعی باعث دوقطبی شدن جامعه شده؟ 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر باشم. موضوعی که مورد بحث قرار گرفت، بررسی جامعه شناختی جمهوری اسلامی بود و اینکه چرا تئوری های غربی و خصوصا اندیشه مدرن و پوزیتیوییسم،توان تحلیل ظرفیت‌ها و پدیده ها و مساله های مثبت رخ داده در زمینه جمهوری اسلامی را ندارد. 🔸اینکه چرا ایران اسلامی بعنوان قدرت نرم نظام، در اندیشه غربی دچار تخفیف و تقلیل شناختی و تحلیلی می‌شود و داده کاوی در خدمت اندیشکده ها به کار گرفته نمی‌شود؟ بحث کردیم پیرامون اینکه خطر معرفتی جمهوری اسلامی ایران برای غرب چگونه باعث می‌‌شود که در بستر شبکه های اجتماعی و در قالب جنگ شناختی علیه جامعه ما جریان سازی رقم می‌خورد. 🔸صحبت کردیم پیرامون اینکه شبکه اجتماعی علی رغم تنوع و تکثری که در نظام رفتاری و گاها سبک زندگی رقم زده، برخلاف کاستلزی در غرب، نظام اندیشه و ارتکازات اصیل را از وحدت حداکثری خارج نکرده است. اینکه دوقطبی تحمیلی در بستر شبکه های اجتماعی فارغ از زخم های شکلی و فرمی که به همبستگی اجتماعی وارد آورده و حاد واقعیت را در بخش هایی نمودار کرده، اما حاق واقعیت متحد را در عادتواره های جامعه تکان نداده است. 🔸گفتگویی هم حول خاستگاه سرگرمی و در قبال الهیات انجام دادیم و اینکه متافیزیک دینی،امر داینامیک و زاینده ای است و در ذات خودش دلالت اجتماعی دارد ولی سرگرمی به تعبیر آدورنو برای مهندسی افکارعمومی و سرکوب نرم توده‌هاست. 🔸فیلم کامل برنامه از طریق لینک قابل مشاهده است./12 خرداد 1403 ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب #جریان از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر با
باشگاه خبرنگاران جوان هم با تیتر
"ابزار حکمرانی کشور‌های غربی کلان داده‌هاست"
 این گفتگو را پوشش داده و بخش
در جوامع مدرن را برجسته کرده است. http://www.yjc.ir/00ahZS 🆔@asre_tabyin
🔻مدل کلان برای کنشگری در رسانه‌ 1⃣ قرائت: چه پیامی را به مخاطب منتقل می کنیم و ایده ناظر چیست؟ 2⃣ روایت: چگونه پیام مدنظر را به مخاطب منتقل می کنیم و تکنیک ها و خط خبری درست کدام است؟ 3⃣ دلالت: پیام ما چه اثری را در مخاطب ایجاد کرده و چه برآیند و واکنش هایی در پی خواهد داشت؟ 🔸ایده مرکزی و هدفگذاری کنش های رسانه ای با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب و نیاز امروز جامعه بایستی معطوف به تعریف و طراحی شود. 🔸با این دست فرمان، تکنیک های عملیاتی، خط خبری و را بایستی از نفرت پراکنی و بداخلاقی و تمسخر به سمت تبیین تفکرات و لایه های فکری_سیاسی و توان گفتمانی افراد در حل مساله های جامعه سوق داد. 🔸نتیجه اینکه در لایه دلالت و برآیندسنجی اخبار، اگر چیزی جز روشنگری و شور انتخاباتی و در ضمن و عقلانیت برداشت گردید،(ضدپیامی مثل جنگ قدرت یا انتخابات فرمایشی و دلسردی از صندوق رای و...) عملیات روایت سازی را برای دست یابی به هدف اولیه بازبینی نماییم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔘رسانه ها از حیث کارکرد و ماموریت ها به سه دسته تقسیم بندی میشوند. 1️⃣رسانه های توصیفی: کارشان بیشتر انعکاس خبر،حادثه و بازنمایی است. 2️⃣رسانه های تحلیلی: علاوه بر اینکه انعکاس خبر انجام می دهند با یک جهت و تحلیلی همراه هستند و خبر را به صورت خام به مصرف مخاطب نمی رسانند. 3️⃣رسانه های راهبردی: این رسانه ها خبر،تحلیل و سناریو دارند.رسانه راهبردی پیشا اثر و پسا اثر را میبیند و تصویر بزرگ را به مخاطب انتقال می دهد و بسیار مهم است. 🧩 برشی از دوره‌ی تربیت مربی سواد رسانه در انجمن سواد رسانه طلاب 🔖 سرفصل رسانه شناسی 👤 استاد: حجت‌الاسلام دکتر محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎من فوروارد میکنم، پس هستم ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و ، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است. 🔸در دوره ای هستیم که فقط اطلاعات_را_مصرف_می‌کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم. 🔸گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا را بازیابی کنند. 🔸تورستن وبلن جامعه شناس، را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: من_میخرم_پس_هستم. 🔸اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند. در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند. 🔸رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است. 🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، می آورد". این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام "در_لحظه_زندگی_کن." 🔸این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)، تحلیل( اندیشه وعقلانیت)، کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر اصالت لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند. 🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی، چیستی و نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. 🔸فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: ... 🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم. 🔸نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎تیپ های سه گانه در مصرف پیام رسانه‌ای 🔻مخاطب مطبوعات و رسانه در نوع مواجهه با پیام رسانه‌ای به سه دسته کلی تقسیم می شوند که سطح هوشمندی و تاثیر یا ضعف و آسیب پذیری هر دسته را تعیین می‌کند؛ 1⃣ رسانه خوان‌ها: این دسته در نسبت با رسانه در نقش عمل می‌کنند و سریعا تحت تاثیر پیام های رسانه ای از هرنوعش(خبر و فیلم و مطبوعات و...) قرار گرفته و به تعبیری نسبت به محتوا و حتی فرم رسانه، شرطی می‌شوند. این تیپپولوژی عادت به مصرف خبر دارد و به دلیل ابتلای شدید به رسانه دچار و انفعال شده است. 2⃣ رسانه‌ دان‌ها: این گروه از اهالی رسانه ولی در مصرف رسانه‌ای هوشمندانه عمل کرده و به چرایی ها و چگونگی های پیام می‌پردازند. اهل تحلیل بوده و با پیام های خبری و سریالی و ...برقرار می‌کنند. لاک دفاعی ندارند ولی خوش بین هم نیستند و به (۱.چه کسی، ۲.چه پیامی را، ۳.چگونه و با چه تکنیک و ابزاری ۴.برای کدام تم و زمینه‌ و مخاطبی و ۵.با چه هدف و سطح تاثیری) ملتزم هستند. این تیپ از افراد اگر مراقبت نورزند و حس و حال کنشگری نداشته باشند، به سمت تفکر انتقادی مطلق و پایگاه رفتاری سلبی سوق پیدا می‌کنند. 3⃣ رسانه‌ بان‌ها: این گونه از افراد علاوه بر تحلیل و (Gatekeeping) و برخورد فعال با محصولات رسانه‌ای، اهل تبیین و روشنگری و دیده‌بانی هم هستند. در واقع وجه تمایز این طیف از اهالی رسانه با نوع دوم در حس مسئولیت پذیری و گره زدن فاز تحلیل به و نهایتا جریان سازی است. این تیپ از افراد بلحاظ نظام رفتاری از تعادل و ثبات بیشتری برخوردارند و دانش و را در موقعیتی گره می‌زنند. ✍ علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎خط خبری رسانه های معاند در موضوع انتخابات ۱. تردیدآفرینی و القای مهندسی تحت عنوان انتخابات از پیش تعیین شده با توسل به ترکیب کاندیداها و مثل همیشه تخریب شورای نگهبان و انتساب نامزدها به رهبرانقلاب/ ۲. تخریب شخصیت رییس جمهور شهید و عملیات روانی علیه و تصویر انقلابی انتخابات بعنوان دستاورد آیت الله رییسی با توسل به دروغ های دهه شصت و.../ ۳. فرافکنی و ایجاد جهت تمرکززدایی از امر سیاسی در بستر افکارعمومی و القای بی توجهی مردم به انتخابات با توسل به انباشت خرده خبرها پیرامون موضوعات فرعی و نااولویت ها و برجسته سازی برخی بازی‌ها(همستر) و حواشی سرگرمی و ورزشی(فساد در فوتبال) و.../ ۴. تصویرسازی منفی از تمامی نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی با توسل به گفتمانی و تحریف و تقطیع و برچسب زنی و انتقال حس دلسردی از تکثر و تنوع نامزدها در امر انتخابات/ ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎فرد موفق مناظره و سه ویژگی در زبان انتقال پیام 1⃣عقلانیت: میزان توانش کاندیداها در پاسخ به سوالات از حیث نخبگانی بسیار حائز اهمیت است و بازخورد مناسبی را از حیث گفتمانی در بر خواهد داشت و بخشی ار آراء شناور را جابجا خواهد کرد و یک سر و گردن از بقیه بالاتر و وزین تر جلوه خواهد کرد.() 2⃣اخلاقیات: قطعا یکی از مولفه های تعیین کننده در جلب آرا یا حداقل دفع آراء منفی و جلب بخشی از توجهات در بزنگاه ها و دوگانه‌های مردد، کنش و ادبیات اخلاقی است که حس مثبت هوادران و کارت سبز انتخابات را در پی خواهد داشت.() 3⃣اجتماعیات: چه بسا تعیین کننده ترین مولفه برای جلب نظر مخاطب، میزان ارتباط و تاثیری است که در کلام و کنش کاندیدای انتخابات به مردم و جامعه منتقل خواهد شد. زبان و کنش نامزدها بایستی در توان فهم دقیق مساله و قدرت سوییچ کردن بر دغدغه های اجتماعی و ترجمه عمومی برنامه ها و راهبردها، معدل و میانگین بهتری را در رقابت دارا باشد.() 🔻بطور خلاصه زبان مناظره بایستی ۱. عالمانه ولی شفاف ۲.چارچوب دار ولی هشتگ خور ۳. تیز و چابک ولی کنترل شده باشد که هم از پوپولیسم و پروپاگاندا فاصله بگیرد و هم میزان ارتباطش با مخاطب را تنظیم و تسهیل کند و هم صراحت در حل مساله و چگونگی عبور از چالش ها را به جامعه منتقل کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎مینی روایتی از راند نخست مناظره ریاست جمهوری 1⃣ آقای سعی در شفاف سازی چهره اصلاح‌طلبانه و اعتدالی پزشکیان دارد و بیشتر کنش هایش سلبی است. سعی در دفاع از دولت شهید رییسی دارد ولی معطوف به عملیات روانی رو و روشن و بدون روتوش و تکنیک خاص پیش می رود. تن صدا و ظاهری کافی برای مناظره تن به تن را ندارد ولی تلاش وافری در چهره زدایی و شکستن تعارف مناظره انجام می‌دهد تا ناظر بر همدیگر صحبت شده و مناظره را از جهان های موازی خارج کند. 2⃣ آقای روی اعداد و ارقام تسلط بیشتری دارد و از قانون برنامه هفتم که مجلسش نوشته دفاع جدی می کند و در حاشیه هم سعی دارد که کلیدواژه های پزشکیان را مصادره و مال خود کند تا هشتگ انسجام ملی و ارتباط با خارج را از کف او برباید و قصد تنازع نداشته و از صحبت ها وام می‌گیرد و در طرف تنش نمی ایستد. 3⃣ آقای در طرف انتقادی وضع موجود ایستاده و یک شبه احمدی نژاد از بابت نقد ۴۴ ساله و یک اصلاح طلب دوم خردادی در کلیدواژه جذب سرمایه گذاری با توسل به دیپلماسی و ارتباطات خارجی جلوه می‌کند. با برخی عبارت روایی و قرآنی هم بهره هایی در بالانس کردن چهره انتقادی و نه ساختارشکن سعی می کند که به انجام برساند. در انتها البته آرامش اولیه را از دست داد و کنایه های سنگینی هم به برخی نامزدهای منتقد وارد آورد. 4⃣ آقای بر محورهای برنامه بیشتر می‌پردازد و نقدهای لایت و کم فروغی بر گفتمان های رقیب هم وارد می‌کند ولی در ساخت دو دیدگاه رقیب، خیلی هم پررنگ عمل نمی کند که گویا سعی بر پررنگ سازی محتوایی و نگاه ایجابی و عقلانیت ناظر بر سوالات و ارائه تصویر کارشناسی از خودش دارد. 5⃣ آقای اما در طرف نقد پزشکیان و پورمحمدی ایستاده و بشدت در پی شفاف سازی خط رقیب اصلاح طلب و اعتدالی دارد و البته همچون قاضی زاده در دفاع از سیاست ها و نقاط قوت شهید رییسی و همچنین دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران در ضمن نقد کلیدواژه تحریم و خط برجامی عمل می کند. 6⃣آقای برآیندی نگاه می کند و از نتایج سخن می گوید تا فرایندها و با عبارت های قوی سعی در صلح کل بودن با خط شکستن تحریم ها و طعنه به به اصطلاح برخی تندروی ها(به زعم ایشان)، یک مینی هاشمی مرحوم بنظر برسد. در واقع خود را فراساختار می بیند و جای یک پدربزرگ سیاسی را در کشور با شعار وفاق ملی و عبور از به اصطلاح ناامیدی و یاس مردمی( با عبارت پردازی) خالی می‌بیند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin