eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی بهرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش ها روشن است. 3⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید ، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎"گناه فرشته" و تصویرسازی‌های مسموم و متکثر 🔸سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی به نقطه پایان پخش رسید و چهره‌های معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث‌ اجتماعی به تصویر می‌کشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره می‌کنیم؛ 1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر می‌شود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمی‌افتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و و قضا را تقلیل خواهد بخشید. 2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش می‌شوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونه‌ای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنه‌های ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب می‌گردد که حتی وکیل‌های متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت می‌کنند. 3⃣ خلق زندان بی‌خطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونه‌ای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید. 4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان می‌دهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز و بدبینانه‌ای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و از ماجرا را به چالش می‌کشد. 5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: و چادر در این سریال در دوحالت مصرف می‌شود؛ یا در بند زندانی‌ها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه (رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد. 6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم می‌آمد. 7⃣ توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بی‌ثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و که رد و بدل می‌شود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژه‌ای را طرح‌‌ریزی یا تثبیت می‌کرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست. 🔻نکته آخر اینکه عنوان القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک می‌کشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث می‌تواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق می‌کند، حاوی القا یا ای است که محل تامل است! ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎 رسانه‌های معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی 1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانه‌ای برجسته می‌کنند. 2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر می‌برند. 3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ‌، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند. 4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد. 5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم‌ مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر می‌کند. 6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت می‌شود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم می‌کند. 7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه می‌کند و تبدیل به تاریخ سیاسی می‌شود. 8⃣ نفرت سازی: تکرار انگاره‌های برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم‌‌ را صورت می‌بخشد. 9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است. 🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشه‌های خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریان‌های خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم می‌خورد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل در عصر رسانه: 1⃣ کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید. 2⃣ کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید. 3⃣ کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد ، رشد بدهید. // https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448 🆔@asre_tabyin
⭕️تکنیک های جنگ شناختی ✍ژورسان | علیرضامحمدلو 📲رسانه و فضای مجازی از چه تکنیک هایی جهت راهبری اعتراضات استفاده میکند؟ صدها میلیون محتوای مجازی با چه ارایشی اذهان عمومی را مهندسی می کنند و چگونه جریان سازی انها به فضای میدانی میرسد❓ 💯جهت مطالعه یادداشت‌ها برروی عناوین کلیک نمائید👇 ۱.نقش شانتاژ در اغتشاش سلبریتی ها ۲.ازکشته سازی تاجریان سازی ۳.جنگ رسانه ای و سوادرسانه ای ۴.مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی ۵.نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران ۶.نقاشی استاد یاغی ۷.آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب ۸.جادوگر دروغ ۹. پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم ۱۰.پروژه لولیتا سازی ۱۱.تکنیک طوطی فحاش ۱۲.نبردهشتگ ها ۱۳.نبردترومن ۱۴.لخت‌شو، بمان و پس بگیر ۱۵.آستروتورفینگ ۱۶.پاره گویی حقیقت ۱۷.عملیات مسکیتو ۱۸.تکنیک کانال‌ انحراف ۱۹.جیوه های سمی ۲۰.ساندویچ مهران مدیری ۲۱.دروغ گوبلزی ۲۲.لباس جدیدپادشاه ۲۳.گداخت انسان عاطفی ۲۴.تکنیک موج بلند ۲۵.تکنیک اتش ملایم ۲۶.لولیتاسازی ۲۷.کارخانه ترول 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردان جمهوری اسلامی! بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست! دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست. در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل) جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد. "شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است. همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟! فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟! معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند. پ.ن: ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی! بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی! امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
سه محور جنگ شناختی در ماجرای شهید جمهور و یک ماموریت رسانه‌ای 🔸بازنمایی، تصویرسازی و روایت هر حادثه ای توان بلامنازعی جهت تولید ضعف یا بازتولید قدرت اجتماعی دارد. ازاینرو جنگ های شناختی نه تنها بر نقطه ضعف ها که بر نقاط قوت جامعه هدف نیز تمرکز کرده تا وجوه مثبت ماجرا در سطح افکارعمومی به پاشنه آشیل ترجمه شود. از طرفی نیز قائلیم که قدرت یک سیستم در شخصیت ، همراهی و نظام در حل مسائل جامعه خلاصه می‌شود. در حادثه شهادت رییس جمهور و یارانش نیز، این دو سه روز اخیر شاهد سبک روایتی مسموم از جانب رسانه های معاند بودیم که محورهای اصلی این بازنمایی معکوس و تقابلی را اشاره می‌کنیم: 1⃣ تخریب تصویر رییس جمهور، تخفیف اثر شهادت و تحریف تاریخ: جریان معاند با حوادث دهه شصت و انعکاس معکوس و مغالطه اعدام های آن دهه با آقای رییس جمهور شهید و برخی از اتفاقات ۱۴۰۱، سعی بر این دارند که شعله‌های عاطفی و اتحاد جوشان مردمی را داده و محبوبیت سران دولت در نگاه ملت را نادیده بگیرند. 2⃣ گسل سازی و دوقطبی نمایی از افکارعمومی در فضای مجازی: این خط خبری به شکل سخیف و خلق و بازنشر ویدئوهای شاد از برخی خارج نشینان معاند و مراسم تشییع و حامیان رییسی برای شرکت کنندگان در مراسم و روایت کارمندی_حکومتی از حضور مردم، سعی دارد که یکدستی و شکوه اجتماعی را در ماجرای شهادت و استقبال مردمی به چالش کشیده و یک و دست ساز را برای ذهنیت عموم جامعه غالب و قالب کنند. 3⃣ القای ناکارآمدی نظام در مراقبت از سران و مدیریت بحران: این خط خبری نیز در صدد بوده تا با پهباد ترکیه در پیدا کردن موقعیت بالگرد رییس جمهور و ایجاد سوال و ابهام از چرایی پرواز در هوای بارانی و مه آلود و طولانی شدن ساعات عملیات جستجو و...توان و کارآیی سیستم را در و حفاظت از کارگزاران نظام زیر سوال ببرند. 🔻آرایش رسانه ای متکثر و ترکیبی با محورهای مشخص پیرامون خدمات دولت مردمی و تصویر واقعی و خدوم از و یارنش و آثار ملی و دلالت های فرامرزی تیم دولت سیزدهم بایستی صورت بگیرد که روایت درستی را از کفایت و کارکرد مجموعه دولت انقلابی به سمع و نظر افکارعمومی منتقل کند که دچار تحریف رسانه ای در بزنگاه انتخابات نگردد: 🔸احیای و توجه به وحدت نخبگان و تصمیم گیران نظام، تراز مردم داری و خدمت به جامعه، افزایش چندبرابری حقوق پایه سربازان و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارگران و...، ده برابر شدن یارانه ها و ارائه چندین طرح مکمل برای افزایش قدرت خرید دهک های ضعیف جامعه، توان بکار گرفتن ظرفیت های متکثر نخبگانی و گاها متقاطع سیاسی، ایستادگی بر اصول در سطوح بین المللی و تقویت و شخصیت و جسارت نطام در منطقه و جهان، راه اندازی و فعال سازی ده ها پروژه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل و عضویت موثر در جریان های اقتصادی_سیاسی بزرگ و آلترناتیو جهانی، بازگشت پول های بلوکه شده در شرق و غرب دنیا با دیپلماسی موثر، مذاکرات فعال و موازی و چندسطی بدون گروگان گرفتن معیشت و ایستایی اقتصادی و بازیگری موثر در مناقشات مرزی همچون آذربایجان_ارمنستان و منطقه ای و بین المللی، تدبیر و طراحی زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و ورزشی همچون حل معضل ۴۰ساله خصوصی سازی سرخابی ها و... مواردی است که فقط در دوسال خدمت توام با صداقت بعنوان دستاورد دولت می‌توان بازنمایی و روایت کرد. 🔸این‌ قدردانی و آرایش رسانه ای بایستی در قبال انگاره‌ سازی ها و و مسموم از ماجرای غم انگیز اخیر صورت بگیرد تا این تراژدی ملی_منطقه‌ای و حتی بین المللی علی‌رغم هزینه دردناک و تاسف بارش، وجوه الهام بخش و برکات انسجام آفرینش برای جامعه و ترویج گفتمان به مردم و همچنین خلق یک حماسه بزرگ در هشت تیر و مواقعی مشابه از کف نرود. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
14030312.mp3
24.22M
🔻بررسی تکنیک های رسانه ای جریان معاند در ایام انتخابات 🔸برنامه 🔸پخش برنامه در و 🔸با حضور: دکتر محمدحسین اسماعیلی،استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، مدرس رسانه 🔸در این برنامه تکنیک از ۱.سکوهای معقول و ۲.سکوهای مشروع و ۳.سکوهای مقبول را مطرح کردم. اینکه جریان رسانه ای معاند برای به چالش کشیدن نظام و جلوگیری از بعنوان قدرت نرم انقلاب اسلامی، مشارکت در و صندوق های رای را زیر سوال می‌برد. 🔸با اعتبارزدایی از افراد با تکنیک تمسخر و طنز و و ایجاد دوقطبی و نفرت آفرینی و خوانش نمایشی از انتخابات، فرامتن انتخابات و حرکت به سمت تغییر و پیشرفت را از معنا تهی می کند و با ایجاد تردید و تعلیق و ابهام در تاثیر صندوق رای بر آینده جامعه، افکارعمومی را از شرکت گسترده در انتخابات دلسرد نموده تا کاهش مشارکت را علیه نظام اسلامی رقم بزند. ۱۴۰۳/۳/۱۲ 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از جریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ با این مبانی دینی نباید انقلاب رخ می‌داد 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
هدایت شده از جریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار ❗️ شبکه‌های اجتماعی باعث دوقطبی شدن جامعه شده؟ 🔹 👤 مهمان: حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه 🔸 👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر 🔸 📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما 🔻 📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی: @jaryan_tv1
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر باشم. موضوعی که مورد بحث قرار گرفت، بررسی جامعه شناختی جمهوری اسلامی بود و اینکه چرا تئوری های غربی و خصوصا اندیشه مدرن و پوزیتیوییسم،توان تحلیل ظرفیت‌ها و پدیده ها و مساله های مثبت رخ داده در زمینه جمهوری اسلامی را ندارد. 🔸اینکه چرا ایران اسلامی بعنوان قدرت نرم نظام، در اندیشه غربی دچار تخفیف و تقلیل شناختی و تحلیلی می‌شود و داده کاوی در خدمت اندیشکده ها به کار گرفته نمی‌شود؟ بحث کردیم پیرامون اینکه خطر معرفتی جمهوری اسلامی ایران برای غرب چگونه باعث می‌‌شود که در بستر شبکه های اجتماعی و در قالب جنگ شناختی علیه جامعه ما جریان سازی رقم می‌خورد. 🔸صحبت کردیم پیرامون اینکه شبکه اجتماعی علی رغم تنوع و تکثری که در نظام رفتاری و گاها سبک زندگی رقم زده، برخلاف کاستلزی در غرب، نظام اندیشه و ارتکازات اصیل را از وحدت حداکثری خارج نکرده است. اینکه دوقطبی تحمیلی در بستر شبکه های اجتماعی فارغ از زخم های شکلی و فرمی که به همبستگی اجتماعی وارد آورده و حاد واقعیت را در بخش هایی نمودار کرده، اما حاق واقعیت متحد را در عادتواره های جامعه تکان نداده است. 🔸گفتگویی هم حول خاستگاه سرگرمی و در قبال الهیات انجام دادیم و اینکه متافیزیک دینی،امر داینامیک و زاینده ای است و در ذات خودش دلالت اجتماعی دارد ولی سرگرمی به تعبیر آدورنو برای مهندسی افکارعمومی و سرکوب نرم توده‌هاست. 🔸فیلم کامل برنامه از طریق لینک قابل مشاهده است./12 خرداد 1403 ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب #جریان از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر با
باشگاه خبرنگاران جوان هم با تیتر
"ابزار حکمرانی کشور‌های غربی کلان داده‌هاست"
 این گفتگو را پوشش داده و بخش
در جوامع مدرن را برجسته کرده است. http://www.yjc.ir/00ahZS 🆔@asre_tabyin
🔻مدل کلان برای کنشگری در رسانه‌ 1⃣ قرائت: چه پیامی را به مخاطب منتقل می کنیم و ایده ناظر چیست؟ 2⃣ روایت: چگونه پیام مدنظر را به مخاطب منتقل می کنیم و تکنیک ها و خط خبری درست کدام است؟ 3⃣ دلالت: پیام ما چه اثری را در مخاطب ایجاد کرده و چه برآیند و واکنش هایی در پی خواهد داشت؟ 🔸ایده مرکزی و هدفگذاری کنش های رسانه ای با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب و نیاز امروز جامعه بایستی معطوف به تعریف و طراحی شود. 🔸با این دست فرمان، تکنیک های عملیاتی، خط خبری و را بایستی از نفرت پراکنی و بداخلاقی و تمسخر به سمت تبیین تفکرات و لایه های فکری_سیاسی و توان گفتمانی افراد در حل مساله های جامعه سوق داد. 🔸نتیجه اینکه در لایه دلالت و برآیندسنجی اخبار، اگر چیزی جز روشنگری و شور انتخاباتی و در ضمن و عقلانیت برداشت گردید،(ضدپیامی مثل جنگ قدرت یا انتخابات فرمایشی و دلسردی از صندوق رای و...) عملیات روایت سازی را برای دست یابی به هدف اولیه بازبینی نماییم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔘رسانه ها از حیث کارکرد و ماموریت ها به سه دسته تقسیم بندی میشوند. 1️⃣رسانه های توصیفی: کارشان بیشتر انعکاس خبر،حادثه و بازنمایی است. 2️⃣رسانه های تحلیلی: علاوه بر اینکه انعکاس خبر انجام می دهند با یک جهت و تحلیلی همراه هستند و خبر را به صورت خام به مصرف مخاطب نمی رسانند. 3️⃣رسانه های راهبردی: این رسانه ها خبر،تحلیل و سناریو دارند.رسانه راهبردی پیشا اثر و پسا اثر را میبیند و تصویر بزرگ را به مخاطب انتقال می دهد و بسیار مهم است. 🧩 برشی از دوره‌ی تربیت مربی سواد رسانه در انجمن سواد رسانه طلاب 🔖 سرفصل رسانه شناسی 👤 استاد: حجت‌الاسلام دکتر محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎من فوروارد میکنم، پس هستم ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و ، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است. 🔸در دوره ای هستیم که فقط اطلاعات_را_مصرف_می‌کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم. 🔸گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا را بازیابی کنند. 🔸تورستن وبلن جامعه شناس، را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: من_میخرم_پس_هستم. 🔸اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند. در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند. 🔸رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است. 🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، می آورد". این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام "در_لحظه_زندگی_کن." 🔸این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)، تحلیل( اندیشه وعقلانیت)، کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر اصالت لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند. 🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی، چیستی و نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. 🔸فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: ... 🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم. 🔸نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎تیپ های سه گانه در مصرف پیام رسانه‌ای 🔻مخاطب مطبوعات و رسانه در نوع مواجهه با پیام رسانه‌ای به سه دسته کلی تقسیم می شوند که سطح هوشمندی و تاثیر یا ضعف و آسیب پذیری هر دسته را تعیین می‌کند؛ 1⃣ رسانه خوان‌ها: این دسته در نسبت با رسانه در نقش عمل می‌کنند و سریعا تحت تاثیر پیام های رسانه ای از هرنوعش(خبر و فیلم و مطبوعات و...) قرار گرفته و به تعبیری نسبت به محتوا و حتی فرم رسانه، شرطی می‌شوند. این تیپپولوژی عادت به مصرف خبر دارد و به دلیل ابتلای شدید به رسانه دچار و انفعال شده است. 2⃣ رسانه‌ دان‌ها: این گروه از اهالی رسانه ولی در مصرف رسانه‌ای هوشمندانه عمل کرده و به چرایی ها و چگونگی های پیام می‌پردازند. اهل تحلیل بوده و با پیام های خبری و سریالی و ...برقرار می‌کنند. لاک دفاعی ندارند ولی خوش بین هم نیستند و به (۱.چه کسی، ۲.چه پیامی را، ۳.چگونه و با چه تکنیک و ابزاری ۴.برای کدام تم و زمینه‌ و مخاطبی و ۵.با چه هدف و سطح تاثیری) ملتزم هستند. این تیپ از افراد اگر مراقبت نورزند و حس و حال کنشگری نداشته باشند، به سمت تفکر انتقادی مطلق و پایگاه رفتاری سلبی سوق پیدا می‌کنند. 3⃣ رسانه‌ بان‌ها: این گونه از افراد علاوه بر تحلیل و (Gatekeeping) و برخورد فعال با محصولات رسانه‌ای، اهل تبیین و روشنگری و دیده‌بانی هم هستند. در واقع وجه تمایز این طیف از اهالی رسانه با نوع دوم در حس مسئولیت پذیری و گره زدن فاز تحلیل به و نهایتا جریان سازی است. این تیپ از افراد بلحاظ نظام رفتاری از تعادل و ثبات بیشتری برخوردارند و دانش و را در موقعیتی گره می‌زنند. ✍ علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی 🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض می‌شود و با تغییر نسلی، یک نگاه و و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا می‌کنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است. اما اگر از زاویه دید و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانه‌ای را می توان متصور بود: 1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف (public opinion) شکل می‌گیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا می‌کند و عمق داده‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرد و با تلاش در ، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار می‌دهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری) 2️⃣ لایه ذهنیت‌ها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح و عقل عرفی جامعه می‌شود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد می‌شود. در روانشناسی نیز مفهوم با این واژه قرابت دارد که به داده‌ها و اطلاعات درونی‌سازی شده و رسوب‌یافته در ذهن اطلاق می‌شود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی) 3️⃣ لایه معرفت‌ها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفت‌شناسی جامعه هدف است. مثلا و اندیشکده ها و دانشگاه‌های یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقل‌گرایی به تجربه گرایی و از هستی‌شناسی به زبان‌شناسی تنزل می‌دهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، را بر جامعه مسلط می‌کنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش) 🔸اهداف لایه‌های شناختی ▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی است و لایه سوم نیز با هدف یا و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری می‌شود. 🔸ابزار لایه‌های شناختی ▫️لایه اول، است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی می‌شود. لایه دوم بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا می‌کند. ▫️لایه سوم نیز بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی‌ به سمت تجربه گرایی و شبه علم‌ها و نامعرفت‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکه‌ای و داده‌بنیاد و و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) می‌شود. ✍️علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎خط خبری رسانه های معاند در موضوع انتخابات ۱. تردیدآفرینی و القای مهندسی تحت عنوان انتخابات از پیش تعیین شده با توسل به ترکیب کاندیداها و مثل همیشه تخریب شورای نگهبان و انتساب نامزدها به رهبرانقلاب/ ۲. تخریب شخصیت رییس جمهور شهید و عملیات روانی علیه و تصویر انقلابی انتخابات بعنوان دستاورد آیت الله رییسی با توسل به دروغ های دهه شصت و.../ ۳. فرافکنی و ایجاد جهت تمرکززدایی از امر سیاسی در بستر افکارعمومی و القای بی توجهی مردم به انتخابات با توسل به انباشت خرده خبرها پیرامون موضوعات فرعی و نااولویت ها و برجسته سازی برخی بازی‌ها(همستر) و حواشی سرگرمی و ورزشی(فساد در فوتبال) و.../ ۴. تصویرسازی منفی از تمامی نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی با توسل به گفتمانی و تحریف و تقطیع و برچسب زنی و انتقال حس دلسردی از تکثر و تنوع نامزدها در امر انتخابات/ ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎فرد موفق مناظره و سه ویژگی در زبان انتقال پیام 1⃣عقلانیت: میزان توانش کاندیداها در پاسخ به سوالات از حیث نخبگانی بسیار حائز اهمیت است و بازخورد مناسبی را از حیث گفتمانی در بر خواهد داشت و بخشی ار آراء شناور را جابجا خواهد کرد و یک سر و گردن از بقیه بالاتر و وزین تر جلوه خواهد کرد.() 2⃣اخلاقیات: قطعا یکی از مولفه های تعیین کننده در جلب آرا یا حداقل دفع آراء منفی و جلب بخشی از توجهات در بزنگاه ها و دوگانه‌های مردد، کنش و ادبیات اخلاقی است که حس مثبت هوادران و کارت سبز انتخابات را در پی خواهد داشت.() 3⃣اجتماعیات: چه بسا تعیین کننده ترین مولفه برای جلب نظر مخاطب، میزان ارتباط و تاثیری است که در کلام و کنش کاندیدای انتخابات به مردم و جامعه منتقل خواهد شد. زبان و کنش نامزدها بایستی در توان فهم دقیق مساله و قدرت سوییچ کردن بر دغدغه های اجتماعی و ترجمه عمومی برنامه ها و راهبردها، معدل و میانگین بهتری را در رقابت دارا باشد.() 🔻بطور خلاصه زبان مناظره بایستی ۱. عالمانه ولی شفاف ۲.چارچوب دار ولی هشتگ خور ۳. تیز و چابک ولی کنترل شده باشد که هم از پوپولیسم و پروپاگاندا فاصله بگیرد و هم میزان ارتباطش با مخاطب را تنظیم و تسهیل کند و هم صراحت در حل مساله و چگونگی عبور از چالش ها را به جامعه منتقل کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎مینی روایتی از راند نخست مناظره ریاست جمهوری 1⃣ آقای سعی در شفاف سازی چهره اصلاح‌طلبانه و اعتدالی پزشکیان دارد و بیشتر کنش هایش سلبی است. سعی در دفاع از دولت شهید رییسی دارد ولی معطوف به عملیات روانی رو و روشن و بدون روتوش و تکنیک خاص پیش می رود. تن صدا و ظاهری کافی برای مناظره تن به تن را ندارد ولی تلاش وافری در چهره زدایی و شکستن تعارف مناظره انجام می‌دهد تا ناظر بر همدیگر صحبت شده و مناظره را از جهان های موازی خارج کند. 2⃣ آقای روی اعداد و ارقام تسلط بیشتری دارد و از قانون برنامه هفتم که مجلسش نوشته دفاع جدی می کند و در حاشیه هم سعی دارد که کلیدواژه های پزشکیان را مصادره و مال خود کند تا هشتگ انسجام ملی و ارتباط با خارج را از کف او برباید و قصد تنازع نداشته و از صحبت ها وام می‌گیرد و در طرف تنش نمی ایستد. 3⃣ آقای در طرف انتقادی وضع موجود ایستاده و یک شبه احمدی نژاد از بابت نقد ۴۴ ساله و یک اصلاح طلب دوم خردادی در کلیدواژه جذب سرمایه گذاری با توسل به دیپلماسی و ارتباطات خارجی جلوه می‌کند. با برخی عبارت روایی و قرآنی هم بهره هایی در بالانس کردن چهره انتقادی و نه ساختارشکن سعی می کند که به انجام برساند. در انتها البته آرامش اولیه را از دست داد و کنایه های سنگینی هم به برخی نامزدهای منتقد وارد آورد. 4⃣ آقای بر محورهای برنامه بیشتر می‌پردازد و نقدهای لایت و کم فروغی بر گفتمان های رقیب هم وارد می‌کند ولی در ساخت دو دیدگاه رقیب، خیلی هم پررنگ عمل نمی کند که گویا سعی بر پررنگ سازی محتوایی و نگاه ایجابی و عقلانیت ناظر بر سوالات و ارائه تصویر کارشناسی از خودش دارد. 5⃣ آقای اما در طرف نقد پزشکیان و پورمحمدی ایستاده و بشدت در پی شفاف سازی خط رقیب اصلاح طلب و اعتدالی دارد و البته همچون قاضی زاده در دفاع از سیاست ها و نقاط قوت شهید رییسی و همچنین دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران در ضمن نقد کلیدواژه تحریم و خط برجامی عمل می کند. 6⃣آقای برآیندی نگاه می کند و از نتایج سخن می گوید تا فرایندها و با عبارت های قوی سعی در صلح کل بودن با خط شکستن تحریم ها و طعنه به به اصطلاح برخی تندروی ها(به زعم ایشان)، یک مینی هاشمی مرحوم بنظر برسد. در واقع خود را فراساختار می بیند و جای یک پدربزرگ سیاسی را در کشور با شعار وفاق ملی و عبور از به اصطلاح ناامیدی و یاس مردمی( با عبارت پردازی) خالی می‌بیند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎روایت پزشکیان؛ از پوپولیسم ظریف تا لمپنیسم فاضلی 🔻در نوشته قبلی به سه اصل توان عقلی، وزن اخلاقی و مهارت ارتباطی در موفقیت انتخاباتی نامزدها اشاره کرده بودیم و با توجه به میزگردهای کارشناسی و اتفاقات دو سه روز گذشته و خصوصا دیروز و امروز، اصل چهارمی را تحت عنوان آرایش تیمی و بایستی به میزان موفقیت کاندیداها اضافه کنیم. 🔻آقای پزشکیان در مناظره و گفتگوهای کارشناسی نشان داد که سعه صدر قابل توجهی دارد ولی در تولید گفتمان مشخص و پتانسیل گفتاری و رفتاری پایینش در جریان سازی‌ نشان داد که گویا تصادفی و از بد حادثه، قرعه نامزدی به نامش خورده و در میدان انتخابات، میاندار جریانی خاص شده است. 🔻جریان پشتیبان ایشان که به گفته ، تقابل تندرو_میانه‌رو(به زعم اعتدالیون و اصلاحاتیون) را در انتخابات به انتظار نشسته بودند از ترکیب موجود احراز صلاحیت‌ها شوکه شده و به فکر فعال‌سازی ظرفیت های آنطرف و گسل های طرف مقابل همت گماشتند. 🔻اما اشکال کار کجا بود؟ جریان اصلاحات با لوگوی اعتدال، از حیث‌ پایگاه اجتماعی در پایین ترین سطح ممکن به سر می‌برد و نیاز به و اصلاح تصویر احساس می‌شد. از طرفی نیز جریان معاند خارج نشین، خط خبری و محورهای عملیات روانی اش را بر بایکوت انتخابات و کاهش مشارکت پیش می‌بُرد و می‌بَرد و خبری از شتابدهنده برون سیستمی و اپوزیسیونی هم نیست. 🔻آمار و ارقام هم صرفا از حیث تولید محتوا و جلب توجه در برخی پلتفرم ها به نفع این جریان بود ولی از حیث مشارکت و سبد رای، مجموعا کمتر از نصف جریان انقلابی را در سمت خود مشاهده می‌کرد. حربه تولید گسل و رقابت پردازی قالیباف_جلیلی هم لو رفته بود و سبد مسعود پزشکیان به شوک مثبت و شگفتانه نیاز داشت که ورود ظریف و بکار گرفتن عبارت های قرآنی بعنوان مشاور بین الملل آقای پزشکیان چه بسا در همین راستا تعریف می‌شد. 🔻 هم بعنوان بازوی رسانه ای ماجرا با کلیپ مملو از پروپاگاندای لوس و رگبار واژه ها و تکنیک "انداختن توپ به زمین حریف" و "فرار رو به جلو" و "کی‌بود کی‌بود من نبودم معروف"، در حمایت از پزشکیان، فاز جدیدی با لوگوی تکراری اعتدالی(کلید) و شوآف "برای_ایران" به ماجرای انتخابات اضافه کرد. 🔻اما امروز/دیروز در بال فرهنگی_اجتماعی با حضور و بهشتی، سهم و پازل اصلاحاتی پزشکیان‌ هم رو شد و تقریبا گفتمان جعلی وفاق ملی و ارتباط با دنیا را تکمیل کرد. اما آنچه که رخ داد یک حادثه غیرمترقبه بود و چهره رادیکال این جریان را با پرتاب خشونت آمیز میکروفون توسط فاضلی در واکنش به سوال/پاسخ کارشناس برنامه به رخ ده ها میلیون بیننده کشید. 🔻جسارتا این و توهین به صحنه و مخاطب و مجری و کارشناس حتی در استادیوم های ورزشی هم محکوم به جریمه بود و عجیب اینکه توسط حامیان این جریان مثل آب خوردن روایت وارونه گردید و مثل یک قهرمان توصیف شد(سبقت روایت از واقعیت).‌ برخی نیز که اساسا اعتقادی به اخلاق نداشتند این رفتار زشت را به حرکت خشن زین الدین در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، شبیه سازی کردند و نماد و اسطوره جعلی در ژانر سیاسی/کمدی ساختند. گویا که عرصه جدی و عقلانی سیاست را با فضای هیجانی و احساسی فوتبال و تفریح اشتباه گرفته‌اند و به جای ، رفتار هیستریک خارج از قاعده(حتی در زمین فوتبال) تجویز می‌کنند. 🔻خلاصه این که در روزهای آتی شگفتانه ها و نوآوری های جدیدی از پشت صحنه جریان آقای پزشکیان شاهد خواهیم بود که به شناخت بیشتر این جریان در تاریخ سیاسی کشور خواهد انجامید. در بودنشان همین بس که در شرایط عادی و جهت جلب افکارعمومی و تن ندادن به میدان کارشناسی، به قرآن و قانون و رهبری و سیاست های کلان کشور تمسک می جویند ولی آن روی ماجرا به کل قوانین و برنامه های کشور معترض بوده و صحنه و اجرای زنده را هم با خشونت و بی‌ادبی تمام به آتش می‌کشند. 🔻سوگمندانه باید گفت: شما که تاریخ را سه سال نشده با حربه صدای بلند و تمسک به پاره حقیقت گویی و تقدس‌مآبی تحریف می کنید، حداقل به اندیشه (تئوری جامعه نمایشی/پشت صحنه و جلوی صحنه) تمسک کرده و را مدیریت کنید و جامعه را آبروداری کرده و به التهاب نکشید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎رفتارشناسی زیگزاگی پزشکیان در انتخابات 🔻اساسا مباحث شناختی را در کلان می توان بررسی و جانمایی کرد. ۱. اطلاعات(Information): این دست از شناخت ها حاوی عدد و رقم و کدها و داده هاست که جهت آنالیز و ارزیابی یا معدل گیری از میزان بهره وری شخصی یا نهادی و بعضا جوسازی و مورد استفاده قرار می‌گیرد./ و آمار چه می‌گوید؟ ۲. ذهنیت ها(common sense): این نوع از شناخت، معلومات همه فهم و عامیانه بوده و ارتکازات و مشهورات و مقبولات فرهنگی و اعتقادی را شامل می‌شود که به طرق مختلف(استدلالی و آموزشی، تربیتی و فرهنگی یا تاریخی و جامعه شناختی) در ذهن افراد نشسته و مستقر شده است. این نوع از معلومات در راستای و جریان سازی مورد استفاده قرار می گیرد./ چگونه/به چه می اندیشند؟ ۳. معرفت ها(knowledge): این نوع از معلومات جنبه معرفت شناسانه و بنیادین دارند و برای و فضای نخبگانی و گفتمان سازی دانشی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد./ چه داریم؟ 🔻حیرت گفتمانی و دست خالی از برنامه و کارنامه 🔸جریان اصلاحات با نمایندگی آقای پزشکیان برای اتخاذ فیگور انتخاباتی دچار یک سرگردانی و آنارشیسم گفتمانی بود(کنش در چارچوب نظام یا برعکس یا...). نه از حیث معلومات نوع اول یعنی اطلاعات و عدد و رقم یا به تعبیری ، حرفی برای گفتن داشت و نه گفتمان اصلاحات و اعتدال، توان ریزی را برای الان و آینده مردم ایران در چنته می‌دید. در شرایط فقدان کارنامه(اطلاعات) و برنامه(دانش و گفتمان) و با توجه به جامعه شناسی انتخابات‌های اخیر و عدم اقبال مردم به جریان اعتدال و اصلاحات، تصمیم بر این گرفت که نوع دوم مباحث شناختی را دست گرفته و فقط با مقبولات مردم و ارتکازات جامعه سخن بگوید./توجه به فرهنگ و ذائقه عمومی جامعه 🔻روکش پوپولیستی(عوام فریبی) بر آنارشیسم گفتمانی(فقدان برنامه) 🔸موضع انتقادی و دست گذاشتن روی زخم های برساخته در دو سه سال گذشته و تاکید و تکرار کلیدواژه مردم توام با القای حرکت در ریل قوانین و ارجاع به بدنه کارشناسی(صراحت و افتخار به نادانایی در مباحث) و احترام به رهبری معظم و همچنین و روایات در پاسخ به سوالات، یک بسته عوام فریبانه و پوپولیستی ساخت که بدون حتی یک خط برنامه مدون و یا کارنامه مشخص در حل مساله های جامعه بتواند چهار مناظره چهارساعته(و پنجمی هم در پیش) و چندین برنامه کارشناسی را با اتکا به رویکرد نوع دومی پیش ببرد. 🔸در واقع‌ یک را در پیش گرفت و هم از اصولگرا بودنش و اعتقاد به حق و عدالت و ولایت گفت و هم چهره مذهبی اش را به رخ کشید و هم موضع انتقادی کلان و اصلاح طلبانه اش را در میتینگ ها و فضای میدانی دنبال کرد. 🔻بازی در زمین رای رقیب! 🔸وارد مشاجره و مناظره تن به تن نشد و رقبای اصلی اش را تحریک نکرد و از کنار رقبای فرعی هم با سکوت و بایکوت عبور کرد. در واقع با این سبک و سیاق هم سعی کرد که سبد رای اصلاحطلبانه اش را پر کند(توسل به میتینگ ها و جلسات کارشناسی) و هم با سبد رای طرف مقابلش بازی کرده(فیگور مذهبی_مردمی) و بخشی از آراء سرگردان و نه چندان محکم را جابجا کند.(علی رغم اینکه شخصیت کاریزما و جذاب آنچنانی با عبارات ویژه هم ندارد) 🔻استراتژی و چه باید کرد؟ 🔸با این اوصاف بنظر می رسد که کاندیداهای انقلابی بهمدیگر در روی صحنه علاوه بر پشت صحنه(ضمن نقادی جدی و گفتمانی پزشکیان از حیث بی برنامگی و تیم ائتلافی اعتدالی رفوزه) ضروری بنظر می رسد تا از به وجود آمده، بهره برداری منفی صورت نگیرد. 🔸این آرایش موجود و نوع نظرسنجی ها از میزان رای های منفی کاندیداها حاکی است که کاندیدای دوم جبهه انقلاب در صورت انصراف یکی به نفع دیگری، استحکام و مغناطیس کافی در را نشان نمی‌دهد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎ضرورت رای استراتژیک و ائتلاف جریان انقلاب 🔻برخی اوقات که در بازی های ورزشی، تیم رقیب را دست کم گرفتیم و نتیجه را به شکل ناباورانه از کف دادیم، تعبیر کارشناسی این بوده که "با دست خودمان کار را سخت کردیم". اما چرا در جریان انتخابات و در حالی که عقبه ما شهادت آیت الله رییسی بود و عقبه رقیب، تیم و جریان ورشکسته جناب روحانی، در شرایطی اضطراب آور نسبت به نتیجه به سر می بریم و مساله و وحدت بعنوان رمز پیروزی و انقدر سخت می شود؟ 1⃣ توان تولید اجماع/اقناع: وقتی هنوز صحنه را نمی بینیم و هستیم و با فرمول های فضایی ریاضی شکاف ها را تشدید و تفسیر می کنیم یعنی توان تولید اجماع را از دست می‌دهیم و خیال رقیب را بخاطر خودزنی ها و تکثر آگاهانه ولی دچار اختلالمان راحت می‌کنیم. 2⃣ توان توزیع ماموریت/تیم: وقتی توان و انرژی تیم ما صرف از درون جبهه می شود و بدون توجه به صحنه متفاوت ملی، جریان اختلافات مجلس را تعمیم و تکرار می کنیم یعنی به بلوغ تقسیم ماموریت در جبهه انقلاب نرسیده ایم و همچنان عرصه قدرت را بدون یکدیگر تدبیر و تصویر می‌کنیم. 3⃣ توان جلب مشارکت/مردم: وقتی بدون توجه به ۳۰ درصد مرددین جامعه در اصل رای دادن و بیش از ۲۵ درصد در انتخاب کاندیدای نهایی، معطوف به دوقطبی سازی رادیکال درون جبهه خودی قلم می زنیم و قدم برمیداریم یعنی توان جلب مشارکت هم نداریم.(وقتی بعد از ، درصد بالایی از مرددین و رای شناور را شاهد هستیم یعنی تبیین کافی و دقیق و نقطه زن صورت نگرفته و نوع تبلیغات کاندیداها تا به امروز ثمربخشی لازم را در پی نداشته است). 🔻؟ 1⃣ژنرال های جبهه و بدون توجه به ، صحنه را بازبینی کنند و بازتاملی در توفیقات خلق اجماع و آسیب های تکثر داشته باشند و سردرگمی و تکثر گزینه ها را مدیریت کنند. 2⃣ستادها و محترم نیز در خلق فضای "این یا آن فرقی نمی کند" همت گمارند و دیگری خود را جریان اصلاحات و اعتدال به نمایندگی فرد مشخص/پزشکیان قرار دهند و علیه همدیگر عبارت پردازی و نکرده و میتینگ ها و کارناوال های میدانی شان را در راستای وحدت گفتمانی جهت بدهند. 3⃣ جریان انقلاب نیز تلاش خود را در جبهه قرار داده و به جای دوقطبی کاذب و شکست آفرین جلیلی_قالیباف، دوگانه ظفربخش یا نزدیک به پیروزی و صواب رییسی_روحانی را با فکت های روشن و ریکاوری خاطرات دهه نود بازنمایی کنند. 🔻هرچند که امید چندانی به عقلانیت و اتحاد مشاورین و نزدیکان هیجان زده و عصبانی دوطرف تا به امروز مشاهده نشده اما امیدواریم که بدنه اجتماعی و فعال و مومن جریان انقلاب بتواند این سردرگمی را به یک نقطه روشن و امیدآفرین در و اپوزیسیون‌های دهه هفتاد ختم نماید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin