#مصرف_نمایشی بشر، حاصل زندگی اینستاگرامی است و چون متظاهرانه و فاقد عمق کافی می باشد، #خلوت_های_بشدت_افسرده ای را در پی دارد و رهآوردش پیام های پرتکرار و پیج_های موازی و #فیگورهای_مصرفی_گردشی در فضای مجازی است که جهت پوشش و فرافکنی بحران هویت و #کنترل_تنهایی است..
#بازگشت_به_معنویت
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
✍️تفکر انتقادی
عجب حکایتی است این فضای مجازی! کاربران شبانه روز بدون وقفه در معرض بمباران انبوه اطلاعات جعلی قرار دارند. اطلاعات غیر واقعی در مواقعی دستمایه تصمیمها و قضاوتها قرار میگیرد. ادراک، نگرش و رفتار کاربران و زندگی شهروندان را متأثر کرده
و در مواقعی آثار زیانبار غیر قابل جبران بر جا میگذارد.
صواب آن است که در فضای دوم چیزی را گز نکرده پاره نکرد. نان کسی را بیجهت آجر نکرد و در مواقع ضروری آب را از سرچشمه بست. ورود به این فضا مستلزم آمادگیها و حضورهایی است که در غیاب آنها، مهمانان ناخواندهای پشت ماشین فکری هر یک از ما نشسته و در مسیر مورد نظر خود هدایت میکنند. در بازار مکاره فضای دوم (فضای مجازی)، سطح مردم فریبی و #دستکاری_اطلاعات به مراتب گستردهتر و چالش برانگیزتر از فضای اول (فضای واقعی) است.
فناوری اطلاعات سطح پیچیدگیهای اطلاعاتی را بسیار افزایش داده و در مواردی قدرت تمیز کاربران برای تشخیص صحت پیامها،کمکی نمیکند و فرد را تسلیم و قربانی پیامهای فیک میکند. تفکیک #فراواقعیتها از واقعیتها چندان سهل نیست. هر روز خبرهایی از فضای دوم منتشر میشود که همگان انگشت حیرت را بر دندان میگیرند. افرادی در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده و یک شبه زندگی را باختهاند. یکی در زمینه تجارت، یکی دیگر در زمینه دوستی، یکی اعتماد به #اطلاعات_جعلی، یکی افشای اطلاعات زندگی شخصی، فریب نیرنگهای افراد بینام و نشان را خورده و اسیر دامهای فریبنده آنان شدهاند. افرادی از همین طریق به صفوف تروریستها درآمده و موقعیتی بهتر از یک قاتل نصیب آنان نشده است. کاربرانی ارتباطات اجتماعی آنها با دوست، فامیل و دیگران دچار سوءتفاهم شده است. اخباری از این دست کم نیستند.
زیست در فضای دوم به مراتب پیچیدهتر از زندگی در فضای اول است. همان گونه که زندگی در فضای واقعی بدون کسب مهارتها و پرورش دائمی آنها ناشدنی است، در فضای مجازی کسب مهارتها ضروری است وگرنه چه بسا کاربران در تورهای زهرآگین شیادان و کلاهبرداران گیر افتند. یکی از مهارتهای بسیار مهم برای زیست آگاهانه در فضای دوم « #تفکر_انتقادی» است. در فضای دوم جنس کسب و کارها از نوع اطلاعات و دانش است و مهارت اصلی برای زندگی در این فضا «تفکر انتقادی» است.
کاربران باید تواناییهای فکری خود را افزایش دهند. با انواع نیرنگها و پیامهای فریبنده آشنا شوند تا از گزند آسیبها مصون بمانند. خود را بیجهت در معرض پیامهای آسیبزا قرار دادن و بدون دریافت هیچ گونه مابه ازا به خود و دیگران ضرر رساندن از عقلانیت و خرد ورزی به دور است. عقلانیت ایجاب میکند بدون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات متقاعد نشویم و با «خودتجهیزسازی، خودنظارتی، خودکنترلی و خودارزیابی» با #اطلاعات_فیک و آلوده مقابلهکنیم. شرط اساسی زیست در این فضا این است که قدرت تفکر و استدلال را بارور کنیم، بیجهت مهر تأیید بر اندیشههای دیگران نزنیم یا بیجهت به اندیشههای دیگران حمله نکنیم. ورود به حوزههای ناشناخته به ابزارهای مجهزتری نیاز دارد. کاربرانی که در این فضا زیست میکنند، باید خود را به مهارت تفکر انتقادی مجهز کنند. تا از این رهگذر از #اطلاعات_بیهوده و جعلی جلوگیری و به اطلاعات قابل اعتماد دست یابند.
بدون داشتن تفکر انتقادی حرکت کردن در وادی پرسنگلاخی مانند فضای مجازی، مشکلات ریز و درشتی را در کمین کاربران قرار می دهد و چه بسا که زندگی آنها را دچار تنشهای ناخواسته کند. تفکر انتقادی، یعنی به حرکت درآوردن قدرت تفکر و بارور کردن اندیشه و به مثابه چراغی است که با تاباندن نور برتاریکخانهها از جانشین شدن ادعاها بر جای واقعیتها جلوگیریمیکند. تفکر انتقادی یعنی #خوددروازهبانی_اطلاعات و وارسی اجمالی ادعاها و اجازه ندادن به هر پیامی برای عبور از #دروازههای_اطلاعاتی است. تفکر انتقادی یعنی این که برای حفاظت از ارزشها، هنجارها و باورها، حریم حفاظتی ایجاد کرده و از فرو غلتیدن در دامهایی که توسط دیگران ساخته و پرداخته شده است، پرهیزکنیم. باید در انتخاب #مراجع_فکری و مجازی اطلاعات و به ویژه منابع اطلاعات دقت کرد. در اولین مواجه با مطالب دیگران اعمال سطحی از شک و تردید درباره پیامها و بدون سوگیری شخصی و تعصب فردی یا گروهی درباره موضوع فکر کردن ضروری است. پرسشگری لازمه کنشگری در فضای دوم است. به ویژه طرح سؤالهایی درباره چرایی و
چگونگی پیامها، خبرها، رخدادها و هر گونه اطلاعات در این فضا ضروری است.
دکترحجتالله عباسی
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا
رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟
#آموزش_ازهم_گسیخته
آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل #فقدان_پیوست_تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد.
#بحران_شخصیت_نمایشی
بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و #خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و #مهارت_های_رسانه_ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.
#معنویت_ازدست_رفته
موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن #تربیت_معنوی_الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.
#فقدان_خودتعمیم_یافته
نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به #فردیت_لجام_گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.
مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند #مساله_شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، #مزیت_های_رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.
🖌علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #آینده_شناسی_رسانه_ها
📚 کتاب های آینده مبتنی بر تکنولوژی #واقعیت_افزوده که به سرعت در حال جا باز کردن است
❓ شرایط زیست رسانهای در آینده بسیار متفاوت خواهد بود آیا بشر آمادگی آن را دارد ؟؟
@andisheengelabi
🎯 مقاومت در برابر گوگل شاید سختتر از مقاومت در برابر ارتش نازی باشد
— مسابقۀ بیپایان بر سر جمعآوری دادهها از زندگی شخصی ما شکل جدیدی از قدرت را به وجود آورده
📍سرمایهداری مدتهاست که خود را مدافع سرسخت حیطۀ خصوصی و آزادیهای فردی میداند. اما در سالهای اخیر به نظر میرسد این پیوند قدیمی به نفعِ سودی بزرگتر از هم گسسته است. سرمایهداری اینبار با شرکتهایی عقد اخوت بسته است که بیشترین توانایی را برای رسوخ به شخصیترین لایههای وجود ما از خود نشان دهند. از این پیوند تازه شکل جدیدی از قدرت متولد شده است که کتابِ قطور شوشانا زوبف، «عصر سرمایهداری نظارتی»، تلاش کرده است تا ماهیت آن را برملا کند.
🔖 ۴۲۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9717/
🔗 @andisheengelabi
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
@andisheengelabi
#معرفی_کتاب
«هنر دینی، هنر مدرن» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.ir/book/66547
گفتارهایی از:
دکتر محمد رجبی دوانی
وحید یامین پور
درباره کتاب هنر دینی، هنر مدرن
غـرب یـک واقعیـت اسـت، واقعیتـی کـه وجـود دارد و بـا اندیشـه دکارتـیشــروع گردیدهاســت کــه بــا نگاهــی ســوداگرانه و ریاضــی وار بــه عالــم نظــر میکنــد و همیــن تحلیــل ر یاضــی و هندســی عالــم اســت کــه قــدرت تصــرف در آن را بــه او بخشــیده اســت. بشــر جدیــد بــا تکیــه بــر اندیشــهی مالکانـه دکارتـی و سـلطه جویانـهی فرانسـیس بیکـن، دنیـای مـدرن را رقـم زده اســت و اگــر پــای در راه علــوم تجربــی صــرف نمیگذاشــت، تمــدن جدیــد نیــز بوجــود نمیآمــد. از سـوی دیگـر بایـد بـه انقلاب اسلامی بنگریـم کـه بـا اندیشـهی دیگـری ظهــور یافتــه اســت و بــا دنیــای جدیــد؛ دنیــای پــس از رنســانس، نســبتی ایجابــی نــدارد.
خواندن کتاب هنر دینی، هنر مدرن را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
این کتاب را به تمام پژوهشگران رسانه پیشنهاد میکنیم
@andisheengelabi
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
@andisheengelabi
خانواده خوشبخت در #عصر_اطلاعات با میز رسانه
🖌محمد مهدی فتوره چی
امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی #جامعه_شبکه ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه #همسران فراهم و گاها در پی #افزایش_بی_اعتمادی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند.
در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که #موبایل و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، #عامل_کنشگری و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان!
در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟!
به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار #میز_رسانه را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای #ارتباطات_مجازی وارتباطات خانوادگی قایل می شویم.
جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب #اعتمادزایی و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پروپاگاندا چگونه کار می کند؟
🔸فیلترهای #رسانه کدامند و چگونه عمل می کنند؟
🔸رسانه ها چگونه اعتبار تولید می کنند؟
@andisheengelabi
مداحی آنلاین - زهرا پسر آورده قرص قمر آورده - کریمی.mp3
4.61M
#مولودی_حاج_محمودکریمی
دامن فاطمه نوره...
زهرا(س) پسرآورده قرص قمر آورده...برای حیدر حیدر آورده...
#میلاد_امام_حسن_علیه_السلام_مبارک
@andisheengelabi
📗 #معرفی_کتاب:
💠#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
[پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ به ترجمه سید علی #خامنه ای]
🟩 این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) با عنوان «صلح امام حسن(ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شد.
🟪 معظّمٌ له در مقدمه کتاب، انگیزه خویش را این گونه بیان می کند: اینک که با فراهم آمدن ترجمه این کتاب پر ارزش و نامی، جامع ترین و مستدلترین کتاب درباره «صلح امام حسن» در اختیار فارسی زبانان قرار می گیرد، این جانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده می یابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار می سایم.
🟧 پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشته ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره ای یادداشت های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.
🟨 مگر که جامعه فارسی زبان نیز ـ چون من ـ از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اوّلین بار درباره ی این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارزش صلح امام حسن مجتبی(ع) از زبان رهبر انقلاب
🔺امام خامنهاے: "حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند ڪه صلح امام مجتبی(ع)، همانقدر ارزش داشت ڪه شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(ع) ارزش داشت و همانقدر ڪه آن شهادت به اسلام خدمت ڪرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت ڪرد."
@andisheengelabi
🎯 چرا اغلب احساس میکنیم در حال «از دست دادن» فرصتها هستیم؟
— «ترسِ از دست دادن»، شبکههای اجتماعی و زندگی واقعیمان را به یک اندازه تسخیر کرده است
📍دایرههای قرمز رنگی که رویشان اعدادی نوشته شده و کنار برنامکهای مختلف گوشی همراهمان ظاهر شدهاند؛ فرشتههای عذابی که یک دم از روی شانهمان پر نمیزنند. آنقدر وسواس انگشتزدن روی آنها گرفتارمان کرده که حتی در خوابهایمان میبینیمشان. چرا اعلانهای #شبکههای_اجتماعی یا زنگ یک پیامک یا تماس جدید اینقدر برایمان مهم شده؟ #نگرانی برای ازدستدادن خبرها در روزگار شبکههای اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: #فومو یا «ترس ازدستدادن».
🔖 ۲۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9725/
🔗 @andisheengelabi
#ضعف_جامعه در برابر زورگویان طغیانگر ریشه در ضعف خانواده دارد....
طغیانگران همیشه به دنبال ایجاد بی بندوباری در جوامع هستند و به بهانه اصالت فرد، #خانواده را نابود می کنند.
#استادپناهیان
@andisheengelabi
دنیای پساکرونا و هویتهای ازدسترفته مکانی
عباس فقیه خراسانی
مکان، بخشی از #هویت فرد را می سازد. مکان و هویت به هم پیوسته اند. مکانی که فرد در آن حضور داشته، بخشی از آن بوده و بدان شکل داده و از آن هویت گرفته است. دنیای دوران کرونا و #سبک_زندگی_قرنطینگی این بخش از هویت فرد را از او میستاند. هویتی که در دنیای مخاطره آمیز مدرن به درستی هم تعریف نشده است. «من که هستم و در کجای این عالم قرار دارم؟». اگرچه روانشناسی محیطی میکوشد تا برای انسان هویتی وابسته به مکان دست و پا کن...
@andisheengelabi
ادامه متن در:
https://bit.ly/3blGCWJ
#زبان🔸دچار فومو هستید؟
حضور مداوم در رسانهها و شبکههای اجتماعی میتواند جنبه حادی به خود بگیرد که به آن فومو (FOMO) میگویند. #فومو مخفف عبارت زیر است:
Fear of missing out
#فومو یعنی ترس از دست دادن، ترس از نبودن در شبکهها به این مفهوم که فرد گمان میکند اگر دائما کانکت و #آنلاین نباشند از همه چیز عقب میافتد.
فومو یک بیماری است، بیماری دائما آنلاین
بودن، بیماری نگرانی از دست دادن یک رویداد و ترس از قافله عقب ماندن.
@andisheengelabi
📍دیکتاتوری #شبکههای_اجتماعی:
🔹State Of Nature, by Cihan Aksan And Jon Bailes:
🔻یک سوال درباره شبکههای اجتماعی مشهور از چند متفکر رسانه و استاد دانشگاه پرسیده شده است. بسیاری از آنها معتقدند، این شبکهها که قرار بود امیدبخش دموکراسی باشند، تبدیل به ابزار سرمایهداری شدهاند. «نفت جدید سرمایهداری»، قدرت خود را مقابل نیروهای مخالف تحمیل میکند و نمیگذارد #عدالت و #آزادی تحقق یابد.
گرت لاوینک، نظریهپرداز رسانه معتقد است: «وقت آن رسیده که از پلتفرمهای غالب عبور کنیم. دنبال نکردن کافی نیست، باید #فیسبوک را غیر فعال و حذف کنید. اینکه از نقض حریم خصوصی خود شاکی باشید کفایت نمیکند: وقت آن رسیده که یک کار اساسی کنید. »
📌ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/sh42s/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍خیانت رسانه ها، رضایت ما
🔻خبر پشت خبر، ویدئو پشت ویدئو، #اسکرول کردنهای بیانتها و … ما را به مصرفکنندههایی تبدیل کرده که حتی نمیخواهیم مسائل چالشبرانگیز را بدانیم. #رسانهها باعث شدهاند ما به هرچیزی که نیاز به اندکی #تفکر دارد یک نه بزرگ بگوییم.
رسانه در تعامل با #قدرت، ما را در حبابهایی گرفتار کرده تا هر گروه تنها چیزی را بشنود و بخواند که دوست دارد. با دقت صفحه #اینستاگرامتان، سایتهای مورد علاقهتان و … را بنگرید.
چگونه این اتفاق میافتد؟ تماشا کنید.
#فیلم
📌 نسخه باکیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/mll12/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍آیا تکنولوژی خطرناک است؟ #هایدگر پاسخ میدهد.
🔻مارتین هایدگر، فیلسوف معروف قرن بیستم، #تکنولوژی را به شیوه خودش به چالش میکشد. اما آیا از نظر او تکنولوژی خطرناک است؟
او در پرداختن به موضوع تکنولوژی از ظواهر امر فراتر رفته و به #روح_حاکم بر آن پرداخته. تماشا کنید!
#فیلم
📌نسخه با کیفیت را در سایت باشگاه اندیشه تماشا کنید 👇
http://bashgah.net/go/tbt12/
@andisheengelabi
📍از مگامال تا آمازون
چگونه اینترنت در خدمت سرمایه است؟
🔹احسان عزیزی، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻به نظر میرسد دیجیتالی شدن زندگی بشر روندی روزافزون و صعودی را سپری میکند، چنانچه کسب و کارهای محلی و سنتی در یکی دو دههی اخیر در کشورهایی که زیرساخت کسب و کارهای #دیجیتالی و اینترنتی را فراهم کردهاند دچار زوال و رکود و کساد شده است. #سرمایهداری دیگر به ساخت و ساز مالها و فروشگاههای بزرگ زنجیرهای در دنیای حقیقی کفایت نمیکند، بلکه بستر تبلیغاتی و انقیادگر #اینترنت را در جهت #مصرف_هرچه_بیشتر کالاها کارکرد تسریع بخش و تسهیلگری ایجاد کرده است: غایت، انباشت هرچه بیشتر سرمایه است.
از این روست که وبسایتهایی مانند آمازون، یوتیوب، #فیسبوک و بسیاری دیگر کارکردی بسیار گستردهتر و عظیمتر برای #تبلیغ، عرضه و فروش کالاها دارند، کارکردی نه در مقیاس شهری (مانند آنچه مالها و پاساژها) که مخاطبان محدودی در سطح شهرها و کشورها دارند، بلکه در مقیاس جهانی.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید 👇
🔗 http://bashgah.net/go/kkb41/
@andisheengelabi
🔰 حکمرانی در جهان پس از #کرونا چگونه خواهد بود؟
🔹تحلیلی از رویارویی تمدنیِ عقلانیت توحیدی و عقلانیت مادی در بحران کرونا
🔹 متن کامل یادداشت را از اینجا بخوانید:
https://bit.ly/2zswIpi
@khamenei_ir
AghebatBeKheiri01-18k.mp3
6.59M
#عاقبت_بخیری 1
❇️ ضرورت نگرانی راجع به عاقبت بخیری
🔷 #خوب_ماندن مهمتر از خوب بودن است....
🔘 حالات #امیرالمومنین در شب نوزدهم...
استاد #پناهیان
@andisheengelabi