دنبال کردن #سلبریتیهای_اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی #ناامید میسازد؟
🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/jh91j/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکی از شاخص های دستیابی به مهارت «سواد رسانه ای» اخذ «رژیم مصرف رسانه ای» است.
برای این موضوع میتوان چند راهکار عملی پیشنهاد داد.
#موشنگرافی
#سواد_رسانه
#رژیم_مصرف
@andisheengelabi
🖌 #یادداشت_رسانه:
📙عصر کلبه دیجیتال و #رسالت_تمدنی_رسانه
با مختصاتی که شیوع ویروس کرونا رقم زده، در شرایطی قرار گرفته ایم که از سر اجبار و الزام هم که شده، در معرض حداکثری رسانه قرار گرفته ایم و زندگی را در کنار گوشی و تلویزیون و خانواده سپری می نماییم.
کودکان پای درس های #شبکه_پویا، نوجوانان پای #بازی_های_استراتژیک و آنلاین، جوانان هم بعضا پای درس و استرس کنکور و بعضا پای سریال های جنگی و #عاشقانه و اکشن #فیلیمو و آوانما و تلویزیون و تعداد قابل توجهی نیز پای روابط اجتماعی دوستانه عمیق تر از گذشته، روزگار کرونایی را از سر می گذرانند.
تکلیف بزرگترها نیز با دورکاری های دیجیتال و الکترونیکی و البته سریال های رسانه مشخص شده و فصل مشترک همه ما، #زندگی_دیجیتال در سایه کرونا و رعایت بهداشت می باشد.
آنچه که #الوین_تافلر در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از #کلبه_الکترونیک بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است.
#چه_خواهد_شد؟
آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و #شهروندهوشمند در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است.
دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و #اتمیزه_شدن افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، #اراده_های_ارگانیک و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و #اراده_های_سنجیده و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت.
آنچه که رخ خواهد داد، همان #مرگ_سوژه(انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل #تفرد و #سرگرمی و #مصرف_بالای_رسانه_ای، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید.
دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت #سنت_راهبر(تابع قواعدسنتی) ، #درون_راهبر(عقل محور و فعال) و #دگرراهبر(تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را #توده_منفعل و #تاثیرپذیر می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود.
این همرنگی جماعت نتیجه #مارپیچ_سکوتی است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد.
#چه_باید_کرد؟
اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را #کنترل کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی #مرزهای_مجازی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و #مغزدیجیتال خود را با #راه_اندازی_شبکه_ملی_اطلاعات تحقق ببخشیم.
در مرحله عملیاتی بایستی به فکر #تقویت_سوژه_ها باشیم و #تفکرانتقادی و خلاق را بعنوان عامل احیای سوژه ها آموزش داده و حمایت نماییم.
#سوادرسانه_ای را بعنوان سپردفاعی عاملیت و #تربیت_انسان_های_درون_راهبر در مقابل ساختارهای نامهربان و ناکارآمد را فعال و فراگیر کرده و #یاغی_گری(انتقادی بودن و مهارت تحلیل گری
)در دنیای مجازی را رشد و تکثیر نماییم.
#خودآگاهی_معنوی جامعه و اندیشه بازگشت به سمت مبداهستی"خدا" و معاداندیشی را در سطح آموزشی و رسانه ای بعنوان یک رسالت جدی، عملیاتی و پیگیری نماییم.
گام های مذکور می توانند بعنوان یک آفند درسطح راهبردی و همچنین پدافندغیرعامل در سطح عملیاتی عمل نموده و زمینه ساز یک جامعه دینی و #تمدن_نوین_اسلامی نیز واقع شوند.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انیمیشن
#اتمیزه_شدن و #تنهایی_انسان ها چگونه در ساحت استفاده از گوشی ها محقق می شود؟
۱.فیگورهای اینیستاگرامی
۲.افسردگی های پشت صحنه
۳.تنهایی و غربت
۴.خیلی دور با نزدیکان
۵.بی عاطفگی و بیرحمی اندوریدی
۶.سقوط تمدنی
@andisheengelabi
لایوهای اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع #ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه #خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید #فضای_مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. #سواد_رسانه_ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری #سبک_زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
#دکترحسن_خجسته
✅متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/ex1n9k
@andisheengelabi
#یونس_شکرخواه
🔸 #فلسفه_سواد_رسانه_ای اعاده عدالت است.
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای #تغییر_واقعیت_ها است.
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️ #سواد_رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید #از_چه_سکویی پرتاب شده و کجا #فرود میآید؛ یعنی #ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ #رمزگشایی و #واکاوی کنیم..من انرا #اعاده_عدالت می نامم.
بین سواد رسانه ای و #سواد_دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایده دسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است .
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه یونسکو ایران
@andisheengelabi
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تحلیل فیلم آخرالزمانی #هنر_جنگ ۲۰۱۶
👤 بخشی از سخنرانی امین بسطامی
⁉️ #نمادهای_مذهبی چگونه در تسخیر #ضدقهرمان ها در می آیند؟
❌ چگونه اعتقاداتمان خراش برمیدارد و روحمان هم خبر ندارد..
#آینده_دینی بشر چگونه #روایت می شود و به تصویر در می آید؟
@andisheengelabi
✍️ #یادداشت_رسانه_و_جامعه
✅ مصرف نمایشی و نمایش مصرف در اینستاگرام"
🔸در مواجهه با شبکههای اجتماعی، مخصوصا شبکهی اینستاگرام، با چند الگو برای عکسبرداری از زیستِ فردی روبهرو خواهیم شد. الگوهایی چون: «عکسِ فرد در مهمانیها و جشنها»، «عکس از غذا، در خانه و یا در رستوران»، «عکس با آرایشِ بسیار و لباسهایی عموما جدید و مطابق با مدِ روز»، «عکس از وسایل شخصی لوکس» و الگوهای بسیارِ دیگر. تقلید از این الگوها نیز، بنا به طبقه اقتصادی هر فرد، شدت و ضعفهایی دارد. این الگوها چگونه و با چه انگیزهای ساخته میشوند؟
🔸یادداشتِ حاضر در پی نزدیک شدن به پاسخهایی است که شاید بتواند تبیینی از این پدیده بدست آورد. بنظر میرسد که الگوهای (غذا،لباس مارک، آرایشِ صورت، وسایل شخصی لوکس)، الگوهایی هستند که ابتدا در افرادِ طبقات بالادستی (طبقه مرفه) به اجرا در میآید و سپس به نوعی ارزش تبدیل میشود و بعد از آن است که به طبقات پایین دستی انتقال می یابد .
🔸گسترش این رفتار را میتوان با مفهوم مد توضیح داد؛ رفتارِ پر تکرارِ موقتییی که خیلی سریع، پیدا میشود و گویی زمانی که به طبقاتِ مختلف ( مخصوصا طبقات پایین دست) رسوخ کرد، ناگهان ناپدید میشود. رفتاری که اگر از منظر زیملی به آن بنگریم، به جهت ایجاد تفاوت، پیدا میشود.
🔸 #زیمل معتقد است: «به محض اینکه طبقات پایین، شیوهی طبقات بالا را کپی میکنند، طبقات بالا آن شیوه را تغییر داده و خود را با شیوهای جدید تطبیق میدهند و در این حالت است که تفاوت را با تودهی مردم حفظ میکنند و این بازی به همین صورت ادامه مییابد». از منظر زیمل ، طبقهی بالادستی به این سبب الگوهای تولیدی را سریعا جذب میکند، که به دنبالِ ایجادِ تمایز میان خود با طبقاتِ پایین دستی است. همچنین گویی منزلتی را نیز از این تمایز بدست میآورد. منزلتی که به ناتوانی طبقات پایین دستی گره خورده است، زیرا که او نمیتواند براحتی و سریعا آن الگو را تقلید کند و مجبور است آن را در بهترین حالت، در سطحی پایینتر تجربه کند.
🔸به الگوهای تصویری شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز میتوان از چنین منظری نگریست؛ رفتارهایی که برای ایجاد تفاوت و یا ایجادِ منزلتِ اجتماعی ایجاد میشود و هنگامی که این رفتار، به طبقاتِ مختلف رسوخ کرد، تغییر میکند، زیرا که از هدفِ اولیه خود، یعنی ایجاد تمایز دور شده است. برای مثال، هنگامی که رفتارِ عکس گرفتن فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستِ اقتصادی از غذای رستورانِ لوکس، به طبقههای پایین دست نیز سرایت کرد و آنان نیز، حتی در سطحی پایینتر، از غذاهای ارزانِتر رستوران خود عکس گرفتند، دیگر کارکرد اولیه آن رفتار از دست میرود و تبدیل به #شباهت میشوند تا #تمایز.
🔸اینگونه است که چنین رفتارِ پر تکراری، کمکم میتواند کمرنگ شود و مثلا جای خود را به عکس گرفتن از #حیوانِ_خانگی بدهد و یا عکس گرفتن در کنارِ خودروی شخصی و یا ویلا و منزلِ لوکس شخصی. گویی این طبقهی بالادستی است که بازی را آغاز میکند و هنگامِ همهگیر شدنش، میدان را برای مدتی ترک میکند تا با استراتژی جدید، دوباره پا به میدان بگذارد؛ استراتژییی که فاصله او را با افرادِ دیگر حفظ خواهد کرد.
🔸گویی فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستی دیگر با انباشتِ سرمایه و مصرف ارضا نمیشود و نیازمندِ یک رفتارِ جدید است تا هویتِ فعلیاش را درک کند و از آن لذت ببرد و همچنین به خود و دیگران، وجود آن #هویت را در زبان و رفتار بازتولید کند. در چنین وضعیتی است که مصرف، جنبهی نمایشی به خود میگیرد تا لذتِ جدیدی را به لذتهای گذشته اضافه کند و همچنین هویتِ متمایز را به « دیگری» بیرون از طبقه، گوشزد کند.
🔸تورستین وبلن معتقد است که: «ثروت برای اینکه برای فرد منزلت بیشتری به همراه آورد باید بصورت #متظاهرانه به نمایش گذاشته شود. طبقه مرفه علاوه بر بدست آوردن ثروت و به تبع آن قدرت، همواره در پی نشان دادن این ثروت برای کسب افتخار اجتماعی بودهاند. این تظاهر در ابتدا بصورت «فراغت خودنمایانه» از طریق اشتغال فرد به کارهای غیرتولیدیست، زیرا کار مولد تنها متعلق به طبقات پائینتر بوده».
🔸در مجموع میتوان چنین استدلال نمود که میلِ به #نمایش_مصرف، در پرتویِ خواست کمپانیهای گوناگون، الگوهایی را جذب و حتی تولید میکند که ابتدا توسطِ افرادِ این طبقهی قدرتمند اقتصادی تجربه میشوند و هنگامی که به سایر طبقات سرایت کرد، تغییر میکنند و الگوهای جدید، جای آنها را میگیرند. و حال چه فضایی بهتر از شبکه اجتماعی #اینستاگرام که مهمترین علتِ وجودیاش، نمایش است. نمایشِ هر آنچه فرد در زیستِ خود به دنبال آن است.
🖌مسعود ریاحی
@andisheengelabi
#مصرف_نمایشی بشر، حاصل زندگی اینستاگرامی است و چون متظاهرانه و فاقد عمق کافی می باشد، #خلوت_های_بشدت_افسرده ای را در پی دارد و رهآوردش پیام های پرتکرار و پیج_های موازی و #فیگورهای_مصرفی_گردشی در فضای مجازی است که جهت پوشش و فرافکنی بحران هویت و #کنترل_تنهایی است..
#بازگشت_به_معنویت
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
✍️تفکر انتقادی
عجب حکایتی است این فضای مجازی! کاربران شبانه روز بدون وقفه در معرض بمباران انبوه اطلاعات جعلی قرار دارند. اطلاعات غیر واقعی در مواقعی دستمایه تصمیمها و قضاوتها قرار میگیرد. ادراک، نگرش و رفتار کاربران و زندگی شهروندان را متأثر کرده
و در مواقعی آثار زیانبار غیر قابل جبران بر جا میگذارد.
صواب آن است که در فضای دوم چیزی را گز نکرده پاره نکرد. نان کسی را بیجهت آجر نکرد و در مواقع ضروری آب را از سرچشمه بست. ورود به این فضا مستلزم آمادگیها و حضورهایی است که در غیاب آنها، مهمانان ناخواندهای پشت ماشین فکری هر یک از ما نشسته و در مسیر مورد نظر خود هدایت میکنند. در بازار مکاره فضای دوم (فضای مجازی)، سطح مردم فریبی و #دستکاری_اطلاعات به مراتب گستردهتر و چالش برانگیزتر از فضای اول (فضای واقعی) است.
فناوری اطلاعات سطح پیچیدگیهای اطلاعاتی را بسیار افزایش داده و در مواردی قدرت تمیز کاربران برای تشخیص صحت پیامها،کمکی نمیکند و فرد را تسلیم و قربانی پیامهای فیک میکند. تفکیک #فراواقعیتها از واقعیتها چندان سهل نیست. هر روز خبرهایی از فضای دوم منتشر میشود که همگان انگشت حیرت را بر دندان میگیرند. افرادی در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده و یک شبه زندگی را باختهاند. یکی در زمینه تجارت، یکی دیگر در زمینه دوستی، یکی اعتماد به #اطلاعات_جعلی، یکی افشای اطلاعات زندگی شخصی، فریب نیرنگهای افراد بینام و نشان را خورده و اسیر دامهای فریبنده آنان شدهاند. افرادی از همین طریق به صفوف تروریستها درآمده و موقعیتی بهتر از یک قاتل نصیب آنان نشده است. کاربرانی ارتباطات اجتماعی آنها با دوست، فامیل و دیگران دچار سوءتفاهم شده است. اخباری از این دست کم نیستند.
زیست در فضای دوم به مراتب پیچیدهتر از زندگی در فضای اول است. همان گونه که زندگی در فضای واقعی بدون کسب مهارتها و پرورش دائمی آنها ناشدنی است، در فضای مجازی کسب مهارتها ضروری است وگرنه چه بسا کاربران در تورهای زهرآگین شیادان و کلاهبرداران گیر افتند. یکی از مهارتهای بسیار مهم برای زیست آگاهانه در فضای دوم « #تفکر_انتقادی» است. در فضای دوم جنس کسب و کارها از نوع اطلاعات و دانش است و مهارت اصلی برای زندگی در این فضا «تفکر انتقادی» است.
کاربران باید تواناییهای فکری خود را افزایش دهند. با انواع نیرنگها و پیامهای فریبنده آشنا شوند تا از گزند آسیبها مصون بمانند. خود را بیجهت در معرض پیامهای آسیبزا قرار دادن و بدون دریافت هیچ گونه مابه ازا به خود و دیگران ضرر رساندن از عقلانیت و خرد ورزی به دور است. عقلانیت ایجاب میکند بدون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات متقاعد نشویم و با «خودتجهیزسازی، خودنظارتی، خودکنترلی و خودارزیابی» با #اطلاعات_فیک و آلوده مقابلهکنیم. شرط اساسی زیست در این فضا این است که قدرت تفکر و استدلال را بارور کنیم، بیجهت مهر تأیید بر اندیشههای دیگران نزنیم یا بیجهت به اندیشههای دیگران حمله نکنیم. ورود به حوزههای ناشناخته به ابزارهای مجهزتری نیاز دارد. کاربرانی که در این فضا زیست میکنند، باید خود را به مهارت تفکر انتقادی مجهز کنند. تا از این رهگذر از #اطلاعات_بیهوده و جعلی جلوگیری و به اطلاعات قابل اعتماد دست یابند.
بدون داشتن تفکر انتقادی حرکت کردن در وادی پرسنگلاخی مانند فضای مجازی، مشکلات ریز و درشتی را در کمین کاربران قرار می دهد و چه بسا که زندگی آنها را دچار تنشهای ناخواسته کند. تفکر انتقادی، یعنی به حرکت درآوردن قدرت تفکر و بارور کردن اندیشه و به مثابه چراغی است که با تاباندن نور برتاریکخانهها از جانشین شدن ادعاها بر جای واقعیتها جلوگیریمیکند. تفکر انتقادی یعنی #خوددروازهبانی_اطلاعات و وارسی اجمالی ادعاها و اجازه ندادن به هر پیامی برای عبور از #دروازههای_اطلاعاتی است. تفکر انتقادی یعنی این که برای حفاظت از ارزشها، هنجارها و باورها، حریم حفاظتی ایجاد کرده و از فرو غلتیدن در دامهایی که توسط دیگران ساخته و پرداخته شده است، پرهیزکنیم. باید در انتخاب #مراجع_فکری و مجازی اطلاعات و به ویژه منابع اطلاعات دقت کرد. در اولین مواجه با مطالب دیگران اعمال سطحی از شک و تردید درباره پیامها و بدون سوگیری شخصی و تعصب فردی یا گروهی درباره موضوع فکر کردن ضروری است. پرسشگری لازمه کنشگری در فضای دوم است. به ویژه طرح سؤالهایی درباره چرایی و
چگونگی پیامها، خبرها، رخدادها و هر گونه اطلاعات در این فضا ضروری است.
دکترحجتالله عباسی
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا
رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟
#آموزش_ازهم_گسیخته
آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل #فقدان_پیوست_تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد.
#بحران_شخصیت_نمایشی
بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و #خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و #مهارت_های_رسانه_ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.
#معنویت_ازدست_رفته
موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن #تربیت_معنوی_الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.
#فقدان_خودتعمیم_یافته
نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به #فردیت_لجام_گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.
مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند #مساله_شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، #مزیت_های_رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.
🖌علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #آینده_شناسی_رسانه_ها
📚 کتاب های آینده مبتنی بر تکنولوژی #واقعیت_افزوده که به سرعت در حال جا باز کردن است
❓ شرایط زیست رسانهای در آینده بسیار متفاوت خواهد بود آیا بشر آمادگی آن را دارد ؟؟
@andisheengelabi
🎯 مقاومت در برابر گوگل شاید سختتر از مقاومت در برابر ارتش نازی باشد
— مسابقۀ بیپایان بر سر جمعآوری دادهها از زندگی شخصی ما شکل جدیدی از قدرت را به وجود آورده
📍سرمایهداری مدتهاست که خود را مدافع سرسخت حیطۀ خصوصی و آزادیهای فردی میداند. اما در سالهای اخیر به نظر میرسد این پیوند قدیمی به نفعِ سودی بزرگتر از هم گسسته است. سرمایهداری اینبار با شرکتهایی عقد اخوت بسته است که بیشترین توانایی را برای رسوخ به شخصیترین لایههای وجود ما از خود نشان دهند. از این پیوند تازه شکل جدیدی از قدرت متولد شده است که کتابِ قطور شوشانا زوبف، «عصر سرمایهداری نظارتی»، تلاش کرده است تا ماهیت آن را برملا کند.
🔖 ۴۲۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9717/
🔗 @andisheengelabi
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
@andisheengelabi
#معرفی_کتاب
«هنر دینی، هنر مدرن» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.ir/book/66547
گفتارهایی از:
دکتر محمد رجبی دوانی
وحید یامین پور
درباره کتاب هنر دینی، هنر مدرن
غـرب یـک واقعیـت اسـت، واقعیتـی کـه وجـود دارد و بـا اندیشـه دکارتـیشــروع گردیدهاســت کــه بــا نگاهــی ســوداگرانه و ریاضــی وار بــه عالــم نظــر میکنــد و همیــن تحلیــل ر یاضــی و هندســی عالــم اســت کــه قــدرت تصــرف در آن را بــه او بخشــیده اســت. بشــر جدیــد بــا تکیــه بــر اندیشــهی مالکانـه دکارتـی و سـلطه جویانـهی فرانسـیس بیکـن، دنیـای مـدرن را رقـم زده اســت و اگــر پــای در راه علــوم تجربــی صــرف نمیگذاشــت، تمــدن جدیــد نیــز بوجــود نمیآمــد. از سـوی دیگـر بایـد بـه انقلاب اسلامی بنگریـم کـه بـا اندیشـهی دیگـری ظهــور یافتــه اســت و بــا دنیــای جدیــد؛ دنیــای پــس از رنســانس، نســبتی ایجابــی نــدارد.
خواندن کتاب هنر دینی، هنر مدرن را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
این کتاب را به تمام پژوهشگران رسانه پیشنهاد میکنیم
@andisheengelabi
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
@andisheengelabi
خانواده خوشبخت در #عصر_اطلاعات با میز رسانه
🖌محمد مهدی فتوره چی
امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی #جامعه_شبکه ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه #همسران فراهم و گاها در پی #افزایش_بی_اعتمادی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند.
در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که #موبایل و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، #عامل_کنشگری و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان!
در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟!
به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار #میز_رسانه را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای #ارتباطات_مجازی وارتباطات خانوادگی قایل می شویم.
جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب #اعتمادزایی و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پروپاگاندا چگونه کار می کند؟
🔸فیلترهای #رسانه کدامند و چگونه عمل می کنند؟
🔸رسانه ها چگونه اعتبار تولید می کنند؟
@andisheengelabi
مداحی آنلاین - زهرا پسر آورده قرص قمر آورده - کریمی.mp3
4.61M
#مولودی_حاج_محمودکریمی
دامن فاطمه نوره...
زهرا(س) پسرآورده قرص قمر آورده...برای حیدر حیدر آورده...
#میلاد_امام_حسن_علیه_السلام_مبارک
@andisheengelabi
📗 #معرفی_کتاب:
💠#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
[پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ به ترجمه سید علی #خامنه ای]
🟩 این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) با عنوان «صلح امام حسن(ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شد.
🟪 معظّمٌ له در مقدمه کتاب، انگیزه خویش را این گونه بیان می کند: اینک که با فراهم آمدن ترجمه این کتاب پر ارزش و نامی، جامع ترین و مستدلترین کتاب درباره «صلح امام حسن» در اختیار فارسی زبانان قرار می گیرد، این جانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده می یابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار می سایم.
🟧 پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشته ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره ای یادداشت های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.
🟨 مگر که جامعه فارسی زبان نیز ـ چون من ـ از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اوّلین بار درباره ی این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارزش صلح امام حسن مجتبی(ع) از زبان رهبر انقلاب
🔺امام خامنهاے: "حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند ڪه صلح امام مجتبی(ع)، همانقدر ارزش داشت ڪه شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(ع) ارزش داشت و همانقدر ڪه آن شهادت به اسلام خدمت ڪرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت ڪرد."
@andisheengelabi
🎯 چرا اغلب احساس میکنیم در حال «از دست دادن» فرصتها هستیم؟
— «ترسِ از دست دادن»، شبکههای اجتماعی و زندگی واقعیمان را به یک اندازه تسخیر کرده است
📍دایرههای قرمز رنگی که رویشان اعدادی نوشته شده و کنار برنامکهای مختلف گوشی همراهمان ظاهر شدهاند؛ فرشتههای عذابی که یک دم از روی شانهمان پر نمیزنند. آنقدر وسواس انگشتزدن روی آنها گرفتارمان کرده که حتی در خوابهایمان میبینیمشان. چرا اعلانهای #شبکههای_اجتماعی یا زنگ یک پیامک یا تماس جدید اینقدر برایمان مهم شده؟ #نگرانی برای ازدستدادن خبرها در روزگار شبکههای اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: #فومو یا «ترس ازدستدادن».
🔖 ۲۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9725/
🔗 @andisheengelabi
#ضعف_جامعه در برابر زورگویان طغیانگر ریشه در ضعف خانواده دارد....
طغیانگران همیشه به دنبال ایجاد بی بندوباری در جوامع هستند و به بهانه اصالت فرد، #خانواده را نابود می کنند.
#استادپناهیان
@andisheengelabi