📽نگاهی به #خروج حاتمی کیا از منظر سواد رسانهای
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبههای تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحبنظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانهای نیز میتوان مورد توجه قرار داد.
▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانهها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار خطای راهبردی جدی می کند. امروز نورافکن شهروند خبرنگاران می تواند حتی محاسبات رسانههای جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند.
▫️خروج بهخوبی نشان میدهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف بهرغم وجود مسافت بسیار در میانشان و بهصرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت همزمانی قرار میگیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولتها و مردم در جهانی زندگی میکنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا «جهان شیشهای» محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود.
▫️ظهور شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف نگاه حذفی به تکنولوژی و رسانهها از یکسو و عدم آگاهی از مهارتهای لازم جهت بهرهگیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینههای جدی برای حاکمیتها ایجاد کند.
▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارتهای لازم به شهروندان جهت زیست دقیقتر در عصر انفجار اطلاعات و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانهای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتابزدگی شود.
▫️#خروج از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانشهای مرتبط با آنکه منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانهتر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکهای است.
@asrehooshmandi
🔵 قهرمان کودکان ایرانی کیست؟
🔸 بازی ها و کارتونهایی با قهرمانان خیالی، با دوبله و در کمترین زمان ممکن در دسترس کودکان ایرانی قرار میگیرند تا الگوی کودکان، از سیندرلا و سفیدبرفی و ... عبور کند و به پرنسس و ملکه یخی و ... برسد.
🔸 بچهها با دیدن این قهرمانان خیالی، آماده پذیرش نکاتی می شوند که برایشان در این انیمیشنها و بازیها تبیین میشود. کتابهای این قهرمانان نیز با داستانهای متعدد در دسترس کودکان است.
◾️ در این فضا ایرانیان تا چه حد اسطورهها و قهرمانان تاریخی خود را می شناسند؟
🔸 در دوران قرنطینه و به علت استفاده بیشتر کودکان از فضای مجازی باید بیش از پیش حواسمان به نحوه استفاده و تغذیه فکری کودکانمان باشد.
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف
#نسرا_اردبیل
@asrehooshmandi
هدایت شده از خانواده و اینترنت
⛔ کلاهبرداران چگونه با تماس تلفنی حساب بانکی شما را تخلیه می کنند؟
مجرمین با قابلیت تماس صوتی واتس اپ و استفاده از لوگوی صدا و سیما به عنوان عکس پروفایل به قربانی زنگ می زنند.
با چرب زبانی و مهندسی اجتماعی و به بهانه دریافت کد تایید هویت قربانی برای پرداخت جایزه، کلاهبردار کد فعال سازی یکی از برنامه های مالی را از قربانی می گیرد و بعد رمز پویا ، حالا دیگه تخلیه حساب انجام می شود.
⚠️ مهم است بدانید:
۱- صدا و سیما و هیچ نهاد حاکمیتی برای پرداخت جایزه از موبایل و واتس آپ استفاده نمی کنند.
۲- برای واریز وجه به حساب شما به هیچ وجه نیاز به ارسال کد و اطلاعات کارت بانکی شما نیست.
🌍🌍🌍
📚کانال خانواده و اینترنت را در پیام رسان های داخلی همراهی کنید.
ایتا
eitaa.com/familyweb
سروش
sapp.ir/familyweb
روبیکا
rubika.ir/familyweb
🌐 familyweb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👁چگونه در آیندهٔ دیجیتال در «گروه انسانها» باشیم
🗣زبان زیرنویس: فارسی | انگلیسی
👣نظریه پرداز رسانه، داگلاس راشکاف میگوید: «انسان به خاطر خلاقیتش فاقد ارزش شدهاست. در جهانی که زیر سلطه ی فنآوری دیجیتال است، ما اکنون صرفا به خاطر دادههایمان ارزشگذاری میشویم.» در یک سخنرانی پرشور راشکاف ما را برآن میدارد تا از بکارگیری تکنولوژی برای بهینهساری افراد بتناسب بازاردست برداشته و درعوض به استفاده از آن برای ایجاد آینده ای با محوریت ارزشهای پیش دیجیتالی: پیوستگی، خلاقیت و احترام دست بزنیم.
او میگوید: «به «گروه انسانها» ملحق شوید. دیگران را بیابید. باهم، بیایید آیندهای که همیشه میخواستیم را بسازیم.»
#آینده_رسانه_ها
@asrehooshmandi
🔻کرونا به اپیدمی خطرناک اطلاعات نادرست دامن زده است
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نسبت به انتشار و گسترش خطرناک #اطلاعات_غلط و #دروغ ناشی از شیوع ویروس #کرونا در جهان هشدار داد.
دبیر کل سازمان ملل متحد روز سهشنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در پیامی ویدیویی گفت: «دروغ و تئوریهای توطئه اینترنت را آلوده کردهاند و مُهر نفرت بر پیشانی افراد و گروهها زده میشود».
گوترش این وضعیت را یک "بیماری" خواند که جهان باید در مقابل آن متحد شود. او واکسن این بیماری را "اعتماد" و بیش از همه "اعتماد به علم و دانش" دانست.
دبیر کل سازمان ملل از همه افراد و بخصوص #ژورنالیستها بخاطر "راستیآزمایی" اخبار در میان کوهی از دروغهایی که در #شبکههای_اجتماعی در چرخش هستند تشکر کرد.
گوترش از شبکههای اجتماعی خواست تا #دروغ، #نفرتپراکنی و دستورالعملهای بیاساس در مورد بیماری %کوید_۱۹ را حذف کنند.
https://bit.ly/2VyrGP9
عرصه های ارتباطی _دکتر شکرخواه
@asrehooshmandi
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش1️⃣: چیستی جنگ روایتها)
🧮 ۱۳۰ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤 معصومه نصیری
✅«جنگ روایتها» یکی از شاخههای «جنگ رسانهای» و زیرمجموعهٔ «جنگ نرم» است. در جنگ نرم، هر طرف به دنبال شکلدهی ترجیحات، سلایق، تفکرات و بینش افراد جامعهٔ مقابل است. تئوریسینهای غربی این جنگها، همچون «ژوزف نایک» آمریکایی»، معتقدند هرگاه بتوانیم طوری عمل کنیم که دولتمردان و مردم کشورهای دیگر آن طور فکر کنند که ما میخواهیم، جنگ را بردهایم. آنها به این منظور غولهای رسانهای خود را فعال میکنند.
✅آگاهی از این واقعیت ازاینرو برای ما مهم است که اگر بخواهیم در فضای رسانه و شبکههای اجتماعی درست عمل کنیم و اثرگذار باشیم، باید وارد جنگ روایتها شویم. ورود به میدان جنگ روایتها، چه در سطح دفاع و چه مهمتر از آن، در سطح تهاجم، نیازمند مهارت روایتسازی است. به این منظور باید مراحل مختلف جنگ روایتها را بشناسیم.
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
🎯🎯🎯
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
@majazistaan
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش2️⃣: سه مرحله اصلی جنگ روایتها)
🧮 ۱۳۰ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤معصومه نصیری
✅جنگ روایتها در سه مرحلهٔ اصلی طراحی و اجرا میشود. نخست یک «اَبَر روایت» یا «روایت کلان» ایجاد میشود که باید همواره تکرار شود؛ مثل اینکه آمریکا قدرت نخست دنیاست و هیچ کشور دیگری توان مقابله با آن را ندارد. یا اینکه اگر ایران با آمریکا مذاکره نکند، جنگ بر کشور سایه خواهد انداخت.
✅در مرحلهٔ دوم، نوبت به خرده روایتها میرسد. مثلاً دشمن میکوشد به مردم ما بقبولاند که نظام سیاسی دینی سبب شده است که ایران در چهل سال پس از انقلاب پیشرفت نکند. یا اینکه ساخت موشک و فناوری صلحآمیز هستهای برای کشور دردسرساز است. همچنین برای غالب شدن خرده روایتها چند کار میکند: سیاه نمایی اوضاع کشور، برجستهسازی ضعفها، ایجاد دوقطبیسازیهای کاذب، شایعهپردازیهای رسانهای و غیره. مرحلهٔ سوم هم تولید محتوای لازم است.
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
🎯🎯🎯
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
@majazistaan
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش3️⃣: سه اصل مهم روایتسازی)
🧮 ۱۲۵ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤معصومه نصیری
بسم الله الرحمن الرحیم
✅در کتاب «شبکهها و جنگهای شبکهای» توضیح داده شده که در جنگهای پیش روی جهان، برنده کسی نیست که قویترین بمبها را دارد؛ کسی است که بهترین روایتها را دارد و میتواند معناسازی کند. نخستین نکته برای موفقیت در جنگ روایتها این است که باید بتوانیم روایتهایی بسازیم که مبتنی بر تجربهٔ زیستهٔ افراد بیشتری در جامعهٔ هدف باشد؛ این سبب غلبهٔ روایت ما میشود.
✅در کنار این، دو نکتهٔ دیگر هم در ساختن یک روایت موفق اثرگذار است: یکی زمان و دیگری جذابیت. ما باید بتوانیم به سرعت و بدون از دست دادن وقت، اولین روایتها را برای افکار عمومی بسازیم و منتشر کنیم. همچنین، روایت را هنرمندانه و جذاب پردازش کنیم. در حقیقت در جنگ روایتها، واژهها هستند که حریف را از پا درمیآورند.
🎯🎯🎯
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
🆔️ @majazistaan
🌐 eitaa.com/majazistaan
🔦رد پای دیجیتالی چیست و چگونه از آن محافظت کنیم؟
#ردپای_دیجیتالی آثار کلیه فعالیتهای فرد به صورت آنلاین اعم از نظراتی که در صفحات مختلف می دهد، نوشته هایی که به اشتراک می گذارد یا حتی گزارش های خرید اینترنتی افراد است؛ در واقع جزییات اتصال به اینترنت و کلیه اطلاعات شخصی شما که به صورت آنلاین منتشر شده را در بر دارد.
دو نوع ردپای دیجیتالی:
1: ردپای دیجیتالی فعال:کلیه فعالیت هایی است که شخص به صورت آنلاین انجام می دهد. مانند هر چه در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد. تغییر نام کاربری و کلمه عبور، پر کردن فرم های اینترنتی و...
2: رد پای دیجیتالی منفعل: رد پایی است که از فرد به جا می ماند بدون آنکه شخصا قصد ایجاد آن را داشته یا حتی از آن آگاه باشد. مثلا وبسایت ها بررسی می کنند هر فرد چند بار وارد آن سایت شده و ....این در حالیست که افراد از این موضوع مطلع نیستند. برخی وبسایتها یا اپلیکیشن ها محل جغرافیایی و علایق و اشتراک گذاری افراد را ذخیره و در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می دهند.
🎯هفت راهی که کمک می کند از ردپای دیجیتالی خودتان محافظت کنید را در لینک زیر بخوانید:
shorturl.at/ouV57
@asrehooshmandi
👈چگونگی تشخیص اخبار واقعی در فضای مجازی:
1⃣به رسانه های رسمی مراجعه و جوینده منبع خبر باشید.
2⃣همیشه لوگوها و تصاویر راست نمیگویند.
3⃣همه رسانه ها بی طرف نیستند.
4⃣بازنشر زیاد خبر نشانه صحت آن نیست.
#فتا
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چگونه اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟
🔻امروزه بیش از هر زمان دیگری اخبار جعلی و شایعات بهصورت گسترده در اینترنت پخش میشود. برخی از پخش اخبار جعلی سود میبرند؛ اما چگونه میتوان درستی یک خبر را تشخیص داد؟
منبع: دویچهوله
شهروند دیجیتال
@asrehooshmandi
#live #پرسمان
🔺گفتوگوی ویژه کرونایی (20)
🔺امکان لایو با سرکار خانم معصومه نصیری
عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ایران و هیأت علمی المپیاد سواد رسانه ای
🔻امشب شنبه ساعت 21:30 از صفحه پیج موج
Instagram.mooj.ir
#معاونت_آموزش_نهضت_سوادرسانه_استان_خراسان_رضوی 👇
📲 @nasrakhorasanrazavi
#هرشب_یک_مهمان
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین علیه السلام:
انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ
نهج البلاغه، حکمت281
@asrehooshmandi
🔹بررسی نقش هوش مصنوعی در دوران کرونایی
🔻گفتوگوی خبرگزاری فارس با معصومه نصیری ـ عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه
🔸مسوولان بهواسطه مزایای گوناگون هوش مصنوعی باید دیر یا زود آن را به رسمیت شناخته و به سمت #شهر_هوشمند، #شهروندی_هوشمند و #حکمرانی_هوشمند حرکت کنند.
🔸امروز در شیوه های نوین حکمرانی و در عصر جامعه شبکه ای کشورها می دانند که اگر از تدوین برنامه درازمدت و استراتژی مشخص برای توسعه و بهکارگیری #هوش_مصنوعی غفلت کنند در آیندهای نهچندان دور با تهدیدهای جدی در حوزه های عمومی و تخصصی مواجهه خواهند شد.
▫️متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/ewm018
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک
🔸آشنایی با چند راهکار برای تشخیص خبر درست از نادرست
🔸اگر این پرسش را در خواندن خبرها رعایت کنید بهتدریج #سواد_رسانهای خود را افزایش خواهید داد.
1️⃣خبر را #چه_کسی نوشته است؟
2️⃣خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
3️⃣خبر #چه_زمانی منتشر شده است؟
4️⃣خبر در #کجا منتشر شده است؟
5️⃣از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
معاونت فضای مجازی صداوسیمای همدان
@asrehooshmandi
4_5828128989830448912.mp3
7.54M
# گوشی_تکانی
🔻لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید:
🔹ما در شبکههای اجتماعی دنبال چه چیزی میگردیم؟
🔹چه محتواهایی در فضای مجازی به ما مربوط است؟
🔹آیا همه صفحاتی که در شبکههای اجتماعی دنبال میکنیم حرف جدید برای گفتن دارند یا تکرار مطالب هم هستند؟
🔹چرا ما این حرفهای تکراری را میخوانیم؟
🔹چرا ما از ترک صفحات با محتوای تکراری میترسیم؟
🔹لازم است ما تا این حد مطلب بخوانیم؟
🔹اگر نخوانیم از چه چیزی عقب میمانیم؟
🔸شاید نیاز باشد گوشی تکانی داشته باشیم و صفحات غیر ضروری را حذف کنیم.
@asrehooshmandi
♻️محاصره را بشکنیم
💣 #ترور_آنلاین📡
✅ مقام معظم رهبری: فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و #عرصه_فرهنگی، #عرصه_جهاد است اما اگر از فضای مجازی غافل شویم ، اگر #نیرو_های_مؤمن_و_انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
♨️دومین جلسه
از دوره سواد رسانه و گام دوم
💥موضوع:
🔻 جنگ روایتها
🔻 چیستی و چگونگی آن
🔻روش های روایت سازی رسانهای
🔺 اثرات روایتهای رسانهای
استاد: خانم معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🌑 سه شنبه 2 ادریبهشت ماه
🕰 ساعت 21:30
🌾🌻🌾🌻🌾🌻
💥 در گروه رسانه گام دوم منتظر شما هستیم👇
https://eitaa.com/joinchat/4217176109C612a40aa48
لینک گروه☝️
@asrehooshmandi
مراقب اطلاعات دروغین هدفمندی که توسط رسانه ها ارائه میشود، باشیم. #اطلاعات_غلطِ_عمدی، بلای امروز رسانه ها هستند، همینها هستند که مخاطب را گمراه و بدبین می کنند.
در طول روز چه میزان در معرض این مدل اطلاعات قرار میگیرم؟ #سوادرسانهای ضریب خطای شناختی ما در برابر این اخبار را کاهش میدهد.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطلاعات ما چه اهمیتی دارند ؟
#گروگان_گیری_اطلاعات چیست؟
فروش اطلاعات چگونه صورت می گیرد؟
@asrehooshmandi
🔹اطلاعاتی به #وسعت یک اقیانوس و #عمق یک بند انگشت!
🔸معصومه نصیری ـ عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
🔻نداشتن استراتژی دقیق جهت زیست رسانه ای مخصوصا در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا به دلیل ایجاد اختلال دائم در فرایند تفکر مخاطبان، برای آنها عوارضی همچون #سطحینگری و #کم_عمقی در پی خواهد داشت؛ مخاطبانی با اطلاعات به وسعت یک اقیانوس و عمق یک بند انگشت از تبعات در معرض مداوم اخبار بودن است.
@asrehooshmandi
یک شهروند با تابعیت اسرائیلی در جمهوری آذربایجان به شهید مطهری توهین میکند و باعث اعتراض عمومی و برپایی دهه یادمان این شهید در آن کشور میشود. در زمانهای که جریاناتی میخواهند دنیا را در جهالت نگه دارند #مطهریها و #سلیمانیها همیشه جریانسازند. ما شیشه عطریم بکوبید به سنگ ...
@asrehooshmandi
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃
📢 گروه
"تریبون آزاد اتحادیه عماریون"
برگزار می کند:
کنفرانس↪️
💎موضوع: #سواد_رسانه_ای_و_سبک_زندگی
👤 استاد مدعو #استاد_معصومه_نصیری
🗓زمان:پنج شنبه شنبه ۹۹/۰۲/۰۴
⏰ساعت ۲۲
در ساعت اجرای برنامه ارسال پست و پیام⛔️
گروه گفتمان عماریون👇
https://eitaa.com/joinchat/1907425297C40136ba990
📱نگاهی به اینستاگرام و رونق «لایو» در عصر قرنطینه
🔻نگاهی آماری به اینستاگرام:
هر روزه بیش از ۱۰۰ میلیون عکس در اینستاگرام منتشر میشود. تعداد کاربران اینترنت در ایران ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر است. در این بین، تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام ۲۴ میلیون نفر اعلام شده است. این یعنی ۳۲ درصد ایرانیان کاربران فعال دارای صفحه شخصی در این نرم افزار هستند.
🔻کاری که اینستاگرام می کند
فیلترهای اینستاگرام، اصلی است که واقعیتها را پنهان میکند. عکسهایی که #یکهویی نیستند و برای گرفته شدنشان مدتها زمان صرف شده تا به بهترین شکل ویرایش شوند. از طرفی دست بالای دست بسیار است. بسیاری دیگر هستند که همواره این روش را برای زیباتر دیده شدنشان به کار میگیرند. درنتیجه زنجیرهای از #حسادتها شکل میگیرد. اینجاست که به صرف زمان طولانی برای این کار توجهی نمیکنند و این رقابت پایان ندارد.
اگر برای مدتی فیلترهای اینستاگرام غیرفعال شوند احتمالاً خیلی از خانهها، غذاها، اندامهای بدن و قیافههای پیشین قابل شناخته شدن نیستند. همه ما با یک جستجو ساده در اکسپلورر اینستاگرام دنیای متفاوتی را شاهد هستیم؛ زندگیهایی با بالاترین سطح ایده آل ها و به اصطلاح لاکچری. افرادی که لباسهای شیک و فاخر میپوشند، مرتب و آراستهاند، غذاهای رنگارنگ با ظاهری زیبا میخورند، کمترین نوشیدنی صبحانه شأن قهوه است، مدام دنبال تفریح و سفر هستند و سلفی گرفتن. زندگی رویایی که آرزوی خیلی هاست. اما همه اینها مختص #زندگیهای_اینستاگرامی است.
هر کسی که این گونه زندگیها را میبیند با خود میاندیشد که چقدر از زندگی عقب مانده است. دچار حسادت و به هر وسیله و ابزاری متوسل میشود تا خود را به آن شکل بیاراید و زندگی اش را تغییر دهد در نتیجه از واقعیت دورتر و دورتر میشود. غافل از اینکه همه این تصاویر فقط یک روی سکه را نشان میدهند.
🔻لایوهای جنجالساز کرونایی و ویژگی های لایو
لایو تبدیل به ابزار پرمخاطبی در فضای مجازی ایرانیها شده است. اینستاگرام با به وجود آوردن این ابزار #تعامل_بیواسطه و مستقیم یک بار دیگر از شبکهها و رسانهها و نرمافزارهای مشابه پیش افتاده است و از ۸ شب به بعد بازار لایوهای اینستاگرامی داغ میشود. لایو امکان #کامنتگذاری دارد. کامنتهایی که ممکن است در همان زمان توسط لایودهنده خوانده شود و جواب داده شود و به این ترتیب یک تعامل واقعی دوطرفه اتفاق بیفتد.
این تعامل به دوران کرونا منحصر نخواهد شد و لایو در حال تبدیل به یک ارتباط رسانهای دو طرفه و هیجان برانگیز است. بدون هیچ کنترل و محدودیت رسانهای (تنها یک ساعته بودن زمان) آدمهای روبروی یکدیگر مینشینند و بدون هیچ گونه محدودیت فرمی و محتوایی درباره هر آنچه میخواهند صحبت میکنند. امکانی که در رسانههای رسمی حتی قابلتصور نیز نیست.
رسانههای رسمی دوباره با رقیب سرسختی مواجه شدهاند و دوباره به زحمت زیادی افتادهاند تا مشتریان همیشگی شبهنگام خود را حفظ کنند.
🔹متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉mehrnews.com/xRHSQ
@asrehooshmandi
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
✍️حسین کریمی
@asrehooshmandi