#حدیثشب
ادامه ترجمه حدیث ۵۰
گفتم: تفسير قناعت چيست؟
گفت: به آنچه از دنيا نصيب او گرديده قانع باشد به كم قانع باشد و شكر آن را به جاى آورد.
گفتم: تفسير رضا چيست؟
گفت: شخص رضايتمند بر مولاى خود خشم نمىگيرد چه به دنيا رسيده باشد چه نرسيده باشد و بر نفس خود به عمل كم خوشنود نيست.
گفتم: اى جبرئيل! تفسير زهد چيست؟
گفت: اينكه دوست بدارد آن كس را كه آفرينندهاش را دوست دارد و دشمن بدارد آن كس را كه آفرينندهاش را دشمن مىدارد و از حلال دنيا بر خود تنگ بگيرد و به حرام آن توجّهى نكند زيرا حلال آن حساب دارد و حرامش موجب عقاب است و به همۀ مسلمانان مهربانى كند چنان كه نسبت به خود مهربان است و آنچنان كه از مردارى كه بوى گندش زياد شده است پرهيز مىكند از سخن گفتن بپرهيزد و همچنان كه از آتشى كه او را فرا گيرد دورى مىكند از چيزهاى پوچ و فانى دنيا و زينت دنيا پرهيز كند و آرزويش را كوتاه كند و اجلش را پيش رو داشته باشد.
[حدیث ادامه دارد]
#کتابجهادبانفس
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
هدایت شده از بنیاد بین المللی غدیر قزوین
"بسمالله الرّحمن الرّحيم"
#السَّلامُعَلَيْكَيَاأَمِيرَالْمُؤْمِنِينَعَلَيْكَمِنِّي
#سَلامُاللّٰهِأَبَداًمَابَقِيتُوَبَقِيَاللَّيْلُوَالنَّهارُ
✨بیا باهم نهجالبلاغه بخوانیم✨
🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليهالسلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم]
#مولامیفرمایند: وَ فِكَرٍ يَتَصَرَّفُ بِهَا
و داراى افكارى كه در ديگر موجودات، تصرّف نمايد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔶شرح:
سپس مىافزايد: «و داراى افكارى است كه به وسيلۀ آن (در موجودات مختلف و كارهاى گوناگون) تصرّف مىكند» (و فكر يتصرّف بها) . گاه تصوّر مىشود كه اين تعبير به اصطلاح، از قبيل عطف تفسيرى است و تعبير ديگرى از همان مفهوم جملۀ سابق است، ولى ظاهر اين است كه اين دو جمله هر يك اشاره به حقيقتى دارد:
جملۀ (ذا اذهان يجيلها) اشاره به مراحل شناخت و تصوّر و تصديق و فهم و درك حقايق است و جملۀ (و فكر يتصرّف بها) اشاره به انديشههايى است كه در مرحلۀ اجرا قرار مىگيرد و به وسيلۀ آن انسان در اشياى مختلف تصرّف مىكند (توجّه داشته باشيد كه فكر در اصل به معناى حركت انديشه و اعمال خاطر است) و به هر حال «فكر» به صورت جمع (مانند «اذهان» كه صيغۀ جمع است) آمده تا نشان دهد قواى عقلى و انديشههاى انسانى بسيار متنوّع و گوناگون است و اين نكتۀ مهمّى است كه فلاسفۀ بزرگ و انديشمندان و روانشناسان روى آن تأكيد فراوان دارند و سرچشمۀ تفاوت استعدادهاى فكرى انسانها، تفاوت در اين مورد است.
چه بسا افرادى در يك قسمت قويتر و در قسمتى ضعيفتر و افراد ديگرى عكس آن بوده باشند و در اين مسأله اسرار و دقايق بسيار عجيبى است كه هر قدر انسان در آنها دقيقتر مىشود به عظمت خداوندى كه خالق قواى ذهنى و فكرى است، آشناتر مىگردد.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#کلامامیر
#نهجالبلاغهخوانی
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
🍂🍂🍂🍂🍂
https://eitaa.com/qa_alghadir
salavat_emam_reza_harm_razavei.mp3
383.9K
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةَ الْوُثْقَى
به سینه دست گذاشتم، سلام ای سلطان
سلام آنکه مرا جز درت پناهی نیست
#ساعتهشت
#ساعتعرضارادت
4_5956561083350126593.mp3
18.84M
※ مناجات شعبانیه
با صدای: محمود معماری
پروردگارا مرا قدری، شبیه امام #ذوالثفنات، اهل مناجات با خودت قرار ده
آمینیاربالعالمين
با عرض سلام و تبریک ایام
عزیزانی که دختر خانم بین ۷ الی ۱۲ سال دارند لطفا به بنده پیام دهند👇
@baray_mowood
سپاسگزارم
مسئول فرهنگی کودک و نوجوان آستان
باریکبینان
هدایت شده از از او بگو
#یادتوآرامشجانمناست
#نامتوذکرسحرگاهمناست
از حضرت ابوجعفر امامباقر(عليه السّلام) روايت شده كه فرمودند: هرگاه قائم ما بپاخيزد خداوند دستش را بر سر بندگان قرار مىدهد، پس عقلهايشان جمع و حلم و بردبارىشان كامل مىگردد.
در كتاب خرايج به جاى جمله آخر، آمده است: «و اخلاقشان كامل گردد».
علامه مجلسى در مرآة العقول گفته است: ضمير «دستش» يا به خدا برمىگردد و يا به قائم عليه السّلام و بنابر هردو فرض؛ كنايه از رحمت و شفقت يا قدرت و پيروزى است؛ اينكه آن حضرت عقلهايشان را بر اقرار به حقّ جمع مىكند كه ديگر هيچ اختلافى نخواهند داشت.
صاحب مکیال میگوید: ضمير در [يده] به قائم(عليه السّلام) برمىگردد و دليل بر اين معنى فرمايش امام صادق(عليه السّلام) است، در حديث ديگرى که در كافى آمده فرمودند: اين امر به كسى مىرسد كه دهان برايش مىچرخانند، پس هرگاه مشيّت و خواست الهى در او تحقّق يابد خروج مىكند، و مردم مىگويند: اين چيست كه واقع شده؟ پس خداوند دستى از او بر سر رعيّتش قرار مىدهد.
كمال الدين، جلد ۲، صفحه ۶۷
مکیالالمکارم، جلد ۱، صفحه ۱۲۱
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفرَج
#اَللّٰهُمَّالْعَنِالْجِبْتَوَالطّٰاغُوتَوَالنَعثل
https://eitaa.com/az_o_bego