eitaa logo
کانون فرهنگی امامزاده حسین(ع)
188 دنبال‌کننده
311 عکس
28 ویدیو
1 فایل
السلام علیک یا صاحب الزّمان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
UNKNOWN - SALAVATE KHASE - 128 - musicsweb.ir.mp3
951K
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْاِمَامُ الرَّئوُف سلام می‌دهم‌ و دلخوشم‌که فرمودید هرآنکه در دل‌خود یاد ماست، زائر ماست 🎙مرحوم انصاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از از او بگو
در تفسير آيۀ كريمۀ: أَيْنَ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اَللّٰهُ جَمِيعاً هركجا باشيد خداوند همگى شما را خواهد آورد. از حضرت أبوعبدالله صادق(عليه السّلام) آمده: يعنى اصحاب قائم(عليه‌السّلام) سيصد و ده و چند نفر، سپس فرمودند: آن‌هايند به خدا امّت معدوده؛ و الله در يك ساعت جمع مى‌شوند همانند ابرهاى پاييزى. و از حضرت على بن الحسين و فرزندش(عليهماالسلام) روايت است كه فرمودند: مفقودان گروهى هستند كه از رختخوابشان مفقود و سپيده‌دم در مكّه حاضر مى‌شوند و اين است معنى آيۀ أَيْنَ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اَللّٰهُ جَمِيعاً و آن‌ها اصحاب قائم(عليه‌السّلام) هستند. تفسیرالبرهان، جلد ۱، صفحه ۱۶۲ و ۱۶۳ مکیال‌المکارم، جلد ۱، صفحه ۱۱۷ https://eitaa.com/az_o_bego
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دین پژوهی
⭕️ تاملی در حدیث مکارم‌الاخلاق ⭕️ 🔹جمله معروف «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» مفهوم و مضمونی از حدیث نبوی‌ست، اما عین کلام ایشان نیست. این جمله با عنوان حدیث، در منابع اهل تسنن اومده و بخاطر درستی معنا و مفهوم، در کتب شیعی هم راه‌ پیدا کرده. 🔹اصل روایت اینه: عَلَيْكُمْ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ فَإِنَّ رَبِّي بَعَثَنِي بِهَا بر شما باد به کرامت‌های اخلاقی‌، چرا که خداوند مرا براى آن مبعوث نموده است. (وسائل الشیعة  ج۱۵ ص۱۹۹) 🔹مکارم اخلاقی، فقط صفات مثل سخاوت و مهربانی و شکر و صبر و صدقه و.. نیست، بلکه جهاد با دشمنان خدا، برخورد با منکرات، مبارزه با انحرافات و بغض فی الله و امثال اینها هم، جزء مکارم اخلاقه. 🔹باید دقت داشت که بین اخلاق صرف و اخلاقی، تفاوت هست و باید به جاش بحث کرد که علت بعثت نه تکمیل اخلاق که تکمیل اخلاقی بوده. 🔹حالا قله و اوج این مکارم اخلاق، که علت بعثت پیامبر(ص) ما بوده، چی هست، ! امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: گذشت، مکارم اخلاق است. (غررالحکم، ح ۵۲۰) یعنی اگر شما هزارتا مکرمت اخلاقی بشمری، تاج همه اینها، اوج همه اینها، قله همه اینها، عفو است و گذشت. 🔹طرف روز فتح مکه داد زد: الیوم، یوم الملحمه! امروز روز کشتاره! پیغمبر(ص) فرمود: نه! الیوم، یوم المرحمه!! امروز، روز مرحمت و گذشته!! امیرمومنان عالم(ع) به امام مجتبی(ع) فرمود: اگر از این ضربت ابن‌ملجم سالم بمانم، من به عفو و گذشت اولی هستم!! و الی ماشاء‌الله از این نقل‌ها و روایتها که درباره اهلبیت(ع) ثبت شده. 🔹الان این بخشش‌ها و گذشتها کجا رفته، خدا می‌دانه! نه بزرگترها دیگه بزرگتری می‌کنن که کوچکترها رو ببخشن، نه کوچکترها بلدند که عذر تقصیر بیارن و مورد بخشش باشند. همه‌چی قاطی پاطی شده! 🔹طرف میگه من مُردم، حق ندارید تشییع من بیایید! اینقدر ناراحته!! اونی هم که این حرف بهش زده شده، اصلا براش مهم نیست که چرا کار رو به اینجا رسانده! نتیجه: قهر، تلخی، سردی!! 🔹بقول شاعر: بیا دنیا نمی‌ارزد، به این هجران و این دوری! بابا یه عفوی، یه گذشتی، یه تجدید نظری، چیزی.. آخه یه درِ توبه باز بزار مسلمان! این کسی که ازش بریدی، شِمرِ یا عمرسعد؟ داعشیه یا وهابی؟ به خدا جسارت کرده یا کتاب خدا؟ اگر از این جماعت نیست، ولو اسماً شیعه است، بخاطر موالیانش کوتاه بیا. 🔹همین الان یه تسبیح آدم در ذهنم هست که با هم کدورت شدید دارند، پدر و پسر خواهر و برادر عروس و مادر شوهر و... الی آخر همه‌شان هم شاکی‌اند که چرا زندگی ما اونجور که باید نیست! شیرین نیست، باصفا نیست، با روح نیست! سبحان الله، جواب معلومه، وقتی اهل گذشت نباشی، همین میشه دیگه. 🔹چند وقت پیش به یکی از این آقایان عرض کردم: فلان آشنا، یه گرفتاری لاینحل داره، چاره کنید. گفت: آقا! بهش بگو از هر کی بریده، بره دلجویی کنه، من که مشکلش حل بشه!! الله‌اکبر! کجاها رو دیدن اینها. اگر این تفرعن‌ها، این تکاثرها، این خود‌ بزرگ‌ بینی‌ ها، اینها می‌گذاشت، اینقدر کدورت بین آدم‌ها نبود. 🔹طرف با خودش قهر، با خانوادش سرد، با خَلق خدا جنگ، تا کِی آخه؟ با پول، با زور، با زد و بند، با ژل، با پروتز، با پارتی، با هزار چیز دیگه، برای خودت مثلا آبی گرم کردی، وقتی اون حسن خلق نیست، ملت ازت فراری اند، چه فایده؟ تلخی اخلاق را، اندام موزون حل نکرد! استکانم شد کمرباریک و چایم تلخ ماند! 🔹خلاصه اگر دنبال یه عمل خیلی خاص هستید که با انجامش، به زندگی‌تون بباره و اون شامل حالتون بشه، یکی‌ش همین و . 🔹خدا بحق صاحب مقام إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ، توفیق عمل، اول به راقم، بعد به همه خوبان بده. دین‌پژوهی https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولاجان[روحی لک الفداء] شب هجران ترا هست به غایت اثری صبح وصل است که هیچش اثری پیدا نیست مردگان را اثر مرحمتت، زنده کند این نظر با دگران است ترا، با ما نیست؟ خبر من، که برد غیر صبا، بر در دوست ای صبا، خیز تو را سلسله‌ای بر پا نیست دل و دین کرده‌ای از ما طلب و این سهل است مشکل این است که دین و دل ما بر جا نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه حدیث ۴۷ امام صادق(عليه السّلام) فرمودند: پيامبر اكرم(صلّى اللّٰه عليه و آله) فرمودند: آيا به شما در مورد كسى كه شبيه‌ترين شما به من است خبر دهم‌؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا! پيامبر فرمودند: كسى كه اخلاقش نيكوتر و نرم‌خوتر و نيكى‌كننده‌تر به خويشاوندانش باشد و دوستى‌اش نسبت به برادران دينى از همه بيشتر باشد و صبورترين شما بر حق و فروخورنده‌ترين شما خشمش را و نيكوترين شما از نظر عفو و بخشايش باشد و از همۀ شما در هنگام خوشنودى و خشم انصاف را بيشتر رعايت كند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"بسم‌الله الرّحمن الرّحيم" ✨بیا باهم نهج‌البلاغه بخوانیم✨ 🔷ادامه خطبه ۱ [و من خطبة له عليه‌السلام يذكر فيها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم] : وَ مِنْهُمُ اَلثَّابِتَةُ فِي اَلْأَرَضِينَ اَلسُّفْلَى أَقْدَامُهُمْ وَ اَلْمَارِقَةُ مِنَ اَلسَّمَاءِ اَلْعُلْيَا أَعْنَاقُهُمْ وَ اَلْخَارِجَةُ مِنَ اَلْأَقْطَارِ أَرْكَانُهُمْ وَ اَلْمُنَاسِبَةُ لِقَوَائِمِ اَلْعَرْشِ أَكْتَافُهُمْ نَاكِسَةٌ دُونَهُ أَبْصَارُهُمْ مُتَلَفِّعُونَ تَحْتَهُ بِأَجْنِحَتِهِمْ مَضْرُوبَةٌ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ اَلْعِزَّةِ وَ أَسْتَارُ اَلْقُدْرَةِ بعضى از آنها پاهايشان در طبقات پايين زمين قرار داشته، و گردن‌هاشان از آسمان فراتر،و اركان وجودشان از اطراف جهان گذشته،عرش الهى بر دوش‌هايشان استوار است، برابر عرش خدا ديدگان به زير افكنده، و در زير آن، بالها را به خود پيچيده‌اند. ميان اين دسته از فرشتگان با آنها كه در مراتب پايين‌ترى قرار دارند، حجاب عزّت، و پرده‌هاى قدرت، فاصله انداخته است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔶شرح: ‮سپس به مجموعۀ چهارم از فرشتگان بزرگ كه حاملان عرش الهى هستند اشاره كرده، مى‌فرمايد: «گروهى از آنان (آن قدر عظيم و بزرگند كه) پاهايشان در طبقات پايين زمين، ثابت و گردنهايشان از آسمان بالا، گذشته است و اركان وجود و پيكرشان از كرانه‌هاى جهان بيرون رفته و شانه‌هاى آنها براى حفظ پايه‌هاى عرش خدا آماده و متناسب است». ‮آن گاه به بيان اوصافى از آنها پرداخته، مى‌افزايد: «چشمهاى آنها در برابر عرش او فرو افتاده و در زير آن بالهاى خود را به خود پيچيده و ميان آنها و كسانى كه در مراتب پايين‌ترند، حجابهاى عزّت و پرده‌هاى قدرت زده شده است». 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍂🍂🍂🍂🍂 https://eitaa.com/qa_alghadir