#پیام_صبحگاهی
♦️مهمترین کاری که امام بزرگوار ما در سطح دنیای اسلام انجام داد، این بود که ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام را احیاء کرد.
۱۳۸۲/۰۳/۱۴
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه سی و ششم 📝 برنامه های سازمان نفاق برای محو ا
جلسه سی و ششمدوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه سی و هفتم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هفتم(1)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ادامه بیان سیاستهای سازمان نفاق برای محو اسلام
🔶در جلسات گذشته بیان شد که برنامه سازمان نفاق پس از اینکه بعد از پیامبر(ص) در اریکه قدرت قرار گرفتند، این بود که اسلام را ریشهکن کنند. از مجموعه اقداماتشان فهمیده میشود که چهار طرح را در این زمینه عملیاتی کردند. طرح اول آنها حذف علی بن ابیطالب(ع) بود که در این مسأله موفق نشدند. طرح دوم تحریف قرآن بود که آن هم به دلیل وجود امیرالمؤمنین(ع) ممکن نشد.
🔷3.مورد سوم، از بین بردن سنت بود. مطلبی را در مورد سنت بگوییم که البته فقط به عنوان احتمال است؛ چون اگر خوب مفهوم نشود، موج مخالفت را به همراه دارد. آنچه که پیامبر اکرم(ص) در مسجد خیف فرمودند، این بود که من به زودی از نزد شما میروم و دو چیز در میان شما باقی میگذارم: «کتابَ الله و عترتی اهلَ بیتی». منافقان این عبارتِ «عترتی اهل بیتی» را به «سنّتی» تبدیل کردند؛ گفتند که پیغمبر(ص) فرموده است: «کتاب الله و سنتی». سنت در کنار کتاب خدا معرفی شد.
🔶طبق گفته خود قرآن، با وجود این کتاب آسمانی، هیچ مطلبی مجهول نیست: «و نَزَّلنا علیک الکتابَ تبیاناً لكل شيء»(نحل/89). منتهی قرآن برای چه کسی معلوم است؟ خود قرآن فرمود: این کتاب را نازل کردیم؛ ولی برای تو معلوم است و تو باید قرآن را بیان کنی. واسطه بیان قرآن تو هستی.
🔷اما باید توجه داشت که بیان قرآن، بیان بهروز و مستمر است؛ بنابراین نمیشود یک لحظه بیان از قرآن قطع شود. اگر بیان از قرآن قطع شود، در حقیقت این کتاب آسمانی وجود ندارد. پس وقتی پیامبر(ص) در دنیا نباشد، قرآن بدون بیان خواهد بود؛ طوری که کأنه قرآنی وجود ندارد. از این روست که پیامبر(ص) میفرماید: «کتاب الله و عترتی اهلَ بیتی. و إنهما لن یفترقا»؛ اگر قرآن میخواهی، قرآن با عترت معنا دارد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هفتم(2)
🔶چرا به پیامبر(ص) قرآن ناطق میگویند؟ دیگران هم قرآن میخوانند. تعبیر به قرآن ناطق از آیه «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَاَ نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل/44) منشأ میگیرد. خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: بیان این قرآن با توست. قرآن، فيه تبيان لكل شيء هست؛ ولی این بیان کل شیء باید توسط پیامبر(ص) انجام گیرد. بعد از پیامبر(ص) هم اگر نیازی به بیان نبود، «و لن یفترقا» در روایت نبوی معنا نداشت. بنابراین سنت یعنی اهل بیت و اهل بیت یعنی سنت. پس اگر گفتیم: «انی تارکٌ فیکم الثقلین کتابَ الله و عترتی» و عترت را به معنای سنت گرفتیم، میتوانیم بگوییم: «انی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و سنتی»؛ اما اگر سنت، به معنای سخنانی باشد که رسولالله(ص) داشتهاند، «لن یفترقا» بیمعنا خواهد بود.
🔷ما به صورت تسامحی میگوییم تعبیر پیامبر(ص) در روایت مذکور، «سنتی» بوده است. حال میپرسیم: این سنت چه بوده است؟ این سنت بیاناتی بوده که پیامبر اکرم(ص) در توضیح قرآن فرمودهاند. دقت داشته باشید، اینکه خدای متعال به پیامبر(ص) میفرماید: «لِتُبَيِّنَ»، این غیر از «لِتَقْرَأَهُ» است؛ «لِتَقْرَأَهُ» یعنی وقتی آیهای بر پیامبر(ص) نازل میشد، باید برای مردم میخواند. قرائت با بیان فرق دارد؛ قرائت اعلان الفاظ است و بیان، اعلان معانی است.
🔶پیامبر اکرم(ص) طی سنواتی که قرآن نازل شده است، قرآن را بیان کردهاند و مجموعه این بیانات، شده است «سنت». این بیانها اِفهام مقصود است. شما اگر افهام مقصود را از بین بردید، الفاظ بدون معانی میماند. اگر «لِتُبَيِّنَ» لازم نبود، خداوند متعال آن را ذکر نمیکرد. پس این قرآن با «لِتُبَيِّنَ» معنا پیدا میکند؛ اگر نباشد، قرآن قابل عمل نخواهد بود.
🔷ما مبنا را بر این میگذاریم که پیامبر(ص) «لِتُبَيِّنَ للناس ما نُزِّلَ إليهم»(نحل/44) را از اول نزول قرآن تا آخر آن به طور کامل انجام دادند و روایت «إنی تارک فیکم الثقلین … » را به چیز دیگری حمل میکنیم. پیامبر اکرم(ص) طی این 23 سال «لِتُبَيِّنَ» را انجام داده است که به مجموعه این بیانات، سنت نام گذاشتهاند. حال اگر شما این سنت را از بین ببرید، چه اتفاقی میافتد؟ قرآن بدون عمل میشود. پس منافقان برای پیشبرد اهدافشان باید این سنت را از بین ببرند که این کار را هم کردند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هفتم(3)
✍️اقدام مرحله به مرحله منافقان برای از بین بردن سنت پیامبر(ص)
🔶این قضیه یقینی و اجماعی است که آنها با روایات برخورد کردند. میدانید که در دوران جاهلیت، اعتماد افراد بر حفظ بوده و کتابت کم بوده است؛ اما پیامبر اکرم(ص) مردم را عادت به کتابت داد و به آنها توصیه کرد که بنویسند. کاتبان وحی، خطبههای نماز جمعه پیامبر(ص) را هم که تفسیر و بیان قرآن بود، مینوشتند. در این سخنان، حضرت آیات نفاق، آیات ولایت، آیاتی که در باب مؤمنین است و … را تبیین کرده است. به عنوان مثال، در آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»(مائده/55) معلوم است که «والذین آمنوا … » به چه مصداقی اشاره میکند. اینها را حضرت بیان کرده است. اگر هم مصداقش را نگفته باشد، به طوری بیان کرده است که همه میفهمند مفهوم این آیه، عام نیست؛ این طور نیست که هر کس در حال رکوع زکات داد، مصداق این آیه شود. حضرت نمیخواهند مشخصاً بفرمایند که علی(ع) مصداق آیه است. حتی ایشان بعدها فرمودند مراد و مصداق اتم آیات مربوط به مؤمنین که در قرآن نازل شده است، علی بن ابیطالب(ع) میباشد.
🔷این نکته را دقت کنید که قرار نیست آنها فقط علی(ع) را خراب کنند؛ بلکه هدفشان تخریب اسلام و قرآن است. یکی از راههای تخریب قرآن هم این است که بیان رسولالله(ص) از کنار آن کتاب آسمانی برداشته شود. در این صورت، قرآن به دلیل اینکه بدون بیان است، نامفهوم میشود.
🔶آنان برای نامفهوم شدن قرآن، ابتدا تصمیم گرفتند نقل را محدود کنند. گفتند: پیغمبر اکرم(ص) فرموده است: «قد كثُرت عَلَيَّ الكَذّابَةُ و ستَکثُرُ بعدی فمَن کَذَبَ عَلَيَّ مُتَعِمَّداً فليَتَبَوَّأ مَقعَدَه مِنَ النار(1)؛ بعد از من، خیلی بر من دروغ میبندند و اگر کسی بر من دروغ ببندد، برای خودش در جهنم، جایگاه آتشین درست کرده است». گفتند: اگر این مسأله قابل تحقق نبود، پیامبر(ص) به آن اشاره نمیکرد؛ پس معلوم است که تحقق پیدا میکند. ما به عنوان جانشین رسولالله(ص) برای جلوگیری از تحقق این مسأله باید اقدام عملی کرده و جلو دروغ بستن بر آن حضرت را بگیریم. راهش این است که باید دستور دهیم هر کس میخواهد از پیامبر(ص) روایتی را نقل کند، باید یا خودش از آن حضرت شنیده باشد و یا از کسی شنیده باشد که او از ایشان شنیده است. هیچ دسته سومی حق نقل روایت را ندارد. گفتند: این اقدام برای آن است که بتوانیم منشأ صدور حدیث را پیدا کنیم.
🔷مدتی گذشت و دیدند فایدهای ندارد. گفتند: باید ناقل روایت، خودش روایت را از رسولالله(ص) شنیده باشد تا بتواند آن را نقل کند؛ دیگران حق نقل حدیث را ندارند.
🔶مدتی گذشت و باز محدودیت دیگری گذاشتند؛ گفتند: تنها کسانی حق نقل روایت دارند که آن روایت را فرد دیگری هم شنیده باشد؛ یعنی بر سماع خودشان شاهد داشته باشند. اگر شخصی روایتی از پیامبر(ص) نقل کرد و برای آن شاهدی نداشت، توسط نظام حاکم شلاق میخورد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir