💠 حدیث روز 💠
💎 عادتی که نعمتها را از بین میبَرد!
🏴 امام كاظم عليهالسلام:
مَنْ بـَذَّرَ وَ اَسـْرَفَ زالَـتْ عَنْهُ النـِّعْمَةُ
❇️ هركس ولخرجى و اسراف كند، نعـمت از دسـتش مـیرود.
📚 بحارالانوار، ج ۷۵ ص ۳۲۷.
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
31.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: تقسیم بندی مقامات تلاوت به دسته اصلی، فرعی، مرکب
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
⚫️ توضیحات :
بحث ما پیرامون اصطلاحات پایه در یادگیری مقامها بود و در این راستا اصطلاحات بسیار مهمی را ارائه کردیم. در ادامه با همین اصطلاحات برای یادگیری مقامها سر و کار داریم و باید این اصطلاحات ملکه ذهن شما شود. در این جلسه با مفهوم دیگری از مقام و انواع مقامات آشنا خواهیم شد.
هر مقام سیر یک درجه است که به شکل منظم و مرتب و با فواصل معین تا درجه بعدی هم نام خودش به پیش میرود، پس هر مقام هشت درجه و مجموع پردههای آن شش پرده است.
در بحث مقامشناسی باید به این نکته اشاره شود که مقامها به شکل کلی به سه بخش مقامهای اصلی، فرعی و مرکب تقسیم میشوند.
برای مقامهای اصلی تعاریف متعددی است و مثلاً گفته شده آنهایی که کثرت استعمال دارند، مقام اصلی هستند و البته برخی نیز گفتند، مقامهایی که ۴ درجه اول یا در برخی ۵ درجه مثل «اثرکُرد» یا سه درجه مثل «نوا اَثَر» مقام اصلی هستند، اما به شکل کلی مقامهایی که جنس اول آنها شخصیت خاص و منحصر به فردی دارد، مقامهای اصلی تلقی میشوند.
قسم دوم مقامها، فرعی هستند که این قسم، مقام نیستند، چرا که اشاره شد مقام، تعریفش هشت درجه میشود و باید گفت که مقامهای فرعی یک نغمه هستند؛ به این شکل که هرگاه قاری در تلاوت خود، یکی از درجات مقام را به شکل محوری استفاده کند، آن درجهای که در آن قطعه بیشتر استفاده شده و تکیه و محور اجرا در آن قطعه نُت یا درجه بوده که به آن نُت شاهد گفته میشود، مقام فرعی را شکل میدهد که در واقع نغمه فرعی است و ما به آن با مسامحه مقام فرعی میگوییم. پس مقامهای فرعی، مقام به معنای هشت درجه نبوده بلکه پُررنگ شدن یکی از درجههای یک مقام را شامل میشوند.
قسم سوم هم مقامهای مرکب هستند، ترکیب جنسهای اصلی بوده یا متشکل از جنسهای مقامهای اصلی هستند به نحوی که وقتی جاهای اینها با یکدیگر در جنس دوم تغییر کند، مقامهای مرکب شکل میگیرند.
در ادامه سلسله جلسات «آموزش تنغیم» به بیان مقامهای اصلی پرداخته و در فرصتهای آتی به مقامهای فرعی و مرکب ورود خواهیم داشت.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 راز خیر و برکت در خانواده
🏳 رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم:
اِذا اَرادَ اللّه ُ بِاَهْلِ بَيْتٍ خَيْرا فَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ وَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعيشَتِهِمْ وَ الْقَصْدَ فی شأنهم وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ وَ اِذا اَرادَ بِهِمْ غَيْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلاً؛
❇️ هرگاه خداوند براى خانوادهاى خير بخواهد، آنان را
◻️در دين دانا میكند و
◻️مدارا در زندگى و ميانهروى در خرج كردن را روزيشان مى نمايد و
◻️كوچكترها، بزرگترهايشان را احترام مىنمايند و
◻️اگر براى آنان جز اين بخواهد، به خودشان واگذارشان مىنمايد.
📚 مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۳۹۲
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
41.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: پرکاربردترین مقام موسیقایی در تلاوت
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟢 توضیحات :
درسگفتارهای «آموزش تنغیم» که به آشنایی و آموزش مقامات تلاوت اختصاص دارد، توضیحات تخصصی پیرامون مقامات اصلی تلاوت را آغاز میکند. سرآغاز مباحث تخصصی، پرداختن به مقام بیات است که استاد محترم در این قسمت، بخش نخست شرح در مورد این مقام را ارائه میکند که در ادامه فیلم آن از نظر میگذرد.
مقام بیات، یکی از مقامهای پُرکاربرد در تلاوت قرآن کریم است که بیش از ۹۰ درصد قاریان در بخش قابل توجهی از تلاوت خودشان، مقام بیات را به کار میبرند و باید گفت که مقام بیات تنها مقامی است که در شروع غالب تلاوتها از آن استفاده میشود. البته مقام راست در رتبه دوم کاربرد قرار دارد و فراوانی استفاده از مقام بیات در آغاز، میانه و در فرودهای عموم قاریان قابل مشاهده است. به این جهت و کثرت استفاده به آن «اُمالنغمات» گفته میشود؛ ضمن آن که مقام «بیات» بسیار در ترتیلخوانی قرآن استفاده میشود.
مقام بیات از دو جنس بیات در پایین و نهاوند در بالا تشکیل شده است و همانطور که پیشتر هم گفته شد هر مقام از دو جنس تشکیل شده که جنس اصلی هر مقام، جنس اول آن مقام است.
درجه «رُکوز» مقام بیات «رِ» است و فواصل آن سهچهارم، سهچهارم، یک است؛ فواصل جنس بیات یک، نیم، یک و جنس نهاوند در آن، یک است و براساس شکل قرارگیری آن در قسمت بالا قرار میگیرد و فاصله جنس اول و دوم در مقام بیات به جهت اتصال میان این دو جنس، طنینی است.
لازمه استفاده درست از این مقام و سایر مقامهای اصلی در امر تلاوت آن است که علاقهمندان به خوبی آنها را حفظ کرده و به فواصل آوایی آن نیز مسلط باشند. لذا توصیه میشود که اگر همچنان در این زمینه مشکل و ایرادی وجود دارد، به قسمتهای پیشین این درسگفتارها که طرح مباحث مقدماتی پیرامون مقامات تلاوت است، مراجعه کنید.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 ضرورت بیان نعمات الهی
🏳 امام صادق علیهالسلام:
إنّي لَأكرَهُ لِلرّجُلِ أن يَكونَ علَيهِ نِعمَهٌ مِن اللّه فلا يُظهِرُها
❇️ من خوش ندارم كه كسى نعمتى از خدا داشته باشد و آن را اظهار نكند.
📚 الكافي: ج ۶، ص ۴۳۹، ح ۹
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
41.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: انتخاب تعداد و ترتیب درجات مقامات
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟠 توضیحات :
استاد محترم در این جلسه از این مجموعه با یادآوری مباحث طرح شده پیرامون مقام «بیات» که از دو جنس بیات در پایین و نهاوند در بالا به شکل متصل تشکیل شده است، مبتنی بر پخش نمونه هایی از تلاوت و همچنین اجرای اذان، نکاتی دیگر در مورد این مقام و سایر خصایص مربوط به مقامهای تلاوت را متذکر می شود.
ایشان مقام بیات را از جمله رایج ترین موارد در اجرای اذان دانسته و در ادامه این نکته را تأکید کرد که هر قاری یا مؤذن یا حتی مرتّلی که قصد اجرای مقام بیات را دارد، الزاماً نباید هر هشت درجه آن را اجرا کند.( توضیح اینکه در قسمتهای پیشین اشاره شد، هر مقام از هشت درجه و شش پرده تشکیل شده است. )
این حافظ کل قرآن به کار بردن درجات در هر مقام در تلاوت قرآن یا اجرای اذان را منوط به اختیار قاری، مؤذن و مرتّل قرآن دانسته و به این نکته اشاره میکند که یک قاری قرآن ممکن است در تلاوت خود بخواهد از چهار درجه، پنج درجه یا بیشتر یا حتی هر هشت درجه استفاده کند.
وی در ادامه این قسمت با پخش تلاوت آیه ۴۳ سوره احزاب با صدای محمود علیالبناء که مخاطبان میتوانند در فیلم این قسمت آن را مشاهده کنند، نمونهای را ارائه و در آن قاری از هفت درجه در مقام بیات استفاده میکند یا با پخش تلاوت آیه ۷ سوره «حجرات» با صدای «طهالفشنی» نمونهای دیگر را شاهد مثال میآورد که در آن قاری از هشت درجه موجود در مقام بیات استفاده کرده است.
استاد بزرگوار، همچنین به این مورد متذکر میشود که قاری قرآن حتماً نباید در تلاوت خود ترتیب خاصی را در درجات هر مقام رعایت کند، همچنانکه در تلاوتی ممکن است به جای شروع درجات از «سیکاه» تا مثلاً «محیر»، از درجه محیر شروع کرده و تلاوت خود را به درجه «دوکاه» ختم نماید، چرا که ترتیب درجات هر مقام تلاوت صرفاً برای نظمبخشی به منظور بیان مباحث آموزشی است و در اجرا یا تلاوت قرآن، قاریان این اختیار را دارند تا از هر درجهای تلاوت خود را آغاز و به هر درجهای آن را ختم کنند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 حدیث روز 💠
💎 غفلتزدگان دنیا، حسرتزدگان آخرت
🏳 امام حسن مجتبي عليهالسلام:
النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ
❇️ مردم [در اين دنيا] در خانه بىخبرى و غفلت بهسر مىبرند؛ پس هر كارى را انجام مىدهند، نمىدانند [ثمرش را] و چون به خانه آخرت روند، به وادى يقين درآيند و همه چيز را بدانند و لكن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خويش انجام دهند.
📚 مصابيح الانوار، ج ۲، ص ۲۷۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: نکات مقام حجاز
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667
🟡 توضیحات :
استاد گرامی در این قسمت که کلیپ آن در ادامه از نظر میگذرد، مقام حجاز را با استفاده از تصویر معرفی کرد و به این نکته اشاره میکند که این مقام متشکل از دو جنس متصل حجاز در پایین و راست در بالاست.
وی همچنین این نکته را متذکر میشود که شکل تزولی این مقام به نسبت شکل صعودی آن متفاوت است به این معنی که شکل صعودی حجاز، راست است و شکل نزولی آن از فضای نهاوند تشکیل شده است.
این مدرس قرآن فواصل مقام حجاز را نیم، یک و نیم، نیم برشمرده که این فواصل جنس حجاز است و یک سهچهارم، سهچهارم که این فواصل نیز مربوط به جنس راست است و نهایتاً یک فاصله طنینی هم بالای آن قرار دارد که به این واسطه در مجموع شش پرده را تشکیل میدهد.
ایشان با اشاره به اینکه درجه «رکوز» مقام حجاز از درجه «ر» است، در ادامه فیلم، شکل آوایی این مقام را مجدد به مخاطبان ارائه میکند و این نکته را نیز یادآور میشود که تنها شنیدن یک بار شکل آوایی آن و هر مقام دیگر نمیتواند تضمینی برای تسلط کامل بر روی آنها باشد و این آواها باید مکرر شنیده و حفظ شود.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d