eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
345 ویدیو
37 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح صلوات شعبانیه؛ جلسه16.mp3
8.93M
🔻 #شرح_صلوات_شعبانیه؛ جلسه۱۶ 📆 ۱شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ⏰مدت ‌زمان: ۳۶دقیقه 🔹مسجد صاحب‌الزمان"علیه‌السلام" @abolhasanmahdavi
🔻سلسله جلسات اخلاق‌عملی؛ کاوشی نو در مفاهیم، ریشه‌ها و آثار 🔸با موضوع: #غیرت ⏰ظهرهای ماه مبارک رمضان همراه با اقامه نماز ظهر و عصر 🔹میدان امام، حوزه علمیه ملاعبدالله، مسجد ملاعبدالله @abolhasanmahdavi
غیرت؛ جلسه1.mp3
11.89M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #غیرت؛ جلسه۱ 📆۲شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه 🔸مسجد ملاعبدالله @abolhasanmahdavi
🔹فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی را به محضر سالکان اِلی‌الله تبریک عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
🔻ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است. ماهی است که درهای بهشت به روی انسان‌های مومن باز می‌شود، درهای رحمت گشوده می‌شود، درهای جهنم بسته می‌شود. شیطان به غل و زنجیر کشیده می‌شود و انسان‌ها با روزه گرفتن یک نوع انقطاع روحی از دنیا پیدا می‌کنند. 🔹این انقطاع باعث می‌شود که پرواز معنوی‌شان به راحتی انجام بشود؛ چون هرچه بار انسان سنگین‌تر باشد پرواز انسان سخت‌تر است، هرچه بار کم‌تر شد و سبک شد بهتر بال می‌زند یعنی اصطلاحاً می‌گوییم سبک‌بار، سبک‌بال است و راحت پرواز می‌کند. @abolhasanmahdavi
🔻لفظ کبیر به معنای بزرگ، فقط شایسته‌ی خداوند متعال است؛ زیرا فقط اوست که مالک و خالق کل جهان است و اوست که بر همه چیز غلبه دارد و به هیچ‌وجه مغلوب واقع نمی‌شود. 🔹او خدای واجب‌الوجودی است که تمام هستی فقط از آن اوست و هیچ ضعف و محدودیتی در او راه ندارد؛ در حالیکه تمام موجودات دیگر مخلوق و ممکن‌الوجودند و همواره در فقر و ضعف ذاتی به سر می‌برند. 🔸پس فقط خدای متعال است که شایسته‌ی بزرگی و تکبر است و اوست که تکبر مطلق دارد؛ یعنی در مقایسه با هر چیزی غیر از خودش، بزرگ است. @abolhasanmahdavi
🔻گزارش تصویری از سخنرانی آیت‌الله مهدوی در مسجد ملاعبدالله 📆ماه مبارک رمضان۱۴۴۰ @abolhasanmahdavi
🔻گزارش تصویری از سخنرانی آیت‌الله مهدوی در مسجد ملاعبدالله 📆ماه مبارک رمضان۱۴۴۰ @abolhasanmahdavi
🔻لفظ کبیر و صغیر، هم در مادیات و محسوسات استفاده می‌شود و هم در معنویات و روحانیات. 🔹در مقابل آن لفظ "جلیل" که به‌معنای بزرگ است، فقط برای کسی به کار می‌رود که از نظر معنوی بزرگ است و بزرگیِ او به چشم دیده نمی‌شود. به چنین انسانی "جلیل‌القدر" می‌گویند. 🔸برای نمونه، به چند آیه از قرآن کریم اشاره می‌کنیم: ✅کبر در محسوسات؛ خدای متعال در سوره‌ی اسراء آیه ۲۳ می‌فرماید: "وَ قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً"؛ و پروردگارت حکم قطعی کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر [خود] نیکی کنید. حال اگر در نزد تو، یکی از آن دو یا هردو به کهن‌سالی رسیدند، به آنان افّ مگو و بر آنها فریاد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنی کریمانه بگوی. 👈لفظ "کِبر" در این آیه، در خصوص محسوسات یعنی سن و بزرگتر بودن سِنی والدین به کار رفته است. ✅کبر در مسائل معنوی؛ در قرآن کریم در آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء می‌خوانیم: "إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبيراً"؛ همانا خداوند بلندمرتبه و بزرگ است. 👈واژه "کبیر" در این آیه، درباره‌ی خود خداوند است و درباره‌ی معنویات به‌کار رفته است؛ زیرا نه خودِ خدای متعال با چشم دیده می‌شود و نه صفات او. @abolhasanmahdavi
🔹مال و ثروت؛ جلسه۱۰ 📆۱۷ آذر ۱۳۹۷ 🔸متن کامل را از اینجا👇بخوانید: http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/6814 @abolhasanmahdavi
🔻زمزمه عاشقانه دعای ابوحمزه‌ثمالی 🔹با نوای: آیت‌الله مهدوی 📆۵شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ⏰ساعت۲۳:۳۰ 🔸خیابان امام خمینی، فلکه دانشگاه(استقلال)، بزرگراه دانشگاه صنعتی، آستان مقدس امامزاده سیدمحمد"علیه‌السلام" @abolhasanmahdavi
🔻انسانِ ممکن‌الوجود چگونه خود را بزرگ می پندارد، در حالی که اصل و فرع وجود او از خدای متعال است؟! 🔹اگر انسان خود را به فقر و نداری و نیستی شناخت، همواره از تکبر دوری می‌ورزد و جز خدا کسی را شایسته‌ی بزرگی نمی‌داند. @abolhasanmahdavi
🔻اگر خدای متعال در قرآن کریم به تکبر خود تصریح نمی‌کرد، ممکن بود ما انسان‌ها دچار اشتباه شویم و خدای خود را آنگونه که هست، نشناسیم. 👈برای مثال عرض می‌کنم اگر، نعوذبالله، خدای متعال در قرآن تواضع به خرج می‌داد و می‌فرمود: "من کبیر نیستم! من کوچکم!" و از اینگونه تعابیر، دو ایراد داشت: 🔹ایراد اول اینکه این گفتار با واقعیت مطابقت نداشت؛ زیرا او کبیر مطلقی است که هیچ‌کس با او مقایسه نمی‌شود. 🔹ایراد دوم این است که اگر اینگونه جملات از خدای متعال صادر می‌شد، مردم هم دچار اشتباه و اختلاف می‌شدند؛ بدین صورت که عده‌ای می‌گفتند خداوند شکسته‌نفسی می‌کند و بعضی این گفتار را باور می‌کردند. عده‌ای دیگر نیز آن را نشانه تواضع می‌پنداشتند؛ در نتیجه، او را درست نمی‌شناختیم. @abolhasanmahdavi
🔻گزارش تصویری از حضور آیت‌الله مهدوی در امامزاده سیدمحمد"علیه‌السلام"-خمینی‌شهر 📆 ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ @abolhasanmahdavi
🔻سلسله جلسات 🔸همراه با 📆از جمعه(۲۰اردیبهشت۹۸) بمدت۱۵شب ⏰ساعت۲۲ 🔹خیابان مسجدسید، خیابان آیت‌الله زاهد، غدیریه اصفهان @abolhasanmahdavi
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۱۲ 📆۲۰ فروردین ۱۳۹۸ 🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه دسترسی به متن تبیین بیانیه اینجا👇را کلیک کنید: http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/6816 @abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه12 13980120.mp3
1.38M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب 🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۱۲ 📆۲شنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۸دقیقه 🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه @abolhasanmahdavi
🔻از فواید دیگری که از تصریح قرآن کریم به کبیربودن خدا عاید انسان می‌شود، مطیع‌شدن انسان و تبعیت او از خداست. 🔹برای مثال، کارگر ساده‌ی یک کارخانه را تصور کنید که اگر بفهمد رئیسش قدرت عزل و نصبش را دارد و بر پاداش و مجازات او هم تواناست، چگونه مطیع او می‌شود و با تواضع، سرِ تسلیم در برابر اوامر او فرود می‌آورد. 👈ما نیز در مقابل خدای متعال همین طوریم: اگر به متکبربودن خدای متعال پی بردیم، عبد او می‌شویم و به کمال خود نزدیک‌تر. @abolhasanmahdavi
✅جباریت و تکبر خدا و انسان در قرآن 🔻در آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی حشر به صفاتی از صفات خداوند اشاره شده است: "هُوَ اللهُ الَّذی لا اِله اِلّا هُوَ المَلِکُ القُدُّوسُ السَّلامُ المُومِنُ المُهَیمِنُ العَزیزُ الجَبّارُ المُتُکَبِّرُ سُبحانَ اللهِ عَمّا یشرِکُونَ"؛ او خدایی است که جز او معبودی نیست، فرمانرواست، پاک است، عاری از هر نقصی است، ایمنی‌بخش است، نگاهبان، شکست‌ناپذیر، قدرت‌مدار و با کبریاست. خداوند از هرچه شریک او کنند منزه است. 👈البته از نکاتی که در این آیه وجود دارد، این است که کلمه‌ی متکبر در کنار کلمه‌ی "جبّار" قرار گرفته است. 🔹در قرآن کریم، هرگاه تکبر و جباریت در کنار هم آمده، اگر درباره‌ی خدای متعال بوده باشد، کلمه‌ی تکبر بعد از کلمه‌ی جبّار قرار گرفته و هرگاه از تکبر انسان بحث شده، کلمه‌ی تکبر قبل از کلمه‌ی جبار آمده است. 🔻خدای متعال در آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی غافر درباره‌ی تکبر انسان می‌فرماید: "الَّذینَ یجادِلُونَ فی آیاتِ اللهِ بَغَیرِ سلطانِِ اَتاهُم کَبُرَ مَقتاً عِنَد اللهِ وَ عِندَ الَّذینَ آمَنُوا کَذلِکَ یطبَعُ اللهُ علی کُلِّ قَلبِ مُتَکَبِّرِِ جَبّارِِ"؛ آنان که در آیات و نشانه‌های خدا مجادله و ستیزه می‌کنند، بی‌آنکه برهانی بر آنها آمده باشد، نزد خدا و نزد کسانیکه ایمان آورده‌اند، در معرض خشم و عداوت سختی هستند. اینگونه خداوند بر دل متکبر زورگو مُهر می‌نهد. 👈شاید علت تفاوت این دو تعبیر با یکدیگر در این است که انسان‌ها اول، تکبر می‌ورزند و سپس، زورگویی و ظلم می‌کنند؛ یعنی اول خود را برتر می‌بینند و بعد، این برتر دیدن موجب ظلم‌کردن می‌شود؛ لذا جبّاریت انسان بعد از تکبر اوست. به‌عکس، جبّاریت خداوند قبل از تکبر اوست. جبّاریت خداوند در جایی است که می‌فرماید "کُن فَیَکُونُ"؛ یعنی به هر چیزی بگوید: "بشو"، ایجاد می‌شود که این امر خداوند نیز بر طبق حکمت و مصلحت است. 🔹به راستی چرا خدای مهربان نباید حقیقت را بگوید؟ 🔸تکبر برای ما انسان‌ها زشت و نابجاست؛ به‌خصوص که این انسان از مایعی پَست به وجود آمده است و در آینده نیز به جیفه‌ی مُرداری تبدیل می‌شود. ▫️امیرالمومنین"علیه‌السلام" نیز در نهج‌البلاغه، ما را به‌همین نکته رهنمون می‌سازند که به ابتدای خلقت و انتهای آن بنگر تا متوجه ضعف و ناتوانی و بی‌مقداری خود شوی و از کبر دوری جویی: "عَجِبتُ لِلمُتَکَبِّرِ الَّذی کانَ بِالاَمسِ نُطفَهً وَ یَکُونُ غداً جیفَه"؛ و در شگفتم برای گردنکشی که دیروز نطفه بود و فردا مُردار. که اگر خاک از روی جسدش بردارند، مردم از گندش گریزان‌اند! @abolhasanmahdavi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله مهدوی، عضو خبرگان رهبری: ❗️اسم شورای اسلامی شهر را به پارلمان تغییر داده بودند متاسفانه در شهرداری اصفهان عده‌ای مبتنی بر تفکر غربی هستند و در شورای شهر هم برخی #غرب‌زده که از اسلام هم متنفر بوده، اسم شورای اسلامی شهر را به #پارلمان شهری تبدیل کرده بودند. یک روزی بیش از ۳۰۰ شهید تشییع شده بود، به نحوی درآمده است که برخی از مسئولین و مردم آن به نحوی دیگر فکر می کنند و در مسیر دیگری رفتار می‌کنند. باید مواظب باشیم که دشمن در جامعه‌ی ما، خط و خط بازی راه نیندازد و اختلاف ایجاد کند. hawzahnews.com/detail/News/491819