هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ وَأَنْ عَسَىٰ أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ ۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ»
آیا در ملکوت آسمانها
و زمین (و حاکمیت مطلق خداوند بر آنها) و آنچه خدا آفریده است (از روى دقّت
و عبرت) نظر نیفکندند؟! (و آیا در این نیز اندیشه نکردند که) شاید پایان زندگى آنها نزدیک شده باشد؟! (اگر به این کتاب آسمانى روشن ایمان نیاورند،)بعد از آن به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟!
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در آیه بعد، براى تکمیل این بیان، آنها را به مطالعه عالم هستى، آسمان ها و زمین، دعوت مى کند و مى فرماید: آیا در حکومت آسمان ها و زمین و مخلوقاتى که خدا آفریده از روى دقت و فکر نظر نیفکندند؟ (أَ وَ لَمْ یَنْظُرُوا فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَیْء).
تا بدانند این عالم وسیع آفرینش با این نظام حیرت انگیز، بیهوده آفریده نشده و هدفى براى آن بوده است، و دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حقیقت دنباله همان هدف آفرینش، یعنى تکامل و تربیت انسان است.
مَلَکُوت در اصل از ریشه مُلْک به معنى حکومت و مالکیت است و اضافه واو و ت به آن براى تأکید و مبالغه مى باشد و معمولاً به حکومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى گفته مى شود.
🌼🌼🌼
نظر افکندن در نظام شگرف این عالم هستى که پهنه ملک و حکومت خدا است، هم نیروى خدا پرستى و ایمان به حق را تقویت مى کند، و هم روشنگر وجود یک هدف مهم در این عالم بزرگ و منظم است، و در هر دو صورت، انسان را به جستجوى نماینده خدا و رحمتى که بتواند هدف آفرینش را پیاده کند مى فرستد.
سپس براى این که آنها را از خواب غفلت بیدار سازد مى فرماید: آیا در این موضوع نیز اندیشه نکردند که ممکن است پایان زندگى آنها نزدیک شده باشد، اگر امروز ایمان نیاورند، و دعوت این پیامبر را نپذیرند، و قرآنى را که بر او نازل شده است با این همه نشانه هاى روشن قبول نکنند، به کدام سخن بعد از آن ایمان خواهند آورد؟ (وَ أَنْ عَسى أَنْ یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَدیث بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ).
یعنى:
اوّلاً ـ چنان نیست که عمر آنها جاودانى باشد، فرصت ها به سرعت درگذرند و هیچ کس نمى داند فردا زنده خواهد بود یا نه، پس با این حال امروز و فردا کردن و مسائل را پشت گوش انداختن هرگز کار عاقلانه اى نیست.
ثانیاً ـ اگر آنها به این قرآن با این همه نشانه هاى روشنى که در آن از خداست ایمان نیاورند آیا در انتظار کتابى از این برتر و بالاترند؟
آیا ممکن است به گفتار و سخن و دعوت دیگر ایمان بیاورند؟!
همان طور که مشاهده مى کنیم آیات فوق تمام راه هاى فرار را به روى مشرکان مى بندد.
از یک طرف آنها را متوجه سابقه عقل و درایت پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى کند تا به اتهام جنون از شنیدن دعوتش فرار نکنند.
از سوى دیگر، متوجه نظام آفرینش و آفریدگار و هدف خلقت مى سازد تا بدانند بیهوده آفریده نشده اند.
و از سوى سوم، متوجه زودگذر بودن زندگى مى کند تا امروز و فردا نکنند.
و از سوى چهارم، مى گوید: اگر به کتابى به این روشنى ایمان نیاورند، در آینده به هیچ چیزى ایمان نخواهند آورد; زیرا از این بالاتر تصور نمى شود!
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۵، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ ۚ وَيَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ»
هر کس را خداوند (به جرم اعمال زشتش) گمراه سازد؛ هدایت کننده اى ندارد و آنها را در طغیان و سرکشى شان رها مى سازد
و سرگردان مى شوند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۶)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
تفســــــیر
این آیه، سخن را چنین پایان مى دهد: هر کس را که خداوند به خاطر اعمال زشت و مستمرش، گمراه سازد؛ هیچ هدایت کننده اى ندارند و خداوند آنها را همچنان در طغیان و سرکشى رها مى سازد تا حیران و سرگردان شوند (مَنْ یُضْلِلِ اللّهُ فَلا هادِیَ لَهُ وَ یَذَرُهُمْ فی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ).
🌼🌼🌼
همان گونه که بارها گفته ایم این گونه تعبیرات درباره همه کافران و گنهکاران نیست، بلکه مخصوص به گروهى است که آن چنان در برابر حقایق، لجوج، متعصب و معاندند که گوئى پرده بر چشم و گوش و قلبشان افتاده، پرده هاى تاریکى که نتیجه اعمال خود آنها است، و منظور از اضلال الهى نیز همین است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸۶، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»
از تو درباره زمان قیامت سؤال مى کنند، کى فرا مى رسد؟ بگو:«علمش فقط نزد پروردگار من است. و جز او (نمى تواند) وقت آن را آشکار سازد.
(و آن، حتّى) در آسمانها و زمین، سنگین (و بسیار پر اهمیّت) است. و جز بطور ناگهانى، به سراغ شما نمى آید.» (باز) از تو سؤال مى کنند، چنان که گویى تو از زمان وقوع آن باخبرى. بگو: «عِلمش تنها نزد خداست. ولى بیشتر مردم نمى دانند.»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
شأن نزول:
قیامت چه وقت بر پا مى شود؟
به طورى که در بعضى از روایات آمده است طایفه قریش به چند نفر مأموریت دادند که به نجران سفر کنند و از دانشمندان یهود که (علاوه بر مسیحیان) در آنجا ساکن بودند مسائل پیچیده اى را سؤال کنند و در بازگشت، آنها را در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مطرح سازند (به گمان این که پیامبر از پاسخ آنها عاجز مى ماند) از جمله سؤالات این بود: قیامت در چه زمانى برپا مى شود؟
هنگامى که آنها این پرسش را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) کردند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌼🌼🌼
تفسیر:
زمان وقوع قیامت
با این که براى آیه شأن نزول خاصى ذکر شده در عین حال پیوند روشنى نیز با آیات قبل دارد; زیرا در آیات قبل اشاره به مسأله قیامت و لزوم آمادگى براى چنین روزى شده بود، طبعاً به دنبال چنین بحثى این سؤال براى بسیارى از مردم پیش مى آید که قیامت کى بر پا خواهد شد؟ لذا قرآن مى فرماید:
از تو درباره ساعت (روز رستاخیز ) مى پرسند، که در چه زمانى وقوع مى یابد؟ (یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها).
گر چه کلمه ساعت به معنى زمان پایان دنیا نیز آمده است، ولى غالباً ـ و به عقیده بعضى ـ همواره در قرآن مجید به معنى قیام قیامت است، مخصوصاً پاره اى از قرائن در مورد آیه اى که در آن بحث مى کنیم این موضوع را تأکید مى کند، مانند جمله مَتى تَقُومُ السّاعَةُ: کى ساعت بر پا مى شود؟ که در شأن نزول وارد شده است.
کلمه أیّانَ مساوى مَتى و براى سؤال از زمان است.
و مُرْسى به اصطلاح مصدر میمى است و با اِرْساء یک معنى دارد و آن اثبات یا وقوع چیزى است، از این جهت به کوه هاى محکم و ثابت، جِبال راسِیات گفته مى شود.
بنابراین، جمله أَیّانَ مُرْساها مفهومش این است: در چه زمانى قیامت وقوع پیدا مى کند و ثابت مى شود؟
🌼🌼🌼
پس از آن اضافه مى کند: اى پیامبر! در پاسخ این سؤال صریحاً بگو: این علم تنها نزد پروردگار من است و هیچ کس جز او نمى تواند وقت آن را آشکار سازد (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ).
ولى دو نشانه سربسته براى آن بیان مى کند، نخست، مى گوید:
قیام ساعت در آسمان ها و زمین، مسأله سنگینى است (ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ).
چه حادثه اى ممکن است از این سنگین تر بوده باشد، در حالى که در آستانه قیامت، همه کرات آسمانى به هم مى ریزند، آفتاب خاموش، ماه تاریک، ستارگان بى فروغ و اتم ها متلاشى مى گردند، و از بقایاى آنها جهانى نو با طرحى تازه ریخته مى شود.
دیگر این که قیام ساعت، ناگهانى است، یعنى: بدون مقدمات تدریجى، و به شکل انقلابى، تحقق مى یابد و جز به طور ناگهانى به سراغ شما نمى آید (لاتَأْتیکُمْ إِلاّ بَغْتَةً).
و بار دیگر مى گوید: چنان از تو سؤال مى کنند که گوئى تو از زمان وقوع قیامت با خبرى! (یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها).
آنگاه مى افزاید: در جواب آنها بگو: این علم تنها نزد خدا است ولى بیشتر مردم از این حقیقت آگاهى ندارند (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَعْلَمُونَ) که چنین علمى مخصوص ذات پاک او است، لذا پى در پى از آن مى پرسند.
🌼🌼🌼
ممکن است بعضى از خود سؤال کنند: چرا این علم مخصوص ذات خدا است و هیچ کس حتى پیامبران را از آن آگاه نمى سازد؟
پاسخ این سؤال این است: عدم آگاهى از وقوع رستاخیز به ضمیمه ناگهانى بودن و با توجه به عظمت ابعاد آن سبب مى شود که هیچ گاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به این ترتیب خود را براى نجات در آن آماده سازند، و این عدم آگاهى اثر مثبت و روشنى در تربیت نفوس و توجه آنها به مسئولیت ها و پرهیز از گناه خواهد داشت.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۷، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۚ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ ۚ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
بگو: «من مالک هیچ سود و زیانى براى خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد.
(و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر آنچه خداوند اراده کند.) و اگر از غیب باخبر بودم، سود فراوانى براى خود فراهم مى کردم و هیچ بدى (و زیانى) به من نمى رسید. من فقط بیم دهنده و بشارت دهنده ام براى گروهى که ایمان مى آورند. (و آماده پذیرش حقّند).»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
شأن نزول:
بعضى از مفسران (مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان) نقل کرده اند: اهل مکّه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند: تو اگر با خدا ارتباط دارى آیا پروردگار تو را از گرانى و ارزانى اجناس در آینده با خبر نمى سازد؟ که از این طریق بتوانى آنچه به سود و منفعت است تهیه کنى و آنچه به زیان است کنار بگذارى؟
و یا از خشکسالى، و یا پر آبى مناطق مختلف آگاه سازد، تا به موقع از مناطق خشک به سرزمین هاى پر برکت کوچ کنى؟!
در این هنگام آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌼🌼🌼
تفسیر:
اسرار نهان را فقط خدا مى داند
گر چه براى این آیه نیز شأن نزول خاصى ذکر شده، ولى با این حال پیوندش با آیه گذشته روشن است; زیرا در آیه قبل راجع به عدم آگاهى هیچ کس جز خدا نسبت به زمان قیام قیامت بحث بود، و در این آیه سخن از نفى علم غیب به طور کلى در میان است.
در نخستین جمله، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: به آنها بگو: من مالک و صاحب اختیار هیچ گونه سود و زیانى درباره خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد (قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ).
شک نیست که هر انسانى مى تواند براى خود منافعى کسب کند و یا از خویشتن ضررهائى را دور سازد، ولى با این حال، همان گونه که مى بینیم، در آیه فوق مطلقاً این قدرت و توانایى بشر نفى شده است.
و این به خاطر آن است که انسان در کارهاى خود، قدرت و نیروئى از خویش ندارد بلکه همه قدرت ها از ناحیه خدا است و او است که این توانائى ها را در اختیار آنها گذاشته است.
و به تعبیر دیگر مالک همه قدرت ها و صاحب اختیار مستقل و بالذات در عالم هستى تنها ذات پاک خدا است، و دیگران، حتى پیامبران و فرشتگان، از او کسب قدرت مى کنند، و مالکیت و قادریت آنها بالغیر است، جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ: مگر آنچه خدا بخواهد و در اختیار من بگذارد، نیز گواه این مطلب است.
در بسیارى دیگر از آیات قرآن نیز مالکیت سود و زیان از غیر خدا نفى شده و به همین دلیل از پرستش بت ها و هر چه غیر از خدا است، نهى گردیده.
در سوره فرقان آیه ۳ مى خوانیم: وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ وَ لا یَمْلِکُونَ لاِ َنْفُسِهِمْ ضَرّاً وَ لا نَفْعاً:
آنها جز خدا معبودهائى براى خود انتخاب کردند، معبودهائى که هیچ چیز را نمى آفرینند، بلکه خودشان مخلوقند، و صاحب اختیار سود و زیانى درباره خویش نیستند (تا چه رسد به دیگران).
این عقیده یک نفر مسلمان است که هیچ کس را ذاتاً خالق و رازق و مالک سود و زیان، جز خدا نمى داند، و به همین دلیل اگر از دیگرى چیزى مى خواهد با توجه به این حقیقت است که او آنچه دارد از ناحیه خدا است (دقت کنید).
و از اینجا روشن مى شود آنهائى که این گونه آیات را دستاویز براى نفى هر گونه توسل جستن به پیامبران و امامان(علیهم السلام) قرار داده اند و آن را یک نوع شرک پنداشته اند، اشتباهشان از کى سرچشمه گرفته که تصور کرده اند: توسل به پیامبر و امام مفهومش آن است که او را در برابر خداوند مستقل بدانیم و مالک سود و زیان.
🌼🌼🌼
اما اگر کسى با این عقیده که پیامبر و امام(علیهم السلام) از خود چیزى ندارند و هر چه بخواهند از خدا مى خواهند، به آنان توسل جوید، یا از آنها شفاعتى بخواهد عین توحید و عین اخلاص است، و همان چیزى است که قرآن با جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ در آیه فوق به آن اشاره کرده و همان چیزى است که با جمله اِلاّ بِاِذْنِهِ در آیه: مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ: کیست در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند؟ به آن اشاره شده است.
بنابراین، دو گروه درباره توسل جستن در اشتباهند.
آنها که براى پیامبر و امام قدرتى بالذات و دستگاهى مستقل در مقابل خدا قائلند که این یک نوع شرک و بت پرستى است.
و آنها که قدرت بالغیر را از آنها نفى مى کنند که این نیز یک نوع انحراف از مفاد صریح آیات قرآن است، راه حق این است که آنها به فرمان خدا نزد او شفاعت مى کنند و حلِ مشکلِ توسل جوینده را از او مى خواهند.
پس از بیان این موضوع، به مسأله مهم دیگرى اشاره مى کند که مورد سؤال گروهى بوده و آن این که به پیامبرش مى فرماید: به آنها بگو: من از غیب و اسرار نهان آگاه نیستم; زیرا اگر از اسرار نهان آگاهى داشتم منافع فراوانى را براى خودم فراهم مى ساختم و هیچ گونه زیانى به من نمى رسید (وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ).
زیرا آن کس که از تمام اسرار نهان آگاه باشد، مى تواند آنچه را به نفع او است انتخاب کند و از آنچه ممکن است به زیان او تمام شود بپرهیزد.
سپس مقام واقعى و رسالت خویش را در یک جمله کوتاه و صریح بیان کرده، مى گوید: من فقط بیم دهنده و بشارت دهنده براى افرادى که ایمان مى آورند هستم (إِنْ أَنَا إِلاّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْم یُؤْم
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
آنچه بسیار در #فضای_مجازی و شبکههای اجتماعی و پیام رسان ها با آن، مواجهه می شویم؛ شایعات و یا اخبار ناصحیح است که حتی ممکن است در بسیاری از موارد، جای حق و باطل و صحیح و غلط را تغییر دهد و چه بسا باعث ریخته شدن خون افرادی بی گناه شود که نمونه آن را در قتل #طلبه_همدانی یا تروریست خواندن مدافعان حرم و شهید #سردار_سلیمانی دیدیم...
به همین دلیل، #سواد_رسانه برای هر کاربر شبکه های اجتماعی و کلا هر فرد، با هر رسانهای که در ارتباط است؛ لازم و ضروری می باشد و از مهمترین نکات آن، همین دقت در انتشار مطالب است که سریع، هر پیام، سخن، یا پستی را بدون تحقیق، نپذیرفته و برای دیگران ارسال نکنیم که خداوند در سوره مبارکه حجرات، آیه ۶ فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»
اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد؛ درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى ناآگاهى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.
✍ زهراسادات امیری
#قرآن_و_فضای_مجازی
@qoranmajaz
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
تأثیر یا توهم تأثیر با حضور در توییتر؟!
تعدادی از افراد با آنکه نیت خیر و قصد عمل به سخنان و توصیه های #امام_خامنه_ای را دارند؛ اما مسیر را اشتباه انتخاب کرده و گمان کرده و می کنند از بستر توییتر و اینستاگرام امریکایی و اسرائیلی می توان به هدف مقدس رسید!
حتی در این مسیر تا جایی پیش رفتند که عموما افراد دلسوز انقلابی را مورد هجمه و اهانت قرارداده و حتی #منتقدان را انقلابی نما معرفی کردند!
#قرآن که همواره راهگشا و چراغ راه زندگیست؛ ۱۴۰۰ سال قبل، پاسخ این شبهات را داده و متأسفانه چون از قرآن دور شدیم؛ اینچنین گمراه و سرگردان هستیم...
سوال اصلی از این افراد این است: بفرمایید پس از این مدت فعالیت در توییتر و افتخارات ممتد به #ترند شدن #هشتگ های خاص، چه دستاوردی برای انقلاب و اسلام و تشیع داشتید؟!
آیا شما هنوز متوجه نشدید که طبق آیه قرآن: آیا (شما مسلمانان) انتظار دارید آنها به آیینتان ایمان بیاورند، با این که عدّه اى از آنان، سخنان خدا را مى شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف مى کردند، در حالى که آگاه بودند؟! ( بقره، آیه ۷۵)؛ آنها به دین شما نمی آیند و طبق آیه ای دیگر، آنها هرگز از شما راضی نخواهند شد تا وقتی شما به طور کامل تسلیم خواسته های آنها شوید و از #آیین تحریف یافته آنها #پیروی کنید. (بقره، آیه 120)
این مسئله ساده، الفبای #سواد_رسانه است که متأسفانه از آن غفلت شده و عدهای جوان و نوجوان ساده را همراه خود به لجنزار دشمن و #بردگی_مدرن کشاندید!
#قرآن_و_فضای_مجازی
@qoranmajaz
متن کامل در:
http://qoranmajaz.blogfa.com/post/3
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ»
اوست کسى که (همه) شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. سپس هنگامى که با او آمیزش کرد، حملى سبک برداشت، که با وجود آن، به کارهاى خود ادامه مى داد و چون سنگین شد، هر دو از خدایى که پروردگارشان است خواستند: «اگر فرزند صالحى به ما دهى، به یقین از شاکران خواهیم بود.»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
کفرانِ یک نعمت بزرگ
در این آیات به گوشه دیگرى از حالات مشرکان و طرز تفکر آنها و پاسخ به اشتباهاتشان اشاره شده است. و از آنجا که آیه گذشته سود و زیان و آگاهى از علم غیب را منحصر به خدا معرفى مى کرد و در حقیقت اشاره به توحید افعالى خدا بود، این آیات، مکمل آنها محسوب مى شود; زیرا اینها نیز اشاره به توحید افعالى خدا است.
🌼🌼🌼
نخست مى فرماید: او کسى است که شما را از یک نفس آفرید و همسر او را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید (هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها).
این دو در کنار هم زندگى آرام بخشى داشتند، اما هنگامى که زوج با همسر خود آمیزش جنسى کرد، بارى سبک برداشت، و با داشتن حمل به کارهاى خود همچنان ادامه مى داد (فَلَمّا تَغَشّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفیفاً فَمَرَّتْ بِهِ) به گونه اى که در آغاز کار این حمل براى او مشکلى ایجاد نمى کرد.
اما با گذشت شب و روز، حمل او کم کم سنگین شد تا کاملاً احساس سنگینى کرد (فَلَمّا أَثْقَلَتْ).
در این هنگام دو همسر، انتظار فرزندى را مى کشیدند و آرزو داشتند خداوند فرزند صالحى به آنها مرحمت کند، از این جهت متوجه درگاه خدا شدند و پروردگار خویش را چنین خواندند: بارالها اگر به ما فرزند صالحى عطا کنى از شکرگزاران خواهیم بود (دَعَوَا اللّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَیْتَنا صالِحاً لَنَکُونَنَّ مِنَ الشّاکِرینَ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۹، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
قطع رابطه با کفار
خداوند در آیه ۵۷ سوره مبارکه مائده خطاب به مسلمانان می فرماید:
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! افرادی که آیین شما را به استهزا و بازی میگیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!»
مشاهده می شود در این آیه مبارکه، به این موضوع تأکید شده که از ناهلان و مسخره کنندگان دین و مسلمانان، هم تَبَری شود؛ هم با آنها قطع رابطه شود؛ هم به شیوه های مبارزه آنها از جمله شیوه های روانی و جنگ نرم آگاه باشیم و در نهایت، آنکه اگر ایمان داریم؛ تنها از خدا بترسیم و دشمنان را ولّیِ خود قرار ندهیم.
بنابراین، باید در مسئله رسانه و #فضای_مجازی و ازجمله شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بیگانه از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام که امروزه بستری گسترده برای دورکردن جوانان و نوجوانان و حتی مادران و پدران از ارزشهای اسلامی شده و هر بار با ترفندهای مختلف از طریق جوک و کلیپ ظنز به استهزا و تمسخر مقدسات اسلامی می پردازند؛ یا شایعه ای را ساخته و منتشر می کنند؛ دقت لازم را داشته باشیم و با آمریکا و اسرائیل که کفار و یزیدیان زمان ما هستند؛ همان رفتاری را در فضای مجازی و حقیقی داشته باشیم که #قرآن به ما فرمان داده است...
✍ زهراسادات امیری
#قرآن_و_فضای_مجازی
https://eitaa.com/qoranmajaz
توصیه می شود #حتما متن کامل را در آدرس زیر مطالعه فرمایید:
http://qoranmajaz.blogfa.com/post/5
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«فَلَمَّا آتَاهُمَا صَالِحًا جَعَلَا لَهُ شُرَكَاءَ فِيمَا آتَاهُمَا ۚ فَتَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ»
امّا هنگامى که خداوند فرزند صالحى به آنها [= پدران و مادران از نسل آدم ] داد، (موجودات دیگر را در این موهبت مؤثر دانستند. و) براى خدا، در این نعمت که به آنها بخشیده بود، همتایانى قائل شدند. خداوند برتر است از آنچه همتاى او قرار مى دهند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
ولى هنگامى که خداوند فرزندى سالم با تناسب اندام و شایستگى کامل به آنها داد، آنها براى خدا در این نعمت بزرگ شرکائى قائل شدند، اما خداوند برتر و بالاتر از شرک آنهاست (فَلَمّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَکاءَ فیما آتاهُما فَتَعالَى اللّهُ عَمّا یُشْرِکُونَ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۰، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
977101728.mp3
2.61M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
آیات: ۱۸۹ و ۱۹۰
سوره مبارکه: اعراف
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ»
«وَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْرًا وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ»
آیا موجوداتى را همتاى او قرار مى دهند که چیزى را نمى آفرینند، و خودشان آفریده شده اند.
و (آن بت ها) نمى توانند آنان را یارى کنند، و نه خودشان را یارى مى دهند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۱ و ۱۹۲)
@ayehsobh