eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الذکر الحکیم
#روایت امیرالمؤمنین علیه السلام به حذیفه فرمودند:  یا حذیفة، هذا یوم الاستراحة، و یوم تنفیس الهم و الکرب، و الغدیر الثانی... ای حذیفه، امروز روز رفع سختی و دشواری، روز زدودن اندوه و پریشانی و روز غدیر دوم است... بحارالانوار، ج 95، ص 354 @alzekr_alhakim
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل عمر است، و چونکه عمر دشمن اولیای خدا و آزارگر حضرت زهرا سلام الله علیها بوده، مرگ او باعث مسرت شیعه گشته و عید دانسته می شود. ۲.روز مرگ عمر هست، ولی بهتر است عید را به نام آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام بگیریم. ۳.روز مرگ عمر نیست؛ پس اگر عیدی در کار باشد، همان عید تاج گذاری امام زمان علیه السلام است. ۴.نه روز مرگ عمر است، نه آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام! ۵.روز مرگ عمر است، ولی آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام نیست. 🔆البته باید توجه داشت که، برخی این روز را روز مرگ عمر بن سعد، فرمانده لشگر قاتلان امام حسین علیه السلام، هم دانسته اند.
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی نظریه اول(۹ربیع، عید مرگ عمر) 📚قائلین به نظریه اول: ▪️-برخی علماء در قم در زمان امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام (ر.ک: روایه احمد بن اسحاق در کتب روایی همچون دلائل الامامة طبری(م.قرن۵)، مصباح الانوار(قرن۶)، زوائد الفوائد نجل سید بن طاووس، المحتضر شیخ حسن بن سلیمان حلی(قرن۹)، الحدیقة الناضرة، بحارالانوار، الانوار النعمانیه، عقد الدرر، و...) ▪️عبدالجلیل رازی قزوینی، در کتاب النقض(قرن۶) ▪️مرحوم افندی، عالم متتبع عصر صفوی ▪️-مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید (کفعمی نقلا از شیخ مفید در مسارّ الشيعة) ▪️-گروهی از شیعیان عجم و عرب (سید بن طاووس در اقبال الاعمال) -مشهور شیعه در زمان صفویه (علامه مجلسی در بحار الانوار) ▪️-اکثر شیعیان از گذشته تا به امروز (شیخ ابوالحسین خوئینی در فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب، و همچنین در این کتاب از علامه مجلسی مطلبی با همین مضمون نقل می کند) 💡ادله این نظریه: 🔸 روایت احمد بن اسحاق قمی بزرگ شیعیان در قم در زمان امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام (توضیح مفصل در ضمن پیام های بعدی) 🔸شهرت در بین شیعیان (علامه مجلسی در بحار این دلیل را مکمل روایات تاریخ گذاری ۹ربیع می دانند) 🔸روایت تاریخی سلیم از ابن عباس و کعب الاحبار (مدینة المعاجز از سلیم، برخی همچون ابوالحسین خوئینی احتمال داده اند که بخش پایانی این روایت تاریخی از کلام خود محدث سید بحرانی باشد ر.ک: فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب/ص۹۱) 🔸چند روایت از جمله روایتی منقول از شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام که در آنها ۹ربیع، روز قتل عمر دانسته شده است (زوائد الفوائد نجل سید بن طاووس) 🔸حساب تاریخی مبتنی بر کتب تاریخی عامه بدین صورت که از زمان رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله(اواخر ماه صفر) تا پایان خلافت دو خلیفه اول حساب می شود، روز مرگ خلیفه ثانی به دست می آید(ر.ک: فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب / ص۹۲-۱۰۳)
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی نظریه سوم(فقط عید تاج گذاری) 📚 قائلین به نظریه سوم ▪️سید بن طاووس(قرن۷) در اقبال الاعمال، عید تاج گذاری را مطرح کرده، و روایت قتل عمر در ۹ربیع الاول را تاویل برده اند(الاقبال / اعمال شهر الربیع الاول الیوم التاسع) ▪️شیخ مفید(قرن۴) و ابن ادریس حلی(قرن۶) ▪️مرحوم کفعمی(قرن۹) ▪️برخی از معاصرین که بعضاً مقالاتی هم در این زمینه نوشته اند؛ همچون مصطفی صادقی کاشانی در مقاله ای با عنوان نهم ربیع روز امامت و مهدویت و اعظم خوش صورت موفق در مقاله‌ای با عنوان نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی و... 🕯دلیل این نظریه: 🔸 ضعف روایت ۹ربیع (اقبال الاعمال) 🔸اعتراف اکثر مورخین عامه به قتل یا مرگ عمر در اواخر ذی الحجة 🔸ادعای عدم وجود شهادت تاریخی معتبر بر قتل عمر در ۹ربیع
ان شاءالله، در ادامه به بررسی تفصیلی مطالب می پردازیم. از جمله، بررسی دلالت حدیث احمد بن اسحاق قمی، بررسی اشکال رفع القلم، بررسی مقالات عده ای از فضلاء که ۹ربیع را انکار کردند، و سایر مطالب مربوط....
2.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از حدیث زیبای امیرالمؤمنین علیه السلام، که در ضمن نقل احمد بن اسحاق قمی آورده شده است. از دوستانمون که زحمت ساخت این فیلم کوتاه روایی رو کشیدند، کمال تشکر رو داریم. ان شاء الله در پیام های بعدی به اعتبار سنجی این روایت و مباحث دلالت آن، می پردازیم.
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی فرضیه های چهارم و پنجم (انکار عید آغاز امامت) 📒قائلین به این فرضیه: ▪️ برخی از طلاب و روحانیون بحّاث ▪️عبارات برخی علماء که بعد از ذکر شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، بلافاصله نوشته اند: در همان روز خلافت به امام زمان علیه‌السلام منتقل شده است؛ همچون شیخ مفید در مسارّ الشيعة و شیخ طوسی در مصباح و... 🕯ادله این فرضیه: 🔸 هر امام، بلافاصله بعد از جانسپاری امام قبل به امامت می رسد. در نتیجه در همان روز ۸ربیع باید آغاز امامت باشد...!(مسأله کلامی-عقیدتی) 🔸چرا برای آغاز امامت امام حسین در شام شهادت امام حسن علیهما السلام، عید نمی گیرید؟!؟ همچنین برای سائر امامان؟ (اشکال نقضی) 🔸 اگر یک شادی و یک غم برای یک فرد پیش بیاید، غم از دست رفتن عزیز، مهم تر است ؛ و جشن تعطیل می شود. چگونه امام زمانی که تازه یتیم شده اند، برای تاج گذاری خوشحال باشند؟!! (اشکال دلی و ذوقی)
درست است تقیه مهم است و باید حتماً مراعات شود اما نباید به گونه ای باشد که بچه های ما هیچ اطلاعی از تاریخ صدر اسلام و غصب منصب خلافت و ظلمهایی که به حضرت زهرا (س) نداشته باشند در کتابهای درسی و صدا و سیما و روی منابر رسمی که نمی توان خیلی مطالب را مطرح نمود پس باید به بهانه فاطمیه و عید الزهرا (س) عامه مردم را که اهل مطالعه کتب تاریخی نیستند مطلع ساخت همین دیشب یک نوجوان هجده ساله اصلاً نمی دانست عمرسعد با عمر بن خطاب فرق دارد!
اکثر علماء با عنایت به وهن شیعه شدن و ایجاد اختلاف در امت اسلامی، اوجب واجب بودن تقیه.....چنین داستان و اعمال اختلاف انگیزی را قبول ندارند. از جمله حضرات آیات خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، محمدصادق روحانی، مصباح یزدی، جاودان و... . ✍اعظم خوش صورت موفق(در مقاله ای با عنوان نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی) 🔸 به دو پیام بعدی توجه شود.
استفتای تلفنی اخیر کانال تلگرامی سرائر (با مدیریت نگارنده) از دفاتر 14 نفر از مراجع تقلید نشان می‌دهد که اکثر مراجع همانند آیت الله شیرازی و برخلاف نظرات آیات عظام خامنه‌ای، مظاهری، مکارم شیرازی و صانعی، با برگزاری مراسم غیرعلنی «عیدالزهرا» مخالفتی ندارند. @saraeer ✍سید یاسر تقوی(فعال حوزوی در عرصه های مجازی در آپارات و تلگرام و ایتا و سایر برنامه ها) 🔸 به پیام بعدی توجه کنید. برای دیدن متن استفتائات، لینک درون متن پیام را لمس کنید.