eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث امروز رو از آقا امام کاظم علیه السلام میذاریم. قدر و منزلت این حدیث خیلی بالاست. سندش هم خیلی قویه و آدم تقریبا مطمئن میشه که خودِ همین حدیث از امام کاظم علیه السلام صادر شده. مطالب مهمی نسبت به برائت توی این حدیث شریف اومده؛ بعد از گذاشتن قسمتی که امروز میخوایم بذاریم ، بیشتر در مورد این حدیث توضیح میدهیم
❌آندو اصلا ایمان نداشتند و رسول خدا را به سُخره گرفته بودند... ❤️از امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمودند: به جانم قسم این دو (خلیفه اول و ثانی) منافق بودند، و در مقابل خدا ایستادند، و پیامبرِ او را به سُخره گرفتند و این دو کافر بودند. نفرین خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنها باد.. 💙قال موسی الکاظم علیه السلام فی ضمن حدیث طویل: فَلَعَمْرِي لَقَدْ نَافَقَا قَبْلَ ذَلِكَ وَ رَدَّا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَلَامَهُ وَ هَزِئَا بِرَسُولِهِ ص وَ هُمَا الْكَافِرَانِ‏ عَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ اللَّهِ مَا دَخَلَ قَلْبَ أَحَدٍ مِنْهُمَا شَيْ‏ءٌ مِنَ الْإِيمَانِ... 📚الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۸ ؛ ص۱۲۵ 📚كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏۱۵ ؛ ص۳۰۲ 📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج۱۴ ؛ ص۱۹۶ 📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج۱۲ ؛ ص۷۵ 📚الوافي ؛ ج۲ ؛ ص۲۰۵ 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج۲۵ ؛ ص۲۹۸ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۴۸ ؛ ص۲۴۳ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۷۵ ؛ ص۳۳۱ 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۲۱ -الكاظم‏ ع ؛ ص۴۴۴ ۳
📝داستان این حدیث از این قرار بود که "علی بن سوید سائی" که از اصحاب مورد اعتمادِ امام کاظم و امام رضا علیهما السلام بود، یک نامه ای به امام کاظم علیه السلام می نویسد؛ که در آن حال حضرت را میپرسد و همچنین سوال های زیادی در آن ذکر میکند. ❤️امام کاظم علیه السلام که در آن زمان در حبسِ بنی عباس ملعون بودند، چندین ماه جواب علی بن سوید را نمی دهند.. بعد از چند ماه جواب نامه اینگونه می آید (فقط بخشی از آن را می آوریم) 📜بسم الله الرحمن الرحیم ..... اما بعد،.. . .نامه ای برای من نوشتی و سوالاتی از من پرسیدی ، که من نسبت به آنها ناچار به تقیه کردن بودم..؛ {تا اینکه سلطه ی سلطان های جبّار بر من تمام شد و سلطه ی سلطان بزرگ بر فراق دنیای پست و ناپسند قرار گرفت} (کنایه از نزدیکی شهادتشان جانها به فدایشان) پس دیدم که باید جواب سوال هایت را بدهم از ترس اینکه ضُعَفای شیعه دچار حیرت و شک نشوند چون که این مسائل را نمی دانند... 🕯بعد در طی دو-سه صفحه حضرت جواب سوالات علی بن سوید را می دهند. که مسائل مهمی در آن مطرح شده از جمله: نظر امام در مورد ابوبکر و عمر، نظر امام علیه السلام در مورد مستضعفین (این مورد ان شاء الله در آینده در توضیح مستضعفین خواهد آمد) ، در مورد حق شیعیان بر یکدیگر و ... ⬛️⬛️بعد در همین ایام، حضرت را شهید می کنند. به همین دلیل (این که در جواب نامه، حضرت نوعی پیشگویی از زمان شهادتشان میاورند) در کتاب خرائج و جرائح این نامه را جزو معجرات امام کاظم علیه السلام ذکر می کند. 📚الخرائج و الجرائح / ج۱ / ص۳۲۵
شیخ صدوق: آنها بدترین خلق خدا هستند... 🔴شیخ صدوق (۳۸۱ق) در کتاب شریف اعتقادات شان می فرمایند: اعتقاد ما در مورد برائت اینگونه است که: برائت از آن چهار بُت! (چهار مرد مراد خلفاء سه گانه و معاویه است) و آن چهار زن واجب است. و همچنین برائت از تمام پیروان آنها واجب و لازم است. و اعتقاد ما اینست که آنان بدترین آفریده ی خداوند عزوجل هستند و اقرار به خدا و پیامبر و ائمه کامل نمی شود مگر با برائت از دشمنان شان. 🔵قال الشیخ الصدوق رحمه الله فی الاعتقادات: وَ اعْتِقَادُنَا فِي الْبَرَاءَةِ أَنَّهَا وَاجِبَةٌ مِنَ الْأَوْثَانِ الْأَرْبَعَةِ وَ الْإِنَاثِ الْأَرْبَعِ وَ مِنْ جَمِيعِ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ أَنَّهُمْ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لَا يَتِمُ‏ الْإِقْرَارُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِالْأَئِمَّةِ ع إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِم. 📚إعتقادات الإمامية (للصدوق) ؛ ص۱۰۵ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۸ ؛ ص۳۶۶ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۶۳ پ.ن: تصویر مربوط به ضریحِ مقبره شیخ صدوق در شهر ری است
شیخ مفید: همه شیعیان اجماع دارند که آنها کافرند... 🔴از شیخ مفید رحمه الله (۴۱۳ق) نقل شده: طایفه ی شیعه ی امامیه همگی اتفاق نظر و اجماع دارند بر این مسئله که: هر کس منکر امامتِ حتی یکی از امامان باشد و منکر لازم الاطاعة بودن او باشد، پس کافر و گمراه و مستحق آتش ابدیِ جهنم است. 🔵عن الشيخ المفيد قدس الله روحه في كتاب المسائل: اتفقت الإمامية على أن من‏ أنكر إمامة أحد من الأئمة و جحد ما أوجبه الله تعالى له من فرض الطاعة فهو كافر ضال مستحق للخلود في النار. 📚أوائل المقالات (الشیخ المفید) ؛ ص۴۴ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۸ ؛ ص۳۶۶ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۳ ؛ ص۳۹۰ پ.ن: تصویر مربوط به ضریحِ شیخ مفید واقع در حرم مطهر کاظمین، نزدیک قبر امام کاظم علیه السلام است.
همین طور که در قول شیخ مفید و آیت الله خوئی دیدید، آنها را کافر محسوب کردند. منظور کفر باطنی و جهنمی بودن است. نه کفر فقهی، چون شیعه آنها را تا قبل از ظهور امام زمان علیه‌السلام، پاک و در حکم مسلمان میداند (مال و جان شان همانند یک مسلمان نباید ریخته شود) کافر دانستن سنی ها، در روایات و تعابیر علماء به وفور یافت می شود، که ان شاءالله در روز های آینده مواردی را خواهید دید... منتظر باشید
🌟کمال دین، به برائت است. 🌹از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند: کمال دین ، قبولِ ولایت ما و داشتنِ برائت از دشمنان ماست. ❤️روى عن الرّضا عليه السّلام أنه قال: كمال‏ الدّين‏ ولايتنا و البراءة من عدوّنا. 📚السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏۳ ؛ ص۶۴۰ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۵۸ 📚منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ‏ج۹ ؛ ص۷۶ ۴
علامه حلی: منکِرِ امامت، منکر رسول الله است، پس کافرست... 🔴علامه حلی (۷۲۶ق) در کتاب فقهیِ مفصّلِ خویش می فرمایند: امامت از ارکان و اصول دین است؛ و به صورت ضروری و یقینی ثابت شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را آورده؛ پس منکر امامت منکر رسول خدا شده در مورد چیزی که آورده، پس کافر است... 🔵قال العلامه الحلی: أنّ الإمامة من أركان الدين و أصوله، و قد علم ثبوتها من النبيّ صلّى اللّه عليه و آله ضرورة، فالجاحد بها لا يكون مصدّقا للرسول عليه السلام في جميع ما جاء به، فيكون كافرا... 📚منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج‌۸، ص: ۳۶۰
امروز یه حدیث باحال و خنده دار بببینیم ، که جیگرمون حال بیاد😄😅
منظور از صدای خر توی قرآن صدای فلانیه... ✨روایت شده: شخصی از امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد منظور از "خران" در این آیه پرسید (ان انکر الاصوات لصوت الحمیر) {بدترین صداها صدای خران است) 🌹حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: خداوند با کرامت تر از اینست که مخلوقی بیافریند و صدایش را نکره و قبیح گرداند؛ منظورِ این آیه فقط "زُرَیق" و رفیق اوست که زمانی که در تابوتی در جهنم، به صورت دو "الاق" قرار می گیرند، ناله و فریادی می کنند که اهل آتش از شدت ناله آنان از جا کنده شده و بی قرار می شوند. 🌸وَ رُوِيَ‏ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى: إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ قَالَ: سَأَلَ رَجُلٌ‏ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ مَا مَعْنَى هَذِهِ‏ الْحَمِيرِ؟. فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اللَّهُ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَخْلُقَ شَيْئاً ثُمَّ يُنْكِرَهُ، إِنَّمَا هُوَ زُرَيْقٌ وَ صَاحِبُهُ فِي تَابُوتٍ مِنْ نَارٍ فِي‏ صُورَةِ حِمَارَيْنِ، إِذَا شَهَقَا فِي النَّارِ انْزَعَجَ أَهْلُ النَّارِ مِنْ شِدَّةِ صُرَاخِهِمَا. 📚مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام ؛ ص۱۲۵ 📚البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۴ ؛ ص۳۷۵ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۰ ؛ ص۲۷۷ 📚التيسير فى التفسير للقرآن برواية أهل البيت / ج‏۶ / ص ۲۳ ۵
وحید بهبهانی: آنها کافر ایمانی هستند یعنی فعلا احکام ظاهری اسلام را دارند تا قبل از ظهور .... 🔴مرحوم وحید بهبهانی (۱۲۰۵یا۱۲۰۶ق) -استاد مرحوم کاشف الغطاء و نراقیین و صاحب ریاض- در حاشیه کتاب مقدس اردبیلی در بحث غیبت اینگونه مینویسد: ⚡️مخالفین که منکرِ یک یا دو اصل از اصول دین شده اند (یعنی اصل امامت و عدل). . .و مشکلات عقیدتی و توحیدی دیگر نیز دارند، اینها بدون شک کافر هستند البته کافر هستند با کفرِ مقابل ایمان اگرچه کافر به کفرِ مقابل اسلام نیستند. 💥بلکه در اخبار و روایات اینگونه آمده است که . . . آنها دشمنان خدا و رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام هستند، و فقط به خاطر تقیه و حفظ خون شیعه و مدارای با آنها و امثال این مصلحت ها، احکام کفار جاری نشده و حکم به اسلامشان شده؛ و إلّا آنها در حقیقت کافر هستند و در هنگام ظهور، حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه با آنها مثل کفّار رفتار می کنند.... 📚حاشیه مجمع الفائدة ص۳۲ـ۳۳
🔵قال العلامه محمد باقر (الوحید) البهبهانی رحمه الله: فإنّ المخالف الّذي أنكر أصلا أو أصلين من أصول الدين- و هما الإمامة و العدل- بل و كثيرا من صفات اللّه تعالى و رسوله صلّى اللّه عليه و آله أنكرها و بدّلها، بل ربّما قال بتعدّد الآلهة و أمثاله من شنائع أصول الدين، كافر بلا شكّ بالكفر المقابل للإيمان، و إن لم يكن كافرا بالكفر المقابل للإسلام، بل ورد في الأخبار أنّه شرّ من اليهود و النصارى و غيرهما. . . . . و أنّهم أعداء اللّه و أعداء رسوله صلّى اللّه عليه و آله و أعداء الأئمة عليهم السّلام و أنّ إجراء أحكام الإسلام فيهم لأجل التقيّة و المداراة و إبقاء الشيعة و أمثال ذلك؟! و إلّا ففي الحقيقة هم كفّار يعامل معهم صاحب الأمر- عجّل اللّه تعالى فرجه- عند ظهوره معاملة الكفّار، و أنّ حالنا معهم إلى زمان ظهوره عليه السّلام حال أصحاب الرسول صلّى اللّه عليه و آله في مكّة، في بدء أمرهم مع الكفّار إلى زمان تسلّط الرسول صلّى اللّه عليه و آله في الجزية و مقاتلته. 📚حاشية مجمع الفائدة و البرهان (وحید البهبهانی) ؛ ص: ۳۲ـ۳۳ پ.ن: عکس، منسوب به مرحوم محمدباقر بهبهانی مشهور به وحید بهبهانی است ؛ و ما از صحت و سقم نسبت عکس به ایشون اطلاع کافی نداریم...