eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل عمر است، و چونکه عمر دشمن اولیای خدا و آزارگر حضرت زهرا سلام الله علیها بوده، مرگ او باعث مسرت شیعه گشته و عید دانسته می شود. ۲.روز مرگ عمر هست، ولی بهتر است عید را به نام آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام بگیریم. ۳.روز مرگ عمر نیست؛ پس اگر عیدی در کار باشد، همان عید تاج گذاری امام زمان علیه السلام است. ۴.نه روز مرگ عمر است، نه آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام! ۵.روز مرگ عمر است، ولی آغاز امامت امام زمان علیه‌السلام نیست. 🔆البته باید توجه داشت که، برخی این روز را روز مرگ عمر بن سعد، فرمانده لشگر قاتلان امام حسین علیه السلام، هم دانسته اند.
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی نظریه اول(۹ربیع، عید مرگ عمر) 📚قائلین به نظریه اول: ▪️-برخی علماء در قم در زمان امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام (ر.ک: روایه احمد بن اسحاق در کتب روایی همچون دلائل الامامة طبری(م.قرن۵)، مصباح الانوار(قرن۶)، زوائد الفوائد نجل سید بن طاووس، المحتضر شیخ حسن بن سلیمان حلی(قرن۹)، الحدیقة الناضرة، بحارالانوار، الانوار النعمانیه، عقد الدرر، و...) ▪️عبدالجلیل رازی قزوینی، در کتاب النقض(قرن۶) ▪️مرحوم افندی، عالم متتبع عصر صفوی ▪️-مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید (کفعمی نقلا از شیخ مفید در مسارّ الشيعة) ▪️-گروهی از شیعیان عجم و عرب (سید بن طاووس در اقبال الاعمال) -مشهور شیعه در زمان صفویه (علامه مجلسی در بحار الانوار) ▪️-اکثر شیعیان از گذشته تا به امروز (شیخ ابوالحسین خوئینی در فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب، و همچنین در این کتاب از علامه مجلسی مطلبی با همین مضمون نقل می کند) 💡ادله این نظریه: 🔸 روایت احمد بن اسحاق قمی بزرگ شیعیان در قم در زمان امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام (توضیح مفصل در ضمن پیام های بعدی) 🔸شهرت در بین شیعیان (علامه مجلسی در بحار این دلیل را مکمل روایات تاریخ گذاری ۹ربیع می دانند) 🔸روایت تاریخی سلیم از ابن عباس و کعب الاحبار (مدینة المعاجز از سلیم، برخی همچون ابوالحسین خوئینی احتمال داده اند که بخش پایانی این روایت تاریخی از کلام خود محدث سید بحرانی باشد ر.ک: فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب/ص۹۱) 🔸چند روایت از جمله روایتی منقول از شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام که در آنها ۹ربیع، روز قتل عمر دانسته شده است (زوائد الفوائد نجل سید بن طاووس) 🔸حساب تاریخی مبتنی بر کتب تاریخی عامه بدین صورت که از زمان رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله(اواخر ماه صفر) تا پایان خلافت دو خلیفه اول حساب می شود، روز مرگ خلیفه ثانی به دست می آید(ر.ک: فصل الخطاب فی تأریخ قتل ابن الخطاب / ص۹۲-۱۰۳)
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی نظریه سوم(فقط عید تاج گذاری) 📚 قائلین به نظریه سوم ▪️سید بن طاووس(قرن۷) در اقبال الاعمال، عید تاج گذاری را مطرح کرده، و روایت قتل عمر در ۹ربیع الاول را تاویل برده اند(الاقبال / اعمال شهر الربیع الاول الیوم التاسع) ▪️شیخ مفید(قرن۴) و ابن ادریس حلی(قرن۶) ▪️مرحوم کفعمی(قرن۹) ▪️برخی از معاصرین که بعضاً مقالاتی هم در این زمینه نوشته اند؛ همچون مصطفی صادقی کاشانی در مقاله ای با عنوان نهم ربیع روز امامت و مهدویت و اعظم خوش صورت موفق در مقاله‌ای با عنوان نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی و... 🕯دلیل این نظریه: 🔸 ضعف روایت ۹ربیع (اقبال الاعمال) 🔸اعتراف اکثر مورخین عامه به قتل یا مرگ عمر در اواخر ذی الحجة 🔸ادعای عدم وجود شهادت تاریخی معتبر بر قتل عمر در ۹ربیع
ان شاءالله، در ادامه به بررسی تفصیلی مطالب می پردازیم. از جمله، بررسی دلالت حدیث احمد بن اسحاق قمی، بررسی اشکال رفع القلم، بررسی مقالات عده ای از فضلاء که ۹ربیع را انکار کردند، و سایر مطالب مربوط....
2.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از حدیث زیبای امیرالمؤمنین علیه السلام، که در ضمن نقل احمد بن اسحاق قمی آورده شده است. از دوستانمون که زحمت ساخت این فیلم کوتاه روایی رو کشیدند، کمال تشکر رو داریم. ان شاء الله در پیام های بعدی به اعتبار سنجی این روایت و مباحث دلالت آن، می پردازیم.
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🔴🔴🔴عید تاج گذاری یا عید مرگ دشمن خدا!؟ در میان شیعه چند نظر وجود دارد: ۱.روز ۹ ربیع‌الاول روز قتل
🔍بررسی فرضیه های چهارم و پنجم (انکار عید آغاز امامت) 📒قائلین به این فرضیه: ▪️ برخی از طلاب و روحانیون بحّاث ▪️عبارات برخی علماء که بعد از ذکر شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، بلافاصله نوشته اند: در همان روز خلافت به امام زمان علیه‌السلام منتقل شده است؛ همچون شیخ مفید در مسارّ الشيعة و شیخ طوسی در مصباح و... 🕯ادله این فرضیه: 🔸 هر امام، بلافاصله بعد از جانسپاری امام قبل به امامت می رسد. در نتیجه در همان روز ۸ربیع باید آغاز امامت باشد...!(مسأله کلامی-عقیدتی) 🔸چرا برای آغاز امامت امام حسین در شام شهادت امام حسن علیهما السلام، عید نمی گیرید؟!؟ همچنین برای سائر امامان؟ (اشکال نقضی) 🔸 اگر یک شادی و یک غم برای یک فرد پیش بیاید، غم از دست رفتن عزیز، مهم تر است ؛ و جشن تعطیل می شود. چگونه امام زمانی که تازه یتیم شده اند، برای تاج گذاری خوشحال باشند؟!! (اشکال دلی و ذوقی)
درست است تقیه مهم است و باید حتماً مراعات شود اما نباید به گونه ای باشد که بچه های ما هیچ اطلاعی از تاریخ صدر اسلام و غصب منصب خلافت و ظلمهایی که به حضرت زهرا (س) نداشته باشند در کتابهای درسی و صدا و سیما و روی منابر رسمی که نمی توان خیلی مطالب را مطرح نمود پس باید به بهانه فاطمیه و عید الزهرا (س) عامه مردم را که اهل مطالعه کتب تاریخی نیستند مطلع ساخت همین دیشب یک نوجوان هجده ساله اصلاً نمی دانست عمرسعد با عمر بن خطاب فرق دارد!
اکثر علماء با عنایت به وهن شیعه شدن و ایجاد اختلاف در امت اسلامی، اوجب واجب بودن تقیه.....چنین داستان و اعمال اختلاف انگیزی را قبول ندارند. از جمله حضرات آیات خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، محمدصادق روحانی، مصباح یزدی، جاودان و... . ✍اعظم خوش صورت موفق(در مقاله ای با عنوان نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی) 🔸 به دو پیام بعدی توجه شود.
استفتای تلفنی اخیر کانال تلگرامی سرائر (با مدیریت نگارنده) از دفاتر 14 نفر از مراجع تقلید نشان می‌دهد که اکثر مراجع همانند آیت الله شیرازی و برخلاف نظرات آیات عظام خامنه‌ای، مظاهری، مکارم شیرازی و صانعی، با برگزاری مراسم غیرعلنی «عیدالزهرا» مخالفتی ندارند. @saraeer ✍سید یاسر تقوی(فعال حوزوی در عرصه های مجازی در آپارات و تلگرام و ایتا و سایر برنامه ها) 🔸 به پیام بعدی توجه کنید. برای دیدن متن استفتائات، لینک درون متن پیام را لمس کنید.
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
اکثر علماء با عنایت به وهن شیعه شدن و ایجاد اختلاف در امت اسلامی، اوجب واجب بودن تقیه.....چنین داستا
🔘اگر به استفتای گروه سرائر توجه کنید، متوجه خواهید شد که "اگر علمای شیعه منعی از برگزاری مجالس می کنند، فقط به خاطر عناوین ثانویه است"؛ مثل وهن شیعه و اختلاف پراکنی و کشته شدن شیعیان... 🌺پس اگر مجلسی برگزار شود، که هیچ یک از عناوین و مشکلات بالا در آن یافت نشود، به نظر مراجع هیچ اشکالی ندارد. 🛠ولی باید به این نکته توجه داشت که، اگر از یک عالم مطرح جهانی، مثل مقام معظم رهبری، در یک پرسش رسانه ای، سوال شود که لعن خصوصی اشکال دارد یا خیر، بدانید که قطعا جواب "خیر" را از رسانه ها نخواهید شنید؛ و سبب این امر هم اهتمام علمای شیعه به تقیه است.
📜استفتای تلفنی سرائر از دفاتر مراجع تقلید درباره مجالس «عیدالزهرا» 🔸اختصاصی سرائر 🔻نظر آیت الله خامنه ای: 🔹هر جلسه ای که تشکیل و شرکت در آن موجب اختلاف شود اشکال دارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیدصادق شیرازی: 🔹اگر مجالس در مرآی اهل سنت نباشد اشکالی ندارد اما اگر علنی باشد به این معنا که سبب خطر برای مومن و مسلمان شود جایز نیست. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹مجالسی که موجب گناه و معصیت و وهن نظام و اختلاف نباشد، اگر به صورت خصوصی طوری که هم مسائل به کودکان تفهیم شود و موجب سوء استفاده دشمن قرار نگیرد باشد اشکالی ندارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله وحید خراسانی: 🔹چیزی در این خصوص [از معظم له] نشنیده ایم (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم و مشهد) 🔹این مجالس را کسی به صورت علنی اجازه نمی دهد. معنا ندارد وقتی در این زمانه که این کارها باعث می شود خون شیعیان ریخته شود و مشکلاتی به وجود آید [این مجالس برگزار شود]. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در اصفهان) 🔻نظر آیت الله مکارم شیرازی: 🔹مجالس عیدالزهرایی که امروزه در بعضی جاها مرسوم است که همراه با بعضی خلاف شرع ها و کارهایی که موجب دشمنی بین مذاهب و توهین و لعن و اسم بردن از اشخاص است، حضور در این مجالس شرعا حرام است و فرقی بین خصوصی و عمومی بودن آن نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله نوری همدانی: 🔹به طور کلی لعن و توهین علنی به مقدسات اهل سنت جایز نیست. اگر مراسم خصوصی باشد و هیچ عکس و فیلم و صوتی از آن منتشر نشود اشکالی ندارد. البته معظم له به طور کلی شرکت در چنین مراسمی را توصیه نمی کنند. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیدمحمود شاهرودی: 🔹اگر صرفا مجلس مدح اهل بیت (ع) باشد و در آن اهانتی نکنند اشکالی ندارد. اما اگر لعن و بی احترامی و اهانت در آن صورت بگیرد جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله جوادی آملی: 🔹اگر مجلس، جنبه تولی داشته باشد و یا تبرایی که به طور کلی مطرح شود اشکالی ندارد اما اگر از اشخاص اسم برده شود به طوری که امنیت شیعیان را در سایر بلاد اسلامی به مخاطره اندازد جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻آیت الله سبحانی: 🔹از آقا چیزی در خصوص این مطلب نشنیده ایم (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله صانعی: 🔹این مجالس و محافل جز اینکه باعث اختلاف افکنی و بهم خوردن اوضاع و احوال جامعه شود چیزی ندارد و فرقی میان مجالس عمومی و خصوصی نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله شبیری زنجانی: 🔹اگر علنی نباشد اشکالی ندارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله مظاهری: 🔹جایز نیست. چه خصوصی باشد چه عمومی (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله علوی گرگانی: 🔹اگر موجب وهن نباشد اشکالی ندارد اما اگر موجب وهن و بهم خوردن وحدت شود جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیستانی: 🔹اگر چنانچه آشکارا نباشد و گناه و معصیت در آن صورت نگیرد اشکالی ندارد اما علنی نباید باشد چرا که به شیعیان و مسلمانان ضربه می خورد و جان شیعیان در برخی مناطق به خطر می افتد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در مشهد) 🔹آقا چیزی در این باره نگفته اند. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔸صوت مکالمات سرائر موجود است @saraeer