eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، نقل شده که "انی اکره لکم أن تکونوا سبابین": من خوش ندارم که شما ف
آیا سبّ خلفاء غاصب و سردمدارانِ انحرافِ اسلام جائز است؟ 🔹 سبّ چیست؟ دو معنا برایش ذکر شده: ۱دشنام(بسیاری از لغت دانان عرب) ۲فحش زشت (از مفردات راغب) محل بحث معنای اول و مشهور است. 🔸 اقوال علماء: ▪️جائز است ( مشهور علماء بلکه مرحوم صاحب جواهر در ضمن کلامی می فرماید "هیچ اختلافی در جواز آن در مورد مستحق آن، مثل کافر و بدعت گذار و متجاهر به فسق، نیست." جواهر/ج۴۱/ص۴۱۲ همچنین به کتب فقهی مفصل علمای دیگر رجوع شود؛ الان مجال نیست، اساتید ما از کتاب بیش از ۴۰ عالم این قول واضح را بیان کردند....) ▪️حرام است (آیت الله مکارم در تفسیر نمونه، آیت‌الله سبحانی در راهنمای حقیقت، و برخی فضلای حوزه قم که مقالاتی را به رشته تحریر در آورده اند) 🔍ادله حرمت دشنام و سب: 1⃣آیه قران سوره انعام: ۱۰۸ "لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا" 2⃣کلام امیرالمؤمنین علیه السلام به افراد لشگرشان نزدیک به این مضمون: به لشگریان مقابل (افراد معاویه) دشنام ندهید، با ذکر کردار بدشان، حجت را بهتر و بلیغ تر تمام کنید.(نهج البلاغة) 3⃣کلام امام صادق علیه السلام: دشنام دادن به مومن، انسان را در آستانه هلاکت و نابودی قرار می دهد. (وسائل الشيعة) 4⃣کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله: به مردم دشنام ندهید، تا از دشمنی آنان در امان باشید.(وسائل الشيعة) و... 🔍ادله جواز سب آن افراد: 1⃣شهرت این قول در بین فقهای شیعه، بلکه اجماع بر آن (ر.ک: جواهر الکلام) 2⃣روایت مرحوم کشّی از امام صادق علیه السلام که کُمیت از ایشان در مورد آن دو نفر می پرسد! حضرت می فرمایند:..... ما بنی هاشمیان به کوچک و بزرگ خود، نسبت به لعن آندو و بدگویی و دشنام دادن به آندو، امر می کنیم. (اختیار معرفت الرجال للکشی/ص۲۰۶ و به نقل از در بحار الانوار، ریاض الابرار، عوالم العلوم و المعارف و الاحوال) 3⃣کلام معصوم علیه السلام قریب به این مضمون: از نهایت عبادت آنست که اهل شک و تردید را مذمت کنید و عیب بگیرید.(السرائر الحاوی و بحارالانوار و جواهر الکلام) 4⃣کلام مشهور رسول خدا صلی الله علیه و آله: زمانی که اهل شک و بدعت را بعد از من دیدید، پس از آنان بیزاری بجویید و زیاد از آنان بدگویی کنید و دشنام شان دهید و... (کافی/ج۲/ص۳۷۵، و مجموعه ورام و روضة المتقین و الوسائل و الوافی و بحار الانوار) و....
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
آیا سبّ خلفاء غاصب و سردمدارانِ انحرافِ اسلام جائز است؟ 🔹 سبّ چیست؟ دو معنا برایش ذکر شده: ۱دشنام(ب
💥نکته پایانی و مهم این بحث اگر به دلیل و کلام افرادی مانند آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی، که قائل به حرمت دشنام هستند، دقت کنید، متوجه خواهید شد که آنها حکم ثانوی این بحث را بیان کرده اند، و خودشان هم قائل به جواز هستند. ⭐️توضیح مطلب: این عالم های بزرگوار و همچنین فضلای دیگر که مقاله نوشته اند، به آیه۱۰۸ سوره انعام تمسک می‌کنند. خب شما در آیه شریفه، می بینید که خداوند متعال نهی از دشنام به بت های بی جان آنها می کند، ولی علت این نهی را هم بیان می کند "تا آنان هم نیایند و به خدای شما دشنام دهند" ؛ یعنی اگر متوجه شوند که به خدایانشان توهین می کنید، حس تعصبشان گل می کند، و در غضب آیند، و به خدای شما توهین می کنند. دقیقا همین علت، در مورد مقدسات اهل تسنن نیز وجود دارد؛ پس نباید جلوی رویشان به عمر توهین کرد؛ چرا که تعصب کورکورانه بر صحابه، آنان را به دشمنی هرچه بیشتر با امامان پاک ما می کشاند. ⚡️نتیجه مهم: پس اگر جایی باشد که مشکل بالا پیش نیاید، حتما حکم این بزرگواران، جواز و حلال بودن "سب" است. امیدوارم که طالب حق، جواب خویش را با توجه به این مطالب یافته باشد. ولی برخی از مدعیان علم و فضل هم یافت می شوند، که حتی در جواز "لعن" هم شک کرده اند، و آن را انکار می کنند ؛ در حالی که بین علما و فقهای شیعه، در جواز آن اختلافی نیست، بلکه بعید نیست که از ضروریات مذهب امامیه باشد...
🔴🔴🔴گفتیم سبّ جائزه ولی نرید فحش بدید ها...😄 📚حکم سب با فحش در کتاب های فقهی شیعه متفاوت است. 🔺منظور از سبّ، دشنام است. 🔻ولی منظور از فحش کلام های زشت و رکیک است. که این حرام است، حتی اگر در مورد دشمنان خدا به کار گرفته شود. 📌مثال سبّ(دشنام): بی شرف، بی مروت، بی فکر، بی عقل، جاهل، بی شعور، نادان، کثیف، پست، حقیر، نجس، خبیث و.... 📌مثال فحش:......... (مثلا اسم صریح برخی از اعضای بدن انسان = اینها را در مورد هیچ کسی نباید استفاده کرد) 🔸 نکته خیلی مهم: سب و دشنام نسبت به شیعیان حرام است، و اگر در دادگاه ثابت شود، چندین ضربه شلاق (تعزیر) به دنبال خواهد داشت.... (کتب فقهی مفصل مانند جواهر الکلام)
📜نهم ربیع‌الاول و چند نکته 🔻یادداشت وارده | ایمان ضیائی: 🔹۱. افرادی هستند که برخی از مصادیق عزاداری و تعظیم شعائر و اظهار محبت و مودّت به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام مانند اقامه عزا برای حضرت محسن روحی فداه در اوائل ربیع الاول را بدعت می‌دانند؛ می‌پرسیم چرا؟ می‌گویند چون بین شیعیان سابقه ندارد. 🔹اما خیلی عجیب است که همین افراد و امثال آنها آغاز امامت امام عصر ارواحنافداه در نهم ربیع‌الاول را آنچنان تبلیغ می‌کنند که گویا آن‌حضرت از همان سال اول امامت همچون پادشاهان جشن تاج‌گذاری می‌گرفته‌اند و یا در برابر چنین جشنی سکوت می‌کنند و اصلا اینجا سابقه نداشتن این جشن در بین شیعیان برایشان اهمیت ندارد و دلیل چنین مواضع دوگانه‌ای روشن است چون آنها لعن و تبرّی در این روز را بر نمی‌تابند و آغاز امامت بهانه خوبی برای غفلت از لعن و تبرّی است. 🔹البته تفاوت مهم اینجا است که آنها دارای تریبون و رسانه و امکانات و زر و زور و قدرت و ثروت هستند و هر تهمت و برچسبی را به‌راحتی جا می‌اندازند ولی طرف مقابل هیچ‌کدام از اینها و امکان دفاع را ندارد. 🔹۲. ترویج نام و یاد و معرفت حضرت ولیّ‌عصر ارواحنافداه بسیار پسندیده و از وظایف شیعیان در عصر غیبت است و مایه خوشحالی است که شیعیان در سال‌های اخیر در چنین روزی به یاد امام زمانشان جشن می‌گیرند و برای فرجش دعا می‌کنند و ما فقط آغاز امامت حضرت ولیّ‌امر آقا حجت‌بن‌الحسن ارواحنافداه را جشن می‌گیریم چون تنها امام حیّ و حاضر ما شیعیان هستند اما سوء استفاده از آن برای محو تبرّی و تغییر ماهیت این روز از تبرّی به آغاز امامت، درست نیست‌. 🔹۳. آغاز امامت حضرت بقیت‌الله ارواحنافداه همراه با آغاز غیبت آن‌حضرت است و خود غیبت، مصیبت بزرگی است که هرچه می‌کشیم از فراق یار می‌کشیم؛ مثل اینکه بگویند امروز خورشید طلوع کرده است و وقتی بپرسیم خورشید کجا است؟ بگویند خورشید پشت ابر است و این پشت ابر بودنِ خورشیدِ امامت، ۱۱۸۶ سال طول کشیده باشد. 🔹اینجا است که برای هر عاشقی، خوشحالیِ آغاز امامت چون با آغاز فراق و هجران آن عزیز همراه است، غمی جانکاه و طاقت‌فرسا به دنبال دارد و اگر اهل دقت و انصاف باشیم می‌بینیم که این غیبت، ریشه در سقیفه دارد و اگر نبودند سران سقیفه و غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بنایی که آنها در این امّت بنیان نهادند، امروز ما در دوران نفس‌گیر و تاریک غیبت تنفس نمی‌کردیم. 🔹بنابراین بغض و لعن و تبرّی ما نسبت به قاتل فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها در این روز باید صد چندان باشد چون زندگی در عصر غیبت و محرومیت از حجّت خدا را او برای ما رقم زد؛ پس جشن آغاز امامت آقا امام زمان علیه‌السلام نه تنها نباید پوششی برای محو تبرّی و لعنِ رأس و رکنِ سقیفه در این روز باشد بلکه باید عاملی برای بغض و لعن و تبرّی بیشتری نسبت به او باشد. 🔹۴. نهم ربیع‌الاول از شعائر شیعه در تبرّی است مانند دیگر شعائر شیعه در تولّی لذا ایجاد شبهه در قتل عمر‌بن‌خطاب که در ذیحجه بوده است یا نهم ربیع‌الاول اصلا اهمیت ندارد؛ آنچه مهم است شعاریّت نهم ربیع‌الاول در لعن و تبرّی از دشمنان و قاتلان اهل بیت علیهم‌السلام است که باید تعظیم شود؛ کدام‌یک از وقایع تاریخی جز چند مورد معدود را می‌توانیم قسم حضرت عباس بخوریم که واقعا در همان روزی که مشهور است واقع شده است؟ 🔹لذا نباید با نقل و ترویج اختلافات تاریخی در بین شیعیان شبهه ایجاد کرد‌ و شعاریّت این روز را سست یا کم‌رنگ کرد و یا اصلا ماهیت این روز را بخواهند از لعن و تبرّی به آغاز امامت تغییر دهند. به امید ظهور امام عصر ارواحنافداه و انتقام از قاتلان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها. @saraeer
👓 نظر مراجع تقلید درباره توهین به مقدسات اهل سنت @HozeTwit
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
👓 نظر مراجع تقلید درباره توهین به مقدسات اهل سنت @HozeTwit
این کلمات شریفه علماء رو که می بینید، همه به خاطر تقیه، و اتمام حجت بر دشمنان در روز قیامت است. و إلا به صورت خصوصی ما هیچ دلیلی بر حرام بودن توهین به مقدسات برادران اهل تسنن مان و بلکه خود برادران اهل تسنن مان نداریم. پ.ن: ادله حرمت توهین و دشنام را در پیام های قبلی آوردیم، و جواب کلی به همه آن ها را ذکر کردیم
🔴⚪️🔴یکی از اشکالاتی که برخی ها به روایت احمد بن اسحاق قمی (عالم بزرگوار قم در زمان امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام) می گیرند، امشب می خواهیم بررسی کنیم. 👎🏼اشکال: روایت در مورد ابوالخطاب است نه عمر بن الخطاب!! ⚡️توضیح اشکال: در برخی نقل ها در ابتدای روایت، آن دو راوی (محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح) که از احمد بن اسحاق قمی رحمه الله روایت می کنند، می گویند: ""ما در مورد ابو الخطاب اختلاف کردیم، پس به نزد احمد بن اسحاق قمی در قم، رفتیم..."" و در هیچ جای روایت اسمی از عمر بن الخطاب نیامده است، پس ابوالخطاب اشتباها ابن الخطاب، خوانده شده و روایت هیچ ربطی به عمر و مرگش ندارد...!! ✍مصطفی صادقی کاشانی (این مضمون اشکال ایشان در مقاله ای با عنوان نهم ربیع روز امامت و مهدویت، است) 🔵 در ادامه به جواب این اشکال می پردازیم.
🔳🔲🔳جواب اشکال نیازمندِ بیان چند نکته است 🔷نکته اول: ابوالخطاب شخصی غالی بوده در زمان امام صادق علیه السلام، که برای امامان معصوم علیهم السلام مقامی فوق مقامشان قائل بوده، و به شیعیان اطمینان خاطر می داده که قطعا بهشتی خواهند بود و گناهان برای آنان برداشته شده و از این گونه اباطیل... . امام صادق علیه السلام هم در موارد مختلف او را لعنت کردند. 🔷نکته دوم: در بسیاری از نسخه های روایت ابن الخطاب (یعنی عمر) آمده نه ابوالخطاب (غالی). مانند نسخه نجل سید ابن طاووس "زوائد الفوائد" که مرحوم مجلسی در "بحارالانوار" و "زاد المعاد" از آن نقل کرده اند؛ و همچنین نسخه شیخ حسن بن سلیمان حلی "المحتضر" که مرحوم مجلسی در "بحارالانوار" آن را آورده اند. 🔷نکته سوم: اگر چه در روایت (به جز همین اول آن) اسم عمر نیامده است، ولی آن قدر اوصافش واضح و روشن است که معلوم می شود، غیر از عمر نمی تواند باشد: مانند: کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله به حذیفه: شخصی بعد از من می آید که... برادر و وزیرم را تکدیب می کند و حق دخترم را از او می ستاند و دخترم او را نفرین می کند و خداوند نفرین او را در این روز اجابت می کند... (خب، ابوالخطاب غالی که امیرالمؤمنین علیه السلام را تکذیب ننمود بلکه او را در ظاهر به شدت قبول داشت و مقام بالاتر از حد به ایشان نسبت می داد، و غصب فدک نیز کار شخصی در زمان حضرت علی علیه السلام بود و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، "عمر" را نفرین کرده بودند همان طور که در تاریخ آمده، ر.ک: دلائل الامامة، شرح ابن ابی الحدید بر نهج) 🔷نکته چهارم: اصلا اختلاف دو راوی اول، بر سر ابوالخطاب هم که باشد، هیچ ربطی به روایت احمد بن اسحاق برای آن دو ندارد؛ چون احمد بن اسحاق قمی، اصلا کاری به اختلاف آن دو و موضوعش نداشت، فقط روایتی را که در فضیلت ۹ربیع از امام هادی علیه السلام شنیده بود، برای آن دو راوی نقل کرد.... 💥نتیجه: بر فرض که چنین نسخه ای که "ابوالخطاب" دارد، درست هم باشد، ربطی به روایت احمد بن اسحاق قمی از امام هادی علیه السلام ندارد؛ و قرائن اراده عمر در روایت، ما را به آن وا می دارد که بگوییم منظور مرگ عمر، خلیفه دوم، در ۹ربیع الاول است نه شخص دیگر.
🔴⚪️🔴یکی دیگر از اشکالاتی که برخی ها به روایت احمد بن اسحاق قمی (نماینده امام حسن عسکری علیه السلام در قم) می گیرند، امروز بررسی خواهیم کرد؛ ان شاء الله. 👎🏼اشکال: روایت ضعیف است. ⚡️توضیح اشکال: برخی از راوی های این روایت که در سند ذکر شده اند، مجهول و ناشناخته اند. در کتب رجالی (کتاب های بررسی راویان حدیث) ذکر نشده اند، و ما نسبت به عمل کردن به روایتی که راویان آن ناشناخته اند، وظیفه ای نداریم... 📚کسانی که به این اشکال اشاره کرده اند: ▫️آیت الله مکارم (استفتائات جدید) ▫️نقل شده از آیت‌الله تبریزی رحمه الله ▫️نقل شده از آیت‌الله فاضل لنکرانی رحمه الله ▫️برخی فضلاء در مقالاتشان مانند مصطفی صادقی کاشانی (نهم ربیع روز امامت و مهدویت) و اعظم خوش صورت موفق (نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی) و ...
🔥توضیح علمی اشکال: در سند این روایت نام دو نفر وجود دارد که در کتاب های رجال شناسی شیعه وجود ندارند. و آن دو نفر از این قرارند: یحیی بن محمد بن جریح (حویج) البغدادی و محمد بن العلاء الهمدانی الواسطی ⚪️بله! در جدید ترین اثر های رجالی برخی از علماء رجال شناس، این دو نفر را در کنار ما بقی راویان حدیث ذکر کرده اند؛ و البته تصریح کرده اند که در کتاب های رجالی گذشته اسمی از ایشان برده نشده است. مانند شیخ علی نمازی شاهرودی(م1405ه.ق. / 1364ه.ش) در مستدرکات علم رجال الحدیث ، که متن سخن ایشان را در پیام بعدی ذکر می کنیم. ✖️پس این حدیث طبق تقسیم بندی احادیث ، جزو دسته احادیث ضعیف بشمار می آید، و عمل کردن به آن جائز نیست...
💚شیخ علی نمازی شاهرودی 🔷شاگرد میرزا مهدی اصفهانی و صاحب دو مستدرک بر سفینة البحار شیخ عباس قمی و بر علم رجال. 🔸🔸🔸ایشان در کتاب شریف مستدرکات علم رجال الحدیث / ج8 / ص229 ذکر می کنند که: 16249- يحيى‏ بن محمّد بن حويج (جريح‏) البغداديّ: لم يذكروه. روى السيّد ابن طاووس في كتاب زوائد الفوائد، عنه، عن أحمد بن إسحاق القمّي الرواية المفصّلة في فضل يوم التاسع من ربيع الأوّل. و فيها دلالات‏ على حسنه و كماله. 👈یعنی علمای رجال ما، یحیی را ذکر نکرده اند. ولی در روایتی که سید بن طاووس در زوائد الفوائد از او نقل می کند، دلالت هایی وجود دارد که نیکویی و کمال یحیی را می فهمانند. 🔸🔸🔸همچنین در همین کتاب / ج7 / ص210 : 13902- محمّد بن العلاء الهمدانيّ الواسطيّ أبو كريب: لم يذكروه. وقع في طريق الصدوق في روايات النصّ على الأئمّة الاثني عشر صلوات اللّه عليهم... . و كذا في كفاية الأثر في النصوص باب 10. و ذكره في كتاب الغدير ط 2 ج 1/ 92. و قال: وثّقه الذهبي في التذكرة. و توفّي سنة 248. و وقع في طريق الشيخ في أماليه ج 2/ 116 عن محمّد بن جرير الطبري، عنه- الخ. و فيه ص 211 عن محمّد بن مزيد، عنه، عن إسماعيل بن صبيح اليشكري. أقول: روى هو مع يحيى بن جريح البغدادي، عن أحمد بن إسحاق القمّي فضل يوم التاسع‏ من ربيع‏ الأوّل و أساميه. و هو حديث مفصّل... 👈یعنی علمای علم رجال ، محمد را ذکر نکرده اند، ولی در سند شیخ صدوق واقع شده و از ذهبی نقل شده که مورد اطمینان شمرده می شود....
این اشکال واقعا یک اشکال مهم بر این روایت است... ولی جواب آن نیز مهم و کاملا علمی است.😊😉 ان شاء الله شب ، جواب این اشکال را در کانال مشاهده خواهید کرد.