امام خمینی رحمه الله: آنها هیچ احترامی ندارند...
🔴در بحث فقهی و استدلالی غیبت ، امام خمینی رحمه الله در کتاب خویش می فرماید:
انصاف اینست که روایات حرمت غیبت ، نمیتوانند حرمت غیبت آنها را ثابت کنند.
بلکه شایسته نیست که کسی شک کند در اینکه: مجموع روایات غیبت، فقط حرمت غیبت مؤمنین و دوست داران اهل بیت علیهم السلام را می رسانند.
مضافا به اینکه شک و شبهه ای در این نیست که "آنها احترامی ندارند".
بلکه این مطلب ضروری مذهب ماست...
بلکه اگر کسی به اخبار باب های گوناگون نظاره کند، شک نمی کند که هتک حرمت آنها و بدگویی از آنها جائز و رواست.
بلکه امامان معصوم (علیهم السلام) بسیار آنها را لعن می کردند و بدِ آنان را می گفتند.
🔵السید روح الله الخمینی رحمه الله:
و الإنصاف أنّ الناظر في الروايات لا ينبغي أن يرتاب في قصورها عن إثبات حرمة غيبتهم، بل لا ينبغي أن يرتاب في أنّ الظاهر من مجموعها اختصاصها بغيبة المؤمن الموالي لأئمّة الحقّ عليهم السلام. مضافا إلى أنّه لو سلّم إطلاق بعضها و غضّ النظر عن تحكيم الروايات الّتي في مقام التحديد عليها، فلا شبهة في عدم احترامهم بل هو من ضروريّ المذهب كما قال المحقّقون. بل الناظر في الأخبار الكثيرة في الأبواب المتفرّقة لا يرتاب في جواز هتكهم و الوقيعة فيهم، بل الأئمّة المعصومون أكثروا في الطعن و اللعن عليهم و ذكر مساوئهم.
📚المكاسب المحرمة (للإمام الخميني)/ ج۱ / ص ۳۷۹
#کلام_فقیه #علماء #امام_خمینی
امام خمینی رحمه الله: غیبت کردن از آنها سیره و روال شیعیان و مؤمنین بوده...
🔴در بحث فقهی و استدلالی غیبت ، امام خمینی رحمه الله در کتاب خویش می فرماید:
علاوه بر ادله گذشته، اصلا خود همین که سیره و روش متداول شیعه در طول زمان ها تا زمان معصومین، بر غیبت کردن از آنها بوده، برای جواز غیبت آنها کافیست؛ پس جناب محقق، صاحب جواهر چه خوب گفت:
طول دادن کلام در این مطلب، همان طور که محدث بحرانی در حدائق انجام داده، کاری جز تضییع عمر نیست.
🔵السید روح الله الخمینی رحمه الله:
مع أنّ السيرة أيضا قائمة على غيبتهم، فنعم ما قال المحقّق صاحب الجواهر: إنّ طول الكلام في ذلك كما فعله في الحدائق من تضييع العمر في الواضحات.
📚المكاسب المحرمة (للإمام الخميني)/ ج۱ / ص ۳۸۰
#غیبت #لعن #عمرکشون #سنی #مخالف #مخالفین #خمینی #انقلاب #امام_خمینی #کلام_فقیه #علماء
🚫گناهِ کسی که فکر کند دشمنان ایمان داشتند...
❤️از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده:
هر کس در کفر دشمنان ما و جماعتی که به ما ستم کردند ، شک کند، کافر است.
🌹قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ شَكَ فِي كُفْرِ أَعْدَائِنَا وَ الظَّالِمِينَ لَنَا فَهُوَ كَافِرٌ
📚إعتقادات الإمامية (للصدوق) ؛ ص۱۰۴
📚وسائل الشيعة ؛ ج۲۸ ؛ ص۳۴۵
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۸ ؛ ص۳۶۶
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۶۲
#روایت #حدیث۲ #سنی #کافر
آیت الله خوئی: ما هیچ برادری و احترامی با آنها نداریم....
🔴آیت الله خوئی مرجع بزرگ معاصر ما (۱۴۱۳ق) ، در تقریراتِ بحث غیبت، از ایشان اینگونه نقل شده:
ادله ی غیبت، حرمت غیبتِ برادر مؤمن را اثبات می کنند؛ و بدیهی است که هیچ برادری و احترامی میان ما شیعیان و مخالفین نیست.
🔵السید ابوالقاسم الخوئی رحمه الله کما فی التقریرات:
أن المستفاد من الآية و الروايات هو تحريم غيبة الأخ المؤمن، و من البديهي أنه لا أخوة و لا عصمة بيننا و بين المخالفين.
📚مصباح الفقاهة (المكاسب)/ ج۱ / ص ۳۲۴
#آیتالله_خوئی #کلام_فقیه #برادری #آنها #لعن #کلام_فقیه #علماء
آیت الله خوئی: شکی در کُفرِ (کفرِ ایمانیِ) آنها نیست...
🔴آیت الله خوئی مرجع بزرگ معاصر ما (۱۴۱۳ق) ، در تقریراتِ بحث غیبت، از ایشان اینگونه نقل شده:
از روایات و دعاها و زیارت ها اینگونه استفاده می شود که لعن مخالفین جائز بوده و بیزاری از آنان، دشنام دادن به آنان، متهم دانستن آنان و بدگوییِ (یعنی غیبتِ) آنان واجب است ؛ چراکه آنان اهل بدعت و شکند.
⚡️بلکه هیچ شک و شبهه ای در کفر آنان نیست؛ چون انکارِ ولایت و امامتِ حتی یک امام و اعتقاد به خلافتِ غیر از معصومین ...موجب کفر می شود. و روایات متواتر بر کفرِ منکر ولایت دلالت دارد... . .
🔵السید ابوالقاسم الخوئی رحمه الله کما فی التقریرات:
أنه ثبت في الروايات و الأدعية و الزيارات جواز لعن المخالفين، و وجوب البراءة منهم، و إكثار السب عليهم، و اتهامهم، و الوقيعة فيهم: أي غيبتهم، لأنهم من أهل البدع و الريب بل لا شبهة في كفرهم، لأن إنكار الولاية و الأئمة حتى الواحد منهم، و الاعتقاد بخلافة غيرهم، و بالعقائد الخرافية، كالجبر و نحوه يوجب الكفر و الزندقة. و تدل عليه الأخبار المتواترة الظاهرة في كفر منكر الولاية، و كفر المعتقد بالعقائد المذكورة، و ما يشبهها من الضلالات.
📚مصباح الفقاهة (المكاسب)/ ج۱ / ص ۳۲۳
#کلام_فقیه #علماء
آیت الله خوئی: دشمنِ اهل بیت، پست تر از سگ است...
🔴آیت الله خوئی مرجع بزرگ معاصر ما (۱۴۱۳ق) ، در تقریراتِ بحث غیبت، از ایشان اینگونه نقل شده:
در گروهی از روایات اینگونه آمده است که:
دشمن ما اهل بیت {علیهم صلوات الله}، بدتر از یهودیان و مسیحیان است، و پست تر از سگ است؛ و خداوند هیچ موجودی نجس تر از سگ نیافرید ولی دشمن ما اهل بیت {علیهم السلام} از سگ نجس تر است.
..... بله! برخی از احکام اسلام برای آنها ثابت شده برای راحت شدن کار شیعیان و برای حفظ جان و خون شیعه.
🔵السید ابوالقاسم الخوئی رحمه الله کما فی التقریرات:
و في جملة من الروايات الناصب لنا أهل البيت شر من اليهود و النصارى، و أهون من الكلب، و أنه تعالى لم يخلق خلقا أنجس من الكلب، و أن الناصب لنا أهل البيت لأنجس منه. و من البديهي أن جواز غيبتهم أهون من الأمور المذكورة. بل قد عرفت جواز الوقيعة في أهل البدع و الضلال، و الوقيعة هي الغيبة. نعم قد ثبت حكم الإسلام على بعضهم في بعض الاحكام فقط تسهيلاً للأمر، و حقناً للدماء.
📚مصباح الفقاهة (المكاسب)/ ج۱ / ص ۳۲۴
#سگ #نجس #نجس_تر_از_سگ #اینا_دیگه_کین؟ #الله_اکبر #کلام_فقیه #علماء
حدیث امروز رو از آقا امام کاظم علیه السلام میذاریم.
قدر و منزلت این حدیث خیلی بالاست.
سندش هم خیلی قویه و آدم تقریبا مطمئن میشه که خودِ همین حدیث از امام کاظم علیه السلام صادر شده.
مطالب مهمی نسبت به برائت توی این حدیث شریف اومده؛ بعد از گذاشتن قسمتی که امروز میخوایم بذاریم ، بیشتر در مورد این حدیث توضیح میدهیم
#امام_کاظم #باب_الحوائج
❌آندو اصلا ایمان نداشتند و رسول خدا را به سُخره گرفته بودند...
❤️از امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمودند:
به جانم قسم این دو (خلیفه اول و ثانی) منافق بودند، و در مقابل خدا ایستادند، و پیامبرِ او را به سُخره گرفتند و این دو کافر بودند. نفرین خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنها باد..
💙قال موسی الکاظم علیه السلام فی ضمن حدیث طویل:
فَلَعَمْرِي لَقَدْ نَافَقَا قَبْلَ ذَلِكَ وَ رَدَّا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَلَامَهُ وَ هَزِئَا بِرَسُولِهِ ص وَ هُمَا الْكَافِرَانِ عَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ اللَّهِ مَا دَخَلَ قَلْبَ أَحَدٍ مِنْهُمَا شَيْءٌ مِنَ الْإِيمَانِ...
📚الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۸ ؛ ص۱۲۵
📚كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج۱۵ ؛ ص۳۰۲
📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج۱۴ ؛ ص۱۹۶
📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج۱۲ ؛ ص۷۵
📚الوافي ؛ ج۲ ؛ ص۲۰۵
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج۲۵ ؛ ص۲۹۸
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۴۸ ؛ ص۲۴۳
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۷۵ ؛ ص۳۳۱
📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۲۱ -الكاظم ع ؛ ص۴۴۴
#روایت #حدیث۳ #عمر #ابوبکر #اول #ثانی #منافق
📝داستان این حدیث از این قرار بود که "علی بن سوید سائی" که از اصحاب مورد اعتمادِ امام کاظم و امام رضا علیهما السلام بود، یک نامه ای به امام کاظم علیه السلام می نویسد؛ که در آن حال حضرت را میپرسد و همچنین سوال های زیادی در آن ذکر میکند.
❤️امام کاظم علیه السلام که در آن زمان در حبسِ بنی عباس ملعون بودند، چندین ماه جواب علی بن سوید را نمی دهند..
بعد از چند ماه جواب نامه اینگونه می آید (فقط بخشی از آن را می آوریم)
📜بسم الله الرحمن الرحیم .....
اما بعد،.. . .نامه ای برای من نوشتی و سوالاتی از من پرسیدی ، که من نسبت به آنها ناچار به تقیه کردن بودم..؛ {تا اینکه سلطه ی سلطان های جبّار بر من تمام شد و سلطه ی سلطان بزرگ بر فراق دنیای پست و ناپسند قرار گرفت} (کنایه از نزدیکی شهادتشان جانها به فدایشان) پس دیدم که باید جواب سوال هایت را بدهم از ترس اینکه ضُعَفای شیعه دچار حیرت و شک نشوند چون که این مسائل را نمی دانند...
🕯بعد در طی دو-سه صفحه حضرت جواب سوالات علی بن سوید را می دهند.
که مسائل مهمی در آن مطرح شده از جمله: نظر امام در مورد ابوبکر و عمر، نظر امام علیه السلام در مورد مستضعفین (این مورد ان شاء الله در آینده در توضیح مستضعفین خواهد آمد) ، در مورد حق شیعیان بر یکدیگر و ...
⬛️⬛️بعد در همین ایام، حضرت را شهید می کنند.
به همین دلیل (این که در جواب نامه، حضرت نوعی پیشگویی از زمان شهادتشان میاورند) در کتاب خرائج و جرائح این نامه را جزو معجرات امام کاظم علیه السلام ذکر می کند.
📚الخرائج و الجرائح / ج۱ / ص۳۲۵
#امام_کاظم #باب_الحوائج #موسی_بن_جعفر
شیخ صدوق: آنها بدترین خلق خدا هستند...
🔴شیخ صدوق (۳۸۱ق) در کتاب شریف اعتقادات شان می فرمایند:
اعتقاد ما در مورد برائت اینگونه است که:
برائت از آن چهار بُت! (چهار مرد مراد خلفاء سه گانه و معاویه است) و آن چهار زن واجب است.
و همچنین برائت از تمام پیروان آنها واجب و لازم است.
و اعتقاد ما اینست که آنان بدترین آفریده ی خداوند عزوجل هستند
و اقرار به خدا و پیامبر و ائمه کامل نمی شود مگر با برائت از دشمنان شان.
🔵قال الشیخ الصدوق رحمه الله فی الاعتقادات:
وَ اعْتِقَادُنَا فِي الْبَرَاءَةِ أَنَّهَا وَاجِبَةٌ مِنَ الْأَوْثَانِ الْأَرْبَعَةِ وَ الْإِنَاثِ الْأَرْبَعِ وَ مِنْ جَمِيعِ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ أَنَّهُمْ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لَا يَتِمُ الْإِقْرَارُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِالْأَئِمَّةِ ع إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِم.
📚إعتقادات الإمامية (للصدوق) ؛ ص۱۰۵
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۸ ؛ ص۳۶۶
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۷ ؛ ص۶۳
پ.ن: تصویر مربوط به ضریحِ مقبره شیخ صدوق در شهر ری است
#برائت #اعتقادات #سنی #شیعه #شیخ_صدوق #صدوق #کلام_فقیه #علماء