eitaa logo
فرقه های بابیت و بهائیت
17.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
34 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🕸زندگی نامه عبدالبهاء (عباس افندی) اشاره عباس افندی (۱۲۶۰-۱۳۴۰) ملقب به عبدالبهاء الف) تولد عباس افندی ملقب به عبدالبهاء، در پنجم جمادی الاول سال ۱۲۶۰ه- .ق در تهران به دنیا آمد و از نه سالگی، در تبعیدهای بهاءالله همراه او بود. وی در این سفرها، تجربه های لازم برای زندگی پرحادثه و البته سراسر فریب و ریاکاری را از پدر و عموهای خود آموخت. ب) تحصیلات او در کنار این سفرها، تحصیلات رایج را هم پشت سر گذاشت. مبلّغ پیشین بهایی، عبدالحسین آواره (آیتی) در کشف الحیل می نویسد: اما عبدالبهاء آن قدر معلم و مربی دارد که از حد خارج است. نخستین معلمش همان پدرش بها [بود] و بعد از مسافرت پدرش به کوه های سلیمانیه، [در نزد] میرزا موسی کلیم و سپس نزد شیخ عبدالسلام شوافی از حکما و علمای مشهور بغداد تحصیل نموده است. (۱) 📗۱- عبدالحسین آیتی (آواره)، کشف الحیل، تهران، انتشارات طباطبایی، چ ۶، ج ۱، ص ۱۸. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۶۸-۶۹ 🚫@bahaiyat🚫
📓کتاب اقدس بر ويژگي هايي چون پر اطلاعي، ژرف بيني، بي غرضي و انصاف در استاد محيط انگشت تأكيد نهاده است: «استاد ارجمند و امروز يكتا محقق واقعي بي غرض و مرض و خالي از تعصب و با مطالعه و اطلاع و ژرف بيني ما، آقاي سيد محمد محيط طباطبايي...» و بالاخره احمد اقتداري معتقد است كه «استاد محيط، محيط فضل و آداب است و در جمع استادان شمع اصحاب. اما گذشته از جلالت قدر و علو مرتبت علمي و پختگي و وسعت اطلاع، امروزه، بحق، استاد همه ادب پروران ايران است و به خاطر زبان و ادب كهنسال فارسي چه رنج ها كه برده است و چه دردها كه در دل نهفته است... وجود گرامي اش كم نظير است و در كشاكش دوران، چون سنگ آسيا، قديم و قويم و در پاسداري از ادب فارسي و فرهنگ ايراني، پابرجا و استوار مانده است.» [2] . استاد محيط در اواسط دهه ۱۳۵۰در ماهنامه ي وزين «گوهر» (مدير مسئول: مرتضي كامران) به درج يك سلسله مقالات علمي و انتقادي راجع به تاريخ و متون تاريخي و كلامي مهم بابيان و بهائيان (همچون نقطه الكاف و مطالع الانوار) اقدام نمود كه چنان كه انتظار مي رفت با استقبال فراوان محققان و پژوهشگران روبه رو شد و متقابلا واكنش خصمانه ي وابستگان به آن دو فرقه را برانگيخت و موجب پاسخگويي استاد شد. توضيح اين مقالات، موضوع گفتار بعدي ماست. مي دانيم كه دو كتاب يا دو گونه تاريخ قديم و جديد در ميان بابيان و گروه هاي منشعب از آنان رواج داشته است. تاريخ قديم در ۱۲۷۹. ق و تاريخ جديد در ۱۲۹۱. ق شكل گرفته است 📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، ص۵ 📰مجله زمانه / چاپ دوم / سال ششم / شماره ۶۱ / مهر ۱۳۸۶ 🚫@bahaiyat🚫
💢قربون برم خدا را، یک بام و دو هوا را 🔹به گفته عبدالبهاء دومین تعلیم حسینعلی بهاء وحدت عالم انسانی است جمیع بشر نوع انسان اند جمیع بندگان الهی جمیع را خدا خلق کرده جمیع اطفال الهی هستند خدا کل را رزق می دهد کل را می پروراند به کل مهربان است چرا ما نامهربان باشیم؟ 🔸اگر سیاست الهی مهربانی با بندگان خداست، چرا میرزا حسینعلی که خودش را مظهر الهی نیز می پنداشت، با ادبیات زشت مخالفین و برادرش را نوازش می کرد و آنها را حتی انسان هم نمی دانست؟ ♦️میرزا حسینعلی نه تنها با نیش قلم خود بلکه با عملش روی حجاج بن یوسف ثقفی را نیز سفید نموده است همچنانکه عزیه خانم خواهر حسینعلی از جنایات میرزا در بغداد پرده بر داشت. 🔻میرزا حسینعلی بهاء با چنین کارنامه سیاهی دعوی من یظهره اللهی نیز داشته و خود را خدای خدایان و خالق این جهان هم می پنداشت! 📗خطابات عبدالبهاء، ج۲،ص۱۴۵ 🚫@bahaiyat🚫
💢 بهائیت به دنبال حذف ارزش های اسلام 🔸تشکیلات بهائیت در راستای مبارزه با انقلاب اسلامی، به دنبال حذف ارزش های اسلام و کودتای فرهنگی در جامعه ایرانی، با محوریت زن و خانواده، جهت براندازی نرم است. 🚫@bahaiyat🚫
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شنیدی مسئولین فرار کردند ونزوئلا😊 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥹چقدر قشنگه که اول دل بچها رو حسینی کنی بعد اونا رو با آقاجانمون آشنا کنی😍 ❤️از عزیزم حسین تا عزیزم مهدی💚 📆وعده ما پنجشنبه 3 اسفند ماه ساعت 17 مسجد جمکران عجل الله تعالی فرجه الشریف 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماها از تولدمون سرباز امام زمانیم ✌️ مارو از چی می ترسونین؟💪 از تولدم گفتن به من 👨 سرباز حجت بن الحسن🫡 🕌کولاک بزرگمون پنجشنبه ساعت ۱۷ مسجد مقدس جمکران عجل الله تعالی فرجه الشریف 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️خدا معتزله را لعنت کند ▪️ ▬▬▬▬▬ 📜قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لَعَنَ اَللَّهُ اَلْمُعْتَزِلَةَ أَرَادَتْ أَنْ تُوَحِّدَ فَأَلْحَدَتْ وَ رَامَتْ أَنْ تَرْفَعَ اَلتَّشْبِيهَ فَأَثْبَتَتْ. 📄 امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا معتزله را لعنت كند خواستند يگانه پرست باشند ولى منكر يگانگى شدند و خواستند تشبيه را از ميان بردارند ولى آن را پا بر جا كردند. ▬▬▬▬▬ 📚 کنز الفوائد ج ۱، ص ۱۲۶ 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓کتاب اقدس ظاهرا نويسنده ي تاريخ قديم يك نفر اصفهاني بود و تا ۱۲۹۰ تنها مرجع تاريخي اين گروه قرار داشته است و در دوره اي نوشته شده است كه اعدام شيخ علي عظيم (شيخ علي ترشيزي) شاگرد سيد كاظم رشتي و (به نظر استاد محيط) جانشين مسلم علي محمد باب، در ۱۲۶۸. ق و پس از سوء قصد نافرجام به ناصرالدين شاه به دستور او، زمينه را براي ميدان داري و رياست برادران نوري (بهاء الله و صبح ازل) آماده ساخت. اين زمان، هنوز بابيت از درگيري هاي فرقه اي آن دو برادر رنگ نگرفته بود. تاريخ جديد توسط يك يا چند نفر، اما، در دوره اي نوشته شده است كه دو شاخه ي بابيت (ازليت و بهائيت) با يكديگر در نزاع داغ فرقه گرايانه بودند و از سوي ديگر، سران بهائيت تصميم گرفته بودند روابط خود را با دربار قاجار و ناصرالدين شاه بهبود بخشند و از اين رو، در تاريخ جديد، دشنام هاي فراوان پيشين را كنار نهادند و ثناگوي شاه شدند؛ چنان كه با بهره گيري از رسائل ميرزا ملكم خان (با بهره ي تلفيقي از عين عبارات او) و شيوه ي نگارشي رسائل آخوندزاده (به ويژه در رساله ي گفت و گوهاي جمال الدوله هندي و كمال الدوله در دين ستيزي از زبان سياح بيگانه) دنبال مخاطبان جديدي مي گشتند. مؤلف اين كتاب جديد نامعلوم بود. عده اي، ميرزا ابوالفضل گلپايگاني و گروهي، مانكجي هاتراياي گجراتي زردشتي را نويسنده ي آن مي دانستند. ميرزا ابوالفضل گلپايگاني، به گونه اي غيره مستقيم ميرزا حسين همداني (تهراني بنا به نسخه ي مانكجي، منشي مانكجي، را نويسنده ي آن دانسته است. در هر حال، در اين مقطع، پروفسور ادوارد براون كه با سران مختلف ازليان و بهائيان ارتباط داشت، به انتشار تاريخ قديم بابيت در ۱۳۲۸. ق /۱۹۱۰. م دست زد و به اعتماد قول ميرزا ابوالفضل گلپايگاني، آن را به حاجي ميرزا جاني كاشاني مربوط دانست. 📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، ص۶ 🚫@bahaiyat🚫
🔰نتایج حضور پررنگ بهائیان در مدیریت کشور در زمان پهلوی در دوره پهلوی خصوصاً پهلوی دوم، بهائیان به صورت گسترده در ارکان‌های مدیریتی کشور حضور داشتند. یکی از مهم‌ترین مشخصات رژیم پهلوی، نفوذ بهائیان در بدنه و ساختار حکومت و اشغال حساس‌ترین پست‌های اقتصادی، نظامی و فرهنگی از سوی آن‌هاست. در واقع بر خلاف تصویرسازی سازمان بهائیت، حکومت پهلوی فصل رشد و قدرت‌افزایی بی‌حد و حصر بهائیت در ایران بوده است. از این‌رو از دوران نخست وزیری هویدای بهائی، می‌توان به دوران اوج اقتدار بهائیت در رشد و استفاده از رانت‌های حکومتی، برای مکیدن خون ملّت مسلمان ایران تعبیر کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 فقط اونجا که محمد غلوم میخونه: سلام یا مهدی🖐 یا سیدی عجّل إنا علی العهدی🫡 سلام یا مهدی👋 بـ یا علی صحنا خذنا إنا علی العهدی🫶 📆وعده ما پنجشنبه 3 اسفند ماه ساعت 17 مسجد جمکران عجل الله تعالی فرجه الشریف 🚫@bahaiyat🚫
🔴این شکلی پای کار انقلاب بودن ،حتی وسط میدون جنگ هم از رأی دادن غافل نشدن.. 🔹حالا یه عده دارن برا رأی دادن و ندادن چونه میزنن! مراقب باشیم مدیون نشیم مراقب باشیم مدیون نشیم ۱۰_روز_تا_انتخابات۱۱_اسفند_همه_می_آییم 🚫@bahaiyat🚫
◾️ انا لله و انا الیه راجعون ◾️ با قلبی آکنده از افسوس و محنت خبر ارتحال بزرگ مرد ربانی و شیدای آستان مقدس امام زمان سلام الله علیه ، شاگرد برجسته مرحوم علامه و مرحوم علامه و یار دیرین امام و رهبری ، ( حضرت آیت الله حاج ) رضوان الله علیهم اجمعین را اولا به ساحت مقدس حضرت حجت سلام الله علیه و ثانیا به جمیع مشتاقان حضرتش تسلیت و تعزیت عرض می کنیم . عمری پر بار که تماما به دعوت و ترغیب مردم در توجه به امام زمان سلام الله علیه و دعای بر فرج ایشان گذشت.... اللهم ارحمه و ارحمنا و احشره مع احبائه و ساداته و اولیائه . والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر کن آقا اومده و دیگه هیچ بچه ای تو دنیا از صدای بمب ها نمیترسه💣 یه روز میای میگیری حق مظلومو🥺 حق اشک بچه های معصومو💧 تو هر قاره و کشور ازت میگم🌎 بعد عزیزم حسین فقط میگم:📣 ندیدم شیرین تر از این عهدی🤝 عزیزم مهدی عزیزم مهدی❤️ 📆وعده ما پنجشنبه 3 اسفند ماه ⏰ساعت 17 مسجد جمکران عجل الله تعالی فرجه الشریف 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قدرت دعا فصل مشترک معنویت بدون دین و بهائیـــــــــــــــــــــت 🔹سرویس خبری تشکیلات بهائی (BWNS) ۱۹ بهمن با انتشار مطلبی با عنوان: «در گفتگو: پادکست قدرت دعا برای شکل‌ دادن به جوامع را بررسی می‌کند» گزارشی از بازدید برخی نمایندگان تشکیلات بهائی از سرویس خبر را منتشر کرد. 🔺در این گزارش نمایندگان بهائی بر تأثیر برگزاری جلسات فرقه‌ای در پوشش دعا میان خانواده‌ها و در محله‌های مختلفی که بهائیان زندگی می‌کنند تأکید کردند و آن را عاملی جهت پیشرفت جوامع بهائی در کشورهای مختلف دانستند. 🔻موضوعی که در این خبر تلاش شده مهم جلوه داده شود اهمیت مسئله دعا و معنویت و تأثیر آن بر خانواده‌ها نزد نمایندگان فرقه ضاله بهائیت است. ♦️بی شک فرقه ضاله بهائیت همانند معنویت‌های بدون دین، ساختاری کاملاً سازمانی و تهی از معنویت و مسائل عرفان حقیقی دارد و اصل در آن پیروی بی‌ چون‌ و چرا از سران فعلی فرقه است. 📍اما مطرح‌ کردن چنین مسائلی تنها برای ویترین‌ سازی و شبیه‌ سازی این فرقه گمراه سیاسی تشکیلاتی به ادیان آسمانی و فریب افکار عمومی است. 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله وسلم: خداوند جوانی را دوست می دارد که جوانی خود را در طاعت خدا به سر کند. 📗میزان الحکمة، ج۵،ص۹ 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓کتاب اقدس در مقالات «كتابي بي نام با نامي تازه» و «تاريخ قديم و جديد» به خامه ي محيط طباطبايي، كيفيت نام گذاري تاريخ منتشر شده توسط ادوارد براون - با همكاري شيخ محمدخان قزويني - به نقطه الكاف، و فضاي تاريخي تدوين تواريخ بابيت بررسي شده است. براون پيش از آن به دنبال تاريخ قديمي بود كه تاريخ جديد از آن اقتباس شده بود. از اين رو، با ديدن دو نسخه در ميراث كنت گوبينو، كه «نقطه الكاف» به عنوان يك بخش از آن خوانده شده بود، به انتشار تاريخ ياد شده دست زد. نكات زير، برخي از مواردي است كه استاد محيط طباطبايي به آن ها توجه كرده است: ۱ - نسخه ي مورد استفاده ي ادوارد براون، نه داراي اسم مؤلف است و نه داراي عنوان كتاب، و تاريخ تحرير و تاريخ انتقال آن به پاريس. اما شباهت حوادث تاريخ قديم و جديد، باعث باعث شده است آن نسخه را نسخه ي تاريخ قديم و نويسنده ي آن را حاجي ميرزا جاني (معروف به نقطه ي كافي، مؤلف رساله ي نقطه الكاف) بداند، در حالي كه طرفين ازلي و بهائي، يعني مدعيان جانشيني باب، در موقع انتشار آن، اين نسبت را با اطمينان تلقي نمي كرده اند. ۲ - رساله اي كه براون، عنوان رساله را از آن اقتباس كرده و در ۱۲۷۹. ق تحرير يافته، نوشته اي تاريخي نبوده، بلكه رساله اي كلامي است و كاتب به علتي نامعلوم يا به اشتباه آن را به تاريخ قديم بابيه متصل كرده است. در ضمن، تاريخ تأليف اين رساله ۱۲۶۴ يا ۱۲۶۷. ق مي باشد، در حالي كه مقدمه ي تاريخ قديم در ۱۲۷۰. ق تأليف يافته است. 📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، صص۷-۸ 🚫@bahaiyat🚫
‍ ✅مقام حضرت علی اکبر علیه السلام 🔻آیت الله کشمیری مي ‏فرمودند: مرحوم آقای حداد يك روز ناهار منزل ما بودند سفره پهن شد و غذا را كشيدند، هنوز مشغول به غذا نشده بوديم كه صحبت از ولايت و مقام حضرت علي اكبر عليه السلام شد و مرحوم‏ حداد شروع كردند در این زمینه صحبت كردند؛ به قدري صحبت‏ ها بلند، بالا و جذاب بود كه همه ما از غذا خوردن غافل شديم. ‌ 🔹به نقل از استاد شیخ جعفر 🌺میلاد حضرت علیه السلام 🚫@bahaiyat🚫
📓کتاب اقدس ۳- نه تنها از حاجي ميرزا جاني كاشاني در بعضي از حوادث، در اين كتاب به عنوان «ناقل يا منقول عنه» ياد شده، اساسا او دو سال جلوتر از تأليف تاريخ قديم در گذشته است و نويسنده ي اين تاريخ، احتمالا محمدرضا نام اصفهاني مي باشد كه در بغداد بوده است و حاجي ميرزا جاني، كه براون تاريخ قديم را به او نسبت داده، نامي است كه نخستين بار ميرزا ابوالفضل گلپايگاني، آن را در رساله ي اسكندريه ذكر كرده است. به ادعاي گلپايگاني منشي مانكجي كه از طرف او مأمور نوشتن تاريخ بابيه شده بود، نزد او آمد و از او درخواست همكاري نمود. او نيز وي را به تاريخ حاجي ميرزا جاني كاشاني حوالت داد. ۴ - استاد محيط طباطبايي معتقد است همه ي نسخه هاي تاريخ قديم - كه در هيچ موردي با نام مؤلف همراه نبوده - بر خلاف تصور ادوارد براون، هرگز از ميان نرفته و محيط طباطبايي خود، دست كم از شش نسخه ي آن خبر داشته و سه نسخه را با نسخه ي گوبينو مقايسه كرده است. او يادآور شده است كه غير از نسخه ي گوبينوي كتابخانه ي پاريس، دو نسخه ي ديگري كه او ديده، رساله ي اعتقاديه ي نقطه الكاف را در ابتدا ندارند و شاهدي ديگر بر نام مؤلف و نام كتاب تاريخ قديم در آن ها نيست؛ چنان كه نسخه ي مانكجي در بمبئي نيز فقط نام ميرزا حسين طهراني را بر خود دارد. محيط طباطبايي در مقاله ي «از تحقيق و تتبع تا تصديق و تبليغ فرق بسيار است» يكي ديگر از منابع تاريخي بابيان به نام تاريخ نبيل زرندي را بررسي كرده است. پيش از بررسي ديدگاه او و براي درك بهتر از جايگاه تاريخي اين نوشته، در ذيل در خصوص سير تاريخي كتاب هاي تاريخي شاخه هاي بابي توضيح داده شده است. انتشار كتاب موسوم به نقطه الكاف توسط ادوارد براون، ناخرسندي بهائيان را به دنبال داشت و آن ها اين كار را اقدامي به سود رقيبان ازلي خويش تلقي كردند. از اين رو، به دستور عبدالبهاء، ميرزا ابوالفضل گلپايگاني در پاسخ به آن، به تأليف تاريخ مستقلي به نام كشف الغطا دست زد كه به علت مرگ او ناتمام ماند و مهدي گلپايگاني آن را تمام كرد و آن را در عشق آباد از ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۴. ق، منتشر كردند و البته به دليل تغيير جو سياسي خاورميانه پس از فروپاشي امپراتور تزاري (حامي پيشين بهائيت)، و حاكميت بريتانيا بر فلسطين، و هراس از تقابل با پروفسور انگليسي، نسخه هاي كشف الغطاء را به سرعت جمع نمودند و سوزاندند. چنان كه پس از آن، تحرير نسخه ي محمد قايني نبيل (اهل عالين) در ۱۳۰۰. ق، به سود بهاء تمام شد. عجيب آنكه، بعد از او فقط محمد تقي همداني در احقاق الحق از آن نقل قول كرده است و البته مانند براون او را نمي شناخت. سه سال بعد، عباس افندي با تصرفاتي، آن را به سود پدرش و به عنوان جانشيني براي تاريخ قديم و جديد تحرير كرد و در ۱۳۰۷. ق به براون در عكا هديه داد. 📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، ص۹ 🚫@bahaiyat🚫
بهائیت دارای یک نمودار سازمانی است که رأس آن به تشکیلات موسوم به بیت‌العدل می‌رسد. بیت‌العدل در حقیقت شورای رهبری سازمان بهائیت است که اعضای آن ۹ نفر هستند. بیت‌العدل بالاترین مقام تصمیم‌گیری است که شعبه‌های خود را در کشورهای مختلف از جمله ایران دایر کرده است. این نهاد با داشتن یک ساختمان مرکزی بزرگ و با دفتر و اداره‌های متعدد در حیفای اسراییل، به اداره بهائیت در کشورهای گوناگون می‌پردازد. بیت‌العدل به طور مستقیم با بالاترین مرکز رهبری تشکیلات بهایی در کشورهای مختلف در ارتباط است و دستورهای خود را به آنها ابلاغ می‌کند. بهاییان به این مرکز بالادستی خود در هر کشور «محفل ملی» می‌گویند. این محفل هم شورایی ۹ نفره از بهاییان ارشد آن کشور است که به مدیریت محافل استان‌ها و شهرستان‌ها مشغول هستند. به عبارت دیگر، سازمان بهائیت متناسب با تقسیمات کشوری جوامع میزبان، البته به‌شرط داشتن جمعیت در آن شهر و استان، به ساختار خود شکل می‌دهد، اما طبق تعهدات سازمانی، همه محافل مرکزی یا به زبان بهاییان «محفل ملی» مکلفند تلاش کنند در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها، محفل استانی و شهرستانی و... تأسیس کنند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا