eitaa logo
بهانه
344 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
498 ویدیو
42 فایل
حوزه باید انقلابی بماند. همه در این باره مسئولیم و باید از قلم، زبان و نفس خود برای آن هزینه کنیم. و لا تأخذه فی الله لومة لائم @aliahmadimehr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم مروری بر درس‌گفتارهای جنجالی [صفحه 1از2] احمد علوی/علی شمس آبادی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️جناب آقای در سلسله جلسات درس تابستانه خود با موضوع «تفاوت و تغییر در احکام شرعی»، با نگاهی عجیب به مسئله نسخ می‌پردازد که نیازمند تأملات جدی است. جلسه اول از این جلسات را قبلا مورد نقد قرار داد که به فضل الهی با استقبال نخبگان و فضلای حوزوی روبرو شد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4548 🔻در این یادداشت جلسه دوم بحث وی اجمالاً مورد بررسی قرار می گیرد. طبعاً این قبیل یادداشت ها به عنوان گام نخست تلقی می شود و ضرورت نقدهای تفصیلی علمی همچنان بر جای خود باقی است که انشاءالله در آینده و به همت فضلای متعهد به انجام خواهد رسید. ▪️آقای محلاتی با تحلیل تغییر در قوانین الهی وارد بحث شده، می گوید: «اساسا تغییر در قانون الهی چه فلسفه ای دارد و چرا اتفاق می‌افتد؟! از این زاویه توجه به این بحث برای ما لازم هست.» و بحث خود را با ، پیش می برد. او در ادامه (به عنوان دیدگاه مشهور امامیه) را مطرح کرده، مصالح زندگی بشر را به دو قسم کلی؛ 1.مصالح ثابت/یک نواخت/دائمی 2. مصالح موقت/قابل تغییر. تقسیم می کند و در تبیین آن می گوید:🔻 «احکام و قوانین مطابق است لذا برای مصالح ثابت و همیشگی قهرا قوانین ثابت و همیشگی وجود دارد و برای مصالح موقت هم قوانین موقت چون قانون بر طبق مصلحت و درشعاع مصلحت است. قهرا اگر مصلحت، مصلحت موقت باشد قانون مطابق با آن هم موقت خواهد بود و اگر مصلحت ، مصلحت دائمی هست قهرا قانون مربوط به آن هم دائمی خواهد بود.» ▫️او برای مدعای خود شواهدی از و ذکر می‌کند و بعد از آن در تفسیر مبنای عقلی مساله نسخ، چنین می گوید: «پس اگر بپذیریم که احکام مبتنی بر مصالح است (مقدمه اول)/ و اگر بپذیریم که برخی مصالح در گذر زمان تغییر پیدا میکند (مقدمه دوم) / قهرا باید بپذیریم که برخی از احکام در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند». 🔹محلاتی پس از آن بحث را جلوتر می‌برد و با این‌که مطلب مورد نظر را صراحتا بیان نمی‌کند به مقدمات آن اشاره کرده، توضیحات تفصیلی را به جلسات بعدی موکول می‌کند: « این مساله البته یک مساله جدی است در گذشته البته به صورت بسیار محدود مورد توجه قرار می‌گرفت. در شعاع چند مساله که در آمده و نسخ درباره آن‌ها مطرح است. ولی در گذر زمان این تغییر مصالح و تغییر شرایط، میدانِ بسیار گسترده‌ای پیدا کرد و دیگر محدود به آن موارد خاصی که در قرآن کریم آمده مثل مساله تغییر قبله یا مساله صدقه دادن درهنگام نجوا کردن با پیغمبر محدود به آن موارد نیست». 🔸وی در جایی دیگر از همین جلسه می‌گوید: «البته ممکن است اینجا این پرسش مطرح بشود یا این فکر برای برخی به وجود بیاید که اگر تغییرات زمان بتواند چنین تاثیراتی را داشته باشد، خب تغییرات زمان که اختصاص به زمان پیغمبر ندارد. اگر در طول 23 سال نبوت پیغمبر اکرم این تغییرات می‌توانست اتفاق بیفتد که اتفاق هم افتاده و این تغییرات در زمان و درشرایط اجتماعی می‌توانست موجب تغییرات در احکام بشود که شد، و نسخ در احکام اتفاق افتاد، خب پس از آن هم این اتفاق هست. ما نمی‌توانیم بگوییم که تغییرات اختصاص به یک دوره 23 داشته و بعد که پیامبر از دنیا رفت دیگر این گردش ایام و تحولات زندگی بشر متوقف شد، زمان متوقف شد، دیگر ما زمان نداریم تغییرات در زمان نداریم لذا شریعت ثابت و پایدار است . این که امر غیر معقولی است. اگر آن 23 سال تغییر بود پس از آن هم تغییر هست. و در طول زمان بالنسبه آن تغییرات در مقایسه با اون 23 سال افزایش هم پیدا می‌کند. خب تا اینجا البته روشن است ولی آیا می‌شود از اینجا نتیجه گرفت پس چون نسخ در دوران پیغمبر برای تغییرات 23 سال امکان پذیر بوده و واقع شده پس نتیجه می‌گیریم که برای بعد از دوران رسول خدا هم در دوران ائمه حدود 250 سال و بعد از دوران ائمه هم الی زماننا هذا باید نسخ اتفاق بیفتد. یا نسخ ممکن است؟» در آخر جلسه هم در ضمن طرح چند سوال، شبهاتی را نسبت به بحث نسخ مطرح می‌کند. @rozaneebefarda ادامه👇
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم مروری بر درس گفتارهای جنجالی سروش محلاتی [صفحه 2از2] ▫️یکی از فرازهای مناقشه برانگیز کلام آقای محلاتی، طرح ادعای استمرار نسخ در زمان حاضر است. او در این زمینه می گوید: « اگر احکامی که در زمان بود همه احکام ثابت بود یعنی به اقتضای فطرت انسان و به اقتضای مصالح دائمی بشر بود می‌گفتیم بعد از پیغمبر هم فطرت همان فطرت، مصالح دائمی همان مسائل دائمی ، تغییر امکان پذیر نیست. ولی اگر زمان پیغمبر به اقتضای مصالح موقت احکامی جعل شده و بعد نسخ شده آیا تغییرات بعدی هیچ گونه دخالتی و تاثیری در احکام قرآن کریم نداشته و ندارد ؟ به تعبیر دیگر احکامی که زمان بر آن تاثیر می‌گذاشت همان چند حکمی بود که در قرآن آمده و نسخ شده . و پس از آن چند حکم دیگر بقیه احکام همه به اقتضای فطرت و غیر قابل تغییر و به اقتضای مسائل دائمی است و دیگر تغییر پیدا نخواهد کرد.چه باید در این زمینه گفت؟ این سوالی ست که امروزه مطرح است.» ▪️عبارات مذکور نشانگر آن است که مدعای اصلی وی، امکان و در دوران بعد از پیامبر(ص) و از جمله در زمان غیبت است. این مدعا از جهاتی قابل تردید و نقد است. محلاتی با تکیه بر این حد وسط که «با تغییر مصلحت امکان تغییر حکم وجود دارد.»، مقدماتی را بر اثبات مدعای خود اقامه کرده که چندان قابل اتکا نیست. 🔻مسئله مهم آنکه، معلوم نیست منظور آقای محلاتی از «امکان نسخ در زمان بعد از پیامبر(ص)» دقیقاً چیست؟ اگر زمان معصومین(ع) مراد است و تشخیص دهنده تغییر مصلحت، آن ذوات مقدسه هستند، اصل بحث ایشان لغو خواهد بود؛ چرا که سنت معصومین علیهم‌السلام اجمعین(احادیث، سیره و تقریر) حجت و منبع استنباط دینی است و اگر آن‌ها حکم به نسخ داده باشند بالاجماع و الاتفاق همه به ناسخ اخذ می‌کنند و منسوخ را کنار می‌گذارند. 🔻اما اگر مرادشان این است که در زمان غیبت امکان نسخ وجود داشته باشد، باید بتواند مرجع تشخیص تغییر مصالح و مفاسد را معین کند و به این سؤال پاسخ دهد که از دیدگاه وی چه کسی و با چه ضابطه‌ای شأنیت تشخیص تغییر در زمان و تغییر مصلحت و به تبع آن صلاحیت تعیین ناسخ و منسوخ را دارد؟ ◽️به فرض که تا زمان حضور معصومین(ع) این مساله ممکن بود اما در زمان غیبت تشخیص و شناخت آن به عهده چه کسی ست؟ آیا عرف یا عقلا شأنیت تشخیص مصلحت احکام و تشخیص تغییر مصلحت را دارا هستند؟ آیا با این اوصاف، امکان دست اندازی بی ضابطه «عقلا و عرف» بر قرآن کریم پیش نمی آید؟ به علاوه، آقای محلاتی بین گذر زمان و نسخ رابطه علیت برقرار می‌کند و نسخ را معلول گذر زمان می داند اما رابطه علیت بین نسخ و گذر زمان، امر یقینی نیست و احیانا به طور فی الجمله(و نه به نحو موجبه کلیه) ثابت است. چه بسا تغییر زمان‌هایی که به خاطر زمان‌مند نبودن موضوع یا علل دیگر، موجب نسخ نمی‌شود. و چه بسا نسخی که به دلایلی غیر از گذر زمان پدید آمده باشد. ◾️ طرح برخی مسائل جنجالی و شبهه انگیز در معارف دینی، در امتداد تلاش تاریخی برای توجیه عقل منهای وحی و تئوریزه کردن عرف جوامع سکولار قابل تفسیر است. این طایفه با تکیه بر نوعی و ، به فقه مالی آموزه های انحرافی روشنفکری سکولار می پردازند و گزاره های شبه علمی پوزیتویستی را بر احکام اسلامی ترجیح داده، هر از گاهی برخی فروعات دینی مثل حدود، دیات، ارث، قصاص، حجاب و... را زیر سؤال می برند. اما باید دانست خطر حاکم کردن عرفیات و نظریات شبه علمی بر منابع دینی از جمله بر آیات قرآن کریم، به مراتب سخت‌تر و خطرناک‌تر از حکومت عرف بر برخی احکام و فروعات فقهی است. چه اینکه این امر، نفی فی الجمله وحی(اگر نگوئیم تردید در همه آیات است) محسوب می‌شود. با این وجود آیا تلاش برخی چهره‌های حوزوی برای توسعه در مفهوم نسخ و طرح «امکان نسخ در عصر غیبت»، در راستای حکومت عرف بر منابع دینی قرار دارد؟ نقد و بررسی این سنخ نظریات متشابه و مناقشه برانگیز نیازمند اهتمام فضلای حوزه علمیه(خاصه مفسران و قرآن‌پژوهان) است. @rozaneebefarda
من بی وضو موی تو را شانه نکردم حالا به دنبال سرت باید بگردم
4_5990087005357213561.mp3
25.93M
این تقاص کدوم گناهه؟ میگم کربلا‌ میگن که راه‌ها بسته‌ست میگم امام رضا‌ میگن رواق‌ها بسته‌ست... @bahaneee
الرحیل، الرحیل‌ دلبسته عشق بسته دنیا نیست زندگی زندگی ختم‌ به ‌شهادت ‌نشود زیبا نیست... @bahaneee
از قدیم گفته‌ن: سواره از پیاده خبر نداره، سیر از گرسنه! شما اضافه بفرمائید: متأهل از مجرد. اگه غیر از این بود، ما متأهل‌ها یه کم غصه برادران و خواهران ایمانی‌مون رو می‌خوردیم و سعی می‌کردیم با ‎ و برطرف کردن موانع، زمینه ‎ حداقل یک مجرد رو فراهم کنیم. مرتضی رجائی @bahaneee
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس منتشر شد: 🔍 از اینجا بخوانید👇 http://khl.ink/vDxPP 💻 ۹۹/۶/۳۱ | @Khamenei_ir
بچه‌ها کمتر از این بود اگر عمه نبود...
هدایت شده از بهانه
دیشب با استاد تماس گرفتم گفتم : از فردا به مدت سه روز کلاسامون تعطیله از این سه روز یه روزش که برای تفریح و خانواده ست برای دو روز باقیمانده، یه بهم بدید که وقتمو تلف نکنم فرمود: آدم تو بچگی عمرش، ثانیه به ثانیه و دقیقه به دقیقه میگذره مقداری که بزرگتر میشه، ساعت به ساعت مقداری که بزرگتر میشه، روز به روز مقداری که بزرگتر میشه هفته به هفته مقداری که بزرگتر میشه، ماه به ماه و یه وقتی میرسه که شما زمانتون به سرعتِ نور میره اینقدر سریع میگذره... میگفتن الان خودِ بنده، تا بخودم میام میبینم گذشته عمر خیلی زود رو به اتمامه و کارهای زیادی از انقلاب روی زمین مونده اگر بخوام ذره ای مفید باشم، باید تمرکز داشته باشم چند سال تمرکز کامل، در علم و معنویت... (متواضعانه ده دقیقه همین نکته رو برام توضیح دادن) دعا کنید برای برکت عمرم... @bahanealiahmadimehr
موی من کمتر از این بود اگر عمه نبود...
هدایت شده از بهانه
در جنگ نظامی کردیم هشت‌سال و نتیجه‌ش الان اینه که به یکی از قدرتهای نظامی دنیا تبدیل شدیم. سنت الهی همینه... مساله کاملا واضحه در حد دو دوتا چهارتا همین سه کلیدواژه رو باید بیاریم تو . نتیجه‌ش چی میشه؟ حدس زدنِ وضعیت ده پانزده سال دیگمون کار سختی نیست... فقط کافیه به اون کلید واژه ‌ها متوجه باشیم و همت کنیم. @bahaneee
خانه‌نشینی امیرالمومنین(ع) امری مدبرانه بود اما قطعا مورد پسند خودِ حضرت نبود... @bahaneee
در بیانیه موسوی‌خویینی‌ها درباره انتخابات ۱۴۰۰ آمده است: "مردم ما را ببخشند اگر برای نجاتشان کاری نمی‌کنیم یا نمی‌توانیم انجام دهیم می‌خواهند ریاست جمهوری را حذف کنند و معلوم نیست برای بعدش چه خوابی دیده‌اند" بیانیه ای برای تطهیر کارنامه سراسر تدبیر و امید و از دست رفته! @bahaneee
امشب به همراه چند مهمانِ عزیز تا تیرک شماره یک رفتیم و برگشتیم. ساعت حرکت: ۲۱ الان: پردیسان
حسین کوهی زِ غصه داشت ولیکن رباب داشت ... اما حسن .. تنها میانِ خانه و تنها میانِ شهر زخم زبانِ همسر و زخم زبانِ شهر @bahaneee
مگه یادم میره من بودم و یه گل پرپر
کاش بگیم یک میلیارد دلار مقابله با کرونا دست بلکه یه صدایی از جریان عدالتخواه درآد. راسخ @bahaneee
هدایت شده از بهانه
ما باید برای رسیدن به آن روز، خودمان را و جامعه مان را و ابزار کارمان را و پای رفتنمان را آماده کنیم؛ و تا ما آماده نشویم، ولیّ عصر ظهور نخواهد کرد. امام خامنه ای کتاب ولایت و حکومت ، ص 278 @bahaneee
هدایت شده از میگما
مرزها بسته است مرز مال زمین است کاش پر داشتم کمی آسمان را می‌شناختم دلم تنگ است دلم سنگ است به شب قدر جامانده ها می گویند عرفه من که قدر و عرفه خواب بودم، منتظر اربعین بودم ۷سال کم است برای دلبستگی، برای وابستگی، برای از خود رستگی، برای از همه چیز بریدن؟ شکوه می‌کنم به تو گریه می‌کنم به تو فرار می‌کنم به تو حسین😭
🔴 بیایید دست‌به‌عصا کنیم! (مواردی که خیلی زود به احساس تکلیف منجر شد و جا داشت بیشتر در آنها تأمل شود) خوب است از اینجا شروع کنیم: 🔸تشکلی بزرگ از اساتید حوزه علمیه تاسیس کنیم و در عرض و تضعیف این نهاد مهم و اساسی، احساس تکلیف کنیم. 🔸 تقسیمی‌ها و واریزهایی برای اساتید سطوح عالی، آن‌هم با ضمیمه ی پیامکِ هم لابد خودش نوعی احساس دَین و تکلیف شرعی‌ست. 🔸بعدش هم مصاحبه کنیم که : ما در مجموعه این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و که الان هستند، از نشست اساتید، یک هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این عمل کردیم. نمیدانیم چه می‌شود که دیگر ضرورت احترام به پیرمردها عن تفقهٍ و با احساس تکلیف (!) از بین میرود و ناگهان رویه حوزوی می‌شود و رساله‌ای چاپ و منتشر می‌شود. 🔸در همان گیر و دار همان فرد صاحب رساله کاملا بر خلاف سیره علمای سلف و مقدسین حوزه که اصل را بر میگذاشتند، مصاحبه میکند که : «مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند...» حال آنکه اصالتهای حوزوی در تاریخ روحانیت شیعه، به گونه‌ای دیگر بود. مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست. 🔸 از هیئت‌ها و سبکهای عزاداری که قم به راه افتاده هم که بگذریم. برهنگی در عزاداری در شبستان اصلی (در ایام قبل از کرونا) و دعوت از برخی مداحان بنام با جهت‌گیری‌های خاص، همه و همه نوعی احساس تکلیف شرعی‌ست. اصلا همان سبکهای زننده برخی از این مداحان در مسجدی که تولیت آن را بر عهده داریم هم، احساس تکلیف است. (ایجاد طرفدارانی از قشر هیئتی هم همینطور) 🔸 رفته رفته با آزادی بیشتری آراء شاذی را فریاد میزنیم. مثلا مجددا شبهات مربوط به مسلمانان و حمله به ایران را مطرح کنیم. همان مواردی که سالهای سال است در کتب مختلف از جمله «خدمات متقابل اسلام و ایران» شهید مطهری پاسخ داده شده. 🔸در این میان رسانه‌های بیگانه همچون تعریف و تمجیدهای خوبی همچون «فقیه روشن‌اندیش» و «تحت فشار و مضیقه حکومت» از ما داشته باشد و چپ گراهای داخلی هم مدام موضع‌گیریهایمان را تیتر کنند و سخنان‌مان خوراک پستهای فضای مجازیِ این جماعت باشد. اما دریغ از سخنی علیه این رسانه‌چی‌های دروغگو و ضد اسلام. 🔹حالا این سیر به نفی کامل اقتصاد اسلامی رسیده. مقابل دوربین یک نشریه نئولیبرال نشسته و سخنمان این باشد که ، تا فرمایشاتمان دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما. ✅ پ.ن: حوزه مقدسه شیعی یک نهاد است که تربیت انسان‌های از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! جدا از موارد صرف تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست. @bahaneee
بهشت معصومه بودم به همراه یک دوست بخاطر محدودیتهای کرونایی از همان ابتدا، راهِ ماشینها را بسته بودند و مردم همه پیاده بر سر مزار امواتشان میرفتند. ما هم ناچارا مسیر تا مزار شهدا را پیاده طی کردیم. عصر پنج شنبه‌های آنجا همیشه برایم ویژه بوده، آن هم بخاطر حضور خانواده و هم‌رزمان شهدا در کنار قبور مطهر است. امروز اما فرق میکرد... . دیگر خبری از بازی نوجوانان و نذری تعارف کردن کودکان و فرزندان شهدا نبود. اولش احساس غربتی داشتم چند قدم که جلوتر رفتم و فردی که کنار شهدای گمنام قرآن میخواند را دیدم و احساس قبلی‌ام کاهش پیدا کرد. از آن گوشه قطعه شهدا، انگار هر هفته دستی میکِشدَم نمیدانم سرّش چیست و چرا اینگونه است که بین همه شهدا، معمولا برای گفتگو و ذکر توسل مزار یک شهید را انتخاب میکنم نشستم . اینجایش را تندتر رد میشوم و نمی‌نویسم. فقط در همین حد که کارد که به استخوان میرسد، برای نگاهِ بیشتر، برای عنایت بیشتر، برای بیشتر از آنکه به نگاهش مضطرم، ابتدا میخوانم و بعد هر چه بلد باشم و هر چه یادم بیاید. حالم حالِ دست و پا زدن بود. به امید گوشه چشمی و رهایی از ... بلند شدیم و خواستیم برگردیم. جوان افغانی را بر سر یکی از قبور دیدم. بغض داشت و نگاهش آبم میکرد. مجموع افرادی که در آن قطعه بودیم، از انگشتان یک دست بیشتر نبود. ناخودآگاه دلیل حالِ نزارش را پرسیدم میگفت با (نام شهید) با هم رفته بودیم منطقه من دو سه سالی سوریه بودم و بعد از تأهل دیگر نتوانستم بروم. از اینجا به بعد بغضش بیشتر می‌شد... میگفت این شهدا خیلی . اینها پرچم اسلام رو همه جا بردن. چند شبی بود که خواب رضا را میدید و اینجا صدای گریه اش بلند شد و اشکهایش مثل یک چشمه به راه افتاد. با همان حال دو سه جمله گفت و گریه امانش نداد. حالَش همه روزمرگیهای دنیا را بر سرم خراب میکرد. میگفت رضا تو خواب بهم گفته : حسین! بی معرفت... پس چرا نمیای؟ بیا دیگه... معتقدم زیارت شهدا و همرزم‌شان، این هفته‌ام بود. پ.ن: خودتان میدانید که نگاه و دعایتان را چقدر نیاز دارد. شب جمعه در حرم سیدالشهدا یادم کنید. سرِ سفره ارباب هنوز امید به اصلاح دارم... @bahaneee
این اولین است که نیستی ببین چطور گره به کار‌مان افتاد... @bahaneee
لَاخَلَّفَنِيَ اللّٰهُ عَنْكُمْ بِذُنوُبِي خداوند به‌خاطر گناهانم مرا از شما محروم نکند. (فرازی از صلوات بر حضرت ) بحار الأنوار؛ ج‏98؛ ص226 @bahaneee
زندگی بافتن یک قالیست نه همان نقش و نگاری که خودت میخواهی نقشه را اوست که تعیین کرده تو در این بین فقط می بافی نقشه را خوب ببین نکند آخر کار قالی زندگی ات را نخرند ! @bahaneee