eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
22.1هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.8هزار ویدیو
649 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 💢پرسش: 🔰آیا شرط‌بندی در بازی‌های اسب‌سواری یا تیراندازی رایانه‌ای و مجازی، جایز است؟ ✍️پاسخ: ✅حکم جواز شرط‌بندی در مسابقات سوارکاری و تیراندازی تنها ناظر به مسابقات حقیقی و واقعی بوده و شامل مسابقات و بازی‌های مجازی نخواهد شد؛ از این‌رو شرط‌بندی در بازی‌های مجازی حرام است. البته اگر مسابقات مجازی به صورتی طراحی شود که - مانند شبیه‌ساز(سیمیلاتور)‌ هواپیماهای جنگی - منجر به افزایش توان دفاعی و نظامی افراد گردد، برخی از فقها شرط‌بندی در آن‌را حرام نمی‌دانند. 💠ضمائم: ✍️پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): جواز شرط‌بندی در موارد یادشده، شامل مسابقات مجازی و رایانه‌ای نمی‌شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): جواز شرط‌بندی در مسابقات مذکور شامل انجام آن مسابقات به صورت کامپیوتری و مجازی نمی‌شود. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست. تنها در مسابقات واقعی بین مسابقه‌دهندگان اشکالی ندارد. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 31 August 2021 قمری: الثلاثاء، 22 محرم 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔹إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ 💠همانا دنيا نهايت ديد كوردل است که آن سوى دنيا را نمى نگرد، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمى بندد و انسان كور دل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند 📚قسمتی از خطبه 133 نهج البلاغه 🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - نگاه به دنیا.mp3
3.47M
♨️نگاه به دنیا 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
🔹 💠شرح و تفسیر هفت حقوق اجتماعی و اخلاقی در دعای سی وهشت صحیفه سجادیه| قسمت اول ✍️بیست و پنجم ماه محرم الحرام سالروز شهادت امام العارفین، امام سجاد علیه السلام است فرصت و توفیقی برای دلدادگان خواهد بود که از باب توسل و ارادت تامل در محتوای ۵۵ دعای عارفانه آن حضرت در صحیفه سجادیه داشته باشند، از همین رو در این یاد داشت به شرح تفصیلی هفت حقوق اجتماعی که امام علیه السلام در قالب دعا و عذرخواهی از پیشگاه حق تعالی در دعای ((سی و هشتم)) انشاء نمودند تا پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام را متوجه اهمیت این حقوق هفتگانه نمایند می پردازیم؛ 🏴 (ع) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16403 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🌐📝🌐📝🌐 💢پرسش: 🔰شهداي بدر و احد چه خصوصيات و ويژگي هايي داشتند که برخي ثواب ها را به آن تشبيه مي‌کنند؟ ✍️پاسخ: ✅جنگ بدر مهمترین و اولین رویارویی جدی مسلمانان با مشرکین است. ایات متعددی در قران به این جنگ اشاره کرده است. ایات 9، 10، 11، 12، 45، 46، 47، 74 از سوره انفال و 124 از ال عمران و ایه 9 از احزاب 👈در جنگ بدر سه نفر از مشرکین به نام عتبه ، شیبه، ولید در برابر حضرت علی حمزه و عبیده قرار گرفتند .در این کارزار تن به تن حضرت علی و حمزه بر ولید و عتبه پیروز شده و او را کشتند. عبیده بن حارث در نبرد با شیبه مجروح شد و در مسیر بازگشت به شهادت رسید. رویارویی این دو گروه را قرآن به تصویر کشیده و شش ایه درباره این شش نفر نازل نمود. ایات 19 تا 24 سوره حج در مورد این دو گروه از مسلمانان و مشرکین است. 🔹ترجمه ایات چنین است خداوند میفرماید: 👈این دو گروه «مومن و کافر» که در دین خدا با یکدیگر به جدال برخاستند . مخالف و دشمن یکدیگرند . کافران را 1 لباسی از آتش دوزخ به قامت بریده اند و بر سر آنان آب سوزان جهنم ریزند . . . آنان که ایمان به خدا آوردند 2 و نیکوکار شدندالبته خدا همه را در بهشت هایی داخل گرداند که زیر درختانش نهرها جاری است و در آنجا طلا و مروارید بر دست زیور بندند و تن به جامه حریر بیارایند. ☘️ در حقیقت یکی از این سه نفر شهید جنگ بدر است که چنین مقامی را دارد. 👈در جنگ بدر 14 نفر به شهادت رسیدند و در جنگ احد 70 نفر به شهادت رسیدند. ☘️ایه 169 سوره آل عمران ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون در شان شهدای بدر و احد نازل شده است.3 ✍️بنابر این ویژگیها و امتیازاتی که شهدای بدر و احد داشتند به لحاظ همین ایاتی است که در شان انان نازل شده است. 📚پی نوشت: 1. عتبه ، شیبه ،ولید 2. حضرت علی و حمزه (علیهما السلام) و عبیده بن الحارث 3. طرسی مجمع البیان ج 2 ص 693 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday - 01 September 2021 قمری: الأربعاء، 23 محرم 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹 امام هادی علیه السلام در سامرا، 1427ه-ق 💠 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امام هادى عليه السلام: 🔹الشاكِرُ أسعَدُ بالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التي أوجَبَتِ الشُّكرَ ؛ لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ ، و الشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى 💠خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكر، بيشتر از خوشبختى او به نعمتى است كه موجب شكر شده است؛ زيرا نعمت متاعى [فانى] است اما شكر ، نعمت و عاقبت است 📚تحف العقول صفحه483 🗞 #حدیث_روز 🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - شیطان طمعکار.mp3
1.57M
♨️ شیطان طمعکار 🎤حجت الاسلام #عالی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین #سخنرانی های روز 🆔 @balagh_ir
🍀🔹🍀🔹🍀 💢پرسش: 🔰خداوند در آیه 22 سوره حدید می فرماید همه مشکلات و مصیبت ها که به شما می رسد، از قبل برای انسان ها ثبت شده؛ ولی در آیه 30 سوره شوری می فرماید هر مصیبتی به شما می رسد، علت آن گناهان شما است. این دو آیه با هم در تضاد و تقابل نیستند؟ ✍️پاسخ: ✅«وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثير»؛ و هر مصيبتى به شما رسد پس بخاطر دستاورد شماست! و بسيارى (از خطاهاى شما) را مى ‏بخشد.(1) 🔷«ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير»؛ هيچ مصيبتى در زمين و در (وجود) خودتان (به شما) نمى رسد، جز اينكه قبل از آنكه آن را بيافرينيم، در كتابى (ثبت) است؛ در حقيقت آن (كار) بر خدا آسان است.(2) ☘️بیان تفسیری وقتی تفاوت نگاه و زوایه دو آیه مشخص شود، روشن می شود که این دو آیه در تقابل با هم نبوده و تضاد و تقابلی ندارند. 🔷در ادامه به نکاتی اشاره می شود: 1. 📌مسیر این دو آیه با هم فرق دارد: آیه 30 سوره شوری، در مقام ذم و مذمت کردن است، ولی آیه 22 سوره حدید، در مقام مدح است.(3) 2. 📌مصائبى كه در آيه 22 سوره حدید، به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچ وجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسان ها نمى ‏باشد؛ در حالی که در آیه 30 سوره شوری می فرماید: هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد. 3. 📌هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى‏ دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى ‏شود بر دو گونه است: 🔸مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، مانند: ظلم ها، بيدادگري ها، خيانت ها، انحرافات و ندانم كاری ها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است.[مفاد آیه 30 شوری] 🔹ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچ گونه نقشى در آن ها نداريم و به صورت‏ يک امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه ‏اى را مى‏ گيرد.[مفاد آیه 22 حدید] حساب اين دو از هم جدا است.(4) 4. 📌معصومین(علیهم السلام) به جهت دارا بودن مقام عصمت، مرتکب گناه نمی شوند تا مصائبی که به آن ها می رسد مجازات و کفاره گناهانشان باشد، لذا مشمول آیه 30 شوری نیستند؛ بلکه گرفتاری و مصائب آن ها از امور حتمی و مواردی است که اجتناب ناپذیر بوده و امتحان الهی و در راستای تعالی و ارتقای کمالات و مقامات ایشان در نزد خداوند متعال است، یعنی مشمول آیه 22 سوره حدید هستند. 🌼به همین خاطر، امام سجاد(عليه السلام) در پاسخ یزید، فرمودند: آيه «وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»(5) در باره ما نازل نشده و سپس آيه «ما أَصابَ‏ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ»(6) را قرائت کرده و فرمودند این آیه در باره ما نازل شده است.(7) يعنى خداوند از پيش مقرر فرموده بود كه ما چنين سختى ‏ها و مشكلاتى(مصائب کربلا و...) را براى حفظ دين او تحمل كنيم. ☘️در این زمینه روایت هم داریم که «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ‏ أَدَبٌ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة»؛ یعنی بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار، براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد، براى انبياء وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله‏ دريافت كرامت است.(8) 5.📌 به بیان دیگر؛ آیه 22 سوره حدید به عالَم تکوین و آیه 30 سوره شوری به عالَم تشریع اشاره دارد. ✍️بنابر این: تضاد و تقابلی بین آیات فوق نیست. 📚پی نوشت ها: 1. شوری: 42/ 30. 2. حدید: 57/ 22. 3. تفسير احسن الحديث‏، ج ‏11، ص 36. 4. تفسير نمونه‏، ج ‏23، ص 362. 5. شوری: 42/ 30. 6. حدید: 57/ 22. 7. تفسير القمي‏، ج 2، ص 352. 8. بحار الأنوار، ج 78، ص 198، ح 55. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹 #یادداشت_تبلیغی 💠شرح و تفسیر هفت حقوق اجتماعی و اخلاقی در دعای سی وهشت صحیفه سجادیه| قسمت اول ✍️
🔹 💠شرح و تفسیر هفت حقوق اجتماعی و اخلاقی در دعای سی وهشت صحیفه سجادیه| قسمت دوم ✍️((عذر خواهی در آموزهای وحیانی و اسلامی)) 👈در فرهنگ اسلامی و در آیینه آیات و روایات بهترین شیوه در زندگی این است انسان مراقبت کند مرتکب معصیت نشود و به حقوق دیگران تجاوز نکند تا نیاز به عذر خواهی داشته باشد از همین رو در روایات آمده است: (رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود: ((إيّاكَ و ما تَعتَذِرُ مِنهُ ؛ فإنَّ فيهِ الشِّركَ الخَفِيَّ: زنهار از كارى كه به سبب آن پوزش بخواهى؛ زيرا در اين [كار]شركِ پنهان، است:الأنوار : ۷۸/۲۰۰/۲۸ ) ونیزامام على عليه السلام فرمود: ((الاستِغناءُ عَنِ العُذرِ أعَزُّ مِنَ الصِّدقِ بِهِ: نياز نيافتن به پوزش خواهى، عزّت بخش تر از پوزش خواهی موجّه است :نهج البلاغه الحكمة ۳۲۹ ) 👈*ابن ابى الحديد مى نويسد: اين جمله به صورت «خير من الصدق» نيز روايت شده و معنايش اين است كه كارى نكن كه از آن پوزش بخواهى، هرچند عذرت درست و موجّه باشد؛ زيرا كارى را نكنى بهتر و آبرومندتر است از اين كه كارى را بكنى و سپس پوزش بخواهى و لو صادق باشى ـ شرح نهج البلاغه، ۱۹ / ۲۴۱. 🏴 (ع) 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16404 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍 💢پرسش: 🔰 آیا جنیان وارد بهشت و دوزخ می‌شوند و در صورت ورود، جایگاه آنان در کنار انسان‌‌ها خواهد بود؟ ✍️پاسخ: ✅بر اساس آموزه‌های دینی، طائفه جنیان مانند انسان‌ها‌ مکلف به انجام تکالیف الهی بوده و از این‌رو در حساب‌رسی روز قیامت و نیز ورود به بهشت و جهنم مانند انسان‌ها هستند. بر این اساس گناه‌کاران از طایفه‌ی جن وارد جهنم می‌شوند: 🔆«وَ تَمَّتْ کلِمَةُ رَبِّک لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّم‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ»؛ ▫️ فرمان پروردگارت قطعی شده است که: جهنّم را از همه (سرکشان و طاغیان) جنّ و انس پر خواهم کرد! 🔆«وَ لکنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعین‏»؛ ▫️ سخن و وعده‏ام حق است که دوزخ را (از افراد بی‌ایمان و گنه‌کار) از جن و انس همگی پر کنم! 🔆«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس‏ ...»؛ ▫️و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌‏ایم. 🔹با این وجود آیه و روایتی که دلالت بر آن داشته باشد که دوزخ مربوط به انسان و جن در یک مکان باشد و آنها در کنار هم قرار گیرند، یافت نشده است. 🔸اما در مورد ورود مؤمنان از طائفه جن به بهشت دو نظر وجود دارد: 🔹 عدم ورود اجنه به بهشت: آیه‌ی صریحی در قرآن که دلالت بر ورود جنیان به بهشت باشد وجود ندارد؛ از این‌رو برخی معتقدند که مؤمنان طایفه جن از عذاب جهنم نجات پیدا می‌کنند؛ اما به بهشت وارد نمی‌شوند. برخی در تبیین علت آن گفته‌اند که جن‌ها از آتش خلق شده‌اند؛ اما بهشت از نور خلق شده است. از آن‌جا که نور و آتش با هم جمع نمی‌شوند، جن‌ها نیز وارد بهشت نمی‌شوند.کلامی از ابن عباس نیز مؤید این نظریه است که می‌گوید: طایفه جن از ذریه ابلیس هستند و ذریه ابلیس وارد بر بهشت نمی‌شوند؛چراکه پدر آنها از بهشت اخراج شده است؛ لذا نه او و نه فرزندانش به بهشت باز نخواهند گشت. 🔸البته برخی در این مورد تفصیل قائل شده و می‌گویند باید به اصل خلقت آنها توجه نمود. گروهی می‌گویند جن‌ها از گروه جان هستند و وارد بهشت می‌شوند؛ اما گروهی معتقدند جن‌ها از ذریه ابلیس هستند. در مورد این گروه برخی می‌گویند آنها وارد بهشت می‌شوند؛ اما برخی می‌گویند آنها وارد بهشت نمی‌شوند؛ اگرچه از آتش(جهنم) دور هستند. ورود جن‌ها به بهشت: بعضی معتقدند که مؤمنان از طایفه جن وارد بهشت می‌شوند.این گروه برای اثبات کلام خود به این آیهی استدلال می‌کنند: 🔆«فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ»؛ ▫️در آن باغ‌های بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمی‏ورزند؛ و هیچ انس و جنّ پیش از اینها با آنان تماس نگرفته است. گفتاری دیگر و آن هم منسوب به ابن عباس، این نظریه را مورد تأیید قرار می‌دهد: آفریده‌های خدا چهار گروه‌اند: یک گروه از این آفریده‌ها در بهشت‌اند؛ گروه دیگری از این آفریده‌ها در جهنم هستند؛ دو گروه از آنها در بهشت و جهنم هستند. گروه نخست فرشته‌ها هستند؛ گروه دوم شیاطین هستند که همه آنها در جهنم هستند؛ گروه سوم و چهارم (که به بهشت و جهنم می‌روند) جن و آدمی هستند که ثواب و کیفر دارند». این نظریه با این نقل قرآن از جنیان که هر کدام از آنان که ایمان آورده‌ باشند، به راه رشد هدایت شده و دیگران هیزم دوزخ خواهند شد، سازگارتر است: 🔆«فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا . وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا». 👈به هر حال، با فرض پذیرش ورود جن‌ها به بهشت، باید گفت ارتباط و هم‌نشینی در بهشت مانند این دنیا نیست و به طور طبیعی اگر بهشتیان تمایل داشته باشند می‌توانند با یکدیگر هم‌نشینی داشته باشند، اما آیه و یا روایتی که صریحا به این موضوع اشاره کند که جنیان در بهشت هم‌نشین آدمیان هستند را نیافتم؛ مگر این‌که گفته شود که آیه «إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ»؛عام است و شامل تمام بهشتیان می‌شود. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir