eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔵حسن و حسین علیهما السلام بهترین راه تقرب الی الله امیرالمؤمنین علیه السلام پس از بازگشت از وصیتنامه‌ی مالی خودش () را نوشت و اموال خود را به صورت مساوی بین فرزندان خود تقسیم کرد. حضرت تصریح کرد که سهم همه فرزندان مساوی است اما فرزندان فاطمه ( و بن علی) را به سرپرستی این اموال منصوب کرد و در وصیتنامه تصریح کرد که به چهار دلیل را به سرپرستی اموال خود منصوب می‌کنند: 1️⃣برای خوشنودی خدا (إبتغاء وجه الله) 2️⃣برای تقرب به پیامبر خدا (قربةً الی رسول الله) 3️⃣بزرگداشت حرمت رسول الله (تکریماَ لِحُرمتِه) 4️⃣رعایت احترام خویشاوندی با پیامبر (تشریفاً لوُصلتِه) ↩️در اینجا باید توجه کرد که علی علیه السلام بر اساس آیه خود پیامبر (نفس پیامبر) است و برای «نفس پیامبر» تقرّب به «پیامبر» قابل تصور نیست مگر اینکه وسیله مقرّب کننده، «حسن و حسین» باشد. یعنی حسن و حسین چنان ظرفیتی در تقرب انسانها به رسول الله دارند که حتی «خود پیامبر» را هم می‌توانند به «پیامبر» نزدیک کنند. ، شماره 103 http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵اسلام؛ دین حکمت (نقدی بر انگاره اسلام رحمانی) وَ اخْلِطِ الشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اللِّينِ، وَ ارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ وَ اعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَا تُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ. شدت و سختگیری را با سهمی از سهل گیری در هم آمیز و تا جایی که رفق و مدارا کارساز است رفق پیشه کن و در جایی که چاره ای جز سختگیری نیست از فشار وشدت استفاده کن. 🔻چندی است در کشور ما برخی کنشگران سیاسی در واکنش به برخی سختگیری‌های حکومتی که خود آن را قبول ندارند، با کلیدواژه اسلام رحمانی و با برجسته‌سازی برخی کنشهای پیامبر صلوات الله علیه و آله (مانند یوم المرحمة و ...) و برخی کنشهای ائمه و اولیای دین علیهم السلام، نقدهایی را وارد می‌کنند. اینکه سخت‌گیریهایی که در بدنه مدیریتی جمهوری اسلامی اعمال میشود همگی موجّه است یا نیست، مساله‌ی این یادداشت نیست اما اینکه اسلام دین رحمت است یا دین خشونت است یا گزینه‌ی سومی وجود دارد، مساله این یادداشت است. 🖇در میان ادیان ، دین مسیح به دین رحمانی شهره شده است با این حال همین دین را هم خداوند در آیه 36 زخرف، دین حکمت معرقی کرده نه دین رحمت (وَلَمَّا جَاءَ عِيسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ). پس آنچه که از همان دین هم به نام دین رحمانی شهره شده شهرتی است برای دین تحریف شده مسیحیت نه مسیحیت نابی که عیسی علیه السلام از سوی خداوند آورده بود! 🔗اسلام نیز نه دین رحمت است نه دین خشونت، یعنی نه رحمت و مهربانی را به عنوان سازوکاری برای همه شرایط و همه ظروف زمانی و مکانی پیشنهاد می‌کند و نه خشونت و سخت‌گیری را همیشه تأیید می‌کند. آنچه اسلام به عنوان سازوکار مدیریتی و تدبیر و تمشیت ارائه می‌کند حکمت در حکمرانی است . بنابراین رحمت و مهربانی در اسلام باید حکیمانه باشد چنانکه سخت‌گیری وخشونت نیز باید حکیمانه باشد. . البلاغه 228 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵میشل کعدی؛ جرج جرداقی دیگر میشل کعدی کشیش و استاد دانشگاه بیروت معتقد است علی علیه السلام حتی برای لحظه‌ای از شخصیت مسیح پیامبر دور نشده است! 🔗جمله‌ای که همیشه کعدی تکرار می‌کرد این بود: « "لولا الامام علي لما كان للإسلام أیّ وجود على الارض: اگر امام علی نبود هیچ اثری از اسلام بر روی زمین نبود» او می‌گوید: پدرم مهمترین و مؤثرترین عامل در تشویق من برای نگارش رساله‌ی دکترا درباره امیرالمؤمنین علیه السلام بود.پدر آنقدر با نهج البلاغه مانوس بود که به من اصرار می‌کرد بعد از اتمام مرحله کارشناسی ارشد، باید به فکر نگارش رساله دکترا درباره علی علیه السلام باشم. با این حال این کار برای من دشوارترین کار بود چون علی علیه السلام شخصیتی بزرگ و دریایی عمیق بود که ورود به آن کار ساده‌ای نبود. و با اینکه نگارش هیچ رساله‌ای بیش از سه سال طول نمی‌کشد، نگارش رساله من درباره امام علی علیه السلام پنج سال طول کشید. من وقتی با واتیکان برای کسب مجوز نگارش چنین رساله‌ای مکاتبه کردم جواب نامه‌ام در مدت 48ساعت به دستم رسید در حالیکه پاسخ به نامه‌های ما معمولا شش ماه طول می‌کشید! پ ن: میشل کعدی یکی از ادیبان عرب‌مسیحی عاشق علی علیه السلام بود، که چند سال پیش درگذشت. نسل ادیبان عرب‌ـ‌مسیحی که شیفته امیرالمؤمنین علیه السلام شده بودند، خدا کند که منقرض نشود. نقش عالمان بزرگی مانند آیت‌الله بروجردی ره و آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله در تشویق اندیشمندان مسیحی علاقمند به امیرالمؤمنین و جهت‌دهی به تحقیقات آنان نقش قابل ستایشی است. همین میشل کعدی کتاب «الامام زین العابدین و الفکر المسیحی» را با پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای نوشت. 59 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵چرا به مداحان پول میدهیم؟ در عصر اهل بیت علیهم السلام در عصر اهل بیت علیهم السلام انتشار فضائل و مناقب ایشان از طریق رسانه بسیار فراگیر و پرنفوذی به نام شعر انجام می‌گرفت. مداح در حقیقت همان شاعر بود که شعرش را با احساس و رقت‌برانگیز می‌خواند. (ن ک: وسائل ج 10 ص 465) اهل بیت به این مداحان/شاعران صله می‌دادند. اتفاقا این مداحان/شاعران معمولا دارای دیدگاه‌های اعتقادی و سیاسی و اعتراضی بودند و چون انتشار مناقب اهل بیت ع را بخشی از رسالت و وظیفه سیاسی - اجتماعی خود میدانستند، معمولا از قبول این صله‌ها خودداری میکردند اما باز هم اهل بیت در اعطای صله پافشاری می‌کردند. این نمونه ها را ببینید: 🔹، قصیده‌ی میمیه‌ی معروف خود را فی البداهه و در موسم حج (بزرگترین و متنوّع‌ترین گردهمایی مسلمانان) در برابر توهین کوچکی که به امام سجاد علیه السلام روا شده بود، خواند و به خاطر سرودن آن میمیه به زندان افتاد. حتّی محبوس بودن فرزدق نیز مانع از اعطای صله نشد علیه السلام دوازده هزار سکه به او صله دادند و فرمودند اگر داشتم، بیش از این می‌دادم! فرزدق ـ اما ـ پول را برگرداند. امام باز هم پول را برایش فرستادند و فرمودند: ما اهل بیت وقتی چیزی را دادیم دیگر پس نمیگیریم» 🔹خواهر امام سجاد () علیهم السلام سی‌هزار دینار همراه با یک مرکب در یک مجلس به صله داد! کمیت با اینکه معمولا صله‌ها را پس می‌داد ولی این بار هر چه خواست آن را پس بدهد ایشان قبول نکرد. (الغدیر ج 2 ص 234) 🔸 علیه السلام وقتی مدیحه ابونواس را شنیدند از غلامشان پرسیدند چقدر پول نزد تو هست؟ گفت: سیصد دینار. حضرت فرمودند همه را به ابونواس بده. غلام هم پول را به داد سپس از مرکبشان پیاده شدند و فرمودند: ممکن است این [سیصد دینار] را کم بپندارد این مرکب را هم به او بده! (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 143). ✍️رسم جالب دیگری که وجود داشت این بود که اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌خواستند به یک مداح/شاعر صله بدهند، گاهی خودشان مستقلا می‌دادند گاه به همه اعضای خاندانشان دستور می‌دادند که در صله دادن سهیم شوند. 🔸 علیه السلام از همه اهل بیتشان پول جمع کردند تا مبلغ صدهزار درهم فراهم و به کمیت اعطا کنند اما کمیت فقط پیراهنی برای تبرک از حضرت قبول کرد و پول را برگرداند (الغدیر ج 2 ص 223) 🔹 با شنیدن شعری که کمیت سروده بود، سند یک مزرعه را که چهارهزار دینار می‌ارزید به کمیت داد اما او نپذیرفت. عبدالله آنقدر اصرار کرد که ناچار شد بپذیرد ولی باز هم پس از چند روز برگشت و با لطیفة الحیل خاصی سند را پس داد. عبدالله در بین بنی‌هاشم گشت و از زنان و مردان پول و زیورآلات جمع کرد و به کمیت داد ولی بازهم نپذیرفت (الغدیر ج 2 ص 222) 🔹 بار دیگری هم حضرت باقر علیه السلام چهارصد هزار درهم را از خودش و خاندانش جمع کرد تا به کمیت اعطا کند اما باز هم کمیت نپذیرفت. (همان) 🔸 علیه السلام وقتی در طوس قصیده‌ی تائیه زیبا و سوزناک را شنیدند، ده‌هزار درهم از سکه‌ای که به اسم خودشان ضرب شده بود به دعبل دادند سپس اهل بیتشان را نیز امر کردند که به دعبل صله بدهند. خادم، صله خانواده را نیز جمع کردو به دعبل داد. (الغدیر ج 2 ص 411) 📝ظاهراً سهیم کردن خاندان، در صله دادن به شاعران جنبه تربیتی داشته است وگرنه اهل بیت حتی اگر هم خودشان پول نداشتند باز هم برای صله دادن به مداحان راه‌های دیگری غیر از مراجعه به خاندان وجود داشت. 🔹با این حال ذکر این نکته نیز مهم است که مداحان و مرثیه‌سرایان اهل بیت رفتارهای متفاوتی داشتند برخی مانند کمیت بودند. اهل صله گرفتن نبودند. به سختی می‌شد به آنها صله داد. برخی دیگر هم صله را راحت‌تر قبول می‌کردند ولی همه آنها این صفات را داشتند که؛ اولا برای صله گرفتن مداحی نمی‌کردند. ثانیا هیچ گاه از قبل برای مداحی نرخی را معیّن نمی‌کردند و به مقام معنوی و ثواب اخروی مداح اهل بیت بودن دلخوشتر بودند. ، شماره ۲۷ http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵چر امام حسین علیه السلام در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟ این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان می‌کرد اما حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد!! در برخی منابع آمده است که حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمه‌گاه چاه کم‌عمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد: 1) نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209). 2) دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بی‌درنگ در نامه‌ای به عمرسعد نوشت: «شنیده‌ام حسین چاه حفر می‌کند و برای یارانش آب به دست می‌آورد. به محضی که نامه‌ام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطره‌ای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346) پ ن: 📚 مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة، و افعل بهم كما فعلوا بالزكي عثمان، و السلام. ، شماره 73 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله امام سجاد ع امام شجاع شیعیان مسعودی در اثبات الوصیة نقل کرده است که در هنگام ورود امام سجاد ع به شام وقتی یزید (لعنه الله) از او پرسید: [واقعه را] چگونه دیدی؟ امام در پاسخ فرمود: همان چیزی را دیدم که خدای عز و جل پیش از آفرینش آسمانها و زمین مقدر کرده بود. یزید که از پاسخ امام ع به شدت عصبانی شده بود با ندیمانش مشورتی کرد به او پیشنهاد دادند که امام را به شهادت برساند! امام (ع) با شجاعتی که نظیرش جز در خاندان پیامبر دیده نمی‌شود حمد الاهی را به جای آورد و فرمود: این مشاورانت مشاوره‌ای به تو دادند که با مشاوره‌ی مشاوران فرعون ـ وقتی فرعون با آنان برای قتل موسی مشاوره کرد ـ تفاوت داشت، آنان به فرعون پیشنهاد دیگری دادند «أرجِه و أخَاهُ» (الاعراف : 111) البته تفاوتی که بین این دو مشاوره وجود دارد، دلیل مهمی دارد! یزید پرسید: دلیلش چیست؟ امام (ع) فرمود: «مشاوران فرعون مشاورانی پخته بودند اما اینان مشاورانی خام و نادان هستند [و نمی‌دانند که] پیامبران و پیامبرزادگان را فقط زنازادگان می‌کشند!» چنین بود که یزید از کشتن امام (ع) منصرف شد و دستور داد امام را از مجلسش بیرون برند. دونکته👇👇 👈نکته اول) شجاعت امام: مورخان گفته‌اند یزید با استنطاق امام ع میخواست برای قتل امام ع بهانه‌ای پیدا کند (الدعوات راوندی ص 61) در چنین وضعیت ترسناکی حاضرجوابی شجاعانه امام ع نه تنها کاهش نمی‌یافت بلکه چنان شکوه و جلوه‌ای یافته بود که یزید را عصبانی و عاجز و سردرگم می‌کرد و انسان را به یاد شجاعت هاشمیان از بدر و احد و صفین تا کربلا می‌انداخت. این شجاعت از جنس همان شجاعت حمزه و علی و ... است. 👈نکته دوم) امام ع با هنر گفتاری خود، در آنجا که به صورت مبهمی فرمودند: «تفاوت نظر مشاوران تو و مشاوران فرعون یک دلیل مهم دارد» علم خودشان را در مقابل جهل شامیان نشاندند تا شامیان ناچار شوند ذلت تعلّم از اسیر جنگی خودشان را بر خودشان هموار کنند و از امام ع سوال علمی خود را بپرسند. اتفاقا خود یزید اولین کسی بود که به دام افتاد و این سوال را پرسید و غافل شد که پرسیدن پرسش از علی بن الحسین ع اقرار به دانشمندی و مرجعیت علمی او است! چنین بود که حضرا توانستند موقعیت خود را از موقعیت یک اسیر جنگی به موقعیت «مرجع علمی شامیان» تغییر دهند. شماره 5 ع https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵بخیل از فقر می‌گریزد یا از دارایی؟ (گفتاری از استاد شهید مطهری) عَجِبْتُ لِلْبَخیلِ یسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذی مِنْهُ هَرَبَ وَ یفوتُهُ الْغِنَی الَّذی إیاهُ طَلَبَ، فَیعیشُ فِی الدُّنْیا عَیشَ الْفُقَراءِ وَ یحاسَبُ فِی الْاخِرَةِ حِسابَ الْاغْنِیاءِ» () می‏فرماید من تعجب می‏کنم از این آدمهای مُمسِک که [گمان میکنند] از فقر فرار می‏کنند به سوی غنا ولی در عمل از غنا فرار می‏کنند و خودشان را به دامن فقر می‏اندازند! چرا؟ برای اینکه اصلا [مگر] فقر و غنا معنایش چیست؟ فقیر یعنی آن که ندارد که بخورد و بپوشد، و غنی یعنی آن که دارد که بخورد و بپوشد. فرقشان در این است که آن می‏خورد و می‏پوشد، این نمی‏خورد و نمی‏پوشد. اگر بنا بشود که انسان پول را جمع کند که در آخر نخورد و نپوشد پس پول را در واقع برای فقر جمع می‏کند نه برای غنا. درست است، پیش خودش خیال می‏کند یک عمر لباس کهنه می‏پوشد برای اینکه یک وقتی خدای نکرده لباس کهنه نپوشد، یا یک عمر نان و پیاز می‏خورد که یک روزی فقیر نشود که بخواهد نان و پیاز بخورد. این است که در دنیا مانند فقرا زندگی می‏کند ولی در قیامت باید حساب اغنیا را پس بدهد. 📚مطهری، فلسفۀ تاریخ، ج‏2، ص132 البلاغه 229 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵ترجمه «یعودون به علیک» وَ لَا يَثْقُلَنَّ عَلَيْكَ شَيْ‏ءٌ خَفَّفْتَ بِهِ الْمَئُونَةَ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ ذُخْرٌ يَعُودُونَ بِهِ عَلَيْكَ فِي عِمَارَةِ بِلَادِكَ وَ تَزْيِينِ وِلَايَتِكَ سید علیخان مدنی در الطراز نوشته است: عاد عليه بمَعرُوفهِ: أَفضَلَ، و الاسم: العائِدَةُ .(الطراز، 6/112 ) بنابراین کلمه «عاد علیه بمعروفه» یعنی بزرگوارانه به او بخشید. با این وصف، تعبیر «یعودون به علیک» معنای بسیار زیبایی دارد اما بسیاری از مترجمان آن را درست ترجمه نکرده‌اند. 🔻ترجمه متن: نبايد سبك ساختن سنگينى بار مؤدیان مالیاتی بر تو گران بيايد زيرا تخفيفى كه به آنها می‌دهی اندوخته‏ اى است كه آنها این ذخیره را در آبادى شهرهایت و آراستن دولتت بزرگوارانه به تو باز مى‏گردانند. 👈پ ن: در نگره امیرالمؤمنین علیه السلام، رضایت مردم و مؤدیان مالیاتی اهمیت زیادی دارد. کاش برنامه‌ریزان مالیاتی کشور با این نگره آشنا باشند! ،‌ شماره 75 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵معاویه و اهل تسنن بیش از نیمی از مسلمانان جهان را حنفی‌های سنّی تشکیل می‌دهند که ابوحنیفه را امام خود می‌دانند. ابوحنیفه بیش از پنجاه سال از عمرش را در عصر حکمرانی بنی‌امیه سپری کرد و با بنی‌امیه بویژه شخص معاویه مخالف بود. 🔻او در دوگانه علوی ـ اموی از موضع علی بن ابیطالب دفاع می‌کرد و معتقد بود هیچ کس با علی نجنگیده مگر آنکه حق با علی بوده است. آروز می‌کرد که کاش در صفین بودم و به سپاه علی می‌پیوستم و با معاویه مبارزه می‌کردم! در پاسخ به سؤالی درباره جنگ صفین گفته است: «خون‌های لشکریان معاویه، شمشیرهای ما را تطهیر کرد، پس چرا زبان‌هایمان را با بازگویی فضاحتها و رسواییهای آنان، تطهیر نکنیم»؟! او از فرزند معاویه نیز بیزار بود و برای شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش اشک می‌ریخت. حنفیان هنوز با تأسّی به او است که برای ابی‌عبدالله‌ع عزاداری می‌کنند (کتاب النقض عبدالجلیل قزوینی ص401 و 402.) و یکی از نخستین مقتلهای عاشورایی در زبان فارسی (روضة الشهداء) را عالم سنّی حنفی، ملاحسین کاشفی نوشته است! 🔻از قیامهایی که علیه بنی‌امیه شکل می‌گرفت حمایت می‌کرد. قیام زیدبن علی علیه بنی‌امیه را به جنگ پیامبر بامشرکان بدر تشبیه می‌کرد و ده‌هزار درهم به انقلاب زید کمک کرد تا در مبارزه بر علیه دودمان معاویه مورد استفاده قرار بگیرد! آنقدر از دودمان معاویه بیزار بود که تصمیم داشت به قیام زید بپیوندد اما چون امانتهای مردم در نزد او بود و از نظر فقهی معتقد بود هر کس زیر بار امانت مردم بمیرد به مرگ جاهلیت مرده، نتوانست به قیام زید بپیوندد! برای شهادت زید می‌گریست! در قیام یحیی بن زید بر علیه بنی‌امیه نیز، آشکارا مردم را به یاری او فرا می‌خواند. 👈امویان برای جذب او منصب قضا را به او پیشنهاد کردند اما وقتی با امتناع او مواجه شدند، او را زندانی کرده و یکصد تازیانه به او زدند! جلاد آنقدر ابوحنیفه را زده بود که وقتی نزد حاکم رفت، به او گفت ابو حنیفه مرد! (إن الرجل میّت) آثار شکنجه و داغ و شلاق آنچنان بر چهره ابوحنیفه وجود داشته، که احمد حنبل هرگاه به یاد آن فاجعه می‌افتاد می‌گریست! پ ن: البته دیدگاه ابی حنیفه، از نظر سیاسی و کلامی (امامت و خلافت اسلامی) با دیدگاه زبدیه مطابق است؛ یعنی ضمن پذیرش خلافت خلفای راشد و اعتقاد به افضلیت امام علی ع نسبت به عثمان، پس از ایشان خلافت معاویه را قبول نداشت و به امامت و خلافت امام حسن مجتبی ع معتقد بود و بعد از ان حضرت نیز امامت و خلافت را حق فرزندان فاطمه می دانست. با این حال وی برای خود استقلال در نظریه پردازی قائل بوده است و نمی توان وی را در اندیشه های فقهی و کلامی اش تابع اهل بیت ع دانست. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📚مناقب الامام الاعظم ابی‌حنیفه، مکی 📚ابوحنیفه حیاته و عصره، محمد ابوزهرة 📚جایگاه اهل بیت علیه السلام از دیدگاه ابوحنیفه (پایان نامه)، محمدشفق خواتی. ، شماره 74 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅رفتار درس آموز حضرت سجاد سلام الله علیه. ❓چرا همایش‌ها و هماهنگی‌ها و جمع‌بندی ها و ... به جایی نمی‌رسد؟ 🙈دقیقا چه چیزی کم داریم؟ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵برشی از گفتگوی معاویه با زنی به نام دارمیه معاویه: چرا علی را دوست داری و از من بیزاری؟ و فرمان او را گردن می‌نهادی و با من دشمنی می‌کنی؟ دارمیه: می‌شود از جواب این سوال معافم بکنی؟ معاویه: نه باید پاسخ دهی. دارمیه: حالا که باید پاسخ بدهم، پس بدانکه من علی را به خاطر عدالت‌ورزی در میان رعیت و تقسیم مساوی بیت المال دوست دارم و از تو بیزارم به خاطر آنکه برای جانشینی پیامبر با کسی جنگیدی که شایسته‌ این جایگاه بود و چیزی را دنبال می‌کردی که شایسته‌‌اش نبودی، ولایت علی را پذیرفتم چرا که پیامبر او را به ولایت بر مسلمین گماشته بود، بینوایان را دوست داشت، دینداران را بزرگ می‌داشت و از تو نافرمانی می‌کنم چرا که خونریزی بی‌رحم هستی، در قضاوت ظلم می‌کنی و در حکمرانی تابع نفست هستی. در اینجا معاویه دشنام زشتی به دارمیه داد و دارمیه هم دشنام را به مادرش هند برگرداند! بعد معاویه دوباره فضا را تلطیف کرد و از او پرسید: علی را از نزدیک دیده بودی؟ دارمیه: آری به خدا سوگند. معاویه: علی چگونه مردی بود؟ دارمیه: پادشاهی که تو را فریفته است هرگز او را نفریفته بود و نعمتهای خداوند که تو را از خداپرستی بازداشته او را بازنداشته بود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 📚بلاغات النساء ص 72/ العقد الفرید 1/162 الغدیر 10/204 ، شماره75 https://eitaa.com/banahjolbalaghe لینک کانال↙️ https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a