9.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نهج البلاغه عینیت گرا است ولی عینیت زده نیست.
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
چرا باید حاکم در دسترس باشد؟
آموزه ای از نامه 53 نهج البلاغه
1) در دسترس نبودن حاکمان نشانهای از تنگنظری و بدخلقی آنها است (احْتِجَابَ الْوُلَاةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضِّيق)
2) در دسترس بودن حاکم، فرصتی است برای انجام امور بزگوارانه (فَفِيمَ اِحْتِجَابُكَ مِنْ ... أَوْ فِعْلٍ كَرِيمٍ تُسْدِيه)
3) در دسترس نبودن حاکمان موجب ناآگاهی آنان از امور حکمرانی (و تعیین اولویتها و ...) میشود (قِلَّةُ عِلْمٍ بِالْأُمُور)
4) در دسترس نبودن حاکمان موجب میشود اخبار و اطلاعات جامعه به صورت گزینشی به اطلاعشان برسد (يَقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَه: روند آگاهی حاکمان از امور پنهانی جامعه را قطع میکند)
5) اولویتهای ذهنی آنان با اولویتهای عینی و واقعی مردم نامطابق میشود (فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْكَبِيرُ وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ وَ يَقْبُحُ الْحَسَنُ وَ يَحْسُنُ الْقَبِيحُ).
6) در محاسبات ذهنی و اقدامات عملیشان، حق با باطل آمیخته میشود (وَ يُشَابُ الْحَقُّ بِالْبَاطِل)
7) حقوق مردم بر گردن حاکم است حاکم چرا باید با نهان کردن خود، از انجام وظیفه در برابر حقوق رعیت استنکاف کند؟ (فَفِيمَ اِحْتِجَابُكَ مِنْ وَاجِبِ حَقٍّ تُعْطِيه)
8) اگر حاکمان در دسترس باشند اکثر مشکلات مرم با کمترین زحمت و هزینه به دست آنان قابل حل است (أَكْثَرَ حَاجَاتِ النَّاسِ إِلَيْكَ مِمَّا لَا مَئُونَةَ فِيهِ عَلَيْك)
#با_معارف_نهج البلاغه 230
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵عامل پنهان ریزش آشکار یاران علی علیه السلام
وقتی خبر صفآرایی خوارج در برابر علی علیه السلام و ماجرای جنگ نهروان به گوش معاویه رسید، معاویه با بزرگان سپاه علی علیه السلام، مانند اشعث بن قیس مکاتبه کرد و آنقدر به آنها وعدههای رنگارنگ و اموال هنگفت داد که قلبهایشان به معاویه تمایل یافت و دیگر انگیزهای برای پیوستن به سپاه علی نداشتند.
چنین بود که هرچه علی علیه السلام به آنها گفت در گوششان فرونرفت و هرچه آنها را برای جنگ با معاویه فراخواند، به ندایش پاسخ درخوری ندادند! بدین جهت بود که معاویه همیشه میگفت: بعد از صفین دیگر بدون سپاه و فارغ از دشواریهای جنگی با علی جنگیدم!
📚 أنساب الأشراف، ج2، ص:383 (چاپ زكار، ج3، ص:156)
📖پ ن:
و حدثني هشام بن عمار الدمشقي أبو الوليد، حدثني صدقة بن خالد، عن زيد بن واقد، عن أبيه، عن أشياخهم: ان معاوية لما بويع و بلغه قتال عليّ أهل النهروان، كاتب وجوه من معه مثل الأشعث بن قيس و غيره، و وعدهم و منّاهم و بذل لهم حتى مالوا إليه و تثاقلوا عن المسير مع علي عليه السلام فكان يقول فلا يلتفت إلى قوله و يدعو فلا يسمع لدعوته، فكان معاوية يقول: لقد حاربت عليا بعد صفين بغير جيش و لا عناء أو قال: و لا عتاد.
#با_معارف_نهج البلاغه 231
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵تهمت زن بارگی به حسن بن علی
دکتر زکی مبارک اندیشمند معاصر مصری، فارغ التحصیل الجامعة المصریة و دانشآموخته دانشگاه سوربن پاریس، که به اقتضای تحقیق در تاریخ ادبیات عربی و تاریخ تصوف اسلامی، بناچار در تاریخ قرون اولیه اسلامی، پژوهش کرده، درباره اتهامی که بنیامیه به امام مجتبی سلام الله علیه، زدند نوشته است:
✍️عجیب این است که بنیامیه با یک ترفند هوشیارانه بینظیر میخواستند با حسن بن علی بجنگند. میخو استند او را متهم کنند به ضعف اخلاق و علاقهمندی به فسق و فجور. وقتی دیدند این اتهام فسق و فجور به این خاندان نمیچسبد، شایعه کردند که او از طریق حلال، زنبازی میکند! یعنی یک روز یا نیمروزی با زنی ازدواج میکند، از او کامجویی میکند بعد او را طلاق میدهد و به سراغ زنی زیباتر میرود!
من تعجب میکنم که هاشمیها چرا با این تهمت مقابله نکردند؟
بنیامیه با علی بن ابیطالب رفتار بدتری کردند! او را به شکمبارگی (البطنة) و بیتدبیری (ضعف الرأی) متهم کردند و در مقابل درباره معاویه ترویج کردند که سیاستمداری زیرک است!
📚زکی مبارک کتاب المدائح النبویة ص 58 و 59
#مناسبتی، شماره76
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵شیخ عباس قمی؛ تفاوت نهج البلاغه با سایر کتابها
🖇در قرن چهارم هجری سبکی از متون مصنوع و مکلف و آگنده از فنون و آرایههای ادبی در ادب عربی رایج شد که «مقامه» نامیده میشد. هر مقامه یک داستان پندآموز و پر از آرایههای ادبی بود و یک کتابِ مقامات، مشتمل بر تعدادی از این مقامهها بود. کتاب مقامات بدیع الزمان را نخستین مقامهی نوشته شده در زبان عربی میدانند. از دیرباز به دانشجویان و طلاب تکلیف میشد که برای تسلط بر ادبیات باید به یادگیری و حفظ کتب مقامات بپردازند.
🔻ابن خلکان نقل کرده است که روزی محمد بن محمد صقلی در جامع بصره، حریری (نویسنده کتاب مقامات حریری) را دید که تشنگان علوم ادبی از او علم اخذ میکردند وقتی از هویت او پرسید، بدو گفتند: او شخصی است که تعدادی داستان دروغین جعل کرده و به مردم املاء میکند! چنین شد که محمد صقلی از حریری اجتناب کرد.
↩️شیخ عباس قمی ره پس از نقل همین ماجرای برخورد محمد صقلی با حریری، نوشته است:
من نیز در عنفوان جوانی شیفته مطالعه کتاب مقامات حریری بودم اما خداوند به برکت مطالعه احادیث اهل بیت علیهم السلام بر من منت نهاد و بر من آشکار شد که خواندن این قبیل کتب موجب سیاهی قلب و از بین رفتن صفای باطن میشود و اگر انسان، طالب فصاحت و بلاغت و حکمت و موعظه باشد باید به کتاب نهج البلاغه بپردازد چرا که تفاوت نهج البلاغه با سایر کتب مانند تفاوت علی علیه السلام با سایر انسانها است؛ چنانکه گفتهاند:
علي الدر والذهب المصفى
وباقي الناس كلهم تراب
📚(الکنی و الالقاب، ج 2 ص 179؛ ذیل عنوان حریری)
#با_شیفتگان_نهج 60
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
در جنگ گرم، وقتی یکی از شهرهایت سقوط میکند و به دست دشمن میافتد، نمیتوانی خودت از دور شهر خودت را به موشک ببندی و بگویی شهری که برای من نباشد و به دست دشمن بیفتد، همان بهتر که ویران شود. بلکه موقتاً عقبنشینیِ تاکتیکی میکنی، آماده میشوی و با برنامهریزی دقیق، عملیات میکنی و شهر خودت را دوباره فتح میکنی. ما در خرمشهر چنین کردیم.
🔸در جنگ نرم هم اگر ذهن تعداد قابل توجهی از جوانان دههی هشتادی تو به وسیله دشمن غارت شد و قوه عاقلهی آنان به تصرف دشمن درآمد، چاره چیست؟ میخواهی بگویی جوانی که مَنِش و کُنِشِ او در تصرف دشمن باشد، نبودنش بهتر از بودنش است یا آنکه بر روی او عملیات شناختی میکنی و سعی میکنی دوباره ذهن او را فتح کنی و از تصرف دشمن خارج بکنی؟ میخواهی او را به دار بکشی یا تلاش میکنی عقربهی قطبنمای ذهنی او را به سوی خودت متمایل بکنی و قضاوت او درباره دولت و ملتش را تغییر بدهی؟
◀️بر این گمانم که تعداد قابل توجهی از جوانان دستگیر شدهی وقایع اخیر، نه مجازات کردنشان به مصلحت است و نه فرستادنشان به کانون اصلاح و تربیت! بلکه میتوان در جایی مانند اردوگاههای دانشآموزی، تحت هدایت و حمایت فکری و فرهنگی مجموعههایی که دانش و تجربه کار با جوانان را دارند، آنها را مدتی با مربیان کارکرده و باتجربه حوزوی دمساز کرد. آنان را مورد احترام و شفقت قرار داد و آتشی را که به جان ذهنشان افتاده خاموش کرد.
حسب اطلاع بنده، مربیان پخته و ظرفیت حوزوی خیلی خوبی برای کار با چنین جوانانی در کشور وجود دارد.
🔹 به برخی دوستان که دستشان به خرمای بلندای نخیل میرسید پیشنهادهایی دادهام. خدا کند این تهدید را به فرصتی اینچنین تبدیل کنند!
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵رعایت انصاف و عدالت حتی در اعتراض کردن
وَ أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَه إسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ وَ جَزِعْتُمْ فَأَسَأْتُمُ الْجَزَعَ وَ لِلَّهِ حُكْمٌ وَاقِعٌ فِي الْمُسْتَأْثِرِ وَ الْجَازِع.
«من واقعه او [عثمان] را با بیانى جامع براى شما توضيح مىدهم؛ عثمان استبداد ورزید و بر مردم ستم کرد و شما نيز بر او اعتراض کردید ولی اعتراض بدی کردید. خداوند درباره [هریک از] حاکم مستبد و معترضان حکمی دارد [که در قيامت جارى میگردد]»
👈 یکی از #حقوق_مردم این است که به حاکمان #اعتراض کنند اما مشکلی که در اغلب اعتراضات وجود دارد این است که معترضان معمولا دچار هیجانزدگی میشوند و نمیتوانند #انصاف و #عدالت را رعایت بکنند.
🔸در #خطبه_30، امام علیه السلام درباره اعتراض مردمی به #عثمان که منجر به قتل عثمان شد، توضیح همهجانبهای دادهاند و از سویی تأیید کردهاند که عثمان به مردم ظلم کرده از سوی دیگر نحوه اعتراض معترضان را نیز نپسندیده اند.
↩️این سخن امام ، نشان میدهد حتی در اعتراض به ستمگران هم نباید جانب انصاف و عدالت را از دست داد. عدالت طلبان باید توجه داشته باشند که #عدالت_طلبی و اعتراض معمولا در زمانی اجرا میشود که معترضان از دست #ظلم به تنگ آمدهاند و در چنین شرایطی پایبندی به انصاف و عدالت بسیار مشکل میشود.
#با_معارف_نهج، شماره 86
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
سلیمان کتانی:
درآمدن به «آستان سخنان علی بن ابی طالب» کم حرمت تر از درآمدن به محراب نیست.
#با_شیفتگان_نهج البلاغه ۶۱
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵عدالت طلبان در ترازوی عدالت
عدالت طلبان در جستجوی عدالت، حق مردم را از حاکمیت مطالبه میکنند. این کار برای عدالتطلبی لازم است اما کافی نیست چرا که اگر مردم حقوقی بر گردن حاکم اسلامی دارند حاکم اسلامی نیز حقوقی بر گردن مردم دارد. حق حاکم و حریم حاکم اسلامی، حق مهمی است که درباره آن گفته شده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» (دراسات فی ولایةالفقیه" ج 2 ص 592).به عبارت دیگر: حق بین حاکم و مردم یک حق دوسویه است.
عدالتطلبان وقتی به یکی از دو سویهی این حق، تأکید و از سویهی دیگرش غفلت کنند، از عدالت دور شدهاند.
🔻نمونههایی از سخنان امیرالؤمنین علیه السلام در تأکید بر دوسویگی حق حاکمیت و مردم:
1️⃣فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلَ الَّذِي لِي عَلَيْكُم از #خطبه216
(خداوند سبحان از طریق ولایت بر شما حق مرا بر گردن شما نهاده و برای شما نیز چنین حقی را بر گردن من نهاده است).
2️⃣و أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ #نامه_53
(... نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج میکنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیتهای اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام مینهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیفتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند).
3️⃣إذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ ...وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. #خطبه_167
(وقتی مردم #حق_حاکم را و حاکم [نیز] حق مردم را رعایت کند، حق در جامعه عزت پیدا میکند .... و طمع دشمنان بریده میشود).
چنیین مضمونی در پاسخ امام رضا(ع) به نامه محمد بن سنان، نیز بیان شده است. ایشان نیز علت حرمت فرار از جنگ را استخفاف امام عادل که خود موجب جرأت و اعتماد به نفس دشمن میشود، ذکر فرمودهاند. (حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين)
#با_معارف_نهج البلاغه 232
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵راز استناد امیرالمؤمنین به شعر امرؤالقیس در خطبه 162
1️⃣پدرامرؤ القیس در یک جنگ توسط دشمنان کشته شد. خودش از معرکه گریخت. در حال گریز، شترانش را هم غارت کردند و بردند. به رئیس یک قبیله پناه برد. او به امرؤالقیس گفت اسب و راحلهات را بده تا غارتگران شترهایت را تعقیب بکنم و شترانت را پس بگیرم. شیخ رفت ولی بدون اسب برگشت! چون دشمن اسب امرؤالقیس را نیز با ترفندی از شیخ دزدید! یعنی امرؤالقیس هم پدرش را از دست داده بود، هم شترانش غارت شده بود و هم حالا دیگر پیاده بود یعنی اسبش هم از دست رفته بود. در چنین حالتی امرؤالقیس قصیدهای سرود و خطاب به شیخ گفت:
«وَ دَعْ عَنْكَ نَهْباً صِيحَ فِي حَجَرَاتِه... : رها کن غارت آن شتران را که شهرتش در همه جا پیچید»
2️⃣امیرالمؤمنین نیز #خطبه_162 را در پاسخ ابندودان اسدی که در گرماگرم صفین از او درباره سقیفه و غصب خلافت توسط خلفا سوال میکرد، ایراد فرمودند. مشکل سؤال ابندودان این بود که سپاه امیرالؤمنین پر از فرماندهان و جوخههایی بود که شیخین را قبول داشتند! و طرح چنین سؤالی در این موقعیت میتوانست انسجام سپاه را به هم بزند!
حضرت پس از بیان این نکته که اینجا جای طرح این سؤال نیست به این شعر امرؤالقیس تمسک کردند و بعد فرمودند: آن سخنان را رها کن که مشکل امروز ما معاویه است (هَلُمَّ الْخَطْبَ فِي ابْنِ أَبِي سُفْيَان).
3️⃣به نظر میرسد امام با استناد به شعر امرؤالقیس میخواستند اشاره کنند که من با خلفا پدرکشی دارم (شهادت حضرت صدیقه)، شترانم را نیز غارت کردهاند (غصب فدک و خلافت) اما امروز مشکلم معاویه است که میخواهد مرا از کرسی خلافت پیاده کند. مسأله امروز را دریاب و سخن از اموری که امروز در اولویت نیست نگو.
#تقریب
#با_معارف_نهج البلاغه 233
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
19.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ / صبر برای هدف بزرگ تر✅
✍️صبر امیرالمومنین(ع) و استراتژی ایشان برای حفظ نظام ✅
.
.
🖥 برنامه #بیان_امیر
📅1401.7.17
🗣با کارشناسی #استاد_عشایری
✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨
🔹velayattv_archive ✨
🆔@velayattv
♦️لینک برنامه کامل در یوتیوب :
🌐https://youtu.be/0hAfKb9NAz8
♦️لینک برنامه کامل در آپارات :
🌐https://www.aparat.com/v/cFVZ3