eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ، شماره 7 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 ⁉️جز علی ع کسی شایسته نوشتن نبود! ⬅️جرج جرداق George Jordac محقق، شاعر و نمایشنامه نویس لبنانی و یکی از شیفتگان مکتب شیعه و عاشقان علی (ع) و استاد ادبیات و فلسفه اسلامی در دانشگاه بیروت بود. 📚وی 30 جلد کتاب تدوین کرده که مهمترین آن، «صوت العدالة الانسانیة» است. همزمان با اتمام تالیف این کتاب، جرداق نامه‌ای 📨 را به همراه یک نسخه از کتاب به محضر آیت الله ارسال می‌کند.آیت الله بروجردی از آن استقبال میکنند و توصیه میکنند که این کتاب ترجمه شود. جرج درآبان 1393 در88 سالگی درگذشت.🏴 🔵🔵🔵 درباره اینکه چرا در مورد شخصیت دیگری غیر از علی علیه السلام کتابی ننوشت، گفته است: 📣عده ای از اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می‌کردند که مثلا در مورد یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم. نه به این خاطر که بخواهم بگویم عُمَر یا کس دیگری بد است نه اصلا اینطور نبود بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی(ع) ننویسم. @banahjolbalaghe ⬇️⬇️⬇️👇⬇️⬇️⬇️
علامه محمدتقی جعفری *جرج جرداق شیفتگان مرام علی ع و کلام علی ع @banahjolbalage
بسم الله ، شماره 14 🌾🌴🍃🌻☘🌛 👈 حتی در میدان جنگ 3 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا .... 🖊به خدا سوگند جنگ [با شامیان] را یک روز هم به تأخیر نینداختم مگر اینکه طمع داشتم گروهی [از شامیان] به من ملحق شوند به وسیله من هدایت شوند و با نور من راه بیابند. این برای من مطلوبتر از آن است که در حال گمراهی به قتلشان برسانم. نکته👇 📝علی ع آنقدر به هدایت دشمن علاقه نشان می‌داد، که یارانش نیز از او الگو گرفته بودند.⏬ ✅در یکی از روزهای نبرد ، جوانى از لشكر خارج شد و به سوى لشكر امام عليه السّلام هجوم آورد. مرتّب شمشير مىزد و لعن مىكرد و دشنام مىداد و پیش می‌آمد. ⬅️ «هاشم مرقال» كه از صحابه معروف على عليه السّلام و در برخی ایام پرچمدار ميدان صفين بود، به او گفت: اى جوان روز قيامت بايد در برابر اين لعن و دشنامی که می‌دهی پاسخگو باشى و حساب اين پيكار را پس بدهى. ↖️جوان گفت: من به این دلیل با شما مىجنگم كه شنیده‌ام شما و رئيس شما (على عليه السّلام) نماز نمىخوانید و رئيس شما خليفه ما عثمان را كشته و شما هم او را يارى كرده ايد. ⬅️، ماجراى قتل را براى او شرح داد و براى او روشن کرد كه على عليه السّلام نخستين كسى بوده كه با پيامبر نماز گزارده و از همه مردم به دين خدا آگاهتر است و ياران او شب زنده دارانی کم‌نظیرند. سخنان «هاشم» جوان را منقلب كرد، صدا زد 📢اى بنده خدا، آدم صالحی به نظر میرسی. (و سخنانت نور صدق و راستى دارد) آيا راه توبه اى براى من سراغ دارى؟ ⬅️گفت: آرى به سوى خدا بازگرد، او توبه تو را مىپذيرد. جوان دست از جنگ كشيد و به سوی شام برگشت. مردى از شاميان 👹به او گفت: «اين مرد عراقى فريبت داد» جوان گفت: نه. نصيحتم كرد❗️ بهج الصباغة ج 10، ص 269 تا 272 @Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره18 (انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی ) 🔵پانزده توصیه امام علی علیه السلام درباره دعا:⏬⏬ 1.. خداوند به تو اجازه دعا کردن داده است : وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ 2.. ضمانت کرده که دعای تو را می شنود: وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ 3.. تا از او نخواهی، عطا نخواهد کرد و مادامیکه از او رحمت نخواهی بر تو رحمت نکند: وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِيُعْطِيَكَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ 4.. چیزی بین تو و خودش قرار نداده تا نتوانی با او حرف بزنی: وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُكَ عَنْهُ 5.. و تو را مجبور نساخته تا بین تو و او کسی وساطت کند: وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ 6.. صدای بلند و آهسته را از تو می شنود: فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ 7.. نیازها، مشکلات، همّ و غم و گرفتاری های خود را باو در میان بگذار و در کارها از او کمک بجوی: فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ 8.. چیزهایی را از او بخواه که جز او در برآوردنش قادر نیست مانند طول عمر، صحت و سلامتی و وسعت ررزق و روزی: وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ 9.. خداوند کلید های خزائن خود را در اختیار تو قرار داده و اجازه داده است هر لحظه به او نیاز داشتی صدایش کنی و درهای نعمت و رحمتش را به سوی خود بگشایی: ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ 10.. اگر استجابت دعای تو به طول انجامید نگران مشو چرا که امکان دارد در نیت خود خالص نبودی: فَلَا يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ 11.. گاه نیز عدم استجابت دعای تو اجری بیشتر و ثوابی جزیل برای توست: وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ لِيَكُونَ ذَلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ 12.. گاه نیز آنچه خواستی به صلاح تو نبوده و خداوند بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو عطا می کند: وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا 13.. گاه نیز خواسته تو به ضرر تو و دین توست که خداوند با استجابت نکردن آن، آن ضرر را از تو دفع می کند: أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِيهِ هَلَاكُ دِينِكَ لَوْ أُوتِيتَهُ 14.. پس سعی کن چیزی را طلب کنی که به نفعت باشد نه به ضررت: فَلْتَكُنْ مَسْأَلَتُكَ فِيمَا يَبْقَى لَكَ جَمَالُهُ وَ يُنْفَى عَنْكَ وَبَالُهُ 15.. پس مال و ثروت، نه برای تو می ماند و نه تو برای آن (یعنی مال و ثروت را درخواست مکن): فَالْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره19 (انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی) 🔵10نکته از امیرالمومنین علیه السلام در مورد و انابه⏬⏬ 1.. خداوند مانع توبه کردن بندگان نیست: وَ لَمْ يَمْنَعْكَ إِنْ أَسَأْتَ مِنَ التَّوْبَةِ 2.. صبر خداوند فراوان است و در عقوبت گنهکار عجله نمی کند: وَ لَمْ يُعَاجِلْكَ بِالنِّقْمَة ِ 3.. زمانی که کسی از گناه بازگردد او را سرزنش نمی کند: وَ لَمْ يُعَيِّرْكَ بِالْإِنَابَةِ 4.. انسان با هر گناهی مستحق این است که رسوا شود ولی خدا چنین نمی کند: وَ لَمْ يَفْضَحْكَ حَيْثُ الْفَضِيحَةُ بِكَ أَوْلَى 5.. خداوند سریع الرضاست و زود راضی شده و توبه را سریع می پذیرد: وَ لَمْ يُشَدِّدْ عَلَيْكَ فِي قَبُولِ الْإِنَابَةِ 6.. در پذیرفتن توبه از بندگان، جریمه ای مشخص نمی کند: وَ لَمْ يُنَاقِشْكَ بِالْجَرِيمَةِ 7.. هیچ کس را از رحمت خود محروم نمی کند: وَ لَمْ يُؤْيِسْكَ مِنَ الرَّحْمَةِ 8.. بلکه پاک شدن از گناه را ثواب تلقی می کند و برای توبه نیز ثواب می دهد: بَلْ جَعَلَ نُزُوعَكَ عَنِ الذَّنْبِ حَسَنَة ً 9.. آنقدر کریم است که برای هر کار قبیحی یک گناه و برای هر کار خوبی ده ثواب می نویسد: وَ حَسَبَ سَيِّئَتَكَ وَاحِدَةً وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشْراً 10.. در توبه و عذرخواهی را به روی بندگان گشوده است: وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ وَ بَابَ الِاسْتِعْتَاب @banahjolbalaghe
بسم الله در « ، شماره 14» این بخش از نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است👇 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا .... جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای طالبیان با نگاهی انتقادی به ترجمه‌ای که در ذیل این متن ارائه شده بود، برای بنده نوشته‌اند: ✍ برای شمارهٔ 14 ترجمه ای از خود ارایه می کنم که به نظرم ترجمه ای است دقیقتر و وفادارتر به مفاهیمی که به لحاظ لغوی در بطن الفاظ این عبارت خفته اند : ⬅️و روزی جنگ را واننهادم جز در حالی که من امید می بردم گروهی به(دست) من هدایت یافته و در شبانگاه (گمراهی که جایی را نمی بینند) بسوی نور من رو اورند و ان (هدایت که بعید به نظر می رسد ) نزد من محبوب تر از انست که انها را در حال گمراهیشان به هلاکت رسانم. ✔️باید توجه داشت که واو مابعد الا حالیه بوده ذلك اشاره به بعيد دارد. ازدیگرسوبه نظرم در ترجمه ها مفاهیم مستتر در تعشو الی ضويي به خوبي بازتابانده نشده است. @banahjolbalage
بسم الله ،‌ شماره 13 🌾🌺💐🌺🍃 : أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ در این جمله کلمه‌های «استتماما» و «استسلاما» و «استعصاما» از نظر نحوی برای کلمه «احمده» "مفعول‌له تحصیلی" هستند و در نتیجه بیان می‌کنند که حمد کننده با حمد کردن خداوند به سه مطلوب مهم دست می‌یابد:⏬⏬⏬ 1⃣به وسیله حمد الاهی از خدا می‌خواهد که نعمتهایش را بیفزاید(اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ)، 2⃣به وسیله حمد الاهی به مقام تسلیم بودن در برابر عزت الاهی دست می‌یابد(اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ)، 3⃣به وسیله حمد الاهی در درون خود قدرت پرهیز از معصیت را ایجاد می‌کند ( اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ). امام ع این سه عنصر را مفعول‌له برای حمد قرار داده‌اند تا به مخاطبشان بفهمانند که بین «حمد» و «این سه عنصر» چنین رابطه‌ای وجود دارد. توجه به این رابطه در عرصه ذهن، فهم ما را از مقوله «حمد» عمیق خواهد کرد چنانکه در عرصه عمل نیز حمد کردن الاهی اگر با توجه به این سه غایت باشد، حمد کردنمان را مؤثرتر و مفیدتر خواهد کرد. چنین مفهوم ارزشمندی که در عرصه ذهن و در عرصه عمل، آثار خوبی دارد متاسفانه مورد غفلت بسیاری از مترجمان قرار گرفته و بسیاری از آنان در ترجمه‌هایی که ارائه کرده‌اند، نتوانسته‌اند رابطه سیستمی موجود در بین و این سه عنصر را به درستی تبیین کنند. @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره8 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 مرحوم دشتی و جرج جرداق مرحوم در مقدمه ترجمه نهج البلاغه مینویسد:✍ «از آغاز تحصيلات حوزوى كه ترجمههاى موجود را مطالعه مىكردم و كاستىهاى مفهومى را مىيافتم، نگران و در فكر چاره انديشى بودم كه يكى از نوشتههاى مسيحى را خواندم كه اعتراف كرده بود: «جاذبههاى كلمات امام على عليه السّلام شورى در من ايجاد كرد كه 200 بار نهج البلاغه را مطالعه كردم». 😯😯 ⬅️چنان بر خود لرزيدم و به تعصّب و غرور اعتقادى من ضربه وارد شد كه تا مدّتى حالت عادّى نداشتم.‼️‼️ و بر خود نفرين میکردم كه چرا يك 200 بار نهج البلاغه را مىخواند امّا من كه خود را از شيعيان امام على عليه السّلام مىشمارم و ادّعاى محبّت و ولايت او را دارم به راستى چند بار نهج البلاغه را خواندهام و با مفاهيم ارزشمند آن به چه ميزان آشنايى دارم⁉️ ما كه در خانواده شيعه، از پدر و مادرى شيعه، و از خاندان شيعه و در كشور شيعيان قرار داريم، چرا بايد با نهج البلاغه بيگانه باشيم⁉️». @banahjolbalaghe
بسم الله 📢📢برشی از سخنرانی جناب استاد یوسفی غروی درباره ماجرای حذف مطاعن از بحارالانوار توسط آیت الله بروجردی👇⬇️👇👇⬇️👇 در روزگار مرجعیت آیت‌الله العظمی بروجردی، بنا بود به دست حاج شیخ محمد تقی آخوندي در قاهره دارالتقریبی تأسیس و فقه شیعه به الازهر مصر وارد شود، اما این طرح با مشکلات و کارشکنی‌های فراوانی روبه‌رو شد. برخی از کارشکنان و مخالفان تأسیس دارالتقریب، با عنوان کردن بعضی از نقاط چالشی و اشکال برانگیز درباره شیعه، تلاش می‌کردند مانع رسیدن شیخ محمد به اهداف تقریب مذهب اسلامی شوند. یکی از کارشکنی‌های مخالفان، بهانه‌جویی به دلیل چاپ کتاب بحارالانوار 📚در تهران بود؛ چرا که در جلد هشتم 8⃣آن چاپ، بر مسئله امامت امیر مؤمنان علی(ع) و ابطال خلافت و طعن خلفا بحث شده بود. در پی بهانه‌جویی‌ها علیه تأسیس دارالتقریب، به ناچار مرحوم شیخ محمد تقی قمی از قاهره به قم سفر کرد و نظر مرحوم آیت‌الله بروجردی را جهت برپایی تقریب به عنوان یک ضرورت جلب کرد و نهایتاً آیت‌الله بروجردی متنی را امضا کرد که جلد هشتم 8⃣بحارالانوار که شامل کتاب امامت و کتاب فتن و محن «کتاب الامامة و کتاب الفتن و المحن» می‌شود، تحقیق و چاپ نشود.✂️ بعد از امضای مرحوم آیت الله بروجردی به عنوان مرجع اعلای شیعه در آن زمان مبنی بر عدم تجدید چاپ جلد هشتم کتاب، عده‌ای از کارشکنان با بهانه‌جویی جدیدی مبنی بر اینکه احتمال چاپ این کتب از سوی بقیه مراجع شیعه یا دولت ایران وجود دارد، مانع راه‌اندازی دارالتقریب و ورود فقه شیعه به الازهر شدند. در پی این بهانه‌جویی بار دیگر، محمد تقی قمی از قاهره به خدمت مرحوم بروجردی در قم رسید و با اجازه از او به دربار محمد رضا شاه رفت و با امضایی از طرف محمد رضا پهلوی به عنوان شخص اول سیاسی مملکت مبنی بر ممنوعیت چاپ جلد هشتم بحارالانوار به قاهره بر گشت و بالاخره نظر آنان را جلب کرد. پس از انقلاب نیمی از جلد هشتم 📚بحارالانوار 📚که تنها کتاب امامت بود، به نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسید و نیم دیگر آن که کتاب فتن و محن بود، بر ممنوعیت چاپ باقی ماند. اوایل انقلاب، برخی که به تعبیر امام خمینی(ره) ولایتی‌هایی بی دیانت بودند، این توقف چاپ را به مرحوم امام خمینی و انقلاب نسبت داده و برخی از آنان به عمد حقایق را کتمان کردند. شخصی به نام عبدالزهراء حسینی که در ولایت خود درباره امیرمؤمنان علی(ع) دچار افراط شده بود، کتاب مطاعن «فتن و محن» بحارالانوار را نیز به روش تحقیقی شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به تحقیق درآورده بود و در دارالاضواء‌ بیروت با نام مستعار خود به چاپ رسانید. کتاب فتن و محن 📖در مجلدات 29 ، 30 و 31 چاپهای امروزی بحار آمده است و در جلد 31 و 95 بحارالانوار نشر دار الإحیاء التراث العربی، در کتاب‌های «فتن و محن» و «اعمال ایام و ماه‌ها» روایتی مبنی بر عید بودن نهم 9⃣ربیع‌الاول به سبب هلاکت عمر بن خطاب آمده است که به دلایل فراوانی، این روایت ساختگی است... ادامه مطلب در این لینک👇 http://www.dinpajoohan.com/article15999.html ،شماره11 @banahjolbalaghe