بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره17
🌾🌴🍃🌻☘🌛
خاستگاه فقر و پیامدهای آن
وَ إِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الْأَرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا وَ إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لِإِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلَاةِ عَلَى الْجَمْعِ وَ سُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ وَ قِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ. #نامه_53
ویرانی یک سرزمین [ناشی] از فقر اهل آن سرزمین است اهل آن سرزمین هم به فقط به خاطر این فقیر میشوند که حاکمان به جمع کردن [ثروت] بپردازند و نگران باقی ماندنِ [حکومت و ریاست خودشان] بشوند و از رویدادهای روزگار درس عبرت نگیرند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🔵امیرالمؤمنین ع در بحث جمع آوری مالیات، به حاکم تذکر میدهند که وقتی مؤدیان مالیاتی تقاضای تخفیف میکنند به آنها تخفیف بدهد و سپس برخی از فواید این تخفیف را برشمرده و در ادامه دو نکته مهم بیان فرموده اند:⏬
◀️نکته اول: عامل ویرانی یک سرزمین این است که اهالی آن سرزمین فقیر شوند
◀️نکته دوم: فقر نیز ریشه در سه عامل دارد:
1⃣سرگرم شدن حاکمان به ثروتاندوزی (إِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلَاةِ عَلَى الجمع)
2⃣نگران شدن حاکمان نسبت به بقای ریاستشان (سُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاء)
3⃣عبرت نگرفتن حاکمان از رویدادهای روزگار (قِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ)
#فقر
#اسباب_فقر
#آثار_فقر
#ثروت_اندوزی_مسئولان
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره18
🌾🌴🍃🌻☘🌛
#قیاس_امت_با_اهل_بیت_ممنوع، شماره3
#حكمة_316
🔵أنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ ...
من بزرگِ مومنان هستم.
#ابن_ابی_الحدید گفته است که این حدیث, یک حدیث نبوی بوده و پیامبر ص فرموده بود: «یا علی انت یعسوب المؤمنین».
در بین زنبورهایی که در یک گروه هستند به زنبوری که بزرگ آن گروه است یعسوب میگویند. یعسوب جایگاهی دارد که نمیشود زنبورهای دیگر را با او مقایسه کرد.
🔹حتی پیشوایان اهل تسنن نیز پذیرفتهاند که علی ع با کسی قابل مقایسه نبود مثلا؛⏬
🔹عبدالله، فرزند #احمد_بن_حنبل، روزی از پدرش درباره برتری خلفا بر یکدیگر پرسید.
احمد بن حنبل گفت: در خلافت، اول ابابکر، دوم عمر و سوم عثمان. عبدالله گفت: پس علی بن ابی طالب چه؟
احمد گفت: او از اهل بیتی است که هیچ کس با آنان مقایسه نمیشود (...فقال: يا بنيّ، علي بن أبي طالب من أهل بيتٍ لا يقاس بهم أحد). (مالقی، محمد بن يحيى، التمهيد والبيان في مقتل الشهيد عثمان، ص 176)
🔸#ابن_جوزی نیز این سخن احمد حنبل را نقل کرده اما افزوده است که [نه یک بار بلکه] هر وقت در مورد علی و اهل بیت (ع) سوالی مطرح میشد، احمد ابن حنبل همواره میگفت: اینان اهل بیتی هستند که هیچ کس با آنان مقایسه شدنی نیست. (و كان أحمد بن حنبل إذا سئل عن علي و أهل بيته قال: «أهل بيت لا يقاس بهم أحد») (ابوالفرج، ابن جوزی، تبصره ابن جوزی ص 377 (مجلس 31 فی فضل علی)
#مقام_اهل_بیت ع #اهل_سنت_و_اهل_بیت #تفضیل_خلفا
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 12
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
🔹9سخن حیرت انگیز علی ع🔹
📢صدوق در خصال از شعبی نقل کرده است که وی میگفت:
علی ع، نُه سخن ارتجالی (بالبداهه و بدون آمادگی قبلی) بیان کرده که این سخنان نُهگانه چشمهای بلاغت را از کاسه در آورده، گوهرهای حکمت و معرفت را یتیم کرده و همه ماسوی الله را از رسیدن به چنین مقامی محروم کرده است.
سه مورد از این سخنها در مناجات است و سه مورد از آنها در حکمت و سه مورد از آنها نیز در آداب است؛
🔵اما سه سخنی که در باب دعا ارائه کرده این است: «الهي كفى لي عزا أن أكون لك عبدا، و كفى بي فخرا أن تكون لي ربا، أنت كما أحب، فاجعلني كما تحب»
(خدایا برای عزتمندی من همین بس است که بنده تو باشم و برای افتخارات من همین کافی است که تو پروردگارم باشی. تو همان گونهای هستی که من دوست دارم پس مرا هم همان گونهای قرار بده که خودت دوست داری)
🔵اما سه سخنی که در حکمت و معرفت ایراد کرده است؛ «قيمةكلّ امرئ ما يحسنه، و ما هلك امرؤ عرف قدره، و المرء مخبوء تحت لسانه»، (قیمت هر انسانی به همان دانشی است که آن را خوب بلد است. کسی که قدر خودش را میداند هلاک نمیشود و مرد در زیر زبان خود نهان است)
🔵اما سه سخنی که در باب آداب است عبارت است از :
«امنن على من شئتَ تكن أميره، و احتج الى من شئت تكن أسيره، و استغن عمن شئت تكن نظيره. (بر هر کسی که میخواهی نعمت بده تا امیرش بشوی، به هر کس که میخواهی [اظهار] احتیاج بکن تا اسیر او بشوی، از هر کس که میخواهی بینیاز باش تا همتای او بشوی)
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 16
🌾🌺💐🌺🍃
🔵 نفی الشیئ بإیجابه و ترجمه
تَرَاهُ قَرِيباً أَمَلُهُ ... غَائِباً مُنْكَرُهُ حَاضِراً مَعْرُوفُه #خطبه_193
او را میبینی در حالی که آرزوهایش کوتاه و... منکرش غائب و معروفش حاضر است!
📢منظور از "غائب بودن منکر" چیست؟
یکی از آرایههای ادبی در زبان عربی «نفی الشیئ بإیجابه» است. بر اساس این آرایه عرب وقتی میخواهد یک چیزی را نفی کند گاهی بیانش را به گونهای میآراید که گویا تا حدودی اثباتش کرده است!
🔹امروالقیس وقتی میگوید: «لاحب لایهتدی بمناره» (شاهراهی که با منارهی آن هیچ کسی هدایت نمیشود) منظورش این است که این شاهراه اصلا مناری ندارد تا بتواند کسی را هدایت کند اما بیانش را به گونهای آراسته که خواننده میپندارد منار وجود دارد ولی هدایت نمیکند.
🔹🔸 قرآن وقتی میفرماید: «بهشتیان در بهشت سخن لغو نمیشنوند» (لا یسمعون فیها لغوا) به نظر میرسد که در آنجا سخن لغو وجود دارد ولی بهشتیان نمیشنوند در حالی که خداوند میخواهد بفرماید اصلا لغوی وجود ندارد تا آنان بخواهند بشنوند.
🔹🔸🔸از عبارت «غائباً مُنکَرُه» نیز در یک نگاه شتابزده، برداشت میشود که متقین منکراتی دارند و آن منکراتشان مخفی است! درحالی که مراد حضرت این است که متقین هیچ منکری ندارند.
❗️‼️ از آنجا که در زبان فارسی این آرایه وجود ندارد (یا خیلی کم وجود دارد) ترجمه تحت اللفظی این قبیل عبارات موجب میشود همان پندار نادرست در ترجمه شکل بگیرد. متاسفانه در بسیاری از ترجمهها این پندار نادرست به خواننده انتقال یافته است.
#نفی_الشیئ_بایجابه
@banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 12
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
#حکمت_402 : «لَقَدْ طِرْتَ شَكِيراً وَ هَدَرْتَ سَقْباً»
به پرواز درآمدی در حالیکه که تازه پر درآوردهای و بانگ برآوردی در حالیکه [هنوز] بچه شتری هستی.
در پست قبل (#بازیباییهای_نهج، شماره 11) نکاتی درباره این حدیث زیبا ارائه شد؛
و اینک چند نکتهی دیگر:
این جمله افزون بر ایجاز بسیار زیبایی که دارد، مشتمل بر توییخ و تنبیه و هشدار دادن به مخاطب است و میخواهد به مخاطب بفهماند که تلاش او تلاش بیهوده و نافرجامی است.
در زبان فارسی ضرب المثلِ «غوره نشده مویز شدهای» شبیه به همین جمله امام ع است.
@banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝یادداشت یک خواننده
🔷به مناسبت اینکه در دو هفته گذشته نکاتی درباره حکمت زیبای «طرت شکیرا» ارائه شد، جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسین ایرانی حدیث مشابهی را از کتاب شریف غرر برایمان فرستاده و خودشان نیز زحمت ترجمه آن را کشیده اند، در حدیث غرر نیز تعبیر «طرت... شکیرا» به کار رفته است:⏬
🌹 9969 . أَبْقِ لِرِضَاكَ [مِنْ رِضَاكَ] مِنْ غَضَبِكَ [لِغَضَبِكَ] وَ إِذَا طِرْتَ فَقَعْ شَكِيراً؛
🔹به هنگام خشم و عصبانیت، راهی برای بازگشت قرار بده [که اگر دوستی نمودی از او خجل و شرمسار نباشی] و چون [با بال و پر خشم] پریدی همچون جوجهی پر درنیاورده، زود فرود آی [ نه همچون عقاب در خشم و غضب اوج بگیری و در ان حالت بمانی]
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 14
#طرت_شکیرا
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره19
🌾🌴🍃🌻☘🌛
#قیاس_امت_با_اهل_بیت_ممنوع، شماره4
✍حضرت علی ع در پاسخ به نامه معاویه نوشتند:
فَيَا عَجَباً لِلدَّهْرِ إِذْ صِرْتُ يُقْرَنُ بِي مَنْ لَمْ يَسْعَ بِقَدَمِي وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ كَسَابِقَتِي الَّتِي لَا يُدْلِي أَحَدٌ بِمِثْلِهَا #نامه_9
(و شگفتا از روزگار! مرا قرين كسى ساخته كه هرگز چون من براى اسلام قدمى برنداشته و او مثل سابقه مرا [هم] نداشته است، سابقه اى كه هیچ احدی بدان دسترسی ندارد)
🔷در بین اهل سنت نیز مقایسه ناپذیری علی ع با دیگران امر پذیرفته شدهای بود.
🔹 آوردهاند عبدالله پسر عمر بن خطاب وقتی میخواست صحابه را با یکدیگر مقایسه کند، میگفت: علی بن ابی طالب از اهل بیتی است که هیچ کس را نباید با آنان مقایسه کرد.
🔹او بر اساس آیهی «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» (الطور: 21) (و فرزندان مؤمنانى را كه از آنان با ايمان، پيروى كردهاند به آنان مىپيونديم) معتقد بود که خداوند ذریه پیامبر(ص) را به پیامبر ص ملحق کرده و علی بن ابی طالب را نیز در شمار ذریه پیامبر (ص)میدانست.
(الطبری، أحمد بن عبد الله، ذخائر العقبى في مناقب ذوى القربى ج 1 ص17)
#مقام_اهل_بیت ع #اهل_سنت_و_اهل_بیت
@Banahjolbalaghe