eitaa logo
بانوان فرهیخته ی فلارد
142 دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
377 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/hosseini12345
مشاهده در ایتا
دانلود
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۳۷ وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَ دَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ : و مشرقها و مغربهاى پر برکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم. و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقّق یافت. و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهاى مجلّل) مى ساختند، و آنچه از باغهاى داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم! : سرانجام دردناک قوم فرعون پس از نابودى قوم فرعون و در هم شکستن قدرت آنها، بنى اسرائیل که سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگى به سر مى بردند، وارث سرزمین هاى پهناور آنها شدند، آیه فوق به همین معنى اشاره کرده، مى فرماید: مشرق ها و مغرب هاى پر برکت زمین را به ارث در اختیار جمعیت مستضعف و استعمار شده قرار دادیم(وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَکْنا فیها). همان طور که سابقاً هم اشاره کرده ایم ارث در لغت به معنى مالى است که بدون تجارت و معامله از کسى به کسى مى رسد، اعم از این که از مردگان باشد یا از زندگان. یَسْتَضْعَفُون از ماده استضعاف معادل کلمه استعمار است که در عصر و زمان ما به کار مى رود و مفهوم آن این است که: قومى ستم پیشه، جمعیتى را تضعیف کنند تا بتوانند از آنها در مسیر مقاصدشان بهره کشى نمایند. منتها با کلمه استعمار این تفاوت را دارد، که استعمار ظاهرش به معنى آباد ساختن است و باطنش به معنى ویرانگرى، ولى استضعاف ظاهر و باطنش هر دو یکى است! تعبیر به کانُوا یَسْتَضْعَفُون اشاره به این است که: فرعونیان به طور مداوم آنها را در ضعف و ناتوانى نگه مى داشتند، ضعف و ناتوانى فکرى، و اخلاقى و اقتصادى از هر نظر و در تمام جهات. و تعبیر به مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَها: مشرق ها و مغرب هاى زمین اشاره به سرزمین هاى وسیع و پهناورى است که در اختیار فرعونیان بود; زیرا سرزمین هاى کوچک، مشرق ها و مغرب هاى مختلف و به تعبیر دیگر افقهاى متعدد ندارد، اما یک سرزمین پهناور، حتماً اختلاف افق و مشرق ها و مغرب ها ـ به خاطر خاصیت کُرویت زمین ـ خواهد داشت، به همین دلیل است که ما این تعبیر را کنایه از وسعت سرزمین فراعنه گرفتیم. و جمله بارَکْنا فِیْها اشاره به آبادى فوق العاده این منطقه، یعنى مصر و شام است، که هم در آن زمان، و هم در این زمان، از مناطق پر برکت دنیا محسوب مى شود، و به طورى که بعضى از مفسران نوشته اند در آن روز کشور فراعنه به قدرى وسعت داشت که سرزمین شامات را هم در بر مى گرفت. بنابراین، منظور، حکومت بر تمام کره زمین نبوده است; زیرا این موضوع مسلماً بر خلاف تاریخ است، بلکه منظور، حکومت بنى اسرائیل بر سراسر سرزمین فراعنه مى باشد. ✍تهیه و تنظیم : عاشوری
حضور در انتخابات هم واجب شرعی است هم عقلی، شرعی به دلیل آنکه این نظام که با تقدیم شهیدان به وجود آمده است حفظ آن واجب است و عقلی است چون عقل می‌گوید ، انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و انسان عاقل نباید درباره سرنوشت خود بی تفاوت باشد. 📍آیت الله نوری همدانی ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
بر اساس سوالات از دفتر رهبر معظم انقلاب ┈┄┅═✾•🇮🇷•✾═┅┄┈
16.jpg
2.75M
بر اساس سوالات از دفتر رهبر معظم انقلاب
16.jpg
2.75M
بر اساس سوالات از دفتر رهبر معظم انقلاب ┈┄┅═✾•🇮🇷•✾═┅┄┈
🏴 💢 امام کاظم علیه السلام، عابدترین مردم 🟢 عبدالله قزوینی نقل می کند روزی بر فضل بن ربیع، در حالی که بر بام خانه ای (زندان مخفیانه ای که در پوشش خانه قرار داشت،) نشسته بود، وارد شدم. زمانی که من را دید، صدایم زده و گفت: از این روزنه نگاه کن و ببین چه می بینی؟ وقتی نگاه کردم، گفتم: لباسی را می بینم که بر زمین افتاده است. گفت: با دقت نگاه کن! وقتی بیشتر دقت کردم، گفتم: گویی انسانی است که در حال سجده به زمین افتاده. گفت: او را می شناسی؟ گفتم: نه. گفت: این موسی بن جعفر علیه السلام است که من شب و روز مواظب حالات او هستم و او را جز به این حال که می بینی، نمی یابم. 🔻 وقتی نماز صبح را اقامه می کند تا طلوع آفتاب مشغول تعقیبات است ، آن گاه به سجده می رود و به همان حال باقی است تا ظهر و به کسی سپرده است که هنگام ظهر را به او خبر دهد، آن گاه بدون تجدید وضو مشغول نماز ظهر و عصر و نافله آن می شود و باز به سجده می رود تا غروب آفتاب. بعد از نماز مغرب و عشاء و تعقیبات آن افطار می کند و بعد از آن تجدید وضو نموده به سجده می رود، بعد از سجده طولانی، به بستر خواب رفته [مختصری می خوابد] و بعد از بیداری و تجدید وضو، مشغول عبادت و نماز می شود تا اذان صبح. از آن روزی که او را نزد من آورده اند، پیوسته کار و عادتش این است و چیزی جز عبادت از او ندیده ام. 📚 امالی صدوق، کتابچی، ص147. 📚 جهت مطالعه بیشتر لینک زیر را کلیک کنید: 🌐 https://btid.org/fa/news/2793 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🏴 ✍️ مواجهه امام کاظم (ع) با فضای تقیه و دشمنی 🔺 بر خلاف امام باقر و امام صادق علیهماالسلام که از آزادی نسبی بیشتری برخوردار بودند، امام کاظم علیه السلام از همان لحظه ای که مقام جانشینی و خلافت الهی را بر عهده گرفتند، به دلیل وجود خفقان شدید و فضای ضد شیعی، نتوانستند خویشتن را آزادانه به عنوان امام شیعیان معرفی کنند. 🔹 هنگامی که یکی از شیعیان پس از بیعت با امام کاظم علیه السلام از ایشان اجازه خواست تا دیگر شیعیان را نیز برای بیعت به محضر امام بیاورد، امام علیه السلام پاسخ دادند: «هر يک از شیعیان را كه می دانى به مسیر هدايت و حقیقت متمایل است، مقام امامت را به آنان معرفى كن و از آنها پيمان بگیر که این مقام و صاحب آن را همه جا و نزد همه كس ابراز نکنند که سرانجام به هلاكت منجر می شود». 🔺 سپس امام علیه السلام برای اهمیت این مطلب، به گلوى خویش اشاره فرمود که نشان از کشته شدن است. 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
D1738090T17086942(Web).mp3
20.49M
🏴 🔊 💠 صبر و کظم غیظ در سیره زندگانی امام کاظم (ع) 🎙️ 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
رهنمودهای تربیتی امام کاظم.pdf
1.03M
🏴 🏷رهنمودهای تربیتی امام کاظم علیه السلام فهرست مطالب 🔷گام نخست در تربیت 🔷صالح بودن 🔷کفو بودن 🔷عاطفه همسر 🔷عفاف و پاکدامنی همسر 🔷احترام به فرزند 🔷فرزندان و محبت 🔷کودک و وابستگی به والدین 🔷وفا به وعده 🔷کودکان و نماز 🔷فرزندان و بستر استراحت 🔷فرزندان و مسوولیت 🔷ناآرامی کودکان 🔷تفاوت آری، تبعیض هرگز 🔷موقعیت اجتماعی فرزندان 🔷والدین و موعظه فرزندان 🔷مسافرت خانوادگی 🔷تربیت از تولد تا مرگ 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
14-mandegari-azadi(www.rasekhoon.net).mp3
3.5M
🏴 💠تلنگر امام کاظم (ع) بر شخصی که اهل موسیقی حرام و عیاشی بو 🎙 استاد ماندگاری 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
روضه امام موسی بن جعفر کوثری.mp3
4.58M
🏴 🚩 السلام علیک الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ 🎤کوثری 📝مرثیه امام موسی بن جعفر علیه السلام 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 🏷 قرائت صلوات خاصه امام کاظم(ع) 🤲اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ‏ 🤲النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ‏ 🤲اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ 🤲و كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ‏ 🤲ربِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏ 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 📎 📎 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
🥀 امشب، شب عزای امام عالمین است دل را هوای قبر غریب کاظمین است باب الحوائج امشب، حاجت روا گردیده مهدی(عج) به یاد جدش، صاحب عزا گردیده 🥀 (ع)🖤 🥀
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۳۷ وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَ دَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ : و مشرقها و مغربهاى پر برکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم. و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقّق یافت. و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهاى مجلّل) مى ساختند، و آنچه از باغهاى داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم! : سرانجام دردناک قوم فرعون پس از نابودى قوم فرعون و در هم شکستن قدرت آنها، بنى اسرائیل که سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگى به سر مى بردند، وارث سرزمین هاى پهناور آنها شدند، آیه فوق به همین معنى اشاره کرده، مى فرماید: مشرق ها و مغرب هاى پر برکت زمین را به ارث در اختیار جمعیت مستضعف و استعمار شده قرار دادیم(وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَکْنا فیها). همان طور که سابقاً هم اشاره کرده ایم ارث در لغت به معنى مالى است که بدون تجارت و معامله از کسى به کسى مى رسد، اعم از این که از مردگان باشد یا از زندگان. یَسْتَضْعَفُون از ماده استضعاف معادل کلمه استعمار است که در عصر و زمان ما به کار مى رود و مفهوم آن این است که: قومى ستم پیشه، جمعیتى را تضعیف کنند تا بتوانند از آنها در مسیر مقاصدشان بهره کشى نمایند. منتها با کلمه استعمار این تفاوت را دارد، که استعمار ظاهرش به معنى آباد ساختن است و باطنش به معنى ویرانگرى، ولى استضعاف ظاهر و باطنش هر دو یکى است! تعبیر به کانُوا یَسْتَضْعَفُون اشاره به این است که: فرعونیان به طور مداوم آنها را در ضعف و ناتوانى نگه مى داشتند، ضعف و ناتوانى فکرى، و اخلاقى و اقتصادى از هر نظر و در تمام جهات. و تعبیر به مَشارِقَ الأَرْضِ وَ مَغارِبَها: مشرق ها و مغرب هاى زمین اشاره به سرزمین هاى وسیع و پهناورى است که در اختیار فرعونیان بود; زیرا سرزمین هاى کوچک، مشرق ها و مغرب هاى مختلف و به تعبیر دیگر افقهاى متعدد ندارد، اما یک سرزمین پهناور، حتماً اختلاف افق و مشرق ها و مغرب ها ـ به خاطر خاصیت کُرویت زمین ـ خواهد داشت، به همین دلیل است که ما این تعبیر را کنایه از وسعت سرزمین فراعنه گرفتیم. و جمله بارَکْنا فِیْها اشاره به آبادى فوق العاده این منطقه، یعنى مصر و شام است، که هم در آن زمان، و هم در این زمان، از مناطق پر برکت دنیا محسوب مى شود، و به طورى که بعضى از مفسران نوشته اند در آن روز کشور فراعنه به قدرى وسعت داشت که سرزمین شامات را هم در بر مى گرفت. بنابراین، منظور، حکومت بر تمام کره زمین نبوده است; زیرا این موضوع مسلماً بر خلاف تاریخ است، بلکه منظور، حکومت بنى اسرائیل بر سراسر سرزمین فراعنه مى باشد. ✍تهیه و تنظیم : عاشوری
آنگاه مى فرماید: وعده نیک پروردگار تو در زمینه پیروزى بنى اسرائیل ـ به خاطر صبر و استقامتى که نشان دادند ـ تحقق یافت (وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى عَلى بني إِسْرائیلَ بِما صَبَرُوا). و این همان وعده اى است که در آیات قبل (آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ همین سوره) به آن اشاره شده است. گر چه در این آیه، تنها از بنى اسرائیل و سرانجام استقامت آنها در برابر فرعونیان سخن به میان آمده ولى به طورى که از آیات دیگر قرآن استفاده مى شود، این موضوع اختصاص به قوم و ملتى ندارد، بلکه هر جمعیت مستضعفى به پا خیزند، براى آزادى خود از چنگال اسارت و استعمار کوشش کنند و در این راه استقامت و پایمردى نشان دهند، سرانجام پیروز خواهند شد، و سرزمین هائى که به وسیله ظالمان و ستمگران اشغال شده است آزاد مى گردد. و در پایان آیه اضافه مى کند: ما قصرهاى زیباى فرعون و فرعونیان و کاخ هاى مجلل و بناهاى پر زرق و برق و جالب آنها و همچنان باغات پرشکوهشان را نابود ساختیم(وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُونَ). صنع آن چنان که راغب در کتاب مفردات گفته (غالباً) به معنى کارهاى جالب مى آید، و در آیه فوق به معنى معمارى هاى زیبا و چشمگیر عصر فرعونیان آمده است. یَعْرِشُونَ در اصل، به معنى درختان و باغ هائى است که به وسیله نصب داربست ها برپا مى شوند و منظره زیبا و پرشکوهى دارند. دَمَّرْنا از ماده تدمیر به معنى هلاک کردن و نابود ساختن است. ✅در اینجا این سؤال پیش مى آید که: ❓نابودى این کاخ ها و آن باغ ها: 1⃣ با چه وسیله بوده؟ 2⃣چه ضرورتى داشته است؟ در پاسخ مى گوئیم: بعید نیست زلزله ها و سیلاب هاى جدیدى این وضع را ایجاد کرده باشد و ضرورت آن از اینجا روشن مى شود که تمام فرعونیان در دریا غرق نشدند بلکه خود فرعون و جمعى از خاصان و لشکریان او که در تعقیب موسى(علیه السلام) بودند از میان رفتند، و مسلماً اگر قدرت مالى و اقتصادى باقى ماندگان که تعداد نفوس آنها در سراسر مصر بسیار زیاد بود بر جا مى ماند باز توانائى این را داشتند که بنى اسرائیل را در هم بکوبند و یا لااقل مزاحمت هاى بزرگى براى آنها فراهم سازند، اما تهى شدن دست آنها از این وسائل سبب شد که براى همیشه به طغیانگرى آنها خاتمه داده شود. ✍تهیه و تنظیم : عاشوری