eitaa logo
💚 با قرآن و عترت 💚
146 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
807 ویدیو
30 فایل
کانال نشر آموزه های دینی'' بیائیم غرق در برنامه های خدا بشویم . ارتباط با مدیر ( طرح سؤالات ، پیشنهادات و انتقادات ) : @mesbaholhoda14 امام علی علیه السلام:ای مؤمن! این علم و ادب است که بهای وجود توست؛پس تلاش کن که این بها را به دست بیاوری و یاد بگیری.
مشاهده در ایتا
دانلود
🟠👈 کار عاقلانه ! قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام ... فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَيْهَا فَإِنَّ لِلْقِيَامَةِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَةٍ ثُمَّ تَلَافِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ . «الکافی ، ج8 ص 143».  این قاعده کلی است که به ما دستور دادند خودتان را زیر حساب و کتاب بکشید قبل از آن که شما را زیر حساب و کتاب بکشند. 👌🍃 خیلی حرف مهمی است و بسیار کار عاقلانه ای است که خودمان را سبک و سنگین کنیم، سود و زیان خودمان را محاسبه کنیم. ببینیم چقدر کار خوب کردیم ، چقدر کار بد کردیم. در این محاسبه معمولاً انسان کم می آورد ، چه در محاسبه روز به روز و چه در محاسبه سالانه ، معلّمان اخلاق و سلوک یکی از وظایفی که به عهده شاگردانشان می گذاشتند همین محاسبه و مراقبه است. ⚡️🍃 اگر من و شما خودمان پیش قدم شدیم و خودمان را محاسبه کردیم علی القاعده در صدد علاج بر می آییم. و علاجش هم استغفار است. استغفار ستون گناهان را فرو می ریزد. وقتی محاسبه نکردیم یادمان می رود . گناه مثل بیماری ما را می خورد و ازبین می برد و گاهی در دنیا هم یقه مان را می گیرند و از ما حساب می کشند. ⚡️🍃 بنابراین، این قاعده خیلی مهم و مورد استتفاده است. در قیامت پنجاه ایستگاه وجود دارد که در هر یک هزار سال معطلی داریم و باید جواب دهیم. 📒[ شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظلّه العالی) در مقدمه درس خارج 12/10/1396 ] 💠مقام معظم رهبری (حفظه الله) @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
Kashani-30.mp3
3.51M
🟢خفتگان خسته، منتظران نشسته 💠حجت الإسلام حامد کاشانی @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
زوج های سالم همیشه بی عیب و نقص نیستند☘ ۱.گاهی اوقات باهم بحث وجدل نیز میکنند ۲.همیشه حرف های بی نقص نمیزنند ۳.همیشه به طور کامل گوش نمیدن ۴.گاهی اوقات ممکنه احساست هم روهم جریحه دارکنند ۵.برای بهتر شدن تلاش می کنند نه کمال ۶.می دونن چجوری اوضاع رو بهتر کنند ۷.متعهدن که رشد کنند و در راستای اون تلاش کنند 《تفکر کمال گرایی و ایده آل گرایی مطلق را کمرنگ کنید و با اولین بحث یا خطا از همسرتان، روی رابطه خط قرمز نکشید، اختلاف میان تمام زوجین سالم یک امر طبیعی است و آنچه مهم است نحوه حل مشکل و اختلاف است》 @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰 از چه می پرسند! ✅روزی ابو حنیفه به محضر امام صادق علیه‌السلام آمد. ✅امام فرمود: شنیده‏ام که این آیه را ((ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم)) در روز قیامت به طور حتم از نعمتها سؤال می‏شوید. [سوره تکاثر، آیه ۸] ✅چنین تفسیر می‏کنی که: خداوند مردم را از غذاهای لذیذ و آبهای خنک مؤاخذه و بازخواست می‏کند. ✅ابوحنیفه گفت: درست است من این آیه را این طور تفسیر کرده‏ام. ✅امام فرمود: اگر مردی تو را به خانه‏اش دعوت کند و با غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند و بعد برای این پذیرایی به تو منت بگذارد، درباره‏ی چنین کسی چگونه قضاوت می‏کنی؟ ✅ابوحنیفه گفت: می‏گویم آدم بخیلی است. ✅امام فرمود: آیا خداوند بخیل است تا اینکه در روز قیامت در مورد غذاهایی که به ما داده ما را بازخواست کند؟ ✅ابوحنیفه گفت: پس مقصود از نعمت‌هایی که قرآن می‏گوید انسان مؤاخذه می‏شود چیست؟ ✅امام فرمود: مقصود آن نعمت ولایت ما اهل‏ بیت است. روز قیامت از ولایت ما قرار است سوال شود. 📒[مستدرک الوسائل ج ۱۶ ص ۲۴۷] @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔸🔹🔸🔹🔸
016.mp3
6.24M
🟢سخنرانی معرفتی(۱۶) 🔰احکام خمس 💠عالم ربانی مرحوم آیت الله عبدالکریم حق شناس اعلی الله مقامه @baquranvatrat 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@baquranvatrat 🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽
🟢تفسیر قرآن 💠تفسیر آیه : ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدًى لِلْمُتَّقينَ (۲) 🔸لغت و اعراب: 🔹هدايت ويژۀ متقين ✅ذلِكَ اشاره به دور است، و آن مبتدا و خبرش لا ريب فيه است و هدًى خبر دوم است. وجوه ديگرى نيز در اعراب اين جملات گفته شده كه ما اظهر و اتقن را اختيار كرديم. ✅تفسير: «ذَ لِكَ الْكِتَابُ» اشاره به علوّ مقام و دورى رتبه و منزلت اين كتاب از افق افكار عامّه يا از درك نفوس خبيثه است. يعنى: اين كتابِ برتر و والاتر و رفيع المنزله، هيچ شك و ترديدى در آن نيست. مراد از «كتاب» حقيقت قرآن است، يعنى نفس كلام الهى و محتواى آن كه رهين الفاظ و كتابت نيست. و اطلاق كتاب بر آن به لحاظ آن است كه از ازمنۀ بسيار قديم در لوح محفوظ الهى، مكتوب و مندرج بوده و در زمان نزولش مكتوب بالقوّه نسبت به زمان هاى آينده تا پايان عمر بشر بوده است. ✅«لَا رَيْبَ فِيهِ» يعنى: ترديدى در آن نيست، مراد آن است كه صاحب هر عقل سليم و فطرت پاك و وجدان سالم و غيرمتأثّر از انحرافات محيط خارج، اگر به نظر دقت و انصاف در آن بنگرد، در حقانيت آن شك نمى كند و به عظمت تنظيم كنندۀ آن و صدق آورندۀ آن و به كمال متانت و حكمت، و كثرت علوم و معارف، و علوّ محتوا، و غزارت مندرجاتِ آن يقين پيدا مى كند. و يا آن كه هر انسانى كه مسبوق به انكار و عناد نباشد مانند مشركانِ بى غرض، پس از مشاهدۀ حالات آورنده و معاينۀ معجزات او قهراً به صدق آن اذعان مى كند. ✅«هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» يعنى: اين كتاب سراپا هدايت و راهنمايى است براى كسانى كه اهل تقوا و داراى اوصاف پنج گانه يا شش گانه اى هستند كه در آيۀ بعد ذكر شده است: ايمان به غيب، اقامۀ نماز، انفاق از دارايى خود، ايمان به اسلام و قرآن محمّد صلى الله عليه و آله، ايمان به كتاب‌ها و شرايع آسمانى گذشته و يقين به آخرت. ✅در اينجا اشكالى مطرح است و آن اينكه اگر متعلّق هدايت، اهل تقوا و واجدين امور مذكور هستند پس آنها خود هدايت يافته اند و هدايت قرآن نسبت به آنها تحصيل حاصل است. پاسخ آن كه: مراد، متّقين بالاستعدادند يعنى كسانى كه به خاطر داشتن عقل سليم و وجدان سالم و آلوده نشدن روحشان به پليدى كفر و شرك، استعداد ذاتى براى تقوا دارند. لذا مى بينيم كه اوصاف مذكور به عنوان فعل ماضى يا اسم فاعل ذكر نشده (مانند هُدىً لِلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ ءامَنوُا بِالْغَيْبِ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ، يا هُدًى لِلْمُتَّقِينَ الْمُؤْمِنِينَ بِالْغَيْبِ وَ الْمُقِيمِينَ لِلصَّلاةِ) بلكه به عنوان فعل مضارع آمده است و گويى عبارت چنين است: هُدىً لِلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤمنونَ اذا عُرِضَ عَلَيهِمُ الايمان. و معنى جمله اين است: اين كتاب هدايت است براى آنان كه تقواى ذاتى دارند به گونه اى كه چون ايمان و امور ديگر بر آنها عرضه شود مى پذيرند، به آن ايمان مى آورند و اقامۀ نماز مى كنند. چنان كه نيروى عقل نيز در جايى كه قرآن نباشد براى همين اشخاص، مايۀ هدايت است. ✅برخى ديگر گفته اند كه هدايت داراى دو مرحله است: اول هدايت به امور مذكور در اين آيات كه به واسطۀ آن، شخص، واجد عنوان متّقين مى شود. دوم هدايت پس از آن به ساير كمالات انسانى و معنوى. ✅هدايت اول به وسيله عقل سالم و وجدان پاك و تعقّل و تدبّر در آيات انفسى و آفاقى حاصل مى شود، آن گاه موضوع هدايت قرآنى محقّق مى گردد. پس حاصل اين جمله اين است كه اين قرآن كسانى را كه به كمك عقل و يارى وجدان و به نيروى خرد، ايمان به امور مذكور پيدا كرده اند، به مراحل بعدى كمالات انسانى و معنوى هدايت مى كند. ولى اين معنى مخدوش است، زيرا قرآن هُدًى للّناس است يعنى عهده دار هدايت مردم در تمام مراحل از صفر تا بى نهايت است. كسانى را كه اصلاً هدايت ندارند و در اصول و فروع، منحرف يا ساده و خالى الذهن اند هدايت به درك و قبول آنها مى كند و كسانى را كه اين اصول و فروع را يافته اند به مراحل بالاتر، و همين طور. و منحصر نمودن هدايت به مرحلۀ دوم، يعنى به واجدين مرحلۀ اول با عقل و تدبّر، حمل به مورد نادرالوجود است. و ممكن است گفته شود: معناى «هُديً للمتّقين» هو الهادى لِهؤلاء المتّقين يا هو الَّذى يَهْدى هؤلاء المتّقين است، و آن اشاره به جامعۀ مسلمين باشد، يعنى اين قرآن است كه متّقين داراى اوصاف زير را كه همين جامعۀ مسلمين باشند هدايت مى كند. 📒تفسیر روان @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🟢احکام آسان به صورت پرسش و پاسخ🟢 @baquranvatrat
🟢احکام آسان به صورت پرسش و پاسخ🟢 @baquranvatrat
🟢احکام آسان به صورت پرسش و پاسخ🟢 @baquranvatrat
💠امام صادق(عليه السّلام)فرموند: ✅اگر خردمندى پيش از رفتن به هر جا عزم درست و نيت صادق داشته باش،و از رفتن بدان چه حذر بايد خود را باز دار،در راه رفتن با انديشه باش،و از عجائب خلقت خدا عز و جل در هر جا عبرت گير،در راه رفتن بازيگر و كبر فروش مباش،و از آنچه بحكم دين نشايد چشم فرو بند،و خدا را بسيار ذكر كن كه در خبر است هر جا ذكر خدا كنى روز قيامت نزد خدا گواه تو باشد و برايت آمرزش خواهند تا به بهشت روى ، با مردم پر حرفى مكن در راه[مکان و موقعیت نامناسب] كه بى‌ادبى است ، بيشتر راهها كمين‌گاه شيطان و تجارتخانه[خرید عقل و دین] او است ، از كيدش آسوده مباش ، رفت و برگشت و راه‌ ورزيت در طاعت خدا باشد زيرا هر حركتت در نامه عملت نوشته است ، خدا تعالى فرموده(۲۵-النور)روزى كه گواه شود بر آنها زبانهاشان و دستهاشان و پاهاشان بدان چه در كار بودند و خدا عز و جل فرمود(۱۴-اسرى) و به هر آدمى بچسبانيم نامه عملش را در گردنش . 📒مصباح الشریعة ج ۱ ص ۱۹۱ @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ حقیقت‌طلبی، محورِ تربیتِ انسان 🟢حفظ حقیقت‌طلبی، محور دستورات تربیتی در همهٔ سنین است. 🔻 حقیقت‌طلبی، راه فاصله گرفتن از کفر و ایمان به خدا! 🎙️ واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سورۀ محمد(صلی الله علیه و آله) 💠استاد علیرضا پناهیان @baquranvatrat 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸