eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 عکس نوشته فضای مجازی👇 بخشی از نامه ی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر: وقتی مردم برای اعتراض و گرفتن حق خودشان به سوی تو آمدند، نظامیانت را مرخص کن تا مبادا مردم با دیدن آنها بترسند و به لکنت زبان بیافتند. من بارها از پیامبر شنیدم که هیچ جامعه ای مقدس و پاک نخواهد شد مگر آنکه مردمانش بدون ترس حق خود را مطالبه کنند. این یعنی حکومت اسلامی نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ✅ 👇 به نظر می رسد که بین اعتراض و اغتشاش و به هم ریختن باید تفاوت قائل شد. 🔆در مرحله بعد باید دید حضرت علی علیه السلام در مقابل اغتشاشات مانند اعتراضات یکسان برخورد می کرد یا حساب اعتراض را از اغتشاش جدا می فرمود. ♥️ بعد از سیره و روش حضرت امیر علیه السلام الگویی برای خودمان فراهم کنیم. 🔆اعتراض ظاهرا اینگونه است که افراد قصد رسیدن به حق خودشان را دارند و تلاش دارند به طور مسالمت آمیز برخود کنند. برای حکومت هزینه ی اضافه تولید نکنند و در صورت همراهی حکومت نهایت همکاری را با مجریان حکومت دارند و برای رسیدن به حق خودشان ، خودشان نیز وسط کار هستند و کمک حکومت می کنند. اگر مردم اینگونه وارد میدان شوند طبق صحبت حضرت امیر علیه السلام باید به آنها اجازه ی حرف زدن داد. اما اغتشاش با اعتراض متفاوت است. در اغتشاش افراد دنبال رسیدن به حقی نیستند بلکه آن حق را بهانه می کنند تا برای حکومت هزینه ایجاد کنند و فکر مردم را منحرف کنند و اجازه ندهند حکومت راه خودش را ادمه دهد. 🔆در اغتشاش مطالبه ی به حقی بهانه می شود و از افراد صاحب حق نیز جهت گول زدن افکار عمومی استفاده می شود. طبیعتا با این افراد نباید مسالمت آمیز برخورد کرد چون این افراد دنبال حق خود نیستند در حکومت علوی نیز حضرت علی علیه السلام با این گونه افراد برخورد می کرد و اجازه خودنمایی به آنها نمی داد 🔰 حضرت سخت ترین برخوردها را با ابوسفیان ها و خوارج ها و ... داشت و اجازه حرف زدن به آنها نمی داد. ⏮ابن ابی الحدید می‌گوید: علی یارانش را برای نبرد با خوارج آماده ساخت و فرمود: بر آنها هجوم برید! پیروزی با شماست. به خدا سوگند از جمع شما ده نفر کشته نخواهد شد و از آنان نیز کمتر از ده نفر زنده نخواهند بود». پیشگویی حضرت درست از کار درآمد و از سپاه امام علی ۹ نفر شهید واز سپاه خوارج فقط هشت نفر از جنگ سالم گریختند.!( شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۲۷۳.) به علی(ع) خبر رسید که تعدادی از دشمنان در خانه خواهر حضرت «ام هانی» پناهنده و مشغول توطئه هستند. حضرت لباس رزم پوشیده و به صورت ناشناخته به در خانه خواهر رفت و در خانه را کوبید! ام هانی درب را باز کرد. علی(ع) گفت: آنهایی که در این خانه پناهنده شدند را بیرون کن! ام هانی گفت من دختر عموی پیامبر و خواهر علی هستم و نباید با من اینگونه برخورد کنی! علی(ع) گفت: اینها دشمنان پیامبرند و سپس لباس رزم از خود برگرفت و ام هانی فهمید که او برادرش علی بن ابیطالب است؛ آنگاه دشمنان را از خانه بیرون کرد!. (ارشاد شیخ مفید، ص ۷۲، به نقل از الگوهای رفتاری علی(ع)، ج ۲، محمد دشتی، ص ۱۶۰.) ✅ همواره حساب اعتراض و اغتشاش را باید از هم جدا کرد. در اغتشاش باید برخورد کرد. https://zaya.io/j306w ⏮ در پایان باید این را اضافه کنم که باید همگان توجه کنند. هدف دولت انقلابی مبارزه با فساد است. لازمه ی برخورد فساد مبارزه با مفسدین است. مفسدان سعی می کنند جلوی حرکت دولت انقلابی را بگیرند و جهت حرکت را منحرف کنند. برای این کار فتنه به راه می اندازند. یعنی حق و باطل را با هم مخلوط می کنند. از مطالبه ی به حق مردم فضا را گل آلود کرده و ماهی خودشان را صید می کنند. مردم باید مراقب باشند که مبادا اجازه چنین کاری داده شود. مبادا ابزار ی شوند در دسترس فاسدین و مفسدین مبادا فاسدان از طریق مطالبه ی به حق آنها به خواسته های خودشان برسند که منحرف کردن حرکت دولت انقلابی است. 👌مردم باید زمان شناس باشند. بدانند چه وقتی باید چه چیزی را مطالبه کنند و چطور مطالبه کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق: 《 علامه مجلسی این حدیث را صحیح دانسته است. 》 مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَرْضِ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هِيَ قَالَ هِيَ عَلَى حُوتٍ قُلْتُ فَالْحُوتُ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هُوَ قَالَ عَلَى الْمَاءِ قُلْتُ فَالْمَاءُ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ هُوَ قَالَ عَلَى صَخْرَةٍ قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الصَّخْرَةُ قَالَ عَلَى قَرْنِ ثَوْرٍ أَمْلَسَ‏ «2» قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الثَّوْرُ قَالَ عَلَى الثَّرَى قُلْتُ فَعَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ الثَّرَى فَقَالَ هَيْهَاتَ عِنْدَ ذَلِكَ ضَلَ‏ عِلْمُ‏ الْعُلَمَاءِ. . ترجمۀ : اَبان بن تغلب که از بزرگان اصحاب و از دانشمندان معروف میان شیعه و سنی بود، می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: زمین بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: زمین بر یک ماهی قرار دارد. گفتم: آن ماهی بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: بر آب. گفتم: پس آن آب بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: بر صخره. گفتم: آن صخره بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: بر شاخ گاو راهور (گاوی که راه می رود و با نرمی راه می رود). گفتم: آن گاو بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: بر «ثریا» گفتم: ثریا بر چه چیزی قرار دارد؟ فرمود: هیهات؛ در این نقطه علم علما به جائی نمی رسد. صحت دارع؟
هدایت شده از غفّار🇮🇷
👇 🤔 ❔امام على با اعتماد به نفس بالا می گوید از من سوال کنید ،چون دانا تر از من پیدا نمی کنید ،سپس یکی پرسیده زمین بر چه چیزی قرار داره؟ پاسخ میدهد بر شاخ 😳 منبع: ترجمه علل الشرایع ج۱ص۴۱و۴۲ ❗️❗️ 💠 👇 👌این که علی علیه السلام وارث علوم پیامبر گرامی اسلام بوده اند و بارها و بارها به این نکته تصریح کرده و مردمان را دعوت کردند که هر آنچه می خواهند از ایشان سوال کنند ، قابل انکار و تردید نیست و مورد نقل شیعه و سنی قرار گرفته است . 🔸در نهج البلاغه آمده است که فرمود ؛ «اى مردم! از من سؤال كنيد پيش از آنكه مرا از دست دهيد، زيرا من به راههاى آسمان از راههاى زمين آشناترم! (آرى بپرسيد) پيش از آنكه فتنه و سرزمين شما را همچون شتر لجام گسيخته لگدمال كند (و سايه شوم خود را همه جا بگستراند) و عقلهاى مردم را بربايد.» 📚نهج البلاغه خطبه 189 👌و فرمود ؛ « از من سؤال كنيد (و آنچه را مى خواهيد درباره سرنوشت خود و آينده از من بپرسيد) پيش از آنكه مرا از دست دهيد. سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ حادثه اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من سؤال نمى كنيد (مگر اينكه پاسخ آن را آماده دارم) و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كند، پرسشى نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده، رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند، و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها، و كسانى كه از آنها مى شوند، يا به مرگ طبيعى مىميرند (از همه اينها شما را آگاه مى سازم و اگر مرا از دست دهيد سپس ناراحتى هاى زندگى و مشكلات بر شما فرو بارد (و براى يافتن راه حل به اين و آن متوسّل شويد) بسيارى از پرسش كنندگان سر به زير مى افكنند و در حيرت فرو مى روند (چرا كه پاسخگويى براى اين سؤالات نمى يابند) و بسيارى از مسئولان (و آنها كه مورد پرسش واقع مى شوند) از پاسخ فرو مى مانند » 📚 نهج البلاغه ، خطبه 93 👌این مضمون در نقل های متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 10 ص 117 _ ج 26 ص 146 باب 9 _ ج 40 ص 131 باب 93 ❕جالب اينكه اين سخن تنها در منابع شيعه نيامده است؛ دانشمندان اهل سنّت نيز از آن حضرت نقل كرده اند؛ يحيى بن سعيد بن مسيّب مطابق نقل «» مى گويد ؛ «از مردم جمله «هرچه را مى خواهد از من بپرسيد» بر زبان جارى نكرد جز على بن ابى طالب». 📚الاستیعاب ج 2 ص 50 👌در همان كتاب از ابو الطفيل نقل مى كند كه من، على عليه السّلام را ديدم خطبه مى خواند و مى گفت ؛ هرچه مى خواهيد از من سؤال كنيد، به خدا سوگند از چيزى سؤال نمى كنيد مگر اينكه پاسخ آن را به شما مى گويم، از قرآن از من بپرسيد به خدا قسم من مى دانم كدام آيه در شب نازل شد و كدام در روز و كدام در دشت و كدام در كوه» 📚همان ص 52 _ اسد الغابه ج 4 ص 22 _ الصواعق ابن حجر ص 76 و ... 🔸ادامه 👇
هدایت شده از غفّار🇮🇷
🔸ادامه 👇 ❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته این نقل از علیه السلام در کتاب علل الشرایع است که فرمود ؛ «اما زمين قرار گرفته بر دوش ملكى و پاهاى او بروى سنگ محكم و بزرگيست، و آن سنگ بر گاو است و دست و پاهاى گاو بر پشت ماهى است در درياى اسفل، و دريا بر ظلمت، و ظلمت بر باد عقيم، و باد عقيم بر ثرى (خاك رطوبت دار) است و ما وراء ثرى را كسى جز خداوند نميداند (و علم علما و دانشمندان هر زمانى در كشف حقيقت آن ناقص و گمراهست) » 📚علل الشرایع ج 1 ص 2 👌این حدیث مسنداو متصلا به علی علیه السلام نقل نشده بلکه همراه با افتادن رجال سند ، نقل شده است و تعبیر « رفعه » در سند حدیث شاهد بر این معنا است . بنابراین نقل فوق سندا ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست . ❕با این وجود برخی در شرح نقل فوق می نویسند ؛ « روايت فوق از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن من نتوانستم پى ببرم جز آنكه بگويم كه احتمال اين ميرود فرمايش آن حضرت در باره زراعت و فلاحت باشد زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است، و سالم بدست آمدن محصول را كسى جز خدا نميداند، و كيف كان بايد سكوت كرد زيرا در بحار از خصال شيخ صدوق نقل مينمايد از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد و درك كنيد آن حديث را بحال خود وابگذاريد تا زمانى كه بمرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد. » 📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7 👌این که اگر در فهم روایتی ماندیم ، علم آن را به خود اهل بیت علیهم السلام واگذار کنیم مطلبی حق و است ، چنان که در روایات ما آمده است که برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را می توان به چند وجه توجیه کرد .آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجه ای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم . 📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26 👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار ، اما نقل مورد اشکال سندا ضعیف است و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط می شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برقراری عدالت با هدفمندی یارانه دروغ است . ده بار گوش کنید حرفهای دکتر یاسرجبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
هدایت شده از غفّار🇮🇷
به جناب جیراییلی و تمامی حضرات مدعی ولایتمداری 👆
هدایت شده از غفّار🇮🇷
👇👇 ✅ راهِ نقد بسته نیست 🔰 راهِ نقد بسته نیست، همه و در هر زمانی میتوانند برنامه ها و عملکرد دولت را نقد و به چالش بکشند، : 1️⃣ نقد باید کارشناسی و دقیق باشد 🔸 قرار نیست، هر فردی بدون داشتن تخصص لازم، تبحر کافی، آگاهی دقیق از موضوع و شناخت عرصه، قلم به دست شود و بر اساس و خود دست به نقد و تحلیل شود و افکار عمومی را دستخوش تشویش و اضطراب کند. 🔹 نقد عالمانه را به گوش بگیرید، قدر بدانید، از ناقد و نقّاد استقبال کنید. ۱۳۹۸/۰۲/۱۱(مقام معظم رهبری) 🔹معنای انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانه‌ای است که یک آدم کارشناس میکند؛ ۱۳۸۷/۰۶/۰۲(مقام معظم رهبری) 2️⃣ نقد باید همراه با راهکار باشد 🔸 قرار نیست هر فردی در مقابل هر معضل و چالش کشور در قالب نقد، دهان به خرده گیری و ایراد و شکوه بگشاید، نقدی مصلحانه و قابل تامل است که در کنار بررسی کارشناسانه و تخصصی معضل، همراه با ارائه راهکار پیشنهادی نیز باشد.( برخی صرفا در نقد، به بازگویی اشکالاتی اهتمام دارند که همه از آن آگاه هستند!) 🔹انتقاد، به معنای ارائه‌ی نقاط مشکل و راه حلّ آن نقاط و گشودن آن گره‌ها [است].۱۳۹۵/۰۶/۰۳(مقام معظم رهبری) 3️⃣ نقد باید منصفانه باشد 🔸قرار نیست که فردی با سرِ نیزه کردن ، قلمفرسائی کند و به عیبجوئی، تخریب، سیاه نمایی و تضعیف نظام و مسئولین بپردازد؛ نقد باید منصفانه باشد، باید با لحن صحیح باشد، در زمان و مکان و شیوه درست باشد، همراه با ذکر نقاط قوت و ضعف باشد و ... ؛ برخی حضرات، هیچ یک از شروط نقد را رعایت نمیکنند اما دائیه دار حقانیت نقد و سخنگویی قشری از جامعه نیز هستند!! 🔹نقد را با عیبجوئی و با عصبانیت و با بهانه‌گیری نباید اشتباه کرد؛ اما نقادی باید کرد. ۱۳۸۶/۰۲/۲۵(مقام معظم رهبری) 🔹نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد باید منصفانه باشد، باید عاقلانه باشد، باید مسئولانه باشد. ۱۳۹۶/۱۰/۰۶(مقام معظم رهبری) 🔹بیان انتقادی با کامل کردن پازل دشمن فرق میکند؛ با بدبین کردن مردم یا گستردن بدبینی در فضای عمومی کشور فرق میکند؛ باید واقعاً دلسوزانه باشد. ۱۳۹۰/۰۶/۰۲(مقام معظم رهبری) 🔹علامتِ دلسوزانه بودن انتقاد این است که وقتی انسان انتقاد را بیان میکند، نقطه‌ی قوّت را هم در کنار او بیان کند تا معلوم بشود که بنای نظر شخصی، بنای انتقام‌گیری و بنای اذیت کردن ندارد؛ ۱۳۸۶/۰۳/۰۸(مقام معظم رهبری) 4️⃣ در نظر گرفتن پیچیدگی های کار اجرائی 🔸 قرا نیست منتقد بر مبنای فرضیات نظری و تخیلات غیر واقعی و بدون در نظر گرفتن سختیها و پیچیدگیهای مسئولیتهای اجرائی، اقدام به نقد کند! در نقد میبایست تمام جوانب و ملاحظات موضوع به درستی دیده شود تا آن نقد موردپذیرش شود. 🔹انتقاد كردن و اعتراض كردنِ سالم قطعاً برای پیشرفت كار كشور مفید است؛ اما این را هم باید توجه داشت كه كار اجرائی سخت است.۱۳۹۲/۰۴/۰۵(مقام معظم رهبری) 5️⃣ نقد و منتقد نیز قابل نقد شدن است. 🔸 قرار نیست که فقط ما نقد کنیم، ما اظهار نظر کنیم، ما به چالش بکشیم، دیگران نیز این حق را دارند که نقد و نظرات ما را نقد کنند، به چالش بکشند؛ برخی منتقدین، هرگز انتظار ندارند نظرات و انتقاداتشان نقد شود! گویا یقین دارند نقد و نظر آنان وحی مُنزَل و حقیقت مطلق است!! 🔹همه مشمول این قاعده‌ی کلی هستند؛ نقد، اصلاح و پاسخگویی. ۱۳۸۳/۰۱/۰۲(مقام معظم رهبری) ✅ کسی منکر نقد کردن نیست، اما نقد نیز همانند هر موضوعی، چهارچوب و قواعدی دارد که باید توسط منتقد رعایت شود و الا منتقد نیز در مظان نقد قرار میگیرد. ✍️ سید احمد رضوی ⛔️ 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متأسفانه بزودی ترکمنچای و برجام دیگری توسط وزارت بهداشتی ها امضا خواهد شد و فکر نکنم مخالفتی هم نه در مجلس و نه در دولت با امضای آن وجود داشته باشد 😒 خودتون ببینید مردم ایران هم همکاری نمیکنند و پویش مخالفت با امضای پاندمی جهانی را امضا نمیکنند! 😞 یعنی در ایران کشور امام زمان و کشور دشمن صهیونیزم باید ۲۶۰۰ نفر در این پویش شرکت کنند؟! برای کسانی که اطلاع ندارند دوباره عرض میکنم که بموجب این پیمان نامه دولت ها متعهد میشوند که در صورت بروز بیماری در کشور ، اداره کشور و حاکمیت را به بسپارند و دولت و مجلس از کار خواهند افتاد و سربازان سازمان بهداشت جهانی همان کاری را خواهند کرد که در چین انجام میدهند حتما کلیپهای مربوط به اتفاقات چین را در کانال ببینید حالا جالبه بدونید اختیار میزان کلر آب کشور از ابتدای کرونا بدست سازمان بهداشت جهانی افتاده! این یعنی اینکه هروقت سازمان بهداشت جهانی تصمیم بگیره میزان کلر اب رو بالا میبره و پیک بیماری درست میکنه! بیدار شویم ما گفتیم و برای ثبت در تاریخ و با اندوه این متن را نوشتیم و به احتمال زیاد این معاهده امضا خواهد شد ولی باز هم در پویش شرکت کنیم فقط برای اینکه در قیامت جوابی برای خون شهدا داشته باشیم 👇 مخالفت با امضای پیمان پاندمی جهانی | فارس
هدایت شده از غفّار🇮🇷
ارتباط با سازمانهای بین المللی از نگاه رهبری چیست؟ 🔹 برای فهم بهتر این پرسش اگر ما به سخنرانی آقا در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال 1391 مراجعه کنیم چند نکته بسیار مهم دستگیرمان میشود درصوت ذیل👇