هدایت شده از جان من و سید علی💕
#مراسم_شب_یلدا
❔فلسفه جشن گرفتن شب #یلدا چیست ❗️نظر اسلام در این رابطه چیست⁉️
#پاسخ ⬇️⬇️
✅🌴یکی از عقاید ایرانیان باستان ، اعتقاد به الوهیت خدای #میترا و نور و خورشید بوده است .
❕در کتاب اسلام و عقائد و آراء بشری چنین آمده است؛
« طبق تحقیق بسیاری از دانشمندان ، ایرانیان باستان معتقد به تعدد #آلهه بودند و مهمترین خدایان آنها ، اگنی یا الهه آتش ، و دیگری الهه طبیعت و رعد و برق و #میترا یا الهه نور و #خورشید و وارونا یا الهه آسمان و اناهیتا یا الهه آب بوده است ...»
📚اسلام و عقاید و آراء بشری ص385
❕ایرانیان باستان ، شب اول #زمستان را به عنوان شب یلدا تعظیم می کردند زیرا معتقد بودند که در آن شب الهه میترا و خورشید حیات دوباره می گیرد و گویی از نو #متولد می شود .
👌#دهخدا می نویسد ؛
« واژه یلدا سریانی و به معنای میلاد است ، از آنجایی که ایرانیان شب یلدا را شب تولد ( الهه ) #میترا می دانستند ، آن را با تلفظ سریانی اش پذیرفته اند »
📚لغت نامه دهخدا ، واژه یلدا
❕مراسم شب یلدا از منظر اسلام به این گونه جلوه می کند که اگر آن مراسم به همراه اعتقاد به الوهیت میترا و الهه خورشید و تاثیر استقلالی آن همراه باشد ، بی شک عملی #مردود است که فرد را از دایره اسلام خارج می کند ، اما اگر تنها به عنوان جشن گرفتن طولانی ترین شب سال ، و دید و بازدید و #صله رحم به این بهانه صورت گیرد ، بی اشکال است .
👌مفسر نامی ، جوادی #آملی می نویسد ؛
« از سنت های شب یلدا ، شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم است ، چنان که بهره گیری علمی از فرصت آن با طرح مسائل علمی و تاریخی ، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ...سنت دیگر آن است ، مناسب است مومنان در چنین فرصت هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال معنوی و علمی آشنا شوند »
📚مفاتیح الحیاه ، ص758
❕اگر چه برخی استدلال می کنند که تعظیم این شب پسندیده نیست ، زیرا ریشه این تعظیم و تکریم بازگشت می کند به عمل ایرانیان باستان و اعتقاد باطل آنان به الهه #میترا و خورشید ، و در روایات آمده است که مسلمان نباید خود را به ملحدین و منحرفین تشبیه کند و اعمال اختصاصی آنها را انجام دهد .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود :
« خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای انها را نخورند و راه و روش ایشان را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود»
📚الفقیه،صدوق،ج 1 ص 252
📚وسایل الشیعه ،ج 4 ص 385
🔶علی علیه السلام فرمود ؛
« هر کس خود را شبیه قوم خاصی بسازد ، از آن قوم #شمرده می شود »
مستدرک الوسائل ج17 ص44
#سوال : منبع این خبر و آمار تصویر فوق کجاست؟👇👆
🔴 یک دلقکی بود که می گفت زمانی میرسه که مردم دنیا به ایرانیا نگاه میکنند و میگن مگه هنوز کرونا هست؟!
🔹این آمار فوتی چند روز اخیر امریکاست در حالیکه ایران مدتهاست آمار فوتی صفر و تک رقمی رو تجربه میکنه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ #مرتبط
🎥 از کنایههای مجازی تا واقعیت؛ اوضاع کرونا در ایران و جهان چگونه است❓
🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆
🔰جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان - ایسنا
https://www.isna.ir/news/1401092919689/
#سوال
کجای قرآن گفته نماز را عربی بخوانید⁉️
چرا ما نباید به زبان فارسی خودمان که ایران باستان با آن عبادت میکردند عبادت نکنیم⁉️
#پاسخ👇⬇️
🔶 اول: کجای قرآن آمده نماز 2 رکعت است یا 4 رکعت، که انتظار دارید آمده باشد عربی بخوانید؟!
🔻 همان طور که خیلی چیزها به صورت کلی در قرآن آمده است ولی تفسیر و تبیین و توضیحات و جزئیات آن نیامده است.
🔻چون قرآن کلیات را بیان فرموده است و جزئیات و تبیین آن را واگذار کرده به مفسران آن یعنی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام.
🔷 دوم: هر چیزی که بخواهد در طول تاریخ استوار بماند و دستخوش تغییرات نشود باید دارای ملاک و معیار غیرقابل تغییر باشد مثل وسایل اندازهگیری متر، سانتیمتر، میلیمتر، وزن، کیلوگرم،گرم و ... کسی که برای اولین بار اینها را ملاک اندازهگیری قرار داده است یک سری قوانین و معیار برایشان قرار داده است که طبق آن تا به امروز عمل میکنند اگر هر کسی معیار و ملاک خودش را برای اندازهگیری قرار میداد این وسایل اندازهگیری از بین میرفتند.
🔻 اگر خداوند هم برای نماز ملاک و معیاری قرار نمیداد و هر کسی با زبان و ملاک خودش آن را انجام میداد اثری از نماز باقی نمیماند. و هر کسی هر عملی که خودش دوست داشت انجام میداد و آن را نماز میدانست.
🔶 سوم: دلیل دیگر اینکه خدا با قرار دادن یک زبان برای عبادت و نماز خواسته با این کار بین مسلمانان اتحاد و همبستگی ایجاد کند.
🔻 اگر خدا هر زبان دیگری را انتخاب میکرد برای زبان عبادت باز یک عده که زبانشان زبان دیگری بود اعتراض میکردند که چرا به زبان خودمان عبادت نکنیم و هر کسی میخواست با زبان خودش عبادت کند و این باعث اختلاف بین مسلمانان میشد و هر کسی به دیگری میگفت که شما باید به زبان ما عبادت کنید.
🔷 چهارم: همان طور که در کل دنیا هر چیزی یک زبان مشترک دارد تا مردم کل دنیا بتوانند بهتر و راحتتر با هم ارتباط بگیرند و اختلافی پیش نیاید مثلا برای پرواز زبان بین المللی زبان انگلیسی است و تمام خلبانها باید زبان انگلیسی را بلد باشند که با هم ارتباط بگیرند تا اتفاق و برخوردی پیش نیاید.
🔻 زبان عربی هم زبان مشترک بین مسلمانان قرار گرفته تا مسلمانان بتولنند با هم ارتباط بگیرند و مشکلات خودشان را حل کنند.
🔶 پنجم: زبان عربی طبق نظر کارشناسان و زبانشناسان کاملترین زبان دنیاست به این خاطر خدا آن را زبان عبادت مسلمانان قرار داده است.
🔷 ششم: زبان عربی زبان اهل بهشت است و به احتمال زیاد زبان حضزت آدم هم بوده است و یک طوری میتوان گفت زبان عربی زبانی است که در ذهن و فطرت اولیهی انسان هست و به این خاطر است وقتی از دنیا برود زبان عربی را بلد است.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/50
#نوجوان
#پاسخ_به_شبهات
#عبادت_فارسی
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#سوال
تا اعتراضی میکنیم میگویند شهید دادیم، تا دو تار مویمان بیرون باشد، میگویند شهید ندادیم که شما بیحجاب باشید، آخه مگر شهید به خاطر موی سر من رفته شهید شده⁉️
شهید رفته برای دفاع از وطنش شهید شده است. آخه این چه قانونی است که به خاطر آن 50 تا جوان بیگناه را کشتید⁉️
#پاسخ👇⬇️⬇️⬇️
✅🌴 اول: اینکه حجاب باید داشته باشید قانون اسلام و کشور جمهوری اسلامی است و هر کشوری هم قانون خودش را دارد که یا طبق قوانین انسانی نوشته شده است یا طبق قوانین الهی نوشته شده است.
🔻 مثلا برخی دانشگاهها در خود آمریکا قانون پوشش دارند که دختر و پسر نباید لباس زننده و جلف و تحریک آمیز بپوشاند اگر بپوشند اخراج میشوند؛
🔻 مثل دانشگاه هاروارد که دانشجویان موظفند در محیط خوابگاه و رستوران، یا ژاکت یقهدار یا بدون یقه بپوشند. شلوار آنها بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد. شلوار جین درمحوطه دانشگاه ممنوع است.
🔻 یا دانشگاه تگزاس آمریکا، پوشیدن شلوارک و هرگونه پوشش تنگ و چسبان برای مردان و زنان ممنوع است. دامن و پیراهن چاک دار ممنوع است. پاشنه کفش برای زنان نبایستی بلندتر از 7 سانتی متر باشد.
🔻 هر گونه استفاده از عینک آفتابی در مکانهای مسقف برای تمامی دانشجویان تنها با مجوز پزشک مجاز است. خالکوبی به هیچ عنوان نباید دیده شود.
🔻 یا دانشگاه ایالتی آرکانزاس، استفاده از لباسهای کوتا، سوراخ دار، خمرهای و بدننما ممنوع است. هیچ نوع سبک مو یا استفاده از زینت آلاتی که جلب توجه میکنند مجاز نیست.
🔻 یا دانشگاه اکسفورد، هیچ دانشجویی اجازه پوشیدن لباس تنگ خارج از عرف را ندارد. دختران اجازه پوشیدن لباس کوتاه بالای زانو، باز و بدون آستین ندارند.
🔷 دوم: بنابراین تبعیت از قانون هر کشوری لازم است اگر کسی قانون کشوری را قبول ندارد ول کند و برود جایی که قانونش باب میل او باشد و مطمئن باشد جایی پیدا نمیکند که تمام قوانین آن باب میلش باشد آخرش یک قاونی هست که او دوست ندارد ولی باید به آن عمل کند.
🔶 سوم: اما اینکه میگوید شهید برای مو و حجاب من رفته شهید شده است یا برای وطنش؟!
◀️ باید گفت برای هر دو چون هر دوی اینها جز اعتقادت و آرمان شهید است، چون اعتقاد آن شهید دفاع از وطن و ناموس ایران است، آن شهید، جانش را داده تا بیگانگان نیایند به ناموس ایرانی و مسلمان به عنوان یک کالای جنسی نگاه کنند و آن را به عنوان یک کلا دست به دست کنند همان بلایی که دشمنان بر سر دختران سوریه آوردند.
◀️ آری شهید به خاطر دفاع از وطن و حفظ حرمت و آبرو و حجاب تو شهید شده است که کسی حرمت زنان هم وطنش را نشکند و حریم شخصی او را لکهدار نکند.
◀️ او جانش را داده تا کسی به زور حجاب از سر تو نکشد اما وقتی تو خودت با اختیار حجابت را برمیداری یعنی خون آن شهید بیدلیل به زمین ریخته شده است.
🔷 چهارم: اینکه میگوید جوانان را میکشند چه کسی اینها را میکشد؟!
🔻 اگر منظورتان اغتشاشگران است، مثل شاهچراغ و آن پسربچه ایذهای، خوب ما هم داریم این را میگوییم که اغتشاشگران این کار را کردند.
🔻 اگه منظورتان کسایی دیگر است که توی این 70 روز نشان بدید که دو تا جوان از اغتشاشگران به دست پلیس کشته شده است هر کسی را گفتند کشته شده فرداش طرف آمده و گفته است من زندهام و خودکشی کرده بوده یا در بیرون شهر کشته شده و اصلا توی اغتشاشات نبوده.
🔻 و یا بعدا خود خانوادشون آمده و گفتهاند نه اینها را پلیس نکشته است.
🔻 اگر گفته شود به خانواده آنها فشار آوردهاند که دروغ بگویند، یا پول به آنها دادهاند، شما خودتان را جای آنها بگذارید آیا حاضر هستید به خاطر پول یا ترس دروغ بگوید؟!
🔻 مسلما این کار را نمیکردید و نهایتا بعد از مدتی اعلام میکردید که او را کشتهاند و اگر بخواهند بلایی سرتان بیاورند دیگر نمیتوانند چون در این دنیایی که عطسه کنی کل دنیا میفهند مگر میشود کسی را کشت و کسی نفهمد؟!
🔻 پس کمی تفکر کنید چرا اینقدر زود دروغ دشمنان را باور میکنید ولی حقیقتی که خودتان جلوی چشمتان هست را نمیبینید؟
🔶 پنجم: اگر کسی هم کشته شده است از نیروهای امنیتی و بسیجی و روحانیت بوده است که تا الان بیش از 100 نفر پلیس و بسیجی و آخوند را اغتشاشگران کشتند.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/51
#پاسخ_به_شبهات
#اغتشاشات
#شهید_حجاب
#مرتبط
#پاسخی_دیگر
✅مخالفین و فحاشی 👇
👈شما هم برخورد داشتید با کسانی که میگن اعتقادی به چیزی نداریم ولی بسیار بد دهن و فحاش هستند
جالبه بدانید تحقیقات علمی نشون میده هر چه به سمت خداناباوری(آتئیست) حرکت کنیم فحاشی و هتاکی بیشتر میشه
▪️ موسسه تحقیقاتی بارنا گروپ منتشر کرد:
👈 آتئیست ها و آگنوستیک های آمریکایی گرایش بسیار زیادی به "فحش دادن" ، مصرف الڪل و مواد مخدر، دیدن فیلم های غیر اخلاقی، خشونت جنسی، قماربازی و ... دارند.
🌐 https://www.barna.com/research/practical-outcomes-replace-biblical-principles-as-the-moral-standard/#
▪️ از سایت روانشناسی معتبر:
بر اساس یافته های محققان فحش دادن نسبتِ عکس با مفاهیمی نظیر وجدان و مدارا کردن دارد ( در نتیجه آتئیست بودن با داشتن وجدان و انصاف و مدارا کردن با مردم نسبت عکس دارد)
🌐 http://www.psychologicalscience.org/observer/the-science-of-swearing#.WGUMHNV96M8
▪️ از ژورنال علمے معروفِ ncbi :
👈 بسیاری از مواقع فحش دادن دلیلی بجز عدم کنترل بر روی رفتار، ندارد . پژوهش ها نشان داده است که مذهب عامل فوق العاده قوی در داشتن کنترل روی رفتار و گفتار فرد، نقش ایفا میکند! ( یکی از عوامل فحش دادن آتئیست ها دوری از مذهب است )
🌐 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19210054
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
#مرتبط
البته امروزه، شب یلدا به عنوان مراسم جنپرستی جشن گرفته نمیشود. بلکه بهانهای است برای مهربانی و دور هم نشستن. یعنی تغییر ماهیت داده است. به همین خاطر تعارض و تضادی با مسلمانیِ ما ندارد.
کانال تاریخ حقیقی ایران باستان
#مرتبط
#بازنشر
⛔️ #سوال 👇
آيا شب يلدا برگرفته از دين زرتشت است؟ نظر اسلام درباره شب یلدا و شب چله چیست؟
✅ #پاسخ 👇
♦️شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق میشود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن میگیرند.
♦️شرق شناسان و مورخان متفق القولند كه ایرانیان نزدیك به چند هزار سال است كه شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را كه درازترین و تاریك ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار میمانند، در كنار یكدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریكی و سردی روحیه آنان را تضعیف نكند.
♦️واژه یلدا، از دوران ساسانیان كه متمایل به به كارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به كار رفته است.
💢یلدا همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است كه از آن زبان سامی وارد پارسی شده است.
♦️ باید دانست كه هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مركب شب چله استفاده می شود.
💢 نظر اسلام درمورد شب یلدا:
♦️درباره دیدگاه اسلام در مورد سنت پیشینیان باید عرض کنیم: اسلام در مقابل سنتها و آیین های اقوام و مللی که به اسلام گرویده شده و مسلمان میشوند واکنشهای مختلفی را دارد:
1. یا آن سنت و آیین مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده ، که اسلام با آن گونه سنت ها مقابله کرده و رد می کند(مانند زنده به گور کردن دختران اعراب و ...)
2. یا آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است، که اسلام آنها را قبول کرده و تأیید می کند. مانند سنت پاکیزه گی و رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان
3. یا آن سنت؛ سنخیت و یا عدم سنخیتی با آمورزهای دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمیکند و دین اسلام هم آنها را رد نمی کند.
♦️ مانند خیلی از رسوم وآیین های محلی اقالیم مختلف جهان اسلام نظیر؛ «صحبت کردن،مراسم ازدواج، و...
💢 نکته: در مواردی اسلام برخی از رسوم را طبق مبنای فوق اصلاح کرده و قسمتهائی را رد و قسمتهایی را تأیی می کند.
♦️حال با توجه به این مقدمه ای که ذکر شد متوجه میشویم که سنت باستانی شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی چون؛ صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، و...شود خوب و پسندیده می باشد.
♦️ اگر در اجرای این سنتها دچار افراط کاری شویم نظیر: اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و ... قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است.
📚 پینوشت:(1). الآثار الباقية عن القرون الخالية/ابو ریحان بیرونی/متن، ص: 363
🔻
تصویر #میترا در وداها
👈🏻 یک جوان بدون ریش، با چهار دست
پینوشت: وِداها قدیمیترین متون آریایی هستند و کتاب مقدس هندوها شمرده میشود.
اما #یلدا شب زایش کیست؟
☑️ پاسخ: زایش مِهر (میثرَه یا همان میترا)
👈🏻 برخلاف امروز که #میترا اسم دختر است، اما در اَوِستا و سایر متون باستانی، میترا #مذکر است. یعنی نَر است.
👈🏻 میترا یکی از عجیبترین خدایان جهان باستان است که در هند و ایران و بین النهرین و اروپا و... پرستش میشد.
👈🏻 قبلا در لینک زیر در این باره صحبت شده که در اوستا، میترا یک #جن بوده:
https://www.adyannet.com/fa/news/35077
👈🏻 در کتیبه طاق بُستان کرمانشاه نیز اردشیر دوم (پادشاه ساسانی) در سمت راست، اهورامزدا در وسط و میترا در سمت چپ قرار دارد (چنان که در تصویر بالا آمده است)
#پوستر | گرم باهم بودنیم
◽️این روزها که همه درگیر مشغلههای مختلف هستیم، نکند از سنتهای ایرانی مثل شب یلدا غافل شویم، این فرصت در کنار هم بودن را غنیمت بشماریم.
▫️محصول خانهی طراحان انقلاب اسلامی
▫️طراح گرافیک: استودیو آینده
#سوال
سلام چرا طبق قوانین الهی دست دزد قطع نمیشه؟
.
#مرتبط
❌ #سوال 👇
با توجه به آیات قرآنی که بریدن دستان دزدان را جایز می شمارد، پس چرا این حکم در ایران اجرا نمی شود؟ آیا اجرای این حکم واجب الاجرا است یا جایز الاجرا؟
✅ #پاسخ 👇
پاسخ اجمالی
همان طور که در پرسش اشاره شد قرآن و روایات قطع کردن دستان دزد را با تحقق شرایطش واجب می دانند، اما گفتنی است که در مورد اجرای این حکم در عصر غیبت امام زمان (عج) می توان سخنان فقها و دانشمندان اسلامی را به سه بخش تقسیم نمود:
1. برخی از فقها مانند علامه حلی در مورد اجرای حدود الاهی از سوی فقها در عصر غیبت توقف نموده و رأی خاصی ندارند.
2. بعضی هم مانند مرحوم خوانساری بر این باورند که در عصر غیبت اجرای حدود جایز نیست.
3. اما نظر سوم که دیدگاه برخی از فقهای پیشین و اکثر فقهای معاصر است، این است که در این زمینه فرقی بین زمان حضور و غیبت نیست همان طور که در زمان حضور امام (ع) (در صورت تحقق شرایط) حدود اجرا می شود، در زمان غیبت امام نیز باید حدود را اجرا نمود.
لازم به ذکر است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد صادر شده است، در برخی از موارد اجرای حدود چه در زمان حضور امام یا در زمان غیبت ممکن است بنابر دلایل و یا مصالحی موقتا متوقف شود که امروزه نیز چنین است.
پاسخ تفصیلی
پیش از پرداختن به پاسخ بیان نکته ای لازم به نظر می رسد.
همان طور که در پرسش اشاره شد، قرآن[1] و روایات[2] قطع کردن دستان دزد را با تحقق شرایطش واجب می دانند، اما گفتنی است که در مورد اجرای این حکم در عصر غیبت امام زمان (عج) می توان سخنان فقها و دانشمندان اسلامی را به سه بخش تقسیم نمود.
1. برخی از فقها در این مورد که آیا فقها در عصر غیبت می توانند حدود الاهی را اجرا کنند، یا این که چنین حقی ندارند، توقف نموده و رأی خاصی را اتخاذ ننمودند. یکی از کسانی که در این موضوع توقف نموده علامه حلی است. وی می گوید: آیا در زمان غیبت امام زمان فقها می توانند اجرای حدود کنند، شیخین (شیخ مفید و شیخ طوسی) بر اساس روایت[3] فتوا به جواز دادند و من در این روایت و فتوا توقف می کنم.[4]
2. بعضی نیز بر این باور هستند که در عصر غیبت نباید اجرای حدود نمود. یکی از کسانی که جایز نمی داند مرحوم خوانساری است وی می گوید: اما معروف بین متقدمین این است که اجرای حدود در زمان غیبت جایز نیست، بلکه در نوشته های برخی ادعای اجماع شده است که اجرای حد توسط امام باشد یا کسی که شخصا از جانب امام معصوم انتخاب شده است.[5]
و برخی نیز اجرای حدود را در زمان غیبت فقط در مورد صاحب برده نسبت به برده اش و برخی نیز در مورد پدر نسبت به فرزند و شوهر نسبت به همسر جایز دانستند.[6]
3. اما نظر سوم که دیدگاه برخی از فقهای پیشین و اکثر فقهای معاصر است، این است که در این زمینه فرقی بین زمان حضور و غیبت نیست همان طور که در زمان حضور امام (ع) (در صورت تحقق شرایط) حدود اجرا می شود، در زمان غیبت امام نیز باید حدود را اجرا نمود. از جمله کسانی که رأیش بر اجرای حدود در زمان غیبت استوار است، شیخ مفید می باشد که می گوید: اما اقامه حدود به دست رهبر اسلام که از طرف خدا بر این مقام نصب شده می باشد که ایشان امامان هدایت از آل محمد هستند و نیز کسانی که از جانب ایشان منصوب هستند و هم چنین این امر به فقهای شیعه واگذار شده که در صورت امکان آن را اقامه نمایند.[7]
اما پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که بر این مبنا نیز باز هم می بینیم که در برخی از مواقع حدود اجرا نشده و یا دست دزد قطع نمی شود که این به دو دلیل می تواند باشد.
الف. برای اقامه حد سرقت شرایطی در روایات و به دنبال آن در کتاب های فقهی بیان شده که بدون تحقق آن حد سرقت جاری نخواهد شد و آن عبارت است از: بلوغ، عقل، اختیار، عدم اضطرار، این که دزد آن کالا را از جایی دزدیده باشد که خودش آن را شکسته یا دریده و یا پاره کرده باشد، این که خودش یا با کمک دیگری آن را از محلش بدزدد، این که دزد پدر مال باخته نباشد، یا در پنهان و مخفیانه دزدیده باشد.[8]
بنابراین با توجه به این شرایطی که بیان شد اگر دزد غیر بالغ، یا دیوانه باشد، یا شخصی او را مجبور به دزدی نموده باشد یا از روی اضطرار و ناچاری دست به دزدی زده یا این که آن کالا را از جایی دزدیده که دیگران آن محل شکسته یا پاره کرده باشد؛ مثلاً دو نفر به دزدی بروند یکی از آن دو محل آن شی ء؛ مثل گاو صندوق را باز یا سوراخ کند و دیگری آن را از آن جا بدزددیا این که خودش یا با کمک دیگری آن را از محلش ندزدد؛ مثلا کسی آن را از محلش خارج نموده و او بدزدد یا این که دزد پدر مال باخته باشد، یا این که دزدی در پنهان و مخفیانه نباشد، دست دزد قطع نمی شود. [9]
ب. شیعه بر این باور است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد صادر شده است؛ یعنی به اصطلاح فقهی "احکام تابع مصالح و مفاسد است"،[10] اما باید توجه داشت که در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انج
ام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد.
در این رابطه به چند مورد از نمونه ها که در تاریخ اسلام وجود دارد اشاره می کنیم.
الف. مسعدة بن صدقه می گوید: به امام صادق (ع) عرض شد: مردم عقیده دارند که على (ع) بر منبر کوفه فرموده است: اى مردم شما را به ناسزا گفتن به من می خوانند، مرا ناسزا بگوئید، سپس به بیزارى از من می خوانند، از من بیزارى نجوئید، امام فرمود: مردم چه بسیار بر على (ع) دروغ می بندند، سپس فرمود: على فرموده است: «شما را به ناسزا گفتن به من می خوانند، مرا ناسزا بگوئید، سپس به بیزارى از من می خوانند، و من به دین محمدم» و نفرمود. از من بیزارى نجوئید.
سائل عرض کرد: به من بفرما اگر کشته شدن را اختیار کند و بیزارى نجوید چگونه است؟ فرمود به خدا این تکلیف را ندارد. تکلیف او همان است که عمار بن یاسر کرد زمانى که اهل مکه او را مجبور به بیزارى از پیغمبر (ص) کردند. ولى دلش به ایمان مطمئن بود، سپس خداى عز و جل در باره او نازل فرمود: «جز کسى که مجبور شود، ولى دلش به ایمان مطمئن باشد[11] آن گاه پیامبر (ص) به او فرمود: اى عمار! اگر دوباره مجبورت کردند تو هم چنان کن که کردى (به زبان از دینت بیزارى بجو) که خداى عز و جل عذر تو را نازل فرموده و دستورت داده که تکرار کنى اگر تکرار کردند.[12]
ب. در حدیبیه (نام چاهى است در نزدیکى مکه) سهیل بن عمرو (یکى از فرستادگان قریش و بزرگان ایشان) از طرف قریش نزد پیامبر (ص) آمد و پیشنهاد صلح نمود و به رسول خدا (ص) نیز وحى رسید که پیشنهاد صلح را بپذیرد و أمیر المؤمنین (ع) را نویسنده صلح نامه و تنظیم کننده قرار داد صلح سازد، پس پیامبر (ص) به على فرمود: یا على بنویس «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، سهیل بن عمرو گفت: اى محمد این نامه صلحى است که میان ما و تو نوشته مىشود آن را به نام کسى آغاز کن که ما او را بشناسیم (و بپذیریم و ما خداى رحمان و رحیم نمی شناسیم) بنویس: «باسمک اللهم» (یعنى به نام تو بار خدایا) پیامبر (ص) به أمیر المؤمنین (ع) فرمود: آن چه نوشتى پاک کن و (چنان چه سهیل می گوید) بنویس: «بسمک اللهم» أمیر المؤمنین (ع) عرض کرد: اى رسول خدا اگر اطاعت و پیروى از شما نبود «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» را پاک نمی کردم! سپس آن را پاک کرد و به جاى آن نوشت: «بسمک اللهم» پس پیغمبر (ص) به او فرمود: بنویس: این چیزى است که بدان پیمان می بندد محمد رسول خدا با سهیل بن عمرو، سهیل گفت: اگر ما در آن چه میان ما و تو نوشته مىشود به این صورت (که می گوئى) بپذیریم (و در صلح نامه نوشته شود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ») در نتیجه ما رسالت و پیامبرى تو را پذیرفتهایم، و چه من در نامه صلح نبوت تو را بپذیرم و چه بر زبان بگویم براى من یکسان است (و چون ما نبوت تو را نپذیرفتهایم در نامه صلح نیز نباید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» نوشته شود) این نام را پاک کن و به جاى آن بنویس: این چیزى است که محمد بن عبد اللَّه بدان پیمان می بندد، امیر المؤمنین (ع) فرمود: به خدا سوگند او به حقیقت فرستاده و رسول خدا است گر چه بینى تو بر خاک مالیده شود، سهیل گفت: اگر می خواهى شروط صلح برقرار شود آن گونه که می گویم نام او را به تنهائى بنویس، امیر المؤمنین (ع) فرمود: اى سهیل و اى بر تو، از ستیزهجوئى دست بدار پیغمبر (ص) فرمود: یا على آن را پاک کن، عرض کرد: اى رسول خدا دست من به سوى پاک کردن نام تو از نبوت نمی رود (و در این باره به من یارى نمی ندهد) پیامبر فرمود: دست مرا بدان جا بگذار تا آن را پاک کنم، على (ع) دست پیامبر (ص) را روى نامه گذارد و آن حضرت آن جمله («رسول اللَّه») را پاک کرد، و به امیر المؤمنین (ع) فرمود: به زودى تو خود دچار چنین ماجرائى خواهى شد و تو به ناچار و ناراحتى شدید آن را خواهى پذیرفت ( اشاره است به داستان جنگ صفین و حکمیت نامبارکى که به دنبال آن قرار شد صلح نامه براى مدت یک سال میان طرفین نوشته شود، و هنگام نوشتن، على (ع) فرمود: بنویسید این پیمانى است میان على بن ابى طالب أمیر مؤمنان و معاویة بن ابى سفیان، عمرو عاص گفت: «امیر المؤمنین را» از دنبال نام خویش پاک کن زیرا ما امارت و فرمانروائى تو را بر خود نپذیرفتهایم و پس از سخن هائى که رد و بدل شد على (ع) به ناچار پذیرفت، و همین فرمایش رسول خدا (ص) را در آن جا یاد آورى فرمود[13]) سپس على (ع) دنباله صلح نامه را به پایان رسانید.[14]
ج. یکی از راویان به نام عمَّارٍ می گوید از امام صادق (ع) در مورد نمازی (تراویح) که در ماه رمضان در مساجد به صورت جماعت خوانده می شود پرسیدم حضرت فرمود: زمانی که امیر مؤمنان علی (ع) وارد کوفه شد به فرزندش امام حسن فرمود
به مردم اعلام کن در ماه رمضان در مساجد نماز (تراویح) نباید به جماعت خوانده شود امام حسن نیز حسب الامر پدرش اعلام نمود وقتی که مردم سخنان امام حسن
را شنیدند فریاد زدند وای عمر وای عمر (سنت عمر تباه می شود) وقتی امام حسن فریاد مردم را به امیر مؤمنان گفت حضرت فرمود: به آنان بگو بخوانند. [15]
با توجه به نمونه هایی که بیان شد ملاحظه می شود با توجه به این که یقیناً ناسزا گفتن به حضرت علی (ع) و بیزای جستن از ایشان(ع) حرام است و "بسم الله الرحمن الرحیم" و "محمد رسول الله" که در حقانیت و لزوم بیان آن تردیدی نیست اما در عین حال می بینیم که به دلیل مصلحت مهم تر حضرت اجازه به بیزاری دادند و در صلح نامه حدیبیه بسم الله حذف می شود و هم چنین با توجه به این که نماز تراویح (هزار رکعت نماز در مدت شب های ماه مبارک رمضان) مستحب بوده و اقامه آن به صورت جماعت بدعت و حرام می باشد اما در عین حال با توجه به مفسده ای که به دنبال جلوگیری از آن وجود داشت حضرت از این کار دست کشیده و به فرزند گرامیشان می فرمایند برو به مردم بگو این نماز را به جماعت بخوانید یعنی این بدعت را انجام دهید.
با نمونه هایی که بیان شد روشن می شود که امروزه با توجه به هجوم همه جانبه دشمنان اسلام از هر سو به اسلام و تشیع برخی از حدودها برداشته شده و اقامه نمی شود و حتی اخیراً بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان حکم حد رجم نیز از احکام مدون قوانین جمهوری اسلامی ایران برداشته شد که می توان این برداشته شدن را در همان راستا ارزیابی نمود.
[1] مائده، 38، مرد و زن دزد را به جزاى کارى که انجام دادهاند دستشان را قطع کنید.
[2] محدث نوری، مستدرکالوسائل ج : 18 ص : 125، مؤسسه آل البیت، قم، 1408 هـ ق.
[3] صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 71 و 72، انتشارات جامعه مدرسین، قم، سال 1413 هـ ق، رَوَى سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْمِنْقَرِیُّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ قَالَ سَأَلْتُ أبَا عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ یُقِیمُ الْحُدُودَ السُّلْطَانُ أَوِ الْقَاضِی فَقَالَ إِقَامَةُ الْحُدُودِ إِلَى مَنْ إِلَیْهِ الْحُکْم.
[4] حلى، حسن، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، ص 994، ناشر: مجمع البحوث الإسلامیة، مشهد- ایران، چاپ اول، 1412 هـ ق.
[5] خوانسارى، سید احمد، جامع المدارک فی شرح مختصر النافع، ج 5، ص 411، ناشر: مؤسسه اسماعیلیان، قم- ایران، چاپ دوم، 1405 هـ ق؛ طوسى، ابو جعفر، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوى، ص 300 و 301، ناشر: دار الکتاب العربی، بیروت- لبنان، چاپ دوم ؛ السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج2، ص: 24، حلّى، ابن ادریس، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم- ایران، چاپ دوم؛ محقق حلّى، نجم الدین، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج1، ص: 312 و 313، ناشر: مؤسسه اسماعیلیان، قم- ایران، چاپ دوم ؛ محقق حلّى، نجم الدین، نکت النهایة، ج2، ص 16، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم- ایران، چاپ اول؛ شهید ثانی، زین الدین، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج3، ص 105، ناشر: مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم- ایران، چاپ اول.
[6] شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج1، ص: 312 و 313 ؛ مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج 3، ص 105.
[7] شیخ مفید، محمد بن محمد، المقنعة، ص 810، ناشر: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید- رحمة الله علیه، قم- ایران، چاپ اول؛ سلار، حمزه، المراسم العلویة و الأحکام النبویة، ص 261، ناشر: منشورات الحرمین، قم- ایران، چاپ اول.
[8] موسوی خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیلة، ج2، ص 482 و 483، ناشر: مؤسسه دار العلم، قم- ایران، چاپ اول.
[9] موسوی خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیلة، ج2، ص 482 و 483، ناشر: مؤسسه دار العلم، قم- ایران، چاپ اول.
[10] برای اطلاع بیشتر در رابطه با این موضوع به نمایه " شماره " که در همین سایت موجود است مراجعه نمایید.
[11] نحل، 106.
[12]کلینی، کافی، ج2، ص 219، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365 ش.
[13] شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد ، ج1، ص 122، ناشر: کنگره شیخ مفید، چاپ قم، چاپ اول.
[14]الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص 119.
[15] شیخ طوسی، تهذیبالأحکام، ج 3، ص 70، ح 30، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365 ش.
ترجمه پرسش در سایر زبانها
: لماذا لم یجر حد قطع ید السارق فی إیران؟
📚منبع کانال ویکی شبهه