هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
#سوال❓
آیا صبر انواع و اقسام مختلف دارد؟ چطور بفهمیم که "چه وقت" باید صبر کرد و در "چه مواردی" نباید صبر داشت؟
✅ #پاسخ👇
قبل از این که به انواع و اقسام یک امر یا موارد متفاوت و مصادیق آنها پرداخته شود، باید به خودش توجه شود. مثلاً "صبر" چیست و یعنی چه؟ بسیاری از مشکلات ما، ریشه در ندانستن معنانی و تعاریف درست و جایگزینی معانی محاورهای، مصطلح و عادت شده به جای آن میباشد و بدتر از همه آن که با همین معنانی متدوال (هر چند نادرست) به سراغ فهم قرآن کریم، احادیث و یا آموزههای اسلامی میرویم!
صبر:
در مورد «صبر» هم در قرآن کریم و هم در احادیث، تأکید فراوانی شده است، تا آنجا که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند: که نسبت "صبر" به ایمان، مانند نسبت سر به بدن است « ألصَّبْرُ مِنَ الاْ يمانِ كَالرَّاءْسِ مِنَ الْجَسَدِ / نهج البلاغه ، حکمت 79».
در قرآن کریم به غیر از آیات متعدد درباره صبر و صابرین، تأکید دارد که حتماً و یقیناً انسان در خسران است (یعنی اصل و سود را باهم از دست میدهد)، مگر آنان که ایمان و عمل صالح دارند؛ آنها نیز اصل و فرع را از دست میدهند، مگر آن که به غیر از اهل حق و صبر بودن خودشان، دیگران را نیز به "حق و صبر" توصیه کنند (سوره والعصر).
مَثَل: حضرت آیت الله حائری شیرازی، مثال خوبی دارند که مضمون آن چنین است: «شما هر کار خوبی که انجام دهید [مثل نماز، روزه، صله ارحام، جهاد و ...]، مثل عدد صفر است. حالا دهتا یا بیستتا صفر را کنار هم بگذارید، مهم این است که آیا یک عدد یک قبل از اینها میآید یا نمیآید؟ خوب اگر بیاید، ده تا صفر میشود «10.000.000.000 - ده میلیارد» و اگر نیاید همان صفر است. و این عدد یک، همان "صبر" است. در عین حال، مهم است که پشت این عدد، چه علامتی میآید؟ به اضافه میآید یا منها. به اضافهی ده میلیارد تا منهای ده میلیارد، بیست میلیارد فاصله دارد، و این علامت «بصیرت» است.
معنی صبر:
معنی صبر با بیان ساده، شکیبایی و استقامت است؛ حال شکل این شکیبایی و استقامت، در هر موردی متفاوت است. استقامت در مقابل مشکلات به طریقی است – تحمل و شکیبایی و خود نباختن در مقابل سختیها، گوناگون است – صبر و استقامت در مقابل حملات جنگهای سخت و نرم در مقابل دشمنان اسلام و ایران، اَشکال متفاوتی دارد و ... .
صبر یعنی این که انسان مالک نفسش بگردد، مهار آن را در دست عقل داشته باشد و عقل و دلش هم تسلیم امر حق باشد و نگذارد که این مهار به دست شیطان یا شیاطین بیافتد و با سوار شدن بر نفس انسان، از او سواری گرفته و او را به هر سویی که میخواهند بکشند و انسان را به بند بندگی خود درآورند.
امتحانات، همه سنجش "صبر" است:
امتحان، یعنی جمع شدن شرایط مناسب، برای عبور از یک مرحله و وارد شدن به مرحله بالاتر؛ و رفوزه کسی است که نتواند از مرحله فعلی، به مرحله بالاتر صعود کند، مردود کسی است که مرتبه پایینتر «رد = مسترد» میشود.
در زندگی بشر احوالات گوناگونی پیش میآید، امنها و خوفهایی پدید میآیند - خوشایندها و ناخوشایندهایی وجود دارند - آمالی هست که دست یافتنی یا نیافتنی میباشند - و دستآوردهایی هست که از دست میروند و ...، اما چگونگی "ثبات قدم، ایستادگی و استحکام عقلی، قلبی، ایمانی و شخصیتی انسان، در مقابل همه آنها، مبیّن صبر و استقامت اوست" و موفق کسی است که صبر و استقامت دارد، لذا در قالب یک آیه فرمود:
« وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ » (البقره، 155)
ترجمه: و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم؛ و مژده ده شكيبايان را.
در آیهی بعد، توضیح میدهد: این صابرین کسانی هستند که:
« الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » (همان، 156 و 157)
ترجمه: [همان] كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد، مىگويند: «ما از آنِ خدا هستيم، و به سوى او باز مىگرديم.» * اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایتیافتگان!
بهشت اختصاصی برای صابرین:
بهشت نیز طبقات و درجات دارد، چرا که کمالات و صاحبان آنها در درجات متفاوت هستند، اما مقام "صابرین" در مرتبهای است که برای آنان درب ورودی و بهشت خاصی در نظر گرفته شده است و با شکوهی خاص و استقبالی ویژه از سوی ملائک وارد آن میشوند👇👇
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ * سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ » (الرّعد، 23 و 24)
ترجمه: [همان] بهشتهاى عدن كه آنان با پدرانشان و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند در آن داخل مىشوند، و فرشتگان از هر درى بر آنان درمىآيند. [و به آنان مىگويند:] «درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر كرديد. راستى چه نيكوست فرجام آن سراى!»
این صابرین، چه کسانی هستند:
و ابتدا در آیات قبل، تشریح نمود که این صابرین چه کسانی هستند و این توضیح و تشریح، سبب میشود تا معانی غلط از "صبر" نیز منتفی گردد، میفرماید: آنها صاحبان خرد (اولی الالباب)هایی هستند، دارای این ویژگیها:
1- « الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ » (الرّعد، 20)
ترجمه: همانان كه به پيمان خدا وفادارند و عهد [او] را نمىشكنند
« وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ »
ترجمه: و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده مىپيوندند و از پروردگارشان مىترسند و از سختى حساب بيم دارند.
« وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ » (الرّعد، 21 و 22)
ترجمه: و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند و نماز برپا داشتند و از آنچه روزيشان داديم، نهان و آشكارا انفاق كردند، و بدى را با نيكى مىزدايند، ايشان راست فرجامِ خوشِ سراى باقى.
حدیث:
بر همین اساس، در حدیثی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، "صبر" در یک تقسیمبندی کلی، به سه بخش تقسیم شده است:
« اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصيبَةِ، وَ صَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ و َصَبرٌ عَنِ المَعصيَةِ » (كافى، ج2، ص91)
ترجمه: صبر سه نوع است: صبر در هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترك گناه.
نتیجه:
پس "صبر" نه تنها به معنای «دست روی دست گذاشتنِ غیر علیمانه، حکیمانه و بصیرانه و بالتبع فاقد فکر، برنامه و عمل بودن» نمیباشد، بلکه به معنای ایستادگی، استقامت و شکیبایی است که مستلزم تعقل، تفکر، برنامهریزی و عمل میباشد و بالتبع کسی که "صابر" است، از این کمالات برخوردار شده و به همین خاطر به آن مقامات والا میرسد.
بنابر این سؤال که «چه مواقعی "صبر" لازم یا ضروری است و یا حد آن چیست؟» دیگر معنا و مفهومی ندارد، صبر به معنای درستش، همیشه و همه جا لازم و ضروری میباشد و چگونگی این شکیبایی و استقامت نیز بستگی به موضوع و شرایط دارد.
📚 منبع ایکس شبهه
#جهادگرتبیین
شبهه#
حضرت علی ولی ومولای شیعه هاس،رهبریشو وخطبه ها شوکه برای حکومت داری وبیت المال بوده میخونی لذت میبری که چقدر حواسش بوده که حق مردم ضایع نشه ولی الان چی مهدی آقا کشور ما دست مسئولینی افتاده که زیر نظر رهبر ما که دم از اسلام ومسلمون بودن میزنن ولی مردم فقیر دارن فقیرتر وبدبخت ترمیشن و آقایان پولدار پولدارتر
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
رهبری و ساختار نظام جمهوری اسلامی بر اساس مبانی اسلام ناب ترسیم شده است. مصداق حکومت عدل در اندیشه سیاسی شیعی، حکومتی است که در رأس آن کسی قرار داشته باشد که مأذون از ناحیه خداوند در حاکمیت باشد یا بدون واسطه که معصومین علیهم السلام در عصر حضور هستند و یا با واسطه معصوم علیه السلام که بر اساس ادله عقلی و نقلی متعدد ولی فقیه در عصر غیبت است و حکومت هایی که از این مدار خارج بوده و بر اساس نظام امامت و ولایت تشکیل نشده باشد، مصداق نظام جور محسوب می شوند.
توجه به نقش و جایگاه مردم؛ انقلاب اسلامی، حق مشارکت سیاسی را به مردم این سرزمین هدیه داد و اگر در روزگار گذشته به خواست مردم هیچ توجهی نمی شد، در سایه انقلاب اسلامی، مردم از این حق خدادادی برخوردار شدند.
تداوم دشمنی و کینه نظام استکبار نسبت به انقلاب اسلامی و گسترش حجم مقابله با نظام جمهوری اسلامی خود شاهدی روشن بر درستی مسیر و عدم انحراف انقلاب اسلامی از مسیر خویش است زیرا اگر انحرافی در اصول , مبانی و ماهیت انقلاب اسلامی صورت گرفته بود و انقلاب اسلامی از مسیر اصلی خویش فاصله گرفته بود باید دشمنان از این روند خشنود شده و از حجم دشمنی های خویش می کاستند. اگر امروز کشور ما مانند کشورهای به ظاهر اسلامی عرب، دست دوستی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دراز می کرد و حاضر می شد نقش و جایگاه گاو شیرده آنان را داشته باشد، اثری از فشارها و دشمنیهای امروز وجود نداشت. اما اسلام خواهی، استقلال طلبی و نفی سلطه پذیری و حمایت از مظلومان موجب شده تا شاهد افزایش دشمنیهای نظام سلطه با جمهوری اسلامی باشیم.
دستاوردها و پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های علمی و فناوی همچون پزشکی، نانو، هوا و فضا ، هسته ای و نظامی و قرار گرفتن کشور ما در برخی از این حوزه ها در جمع چند کشور برتر جهان با وجود همه فشارها و تحریم ها و سنگ اندازیها، بیانگر ظرفیت نظام جمهوری اسلامی برای تحقق پیشرفت است. بی تردید اگر عزم و روحیه انقلابی ای که پیشرفت های بزرگ را برای کشور رقم زده است، در عرصه اقتصادی و سایر عرصه ها به کار گرفته شود، مشکلات کشور را برطرف نموده و پیشرفت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
تفکیک میان نظام و عملکرد برخی از مسئولان. وجود برخی مشکلات و کاستیها و ضعف ها، آسیب هایی است که جمهوری اسلامی با آن روبروست و آن را نمی توان نشانه عدم حقانیت و درستی آن تلقی نمود. جمهوری اسلامی مانند هر پدیده دیگری در معرض آسیب ها و موانعی است که باید آنها را برطرف نمود. این مشکلات به عملکرد برخی مسئولان باز می گردد. وجود فساد در بخش های مختلف و برخی مشکلات، آسیب ها و آفت هایی است که باید با آن مقابله کرد نه آنکه به دلیل وجود آنها از اصل نظام با درستی مسیر آن دست برداشت. هیچگاه کشاورز به دلیل برخی آفت ها از محصول و دسترنج و آنچه برای آن تلاش صادقانه کرده است ، دست برنمی دارد، بلکه با آفت ها و آسیب ها مقابله می کند.
وجود ضعف ها و کاستیها در دستیابی به اهداف به معنای دست برداشتن از آن یا ناامیدی از پیمودن این راه روشن نیست، بلکه ضرورت تلاش بیشتر و مجدانه تر را از سوی مسئولان می طلبد تا به اهداف انقلاب اسلامی که مقصد و هدف نهایی هستند، نزدیک تر گردیم . تحقق احکام اسلامی یک امر دفعی نیست ، بلکه تدریحی است.
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
تفاوت جمهوری اسلامی با حکومت علوی
#سوال❓
از طرفی از ایت الله خامنه ای دفاع می شود و از طرفی می گویند این حکومت با حکومت امام علی تفاوت دارد.
ایا این دو باهم در تناقض نیست؟
کاری به گرانی و مسایل اقتصادی ندارم و فکر می کنم که بیشتر دولت دست اندر کار است.
#پاسخ👇
دفاع از نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری مبتنی بر چند اصل است؛
1. مبانی، اصول و ارزش های اسلامی همچون حاکمیت اسلام ناب، عدالت، استقلال، نفی سلطه و ایستادگی در برابر مستکبران و حمایت از مظلومان از مبانی، اصول و اهداف انقلاب اسلامی است که ریشه در فرهنگ ناب اسلامی و فطرت انسانی دارد. مسیر ترسیم شده برای نظام مسیر روشن و صحیحی است که می تواند سعادت مادی و معنوی را برای همگان رقم بزند. مقصد مشخص شده و راه نیز مشخص است و در حال پیمودن این مسیر هستیم البته در طی مسیر مشکلات و موانعی وجود دارد، اما باید آنها را کنار زد. درست است که در نظام جمهوری اسلامی این اهداف هنوز به طور کامل محقق نشده است، اما در مسیر آن گام برداشته است و در حرکت است و تحقق کامل این اهداف نیازمند وجود مسئولان تراز نظام اسلامی و همراهی کامل مردم است. کسی مدعی نیست که آنچه در کشور ما محقق شده، به طور کامل مطابق اسلام بوده و ما توانسته ایم نظام و جامعه ای کاملاً اسلامی ایجاد کنیم. تا رسیدن به نظام و جامعه کامل اسلامی فاصله وجود دارد. همانگونه که حضرت امام فرمودند: « اینجانب هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند ، لکن عرض می کنیم که قوه مقننه و قضائیه و اجرائیه با زحمات جان فرسا کوشش در اسلامی کرد این کشور می کنند و ملت ده ها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند.» (وصیت نامه الیه – سیاسی امام خمینی (ره) ، قم:دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ،1380،ص22)
مقام معظم رهبری نیز فرمودند: « من ادعا نمی کنم که این حکومت دینى یک حکومت قرآنى کامل است؛ ابدا. اولْ منتقد دستگاه خود بنده هستم. ما در اجراى شریعت اسلامى در حداقل ها داریم حرکت می کنیم. منتها جهت، جهت درستى است؛ به سمت حداکثر می خواهیم حرکت کنیم و پیش برویم. حکومت، حکومت دینى است؛ رسماً، قانوناً، بر طبق قانون اساسى. هر حرکتى، هر قانونى که برخلاف شریعت اسلامى باشد، منسوخ است؛ حکومت، حکومتى است بر اساس دین. این پدیده فوق العاده مهمى است. یعنى دستگاه سیاسى در کشور به اهل دین اجازه می دهد و بلکه از آنها می خواهد که در راه ترویج شریعت حرکت کنند. مسئولین نظام اگر با معیارهاى دینى تطبیق نکنند، طبق قانون مشروعیت خودشان را از دست می دهند.» (، بیانات در دیدار روحانیون وطلاب تشیع و تسنن کردستان ، 23/2/88)
همچنین فرمودند:« ما همیشه می گوییم، بارها گفتیم که ما نتوانستیم خواستههاى اسلام را بهطور کامل تحقّق ببخشیم، این قطعى است؛ امّا ما راه زیادى در این زمینه طى کردیم. ما نتوانستیم عدالت اجتماعى را بهطور کامل در این کشور بهوجود بیاوریم امّا خیلى از راه را جلو آمدیم. نباید اینها ندیده گرفته بشود. یکروزى همه ثروت این کشور صرف تعدادى خانوادههاى اشرافى [مىشد] و احیاناً سرریز آن به چند شهر بزرگ می رسید؛ امروز اقصى نقاط کشور برخوردار از خیرات این کشورند. این حرکت عظیم، حرکت به سمت عدالت اجتماعى، حرکت به سمت اخلاق اسلامى [وجود دارد]. حالا می شنویم گاهى اوقات راجع به اخلاق حرف زده می شود، انتقاد می کنند؛ بله؛ با آن اخلاق اسلامى مطلوب، امروز ما فاصله داریم، در این شکّى نیست؛ امّا ما خیلى پیش رفتیم، راه زیادى را ملّت ایران طى کردند، اینها را ندیده نگیرند... بله، البتّه راه طولانىاى در پیش داریم؛ ما به آرمانهایمان هنوز نرسیدهایم؛ آرمانهاى اسلامى خیلى بالاتر از این حرفها است. » (بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز قیام نوزدهم دی ، 17/10/93)
2. رهبری و ساختار نظام جمهوری اسلامی بر اساس مبانی اسلام ناب ترسیم شده است. مصداق حکومت عدل در اندیشه سیاسی شیعی، حکومتی است که در رأس آن کسی قرار داشته باشد که مأذون از ناحیه خداوند در حاکمیت باشد یا بدون واسطه که معصومین علیهم السلام در عصر حضور هستند و یا با واسطه معصوم علیه السلام که بر اساس ادله عقلی و نقلی متعدد ولی فقیه در عصر غیبت است و حکومت هایی که از این مدار خارج بوده و بر اساس نظام امامت و ولایت تشکیل نشده باشد، مصداق نظام جور محسوب می شوند.
3. توجه به نقش و جایگاه مردم؛ انقلاب اسلامی، حق مشارکت سیاسی را به مردم این سرزمین هدیه داد و اگر در روزگار گذشته به خواست مردم هیچ توجهی نمی شد، در سایه انقلاب اسلامی،
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
مردم از این حق خدادادی برخوردار شدند.
4. تداوم دشمنی و کینه نظام استکبار نسبت به انقلاب اسلامی و گسترش حجم مقابله با نظام جمهوری اسلامی خود شاهدی روشن بر درستی مسیر و عدم انحراف انقلاب اسلامی از مسیر خویش است زیرا اگر انحرافی در اصول , مبانی و ماهیت انقلاب اسلامی صورت گرفته بود و انقلاب اسلامی از مسیر اصلی خویش فاصله گرفته بود باید دشمنان از این روند خشنود شده و از حجم دشمنی های خویش می کاستند. اگر امروز کشور ما مانند کشورهای به ظاهر اسلامی عرب، دست دوستی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دراز می کرد و حاضر می شد نقش و جایگاه گاو شیرده آنان را داشته باشد، اثری از فشارها و دشمنیهای امروز وجود نداشت. اما اسلام خواهی، استقلال طلبی و نفی سلطه پذیری و حمایت از مظلومان موجب شده تا شاهد افزایش دشمنیهای نظام سلطه با جمهوری اسلامی باشیم.
5. دستاوردها و پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های علمی و فناوی همچون پزشکی، نانو، هوا و فضا ، هسته ای و نظامی و قرار گرفتن کشور ما در برخی از این حوزه ها در جمع چند کشور برتر جهان با وجود همه فشارها و تحریم ها و سنگ اندازیها، بیانگر ظرفیت نظام جمهوری اسلامی برای تحقق پیشرفت است. بی تردید اگر عزم و روحیه انقلابی ای که پیشرفت های بزرگ را برای کشور رقم زده است، در عرصه اقتصادی و سایر عرصه ها به کار گرفته شود، مشکلات کشور را برطرف نموده و پیشرفت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
6. تفکیک میان نظام و عملکرد برخی از مسئولان. وجود برخی مشکلات و کاستیها و ضعف ها، آسیب هایی است که جمهوری اسلامی با آن روبروست و آن را نمی توان نشانه عدم حقانیت و درستی آن تلقی نمود. جمهوری اسلامی مانند هر پدیده دیگری در معرض آسیب ها و موانعی است که باید آنها را برطرف نمود. این مشکلات به عملکرد برخی مسئولان باز می گردد. وجود فساد در بخش های مختلف و برخی مشکلات، آسیب ها و آفت هایی است که باید با آن مقابله کرد نه آنکه به دلیل وجود آنها از اصل نظام با درستی مسیر آن دست برداشت. هیچگاه کشاورز به دلیل برخی آفت ها از محصول و دسترنج و آنچه برای آن تلاش صادقانه کرده است ، دست برنمی دارد، بلکه با آفت ها و آسیب ها مقابله می کند.
وجود ضعف ها و کاستیها در دستیابی به اهداف به معنای دست برداشتن از آن یا ناامیدی از پیمودن این راه روشن نیست، بلکه ضرورت تلاش بیشتر و مجدانه تر را از سوی مسئولان می طلبد تا به اهداف انقلاب اسلامی که مقصد و هدف نهایی هستند، نزدیک تر گردیم . تحقق احکام اسلامی یک امر دفعی نیست ، بلکه تدریحی است.
7. دستیابی نظام اسلامی به اهداف ترسیم شده خویش، از یکسو نیازمند همراهی و مشارکت مردم با حکومت دینی و انجام مسئولیت ها توسط مردم است. امروز بخشی از ناهنجاریهای جامعه به دلیل عدم همراهی مردم با حکومت اسلامی است، به عنوان نمونه در زمینه حجاب و پوشش با ناهنجاریهایی در جامعه مواجه هستیم، گرچه در مسئولیت حکومت دینی در این زمینه تردیدی وجود ندارد و بخشی از وضعیت موجود، نتیجه ضعف فرهنگ سازی و برنامه ریزی جامع و منطقی و وجود برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی به عنوان زمینه های آن است، اما بخش دیگری از این مسأله متوجه خانواده ها و کم توجهی به این مقوله و دنیاگرایی و عدم توجه به مسئولیت اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر و... است.
از سوی دیگر برای دستیابی به اهداف مورد نظر حکومت دینی، باید مسئولانی دغدغه مند و معتقد به مبانی حکومت اسلامی و در تراز آن وجود داشته باشند، تا بتوانند این اهداف را جامه عمل بپوشانند. اگر مسئولی که در حکومت دینی مسئولیت را پذیرفته است در انجام مسئولیت های خود کوتاهی و اهمالی داشته باشد، نمی تواند انتظار داشت که به صرف تشکیل حکومت و وجود رهبری، می توان همه مسائل جزیی و کلان جامعه و اهداف حکومت دینی را در گستره گسترده آن تحقق بخشید.
تفاوت نظام جمهوری اسلامی با حکومت امیر مؤمنان علیه السلام:
تفاوت جمهوری اسلامی با حکومت امیر المؤمنین علیه السلام به مبانی، اصول و ارزش های دینی باز نمی گردد زیرا همان گونه که اشاره شد، همان اهداف و اصولی که بر حکومت امیر مؤمنان علیه السلام به عنوان یک شاخص حاکم بود، بر حکومت ما نیز حاکم است. از این رو در بنیان ها و اصول، تفاوتی میان حکومت جمهوری اسلامی و حکومت امیر المؤمنین علیه السلام نیست و اساساً مشروعیت و حقانیت نظام جمهوری اسلامی به دلیل وجود همین مبانی، اهداف و اصول و حضور فقیه جامع شرایط به عنوان نائب عام امام معصوم علیه السلام در رأس آن است.
تفاوت میان حکومت جمهوری اسلامی با امیر المؤمنین علیه السلام به دو محور باز می گردد؛ نخست دامنه و گستره وظایف و مسئولیت های حکومت که در زمان حضرت به دلیل ساده بودن حکومت و نیازهای مردم، وظایف و مسئولیت ها بیشتر به صورت مستقیم توسط حضرت انجام می گرفت، اما گسترده شدن نیازها و مسئولیت های حکومت و پیچیده تر شدن دولتها و گسترش مسائل
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
داخلی و روابط خارجی و... ایجاب می نماید که مسئولیت ها در نظام ها تقسیم شود و رهبری مدیریت راهبردی و کلان کشور را بر عهده دارند نه مدیریت و مسئولیت اجرایی.
تفاوت دیگر به انتخاب مسئولان و کارگزاران نظام بر می گردد. با وجود پذیرفته شدن جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی؛ شیوه های اعمال آن ممکن است در گستره زمان متفاوت باشد. حضرت از نظر مشورتی بر اساس آموزه های دینی مردم استفاده می کردند، اما انتخاب مسئولان و کارگزاران نظام در حکومت امیر المؤمنین علیه السلام توسط خود حضرت انجام می شد، اما در نظام جمهوری اسلامی، نقش مردم در انتخاب مسئولان در قالب انتخابات تعریف شده که هر چند با مبانی دینی مطابق است، اما به هر حال دارای آثار و نتایجی است و تفاوت هایی را ایجاب می کند.
📚منبع پایگاه پرسمان
#جهادگرتبیین
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ
حق مقایسه انقلاب اسلامی با حکومت حضرت علی علیه السلام را نداریم ❌