هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
علیکم السلام
حقیر منبع صحبتهای ایشان رانیافتم.
کاش واعظین محترم متوجه می شدند که جامعه ما جامعه ای محتضر هست
به مسائلی می پرداختند که نیاز بود و برای یک محتضر فوری و آنی ..
👌 معجزات و کرامات پیامبران و امامان و اولیاء خدا، اموری خلاف عقل نیستند، بلکه از عللی که برای ما ناشناخته اند به وجود می آیند. اما روحانیون محترم در نقل آنها باید بسیار دقت کنند، مقدماتی راجع به آنها بگویند و طوری بیان نکنند که باعث وهن دین و مورد سوء استفاده دشمنان دین واقع نشوند.
✅در باره معجزات پیامبر گرامی اسلام(ص) باید بگوییم که اولا: مسلمانان با همه ی اختلافاتی که دارند اما بر اثبات معجزاتی برای پیامبر گرامی اسلامی(ص) اتفاق داشته و صدها معجزه از آن حضرت نقل کرده اند به گونه ای که احتمال دروغ در آنها داده نمی شود. زیرا اگر دروغ بود تعداد کمی و یا فرقه خاصی آن را نقل می کرد در حالی که همه فرقه ها آن معجزات را نقل کرده اند.
ثانیا: قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که حتما از پیغمبر(ص) معجزه صادر شده است مانند:
1. پیامبر گرامی اسلام(ص) معجزات پیامبران سابق را برای مردم نقل می کردند و می فرمودند که هر پیامبری باید معجزه ای داشته باشد تا مردم او را تصدیق کند، اگر خود پیامبر(ص) معجزه ای نداشت خودش خودش را تکذیب کرده بود.
2. بعضی از معجزات پیامبر(ص) را خود قرآن کریم نقل کرده است مانند کمک فرشتگان در جنگ بدر، و مانند اخبار غیبی که آن حضرت در باره فتح مکه و پیروزی رومی ها بر فارس و.... داده است.
3. آن چه از گفتار کفار معاصر پیامبر(ص) برداشت می شود که به پیامبر(ص) نسبت سحر می دادند، از این گفتار معلوم می شود که آنها معجزاتی دیده بودند ولی قبول نمی کردند و می گفتند که سحر است.
آقای مصطفی مراد هم کتابی تالیف کرده است به نام «الف معجزة من معجزات الرسول(ص)» (هزار معجزه از معجزهای حضرت رسول)که معجزات پیامبر(ص) را در آن جمع آوری کرده است.
شما می توانید جهت اطلاع بیشتر به کتابهای «موسوعة التاریخ الاسلامی» نوشته محمدهادی یوسفی غروی و کتاب «الصحیح من سیرة الرسول« نوشته جعفر مرتضی عاملی و هم چنین می توانید با »مرکز الابحاث التاریخیة« که در همین زمینه تحقیق می کند ارتباط برقرار کنید.
📚منبع حوزه نت
👇👇👇
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#مرتبط
سوال⁉️
معجزه پیامبر(ص) غیر از قرآن چیست؟ منبع قابل اعتماد در رابطه با این موضوع را ذکر نمایید؟
در #پاسخ به سؤال شما باید عرض کنیم که قرآن بزرگترین معجزه پیامبر اکرم (ص) است که از ابعاد مختلف مانند: آهنگ کلمات، نظم معانی، پیشگوئیها، مطالب علمی و... دارای اعجاز است. اما قرآن تنها معجزه پیامبر اکرم (ص) نیست و پیامبر اکرم (ص) معجزات زیاد دیگری داشته اند که ما در اینجا فهرست اقسام آن معجزات را ذکر می کنیم.
معجزات آن حضرت در انشقاق (شکافتن) ماه، برگشت خورشید و سایه افکندن ابرها و ظاهر شدن شهاب ها و نزول مائده های آسمانی.
معجزات آن حضرت در اطاعت زمینی ها (جمادات، نباتات) از ایشان و تکلم آن حضرت با آنها .
معجزات آن حضرت در انواع حیوانات و خبر دادن حیوانات به ، برحق بودن پیامبر اکرم (ص) و کلام گوسفند مسموم.
معجزات آن حضرت در استجابت دعای ایشان، در زنده شدن مردگان و تکلم با آن ها و شفا دادن مریض ها.
معجزات آن حضرت در برکت اعضاء شریف آن حضرت و زیاد شدن طعام و نوشیدنی ها.
معجزات آن حضرت در برطرف کردن شر دشمنان.
معجزات آن حضرت در استیلاء بر جن و شیاطین و ایمان بعضی از اجنه.
معجزات آن حضرت در هواتف جن به نبوت آن حضرت.
معجزات آن حضرت در خبر دادن از غیب.
برای آگاهی دقیق تر از معجزات به بحار الانوار جلد 17، از صفحه 159 تا آخر کتاب و جلد 18 از اول کتاب تا صفحه 146 مراجعه کنید
📚منبع: پایگاه حوزه
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
معجزات پیامبر 👇
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
https: //www .pasokhgoo. ir/node/61733
#جهادگرتبیین
✅اگر این قله نیست پس چیست؟
60 سال قبل، در عصر پهلوی و در دولت امیرعباس هویدا، استاد مرتضی مطهری را بعنوان مدرس به دانشگاه تهران دعوت میکردند.
امروز، در عصر جمهوری اسلامی و در دولت ابراهیم رئیسی اما، حاج سعید حدادیان را بعنوان مدرس به دانشگاه تهران دعوت میکنند.
اگر این، قطار شتابان پیشرفت نیست، پس چیست؟/ داور
#سوال
هدایت شده از سرپنآه
#پاسخ
محسن برهانی:
مرحوم مرتضی مطهری در تقابل کامل با حکومت پهلوی بود اما هیچ مشکلی برای عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه تهران ایجاد نشد؛ نه تعلیق شد و نه اخراج و نه تهدید به عدم تمدید قرارداد پیمانی
تصویر نامه تعلیق شهید مطهری
روز به روز شیاد بودن این وکیل قلابی بیشتر آشکار میشه
هدایت شده از نجمه کبیریان
پروژه مشترک رسانههای اصلاحطلب و برانداز
هدف : ایجاد التهاب و ناآرامی در دانشگاهها
سعید حدادیان از سال ۹۵ در دانشگاه تهران تدریس میکنه ولی این ها در اقدامی هماهنگ و بعد از اخراج زارچی دروغگوییها و التهاب آفرینی را شروع کردهاند
هدایت شده از نجمه کبیریان
عبدالرضا سیف در گفتوگویی درباره تدریس سعید حدادیان در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه گفت: «سعید حدادیان دارای مدرک دکتری بوده و چند سال است که به صورت حقالتدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دیگر دانشکدههای دانشگاه تهران تدریس میکند.»
وی با اشاره به دروسی که توسط حدادیان تدریس میشود، افزود: «دروس ادبیات پایداری، آشنایی با دفاع مقدس و آشنایی با ادبیات انقلاب اسلامی از دروسی است که توسط وی در مقاطع ارشد و کارشناسی تدریس میشود.»
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران یادآور شد: «حاج سعید حدادیان از سال ۱۳۹۷ـ۱۳۹۶ به صورت حق التدریس در دانشکده ادبیات و دیگر دانشکدههای دانشگاه تهران تدریس میکند و از گروه معارف هم اجازه تدریس دارد.»
محمود فضیلت استاد گروه زبان و ادبیات فارسی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی میگوید که اگر درسی با هر استادی ارائه میشود آن درس با مدرک تحصیلی استاد مرتبط است.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
🔹در همان دانشگاه امام صادق ع هم برخی اساتید در تقابل با جمهوری اسلامی بودند اما شرف داشتند، دروغگو و فاسد نبودند، دانشجو را علیه یکپارچگی کشور وامنیت ملّی تحریک نمیکردند، برای آدمکشها روضه نمیخواندند!
آیا کسی شبیه شهید مطهری از دانشگاه اخراج شده؟! شما شبیه شهید مطهری هستید؟!!!
فتنه جدید اصلاحات موسوم به اخراج امنیتی اساتید دانشگاه
🔹فتنه جدید اصلاح طلبان و برانداران موسوم به اخراج اساتید دانشگاه که با اخبار جعلی اخراج دهها استاد توسط معصومه ابتکار و خبر دروغ زارچی استارت خورده بود با این اقدام عارف در سالمرگ مهسا امینی تقویت شد تا بی شرفی این جماعت بیشتر اثبات شود...!
🔹هرجا مملکت خواست به سمت پیشرفت و شکوفایی بره، این جماعت... اصلاحات یه فتنه جدیدی علم کردند.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔸🔻 امثال شریح قاضی و ابوموسی اشعری ها هم با معیارهای امروز، استاد دانشگاه بودند!
🔻👈از اسم استاد دانشگاه تعجب نکنید. امثال شریح قاضی، ابوموسی اشعری و به طور کلی بخشی از کسانی که در طول تاریخ در مقابل حق و یا منافع مردم ایستادند، اگر امروز بودند، در حد استاد دانشگاه و یا شاید بالاتر از استاد دانشگاه بودند.
🔻" بلعم باعورا " در عصر موسى (ع) زندگى مىكرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائيل محسوب مىشد (ر.ک تفسیر نمونه، ج7، ص 14)
⏪ قطعاً در جمهوری اسلامی، جمع کثیری از اساتید دانشگاه داریم که نسبت به دین و کشور خود متعهد و در حال تربیت نسل آینده و خدمت به کشور هستند. اما به صورت موردی، عده قلیلی از اساتید دانشگاه هم هستند که به طور علنی بر خلاف منافع کشور و مردم قدم بر می داند، به مقدسات حمله می کنند و در فتنه ها علیه جمهوری اسلامی شمشیر می کشند.
⚠️ این افراد از روی اشتباه به دانشگاه آمده اند و حقشان، سوت و کف زنی هرزه ها و فواحش و افراد کم عقل است نه مکان مقدس دانشگاه!
⏪ وجود این افراد در دانشگاه ها، خیانت به اعتماد مردم به نظام است. چرا که مردم به نظام اعتماد می کنند و فرزندان خود را برای تربیت و رشد، به دانشگاه جمهوری اسلامی می فرستند.
🇮🇷#جهاد_تبیین
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📳 سعید حدادیان استاد دانشگاه شد!؟!
❌بعد از اتفاقات اخیر در دانشگاهها و قطع همکاری با چند استاد، جدیداً خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است سعید حدادیان در دانشگاه تهران تدریس کند
✅ ماجرای استادی سعید حدادیان در دانشگاه تهران👇
☑️ رئیس دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفته: حدادیان دکتری دارد و از سال ۹۶ بهصورت حقالتدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دیگر دانشکدههای دانشگاه تهران تدریس میکند. او دروس ادبیات پایداری، آشنایی با دفاع مقدس و آشنایی با ادبیات انقلاب اسلامی را در مقاطع ارشد و کارشناسی تدریس میکند.
چهل و چند سال است که رسم بر این بوده؛ هر که به مردم کشورش خدمت کند «ترور» می شود، اما آنکه با خون مردم کاسبی می کند از تروریست ها، «پاداش» می گیرد .
ولی عده ای خود به خواب زده ی نان ناحق خورده ی خود تحقیر کن، دسته ی اول را مزدور می نامند و دسته ی دوم را قهرمان ...
✅ اما قهرمان ها همیشه راهشان و رفتارشان مشخص است، نیازی به جار زدن و ذوق مرگ شدن ندارند.
✍شیخ فرهاد فتحی
#شریفی زارچی، همان کسی است که رنگ شهر ها را برای کرونا تعیین می کرد و به قول خودش تعیین میکرد کدام امام جمعه نماز بخواند و کدام امام جمعه نماز نخواند😏
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
قبلا به سوالاتی با این مضمون در گروه پاسخ داده شده
و همچنین علت این خروجی ها
کاش شبهه افکن بجای با کنایه صحبت کردن وضعیت آموزش و دانش برخی دانش آموختگان که برگرفته از تفکرات برخی اساتید هست را هم اخص در این یک دهه اخیر می دیدند .
🔻🔹🔻توضیح وزارت علوم درباره ادعای اخراج ۵۸ استاد دانشگاه......⬇️⬇️
سخنگوی وزارت علوم:
🔹👈گله داریم از برخی از رسانهها که بدون تحقیق و بعضاً با نیات و اغراض سیاسی و درجهت تخریب آموزش عالی کشور اقدام به نشر برخی از اخبار میکنند که غالب آن اخبار کذب است.
🔹⬅️ باعث تأسف است که به چارچوبها و قواعد شناختهشده امر رسانه چه از جهت قانونی چه از جهت اخلاقی پایبند نیستند.
🔹👈وزارت علوم قدر اساتید را میداند و ما از همه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه که بیشاز ۶۰ هزار نفر هستند تشکر میکنیم.
هدایت شده از نجمه کبیریان
علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ادعای برخی از جراید مبنی بر اخراج ۵۸ استاد دانشگاه در دولت سیزدهم گفت: ما حقیقتاً گله داریم از برخی از رسانهها که بدون تحقیق و بعضاً با نیات و اغراض سیاسی و درجهت تخریب آموزش عالی کشور اقدام به نشر برخی از اخبار میکنند که غالب آن اخبار کذب است و باعث تأسف است که به چارچوبها و قواعد شناختهشده امر رسانه چه از جهت قانونی چه از جهت اخلاقی پایبند نیستند.
وی ادامه داد: اولاً اینکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری قدر اساتید را میداند و ما از همه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه که بیشاز ۶۰ هزار نفر هستند تشکر میکنیم، بابت نقش مهمی که در پیشرفت علمی و اعتلای پرچم جمهوری اسلامی ایران در دنیا و تربیت نیروی انسانی زبده و دانا و توانا برای کشور دارند و همچنین نقش مهمی که در تلاش برای حل مسائل کشور چه در حوزههای صنعتی و چه در حوزههای اجتماعی و دیگر حوزهها دارند؛ حتماً باید قدردانی و تشکر کنیم و قدر تمام این بزرگواران را میدانیم.
سخنگوی وزارت علوم افزود: اما این ادعایی که جریده مورد نظر داشته و اعلام کرده است که ۵۸ نفر از اعضای هیأت علمی در دولت سیزدهم و همچنین ۸۵ نفر در دولت نهم و دهم اخراج شدهاند، فارغ از اینکه این ادعا چقدر درست است، باید عرض کنم که متأسفانه این جریده فراموش کرده یا خواسته فراموش کند که در دولت یازدهم و دوازدهم ۳ هزار نفر را اخراج کردند، بورسیههای مظلومی که بچههای متخصص، جوان، تحصیلکرده و نخبگان این کشور بودند به بهانه اینکه ممکن است پرونده چند نفر از آنها ایراداتی داشته باشد، تمام آنها را به یک چوب راندند و با اغراض پلید سیاسی و نیت سیاه خود اینها را طرد و بیحیثیت کردند و جامعه علمی کشور را از حضور اینها محروم کردند.
وی ادامه داد: قاعدتاً میدانید، این هشتاد و اندی که در دولت نهم و دهم ادعا شده و این ۵۸ نفری که ادعا شده در دولت سیزدهم اخراج شده اند، در برابر آن ۳ هزار نفر هیچ است، که قرار بود هیأت علمی شوند و متأسفانه آنها را از حق قانونی و حق شرعی خود محروم کردند و اگر قرار بر این باشد که کسی مدعی باشد در این خصوص، ما مدعی هستیم که چرا سه هزار نفر از بچههای مملکت را بلاتکلیف رها کردند و از آموزش عالی بیرون انداختند این دو عدد اصلاً باهم قابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه در خصوص این ۵۸ نفر تک به تک بررسی دقیق انجام دادهایم و بررسیها نشان میدهد غالب این ادعاهایی که انجامشده، کذب و دروغ محض است و من تعجب میکنم که چطور شرمسار و خجالتزده نیستند که این دروغها را در جامعه رواج میدهند!
شمسی پور افزود: از این لیست ۵۸ نفر ۳ نفر مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی هستند که به وزارت علوم ارتباطی ندارند و ۱۷ نفر دیگر مربوط به دانشگاه آزاد هستند که خودشان باید پاسخ دهند و ارتباطی به وزارت علوم ندارند، ۳۸ نفر باقیمانده مربوط به وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند که وضعیت همه آنها را توضیح میدهم.
ادامه داد: از این ۳۸ نفر باقیمانده که ادعا شده اخراج شده اند، ۳ نفر بازنشسته هستند و بازنشسته شدن کارمندان دولت امری جاری و متداول است این افراد به سن بازنشستگی رسیده اند، سن این افراد و سابقه خدمتشان به حد مندرج در آئیننامه رسیده و دانشگاه طبق آئیننامه استخدامی اعضا هیأت علمی آنها را بازنشسته کردهاست این بازنشستگیها هیچ ربطی به اخراج و اغتشاشات ندارد و جالب است که بدانید یکی از این ۳ نفر قبل از فتنه سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدهاست.
سخنگوی وزارت علوم یادآور شد: پس ۳ نفر از اینها بازنشسته شده اند، سن و سابقه خدمتشان به بازنشستگی رسیده است و همین الان هم ماهانه چند نفر از اعضای هیأت علمی در یک فرایند عادی و قانونی بازنشسته میشوند.
وی ادامه داد: ۳ نفر دیگر از این اساتید پرونده قضائی خارج از وزارت علوم دارند و این ارتباطی به وزارت علوم ندارد و طبق قانون از ما خواسته میشود این افراد تعلیق شوند تا تعیین تکلیف قضائی شوند، بنابراین، این سه نفر هیچ ارتباطی به وزارت علوم ندارند، پرونده آنها پرونده قضائی است، باید ببینیم چه کاری کرده اند که قوه قضائیه آنها را مورد بازخواست قرار داده است.
شمسی پور ادامه داد: از این لیستی که مورد ادعا است ۵ نفر از این اساتید اکنون عضو هیأت علمی هستند و به دروغ اینها را اخراجی نامیدهاند اینها افرادی هستند که از جایگاه مدیریتی که داشتند، یا با استعفای شخصی کنار رفتهاند یا تغییر مدیریتی رخ داده است و این پنج نفر جابهجا شده اند بهعنوان مثال دکتر رحمت صادقی که رئیس دانشگاه کردستان بود و الان عضو هیأت علمی بوده و یکسال و چند ماه نیز در دولت سیزدهم کار کردهاست، پارسال جای خود را به دکتر قادر زاده داده است و با عزت و احترام این جابجایی انجامشده است و وی همین الان نیز عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب
#پاسخی_دیگر 👇⬇️
واکنش دانشگاه شریف به قطع همکاری با شریفی زارچی
روابط عمومی دانشگاه شریف:
🔹متاسفانه، ایشان پس از دریافت مصوبه، در یک اقدام غیرحرفهای و با استفاده از دسترسیهای خود در فضای مجازی، مدعی شدند که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ از طریق یکی از سامانههای دانشگاه، درخواست تبدیل وضعیت استخدامی داده شده است.
🔹در حالی که سامانه مذکور منحصراً برای درخواست ترفیع سالانه و تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی در پنج سال اول است و برای تبدیل وضعیت استخدامی نیاز به تشکیل پرونده فیزیکی و ارائه همه مستندات مورد نیاز است و به همین سبب درخواست مورد اشاره، حتی در دانشکده نیز بررسی نشده بود.
🔹سوابق آموزشی، پژوهشی، اجرایی، اجتماعی و صنعتی هر یک از اعضای هیئت علمی دانشگاه، زمانی در روندهای استخدامی و ارتقاء علمی، قابل استناد از سوی فرد و بررسی از سوی دانشگاه است که به انضمام تشکیل پرونده علمی، به دانشگاه ارائه شود تا نقش این عضو هیئت علمی در یکایک مستندات علمی ارائهشده، توسط کمیسیونهای تخصصی مربوطه مورد بررسی و ممیزی قرار گیرد.
🔹در غیر اینصورت، این سوابق فارغ از میزان اعتبار، تاثیری در وضعیت اداری-استخدامی و یا ارتقاء علمی ایشان ندارد. این فرآیند، یک فرآیند حرفهای، مرسوم، و تخصصی در عموم دانشگاهها است و در مورد تک تک اعضاء هیئت علمی بهصورت یکسان اجرا میشود
🔹عضو هیئت علمی در دانشگاه به کسی اطلاق میشود که صرفاً از طریق فراخوان عمومی وزارت متبوع به هیئت جذب دانشگاه معرفی و فرآیند مربوطه را در درون دانشگاه طی نموده و تاییدیههای لازم را از نهادهای مصرح در قانون اخذ کرده باشد.
🔹دانشکدهها و مراکز آموزشی دانشگاه، در هر نیمسال، ممکن است برای رفع نیازهای آموزشی خود، افرادی را برای ارائه یک درس، بهصورت موقت و بهعنوان استاد مدعو، دعوت به همکاری نمایند که این موضوع در چارچوب اختیارات قانونی ایشان است و ارتباطی با فرآیندهای هیئت جذب دانشگاه ندارد. اطلاق عنوان «استاد دانشگاه صنعتی شریف» به برخی اشخاص که در هر نیمسال تحصیلی بهعنوان استاد حقالتدریس مدعو به دانشگاه دعوت میشوند، به هیچ عنوان صحیح نمیباشد
باسلام و احترام
# شبهه
بازهم اختلاس باز هم دزدی ظهر امروز در گمرک مرز بازرگان یک کامیون ایرانی که ظاهرا بار پسته زده بود و از مبدا ایران به کشور اوکراین در حال حرکت بود در مرز بازرگان پس از عبور از دستگاه ایکس ری مامور متوجه جاساز شمش های طلا زیر کارتن های پسته شد و پس از تخلیه دوهزار شمش یک کیلویی طلا کشف شد ! پس از دستگیری راننده مشخص شد بار از گمرک اسلامشهر بارگیری شده و در حین بارگیری راننده در مکانی دیگر حضور داشته مقامات ایرانی هم فعلا سکوت کرده و از گفتگو و مالکیت ومسئولیت شمش ها شانه خالی کرده است دولت ترکیه هم تمام شمش ها را بلاصاحب مصادره کرده است! ببینید مال و ثروت کشور چطور تاراج میشه 😟 لطفا انتشار بدین تا همه متوجه غارت ثروت و حق مردم بشن
هدایت شده از محمد حسین
پاسخ:
تصویر مربوط به کامیونی است که در سال ۲۰۰۳(۱۳۸۲) در یک ایست بازرسی در حومه کرکوک عراق توقیف شده بود.
https://www.stripes.com/history/archive_photo_of_the_day/gold-haul-in-iraq-2003-1.625926
2️⃣محال است موردی از کشف شمش طلا و... در گوشه ای از دنیا اتفاق بیفتد و عکس یا فیلم آن در اینترنت منتشر شود ولی ضدانقلاب آنرا به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت ندهد!
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال دانش آموزی
امام حسین (ع)میدونست تو کربلا چه اتفاقاتی قراره بیفته
پیامبر اکرم (ص)هم از این موضوع آگاه بودن
این یعنی سونوشت امام حسین از همان طفولیت نوشته شده
پس اگه امام حسین (ع) فداکاری کرد چرا شمر و یزید و ....لعن میکنیم پس شمر و یزید هم فداکاری کردن که لعن و نفرین شیعه را به جون خریدن تا اسلام زنده بمونه
پس عملا انسان ها هیچ نقشی تو سرنوشت خودشون ندارن یا فقط تو قضیه کربلا اینجور بوده؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#پاسخ_مرتبط↕️
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
#شبهه👇
وقوع عاشورا یک تراژدی بزرگ در حیات بشری است که بهترین انسانها با بدترین وضعیت روبرو میشوند. حال سوالاتی که در این مورد مطرح است به شرح زیر به عرض میرسد 1- داستان کربلا از زمان حضرت آدم وجود داشته آیا امکان تغییر این جریان در طول تاریخ وجود نداشته است؟ 2- چنانچه اتفاقاتی در طول مسیر تاریخ رخ میداد که این اتفاق نیفتد، پاسخ پیشگوییهایی که پیامبر و ائمه اطهارصلوات الله علیهم شده چیست؟ 3- اگر این اتفاق به هر صورت باید عملی میشد آیا حادثه کربلا دال بر جبری بودن آن نخواهد بود؟ 4- چنانچه یزیدیان مآمور به چنین رفتاری بودند چه سرزنشی بر آنها میرود؟
✅ #پاسخ👇
اگر چه مسئله در مورد واقعه، فاجعه و تراژدی عاشورا مطرح شده است، اما موضوع و پرسشهای پیرامونش عام است و در مورد هر اتفاق بزرگ، کوچک، خوشایند و یا ناخوشایند دیگری نیز میتواند مصداق داشته باشد؛ هر چند یک جرعه آبی باشد که مینوشیم! که در واقع این همان بحث "جبر یا اختیار" میباشد.
بنابراین، لازم است ابتدا با معانی و تعاریف واژگانی چون: جبر، اختیار، قضا، قدر، سرنوشت، خداوند ازلی و بالتبع علم ازلی او و ... آشنا شویم و سپس به سراغ مصادیق گوناگون، و از جمله کربلا و یا هر حادثهی دیگری برویم؛ که در این موارد، پیش از این مطالب بسیاری درج شده است که از طریق درج کلمات مرتبطی [چون: قضا، قدر، سرنوشت و ...] در بخش جستجو در سایت، میتوانید دسترسی یافته و مطالعه نمایید.
●- حالا مسئله را برای خودمان، با مثال زدن از تراژی کربلا، متفاوت و متغیر ننماییم و از خود بپرسیم: آیا این یک لیوان آبی که نوشیدم، در ازل معین بود یا خیر؟ و اگر معین بود، این جبر است یا خیر؟!
باید دقت نماییم که علم داشتن به چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده، چه در علم الهی باشد و چه در علوم دیگران، دلیل وقوع آن اتفاق نمیباشد و اتفاق نیز معلول آن علم نمیباشد. اگر کارشناس هواشناسی علم پیدا کرد که فردا باران میبارد، این بارش به علت علم او صورت نگرفته است، بلکه میلیونها علت و معلول دیگری دارد که مقدرات (اندازهها) را برای بارش فراهم نموده و بارش باران حتمی (قضا) شده است؛ منتهی دانشمند به آن علل و مقدرات علم دارد.
بنابراین، خداوند علیم، علم دارد که بندگان او، در هر زمان، با توجه به شرایط، امکانات، موهبات، نعمات، مشکلات، عقل، وحی و اختیارات، چه خواهند کرد؛ نه این که بندگانش چون او علم دارد، مجبور شدهاند که این کارها را بکنند.
●- پرسیده شده که اگر تمامی علل و اسباب تغییر مینمود، آیا این اتفاق تغییر مینمود؟ بله، وقتی علتها متغیر شوند، معلولها نیز متغیر میگردند، و این منافاتی با علم خدا و یا پیشگویی ندارد، چرا که علیم میداند که چه تغییراتی رخ خواهد داد و اگر بخواهد، آن را میگوید. لذا شما نباید اصل خبر یک اتفاق را ثابت فرض کنید و سپس بپرسید: «آیا اگر علل تغییر مییافت، معلول نیز تغییر مییافت؟»، بله هم معلول تغییر مییافت، و هم اخبارش»؛ نه این اخبارش ثابت میماند، اما وقایع متغیر میگردید.
سرنوشت:
اموری در سرنوشت بشر، جبری هستند. مانند به دنیا آمدن و یا از دنیا رفتن و مرگ در زمانی که به عنوان حداکثر عمر برای یک نفر در نظر گرفته شده است؛ اما ممکن است زودتر خودکشی کند و یا به قتل رسد. اما اموری دیگری نیز در سرنوشت اختیاری میباشند و توسط خود انسان تقریر میگردند [حال یا خود شخص، یا اجبار شرایط محیطی و ...]، مانند هر تصمیم و ارادهای که مینماییم و خود علل میشود برای معلولهای بسیار.
اگر کسی اراده نمود که دنبال تحصیل علم برود، یا دنبال کسب حلال برود، یا تشکیل خانواده دهد و یا ...، ارادهی اوست که به اذن الله محقق میگردد و برای او سرنوشتی را تقریر مینماید. لذا حتی در مورد سرنوشت اقوام و جوامع بشری فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ - در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنان حال خود را تغيير دهند / الرّعد، 11».
👇👇
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
اگرها:👇
در قرآن کریم، میخوانیم که وقوع بسیاری از امور، مشروط است و "اگر" دارد. اگر مؤمن باشیم و عمل صالح انجام دهیم به بهشت میرویم – اگر کسی کافر و مشرک گردد و مرتکب ظلم و گناه شود، به جهنم میرود – باز گذاردهی خدا (امام زمان علیه السلام) خیر است برای شما، اگر مؤمن باشید «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» و ... .
بنابراین، اگر بپرسیم: «آیا اگر مردم ایمان میآوردند – آیا اگر مردم مسلمان، ولایت شناس و امام شناس نیز میشدند – آیا اگر عدهی بسیاری از مسلمانان مکه و مدینه که امام علیه السلام و یزید لعنة الله علیه را خوب میشناختند، امام را همراهی میکردند – آیا اگر خواص کوفه خیانت نمیکردند – آیا اگر عوام شامی و کوفی، کمی شعور و مردانگی به خرج میدادند و ...، این اتفاق رخ میداد یا رخ نمیداد؟ پاسخ این است که رخ نمیداد، چرا که علل، اسباب و مقدراتش فراهم نشده بوده که قضایش حتمی گردد. با اخبار و پیشگویی نیز منافات ندارد، چرا که در این صورت این پیشگویی گفته نمیشد و چیز دیگری گفته میشود، مانند اخبار ظهور و پس از آن.
پس، شناختها، بصیرتها، ارادهها، عزمها، مواضع و عملکردها، همه در تقریر سرنوشتهای فردی یا اجتماعی، اثر مستقیم دارند و میتوان گفت: «اگر چنان نمیشد، چنین نیز نمیشد»!
یزیدیان لعنة الله علیهم اجمعین:
اگر خط سؤالات و شبهات از چند قرن پیش تا کنون را مطالعه نمایید، میبینید که شکل و جملهبندی و چگونگی طرح موضوع متفاوت است، اما همه یک خط را دنبال میکنند که آن هم "توجیه و تطهیر یزیدیان و جبری نشان دادن حادث میباشد".
●- البته این "توجیه و تطهیر" یزید و یزیدیان در آن زمان، که برای توجیه جنایات و تطهیر یزیدیان این زمان طرح میشود، ترفند جدیدی نیست، بلکه خطی بسیار قدیمی است که از گذشتههای دور امتداد داشته است! چنان که بتپرستان میگفتند: «آن خدای بزرگ که الله است، بتپرستی ما را میبیند و عذاب نمیکند؛ پس معلوم است که اشکالی ندارد و او نیز قبول دارد»!
لابد در ماجراهای پس از عاشورا شنیدهاید که وقتی کاروان اسرا را وارد قصر یزید کردند و ابن زیاد ملعون، حضرت زینب علیها السلام را شناخت، ضمن بددهنیهای فراوان، نگفت: «آیا دیدی که ما چطور برادرانت و همگان را قتل عام کردیم»، بلکه گفت: «کَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیکِ - کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟!» یعنی: این جنایات کار ما نبود، یک جبر الهی بود و ما نیز مأمور بودیم! لذا ایشان پاسخ منطقی دادند، در برابر همان کار و صُنع خدا فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا – من جز زیبایی، چیزی ندیدیم»؛ اما کار آنها و جنایت آنها را به شدت محکوم نمود. چرا که همه اختیاری بود.
جبر و هدایت:
بیتردید نظام تکوین جبری است. نه ما زمین، ماه و خورشید را پدید آورده و باد و باران را آفریدهایم، و نه ما میتوانیم مسیر آنان در فلک را تغییر دهیم و ربوبیت عالم هستی را در دست بگیریم، اما تردیدی نیست که حتی تصور "جبر" نیز با "هدایت تشریعی" منافات دارد، چرا که اگر جبر باشد و اختیاری در کار نباشد، دیگر ارسال انبیا و رسولان، دعوت به خدا و پذیرش حق و دوری و اجتناب از باطل، طاغوت، حلال و حرام، واجب و حرام، و توصیه و تأکیدهای شدید بر چنین باشید، و چنین نباشید و ... هیچ معنا، مفهوم و مصداقی نخواهد داشت، و هم چنین دستور بر گناه نکنید و اگر احیاناً مرتکب گناه شدید، استغفار و توبه نمایید نیز بیمعنا خواهد شد و بالتبع، حشر، سؤال، حساب، پاداش و مکافات نیز موضوعیتی نخواهد داشت.
پس اعتقاد به "جبر محض"، به منزلهی کفر و شرک و تعطیل دین خواهد بود، چنان که اعتقاد به "اختیار محض" نیز چنین است. لذا اعتقاد شیعه، طبق فرمایش امام صادق علیه السلام، بر این است که «نه جبر محض است و نه تفویض و اختیار محض، بلکه امریست بین این دو». مثل این که کسی که میتواند به اختیار خودش نمازش را اقامه کند و یا ترک نماید، اما نتایج هیچ کدام در اختیار خودش نمیباشد؛ چنان که مختار است آب بنوشد و یا زهر بنوشد، اما آثار و نتایجش جبری است و در اختیار او نمیباشد.
عاشورا:
بنابراین، طبیعی است که اگر تمامی شرایط، علل و اسباب وقوع عاشورا تغییر مییافت، این فاجعه نیز اتفاق نمیافتاد؛ اما فعلاً که چنین نشده است. پس بررسی این "اگرها" فقط برای درس و عبرت خوب است، وگرنه واقعه را تغییر نمیدهد.
●- امام خامنهای مدظله العالی:
«اگر خواص امری را که تشخیص دادند به موقع و بدون فوت وقت عمل کنند، تاریخ نجات پیدا میکند و دیگر حسین بن علیها به کربلاها کشانده نمیشوند. اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند، فهمیدند اما با هم اختلاف کردند؛ کربلاها در تاریخ تکرار خواهد شد». (20/3/1375)
📚منبع ایکس شبهه
#جهادگرتبیین
.