هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!!
مهدی جمشیدی
[1]. آیتالله خامنهای بهصراحت، آیتالله مصباح را «عقبۀ تئوریکِ نظام» خوانده بود. نمیخواهم اینک و در اینجا دربارۀ دلالتهای مفهومی و معنایی این لفظ بنویسم و فضایلِ مصباح را بازگویم، بلکه میخواهم مخاطبِ خویش را در برابرِ «پرسشی سرسخت و تلخ» قرار دهم که شاید او را نسبت به من، بدبین سازد و ... . اکنون آنچهکه در نظرِ من مهمّ است، هیچ محاسبه و معادلهای نیست جز «گفتنِ حقیقت» و «شخمزدنِ گذشته» و «بیرونکشیدنِ ریشههای گندیده و مسموم»! هیچ اتّفاقی بدتر از آنچهکه برای علامه مصباح رخ داد، در میان نیست ... . پس باید مصلحت و سکوت را کنار نهاد و ناگفتهها را نگاشت.
[2]. «عقبۀ تئوریکِ نظام»! تعبیریست فاخر و وزین و گوشنواز، که البتّه تبعات و لوازمی دارد، و از آن جمله، این است که چنین شخصیّتی باید در «رسانۀ ملّی و رسمی»، جای پای محکمی داشته باشد و محلِ رجوع باشد. امّا آیا اینگونه بوده است؟! بهطورِ قاطع باید گفت خیر!!
[3]. در سه دهۀ گذشته، «صداوسیمای جمهوری اسلامی»، هیچگونه مصاحبهای با آیتالله مصباح نداشته و هیچگاه از سخنرانیهای انقلابی و سیاسیِ ایشان، استفاده نکرده است!! هیچگاه! برنامۀ صداوسیما دربارۀ آیتالله مصباح در طولِ سه دهۀ گذشته، فهرستِ مفصّلی نیست: یکی سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که بهصورتِ «سانسورشده» و «تقطیعشده»، تنها از شبکۀ تلویزیونیِ قرآن پخش میشد؛ و دیگری، سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که در «انتهای شب»، از شبکۀ رادیوییِ معارف پخش میشد!! همین و لاغیر! هیچ برنامۀ منظم و مستمری در میان نبود و هیچگاه مواضعِ سیاسی و انقلابیِ وی، پوششِ رسانهای داده نشد!
[4]. معاملهای که «صداوسیمای جمهوریاسلامی» با علامه مصباح کرد، بهگونهای بود که گویا ایشان، یک «اپوزیسیونِ سیاسی» است که تنها میتوان از جوانب و ابعادِ «اخلاقی» یا «فلسفیِ» ایشان بهره گرفت و بقیّۀ لایهها، با «سیاستهای نظام»، سازگار نیستند! «سیاستهای نظام» که از «عقبۀ تئوریکِ نظام» بودنِ ایشان حکایت میکند!! این چه تناقضیست؟!
[5]. تفاوتی هم میانِ علی لاریجانی و عزتالله ضرغامی و علی عسگری در میان نبوده است! همگی در «حذفِ عامدانۀ علامه مصباح»، دست در یک کاسه داشته و همگرا و همنظر بودهاند! نظریۀ رسانه در میان اینان، همان «نظریۀ جذابیّت» است، نه «نظریۀ حکمت»، و چون چنین است، همگی یک «فوتبالیست» یا «بازیگر» را بر «حکیمِ زمانه»، ترجیح میدهند! محاسبه کنید که در طولِ سه دهۀ اخیر، چه میزان از حجمِ آنتنهای زندۀ صداوسیمای جمهوریاسلامی را کسانی از این دست، اشغال کردند: «هزار ساعت»؟! «دههزار ساعت»؟! «صدهزار ساعت»؟! ... نمیدانم، ولی بهخوبی میدانم که در این میان، حتّی «یک ساعت» هم نصیبِ علامه مصباح نشد!! نه «آنتنِ زنده»! نه «سخنِ سیاسی»! نه در «شبکههای پُرمخاطب»! نه در «ساعاتِ خاص»! ...
[6]. «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
[7]. مینویسم مسئولانِ فرهنگیِ «جمهوریاسلامی»!! چون اشکال را در «ساختار» میبینم، نهفقط در «این شخص» و «آن شخص»! حماقت و ندانمکاریِ مسئولان بهجای خود، امّا مسأله و معضلۀ من، با «اساسِ بنای فرهنگیِ رسمی» است که در نظرم، همچون افیونِ مخدّر و مخرّبی است که فضیلتسوز و نخبهکُش است. دیروز، قصّۀ جانسوزِ «حذفِ آوینی»؛ و امروز، قصّۀ تلخِ «حذفِ مصباح»! حیاتِ «غیررسمیِ» نخبگانِ انقلابی، چه زمانی پایان مییابد؟! چه کنیم با اینهمه جفاکاریِ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»؟! کدام محکمه، دادِ ما را میستاند؟! شاید هم بیشتر گفتن، سبب شود که محکمه بهجای «دادِ ما»، «خودِ ما» را بستاند!!
[8]. علامه مصباح، «انقلابی» بود، امّا انقلابیِ «محذوف»! انقلابیِ «غیررسمی»! انقلابیِ «مظلوم»! یک شخصیّتِ تاریخیِ بینظیر در اکنونِ ما، که بیرحمانه و حماقتبار، از عرصۀ رسمی، «حذف» شد و «ناشناخته» یا «بدشناخته» ماند، تاآنجاکه در انتخاباتِ اخیر مجلسِ خبرگان، بهدستورِ «بیبیسی فارسی»، بخشی از مردمِ تهران به او رأی ندادند!!
http://www.rajanews.com/node/343358
،،،،،،،،،،،
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از بصائر
📲سلسله نشست های بصیرتی - مجازی مبانی عقلانی و دینی نظریه مقاومت
📺 کلاس مجازی در ادوب کانکت
👤 با حضور دکتر شبیر فیروزیان
🔰مدرس دانشگاه شریف
🔰دکتری تفسیر تطبیقی قرآن کریم
🔰مولف کتاب سی آیه سیاسی
🗓 زمان: سه شنبه ها (از تاریخ 9 دی 99)
🕰 راس ساعت 15
#جنگ_نرم #نسرا #تهران_بزرگ
#حاج_قاسم_سلیمانی
📲 از طریق صفحه :
🆔http://video.nasraa.ir/r94hc9lhvsiu
🔅🔅🔅
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی تهران بزرگ
🆔 eitaa.com/nasratehran
🆔 t.me/nasratehran
🆔 instagram.com/nasratehran
29.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جلسه هشتم از سلسله جلسات قرآنی_سیاسیِ "راه و چاه":
🔸 متشابهات ولیّ خدا و بی صبری برخی دوستان انقلابی
@basaer_fi
28.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جلسه نهم از سلسله جلسات قرآنی_بصیرتیِ "راه و چاه":
🔸دست موسایی و زبان هارونی
@basaer_fi
32.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جلسه دهم از سلسله جلسات قرآنی_سیاسیِ "راه و چاه":
🔸 تدابیر ولیّ خدا برای کنترل روانی بیماردلان و منافقان
@basaer_fi
🔰 سالها پیش، به بهانه موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد، با عنوان"بررسی مبانی و آراء تفسیری آیت الله مصباح یزدی"، توفیق یافتم تا اکثر مجلدات تفسیر موضوعی قرآن ایشان با نام "معارف قرآن" را مطالعه نمایم و همین، آغاز تحولات فکری و روحی عمیقی در بنده بود و ارادت و محبت بنده نسبت به شخصیت فکری و معنوی استاد مصباح را بیش از پیش نمود.
🔰 در مقاله زیر، که سالها پیش آن را نگاشته ام، به این مطلب پرداختم که مطالعه این دوره تفسیر موضوعی، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، برای جوانان انقلابی، بخصوص فعالان فکری، فرهنگی، سیاسی و رسانه ای جبهه انقلاب، "واجب عینی" است...
👇👇👇
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جلسه یازدهم و آخر از سلسله جلسات قرآنی_سیاسیِ "راه و چاه":
🔸 بت شکنی ابراهیم(ع) و تجربه تاریخی برجام
@basaer_fi
✍️ آمریکای بحران زده و حکایت عجیب غربگرایان داخلی
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان پرنکته و حکیمانه دیروز، پس از تشریح شرایط بحرانی و رو به افول آمریکا، از برخی افراد در داخل کشور که با وجود شرایط بحرانی آمریکا، باز هم بهبود شرایط معیشتی را به رابطه با آمریکا گره می زنند، اظهار تعجب کردند.
🔰آری! اینکه انسان از "دشمن" خود، که هیچگاه راضی به پیشرفت او نیست، تقاضای کمک داشته باشد، عجیب است؛ اما عجیب تر از آن این است که آن دشمن، در تدبیر خودش هم درمانده باشد:
🔸«وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُون؛ و كسانى را كه به جاى خدا مى خوانيد، نمى توانند شما را يارى كنند و نه (حتی) خودشان را يارى دهند.» (اعراف: 197)
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین: 👇
@basaer_admin🔸
🔴کرامتهاي آیت الله مصباح
✍احمدحسين شريفي
🔸از بزرگترين کرامات و کارهاي خارق العادة عمار انقلاب اين است که به گونهاي از بنيانهاي فکر اسلامي و مباني انقلاب اسلامي دفاع ميکردند که هيچ يک از درشتگويان و مدعيان بيبنيان و غربزدههاي مفلوک، تاکنون نتوانستهاند هيچ يک از انديشههاي ايشان را نقدي عالمانه کنند؛ به همين دليل به هتاکي و فحاشي و لجنپراکني عليه اين شخصيت پرداخته و ميپردازند.
🔸از ديگر کرامات ماندگار و جاري ايشان تأسيس ساختارهاي آموزشي و پژوهشي بيسابقهاي در حوزه علميه است که تا ابد توانايي امتدادبخشي به بنيانهاي معرفتشناسي و هستيشناسي و انسانشناسي اسلامي در حوزههاي مختلف علوم انساني و نيازهاي فکري انقلاب اسلامي را دارند.
🔸اين روزها عدهاي از دوستان مخلص و باصفاي آيتالله مصباح، در رسانة ملي به نقل پارهاي از کرامتهاي آيتالله مصباح پرداختند که آري ايشان از زمان مرگ خود و وضعيت بعد از مرگشان مطلع بودهاند و همچنين بعد از مرگ چشمان خود را براي غسالشان باز کردهاند. ليبرالهاي بيچاره، اين سخنان را بهانهاي تازه براي تخريب چهرة تابناک آيتالله مصباح يافتند و بياعتقادي خود به عالم معنا و ملکوت و قدرت روحي مردان الهي را به اين بهانه برملا کردند. و ناخواسته آن نگاه عميق آيتالله مصباح درباره غربزدهگاني که اسلامستيزي خود را پنهان ميکردند، تأييد کردند.
🔸بنده به آن دوستان پاکنيت و به این دشمنان خفاشصفت آيتالله مصباح عرض ميکنم اينها که چيزي نيست؛ چنين مسائلي درباره بسياري از افراد عادي هم فراوان نقل و تجربه شده است.
🔸کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين بود که آنچه ديگران در آيينه نميديدند، در خشت خام ميديد. ايشان پيش از انقلاب، انحطاط انديشهاي و عملي برخي از انقلابيان بزرگ را پيشبيني کرد. (انقلابياني که حتي خودشان را پدرخوانده انقلاب ميدانستند و حتی ابراز میکردند آنها بودند که امام را براي تسريع در پيشبرد اهدافشان، جلو انداختند؛ به اين دليل که سيد بود و مقبوليت مردمي داشت!)
🔸کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين است که از اوايل دهه شصت، بی اعتقادی پارهاي از مدعيان روشنفکري غربزده و نفوذيان انگليسي به اسلام و انقلاب را که حتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم نفوذ کرده بودند! و در رسانههاي جمهوري اسلامي به تفسير مثنوي و نهج البلاغه ميپرداختند!، ابراز کرد و تقابل آنها با تفکر اسلامي و قرآني و انقلابي را دست کم ده سال جلوتر از دیگر افراد تیزبین آفتابي کرد.
🔸کرامت آيتالله مصباح اين نيست که بعد از مرگ، براي غسّال چشمان خود را باز کند؛ چشمان او هميشه باز و بينا و بصير بود؛ او شصت سال است که به دنبال بازکردن چشمان ديگران بر روي حقايق اسلام و فرهنگ اهل بيت بوده است و در اين جهاد بزرگ، عمارگونه هزاران چشم را بينا کرده است؛ فتنههای عمیق را آشکار کرده است؛ غبارهای غلیظ را کنار زده است و عمارگونه جان و آبرو و هستي خود را فداي انقلاب و ولايت کرده است. اینهاست کرامات عمار انقلاب.
@basaer_fi
May 11
✍ توصیف قرآن و نهج البلاغه از موجوداتی همچون "فائزه هاشمی"
🔰 فائزه هاشمی اخیرا حرف دل برخی اصلاح طلبان و فتنه گران را زده و در مصاحبه ای گفته: "دوست داشتم ترامپ رییس جمهور آمریکا می شد تا فشارها را بر مردم ایران بیشتر می کرد و نظام مجبور به سازش میشد!"
🔰 وقتی این سخنان خائنانه را شنیدم به یاد این جمله امیرالمومنین(ع) در توصیف منافقان افتادم:
🔸 «حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ؛ بر رفاه و آسايش مردم حسد مى ورزند و بر بلا و ناراحتى آنان مى افزايند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194)
و نیز این آیه شریفه قرآن که از آرزوی منافقان برای فشار اقتصادی بیشتر بر مردم با هدف دور شدن آنان از ولی خدا، پرده برمی دارد:
🔸«هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا؛ آنها(منافقین) كسانى هستند كه مى گويند: به افرادى كه نزد رسول خدا هستند انفاق نكنيد تا از اطراف او پراكنده شوند.» (منافقون: ۷)
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
آقای مصباح! با تو سخن میگویم...
مهدی جمشیدی
[1]. آقای مصباح! از وقتیکه رفتهای، «ماندن» برای من، تبدیل به دردِ تازهای شده است! تمامِ وجودم و عمقِ جانم، درد میکند! چنین بودنی را نمیخواهم. لحظهها، چه سخت و تلخ میگذرند. یک چشم، اشک و یک چشم، خون. یک سینه، نالۀ بیامان دارم و یک حنجره، فریاد. یادت هست که در برابرِ یادداشتهای ناچیزم که برای دفاع از تو نوشته بودم، بیآنکه تظاهر و تعارف کنی، پرسیدی: «چگونه از خجالتت درآیم؟» آن روز، لبخند زدم و شرمنده شدم و روی نورانیات را بوسیدم، امّا امروز، میایستم و صریح میگویم که اگر در پیِ جبران هستی، مرا با خودت ببر ... . همین و بس.
[2]. آقای مصباح! میبینی با «رفتنت»، چقدر اوضاع تغییر کرده است؟! برای تو «بزرگداشت» برپا میکنند و از فضایل و مراتبِ علمیِ تو سخن میگویند! پس از سالها «سکوت» و «ندیدن» و «بایکوت»! شاید کمی دیر شده باشد! راستی! بعضیها خساست را کنار نهاده و تو را «علامه» میخوانند! گویا منتظرِ «نبودنت» بودند تا تو را بستایند! از «برکاتِ حضورت» که استفادهای نکردند، دستکم، «برکاتِ رفتنت» (؟!)، موجبِ تنبّهشان شده است! و البتّه، شاید چنین باشد! هر چند این بساطِ ظاهری و صوری، چند روزی بیشتر نخواهد بود و دوباره، به فراموشی سپرده میشوی.
[3]. آقای مصباح! همچنان از «شخصیّتِ سیاسیات» میهراسند و آنرا «بایکوت» میکنند! «مصباحِ فیلسوف» را صدرنشین کردهاند تا مبادا لازم آید که از «مصباحِ انقلابی» سخن بگویند! مصباحِ انقلابی، همچنان «خطرناک» و «تهدیدکننده» است؛ باید از آن سخن نگفت! میخواهند از شخصیّتِ تو، «انقلابزدایی» کنند! چه مصباحی ساختهاند؛ «خنثی» و «بیطرف» و «اهلِ سکوت»! گویا مسألۀ تو فقطوفقط، علّت و معلول و حدوث و قدم و ذات و عرض و وجود و ماهیّت و ... بود! انگار نه انگار که تا دیروز، بهخاطرِ همان «موضعگیریهای صریح و آتشین»، به رویت شمشیر میکشیدند و بر جانت زخم مینشاندند!
[4]. آقای مصباح! اصلاحطلبها، همچنان از تو «نفرّت» دارند و به صد زبان، نفرّتشان را ابراز میکنند! حقّ دارند؛ تو بودی که در برابرشان ایستادی و مقاصدشان را افشا کردی! از این شهر به آن شهر، از این مسجد به آن مسجد، از این دانشگاه به آن دانشگاه ... . سخنرانیهای پیش از خطبههای نمازِ جمعۀ تهران که غوغایی بهپا کرد آنچنانی و مثالزدنی! تو بودی که نقابِ را از چهرۀ آنها و برداشتی و نشان دادی که جوهرِ سخنشان، «سکولاریسم» است. اصحابِ «التقاط» و «نفاق» و «خدعه» و «دینزدایی»، کینههای عمیقی از تو داشتند و دارند.
[5]. آقای مصباح! همیشه «تنها» بودی و «متهم»! در زمانِ اصلاحات، میگفتند که «پیشتر از رهبری» حرکت میکنی و دچارِ «تندروی» و «نفیِ جمهوریّت» شدی! در زمانِ دولتِ بعدی، تو را مقصر جلوه دادند و خطاهای حلقۀ انحراف را به پای تو نوشتند و تو را «بیبصیرت» و «مبتلا به اشتباهاتِ راهبردی» توصیف کردند! و در زمانِ این دولت نیز، تو را «وحدتشکن» و «خودرأی» خواندند! اینها، نسبتهای ناروای بسیاری از همین نیروهای بهاصطلاح انقلابی به تو بود!
آقای مصباح! متفکّرِ مظلوم! حکیمِ حاشیهنشین! اندیشمندِ بایکوتشده! ... دلم، بیاندازه برایت تنگ شده است ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔰 تصویر این سربازان خسته در گنگره آمریکا، استعاره ای است زیبا از خستگی، افول و نهایتا شکست نظام شیطانی آمریکا در آینده ای نزدیک:
🔸"جُندٌ مَّا هُنَالِكَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ؛
(ﺁﺭﻱ) ﺍﻳﻨﺎن ﻟﺸﻜﺮ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺍﺣﺰﺍﺑﻨﺪ!" (ص: ١١)
@basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد!
🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5)
طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند:
🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131)
ایشان در ادامه می فرمایند:
🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174)
⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد.
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
هدایت شده از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#تازههای_نشر
#موسسه_فرهنگی_دانش_و_اندیشه_معاصر
📚 «درخشش عهد قدسی»
✍🏼 اثر #مهدی_جمشیدی
✔️ در این اثر، به «کامیابیِ انقلابِ اسلامی» به عنوان یک مسأله نگریسته شده است، بهطوریکه تلاش شده که ثابت شود انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در مقام عمل به وعدههایش، موفق و سرافراز بوده است. بهمنظور حل این مسأله، هم پاسخها و استدلالهای مختلفی، ساختهوپرداخته شده، و هم از چشماندازها و منظرهای متنوعی به مسأله نگاه شده است، و هم اغلب اشکال و ایرادهای که نیروهای غیرانقلابی و دگراندیش در طول سالهای اخیر، مطرح کردهاند، به نقد نهاده شدهاند...
📝 فهرست کتاب
🌐 Poiict.ir/17202
🆔 @PoiictNews
هدایت شده از بصائر
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها)
خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است.
حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند:
✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج29، ص230)
ارتباط با مدیر کانال: 👈👈
@basaer_admin
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
بصائر
#تازههای_نشر #موسسه_فرهنگی_دانش_و_اندیشه_معاصر 📚 «درخشش عهد قدسی» ✍🏼 اثر #مهدی_جمشیدی ✔️ در
فهرست مطالب کتاب بسیار ارزشمند "درخشش عهد قدسی؛ بحثی در کامیابی گام اول انقلاب اسلامی" نوشته برادر اندیشمند جناب آقای دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی👇
هدایت شده از محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
.
تفریط و افراط، پشت ادعای اعتدال
🔹آقای نصیری ادعا دارد که "متحیر" است. اما با وجود اذعان به حیرت، حکم های قطعی و کلی صادر می کند. او می گوید سیلی یک نماینده به یک سرباز، محصول "نظارت استصوابی" و "مجلس انقلابی" است!
♦️اما در قالب کدام "منطق" و "چهارچوب استدلالی"، می توان به واسطه یک اتفاق، حکم کلی داد و نتیجه گرفت؟!
🔹عبور از خط ویژه یا گلاویز شدن با یک مامور، قبیح و خلاف قانون است و از نماینده، قبیح تر. اما چنین اتفاقی چه ربطی به نظارت استصوابی دارد؟ هر روز ممکن است ده ها و صدها اتفاق از این دست توسط مردم عادی انجام شود، بی آن که نسبتی با نظارت استصوابی داشته باشند.
♦️از آن طرف، انتخابات شوراهای شهر، بدون نظارت استصوابی برگزار می شود و با مغالطه آقای نصیری باید تخلفاتش کمتر باشد؛ اما قانون شکنی های بسیار در این شورا ها و شهرداری برآمده از آن رخ می دهد؛
🔹چنان که در هفته های اخیر، اعضای شورای چند شهر بزرگ به خاطر مفاسد عدیده بازداشت شده اند. اتفاقا چون نظارت در آنجا کمتر بوده، تخلفات افزون تر است.
♦️افراط و تفریط در مواضع نشانه فقد علم و قضاوت از موضع "رجما بالغیب" است؛ اگر غرض ورزی قبیله گرایانه نباشد. مشکلات معیشتی امروز که نصیری مدعی است انقلابیون می خواهند با مشت آهنین حل کنند، زیر سر سوء مدیریت فاحش دولت روحانی است،
🔹آقای نصیری، 24 تیر 1392، به خبر آنلاین (ارگان بعدی دولت) گفت "رای آوردن روحانی، بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی بود". امثال آقای نصیری باید پاسخگوی کارنامه روحانی باشند؛ نه این که هر روز به بهانه ای طفره بروند.
♦️باید از ایشان پرسید درباره کارنامه پر تخلف شورای شهر اول تهران و شورای شهر فعلی چه قضاوتی دارید که اولی توسط خود دولت اصلاحات منحل شد و دومی، ظرف سه سال، سه شهردار عوض کرد؟
🔹محصول فقدان نظارت (استصوابی)، گماشتن شهرداری بود که به سادگی آب خوردن، با شلیک گلوله، همسر دومش را کشت و حامیانش با خونسردی گفتند "کُشت که کُشت، حقش بود، زنش پرستو بود"! آقای نصیری، آن روز غیرتی نشد تا رفتار مدیریت اشرافی و نوچه های رسانه ای اش را نقد کند.
♦️باز هم دم فعالان رسانه ای و نمایندگان انقلابی گرم، که از نماینده متهم حمایت نکردند، بلکه گفتند در صورت قطعیت ماجرا، باید برخورد قاطع صورت گیرد.
@IMANI_mohammad
هدایت شده از قاسم روانبخش
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟
🔸دکتر علی مصباح فرزند ارشد علامه مصباح در جلسه کانون طلوع موسسه امام خمینی ره گفت ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح می کردند حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات موردنیاز و مشکلات فکری جامعه تهیه کنید و برای آن ها جواب تهیه کنید.
🔸 اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید.
✍ ببینید علامه مصباح چه آرزویی داشت و دیگران چه آرزویی دارند!
🔹انشاالله شاگردان ایشان در کانون طلوع این وظیفه را به عهده خواهند گرفت.
@روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5
✍ شبهه علمی یا شهوت عملی؟
🔰 استناد به خبرهای ظنی و غیر یقینی، می تواند ناشی از "سطحی نگری" و "زودباوری" و خلاصه، "شبهه علمی" باشد؛ ولی به تصریح قرآن کریم، در برخی موارد هم علت این مسئله، "شهوت عملی" و "هوای نفس" است:
🔸"إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ."(نجم: ٢٣)
🔰 امیدوارم اشتباهات مکرر آقای #توکلی در اینگونه استنادات ظنی و خوراک تبلیغی دادن به دشمنان انقلاب، از سنخ دوم نباشد...
@basaer_fi
هدایت شده از قرارگاه سایبری عمار
💢 واکنش فرزند آیت الله مصباح یزدی به ادعای احمد توکلی در مورد غسال علامه مصباح یزدی
🔹🔸حجت السلام علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی به ادعای احمد توکلی نسبت به غسال آیت الله مصباح یزدی واکنش نشان داد.
♦️احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی، مدعی شده اند که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه های روحانیون سرشناس را به خانه خود می برد و غسل می دهد!
♦️حجت السلام علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی در واکنش به این ادعا گفت: آقای توکلی اشتباه می کنند و این اطلاعات غلط است. بنده این موضوع را تایید نمی کنم. فردی که مدنظر ایشان و دیگران است غسال حاج آقا نبودند.
🆔 @amarha