May 11
May 11
✍ریشه یابی انحراف خواص در قرآن کریم؛ از #فتنه_ گران تا #انقلابی_نماها
🔰منشأ اولیه ریزش های معنوی و اخلاقی انسان ها، عمدتاً دو چیز است: «امیال نفسانی قوی» یا «بینش فکری ضعیف». این دو البته ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. به اینصورت که از یک سو، امیال نفسانی انسان به تدریج بر ادراکات او اثر گذاشته و او دانسته هایش را انکار می کند و با وجود علم به حق بودن یک اعتقاد، آن را نمی پذیرد و برخلاف آن عمل می کند:
🔸«وَجَحَدُوابِهاوَاسْتَيْقَنَتْهاأَنْفُسُهُمْ ظُلْماًوَعُلُوًّا؛ و آن معجزات را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» (نمل: 14)
و از سوی دیگر، ضعف فکری و بینش سطحی از معارف اسلامی نیز به تدریج بر امیال انسان تأثیرگذارده و او را دچار بیماری های روحی متعدد خواهد کرد. قرآن کریم در توصیه ای به پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
🔸«وَلاتَتَّبِعْ أَهْواءَالَّذِينَ لايَعْلَمُونَ؛ و از هوس هاى كسانى كه علم ندارند پيروى مكن!» (جاثیه: 18)
توصیف «لایعلمون» برای انسان های دارای «هوای نفس» در این آیه شریفه، گویای این حقیقت است که بینش سطحی و فقدان علم، یکی از عوامل اصلی تقویت امیال نفسانی در انسان است.
🔰از آنجا که از دیدگاه قرآن کریم، مرکز اصلی هم «امیال» و هم «ادراکات» انسان، «قلب» اوست، لذا قرآن کریم دسته اول از منحرفین از مسیر حق که منشأ اولیه و اصلی انحرافشان از مسیر حق، «امیال نفسانی» است را «الذین فی قلوبهم مرض» می خواند و دسته دوم از این افراد که منشأ اولیه و اصلی انحرافشان «ضعف بینش» است را «الذین فی قلوبهم زیغ»(آل عمران: 7) توصیف می فرماید. «زیغ» در لغت به معنای انحراف از مسیر مستقیم حق است. و «الذین فی قلوبهم زیغ» کسانی هستند که ضعف بینشی نسبت به معارف اسلامی، آنان را به سمت تبعیت از امیال نفسانی سوق می دهد. شواهدی همچون مقابله این گروه با «راسخان در علم» در آیه 7 سوره مبارکه آل عمران نیز می تواند مؤید این دیدگاه باشد که «زیغ»، نوعی از انحراف است که «منشأ اولیه» آن «ضعف بینشی» است، نه «هوای نفسانی».
🔰انحراف افراد انقلابی از مسیر انقلاب نیزدقیقاً با همین مکانیزم تحلیل می شود. برخی از آنان از ابتدا دچار بیماری های روحی بودند که عدم درمان آن بیماری ها موجب شد تا خداوند نیز بر بیماریشان بیفزاید:
🔸«فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً؛ در دلهاى آنها يك نوع بيمارى است، خداوند بر بيمارى آنها مىافزايد.» (بقره: 10)
و برخی دیگر از ابتدا دچار بینش سطحی نسبت به معارف انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی بودند که عمق نبخشیدن به آن معارف، موجب تسلط امیال نفسانی بر آنان و انحرافشان از صراط مستقیم شد، و خداوند هم بر انحرافشان افزود:
🔸«فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُم؛ هنگامى كه آنها از حق منحرف شدند، خداوند (نیز) قلب هایشان را منحرف ساخت.» (صف: 5)
عمیقاً بر این باورم که انحراف اغلب فتنه گران سال88 و برخی مسئولین دولتی فعلی از مسیر انقلاب، انحرافی از نوع اول و انحراف برخی انقلابی نماهای این روزها از مسیر انقلاب، انحرافی از نوع دوم است.
هر دو گروه از این منحرفین، اگر «مرض» و «زیغ» شان را اصلاح نکنند، نهایتاً به وادی رویارویی با نظام اسلامی کشانده خواهند شد. اما با این تفاوت که دسته اول، عمدتاً به دلیل آشنایی بیشتر با انواع امیال نفسانی و چگونگی انگیزش آنها، سریع تر با مردم ارتباط گرفته و از طریق تحریک امیال غریزی مردم، قدرت جریان سازی اجتماعی بیشتری دارند؛ اما گروه دوم عمدتاً فاقد این ویژگی هستند. و به همین دلیل، دسته اول برخلاف دسته دوم، توانایی ایجاد فتنه های عمیق سیاسی-اجتماعی را دارند. در نتیجه خطر گروه اول برای انقلاب، همواره از گروه دوم بیشتر خواهد بود.
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
🆔eitaa.com/basaer_fi
✍چرا زینب (سلام الله علیها)، «عالمه غیر معلّمه» توصیف شده است؟
🔰برخی مؤمنین «صابر»ند و برخی دیگر «صبور»؛ امّا خواص از مؤمنین اند که «صبّار»ند؛ یعنی در نهایت صبر. صبر در مصیبت ها و امتحانات الهی، صبر در عبودیت و اطاعت از دستورات الهی و صبر در ترک معصیت و گناه.
همچنین برخی از مؤمنین «شاکر»ند و برخی دیگر «شکور».
🔰انسان مؤمنی که در تحمل مصیبت و انجام طاعت و ترک معصیت، صبّار باشد و صبرش نیز فقط برای کسب رضای خدا باشد و از همه بالاتر اینکه، نه تنها از دچار شدن به انواع سختی ها حتی اندکی هم در دلش احساس نارضایتی نمی کند، بلکه از خداوند بسیار هم شاکر باشد، آنگاه چشم دلش باز و فهمش از دین و منابع دینی، فهمش از زندگی، فهمش از موضوعات مختلف اجتماعی - سیاسی و فهمش از بسیاری مسائل دیگر، فهمی حکیمانه می شود. خداوند بندگان خاص خود را پس از طی کردن سختی هایی طاقت فرسا در زندگی، به فهمی حکیمانه نائل می سازد. و هرچه «صبر» و «شکر» انسان بیشتر باشد، فهمش نیز حکیمانه تر خواهد بود.
🔰و این همان معنای این کریمه قرآن است که می فرماید تنها کسانی به فهم عمیق و حکیمانه از آیات الهی دست می یابند که هم «صبّار» باشند و هم «شکور»:
🔸«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» (ابراهیم: 5، لقمان: 31، سبأ: 19، شوری: 33)
🔰#زینب (سلام الله علیها) یکی از بارزترین مصادیق عینی این آیه شریفه است. زن مؤمنی که پس از تحمّل سختی ها و مصائب فوق العاده سنگین، همه آنان را زیبا می بیند، یعنی هم «صبّار» است و هم «شکور». و در نتیجه طبق فرمایش این آیه کریمه، علم و فهم او نیز علم و فهمی خدادای خواهد بود؛ همانگونه که امام سجاد(ع) خطاب به ایشان فرمودند:
🔸«وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة» (احتجاج طبرسی، ج2، ص305)
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
🆔eitaa.com/basaer_fi
✍بحران ارزی و لشگرکشی آمریکا به منطقه؛ هماهنگی کامل نفاق داخلی و دشمن خارجی برای تحمیل برجام های منطقه ای و موشکی به نظام اسلامی
🔰هرچند آمریکا و متحدانش به بهانه حمله به سوریه به منطقه لشگرکشی کرده اند، اما به نظر می رسد هدف اصلی، ترساندن مردم و مسئولان ایران و درنتیجه تحمیل برجام منطقه ای و موشکی به نظام اسلامی است.
هر رسانه یا شخصیت سیاسی در داخل که با بزرگنمایی این تحرکات، قصد ترساندن مردم را داشته باشد، بی تردید، خواسته یا ناخواسته، به دشمن کمک کرده است:
🔸«الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ؛ اينها كسانى بودند كه مردم (منافق)، به آنان گفتند: دشمنان براى (حمله به) شما اجتماع كردهاند؛ از آنها بترسيد!» (آل عمران: 173)
همیشه «ابن زیاد»ها هستند که مردم را از «لشگر یزید» می ترسانند.
🔰از سوی دیگر، شرط اثرگذاری این تهدیدات خارجی، زمینه سازی نفوذی های دشمن در داخل کشور است. بدون شک ایجاد بحران ارزی و اقتصادی در هفته های اخیر توسط جریان نفوذ، بی ارتباط با این مسئله نیست.
جریان نفوذ و نفاق به دنبال القاء این موضوع به مردم و نخبگان است که بحران های اقتصادی و امنیتی زمانی فروکش خواهد کرد که برجام های دیگر را هم بپذیریم!
#جریان_نفوذ
#برجام_منطقه_ای
#برجام_موشکی
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
https://eitaa.com/basaer_fi
✍️نمونه ای از تشخیص اولویت ها با بهره گیری از نهج البلاغه؛ خطر کدام گروه برای انقلاب بیشتر است: «احمدی نژاد و یارانش» یا «جریان فتنه و نفوذ»؟
🔰رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که نشریه خط حزب الله در شماره اخیر خود آن را منتشر ساخته است، یکی از راههای تشخیص «اولویت ها» را مطالعه و تعمق در نهج البلاغه دانسته اند و همگان را به توصیه این کتاب بی نظیر توصیه نمودند.
🔰از سوی دیگر، چندی است که جریانی به رهبری آقای احمدی نژاد، و به بهانه دستگیری برخی نزدیکان ایشان، با سیاه نمایی از وضعیت کشور و بدون شناخت صحیح از «ساختارها» و «مصالح کلان» نظام اسلامی، بجای انتقاد از مسببین واقعی و اصلی شرایط به وجود آمده، به انتقاد از شیوه مدیریتی رهبرانقلاب در اداره کشور می پردازند.
🔰این درحالیست که مردم به دلیل حاکمیت جریان نفاق و نفوذ در برخی مسئولیت های کلیدی، و بی تدبیری یا تعمّد آنان در عدم رسیدگی به مشکلات، تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار گرفته اند.
سوال اصلی این است که در شرایط فعلی، وقت و توان جریان انقلابی، به چه میزان باید صرف احمدی نژاد و یارانش گردد؟ آیا معضل اصلی امروز کشور احمدی نژاد است یا معضل اصلی منافقین و نفوذی هایی هستند که با تکیه بر برخی مسئولیت های عمدتاً دولتی، در حال توطئه برای براندازی نظام اسلامی هستند؟
🔰نگارنده بنا به توصیه رهبرانقلاب در «تشخیص اولویت ها» با رجوع به نهج البلاغه، جریان انقلابی را به بیانی از امیرالمؤمنین(ع) توجه می دهم. ایشان پس از پایان نبرد با خوارج به همه توصیه نمودند، از این پس، آنچه در اولویت است، مبارزه با دشمن اصلی یعنی معاویه است و جریان انقلابی نباید وقت و توان خود را صرف مبارزه با خوارج نماید. استدلال حضرت در این باره، برای اولویت بندی امروز ما نیز بسیار راهگشاست؛ حضرت می فرمایند:
🔸«لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ؛ بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسى كه در جستجوى حق بوده و خطا كرد(خوارج) مانند كسى نيست كه طالب باطل بوده و آن را يافته است(معاویه).» (نهج البلاغه؛ خطبه61)
🔰بی شک پاسخگویی بجا و متعادل به شبهات و سیاه نمایی های خوارج گونه احمدی نژاد و یارانش، امری ضروری است، اما این مسئله نباید بگونه ای شدّت یابد و بزرگنمایی شود که همه توان جریان انقلابی را به خود مصروف دارد و آنان را از دشمنان اصلی داخلی که همان جریان فتنه، نفاق و نفوذ و به تعبیر رهبر انقلاب، جریان غیرانقلابی درون نظام اسلامی است، غافل نماید.
انحراف ذهنی و عملی جریان انقلابی از جریان نفاق و نفوذ، اولین و کمترین کمک گروههای خوارج گونه به این جریان است.
🔰این را همه مؤمنین انقلابی باید فهم کنند که همواره دشمن اصلی ما در داخل، جریان نفاق و نفوذ است و لاغیر. قرآن کریم در جمله ای که دلالت بر «حصر» دارد، راجع به منافقین می فرماید:
🔸«هُمُ الْعَدُوُّ؛ (ای پیامبر(ص)) آنها دشمن واقعی تو هستند.» (منافقون: 4)
ارتباط با مدیر کانال: 👈👈
@basaer_admin
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
eitaa.com/basaer_fi
پیام رسان آی گپ:
iGap.net/basaer_ir
✍اطاعت از ولیّ در محکمات هنر نیست؛ عیار ولایتمداری در مواجهه با رفتارهای متشابه ولیّ سنجیده می شود.
🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند:
🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، #ترديد شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مىكرد- مسأله ى قبول #قطعنامه_پانصد_و_نود_و_هشت و پايان جنگ بود كه عدّه اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمىگرفت؛ لذا عدّه ى كثير يا اكثرى- نمىگويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميمگيرى كشور بودهام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشتهام، غالباً مىديدم بيهوده دچار ترديد شدهاند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مىكردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور)
آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند:
🔸«اين ترديدها، در زمينه هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همانطور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبههى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ى ما پيدا مى كردند، چه فاجعه اى اتّفاق مى افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مىداد!»
🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط #برجام توسط رهبرانقلاب نیز تکرار شد. و برخی مؤمنین انقلابی، پس از پذیرش برجام توسط رهبرانقلاب و مشاهده برخی رفتارهای متشابه دیگر از ایشان در سالهای اخیر، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند.
اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند.
🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. اگر از متشابهات ولیّ خدا نیز تبعیّت کردیم، ولایتمدار واقعی هستیم. همچون «راسخان در علم» که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند:
🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مىگويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7)
این تبعیت و اطاعت از ولیّ در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند.
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
https://eitaa.com/basaer_fi
🔸«اي اهل ايمان! نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد. آنگاه كه لشكریان دشمن به سراغ شما آمدند، ولي ما باد و طوفان سختي بر آنها فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نميديديد.» (احزاب: ۹)
eitta.com/basaer_fi