eitaa logo
باور
6.7هزار دنبال‌کننده
712 عکس
83 ویدیو
9 فایل
🌱 باور ما این است که اسلام، مکتبی کامل و پاسخگوی تمام نیازهای تربیتی است. 🏠 اینجا خانه‌ای است برای تمام کنشگران تربیت اسلامی. 🔴 لطفا مطالب را با ذکر منبع انتشار دهید. ◽️باور در صفحات مجازی: https://zil.ink/bavar_tarbiat ◾️ارتباط با ما: @adminbavar
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸 مربی اگر بخواهد جنبهٔ نفسانی را اصلاح کند چه می‌کند؟ به شاگردان تشر می‌زند. خدا وقتی می‌خواهد جنبهٔ نفسانی انسان را اصلاح کند چه می‌کند؟ تشر خدا چه‌جور است؟ پس معلم باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون آن‌ها نفس دارند. پس باید در وجود او این قدرت باشد. 🔹 دربارهٔ حُسن خلق رسول اکرم زیاد شنیده‌اید؛ اما در وقت غضب کسی جرئت نداشت در حضور او حرفی بزند. چنان مجلسش سنگین می‌شد که اعضای مجلس دلشان می‌خواست کسی از بیرون بیاید و او حرف بزند؛ وگرنه در مجلس آن حضرت سکون حاکم بود. در آن حال تذکر، آن حضرت حتی بر ابوجهل هم مؤثر بود... 🔸 در روایات داریم که اصحاب پیامبر(ص) می‌گفتند در حضور او بودن به‌گونه‌ای است که انگار پرنده روی سرشان نشسته است. معنایش چیست؟ ‌پیامبر(ص) می‌داند این‌ها نفسانیت دارند. اگر به این‌ها، یعنی به جنبه‌ی نفسانی آن‌ها رو بدهد، رشته‌ی امور را از دستش می‌گیرند و بعد خود این‌ها تعدّی می‌کنند و نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد... 🔹 پس در اصول تربیت باید بدانیم نفسی در کار هست و شاگردان، همه، این نفس را دارند. به این معنا که یک حالت خودکامگی در انسان وجود دارد و اگر میدان ببیند، شروع به فعالیت می‌کند و هرکدام از شاگردان خودشان می‌شوند یک معلم؛ هر کاری بخواهند می‌کنند: رأی می‌دهند، فرمان می‌دهند. بعد معلم باید شاگرد آن‌ها بشود و هر کاری که گفتند بکند. ✍ | مربی و تربیت، صفحات ۷۹ تا ۸۲ ☀️ 1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال می‌کنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانواده‌ها عقیده‌شان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است... 🔸در تربیت بچه و انسان به‌طورکلی... وقتی شما به او می‌گویید این کار را نکن، اول باید بفهمد که چرا نباید این کار را بکند و الّا گیج می‌شود و حتی بیماری روانی پیدا می‌کند. 🔹[مردم] بچه‌های کوچکشان را می‌آوردند خدمت رسول اکرم و می‌گفتند یا رسول‌الله شما به گوش این‌ها مثلاً دعا بخوانید... مکرر اتفاق افتاده که بچه را دادند به پیغمبر اکرم، بچه ادرارش شروع شد. تا ادرارش شروع شد پدر یا مادرش دوید که بچه را بگیرد، فرمود: بچه که ادرارش می‌گیرد نهیب به او نزنید، بگذارید ادرارش را به‌طور کامل بکند. فرمود مهم نیست، من دامنم را آب می‌کشم... هرگز بچه را وقتی ادرارش شروع می‌شود مانع نشوید، نهیب نزنید (ازنظر طبی هم این امر بیماری بدنی برای بچه ایجاد می‌کند) چرا؟ این‌که برای بچه تربیت نشد! او که نمی‌فهمد اصلاً ادرار چیست... 🔸بچه تا در این سن هست نباید ادرار نکردن را به‌صورت یک امر ممنوع بر او تحمیل کرد. او بعد در جای دیگر هم خیال می‌کند کار بدی دارد می‌کند و نباید این کار را بکند. بعد یک عارضه روحی برایش پیدا می‌شود؛ همیشه وقتی می‌خواهد ادرار کند چون در ذهنش رفته «یک کار بد»، یک خیال مانعش می‌شود. ✍ | مجموعه آثار،جلد۲۶،صفحه ۶۳۲ ☀️ 2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌گوید: پدرم آخرین خداحافظی‌اش را پیش من می‌آمد و اولین دیدارش را هم پیش من می‌آمد. سفری از راه رسید و پیش من آمد؛ اما توقف چندانی نکرد و رفت. من با خودم گفتم: دفعات قبل بیشتر پیش من توقف می‌کرد. چرا این دفعه توقفی نکرد؟...روی کارهایم مطالعه کردم تا ببینم چه شده است. 🔹دیدم که در خانه‌ام یک پرده نصب کرده‌ام و یک زینتی هم روی آن گذاشته‌ام که قشنگ است. وقتی فکر کردم، دیدم که حق با پدرم است؛ چون کسانی هستند که روی صفه زندگی می‌کنند و هیچ چیزی ندارند؛ نه خانه، نه زندگی، نه کسی، نه کاری. اینها برای شام و ناهارشان معطل‌اند؛ اما بودن این پرده ضرورتی ندارد. لذا آن را با زینتش باز کردم و به بچه‌هایم گفتم: به سلمان بگویید بیاید. 🔸سلمان آمد. به او گفتم: این را ببر بده به پدرم و بگو: بفروشید و خرج اصحاب صفه بکنید. سلمان آن را برد و گفت: این را دخترتان داده و گفته که خرج اصحاب صفه بکنید. حضرت سه بار گفتند: «فداها ابوها!» چرا پیامبر این کار را کرد؟ چون با خودش گفت: دخترم مطلب را گرفت؛ من توقفم را کم کردم و او متوجه علت آن شد. 🔹این تربیت مثبت است. سخن نگفت؛ اشاره نکرد؛ تذکر نداد؛ بلکه قبلاً روشش بود که بیشتر توقف کند و این بار توقفش را کم کرد؛ فتیله محبتش را پایین کشید. تربیت باید به این سمت برود که گفتن تعطیل شود و با محبت کردن تنظیم شود؛ با ابراز بیشتر یا ابراز کمتر. | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۷۹ ☀️ 3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. «چرا دعوا می‌کنی؟» کتاب درباره دو دوست به اسم‌های گوش‌سیاه و نارنجی است. آن‌ها یک روز تصمیم می‌گیرند سدی روی جویبار بسازند تا بتوانند در آب پشت سد، قایق‌بازی کنند. گوش‌سیاه وظیفه ساختن سد را به عهده می‌گیرد و نارنجی وظیفه ساختن قایق را. اما نتیجه نهایی کارشان خوب نمی‌شود؛ سد می‌شکند و قایق غرق می‌شود. آن‌ها به خاطر این اتفاق باهم دعوا می‌کنند. نارنجی به خانه برمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد دیگر با گوش‌سیاه دوست نباشد! اما خیلی زود متوجه می‌شود بازی کردن بدون دوستش خوش نمی‌گذرد. پس با گوش‌سیاه آشتی می‌کند. در نهایت آن‌ها با همکاری هم یک سد و قایق دیگر می‌سازند و این‌بار موفق می‌شوند. ✍️ نویسنده: بریجیت ونینگر، مترجم: بهمن رستم‌آبادی 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📄 تعداد صفحات: ۲۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ تصاویر زیبا و جذاب 2⃣ نامزد دریافت جایزه در بیست و یکمین جشنواره کتاب رشد 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت مهارت حل مشکل 2⃣ تقویت روحیه‌ی همکاری 3⃣ تقویت مهارت گفت و گو به جای دعوا در دوستی‌ها 🛒 برای تهیه کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 0⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸 فرزند انسان در بعد معنوی، هم خداجو و هم خداخواه است. او علاوه بر اینکه فطرتاً دنبال خدا می‌گردد، او را نیز دوست دارد. روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم است که فرمودند: «کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ علی الفِطرَةِ»؛ هر فرزندی بر اساس فطرت به دنیا می‌آید. «الفِطرَةُ هِیَ التوحید»؛ یگانه‌پرستی آمیخته با وجود اوست؛ 🔹 پس لازم نیست به او تحمیل کنی، فقط او را کمک کن تا استعدادهایش شکوفا شود. فرزند انسان علاوه بر توحید که مربوط به عقل نظری است، بسیاری از دستورات «عقل» را نیز درک می‌کند. او در همان دوان کودکی می‌فهمد که ظلم، قبیح و عدل حسن است. 🔸 او فطرتاً می‌داند که فحش، دروغ و خیانت دور از انسانیت است. این‌ها نیز جزء فطریات او بوده و مربوط به عقل عملی است؛ بنابراین بسیاری از دستورات عقل نظری و عملی در فطرت انسان به ودیعه گذاشته شده است. | تربیت فرزند، صفحات ۳۴ و ۳۵ 📜 4⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔸 در بسیاری از موارد، ملامت زیاد بیشتر نفرت ایجاد می‏کند. مثلاً خیلی افراد در تربیت فرزند این اشتباه را مرتکب می‏شوند، دائماً بچه را ملامت می‏کنند و سرکوفت می‏زنند: ای خاک‌برسرت، فلان بچه هم، هم سن توست، ببین او چطور پیش رفته، تو خیلی بی‏عرضه و نالایق هستی، من که دیگر به تو امیدی ندارم. خیال می‏کنند با این ملامت‌ها غیرت بچه تحریک می‏شود. درصورتی‌که در این موارد، اگر ملامت از حدش بگذرد، عکس‌العمل خلاف ایجاد می‏کند؛ روح او حالت انقباض و فرار پیدا می‏کند و او ازنظر روحی بیمار می‏شود و محال است که دنبال آن کار برود. 🔹 این است که پیغمبر اکرم(ص) در دستورهای خودش نه‌تنها به معاذ بن جبل بلکه به معاذ بن جبل‏ها، به همه می‏فرمود: «بَشِّر وَ لا تُنَفِّر، یَسِّر و لا تُعَسِّر» آسان بگیر، سخت نگیر، هی به مردم [این‌طور] نگو: «مگر دین‌داری کار آسانی است، دین‌داری مشکل است، خیلی هم مشکل است، فوق‏العاده مشکل است، کار هرکس هرکس نیست، هرکس که نمی‏تواند دین‌دار باشد، کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‏خواهد و مرد کهن». هی از مشکل بودن دین‌داری می‏گویی، درنتیجه او می‏ترسد و می‏گوید وقتی این‌قدر مشکل است پس آن را رها کنیم. پیغمبر می‏فرمود: «یَسِّر» آسان بگیر. ✍ | مجموعه آثار، جلد ۱۶، صفحه ۱۶۱ 📜 5⃣3⃣ ☀️ 4⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸من به نظرم می‌رسد تا گرفتاری‌ها نباشد، سختی‌ها نباشد، جنگ‌ها نباشد و کشتار دادن‌ها و سایر اثرات آن نباشد، انسان از آن خمودی و از آن راحت طلبی که در ذاتش هست‌ بیرون نمی‌آید. 🔹البته جنگ و لواحق آن بسیار ناگوار بود برای ملت ما، لکن در ازای او، جوان‌های ما، آن‌هایی که در جبهه‌ها می‌گذرانند و مردمی که جنگ را لمس می‌کنند، آنچنان مقاومتی از خودشان به خرج دادند که متوقع نبود. و این از برکات زحمت‌ها و ناگواری‌های جنگ و لواحق جنگ بود. 🔸اگر در یک رژیم‌هایی که ملت شرکت نداشتند با دولت در همۀ امور و حاضر در صحنه نبودند در همۀ گرفتاری‌ها و زحمت‌ها، جنگی واقع می‌شد...بدون اینکه تحرکی از خود ملت و جوان‌هایی که احتیاج به تحرک دارند...این جنگ بی‌فایده بود. 🔹اما امروز تمام ملت ما، نه فقط جوان‌ها و آن‌هایی که در جبهه‌ها هستند، بلکه پیرمردها و پیرزن‌ها و دختر و بچه‌های نابالغ، در صحنۀ گرفتاری‌ها و در صحنۀ جنگ حاضرند و همه خود را در جبهه می‌بینند. ✍ | سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی ۱۳۵۹/۱۲/۲۸ 🏷 1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸بازنشر فهرست کتاب‌های نوجوان را با موضوع «دفاع مقدس» را تقدیم شما همراهان «باور» می‌کنیم. 🌀این آثار از سه ویژگیِ جذابیت بالا، محتوای مناسب و اثرگذاری تربیتی بر مخاطب نوجوان، برخوردارند. 🩸 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat