🌿 ظرافتهای تربیتی سفر اربعین با
فرزندان (بخش دوم)
🎒 اگر با خانواده راهی سفر اربعین هستید، این نکات تربیتی کوتاه و مهم را حتما با دقت مطالعه کنید.
📩 با فرستادن این پیام به زائران کربلا
کمک کنید تا از ظرفیتهای تربیتی اربعین، استفاده بیشتری کنند.
🏷 منبع: کانال تربیت بنیادی
🏴 #اربعین
🌱 #تربیت_حسینی 8⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔻تکلیف ماها را حضرت سیدالشهدا معلوم کرده است: در میدان جنگ از قلّت عدد نترسید، از شهادت نترسید.
🔺هر مقدار که عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان، به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.
🔻ما باز درست نمیتوانیم ادراک کنیم که حجم این پیروزی چقدر است. دنیا بعد ادراک خواهد کرد که این پیروزی ملت ایران چه حجمی دارد. به همان حجمی که این پیروزی دارد و این مجاهدت، همان حجمی را که دارد، در اِزایش مصیبتها هم باید حجمشان زیاد باشد.
🎙 #امام_خمینی | دیدار با روحانیون و مداحان، ۱۳۶۱/۷/۲۵
🌱 #تربیت_حسینی 9⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
⭕️ علی علیهالسلام نهتنها حق انتقاد را از دیگران نمیگرفت بلکه ترغیب میکرد که از من انتقاد کنید ...
🔺ولی علی ترجیح میدهد که سربازش چشم و گوش بسته و دارای انضباط کورکورانه نباشد و این اصل پرورش اسلامی محفوظ بماند ولو اینکه منجر به شکست سیاسی خیالی او بشود زیرا پیروزی مسلکی و هدفی او را در برداشت.
🔻ولی معاویه همه کوششش این است که مردم را بسازد آن چنانکه برای او مفید باشد؛ چشم و گوش بسته، شتر نر را از ماده تشخیص ندهد، روز چهارشنبه را بهجای جمعه بپذیرد ...
🔺چرا امام حسین (ع) در شب عاشورا اصحابش را مرخص کرد و گفت: «انتم فی حل من بیعتی» و به آنها گفت دشمن هم به شما کاری ندارد، پس شما هم از ناحیه دوست و هم از ناحیه دشمن آزادید؟
🔻برای اینکه نمیخواست کوچکترین اجباری در کار باشد ولو اجبار یک بیعت، ولو اجبار یک رودرواسی؛ میخواست راه خود را در کمال بصیرت و آگاهی انتخاب کنند.
🔺...برای اینکه تربیت اسلامی نه بر اساس ساختن موجودات بیانتخاب، بیفکر، آلی و ابزارصفت، وسیله هویتی، نوکرماهیتی بود بلکه بر اساس رشد دادن شخصیتها بود.
✍ #شهید_مطهری| یادداشت ها، جلد۲، صفحه ۱۷۸ و ۱۷۹
🌱 #تربیت_حسینی 0⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔰داستان نينوا نشان داد آن وقت كه مردم از يزيد بُريدند، باز به سراغ على بن الحسين(ع) نيامدند.
🔻همين نكته نشان مىدهد كه حكومت علوی:
۱. نياز به دگرگون شدن تلقى مردم از خويش،
۲. نياز به تربيت مهرههاى كارساز،
۳. نياز به جايگزين ساختن آنها دارد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | وارثان عاشورا، صفحه ۲۶۴ و ۲۶۵
🌱 #ضرورت_تربیت 5⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📔 "مه و دود"
💠 «لاچین» و «جانقلی» دو جستوجوگر گمشدهای ارزشمند در درهای هستند. معروف است که هر کس به این دره میرود دیگر زنده برنمیگردد. آنها شنیدهاند مردی هست که میتواند آنها را زنده به دره ببرد و برگرداند. وقتی از او میخواهند تا راهنمایشان باشد، به شرطی قبول میکند که جانقلی، به پسرش اردشیر سواد یاد بدهد؛ اما اردشیر مخفیانه با آنها هم سفر میشود. آنها در طول سفر با اتفاقات مختلف و پیشبینی نشدهای روبهرو میشوند و در نهایت تصمیم میگیرند اختلافاتشان را کنار گذاشته و مدافع وطن شوند.
✍ نویسنده: سجاد خالقی
📚 ناشر: نشر مهرستان
📄 تعداد صفحات: ۱۴۸ صفحه
🙎♂مخاطب: نوجوانان ۱۵ سال به بالا و جوانان
✅ ویژگیها
1⃣ داستانی جذاب و متناسب با شرایط امروز کشور
2⃣ پرداختن به مفهوم مهم لزوم دفاع از میهن
3⃣ اثر برگزیده جشنواره داستان انقلاب
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت روحیۀ «شجاعت»؛
2⃣ تقویت روحیۀ «وطنپرستی» و دفاع از میهن؛
3⃣ آگاهیبخشی به برخی «ظلمها و بیکفایتیهای دورۀ رضاخان؛»
4⃣ تبیین نقش سختیها در رشد پیدا کردن انسان؛
🛒 برای تهیهی نسخه الکترونیکی و کاغذی کتاب به اينجا مراجعه فرمایید .
📚 #تربیت_با_کتاب
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 6⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
⭕️ سؤال: فرزندم ۲۸ سال سن دارد و نماز نمیخواند. چه کنم؟
🔻 آیت الله حائری شیرازی: این فرزند اگر به دانشگاه رفته باشد، الان باید دکتری داشته باشد. علم را به او دادهاید و برای علم او هزینه کردهاید. این عزت ظاهری است. این عزت ظاهری را باید یک ذلت باطنی مهار کند...
🔺تربیت بالانس و تعادل لازم دارد. علم، عزت ظاهری است. ترس از خدا، ذلت باطنی است. پدر و مادر برای عزت ظاهری هزینه میکنند. اگر یک ترم، پانصدهزار تومان هم باشد هزینه میکنند. اما از اول تا آخر چه مقدار برای یک استاد اخلاق هزینه کردهاند؟ بیمایه فطیر است. از اول همانطور که خرج میکنید تا فرزندتان باسواد و با ادب بشود، خرج کنید تا خداپرست هم بشود. این بالانس در تربیت، لازم است.
🔻برای امور دینی فرزند هم هزینه کنید...
این مسائل را از اول بچگی باید اصلاح کنید، نه بعد از ۲۸ سالگی! اربعین سال آینده که مردم میخواهند برای زیارت اربعین بروند، شما فرزند خودت را هم ببر و او را به امام حسین (ع) بسپر. بگو: «میآورم که با نماز برگردد». او را به سفرهای زیارتی ببر، اما کاری کن که سفرهای زیارتی به او خوش بگذرد، تا خودش بگوید من میخواهم یک مشهد برویم. اینها تأثیرگذار است.
🔺در حق او دعا بکنید که اثر دارد. مقداری اموات را هم جدیتر بگیرید. خیلی تأثیرگذار است.
🔗 برای مطالعه متن کامل به سایت باور مراجعه بفرمایید.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۴، صفحه ۲۶۸ و ۲۶۹
🌱 #تربیت_حسینی 1⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
«یک تمساح، قیچ قیچ»
کتاب درباره تمساحی است که یکدفعه، یک عالمه انسان را با هم میبیند. تمساح از هجوم آنها میترسد و مردم نیز از تمساح ترسیدهاند. اما تمساح با نشان دادن دندانهایش، مردم را ترسانده و تهدید میکند و از شهر و کشورشان بیرون میکند. مردم هم به جای ایستادن در مقابل تمساح، آنقدر عقبنشینی میکنند تا در نهایت تمساح همهی کرهی زمین را برای خودش میکند.
✍️ نویسنده: زهره پریرخ
📚 ناشر: چکه
📄 تعداد صفحات: ۲۸ص
🙎♂️ مخاطب: ۶ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ بیان مفهوم مقاومت در برابر ظلم و دفاع از حق، به بیانی ساده و کودکانه
2⃣ قابلیت جمعخوانی
🪴 تاثیرات تربیتی
1️⃣ تقویت روحیه مقاومت در برابر ظلم
2⃣ تقویت روحیه شجاعت
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به اينجا مراجعه فرمایید.
📔 #تربیت_با_کتاب
📚 #معرفی_کتاب_کودک 4⃣5⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
«یک تمساح، قیچ قیچ» کتاب درباره تمساحی است که یکدفعه، یک عالمه انسان را با هم میبیند. تمساح از هج
.
🔹از آنجا که این داستان، مفاهیم عمیقی دربر دارد که کاملا غیر مستقیم مطرح شدهاند و اثرات تربیتی آن با گفتوگو بهتر منتقل میشوند، ضروری است پس از خواندن کتاب، با کودکان دربارهی آن گفت و گو کنید.
🔸به همین علت، باید بعد از خواندن کتاب، با پرسیدن سوال به کودکان کمک کنید تا خودشان درباره مفهوم نهفته در داستان فکر کنند و به آرامی آن را درک کنند. سعی کنید سوالات کودک را هدایت کنید و با صبوری اجازه بدهید کودک خودش به جواب برسد.
✅ نمونهی پرسشهایی بعد از خواندن کتاب:
۱. به نظرت چرا مردم فرار کردن؟
۲. تو اگر جای مردم بودی، چیکار میکردی؟
۳. فکر میکنی تمساح قویتر بود یا مردم؟
۴. فکر میکنی اگر مردم جلوی تمساح میایستادن، چه اتفاقی میافتاد؟
۵. به نظرت، حالا که مردم کوتاه اومدن، خوشحالترن؟
۶. آیا تهدیدهای تمساح واقعی بود؟
۷. فکر میکنی تمساح بعد از رفتن مردم، بازهم اونهارو رها میکنه؟
📔 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat