فرهنگ املایی خط فارسی.pdf
3.47M
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت 5⃣1️⃣
🔰 غلطهای املایی
(بخش8️⃣: معرفی کتاب فرهنگ املایی خط فارسی)
بسم الله الرحمن الرحیم
هرچند در کتاب «دستور خط فارسی» کوشیده شده تا با تدوین قواعد، بسیاری از مشکلات املایی نویسندگان حل شود، تسلط بر همهٔ قواعد گفتهشده در کتاب، تنها از عهدهٔ متخصصان برمیآید. ازاینرو، فرهنگستان یک فرهنگ جامع برای واژههایی که احتمال خطای املایی در آنها میرود، منتشر کرده است. این کتاب میتواند مرجع ما نویسندگان نوپا و حتی نویسندگان کارکشته در هنگام تردید در درستی املای یک واژه باشد. اسم این کتاب، «فرهنگ املایی خط فارسی» است.
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_املایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
✍هر کس که داراست؛ دارای نعمتی، ثروتی، قدرتی، همتی، فکری و اندیشهای، دارای #قلمی، قدمی، دِرَمی؛ هر کسکه داراست مسئول است که آنچه را داشته،کجا خرج کرده و برای چه مصرف کرده و به سوی که بازگردانیده.
💡اینجا پاتوق نویسندگانی است که دغدغه هدایت و تربیت دارند.👇
https://eitaa.com/joinchat/2345402427C6927cc007e
اگر دوستی دارید که علاقهمند به نوشتن و تربیت است، گروه را به او معرفی کنید.
بهتر بنویسیم
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی قسمت 5⃣1️⃣ 🔰 غلطهای املایی (بخش8️⃣: معرفی کتاب فرهنگ املایی خط فارسی
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
تمرین
پیوست قسمت 5⃣1⃣
بسم الله الرحمن الرحیم
1️⃣در جمله های زیر، واژه های با املای غلط را بیابید و شکل درست آن ها را بنویسید:
۱. صواب قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان بیش از اوقات دیگر است.
۲. گناه عامل فساد است و بالطّبع انسان را سیه روز می کند.
۳. برای تهدید بهره برداری از دریای خزر، تصمیماتی گرفته شده است.
۴. با شروع ماه مبارک رمضان، تا جایی که ممکن است، باید از خطاهای دیگران غمز عین کرد.
۵. در پی فراق از تحصیل در ایام تعطیلات کرونا، باید به خدمت خالصانه پرداخت.
۶. در ماه مبارک رمضان، میان ما و شیطان هائل قرار داده می شود.
۷. در این حیث و بیث، انگلستان رضا خان میرپنج را وارد صحنه کرد.
۸. هنگام دریافت چک، باید به زهر آن توجه کرد.
۹. در توفان حوادث، باید بردبار و استوار بود.
۱۰. میرزا رضا کرمانی را در قل و زنجیر کردند و به قتلگاه بردند.
۱۱. در آئین جوانمردی، گلریزان رسمی بوده است برای دستگیری از ناتوانان.
۱۲. به رسم ادب گذاری، باید از پیشکسوتان فرهنگ قدردانی کرد.
۱۳. بدعت گزاران پایۀ اعتقاد مردم را سست می کنند.
۱۴. در این برهه از تاریخ انقلاب، بیش تر باید به هوش بود.
۱۵. فرماندۀ عراقی پوتینش را بر دهان کودک کرُد نهاد.
۱۶. دوّمین جلسۀ هیئت دولت با حضور رییس جمهوری آغاز شد.
۱۷. کاش روزی بشنویم: «دولت های اسلامی برای خروج اسرائیل از فلسطین ضرب العجل تعیین کردند».
۱۸. همۀ علاقمندان به انقلاب باید سرود وحدت و همدلی سر دهند.
۱۹. گره ای که بر پیشانی انسان می افتد، او را نازیبا جلوه می دهد.
۲۰. سرانجام زمستان می رود و روسیاهی برای ذغال می ماند.
2️⃣ یک صفحه از روزنامه یا یکی از صفحههای اینترنتی مربوط به اخبار را انتخاب کنید و سعی کنید غلطهای املایی آن را شناسایی کنید. برای مهارت در نویسندگی و از جمله برای قوی شدن در املای واژهها، باید تا مدتی ملانقطی شوید؛ سختگیر باشید و ریزبینانه در همه نوشتههایی که میبینید دقت کنید تا بلکه یک غلط املایی پیدا کنید.
3️⃣ شاید باورتان نشود، ولی خیلی از کتابها هم با غلط املایی چاپ میشوند. اگر این روزها مشغول مطالعه کتابی هستید، ببینید میتوانید از نویسنده غلط املایی بگیرید.
(البته غلطهای موجود در کتابها، در بیشتر موارد مربوط به مرحله تایپ است).
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_املایی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بسم الله
✨«ساده مثل آب»✨
یکی از ابزارهای بهتر نوشتن، ساده نویسی است.
برای ساده نویسی گامهای زیر را بردارید؛
💎با کلمات قلمبه سلمبه خداحافظی کنید.
قدیمترهافکر میکردیم برای اینکه انشاء بنویسیم، بایداز کلی کلمات عجیب و باکلاس استفاده کنیم که دربیشتر مواقع کلیشه از آب در می آمد.
واقعیت این است که این کلمات، تنها بین ما وخواننده، فاصله می اندازند.
💎لطفاًخودتان باشید.
وقتی میخواهید بنویسید، دنبال شخصیت دیگری نگردید. ازکسی تبعیت نکنید. کلمات و قلم منحصر به فرد خودتان را داشته باشید.
این آدمها وقلمهای مختلفند که مطالب را راجع به یک موضوع متنوع و خواندنی میکنند.
💎 هرکسی جای خودش؛ حتی کلمات.
برای اینکه متن شما از جذابیت خوانشی برخوردار باشد، افعال را درست و به جا استفاده کنید.
افعال،قیدها، نهادها وعلائم ویرایشی، هرقدر درست تر و دقیق تر به کار بروند، به سادهتر شدن مطلب شما کمک میکنند.
جداسازی کلمات ازهم و جایگذاری صحیح علائمی مثل ویرگول، ازخسته شدن چشم، و نامفهوم شدن مطلب، جلوگیری میکند.
💎فارسی را پاس بداریم.
فارسی، زبان مادری ومیراث باارزش فرهنگ ماست. هرفرهنگ برای پاسداری از خویش، اول به زبان احتیاج دارد. مقام معظم رهبری بارها راجع به بی توجهی به زبان فارسی، تذکر داده اند.
استفاده از «ایسم» های مختلف، اگرچه به اشتباه، نوعی ارزش به حساب می آید، اما نباید منجر به استفادهی بیش ازحد از کلام غیرفارسی، در نوشته شود.
سطح سوادماهرقدر که باشد، زبان ما برای گفتگو با مردم و فهماندن دانسته ها و نشرعلم، همین زبان معیارفارسی است پس با استفاده از کلمات مصطلح انگلیسی و فرانسوی، بر صورت زبان فارسی، چنگ نکشیم.
مگر اینکه متنی علمی ونه عمومی در دست داشته باشیم که برای آن از اصطلاحات همان علم برای مقاله استفاده میکنیم.
ساده بنویسیم، ساده باشیم که بیشتر اهل بهشت، سادهاند.
✍باران نجاتی
#سادهنویسی
#بهتر_بنویسیم
💠 بیایید با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
درست نویسی، درس۲، بخش۱.mp3
1.19M
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 6️⃣1️⃣
🔰 غلطهای انشایی
(بخش1️⃣: 🎧تعریف کلی غلط انشایی)
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
درست نویسی، درس17، بخش۲.mp3
2.68M
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
درس7️⃣1️⃣
🔰 غلطهای انشایی
(بخش2️⃣: 🎧معرفی سه رویکرد نویسندگان فارسی در مواجهه با واژههای بیگانه)
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی درس7️⃣1️⃣ 🔰 غلطهای انشایی (بخش2️⃣: 🎧معرفی سه رویکرد نویسندگان فارس
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت 8️⃣1️⃣
🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی
(بخش3️⃣: معیار شناسایی بیگانهگرایی در هنگام نوشتن)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅اگر بخواهیم زبان فارسی در گذر زمان دگرگون نشود و به دنبال این دگرگونی، کیان فرهنگی و ملی ما آسیب نبیند، باید «تا آنجا که میتوانیم» در گفتار و نوشتار خود واژههای غیرفارسی به کار نبریم. گذشته از آنکه گفتار و نوشتارِ فارسیتر، رویهمرفته زیباتر و اثرگذارتر است. ولی پرسش این است که «تا آنجا که میتوانیم»، کجاست؟ آیا اینکه بکوشیم تا همهٔ واژههای گفتار و نوشتارمان کاملاً فارسی باشد و هیچ واژهٔ بیگانهای را به کار نبریم، خوب است؟
✅حقیقت آن است که هیچ نویسندهای نمیتواند بدون بهکارگیری هیچ واژهٔ بیگانهای، نوشتهای متین و معتدل و معیار بنویسد؛ اما سخن در این است که بسیاری از ما در این زمینه زیادهروی کرده و میکنیم. برای اینکه معیار درستی دراینباره در دست داشته باشیم، میتوان کاربرد واژههای بیگانه را در نوشتار فارسی به سه گروه دستهبندی کرد: کاربرد ممنوع، کاربرد مجاز، کاربرد ضروری. در ادامه، هر یک از این سه گونه کاربرد را توضیح می دهیم.
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
درست نویسی، درس19، بخش۴.mp3
3.09M
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 9️⃣1️⃣
🔰 غلطهای انشایی
(بخش4️⃣: 🎧 تقسیم کاربرد واژههای بیگانه در نوشتار فارسی به کاربردهای ممنوع، مجاز و ضروری)
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت0⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی
(بخش5️⃣: کاربردهای ضروری واژههای بیگانه۱: نامأنوس بودن برابرهای فارسیِ واژههای بیگانه)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅آیا اینکه بکوشیم تا همهٔ واژههای گفتار و نوشتارمان کاملاً فارسی باشد و هیچ واژهٔ بیگانهای را به کار نبریم، خوب است؟ برای رسیدن به پاسخ پرسش بالا، این چند جمله را بخوانید:
«بارِ پیش که بیخبر، نَسکِ برادرم را برداشتم، پیش همه به چشمآغیل به من نگریست. راستش اگر در تنهایی خودمان خَدو بر رویم انداخته بود، این اندازه آدرنگ بر دلم نمینشست. هرچند، دست خودش نیست؛ از زمانی که دچار چنگار شد، کمکم زابِ تندخویی هم به سراغش آمد. اکنون در این آخشیج گیر کردهام که این بار هم راستش را بگویم یا پنهانش کنم. با خود میاندیشم اگر راستی تنها یک پدیدهٔ آهنجیده باشد، ما چرا این همه بر راستگویی پافشاری میکنیم؟!»
✅این چند خط، کاملاً فارسی است؛ ولی آیا نوشتهٔ خوبی است؟ تعریف ما از یک گفتار یا نوشتار خوب چیست؟ زبان یک ابزار است برای برقراری ارتباط میان انسانها. اگر ما این ابزار را بهگونهای به کار بریم که برقراری این ارتباط دچار مشکل شود، از اصل هدف دور افتادهایم. پس «فارسی بودن» واژههای یک نوشته، همیشه مایهٔ برتری نیست، اگر کار به «سَرهنویسی» نامأنوس کشیده شود. گاهی «بیگانهٔ مأنوس، بهتر از فارسی نامأنوس است».
پانوشت:
نَسک: کتاب/ چشمآغیل: با گوشهٔ چشم به خشم نگریستن، چشمغره/ خَدو: آب دهان/ آدرنگ: غم/ چنگار: سرطان/ زاب: صفت/ آخشیج: تناقض/ آهنجیده: انتزاعی
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی قسمت0⃣2️⃣ 🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی (بخش5️⃣: کاربردهای ضروری
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت 1️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی
(بخش6️⃣:کاربردهای ضروری واژه های بیگانه۲: واژههای بدون برابرِ فارسی دارای همان بار معنایی)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅واژههایی مانند «صبر»، «شکر»، «زوج» و حتی «کم و کیف» آنقدر در زبان فارسی پرکاربرد هستند که شاید کمتر کسی به این فکر کند که برابرِ فارسی آن را به کار برد. با این همه، کاربرد واژههای فارسی «شکیبایی یا بردباری»، «سپاس»، « جفت» و «چندوچون» به جای آنها بهتر است.
✅ولی چگونه میتوان برای واژههایی مانند «دین»، «انسان»، «شعر»، «ادب»، «توکل»، «شهادت»، «کلاس»، «سماور»، «قانون»، «لنگر» و هزاران واژهٔ غیرفارسی دیگر، برابرهای فارسی یافته و جای آنها نشاند و البته همان معناها و بار معنایی را فهمید؟! اینها واژههایی هستند که چنان با فرهنگ و تاریخ ما آمیختهاند که دارای شناسه و شناسنامهٔ ایرانی شدهاند. میتوان گفت درست است که این واژهها فارسی نیستند، ولی ایرانیاند. همانگونه که شاید بتوان گفت برخی واژهها فارسی هستند، ولی ایرانی نیستند؛ چون در زبان مردم ایران امروز کاربرد ندارند و فهمیده نمیشوند.
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی قسمت 1️⃣2️⃣ 🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی (بخش6️⃣:کاربردهای ضروری
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت 2️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی
(بخش7️⃣:کاربردهای ضروری واژههای بیگانه۳: واژههای بینالمللیِ بدون برابرِ فارسی)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅شماری از واژههای بیگانه هستند که وجههٔ فرامرزی یافتهاند و هماکنون، برابری برای آنها در زبان فارسی نیست؛ مانند «اینترنت»، «اتم»، «رادیو»، «فیلم»، «سینما»، «اسید»، «ویتامین» و «موتور». شاید بتوان اینگونه گفت که کاربرد این واژهها در نوشتههای فارسی، همچون رفتوآمد خودروهای خارجی در خیابانهای ایران است که در برابر آن، چارهای نداریم.
✅آیا میدانستید که واژههای زیر، که ما هرروز خیلی از آنها را در گفتهها و نوشتههای خود به کار میبریم، فرانسوی هستند؟
آسانسور، آمپول، بِتون، پاکت، پالتو، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پیکنیک، تابلو، تیراژ، تیپ، دکتر، دوش، دیپلم، دیکته، رژیم، رفوزه، ژن، سانسور، سرویس، سری، سلول، سیمان، شانس، شیک، شیمی، صابون، فامیل، فلش، فیله، فیش، فیوز، کابل، کادر، کادو، کارت، کارتن، کافه، کامیون، کپسول، کت، کلاس، کلیشه، کمد، کمیته، کنتور، کنسول، کنکور، کنگره، کودتا، کوپن، گاراژ، گارد، گیشه، گیومه، لاستیک، لامپ، لیسانس، لیست، مبل، مغازه، موکت، مامان، ماشین، مانتو، متر، مدال، موزاییک، موزه، نمره، ویرگول، هال.
✅البته تاکنون برای برخی از این واژهها برابرهایی ساخته شده که خوب است به جای این واژههای فرانسوی، آنها را به کار ببریم:
آسانسور: بالابر/ تیراژ: شمارگان/ دیکته: املا (هرچند خود این واژه عربی است، از یک واژهٔ فرانسوی به زبان فارسی نزدیکتر است)/ کنتور: شمارش گر/ کوپن: کالابرگ/ لیست: فهرست/ مغازه: دکان
آیا برای دیگر واژههای بالا، یک برابر مناسب در زبان فارسی میشناسید؟
✅راستی، به جز این فهرست واژههای فرانسوی، که بسیار طولانیتر از این است، یک فهرست بلندبالا از واژههای انگلیسی هم در زبان فارسی به کار میروند که برای آنها نیز برابرهای مناسب نداریم.
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی قسمت 2️⃣2️⃣ 🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی (بخش7️⃣:کاربردهای ضروری و
📚کارگاه مجازی آموزش درستنویسی
قسمت 3️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/بیگانه گرایی
(بخش8️⃣:کاربردهای ضروری واژههای بیگانه۴: واژههایی که در زبان فارسی معنای دیگری یافتهاند)
بسم الله الرحمن الرحیم
✅بسیاری از وامواژهها در زبان فارسی معنای دیگری یافتهاند که در این صورت، بهنوعی میتوان آنها را «خودی» به شمار آورد. انگار ما این واژهها را با یک تغییر، از آنِ خود کردهایم. مثلاً واژهٔ «وکیل» در فارسی معنایی یافته است که در زبان مبدأ چنین معنایی ندارد. در زبان عربی به جای وکیل، «مُحامی» به کار گرفته میشود. همچنین آنها به «حق رأی» میگویند «حق التصویب».
✅برخی دیگر از واژههایی که در فارسی دچار دگردیسی شده و در غیر معنای اصلی خود در زبان مبدأ به کار میروند، عبارتاند از:
ابتدایی، تجاوز، تولید، تمدن، جامعه، جمعیت، خجالت، دخالت، مُسری، مصرف، مذاکره، ملت، ملی، رقیب، شمایل، غرور، نفر، نَصّاب، مزخرف.
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از علی فراهانی
برابرنهاده های واژگان فارسی.pdf
10.52M
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 4️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی
(فهرست برابرهای فارسی برای واژههای بیگانه)
#آموزش_درستنویسی
#غلطهای_انشایی
#بیگانهگرایی
✍️مرتضی رجائی
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
#دوره_آموزش_مهارت_درستنویسی_حشو_قبیح
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 5️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 1️⃣
مدتي ميبايدت لب دوختن
وز سخندانان سخن آموختن
تا نياموزد نگويد صد يکي
ور بگويد حشو گويد بيشکي
✅ یکی از مهمترین غلطهای انشایی، حشو قبیح است.
❎ حشو در لغت
حشو در لغت، به آنچه ميان بالش و لحاف و جامه کنند، اطلاق ميشود؛ چنانکه سعدي گويد:
قبا گر حرير است و گر پرنيان به ناچار حشوش بود در ميان
از آنجا که با حشو، درون چيزي را پر ميکنند و اساساً با هر چير نامرغوبي ميتوان درون چيزي را پر کرد، لذا بار معنايي آن منفي و قبيح است؛ چنانکه سعدي در بيت ذيل، حشو را به معناي جامه کمبها آورده است:
ور آوازه خواهي در اقليم فاش
برون حله کن گو درون حشو باش
❎حشو در اصطلاح علوم بلاغي
حشو در علوم بلاغي که به آن اعتراض يا اعتراضالکلام قبلالتمام نيز گويند، آن است که ميان بيت يا جمله، جمله يا کلمهاي بياورند که در معنا بدان نيازي نباشد و حذف آن خللي به مقصود نرساند.
جرجاني ميگويد: «حشو مطلقا ناپسند و مطرود است؛ زيرا خالي از فايده است و بهرهاي از آن حاصل نميشود. چنانچه فايده و بهرهاي داشت، ديگر حشو ناميده نميشد و لغو به حساب نميآمد».
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
💠#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#دوره_آموزش_مهارت_درستنویسی_حشو_قبیح 📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی قسمت 5️⃣2️⃣ 🔰 غلطهای انشایی/
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 6️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 2️⃣
❎ انواع حشو قبيح
1. دو کلمه معادل هم از دو زبان که هر دو افاده يک مقصود ميکنند، کنار هم بيايد؛ از قبيل:
ابوي من
اخوي من
سؤال پرسيدن
حسن خوبي
شب ليلةالقدر
شب ليلةالدفن
سال عامالحزن
سال عامالفيل
سنگ حجرالاسود
فرشته ملکالموت
نيمرخ صورت
سوابق گذشته/ سابقه گذشته
تخته وايتبرد
گارد محافظت
گارد نگهباني
گارد محافظ
گارد نگهبان
فينال آخر
فينال نهايي
دهم عاشورا
پيمان حلفالفضول
دست يداللهي
به رأيالعين ديدن
برکه آبگير
درمانگاه دارالشفاء
دانشگاه جامعة الصادق
کتابخانه مکتبة الزهرا
کتابفروشي مکتبة الزهرا
تاب تحمل
صدر نخست/ صدر اول
سير گردش
لذا به اين دليل
لذا به اين جهت
لذا به اين سبب
لذا براي من
لذا ازاينرو
لذا بدين علت
مدخل ورودي و... .
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 7️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 3️⃣
❎ انواع حشو قبيح
2. دو کلمه معادل هم (از يک زبان) که هردو افاده يک مقصود ميکنند، کنار هم بيايد؛ از قبيل:
پس بنابراين
پس ازاينرو
پس در اين حال
پس در اين صورت
پس در نتيجه
پس بدين سبب
محال ممتنع
فقط مختص
فقط مخصوص
فقط منحصر به
فقط اختصاص به
فريضه واجب
و... غيره
و... الخ
اجازه رخصت
اجازه مرخصي
نيز هم و...
3. دو کلمه معادل هم (از يک يا دو زبان) که هر دو افاده يک مقصود ميکند، با فاصله در يک جمله بيايد؛ مانند:
همچنين... نيز
نيز... همچنين
همچنين... هم
افزون بر اين... نيز
افزون بر آن... نيز
امروزه... معاصر
سعدي از شاعران بزرگ ايران است که همه آثار او چاپ شده است. همچنين مولوي نيز از شاعران...
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 8️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 4️⃣
❎ انواع حشو قبيح
4. دو کلمه که از ذکر يکي، معناي ديگري استفاده ميشود، کنار هم يا در يک جمله بيايد؛ مانند:
مثمر ثمر
منتج نتيجه
بزاق دهان
پلک چشم
سفره غذا
خلخال پا
دستکش دست
ريسک خطرناک
استاديوم ورزشي
کلاه کاسکت
کمدي خندهدار
کنسرت موسيقي
ارکستر موسيقي
جاده شوسه
شوفر ماشين
روزنامه روزانه
سن هفتاد سالگي
مهمور به مهر
ملقب به لقب
مکني به کنيه
مقابله به مثل
اظهار تجاهل
اظهار تغافل
اظهار تمارض
مسبوق به سابقه
ويژگي خاص
خصوصيت ويژه
جلوتر پيشدستي کردن
جلوتر پيشبيني کردن
جلوتر پيشفروش کردن
جلوتر پيشخريد کردن
جلوتر پيشگويي کردن
جلوتر پيشگيري کردن
از قبل پيشدستي کردن
از قبل پيشبيني کردن
از قبل پيشفروش کردن
از قبل پيشگويي کردن
از قبل پيشگيري کردن
صعود به بالا
عروج به بالا
سقوط به پايين
هبوط به پايين
نزول به پايين
از همه طرف احاطه کردن (شدن)
از هر سو احاطه کردن (شدن)
از هر جانب احاطه کردن (شدن)
از همه طرف محاصره کردن (شدن)
با يکديگر متحد شدن (با همديگر/ باهم)
لزوماً بايد/ الزاماً بايست
بازديد دوباره
بازگشت دوباره
بازفرستادن دوباره
بازخواني دوباره
بازگفتن دوباره
بازآمدن دوباره
تکرار دوباره
بازديد مجدد
بازگشت مجدد
بازخواني مجدد
يقين قطعي
اوج قله/ سر قله
قله کوه
شعله آتش (ترکيبهاي شراره آتش، شرار آتش، شرر آتش، جرقه آتش، اخگر آتش و لهيب آتش نيز حشو قبيح است.)
زلزله زمين
نسيم باد
طويله چهارپايان
اصطبل چهارپايان
آخور چهارپايان
خلبان هواپيما
ملوان کشتي
ناخداي کشتي گلبرگ گل
کاسبرگ گل
باد صبا
غرش مهيب
مسجد مسلمانان
کليساي مسيحيان
کنسيه يهوديان
آتشکده زرتشتيان
خانقاه صوفيان
کدبانوي خانه(کد يعني خانه و بانو به زني گفته ميشود که خوب خانه را اداره ميکند.)
زن کدبانو
کلبه کوچک
کلبه محقر
بشقاب غذاخوري
کاسه غذاخوري
کندوي زنبور
هلهله شادي
همهمه صدا
شيلات ماهي
نور مهتاب
نور آفتاب
ساحل دريا
حوض آب
برکه آب
همانند هم (يکديگر)
همسايه هم (يکديگر)
همنشين هم
همکار هم
همدست هم
هموطن هم
همپيمان هم
همراه هم
همزبان هم
همشهري هم
✍️ محمدجواد حمیدیان
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 9️⃣2️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 5️⃣
❎ انواع حشو قبيح
5. استعمال صفتي که بر موصوف، چيزي نيفزايد و جزء لاينفک آن باشد؛ مانند:
رطب تازه
رطب تر
رطب شيرين
عسل شيرين
قند شيرين
روغن چرب
نمک شور
6. قواعد دستوري زبان رعايت نشود و در نتيجه کلمات يا ترکيباتي در جمله آورده شود که به بخشي از آن نيازي نباشد؛ مانند:
اعلمتر/ اعلم ترين
اگرچه... ولي (اگرچه ثروتمند است، ولي خوشبخت نيست. ضمناً اگرچه با «گرچه، هرچند، با اينکه، گو اينکه و ...» مترادف است.)
شهرک کوچک
مرغک کوچک
اتاقک کوچک
کلاهک کوچک
حوضچه کوچک
قاليچه کوچک
گفتني است چون اين نوع حشو در آثار بزرگان ادب فارسي آمده است نميتوان آن را قبيح شمرد.
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
سلام خدمت کاربران و همراهان کانال #بهتر_بنویسیم
بزرگوارانی که در دوره #درست_نویسی همچنان، ما را همراهی کردهاید، خدا قوت و خسته نباشید💐
امیدوارم تاکنون از مطالب این دوره، بهره برده باشید. توصیه من به شما این است که اگر این روزها، از محتواهای کانال #بهتر_بنویسیم استفادهای نمیکنید، کانال را ترک نکنید؛ حتما روزی به نوشتن محتاج می شوید و آن روز، برای نلرزیدن قلمتان، به رعایت مقدماتی، نیازمند میشوید.
برخی از این مطالب حاصل تجربه چندسال نویسندگی است.
و برخی همچون مطالب استاد محمدجواد حمیدیان، حاصل پژوهش ها و تحقیقات گسترده است که در کتابهای مهم نویسندگی، به این شکل یافت نمیشود.
از ایشان تشکر فراوان می کنم🌹
و از شما بزرگواران، درک اهمیت این مطالب را خواستارم.🌺
علی فراهانی
بیایید با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 0⃣3️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 6️⃣
❎ انواع حشو قبيح
7. آنچه به حرف اضافه مربوط است.
الف) حذف حرف اضافه «در» پيش از کلمههاي نزد، هنگام، حين، تحت، بين، مانند، ميان، کنار، وقتي، زير، روي، بالاي، پايين، سمت و... .
ـ فوکو با تحليل موضوع رابطه جنسي [در] بين يونانيان باستان، مسئله اخلاق را کندوکاو کرده است.
ـ هر نويسنده [در] هنگام نوشتن، خوانندگاني را مد نظر دارد.
ب) حشو بودن حرف اضافه «بر» و «به»
ـ [بر] روي اظهارات مبهم تکيه نکيند.
ـ هر نويسنده [به] هنگام نوشتن، ...
ج) زائد بودن حروف اضافه «از»، «بين»، «براي» و... ميان مضاف و مضافاليه
ـ ذيلاً شرح مختصري از [هريک از] موانع [برسرراه] يادگيري اثربخش مطرح ميشود.
ـ رابطه [بين] آموزش و معنويت، مستقيم است.
ـ قانون اول [براي] مخلوط گاز را بيان کنيد.
ـ در اين مرحله بود که نيروهاي ويژه آمريکا وارد شمال عراق شدند تا آمادگيهاي لازم را براي فتح جبهه شمالي کسب کنند و نيز مانع [از] بروز درگيري [بين] کردها و آن دسته از نيروهاي ترکيه شوند که از مرز شمالي وارد عراق ميشدند.
د) حشو «که» پس از «آنچه».
ـ به نظر ميرسد آنچه [که] بايد اصلاح شود، مسير فناوري است، نه خود فناوري.
ـ فکر مغشوش خود را به آنچه [که] ميبيند، ميسپارد.
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 1️⃣3️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 7️⃣
❎ انواع حشو قبيح
8. آنچه به کلمه مربوط است.
الف) زايد بودن «به عنوان» در بسياري از موارد.
ـ صدرالمتألهين، معارف اعتقادي را [به عنوان] مهمترين رکن ارزشها و مقدمات ديني، چون توحيد و ايمان معرفي ميکند.
ـ از اين بحث ميتوان نتيجه گرفت که علاوه بر آمادگي زيردستان، ميزان آمادگي مدير نيز ميتواند [به عنوان] عاملي مهم در تعيين سبک تصميمگيري مدير باشد.
ب) زايد بودن «انجام» در بسياري از موارد
ـ بارالها ما را از کساني قرار ده که قصد عمل دارند و براي [انجام] آن تلاش ميکنند.
ـ [انجام] فعاليت ورزشي، مستلزم به سه اصل شدت، مدت و تواتر فعاليت ورزشي است.
ـ [انجام] پژوهش در سازمانها با مشکلات خاصي همراه است.
ـ کيفيت [انجام] کار و پيشرفت آن چگونه بوده است.
ج) زايد بودن کلمه «يک».
ـ منظور از وحدت و اتحاد، اقدام مشترک اعضاي [يک] جامعه و توافق بر سر اهداف و اصول مشخصي است.
ـ فشار، [يک] پاسخ سازشي به [يک] موقعيت خارجي است.
ـ فقدان [يک] چشمانداز جامعهشناختي حقيقي، حتي در بهترين کتب تاريخ ادبيات سنتي نيز محسوس است.
ـ يادگيري، [يک] فرايند اجتماعي است که بايد بين گروهها و با تعامل با همگنان در [يک] محيط طبيعي رخ دهد.
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی قسمت 1️⃣3️⃣ 🔰 غلطهای انشایی/ حشو 7️⃣ ❎ انواع حشو قبيح 8. آنچه به
📚 کارگاه مجازی آموزش درست نویسی
قسمت 2️⃣3️⃣
🔰 غلطهای انشایی/ حشو 8️⃣
❎ انواع حشو قبيح
8. آنچه به کلمه مربوط است.
د) زايد بودن «عبارت است از»
ـ رهبري [عبارت است از] کنش متقابل ميان اعضاي يک گروه (است).
ـ عمل پليس [عبارت از] نظم بخشي و ساماندهي به تنشها و حمايت از اقتدار و حاکميت است.
ـ قسمت عمدهاي از آثار قصيدهگويان، [عبارت است از] همين مدايح و ملحقات آنها (است).
ـ نثر در معناي عام [عبارت است از] کلامي مکتوب (است) که به گفتار عادي و محاورهاي نزديک است.
ه ) حذف صفتهايي که مفهوم آنها ضمن موصوفشان مندرج است.
ـ خوانندگان گرامي توجه دارند که مطالب [مطرح شده در] قسمت اول مقاله، داراي جنبه تاريخي است.
ـ با بهرهگيري از نتايج [حاصل از] ارزشيابي بازده يادگيري فراگيران، ميتوان مراحل قبلي طرح آموزشي را بررسي کرد.
ـ برپايه نتايج [به دست آمده در] اين تحقيق، به مسئولان و مديران سازمانها پيشنهاد ميگردد... .
ـ شرايط سياسي و اجتماعي [موجود در] سدههاي چهارم و پنجم هجري در ايران، موجب پيدايش آثار حماسي ميشود.
ـ اگر تاريخ را محصول [بهجاي مانده از] تلاش آدمي در عرصه گيتي بدانيم، ...
#حشو_قبیح
#درست_نویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
#بهتر_بنویسیم را به دوستانتان، معرفی کنید.
🆔 @behtarbenevisim