🔴 #ابیات_زیبا (به گزینش حاجآقا اسماعیل داستانی بِنیسی)
🌹یک جمع نکوشیده رسیدند به مقصد
🌹یک قوم دویدند و به مقصد نرسیدند!
📝 از: #فروغی_بسطامی.
💻 مشاهدۀ ابیات زیبای دیگر:
http://benisiha.ir/14/
#تلاش، #توفیق، #کوشش
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 بیا ای چشمهایت چشمۀ نور!
🔶 تو را بینیم گر، گردیم مسرور
(مسرور: شاد.)
📖 امید آینده، ص ۱۳۰.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)، #شادی، #ظهور
@benisiha_ir
🔴 #زندگینامه ی مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ به #قلم_ایشان، قسمت ۶۸ :
🔸... وقتى پهلوانصَفدَر نزديک من رسيد، خواستم به احترامش از جا بلند شوم؛ ولى ديدم همهجاى بدنم زخمى و خرد و خمير شده است [و] نمیتوانم از جايم بلند شوم.
🔸پهلوانصفدر همینكه مرا ديد، چندين بار پشتسر هم گفت: «اللّه اكبر! اللّه اكبر! خدا ریشههايشان را بكَند! چهكار كردند؟»؛ سپس به زنهايى كه دوْر مرا گرفته بودند، گفت: «يا اللّه! بلند شويد؛ كنار برويد؛ ببينم چهكار میتوانم بكنم؟» او يک دست خود را زير سر من و دست ديگرش را بر كمرم گرفت، «يا على» گفته، مرا بر دوش خود انداخت [و] به طرف مسجد روانه شد.
🔸میخواستم بگويم: «پهلوان! مرا با اين وضع به مسجد نبر؛ اگر مادرم مرا با اين وضع ببيند، خيلى ناراحت میشود و دوباره مریضیاش شدّت پيدا میكند.»؛ ولى قدرت حرفزدن نداشتم؛ میترسيدم كه بيهوش بشوم.
🔸وقتى پهلوانصفدر مرا در دوش خود به طرف مسجد میبرد، مردم دِهِمان یکیيكى دوتادوتا دوْر ما جمع شده و پشتسر پهلوانصفدر دستهجمعى میآمدند تا اين كه به مسجد رسيديم. عدّۀ زيادى هم آنجا بودند. ...
📖 شیرخدای آذربایجان، ص ۸۱.
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_زیبا (به گزینش حاجآقا اسماعیل داستانی بِنیسی)
🌹یا رب! این بانگ خوش از حنجرۀ شرقیِ کیست؟
🌹چه کسی پشتِ درِ بسته، مرا میخوانَد؟
📝 از: #زکریا_اخلاقی.
💻 مشاهدۀ ابیات زیبای دیگر:
http://benisiha.ir/14/
#امام_زمان (علیه السّلام)، #اهل_بیت (علیهم السّلام)
@benisiha_ir
🔴 #خاطرات_روزانه
🔹از صبح دارد برف میبارد. به تعبیر آقای علیرضا بدیع:
زمین، عروس شد و آسمان به حرف آمد
چه شادباشی از این خوبتر که برف آمد؟
🔸برای همین، هنگام بیرونرفتن از خانه، چتر برداشتم؛ چتری مشکی و باوَقار که عزیزم، حاجآقا مصطفی یوسفی، به بنده هدیّه داده است.
🔹هنگامی که به حیات مجتمعمان رسیدم، سفیدی برف باغچه و روی ماشینها، چشمم را خیره کرد.
🔸به ایستگاه اتوبوس رفتم. پس از لحظاتی، یک روحانی معمّم دیگر آمد.
نزدیک او رفتم، سلام کردم، چترم را بالای سر او هم گرفتم تا او و لباسهایش و بهویژه عِمامهاش خیس نشود و گفتم: «در حدیث شریف آمده است که هر قطرۀ باران، فرشتهای دارد که باید آن را به جایی که باید، برساند. شاید هر قطرۀ برف هم فرشتهای داشته باشد؛ پس چهبسا امروز فرشتههای زیادی دارند به شهر ما نازل میشوند.»
#باران، #برف، #خدمت، #شعر، #فرشته، #لباس_روحانیت، #وقار، #هدیه
@benisiha_ir
🔴 #خاطرات_روزانه (ادامه)
🔹خیلی نکَشید که روحانی معمّم سومی ماشینش را نگه داشت و بنده، آن روحانی معمّم دوم و دو نفر دیگر را که آنها هم در ایستگاه بودند، سوار کرد.
🔸پس از سلام و... گفتم: در حدیث شریف آمده است: «مَن قَضىٰ لِاَخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَ اللهَ دَهرَه؛ کسی که برای برادر مؤمنش حاجتی را برآورده کند، همانند کسی است که خدا را به اندازۀ روزگارش عبادت کند.» (۱)
اگر ضمیر «دهره» به کلمۀ جلالۀ «الله» برگردد ـ چنانکه قاعدۀ ادبیّات عرب، این است که ضمیر در جمله به نزدیکترین اسم برمیگردد و نزدیکترین اسم در اینجا، «الله» است. ـ ، چنین کسی گویا به اندازۀ عمر ازلی ـ ابدی و بینِهایت خدا عبادت کرده است و اگر ضمیر به واژۀ «مَن» دوم برگردد، چنین کسی گویا به اندازۀ عمر طبیعی یک انسان، یعنی: چند ده سال عبادت کرده است.
در حدیث دیگر آمده است: «چنین کسی مانند کسی است که نههزار سال عبادت کرده.» (۲) این مقدار سال به عمر خدا نزدیکتر است تا عمر یک انسان.
🔹سپس به صاحب ماشین گفتم: خدا چنین پاداشی را به شما عنایت کند و خیرتان دهد.
(۱) این حدیث از امام صادق از پدرشان از جدّشان از حضرت امیرالمؤمنین از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ است (الأمالی، شیخ توسی، ص ۴۸۱).
(۲) امام مجتبی از حضرت امیرالمؤمنین از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ : «مَن قَضىٰ اَخاهُ المُؤمِنَ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَ اللهَ تِسعَةَ آلافِ سَنَةٍ[؛ صائِمًا نَهارَهُ، و قائِمًا لَيلَهُ؛ کسی که برای برادر مؤمنش حاجتی را برآورده کند، مانند کسی است که خدا را نههزار سال عبادت کرده؛ در حالی که روزهایش را روزه بوده و شبهایش را با عبادت، شبزندهداری کرده است.» (عُدّةالدّاعی، ص ۱۹۳ و أعلام الدّین فی صفات المؤمنین، ص ۴۴۲).
#تشکر، #خدمت، #دعا، #قدردانی، #هدایت
@benisiha_ir
🔴 #چکیده_سخنرانی تاریخ ۲۱ / ۱۰ / ۱۴۰۱، ش ۴
🔸واجبترین جِهاد با دشمن، مبارزه با این ۲ است: ۱. نفس امّاره که نزدیکترین و دشمنترین دشمنان انسان است؛ ۲. اِبلیس، جدّ شیاطین که از دستور خداوند والا دربارۀ سَجدهکردن به سمت حضرت آدم و حوّا ـ سلام الله تعالی علی نبیّنا و آله و علیهما. ـ اطاعت نکرد و دشمنان جنّی و انسانی را بر ضد انسان تحریک میکند.
🔸هجوم شیطانها به مؤمنان، بیشتر از هجوم زُنبورها به گوشت است!
🔸هنگامی که مؤمن بمیرد، شیطانهایی که برای گمراهکردن او میکوشیدهاند و شُمارشان به تَعداد قبیلههای پرجمعیّت رَبیعه و مُضَر است، به همسایگان او هجوم میبرند!
🔸هدف ابلیس فقط شیعیان و دوستداران اهل بیت ـ سلام الله تعالی علیهم. ـ است! (۱)
🔸ابلیس، حضرت آدم و حوّا را فریب داد و باعث بیرونکردهشدن آنان از بهشت و کندهشدن پوشش آنان شد تا شرمگاههایشان بر آنان آشکار شود! (۲)
🔸حضرت موسی ـ سلام الله تعالی علی نبیّنا و آله و علیه. ـ (بسیار) باحیا و پوشیده بود و به دلیل حیایش هیچ کجای پوستش دیده نمیشد و هنگامی که میخواست وارد آب شود، تا وارد آن نمیشد، لباسش را بیرون نمیآورد! (۳)
(۱) میزانالحکمة، ج ۶، ص ۲۷۴۲، احادیث ۹۳۷۰ و ۹۳۷۳ تا ۹۳۷۵.
(۲) اعراف (۷)، ۲۷.
(۳) پژوهشی در فرهنگ حیا، ص ۱۸۰.
#ابلیس، #تولی، #جهاد، #حضرت_آدم، #حضرت_موسی (علیهما السّلام)، #حوا، #حیا، #سخنرانی، #شیطان، #مبارزه، #مؤمن، #نفس_اماره
@benisiha_ir
استاد بنیسی و فرزندشان Benisiha.ir
🔴 #خاطرات_روزانه (ادامه) 🔹خیلی نکَشید که روحانی معمّم سومی ماشینش را نگه داشت و بنده، آن روحانی معم
#نظر
یکی از اعضای کانال نوشته است:
به نظرم آمد که روحانیها برایتان خیلی مهم هستند و شما، حتّی معمّمبودن آنان را با توجّه بیان میکنید.
نکتۀ دیگر: اگر انسان برای هر کاری احادیث اهل بیت ـ علیهم السّلام. ـ را بیان کند، مانند حدیث «برف و فرشتهها» و احادیث «ثواب خدمت»، خواهناخواه باعث هدایت میشود.
🔸
استاد بنیسی و فرزندشان Benisiha.ir
🔴 #چکیده_سخنرانی تاریخ ۲۱ / ۱۰ / ۱۴۰۱، ش ۴ 🔸واجبترین جِهاد با دشمن، مبارزه با این ۲ است: ۱. نفس ام
#نظر
یکی از اعضای کانال نوشته است:
نکتۀ مربوط به حیای حضرت موسی ـ علیه السّلام. ـ چقدر جالب بود!
اگر انسانها به همین یک نکته عمل کنند، خیلی از مشکلات حل میشود.
🔸
🔴 #خاطرات_روزانه
🔹به سبزیفروشی رفتم تا سبزی بخرم. شخصی سبزی میخواست؛ امّا به سبزیفروش گفت: «سبزی ترخون نده.»
🔸به فروشنده گفتم: به یاد کتابی افتادم که نامش «ترخون» و دربارۀ خسرو پرویز، پادشاه ایران، و همسرش (خسرو و شیرین) است.
در آن کتاب آمده است: خسرو به دستور پسرش، شیروَیه، کشته شد.
چند روز بعد، شیرویه، شیرین را خواست. او میدانست که مادرش را شیرین با زهر کشته است؛ امّا (به خاطر زیباییاش) از او که نامادریاش هم بود، خواستگاری کرد!
شیرین به این شرط پذیرفت که جنازۀ خسرو را ببیند. شیرویه پذیرفت.
شیرین، وارد دخمهای شد که جنازه در آنجا بود، پس از لحظاتی زهری را که با خود برده بود، نوشید، در کَنار جنازۀ شوهرش دراز کَشید و از دنیا رفت!
🔹سپس گفتم: او خودکشی کرد تا در آخرت هم با خسرو باشد؛ امّا اگر کسی خودکشی کند، به جهنّم میرود و عذابهای جهنّمیاش ابدی است.
🔸سبزیفروش خوشش آمد و ابراز خوشایندی کرد.
#ترخون، #خسرو_و_شیرین، #خودکشی، #کتاب_ترخون، #معرفی_کتاب
@benisiha_ir
استاد بنیسی و فرزندشان Benisiha.ir
🔴 #خاطرات_روزانه 🔹به سبزیفروشی رفتم تا سبزی بخرم. شخصی سبزی میخواست؛ امّا به سبزیفروش گفت: «سبزی
#نظر
یکی از اعضای کانال نوشته است:
خیلی خوب بود.
🌼
استاد بنیسی و فرزندشان Benisiha.ir
🔴 #خاطرات_روزانه 🔹به سبزیفروشی رفتم تا سبزی بخرم. شخصی سبزی میخواست؛ امّا به سبزیفروش گفت: «سبزی
#نظر
یکی از اعضای کانال نوشته است: داستانِ خیلیعجیبی بود و همۀ ۴ نفر، ناکام شدند.
نوشتن این خاطره توسّط شما، تشویق خوبی برای کتابخوانی است؛ چون با خواندن آن فهمیدم که آدم وقتی کتاب نمیخواند، چه حکمتها و عبرتهایی را از دست میدهد و چهبسا عقلش خاموش میشود و اگر آنها را میدانست، به خیلی از مشکلات دچار نمیشد.
🌼
#نظر
یکی از اعضای کانال نوشته است:
حاجآقا! برای این که #خاطرات_روزانه تان را در کانال قرار دادید، خدا را با اشکهای چشمانم شکر و برایتان دعا کردم.
این که در نوشتههایتان نکات اخلاقی و معنوی بیان میشود، بسیار ارزشمند است.
🌼
استاد بنیسی و فرزندشان Benisiha.ir
#نظر یکی از اعضای کانال نوشته است: حاجآقا! برای این که #خاطرات_روزانه تان را در کانال قرار
#نظر
یکی دیگر از اعضای کانال نوشته است: واقعاً بنده هم همین احساس را داشتم و آن خودبهخود ایجاد شد.
🌼
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 ای که هستی شیعیان را دستگیر!
🔶 جان زهرا لطف کن: دستم بگیر
(دستگیر: کسی که دست دیگران را میگیرد و به آنان کمک میکند.)
📖 امید آینده، ص ۱۳۲.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)
@benisiha_ir
🔴 #پرسش_اندیشهبرانگیز
یک پرسش مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ در کتاب «یکصد سؤال» از خوانندگان برای برانگیختن اندیشۀ آنان:
❓كوه قاف در كجاى زمين قرار دارد و آيا كسى آن را ديده يا از آن، چيزى آورده است؟
#کوه_قاف
@benisiha_ir
🔴 #پرسش_و_پاسخ
❓پرسش:
متن روایتی که گفته شده نام امام خمینی در آن با عنوان «روحالله» آمده است، چیست؟
🔍 پاسخ:
عَن اَبی جَعفَرٍ (ع) قالَ: «اَقبَلَ اَبو بَكرٍ و عُمَرُ و الزُّبَيرُ و عَبدُ الرَّحمانِ بنُ عَوفٍ جَلَسوا بِفِناءِ رَسولِ اللهِ (ص)، فَخَرَجَ اِلَیهِمُ النَّبِیُّ (ص)، فَجَلَسَ اِلَيهِم، فَانقَطَعَ شِسعُهُ، فَرَمىٰ بِنَعلِهِ اِلىٰ عَلِیِّ بنِ اَبی طالِبٍ (ع)، ثُمَّ قالَ: "اِنَّ عَن يَمينِ اللهِ ـ عَزَّ و جَلَّ. ـ اَو عَن يَمينِ العَرشِ قَومًا مِنّا عَلىٰ مَنابِرَ مِن نورٍ، وُجوهُهُم مِن نورٍ، و ثِيابُهُم مِن نورٍ، تَغْشىٰ وُجوهُهُم اَبصارَ النّاظِرينَ دونَهُم." قالَ اَبو بَكرٍ: "مَن هُم يا رَسولَ اللهِ!؟"، فَسَكَتَ، فَقالَ الزُّبَيرُ: "مَن هُم يا رَسولَ اللهِ!؟"، فَسَكَتَ، فَقالَ عَبدُ الرَّحمانِ: "مَن هُم يا رَسولَ اللهِ!؟"، فَسَكَتَ، فَقالَ عَلِیٌّ (ع): "مَن هُم يا رَسولَ اللهِ!؟"، فَقالَ: "هُم قَومٌ تَحَابّوا بِروحِ اللهِ عَلىٰ غَيرِ اَنسابٍ و لا اَموالٍ. اُولٰئِکَ شيعَتُکَ، و اَنتَ اِمامُهُم يا عَلِیُّ!"»
امام باقر ـ علیه السّلام. ـ فرمود: «ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرّحمان بن عَوف، در آستانۀ درِ خانۀ رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله. ـ نشستند.
پیامبر به سوی آنان بیرون آمد و پیش آنان نشست.
بند کفش حضرت پاره شد؛ پس آن را به علیّ بن ابیطالب داد [تا آن را درست کند].
سپس فرمود: "در سمت راست خدا ـ عزّ و جل. ـ یا در سمت راست عرش [ـ تردید از راوی است. ـ] گروهی از ما بر روی مِنبرهایی از (جنس) نور هستند که چهرههایشان از (جنس) نور و لباسهایشان از (جنس) نور است که چهرههایشان چشمهای بینندگان دیگر را میپوشاند (و خیره میکند)."
ابوبکر گفت: "ای رسول خدا! آنان چه کسانی هستند؟" حضرت سکوت کرد.
عمر گفت: "ای رسول خدا! آنان چه کسانی هستند؟" حضرت سکوت کرد.
عبدالرّحمان گفت: "ای رسول خدا! آنان چه کسانی هستند؟" حضرت سکوت کرد.
علی گفت: "ای رسول خدا! آنان چه کسانی هستند؟" حضرت فرمود: "آنان گروهی هستند که به سبب روحالله و بدون رابطۀ خویشاوندی و اغراض مالی، همدیگر را دوست دارند. آنان شیعیان تو هستند و تو امامشان هستی."»
(بحارالأنوار، ج 65، ص 140، ش 80 که از کتاب بشارةالمصطفی ـ صلّی الله علیه و آله. ـ نقل کرده است).
نظر بعضی از شخصیتهای قابلتوجّه، این است که مقصود از «روحالله»، مرحوم حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ میباشد.
@benisiha_ir
🔴 #پرسش_و_پاسخ
❓پرسش:
من برای #جهاد_تبیین چه فعّالیّتهایی میتوانم انجام دهم؟
🔍 پاسخ:
جهاد تبیین یعنی: بیان معارف دین مقدّس اسلام و برکات انقلاب و حکومت اسلامی ایران.
برای این کار میتوانید با رعایت شرایط
ـ در مجالس دینی، مدارس، دانشگاهها و... سخنرانی کنید
ـ در خانه، مدارس و...، مجلس سخنرانی و روضه برپا کنید
ـ برای اعضای خانوادههایتان و هر شخص دیگری، تبلیغ چهرهبهچهره کنید
ـ در فضای مجازی، کانال درست کنید
ـ نرمافزار و برنامه بسازید
ـ تبلیغات کاغذی و... درست کنید
و... .
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 ای خوش، آن روزی که میگردی امیر
🔶 میشود دین خدا از تو مُنیر!
(منیر: روشنکننده، نوربخش.)
📖 امید آینده، ص ۱۳۳.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)، #ظهور
@benisiha_ir
🔴 #پرسش_و_پاسخ
❓پرسش:
چگونه میتوان خانه را برای تربیت عالی فرزندان، غنی کرد و شما برای این هدف چه کارهایی را انجام میدادید؟
🔍 پاسخ:
بر طبق احادیث شریفه، انجامدادن این کارها میتواند در تربیت دینی و عقلی فرزند اثر داشته باشد:
۱. پرهیز از مال حرام در زندگی؛
۲. پرهیز از انعقاد فرزند در «هر کدام» از این موارد: از راه زنا، در اوّل و وسط و آخِر ماه قمری، در روز نیمۀ شعبان، دو روز مانده به آخِر ماه شعبان، در شب نُخست سفر، پس از مسافرت سهشبانهروزه، بین اذان و اقامه، در آغاز شب، در ایّام حیض، بدون پوشش مرد، بدون انجامدادن غسل جَنابت برای آمیزش پیشین، با شهوت و یاد زن دیگر، بدون وضو در دوران بارداری زن، بر روی پشتبام، و زیر درخت میوه؛
بهتر است که آمیزش برای انعقاد فرزند، در شب دوشنبه یا سهشنبه یا پنجشنبه باشد یا هنگام اذان ظهر روز پنجشنبه و یا پس از نماز عشای جمعهشب.
۳. این که مادر در دوران #بارداری، این چیزها را بخورد: ۱. بِه؛ ۲. کندر؛ ۳. خربزه با پنیر.
۴. این که نُخستین چیزی که مادر پس از زایمان میخورد، خرمای تازه باشد و اگر نبود، ۷ تا از خرماهای مدینه و اگر نبود، ۷ تا از خرماهای شهر خود؛
۵. این که مادر در ایّام نفاسش خرمای برنی بخورد؛
۶. این که مادر در ماهی که میزاید، تَمر (خرمای خشک) بخورد؛
۷. برداشتن کام نوزاد با تربت حضرت امام حسین ـ سلام الله تعالی علیه. ـ و آب فرات و اگر نشد، با آب باران یا آب گرم و یا عسل؛
۸. اذانگفتن در گوش راست نوزاد و اقامهگفتن در گوش چپ او در آغاز تولّدش توسّط قابله یا هر کسی که پیش نوزاد است؛
۹. نامیدن او به نامهای نیکو (خداپسند)؛ بهویژه ۱. نامهای بندگی خداوند والا؛ همچون: عبدالله و عبدالرّحمان؛ ۲. نامهای اهل بیت و پیامبران ـ سلام الله تعالی علیهم. ـ ؛ مخصوصاً محمّد و علی؛ ۳. زینب؛ ۴. حمزه. و پرهیز از نامیدن او به نامهای دشمنان اهل بیت (علیهم السّلام)؛
۱۰. این که مسلمانانی که برای خوردن عقیقۀ او دعوت میشوند، برایش دعا کنند؛
۱۱. پرهیز از این که نوزاد از زن بدکاره یا احمق و یا دیوانه، شیر بخورد؛
۱۲. جلوگیرینکردن از ریزش آب دهان نوزاد؛ البتّه هنگامی که چهارماهه شد، خوب است که هر ماه، پشت گردنش حجامت شود تا رطوبت دهانش کاهش یابد؛
۱۳. امیردانستن فرزند تا هفتسالگیاش؛ به معنای آزادگذاشتن او برای بازیکردن و انجامدادن هر کاری (جز آزاردادن و عادت به آنچه از نظر دینی، منکر و ناپسند است) و جلوگیرینکردن از بازیگوشیهایش؛
۱۴. یاددادن ذکر «لا الاه الّا الله» به او در هنگام زبانبازکردنش و اگر فرزند، پسر است، هنگامی که به سهسالگی رسید، به او گفته شود: «۷ بار بگو: "لا الاه الّا الله." و وقتی ۳ سال و ۷ ماه و ۲۰ روزش کامل شد، به او گفته شود: «۷ بار بگو: "محمّد رسول الله."» و هنگامی که ۴ سالش تمام شد، به او گفته شود: «۷ بار بگو: "صلّی الله علی محمّد و آله."» و وقتی ۵ سالش تمام شد، از او پرسیده شود: «دست چپت کدام است و دست راستت کدام؟» و اگر تشخیص داد، صورتش به سمت قبله گردانده و به او گفته شود: «سَجده کن.» و هنگامی که ۷ سالش تمام شود، به او گفته شود: «صورت و دو دستت را بشُوی."» و وقتی شست، به او گفته شود: «نماز بخوان.» و وقتی ۹ سالش تمام شد، به او وضو و نماز یاد داده و به آنها امر کرده شود و بر ترک آنها تنبیه شرعی گردد؛ (طبیعتاً یاددادن وضو و نماز و... به دختر، زودتر باید آغاز شود. در بعضی از احادیث شریفه، امرکردن پسر به نماز هم باید زودتر آغاز گردد.)
۱۵. وادارکردن فرزند به روزه از نهسالگیاش به اندازهای که توان دارد و اگر تشنگی یا گرسنگی بر فرزند (غیربالغ) غلبه کرد، افطار کند؛
۱۶. امرکردن او به گفتن تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله تعالی علیها)؛
۱۷. تربیت او و یاددادن احکام شرعی (همچون: واجبات) و احادیث و معارف دینی مفید به او با مهرْبانی؛ بهویژه از هفتسالگی تا چهاردهسالگیاش و پیش از این که مطالب باطل دشمنان و بیگانگان را فرابگیرد؛
۱۸. جلوگیرینکردن از این که او واجبات (و معارف مفید دینی) را بگیرد؛
۱۹. جلوگیری از این که او مطالب باطل را یاد بگیرد؛
۲۰. الگوی عملی بودن برای او در معروفهای دینی (= خوبیهای خداپسند) و ترک آنچه از نظر دینی، منکر (= ناپسند) است؛
۲۱. یاددادن نوشتن به او؛
۲۲. یاددادن قرآن کریم به او؛ بهویژه سورههای واقعه و یس؛ این کار برای پسر از هفتسالگی تا چهاردهسالگیاش، مناسبتر است.
(بقیّۀ موارد را در مطلب بعدی بخوانید.)
#پرسش_و_پاسخ، #تربیت_فرزند، #فرزندداری، #آمیزش، #عقیقه
@benisiha_ir
🔴 #پرسش_و_پاسخ (ادامه)
ادامۀ راهکارهای حدیثی تربیت دینی و عقلی فرزند:
۲۳. نگهداشتن او (و جلوگیری از خروج او از خانه) از هنگام غروب خورشید (در غیر ضرورت)؛
۲۴. امرکردن او به یادگرفتن دانشها و معارف مفید از کودکی (و قراردادن او در این مسیر)؛
۲۵. تکریم او؛
۲۶. دعاکردن برای او؛
۲۷. امربهمعروف و نهیازمنکرکردن او (با رعایت شرایط و مراحل امربهمعروف و نهیازمنکر)؛
۲۸. پرهیز از آمیزش در جایی که او میبیند و سخنان و نفسهای پدر و مادر را میشنود؛
۲۹. قبولکردن اطاعتهای او از پدر و مادر و نیکیهایش به آنان؛
۳۰. مجبورنکردن او به آنچه در توان (طبیعی بدنی یا روحی) او نیست و مجازاتنکردن او (در غیر گناهان و ترک واجبات) و سختگیرینکردن بر او تا مبادا عاقّ والدین و... شود؛
۳۱. گذشتکردن از بدیهای فرزند خردسال، پوشاندن آنها، نرمیکردن با او و کمککردن به او؛
۳۲. پرهیز از مجازات بیش از اندازه و پرهیز از زدن به صورت فرزند؛
۳۳. پرهیز از تربیتکردن او در حال خشم؛
۳۴. اذانگفتن با صدای بلند در خانه؛
۳۵. خواندن «نماز خاصّ پدر برای فرزند» توسّط پدر؛
۳۶. گرامیداشتن مادر فرزند توسّط پدر؛
۳۷. پدیدآوردن و تقویت دوستداشتن اهل بیت ـ سلام الله تعالی علیهم. ـ در دل او؛
۳۸. او را اهل خواندن قرآن کردن؛
۳۹. دوستداشتن او؛
۴۰. مهرْبانیکردن به او؛
۴۱. خریدن میوه و گوشت در هر جمعه برای خانواده به همراه یادآوری روز جمعه به او تا از رسیدن این روز خوشحال شود؛
۴۲. نگهداری حیوانات علفخوار اهلی و کبوتر بالبسته در خانه؛
۴۳. امرکردن او به خواندن سورۀ کافرون پیش از خواب؛
۴۴. خواندن این دعاهای خاص: ۱. دعای هنگام آمیزش برای انعقاد فرزند؛ ۲. دعای هنگام عقیقهکردنِ برای او؛ ۳. دعای هنگام ختنهکردن پسر؛
۴۵. خواندن دعای بیستوپنجم کتاب «صحیفۀ سجّادیّه» برای فرزند؛
۴۶. وزیرشمردن و همراهکردن او با خود از چهاردهسالگی تا بیستویکسالگیاش؛
۴۷. رعایت عَدالت بین فرزندان در مهرْبانیکردن، هدیّهدادن، بخشیدن اموال، مهربانیکردن، بوسیدن و...؛
۴۸. جداکردن بسترهای پسر و پسر، پسر و دختر، دختر و دختر، و پسر و زن، از هفتسالگی فرزند و حدّاکثر از دهسالگیاش؛
۴۹. قرارندادن دختر در اتاقهای بالا؛
۵۰. شتابکردن (عاقلانه) در آسانفرستادن دختر به خانۀ شوهر؛
۵۱. جلوگیری از بوسیدهشدن و بغلکردهشدن دختر از ششسالگیاش توسّط نامحرم؛
۵۲. یاددادن سورۀ نور به دختر و پرهیز از یاددادن سورۀ یوسُف به او؛
۵۳. جلوگیری از این که پسر هفتساله یا بزرگتر، زنی را ببوسد.
#تربیت_فرزند، #فرزندداری
@benisiha_ir
🔴 #چکیده_سخنرانی تاریخ ۲۳ / ۱۰ / ۱۴۰۱
🔸عایشه که از همسران حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ بود، نقل کرده است که به آن حضرت گفتم: ای رسول خدا! شما را چه میشود که هر گاه فاطمه میآید، او را میبوسید و...؟ گفت: «آری ای عایشه! هنگامی که من شبانه به آسمان (و معراج) برده شدم، جبرئیل مرا وارد بهشت کرد و از آن، سیبی به من داد. من آن را خوردم و آن در صُلب من نطفهای شد. هنگامی که (از آسمان) پایین آمدم، با خدیجه قرار گرفتم؛ پس فاطمه از آن نطفه است و (در نتیجه،) او حَورای (بانوی آفریدهشده از بهشت) اِنسیّه (انسانشکل) است که هر گاه من مشتاق بهشت میشوم، او را میبوسم.» (۱).
🔸حضرت امام جعفر صادق ـ سلام الله تعالی علیه. ـ آیۀ شریفۀ «انّا انزلناه فی لیلة القدر؛ قطعاً ما آن (= قرآن کریم) را در شب قدر نازل کردیم.» (۲) را تلاوت کردند و فرمودند: «(مقصود از) شب، فاطمه و (مقصود از) قدر، خدا است؛ پس کسی که فاطمه را آنچنانکه باید، بشناسد، قطعاً شب قدر را درک کرده است و او فاطمه (یعنی: جداشده) نامیده شد؛ چون آفریدگان از شناخت (کامل) او جدا شدهاند (و نمیتوانند به شناختِ کامل او برسند).» (۳).
حضرت آیتالله علّامه حسنزادۀ آملی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ کتابی به نام «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمة فاطمیّة» نوشته که این حدیث شریف را در آن شرح داده است.
🔸حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ فرمودند: «فاطمه (به صورت) حوریّۀ اِنسیّه آفریده شد و قطعاً دختران پیامبران حیض نمیشوند(؛ پس فاطمه هم حیض نمیشود).» (۴).
🔸همان حضرت فرمودند: «(خداوند والا) در آن روز (= پیش از آفرینش انسانها و...) نور فاطمه را مانند چراغ آفرید و آن را در گوشوارۀ عرش آویزان کرد؛ پس (به وسیلۀ آن،) ۷ آسمان و ۷ زمین، نورانی شدند و برای همین، فاطمه، زهرا (= درخشان روشنیدهنده) نامیده شد و فرشتگان، خدا را تسبیح و تقدیس میکردند؛ پس خدا ـ عزّ و جل. ـ فرمود: "به عزّتم و شکوهم سوگند، قطعاً پاداش تسبیح شما و تقدیس شما را تا روز قیامت برای دوستداران ‹این زن و پدرش و شوهرش و پسرانش› قرار میدهم."» (۵).
🔸عایشه: «ما (= زنان) در پرتو (نور) صورت فاطمه خیّاطی و ریسندگی میکردیم و سوزن، نخ مینمودیم.» (۶).
این مقدار از نور آن حضرت را عایشه و... هم میدیدند و با آن، این کارها را که نیاز به نور قابلتوجّهی دارد، انجام میدادند.
(۱) عن عائشة قالت: «قلت: یا رسول الله! ما لک اذا جائت فاطمة قبّلتَها؛ حتّی تجعَل لسانَک فی فیها کلَّه، کأنّک ترید أن تعلّقها عسلاً؟ قال: "نعم یا عائشة! انّی لمّا اُسری بی الی السّماء ادخلی جبرئیل الجنّةَ، فناولنی منها تُفاحةً، فأکَلتُها، فصارت نطفةً فی صُلبی، فلمّا نزَلتُ واقعتُ خدیجةَ، ففاطمةُ من تلک النّطفة، و هی حَوراء إنسیّة، کلّما اشقتُ الی الجنّة قبّلتُها."» (الموسوعة الکبری عن فاطمة الزّهراء علیها السّلام، ج ۱۸، ص ۴۱۵، ش ۵۷).
(۲) قدر، ۱.
(۳) عن الصّادق ـ علیه السّلام. ـ أنّه قال: «انّا انزلناه فی لیلة القدر. لیلة القدر فاطمة ـ علیها السّلام. ـ ، و القدر الله؛ فمَن عرَف فاطمةَ ـ علیها السّلام. ـ حقَّ معرفتها فقد ادرک لیلةَ القدر، و انّما سُمّیَت فاطمةَ؛ لأنّ الخلق فُطموا عن معرفتها.» (همان، ص ۴۱۶، ش ۵۹).
(۴) عن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله. ـ قال: «انّ فاطمة خُلقَت حوریّةً إنسیّة، و انّ بناتَ الأنبیاء لایحضن.» (همان، ص ۴۱۸، ش ۶۲).
(۵) «فخلَق نورَ فاطمةً یومئذ کالقِندیل، و علّقه فی قُرط العرش، فزهَرتِ السّماوات السّبع و الأرضون السّبع، و من أجل ذلک سُمّیَت فاطمةُ الزّهراءَ، و کانت الملائکة تسبّح اللهَ و تقدّسه، فقال الله ـ عزّ و جلّ. ـ : "و عزّتی و جلالی لأجعَلنّ ثوابَ تسبیحکم و تقدیسکم الی یوم القیامة لمحبّی هذه المرأة و ابیها و بَعلها و بَنیها."» (همان، ص ۴۱۸، ش ۶۳).
(۶) قالت عائشة: «کنّا نخیط و نغزل و ننظم الإبرةَ فی ضوء وجه فاطمةَ.» (همان، ص ۴۳۶، ش ۹۸).
#حضرت_زهرا (علیها السّلام)، #شب_قدر، #معرفی_کتاب
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 ای خوش، آن روزی که میآیی ز راه
🔶 میشود برپا به فرمانت نماز!
📖 امید آینده، ص ۱۳۶.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)، #اقامه_نماز، #ظهور، #نماز
@benisiha_ir
🔴 #تصویر مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ در اتاق کتابخانه و مهمانداریشان.
@benisiha_ir
🔴 #نکات_خواندنی دربارۀ مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ :
🖊 حاجآقا اسماعیل داستانی بِنیسی:
🔸ایشان میفرمودند: «در زادگاهم، روستای بنیس، چند کارگاه سفالسازی وجود داشت که یکی از آنها برای پدرم بود.
گاهی صاحبان آنها کودکان خود را به صورت دستهجمعی به کوه رس منطقه میفرستادند تا برای ساختن ظروف سفالی، خاک رس بیاورند.
گاهی که ما، پسران، در آن کوه، مشغول جمعآوری خاک میشدیم، این پرسش مطرح میشد که اگر یکی از ما، در اینجا گنج پیدا کند، با آن، چه میکند؟ و هر کس آرزویش را بیان میکرد.
هر بار که نوبت به من میرسید، میگفتم: «یک خانه میسازم که در دیوارهای داخلیاش کتابخانه باشد.» و این، آرزوی من از دوران کودکی بود.
هنگامی که خانهام روزیِ من شد، در دیوارهایش کتابخانه ساختم و به آرزویم رسیدم.»
🔸سپس مطلبی را بیان میکردند که از آن، این مطالب برمیآمد: ممکن است که یک روز به آرزوهایتان برسید؛ پس فقط آرزوهای کوچک و دنیوی نکنید.
#آرزو، #سفالسازی، #کتاب، #کتابخانه، #کتابخوانی، #مطالعه
@benisiha_ir
برگزیدۀ کتاب خلوت2.pdf
207.9K
🔴 #برگزیده ی کتاب «خلوت» به شکل #متن_PDF
🔍 موضوع: اشعار آقای #سید_سعید_صاحبعلم.
🖋 برگزیدهنویسی: حاجآقا اسماعیل داستانی بِنیسی.
#آثار_حاج_آقا_بنیسی، #شعر، #کتاب_خلوت
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 خرّم، آن کس که تو را دارد بس
🔶 تو گلیّ و، دگران همچون خَس
(خس: خار و خاشاک.)
📖 امید آینده، ص ۱۳۷.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)
@benisiha_ir
🔴 #حرفهای_طلایی
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ در کتاب «حرفهای طِلایی» (پندنامۀ ایشان به دخترشان):
🌷#دخترم! بر طِلا و نقره، دل، خوش نکن.
💻 مشاهدۀ مطالب دیگر این کتاب:
http://benisiha.ir/149/
#آزادگی، #دلخوشی، #زهد
@benisiha_ir
🔴 #خاطرات_روزانه
🔹امروز به محضر مادر بزرگوارم رفتم. ایشان فرمود: «۲ ماه پس از این که پدرت و من از تهران به قم آمدیم، پدرت خانه خرید و با این که آن خانه، بزرگ نبود، من خیلی خوشحال بودم؛ چون
۱. هم حدود ۱۰ جا در تهران و ۱ جا در قم با مشکلات اجارهنشینی دستوپنجه نرم کرده بودیم؛
۲. خانه نسبتاً تازهساز بود و دیوارهایش سفید و گچی بود؛
۳. در دیوارهای آن خانه، شیشهها و کاشیهای رنگارنگ کوچکی وجود داشت که باعث زیبایی خانه شده و لَذّتبخش بود.»
🔸امروزه بسیاری از جوانان، نوجوانان و کودکان، از نعمتها لذّت نمیبرند و خوشحال نمیشوند؛ چون از هنگامی که چشم باز کردهاند، آنها را داشتهاند و یا آنها را آسان به دست آوردهاند و به همین دلیل، عروسهای زیادی از وسایل جهازشان ـ به تعبیر نادرست: جهیزیّهشان ـ چندان لذّت نمیبرند؛ پس نخواهیم که هر نعمتی را آسان به دست آوریم؛ چون در این صورت، یا لذت نمیبریم و یا کمتر لذت میبریم.
#جهیزیه، #خانهدارشدن، #لذت
@benisiha_ir
🔴 #ابیات_مهدوی
🍀 به یاد امام زمان مهرْبانمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف. ـ زَمزَمه کنیم: اللّهمّ! کن لولیّک الحجّة بن الحسن... .
💠 مرحوم حضرت استاد اسدالله داستانی بِنیسی ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ خطاب به آن حضرت:
🔶 نفس تو، به همه، جان بخشد
🔶 تو، به دادِ دل عشّاق برس
📖 امید آینده، ص ۱۳۷.
💻 مشاهدۀ ابیات مهدوی دیگری از ایشان:
http://benisiha.ir/353/
#امام_زمان (علیه السّلام)، #استغاثه، #فریادخواهی
@benisiha_ir