#یادداشت_۴۹
۳ آبان ۱۴۰۰
#ادای_حق_جامعیت_اسلام!
همه ی عزیزان، نخبگان، حوزه، دانشگاه و..... همه و همه را شدیدا توصیه میکنم که سخنرانی روز گذشته #امام_المسلمین آیه الله العظمی امام خامنه ای را با شاه بیت "ادای حق جامعیت اسلام" بارها و بارها و بارها بخوانید و مباحثه کنید و از خود بپرسید:
چرا نباید #طب_اسلامی داشته باشیم؟
در مورد بیانات امام المسلمین، جریان طب اسلامی نه تنها بدهکار بلکه خود را مطالبه گر جدی فرمایشات ایشان می داند.
دریافت سخنرانی حضرت آقا از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۰
۱۲ آبان ۱۴۰۰
#قم_دبی_نیویورک_لاس_وگاس!
چند روز پیش از کنار پل ۱۵ خرداد قم رد میشدم که بنر بزرگ شهرداری توجهم را جلب کرد. یک بنر بزرگ با عکس چند اتوبان و پل بزرگ و این چیزها، وسط هم عکس حرم بی بی جانمان سلام الله علیها! دو روز پیش هم تهران بودم و همین مدل معرفی شهر را دیدم! شهر پر بود از بنرهایی که کنارش نوشته بود: تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام! شما بخواهید مدل معرفی شهرهایی مثل دبی، نیوریورک، لندن و... را هم ببینید دقیقا همین است یعنی عکس برجها، پلهای بزرگ، اتوبوبانها و #سکولاریسم_عریان یعنی همین!
یعنی هیچ نسبتی میان اسلام و شهر وجود ندارد حال آنکه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی #تاریخی اخیر با شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام، محدود کردن اسلام به عقاید فردی و ذهنی را خواست و هدف قدرتهای مادی دنیا عنوان کردند. افسوس که حوزه علمیه و نخبگان حزب الله با بی توجهی تمام از کنار این سخنرانی تاریخی هم عبور کردند. پرسش هایی ازین قبیل که مولفه های معرفی یک شهر از نگاه اسلام چیست؟ اساسا هدف مدیریت شهر در اسلام چه مسئله ای است؟ چه نسبتی میان ساختار و کالبد شهر و تربیت اسلامی وجود دارد؟ #شهر_اسلامی به #محوریت نوع روابط انسانی تعریف و ساخته میشود یا به محوریت برج و بارو و سازه ها؟ نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور تلاشی است برای پاسخ به این پرسش ها.
دریافت متن نظریه از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۱
۲۲ آبان ۱۴۰۰
#هشت_میلیون_تن_زباله_کرونایی_تاکنون!
به تازگی یکی از نشریات محیط زيستی آمریکایی گفته تا کنون حدود ۸ میلیون تن زباله ی کرونایی در جهان تولید شده و تازه فهمیده ایم که کرونا تنها زندگی انسانها را به چالش نکشانده بلکه با این زبالهها موجب نابودی حیات بسیاری از حیوانات دریایی هم شده. هشت میلیون تن زباله فقط در حدود ۲ سال! که قاعدتا حجم اصلی زباله ها بسیار بیشتر از این است.
اینکه میگوییم ما #اضطرار_به_فقه داریم یعنی همین. چرا که مهم ترین ویژگی فقه به معنای مجموعه ی عظیم آيات و روایات این است که برآمده از #منبع_اشراف الهی است؛ به همین دلیل است که تنها قرآن میتواند به راه محکم و استوار هدایت کند (سوره اسراء آیه ۹). انسانی که به خودش اشراف ندارد و نسبت به محیط اطراف و میلیون ها و ميلياردها پدیده ی پیچیده مرتبط با هم، به طریق اولی هزاران برابر کم احاطه تر و بی اطلاع تر است، بدیهی است که تمامی تصرفات خودبنیادش منجر به تالی فاسدهای گسترده خواهد شد. می خواهد یک جا را اصلاح کند، ده جا را خراب میکند. تازه این گوشه ی کوچکی از فجایع مدیریتی تمدن ناقص بین و مدعی غرب در موضوع کرونا است. حال آنکه اگر به پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا توجه میشد، حجم این تالی فاسدهای کمر شکن، بسیار بسیار تقلیل می یافت. افسوس که به فرموده ی امام خمینی: ما به این زودی ها از شر تربیت یافتگان شرق و غرب خلاص نخواهیم شد.البته که روی اصلی این سکه کسانی اند که نمی خواهند به فرموده روشن امام خامنهای در #ادای_حق_جامعیت_اسلام لبیک گویند!
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۲
۷ آذر ۱۴۰۰
مناظره شیخ یوسف قرضاوی و دکتر عزم درباره
#اسلام_و_سکولاریسم_در_شبکه الجزیره
اینکه مجاب شدم درباره ی این مناظره تقریبا قدیمی بنویسم، تازه بودن کماکان پرسش ها و استدلال های طرفین بود. شیخ قرضاوی آيات فراوان قرآن را مثال می آورد که اسلام جامع است و میتواند اداره کننده امور باشد و دکتر عزم هم میگفت پس کو؟ کجاست نظام های اداره کننده برآمده از اسلام شما؟ از نکات خیلی جالب مناظره، بحث طرفین در مورد ایران بود. دکتر عزم میگفت اسلام نمی تواند اداره کننده امور باشد نمونه اش هم ایران! عده ای که در قم درس میخوانند و خود را آیه الله می نامند، حال که به حکومت رسیده اند تمامی ارکان حکومت خود را از غرب وام گرفته اند. آنگاه در مقام مثال میگفت: کجا در اسلام انتخابات داریم؟ کجا قانون اساسی داریم کجا رئیس جمهور داریم و... .
آنچه به ذهن می رسد این است که تاکنون معظم اندیشمندان مسلمان معتقد به جامعیت اسلام، دنبال اثبات این موضوع در #ذهن بوده اند، حال آنکه منکران پاسخ خویش را در #عین می طلبند و حق هم همین است. بنظر می رسد در ایران هم چهل سال بحث ذهنی کم فایده برای اثبات جامعیت اسلام کفایت میکند اگر نگوییم زیاده بر حاجت بوده. کاش شیخ قرضاوی به جای خواندن اینهمه آیه و روایات در مورد جامعیت اسلام، یکی از مدلهای تولیدی اسلامی را برای اداره جامعه ارائه می داد. این روش بسیار قابل تفاهم تر است.
فهرست برخی نظریات اسلامی تولید شده از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۳
۱۵ آذر ۱۴۰۰
هزینه تبلیغ در بیلبوردهای اتوبان تهران قم!
سه روز پیش داشتم از تهران برمیگشتم. چند کیلومتر بعد از عوارضی چشمم به شماره موبایل سفارش تبلیغات یکی از بیلبوردهای کوچک روی جاده_ نه بیلبوردهای بزرگ سمت راست و چپ جاده_ افتاد. زنگ زدم! گفتم ببخشید ما یک کتاب داریم میتونیم برای تبلیغش اقدام کنیم؟ با مکث جواب داد، حس کردم در شرف شاخ در آوردن بود از سفارش تبلیغ یک کتاب! گفت بله میتونید. پرسیدم هزینش چقد میشه؟ گفت برای یک ماه چهل میلیون تومن!!!!!!!!!!!!
باید دانست که تبلیغات گسترده کنونی، فرزند مشئوم و ناخلف نظام اقتصاد سرمایه داری #متمرکز غربی است که به دلیل همین خاصیت متمرکز بودن، قاعدتا انحصاری و #قارون_پرور هم هست و در مرتبه ی بعد بدیهی است که محصولات یک یا چند کارخانه ی محدود در یک کشور پهناور، نیاز به تبلیغات حداکثری کنونی هم دارد. اوج کاری هم که بعد از انقلاب برای اسلامی سازی تبلیغات بازرگانی انجام داده ایم این بوده که برخلاف غربی ها، سر زنان زیبای ابزار تبلیغات، حجاب پوشانده ایم، همانطور که بانک حرام ربوی برپا کرده ایم و انصارش نام نهاده ایم و یا مجتمع های مسکونی ضد هدایت لوکوربوزیه را به جان مردم انداخته ایم و نامش را مجتمع پيامبر و صلوات و ....گذاشته ایم! در چهلواره ی دوم انقلاب بیش از همه نیازمند گفتو گوهای تفصیلی در مورد طرحهای اصیل زندگی دینی هستیم.مانند تلاشی که در کتاب فقه المکاسب صورت گرفته است.
دریافت کتاب از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۴
۲۴ آذر ۱۴۰۰
بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟
شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسانها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری #امان مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روشهای کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی #مرجعیت_علمی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند.
و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۵
۲۹ آذر ۱۴۰۰
حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست!
دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و... . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری #خانه و کالبد #محله است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت!
در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۶
۸ دی ۱۴۰۰
شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۷
۲۰ دی ۱۴۰۰
ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!
شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل #اختیار و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتابها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، #رعایت_ظرفیت دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت #ذاتی، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است.
@Besalamen_amenin
#یادداشت_۵۸
۲۵ دی ۱۴۰۰
آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟!
گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود میگویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد #مدیریت_مالی کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان #اقتصاد_قارونی و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپسگیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۹
۲ بهمن ماه ۱۴۰۰
بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟
شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی #میوه حجاب است و غفلت از دهها #ریشه_و_تنه ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف #مادری، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به دهها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، دهها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر میکند و دائما میگوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... .
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۰
۶ بهمن ۱۴۰۰
لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟
چند پرسش برای روشن شدن موضوع:
۱.از ارزشهای انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک #بستر گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت میکند یا تضعیف؟
۲. از دیگر ارزشهای انسانی در اسلام، چشم نداشتن به داشته های دیگران است. سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. حال ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، #بستر_ساز خودنمایی است یا کتمان؟
۳. مورد بسیار مهم دیگر در مسئله هدایت انسان ها، رعایت ظرفیت مخاطبان است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. حال با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟
۴.قلب، مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، #بستر_ساز تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟
۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام است. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، #بستر_ساز رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟
۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی #بستر_ساز تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟
اینها و دهها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پیش و بیش از همه برای خودم متاسف و غمینم که چرا تازه؟ آنهم بعد از ده سال حوزوی بودن!!!!
غمگینم که چرا بعد از ده سال حوزوی بودن، تازه به این رسیده ام که به جای پرسه زدن در گنداب های عقل ناقص انسانی، باید غرق در #نهر_عظیم،زلال و لایتناهی علوم کامله ی اهل بیت علیهم السلام شد( کافی ج ۱ ص ۲۲۲) و سرشار اندوه که چرا بعد از ده سال اتلاف عمر در کوچه پس کوچه های تاریک و بن بست شبه علم های انسانی، تازه فهمیده ام که باید وارد مدينة العلم شد و پاسخ #جمیع_ما_یحتاج_الیه_الناس را از چشمه های جوشان حکمت گرفت و به بشریت عرضه نمود(کافی ج ۱ ص ۱۲۸). در این چند روز به دلایلی مشغول مطالعه احادیث حوزه کشاورزی و باغداری بودم. فقط میتوانم بگویم امان از غربت و مظلومیت اسلام و امام اسلام! چرا که شاید کمتر چیزی به اهمیت کشاورز و کشاورزی در منظومه هدایتی أهل بیت علیهم السلام برسد. تا جاییکه صادق آل محمد، کشاورزان را #گنجهای_خدا در زمین خواندند و کشاورزی را محبوب ترین شغل در نزد خدای متعال (تهذیب الاحکام ج۶ ص ۳۸۴). حال ميزان اهتمام حوزه علمیه به کشاورز و کشاورزی را مقایسه کنید با ابلیس یهودی: #بیل_گیتس، که هم اکنون مالک یکصد هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی آمریکاست و حتی به تازگی گوشت مصنوعی هم تولید کرده است. او خوب میداند که چرا امام علیه السلام اینقدر استثنایی در مورد کشاورزی و اهمیت آن سخن گفته است. او به خوبی نسبت میان غذا و تربیت را می داند.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۲
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان دین ما بیش از همه محتاج جهاد تبیین است چرا که جبری است، خشک و فاقد استدلال!
زبان دین و ادبیات شارع، مهم ترین حلقه ی وصل بین خالق و مخلوق است. خداوند متعال از سویی اشیاء عالم را تبیین و توصیف کرده و انسان را به تفکر دعوت نموده است و از دیگر سوی، قدم گذاشتن در مسیر حق را از او طلب نموده و اختیارش را نیز به رسمیت شناخته. معنای واضح این راهبرد، انتخاب متفکرانه ی اختیاری راه نور و هدایت است. اما مشکلی که در ساختار استنباط فقهی ما وجود دارد، برخورد کاریکاتوری با دین و تمرکز بر اوامر و نواهی الهی است. توضیح بیشتر اینکه وقتی در نگاه فقیه، منطق فهم دین اسلام که جامع،کامل،جاودانه و استدلال محور است، محدود شود به احکام و واژه هایی مانند مستحب، واجب، مکروه و حرام، دو نتیجه بدیهی در پی آن خواهد آمد. اول: حداقلی شدن عمل به دین، پس از حداقلی شدن ارتباط دین و مردم در نتیجه حذف استدلال های احکام. چرا که انجام حکم، عینیت و امتداد اجتماعی آن، آخرین مرحله ی کار است و پیش نیازهایی ارتباطی و زیرساختی دارد که عملا متروک و مورد توجه فقیه نیست. دوم: پذیرش عملی سکولاریسم به دلیل بی توجهی به #توصیفات قرآن و روایات از مجموعه ی اشیاء عالم خلقت. به عبارتی دین یک بسته ی جامع و حاوی استدلال، توصیف و حکم است و تا زمانیکه دو مورد اول #منطقاً و منهجاً مورد توجه واقع نشود، احکام حکیمانه اسلام، عینیت و امتداد اجتماعی نخواهد یافت. جدول فقهی تسخیر یک نمونه از توجهات روشی به توصیفات و استدلال های آیات و روایات است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۳
۳۰ بهمن ۱۴۰۰
دهه آینده ی حوزه های علمیه: عرصه ی نزاع حداکثری روحانیون سکولار با جامعیت اسلام
اندک رصدی کافی است تا انسان را به این جمع بندی برساند که حوزه های علمیه در دهه پیش رو، شاهد بیشترین درگیری ها میان دو اندیشه ی متضاد خواهد بود. اندیشه ای که به رهبری و پرچمداری امام خمینی عظیم الشان، اسلام را دینی جامع و جاودانه می داند و "فقه را تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور".(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۸۹). خط روشن و مبارکی که بارها و بارها بویژه در یک سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است. شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام در آن سخنرانی تاریخی، (۲ آبان ۱۴۰۰)شاهدی است بر این کلام. ازین سوی نیز هستند کسانی که مدعای مرجعیت دارند و پیامبر را صرفا مرشدی معنوی می دانند و اسلامش را دینی فاقد نظام اقتصادی، سیاسی و فاقد سایر ارکان حکومت. به تازگی هم یکی از اساتید بارز مروج اسلام سکولار گفته است: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، توهین به دین اسلام و مؤمنین به آن است!!!!!اینها و مسائل فراوانی ازین دست در کنار هم، نشان از آینده ای پر چالش برای حوزه های علمیه است که البته راه حل واضحی دارد: ما ضمن احترام به برادرانمان، در دور باطل اثبات #ذهنی و کم فایده جامعیت اسلام نخواهیم افتاد و با احترام، به تبیین مدلهای #عینی و کاربردی اسلامی و ارائه نظریات فقهی مختلف خواهیم پرداخت. ان شاالله.
*دریافت متن بعضی از نظریات فقهی*
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۳
۶ اسفند۱۴۰۰
مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی!
با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی میخواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، دربارهی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر #پرسش_خوب وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون میشود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟
در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۴
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
نوجوان و نوجوانات! کنسرت زنده و رقصی چنان میانه پارک!
چند روز پیش که دختر کوچکم را به پارک برده بودم، با همان صحنه ی تقریبا تکراری روبرو شدم: نوجوانی حدودا ۱۵ ساله میخواند و گیتار میزد. نوجواناتی هم مثل نگینی حلقه اش كرده بودند. روی پیدای این داستان تلخ، مصیبتهای جبران ناپذیری است که در این ارتباطات، بویژه برای دختران بی پناه مان به وجود می آيد. اما روی پنهانش این است که حقیقتا با فروپاشی حریم ها و حرمتهای مقدس ارتباطی چه کنیم؟ آیا به ابلاغ حکم بسنده کنیم؟ این کار حرام است، خجالت بکشید و قس على هذا؟ پر واضح است که این نوع مواجهه، بسیار سطحی است، جبری و کم فایده و عملا چیزی را عوض نمیکند. در منطق موضوع شناسی مدرسه هدایت، نوع مواجهة و مدیریت بدعتها و ضد هدایتها را به گونه ای دیگر پی میگیریم. بطور خلاصه: پارک قرار است که نیاز به تفریح را پوشش دهد. پس باید به محوریت واژه ی تفریح، نیازهای تفریحی، اشیاء و کارهای فرح آور، به جست و جوی در گنجینه آيات و روایات بپردازیم. نتیجه اینکه تفریحات از منظر اسلام، محیط خاص خودش را می طلبد. مهم ترین محیط تفریحی هم حیاط خانه است. به عبارتی زندان آپارتمان، دائما انسانها را به بیرون دفع میکند و این است حال نوجوانان عصر عقب افتاده مدرنیته: از طرفی هزاران شور و نشاط و شوق جوانی در سر، از دیگر سوی، حبس دائمی در زندان آپارتمان های بی حیات بی حیاط و از سوم سوی، ارائه ی فضای حداقلی و ضد حریم خصوصی پارک، برای زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر. شما بفرمایید چه کنند؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۵
۱۸ اسفند ۱۴۰۰
مدل فقهی روایت دفاع مقدس چیست؟
پیشنهادی به سازمان راهیان نور کشور و موسسه روایت سیره شهدا
بصورت خلاصه اگر قائل شویم که شهدا برای اقامه حکومت قرآن و اهل بیت علیهم السلام، جان بر کف نهاده و آسمانی شدند و جميع آیات و روایات را هم در مفهوم بنیادین هدایت خلاصه کنیم، آنگاه: زیرساخت های ۹ گانه هدایت، عرصه های تمرکز و روایتگری ما را تشکیل میدهند، چرا که شهدا را نمود و نماد هدایت یافتگی می دانیم. به عنوان مثال یکی از زیرساخت های هدایت، فقه التزكية است و از نظر اسلام یکی از مهم ترین بخش های تزکیه، خوردنی ها و آشامیدنی هاست. حال سوال اینجاست که چرا هیچ گاه به عادات غذایی شهدا اشاره نمیشود و فقط به عنوان کلی حلال خوری بسنده میشود؟ دو مورد دیگر از مهم ترین زیرساخت های هدایت یافتگی، فقه الإمام و فقه العلم است. آیا میتوان سر هر سفره ی علمی نشست؟ از ملحد،غربی،شرقی،سازمان مللی و هرکسی را به عنوان مرجع علمی در زندگی پذیرفت و آنگاه شهید هم شد؟ چرا در روایتگری های مناطق جنگی و طبیعتا در مدل نگارش کتابهای دفاع مقدس، هیچگاه به حساسیتهای شهدا در مورد مرجعیت علمی أهل بیت علیهم السلام اشاره نمی شود؟ که حضرت پدر عليه السلام فرمودند: يا كُمَيل لاتَأخُذْ إلّا عَنّا تَكُن مِنّا(اي کمیل جز از ما نگیر که از ما بشوی/ بحارالانوار ج٧٤ ص٢٦٦). همین پرسش را میتوان درباره ی دیگر زیرساخت های هدایت هم مطرح کرد.
نگارش: پادگان آسمانی دوکوهه
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۶
۲۵ اسفند ۱۴۰۰
معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر!
چگونه مراسمات مذهبی را ضربدر نصرت امام علیه السلام بکنیم؟
عزیزی می گفت چندین سال است که سه شنبه ها با پای پیاده از حرم به جمکران می روم اما معنویت و روشنی خاصی در خود احساس نمی کنم. من با استناد به دو آیه بنیادین قرآن عظیم( ۶۹ عنکبوت/ ۲۹ فتح) به او گفتم: معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر. اگر سالها پیاده بیایی و بروی، اما ازین رفت و آمدها خراشی بر گُرده پلید کافر کیشان نیفتد، یعنی که همراه با رسول نیستی و در نتیجه احساس معنوی و روشندلی هم نخواهی داشت. معیار گرانقدر معیت با رسول، در همه ساحات زندگی بشر، اصلی ترین مقیاس ها و سنجه هاست. به عنوان نمونه: یک هیئت، یک سخنرانی، حتی یک ایستگاه صلواتی به میزانی که با تمسک به علم امام، با تمسک به قرآن عظیم، وارد درگیری با نظم غلط موجود شود، به همان میزان هم در طریق صحيح نصرت امام گام بر میدارد. این روزها که حاکمیت کدکس آلیمنتاریوس یهودیان بر اطعمه و اشربه مردم، روز به روز مریض ترمان کرده، چه خوب است که تلاش شود در تمامی مجالس، پذیرایی ها، ایستگاه صلواتی ها بویژه در مسیر حرم تا جمکران، با طیبات قرآنی و سالم از مردم پذیرایی شود. مثلا میتوان از شکر، روغن،نمک، آبلیموی طبیعی و نان سبوس دار استفاده کرد. تا کی قرار است در ندبه ها "يابن العلوم الكاملة" بخوانیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس راهبردهای ضد انسانی یهود بنا کنیم؟ و مگر برای امام غربتی بالاتر ازاینهم وجود دارد؟
@besalamen_amenin
امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، دقیقا یک سالگی کانال بِسَلامٍ آمِنينٍ است. تقدیم شما مجموعه ای از پربازدید ترین یادداشت های کانال در یک سال گذشته
۱. آیا واکسن ها چیپ گذاری شده است؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/16
۲. واکسیناسیون و فقه بیش از حد پویا!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/17
۳. عروسکهای جنسی هوشمند و پایان نسل بشر
https://eitaa.com/besalamen_amenin/21
۴. متوسط زمان تولید واکسن در جهان؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/38
۵. دادگاه خانواده یا خانواده ی دادگاه؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/40
۶. آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/43
۷. شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را می شنوم!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/44
۸. انسانهای سگ نمای اروپایی و حیوانات خانگی ما
https://eitaa.com/besalamen_amenin/48
۹. مدیریت آب و کشاورزی امام علی علیه السلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/49
۱۰. ما از کربلا درس تغذیه گرفتیم
https://eitaa.com/besalamen_amenin/55
۱۱. کدام عقلانی تر است؟ تقویت سیستم ایمنی یا...
https://eitaa.com/besalamen_amenin/64
۱۲. از کشتار صبرا و شتیلا تا کشتار رمدسیور!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/68
۱۳. شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/89
۱۴. مباحثه شیخ و دکتر شیخ پیرامون روانشناسی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/101
#یادداشت_۶۷
۱ فروردین ۱۴۰۱ /سال دوم
از نظر اسلام، با رامبد جوان و برنامه ی خندوانه چه کنیم؟!؟!
بی تردید خندوانه ی رامبد جوان، یکی از پر بیننده ترین برنامه های سال های اخیر صدا و سیما است. اقبالی که بیشتر به موضوع محوری این برنامه یعنی خنده، لذت و تفریح مربوط میشود. مسئله ای که مانند بسیاری از عرصه ها مورد غفلت حداکثری جماعت حزب الله است. حال آنکه مثلا آقا امام رضا عليه السلام می فرمایند: تلاش کنید که اوقاتتان را چهار قسمت کنید. یک بخش برای عبادت، یک بخش برای معاش، بخشی برای ملاقات دوستان دینی و یک بخش هم برای لذتهای حلال. آنگاه فرمودند: وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ اَلسَّاعَاتِ: و با این زمانی که برای لذتهای حلال اختصاص می دهید، توان آن کارهای دیگر را پیدا می کنید(بحارالانوار ج۷۵ ص ۳۴۶). این یعنی در جامعه ای که تفریح و لذتهای حلال رواج نداشته باشد، عبادت، طلب معیشت و روابط انسانی حسنه هم کم رنگ خواهد شد. حال به برادر هنرمندمان آقای جوان می گوییم: در اسلام عزیز حدود ده دسته اقدام داریم که موجب شادمانی است و حال انسان را خوب میکند. مطایبه و مزاح که شما روی آن تمرکز کرده اید، تنها یکی از آنهاست که البته ظرفیت محدودی هم دارد. به عنوان مثال بعضی از میوه ها مانند "به"، همّ و غم قلب را می برد و موجب شادمانی دل میشود(مکارم الأخلاق ج۱ ص ۳۷۳). حال چه اشکالی دارد که به جای کاشت درختان بی ثمر مضری مانند کاج، شما با استفاده از ظرفیت برنامه ی خندوانه، مردم و بویژه شهرداری ها را به کاشت درخت "به" دعوت کنید؟ همین طور نسبت به دیگر عرصه ها.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۸
۶ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم
دردهای ما و خطبه های بی درد نماز جمعه!
دیروز امام جمعه ی محترم قم در مورد فاصله های اجتماعی مذموم و مضر در اسلام صحبت می کردند. اینکه اگر بین علما و مردم فاصله بیفتد بسیار بد است. فاصله ی اقتصادی میان مردم خیلی ناپسند است. همینطور فاصله ی عاطفی در جامعه هم مورد نهی شدید اسلام است . من حقيقتا نمیدانم تا کی قرار است فرصت عظیم نماز جمعه، به گفتن این کلیاتِ پسا ابوالبقاء بگذرد؟ عزیز بزرگوار: مگر کسی گفته است که فاصله طبقاتی و گسست عاطفی خوب است که شما میگویید بد است؟ شما بفرمایید در جامعه کنونی و به طور مشخص، چه ریشه هایی باعث ایجاد این فاصله های تلخ میشود و راهکار اسلامی برون رفت از این گسست ها کدامست؟ خدا می داند که این مدل خطبه خوانی، کفرانِ نعمتِ واضحی که جمهوری اسلامی در اختیارتان قرار داده است. هزاران نفر آنهم در ایام عید، آنهم روز تعطیل، آنهم بصورت رایگان،آنهم در مرکز شیعیان جهان، آمده اند تا از شما بشنوند فاصله ی طبقاتی بد است؟ آیا رواست که این ظرفیت عظیم را با این کلی گوهای بی خاصیت هدر دهید؟ امام جمعه محترم: ای کاش میگفتید که هیچ عاملی مانند سکولار بودن حوزه های علمیه، میان علما و مردم فاصله نمی اندازد. می گفتید هیچ عاملی مانند آپارتمان سازی، موجب فاصله عاطفی و بحران های خانوادگی نمیشود و هیچ چیز مانند ساختار طاغوتی تولید صنعتی و بازارهای متمرکز کنونی، فاصله ی طبقاتی میان مردم ایجاد نمی کند. در کتاب فقه المکاسب، شرح تفصيلي غده سرطانی تولید صنعتی و مدل جایگزین اسلامی آن ارائه شده است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۹
۹ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم
چگونه نظم شهری موجود، مهم ترین عامل عبرت پذیری را در حاشیه ی قلبها دفن میکند؟!
آقا رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم، یادکرد مرگ را بالاترین عبادت، بالاترین زهد و بالاترین نوع تفکر معرفی کرده اند(بحارالانوارج۶ ص۱۳۷). در قرآن کریم نیز بیش از ۱۲۰ مورد به مرگ و مفاهیم مرتبط با آن(موت، عاقبت، عبرت و...) اشاره شده است. طبق مبنای همیشگی توجه کنیم که یک مفهوم را اولا: در ارتباط با سایر مفاهیم و ثانیا: در بستر نظم موجود جامعه مورد بررسی قرار دهیم. مرگ با این مبنا، شامل لحظه احتضار،غسل،تشییع،تدفین و قبرستان خواهد بود.اما در نظم موجود: احتضار که یکی از تربیتی ترین لحظاتی است که یک انسان می تواند آنرا ببیند و عبرت گیرد، در ساختار نادرست و متمرکز بیمارستان ها بصورت کامل از بین می رود. غسل میت با آنهمه حکمت و اثر، باز هم به دلیل قبرستان های متمرکز، تبدیل به شغل شده و سایر مردم از تجربه آن محرومند. حال آنکه بیشتر فقها اخذ اجرت را برای آن حرام دانسته اند. یکی از آرزوهای حضرت جبرئیل عليه السلام، حضور در تشییع جنازه است به خاطر شدت ثواب و اثرگذاری آن. این مورد هم به دلیل جانمایی ناصحیح و متمرکز قبرستان ها، عملا متروک یا کمرنگ شده و امکان اجرا ندارد. از لحاظ جانمایی هم، خود قبرستان را به حاشیه ای ترین نقاط شهر میبرند و به تازگی هم به آرامستان تغییر نامشان میدهند. همه اینها یعنی: انسان مدرن تقریبا مرگی نمی بیند که بخواهد به یادش باشد و عبرت گیرد. نظریه مدیریت شهری محله محور، صد نظم شهری ضد هدایت را بررسی و مدل شهر اسلامی را ارائه داده است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۷۰
۱۹ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم
سینما ذاتا ضد دین است و این چیزها هم طبیعی!
خودکشی از عشق یوزارسیف!
برادری میگفت چند سال پیش در اردوی جهادی به ما گفتند: دختری از عشق مصطفی زمانی(یوزارسیف) خودکشی کرده و تا سرحد مرگ هم رفته. لطفی کنید و برای مشاوره بیایید! بعد دوستمان به شوخی سخن قابل تاملی میگفت: اینکه یک فیلم دینی از یک پیامبر درست شد، اما ازین طرف هم خیل عظیمی از دختران و زنان مملکت را عاشق آن جوان کردیم و بی میل به شوهرانشان! وهكذا در مورد خانوم زلیخا! همانطور که در مورد شبکه های اجتماعی عرض شد، تکنولوژی های مدرن از جمله سینما، ابدا خنثی و بی جهت نیستند بلکه #ذاتا میل به باطل دارند. مثلا از نظر اسلام، حقیقت انسان قلب اوست و از مهمترین اوصاف قلب هم طهارت. تنها یک مورد در قرآن داریم که به طهارت قلب اشاره شده و آن هم در مورد به حداقل ممکن رساندن ارتباط با نامحرم است(۵۳ احزاب و ۳۰ نور).حال چگونه میتوان سینما و فیلمی که ساختش مبتنی بر ارتباطات حداکثری با نامحرم است را، ابزاری مورد تایید دین دانست؟ از دیگر سوی، تاکیدات اسلام عزیز در مورد حفظ نگاه، آنقدر محوری است که حضرت آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هیچ کس در اثر هیچ کاری مانند حفظ چشم از نامحرم، به طهارت نرسیده است(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۴۱). باز چگونه میتوان سینما و فیلمی که بنیادش، نگاه کردن به زنان و مردان نامحرم و غالبا زیباست را دینی دانست؟ بنابراین تعجب از کسانی است که از بیانیه زنان سینماگر متعجب اند! اساسا کدام سینما تا کنون در جهان سالم بوده که ما دومینش باشیم؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۷۱
۲۵ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم
تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟!
تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که #حضرت_پدر، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱).
بنابر #معارف_قرآنی، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم #عبرت آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! #پادشاهان را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از #تاریخ_تمدن_ویل_دورانت به عنوان یکی از بارزترین گزارشهای تاریخی، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده.
سخن در این است که ما به یک #الگوی_روایت "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی #کفر، #ایمان و #نفاق خواهد بود.
تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی #انبیای_اولوالعزم به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب #حياة_القلوب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است.
مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی
@besalamen_amenin