eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
130 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بسلام آمنين
بسم الله الرحمن الرحیم ۲۵ اسفند ۱۴٠۱ به لطف خدا کانال هم تمام شد. عناوین زیر فهرستی از پر بازدید ترین یادداشت های سال گذشته است. ۱. پربازدیدترین های سال ۱۴۰۰ https://eitaa.com/besalamen_amenin/106 ۲. مدیریت شهری مدرن و دفن عبرت https://eitaa.com/besalamen_amenin/110 ۳. تاریخ تمدن ویل دورانت یا حیاة القلوب علامه مجلسی https://eitaa.com/besalamen_amenin/115 ۴. أمیرالمؤمنین علیه السلام،اقتصاددان اولین و آخرین https://eitaa.com/besalamen_amenin/122 ۵. تمرکز بر کشاورزی،نقطه ثقل دشمن شناسی قرآن https://eitaa.com/besalamen_amenin/123 ۶. امام رضا علیه السلام: اولویت دار ترین مسئله جامعه: فراهم کردن لذتهای حلال https://eitaa.com/besalamen_amenin/130 ۷. پذیرش پول اعتباری جامعه را به سمت کفر می‌برد https://eitaa.com/besalamen_amenin/133 ۸. گوسفند و گربه یا تفکیک از مبدا و بازیافت؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/138 ۹. چند دوست از ملائكة الله دارید؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/182 ۱۰. عذاب سنگین روغن خوراکی در قوم یهود! https://eitaa.com/besalamen_amenin/200 ۱۱. انقلاب در دستگاه کارشناسی کشور: مهم ترین انقلاب در انقلاب https://eitaa.com/besalamen_amenin/217 ۱۲. اجرای سند توسعه پایدار بیست سی از زمان رضاخان شروع شد https://eitaa.com/besalamen_amenin/237
بسم الله الرحمن الرحیم ۲۵ اسفند ۱۴٠۲/ سال سوم سومین سال کانال هم تمام شد. به رسم هرسال، فهرستی از پربازدید ترین یادداشت های ۱۴٠۲ تقدیم شما خواهران و برادران محترم می شود: قتل سالانه بیست میلیون پرنده در اروپا بوسیله علم https://eitaa.com/besalamen_amenin/288 مسجد کوفه یا سازمان ملل؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/338 ایران سرزمین پیامبران و سانسور ساختاری انبیاء در آموزش و پرورش https://eitaa.com/besalamen_amenin/352 ژنو، وین، امامت اکونومیست کوفه، قدس، امامت سوره انجیر https://eitaa.com/besalamen_amenin/366 عمود یک هزار و چهارصد و علم علیه السلام https://eitaa.com/besalamen_amenin/373 بانکها چه فراوانند و عبرت پذیران اندک https://eitaa.com/besalamen_amenin/374 دستگاه کارشناسی جاهلیت تو را نجس نکرد https://eitaa.com/besalamen_amenin/380 من تنها معلم مدرسه خانگی مان https://eitaa.com/besalamen_amenin/394 از تانک مرکاوا تا موشک کوکاکولا و نمک قاره پیما https://eitaa.com/besalamen_amenin/417 امام خمینی: شما چهل هزار قنات ما را خشک کردید https://eitaa.com/besalamen_amenin/421 از سنن حنیفیه تا والت دیزنی و سیندرلا https://eitaa.com/besalamen_amenin/431 نظمیه کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجدمحور محلات https://eitaa.com/besalamen_amenin/441 آتش فصل پنج سند۲٠۳٠ بر در خانه مادر https://eitaa.com/besalamen_amenin/489 از فانتوم های شیخ بهایی تا گاری اعزه https://eitaa.com/besalamen_amenin/501 نیاز به نهضت سوادآموزی جدید و فاصله کهکشانی تا خمینی https://eitaa.com/besalamen_amenin/501 قم تمدنی جدید در برابر جنگ با اسلام https://eitaa.com/besalamen_amenin/552 از کرسی خالی سیدابن طاووس تا ویزیت دوازده میلیونی شیخ رعنا https://eitaa.com/besalamen_amenin/601 موکب یا هتل؟ از قیام بالقسط تا قیام بالحرص https://eitaa.com/besalamen_amenin/610
بسم الله الرحمن الرحیم ۲۵ اسفند ۱۴٠۲ سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم به لطف خدا امروز سومین سالی است که در این کانال می نویسم و فردا آغاز چهارمین آن. خواستم گزارشی از این دوره تقدیم شما عزیزان کنم. ابتدا باید عرض کنم یکی از مهم ترین نظریات نقشه جامع تمدن اسلامی، نام دارد. این نظریه حاوی یک مدل برای اجرا و تحقق شاخصه های هویت اسلامی است و شامل چهار بخش اصلی. به عبارتی بر اساس آیات و روایات معتقدیم که برای تحقق عینی هر بخش از رهنمودهای دین مبین، حداقل باید چهار مرحله گذرانده شود: ۱.مدیریت خبر ۲.مدیریت تضارب و گفت و گو ۳.مدیریت مکتوبات و نشر ۴. مدیریت نمونه سازی و تحقق نهایی. ۱۵۵ یادداشت در این سه سال نوشته شد که سهم هر سال ۵۲ مورد است و هر هفته یک یادداشت. در این نوشته ها که شامل عرصه های مختلف و متنوعی می شود، به۴۱ خبر استناد کردیم، درباره ۲۸ جلسه تضارب آرا نوشتیم، به ۵۱ کتاب تولید شده در شورای راهبردی استناد کردیم و درباره ۳۱ مورد نمونه سازی مطالبی را توضیح دادیم... ان شاءالله که باشد و نوری در دلها به سمت دریای زلال و لایتنهایی علوم حضرت پدر، .... بسیار محتاج دعای خیر شما هستم💐🌾
۲۹ اسفند ۱۴٠۲/ سال چهارم غوغای قرآن و دُرّ رسانه ای خدا! با فتنه های مکرر رسانه ی دشمن چه کنیم؟ در هر مکان و زمانی که دست برتر و بالاتر را داشته و داریم، یعنی که در مسیر ایمان به قرآن هستیم و هرگاه در موضع ضعف و عکس العمل در برابر جبهه باطل باشیم، یعنی که از راهبردهای حل مسئله قرآن دوریم و غافل(۱۳۹ آل عمران/ ۱۴۱ نساء). اوضاع رسانه ای جریان حزب الله، بیش از آنکه نشان دهنده تفوق و برتری بر جبهه کفر باشد، مُظهِر انفعال و پاسخگویی به آنهاست. بدیهی است که هر چه قویتر در این میدان باطل ظاهر شوی، بیشتر در آتش نحسی دمیده ای که دشمن روشن کرده و بازیگر میدانی شده ای که نقشهایش به وسیله او تعریف شده اند. این همه نیست مگر به دلیل فقدان نقشه جامعی برای کار رسانه ای . وقتی که برنامه ای نداشته باشی، بدان که مهره طرح دیگران خواهی شد. اما از کلام الله زندگی بر می آید که مدیریت هدایت بنیان شامل حداقل چهار مرحله اساسی است. اولین آنها مفهوم محوری است یا که چه غوغایی در قرآن برای نشان دادن اهمیت این کلمه برپاست. خداوند متعال بیش از چهل بار از این کلمه بنیادین استفاده کرده: ذلك من أنباء الغيب/ واتل عليهم نبأ ابني آدم/ نبأ المرسلين/ نقص عليك من أنبائها/ نبأ الذين من قبلهم/ واتل عليهم نبأ نوح/ ذلك من أنباء القرى/ من أنباء الرسل/ واتل عليهم نبأ ابراهيم و... موارد متعدد دیگر. ، اولین کاری است که خداوند متعال از حضرت آدم ابوالبشر علیه السلام گزارش کرده(٣٣ بقره). برترین و محوری ترین عناصر هدایت را، ، نبی و صاحب خبر نامیده و هشتاد بار در قرآن به آن بزرگواران پرداخته. نهایتا مهم ترین درگیری طول تاریخ را بر سر یک خبر و که حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام باشد عنوان کرده است(سوره نبأ آیه۲/ الکافی ج۱ص۲٠۷). مخلص کلام اینکه راه حل مواجهه با جنگ رسانه ای دشمن، تمرکز بر جبهه حق و از دل این جریان است نه اینکه با تمام قوا مشغول پاسخگویی به جنجال ها و رفع شبهات بنی اسرائیلی و تمام ناشدنی یهود شویم. در حال حاضر نه تنها به این مسئله توجهی نداریم بلکه در بسیاری از موارد، خود جریان حزب الله باعث کردن و دیده شدن حداکثری سناریوهای طراحی شده دشمن می شود. باور کنید هیچ لزومی ندارد که درباره هر صوت و فیلم و کلیپی اظهار نظر کنیم و حتی منتشر. این راهبرد اصلی ما در جنگ رسانه ایست: خبر قضایای باطل را، با بزرگ کردن و اخبار حق مدیریت کنید و از بین ببرید. بدیهی است که این راهبرد به معنی غفلت از جبهه دشمن نیست بلکه تمرکز بر است که فرمود: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا (معانی الاخبار ج۱ص۱۸٠). بر همین مبنا و از باب مثال: وقتی بنده روایت خبری جذاب و امیدآفرین خود را از شهر تمدنی دارم، چرا باید درگیر خبرسازی های دشمن از این شهر مبارک شوم که فرمود: الباطل یموت بترک ذکره! قم، حوزه علمیه و طلبه های آن محل اصلی پژوهش و پرورش امیدآفرین ترین برنامه ها برای زندگی مردم ایرانند: از پیگیری برای واگذاری زمینهای رایگان هزار متری به مردم(قانون احیای موات) تا ساخت خانه های حیاط دار به جای سلول های انفرادی آپارتمان. ترویج سبک زندگی آسان سلامت بنیان به جای تمرکز بر درمان پر هزینه بیماری ها و دهها پشنهاد کارشناسی دیگر. امید که تمام عمرمان با افتخار صرف دعوت مردم به این طرحها شود و این در عالم باشد. مطالعه بیشتر:الگوی فقهی تهیه خبر @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم چند یادداشت در تبیین فرمایشات امروز امام المسلمین 1️⃣ آیا می توان با ساختارهای نظام و ضد عدالت، به سمت مردمی کردن و مشارکت دادن آنها در اقتصاد حرکت کرد و همه را برخوردار از این مشارکت؟ 2️⃣ آیا اساسا در اسلام و شکل خاصی هم داریم، یا اینکه اسلام فقط محتواست و آن محتوا را می توان در هر قالبی محقق کرد؟ 3️⃣ چه نسبتی است بین تولید با مشارکت دادن مردم در تولید؟ 4️⃣ چه نسبتی است میان نظام توزیع و ، پاساژها و مالها با مشارکت دادن مردم در نظام توزیع؟ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 1️⃣ موکب یا هتل؟ آیا اسلام فقط محتواست یا فُرم خاص خود را دارد؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/610 2️⃣ نسبت تولید کارخانه ای و بازار متمرکز با مشارکت دادن مردم https://eitaa.com/besalamen_amenin/544 3️⃣ عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران https://eitaa.com/besalamen_amenin/154 4️⃣ جبر تخم مرغ های مدرنیته و اختیار تولید اسلام https://eitaa.com/besalamen_amenin/124 @besalamen_amenin
۷ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم دستان بسته خدا در آموزه های رشته مدیریت! تاکنون در چند یادداشت به این مسئله پرداخته ایم که ارتباط ما با قرآن عظیم قطع است و بریده. ما قرآن را کتابی مربوط به گذشته می دانیم و شخصیت های هدایت و ضلالت مطرح در قرآن را، های تاریخ گذشته. این است که نه از انبیاء علیهم السلام و موضع گیری شان راه امروزمان را روشن می کنیم، نه دشمنان پیامبران و حرفهایشان را کماکان زنده و در جریان می دانیم. شرح دلایل این مصیبت معرفتی در این مقال نمی گنجد اما می توان گفت: به رسمیت نشناختن قرآن و سنت به عنوان یک ، در رفع تمامی نیازهای انسان و نپرسیدن مسائل و مشکلات زندگی از قرآن، نتیجه این نگاه است. از باب نمونه: مهم ترین عرصه حیات انسان، راه و روش و علومی است که بر اساس آن، زندگی را می کند و پیش می برد. یکی از نمودهای مبنا نبودن قرآن در زندگی ما این است که تصمیم گیری مدیران جامعه، از حزب اللهی و انقلابی تا توسعه گرا و سکولار، بر اساس مجموعه کتابها و نگاه های یکسانی در رشته های مختلف است. عرصه های متنوع دانش مدیریت کنونی در یک موضوع بنیادین اشتراک دارند و آنهم عدم توجه به جایگاه مدیریتی خداوند متعال در عالم و تاثیر آن در سرنوشت انسان است. مبنای عمل یک مدیر حزب اللهی همان کتابهایی است که مبنای کار مدیر ضد دین و ملحد است. شاید تنها تفاوتش این باشد که مدیر انقلابی در ابتدای کار بسم الله هم می گوید! بیشتر به آپارتمان ام الفسادی می ماند که مسمای به یک نام مذهبی هم شده. نتیجه این رویکرد این است که حضرت باری تعالی در برنامه ریزی های یک مدیر هیچ نقشی ندارد و این است همان نگاه های مثلا علمی ذاتا مسموم! حذف نرم و بنیادین خداوند متعال از اداره زندگی بشر، همان امتداد نگاه است که با لباس و این بار در کتابهای رشته مدیریت ظاهر شده: وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّـهِ مَغْلُولَةٌ (۶۴ مائده). اما مبنای اصلی نگاه مدیریتی صحیح زندگی انسان که در قرآن ارائه شده، توجه به اَبَر مسئله ی است(۲۱ حجر). امری که دانش مدیریت کنونی فرسنگها با فهمش فاصله دارد. تقدیری که از طرف خداوند متعال به صورت سالیانه برای انسان رقم می خورد و آغازش از است(سوره قدر/ طلاق۱۲/ دخان ۱تا۶). تقدیر الهی حداقل چهار عرصه مهم برای انسان دارد: حیات و ممات(۵۶ یونس)، فقر و غنا(۲۶ آل عمران)، عزت و ذلت(۲۶ آل عمران) و سعادت و شقاوت. مناسک حاکم بر تقدیر و نسبت آن با اختیار انسان، همچنین نوع ارتباط بین تقدیر و شب قدر با نظم و نظامات اجتماعی از مهم ترین موضوعات مطرح در زندگی انسان بر اساس صراط مستقیم قرآن است. مطالعه بیشتر: ارکان ثلاثه مدیریت اسلامی @besalamen_amenin
۱۳ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم بریم سلام فرمانده یا آقای جویا؟!؟!؟ زمانی همسایه خیلی جالبی داشتیم. آدم نمی دانست از کارهایش بخندد یا بگرید. فی المثل در حد انفجار برای دختر خردسالش انیمیشن های مسموم هالیوودی تهیه می کرد. از طرفی خیلی جدی و با تردید می پرسید: درست است که می گویند این کارتون ها برای بچه ها ضرر دارد؟؟ یا روزی که هماهنگ کرده بودیم بچه ها را برای برنامه به مسجد جمکران ببریم می گفت: امروز آقای جویا _از مجریان شبکه پویا_ هم در قم برنامه دارند. بعد خیلی جدی ادامه داد: سلام فرمانده را برویم یا آقای جویا را؟!؟!؟ حوادثی که این روزها در عرصه اندیشه دینی و تمدن سازی در حال رقم خوردن است، بیش از پیش مرا به یاد همین پرسش همسایه می اندازد. شاید همین ها، مهم ترین گرهی است که بسیاری از بزرگواران را چه در عرصه مدیریت و اجرا، چه در عرصه اندیشه و تولید علم گرفتار کرده. همانند پنداری و ! عزیزی می گوید: شهر نیاز به بیمارستان دارد، پس ما که در اسلام چیزی درباره بیمارستان نداریم طب اسلامی هم نداریم! اصلا شهر اسلامی هم نداریم! دیگر بزرگوار، رقم بالا و فاجعه بار تعداد جراحی های صورت گرفته در یک استان را، رسما به عنوان پیشرفت عنوان می کند! عزیز دیگری که صاحب تالیفات فراوان در فقه و اصول و فلسفه است می گوید: چرا زنان که نیمی از جامعه هستند باید بیکار باشند! برادران دیگری همنوا با به دنبال شهر هوشمند البته با روکش اسلامی اند و قس علی هذا..... این قبیل حرفها و دیدگاه های به ظاهر متفاوت، یک حلقه مشترک دارند و آنهم: یکسان انگاری مسیر با و سبک زندگی اسلامی است. همه این دیدگاه ها نتیجه نداشتن نگاه جامع به دین است. ریشه اصلی یکسان پنداری اسلام و آنچه که از علوم دنیای کفر برآمده، در دانش کنونی است که تمرکز اصلی اش بر اوامر و نواهی الهی است. نه کاری با توصیفات شارع دارد و نه خود را ملزم به بررسی و فواید رهنمایی های اسلام می داند. اساسا این منطق فهم دین به لحاظ ساختاری نمی تواند تمام عرصه قرآن و روایات را با هم ببیند و آنگاه به تفاوت های اظهر من الشمس معیارهای پیشرفت اسلام و کفر پی ببرد. همین نگاه در زمینه اقتصاد می گوید: آیه داریم؟ روایت داریم که تورم را چطور کنترل کنیم؟ این عزیزان هم چون تمام دین را مطمح نظر قرار نمی دهند، اقتصاد را امری می دانند که به خود بشر واگذار شده و ربطی به هدایت های اسلامی ندارد!!! چرا که به دلیل ضعف اصول استنباطشان توانایی یافتن نظام اقتصادی قرآن را ندارند. آنگاه مانند مثال بیمارستان نتیجه می گیرند: چون از ادبیات اقتصاد غربی _تورم_ چیزی در قرآن و روایات نیامده، پس اسلامی هم نداریم. این بزرگواران در نهایت به این می رسند که همانطور که سلامت مردم برای شارع مهم نیست، همانطور که شهر و مکان زندگی انسان برایش اهمیتی ندارد، حضرت باری تعالی با اقتصاد هم کاری ندارد که اگر داشت، باید آنرا به صورت یک بسته می گفت!!! الهِدايةُ أَمْرٌ والاقتصادُ أَمْرٌ آخَرْ! پیشنهاد می کنم برای پاسخ به نگاه های استنباطی ناقص دوستان، کتاب «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» را حتما مطالعه کنید. در این کتاب، پنج اشکال و تفاوت جدی میان اقتصاد مدرن(دولتی_خصوصی) و بررسی شده است. نهایتا چهل تصمیم عملیاتی نیز با توجه به مجموعه آیات و روایات و در فضای اقتصاد اسلامی ارائه شده است. @besalamen_amenin
۲۲ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم برج های آسمان ستیز و نابودی استهلال! برخلاف بشر مدرن که اطلاعات بسیار بسیار اندک و نادرستی از آسمان دارد، خداوند متعال مکرر در مکرر به توصیف آن پرداخته است. حضرت باری تعالی در کتاب هدایت انسان ۱۹٠ بار از سخن گفته، ۱۲۹ بار از ، ۲۷ بار را برای ما توصیف نموده و ۳۳ مرتبه را. حضرات معصومین علیهم السلام هم به عنوان معلمان حقیقی قرآن و هدایت، اهتمام فراوانی در افزایش معرفت بشر در این زمینه داشته اند. مرحوم رحمه الله علیه، ده جلد از موسوعه گرانقدر بحارالانوار را به آیات و روایات این زمینه اختصاص داده و نام را بر آن نهاده اند. اما سوگمندانه از آن همه دعوت خداوند به تفکر و شناخت سقف مرفوع (۳۲ انبیاء/٥ طور)، تنها شنیدن یک اصطلاح برایمان مانده: ! آنهم سالی یکبار در آغاز و پایان ماه رمضان. اینکه چرا از تمامی آن گنجینه های قرآنی انسان ساز، یا به تعبیر امام باقر علیه السلام از آن معارف(کافی ج۱ص۲۲۲)، به اندازه نَمی ناچیز(استهلال) سهم ما شده و محل اهتمام زندگی دینی ما، به مبانی استنباط باز می گردد و دانش اصول فقه. اساس ارتباط و فهم دینی ما در این دانش، بر مبنای توجه و تمرکز بر الهی است، در حالی که هزاران آیه و روایت آسمان و زمین، نه امر الهی اند نه در زمره نواهی و خطوط قرمز خداوند طبقه بندی می شوند. این رادارِ ناقصْ بین ما در منطق فهم دین باعث می شود که آیات و روایات مذکور در رصد نگاه فقیه و تفقه قرار نگیرد ( آیه ۱۲۲توبه ). بدتر اینکه در نگاه اصولی موجود، توجه به صدها آیه و هزاران روایت تشریح کننده سماوات و ارتباطی که با هدایت انسان دارند را، شاید بتوان به زحمت در زمره طبقه بندی کرد. در تعریف مستحبات هم می گویند: اموری که اگر باشد مفید است و اگر هم نباشد مشکلی پیش نمی آید. بدیهی است که با چنین نگاه حداقلی به هزاران آیه و روایت کتاب هدایت، تنها یک کلمه برایمان می ماند: استهلال. اما مصیبت به اینجا ختم نمی شود. از آنجا که رسم ساختارهای ضدعلمی دوران مدرن در ایجاد محرومیت های ساختاری است، همین استهلال هم به صورت بسیار انجام می شود و قریب به اتفاق مردم از آن محرومند. چرا که نه علمی در این زمینه دارند نه زیرساخت هایش را. علمش را ندارند چرا که اساسا رادار تفقه ما این دسته از آیات و روایات را رصد نمی کند و طبیعتا کار به آموزش مردمی هم نمی رسد. در باب زیرساخت های رصد، استهلال و آسمان شناسی غیرمتمرکز هم می توان به مدل معماری اشاره کرد. یکی از دهها مضرات سازی، محروم کردن انسان از تعمق و نظر دقیق در آسمان است( آیه ۱٠۱ یونس). و از دهها فایده ساخت این است که می توان پشت بام هر خانه را به برای تفکر در خلقت، و شناخت خالق هستی از راه آسمان تبدیل کرد. امر بلند مرتبه ای که خداوند متعال آن را از اوصاف می داند ( آیه۱۹۱ آل عمران). مطالعه تکمیلی: معماری و هدایت @besalamen_amenin
٠ ۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم شجره نامه یا کد ملی؟ یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای زیست کنند. مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن و مفهوم تمدنی . امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم () و تنها برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار () اجازه دهد. مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷). اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی نیز محسوب می شود. ریشه این نوع از هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء). مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ (الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰). البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود. @besalamen_amenin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحم الله من قرأ الفاتحه مع الإخلاص روزی نیست که به یاد او نباشم ان شاءالله که همنشین اجداد طاهرینت باشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین سالگرد رحلت مرحوم 🌺🌺🌺🌺 اولین شاگرد ایرانی شهید صدر نماینده مقام معظم رهبری در سوریه نماینده آیه الله حائری در عراق مؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ سال چهارم حزب اللهی بی قلم؟؟ فَإنَّ هٰذا شَيْءٌ عَجيبْ!! مهم ترین خواسته ی امام رضا علیه السلام سالانه حدود سی میلیون نفر به زیارت حضرت آقا امام رضا علیه السلام مشرف می شوند. اما بسیار اندکند زائرانی که خواسته حقیقی امام از خودشان را می دانند. چه اینکه ما به زیارت می رویم تا کاری برایمان انجام شود. توجه نداریم که از اصلی ترین مفاهیم زیارت، است و کاری که قرار است ما برای ایشان انجام دهیم!(اینجا) امام رضا علیه السلام در یک راهبرد تمدنی گرانقدر، وظیفه تاریخی همه دوستداران و شیعیان را این چنین معین کرده اند: رحمت خدا بر کسی که امر (حکومت) ما اهل بیت _علیهم السلام_ را زنده کند. سپس در پاسخ به شیوه انجام این ماموریت فرمودند: را بیاموزید و به مردم آموزش دهید. آنگاه این جمله معروف را اضافه کردند: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا. (معانی الاخبار ج۱ص۱۸۰). حال در شرایطی که حکومت های دیکتاتور مدرن برای کوچکترین مسائل هم به وضع قوانین جبری می پردازند، بسیاری از آیات و روایات نشان می دهد که حکومت در اسلام، مبتنی بر رعایت انسان و جهت دهی به آن در طریق است. طبق فرموده آقا امام رضا علیه السلام، راهکار این مدل از حکومت و هدایت هم در نشر علوم حقه قرآن و روایات نهفته است. پس تمامی مسائل، حول محور است و هدایت انسان، که اساسا تعلیم، تعلم و ارتقای سطح تفکر مردم جبری نیست. حال چه باید کرد؟ از طرفی اساس حکومت و گردآوری اختیاری مردم به دور کعبه امام، مبتنی بر و محاسن کلام ایشان است و از طرف دیگر، در زمره اصلی ترین آفتهای علم(المحاسن ج۱ص۱۶). چگونه باید این علوم را حفظ، منتشر و مردم را از محاسن کلام و راه امام آگاه کرد؟ به عبارتی چیست؟ حضرت علیه السلام پاسخ می دهند: قَيِّدُوا العِلْمَ بِالْكِتابَة: دانش را با نوشتن قید بزنید و برای خود حفظ کنید(تحف العقول ج۱ ص۳۶). در این منظر، جزو مهم ترین زیرساختهای حکومت در اسلام است. نوشتن و نویسندگی در این طراحی باشکوه تمدنی، در زمره هر فردی است که در پی و ارتقای سطح تفکر جامعه است(نهج البلاغه خطبه اول). در واقع برخلاف آموزش و پرورش مدرن که نوشتن و نویسندگی را به کالایی استثنایی بدل کرده(پایان نامه نویسی جبری در مقطع ارشد و دکترا)، در ، از همان ابتدا همگی اهل کتابت و نشر علوم امامند. یعنی به میزانی که فهمیده اند و از باب ، هر روز و هر هفته را به اختیار می نویسند. چه اینکه هدفشان حکومت امام است و راه آن، نشر مجموعه علوم ایشان و کتابت، زیرساخت و ابزار اصلی نشر. نکته پایانی اینکه: شیوه نشر علوم اهل بیت علیهم السلام، یک ساختار چهار مرحله ای بدیع، کارآمد و جذاب دارد که از آن به یاد می کنیم. بدون توجه به چرخه نشر علم، بسیاری از تلاشهای مفید این عرصه (یادداشت، مقاله، کتاب و...) مونسی جز گرد و غبار قفسه کتابخانه ها نخواهد یافت و به صورت حداکثری، منجر به امام نخواهد شد. مطالعه تکمیلی: چرخه تحریک فکر @besalamen_amenin
دیدار و گفت و گو با نخبگان و فعالین مشهد درباره ی طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/olgou4/3978 @besalamen_amenin
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ سال چهارم پیشنهاد ویژه تالیف دویست جلد کتاب کودک و نوجوان به ناشران انقلاب!! یکی از ناشران موفق جبهه انقلاب، مجموعه ای پانزده جلدی تحت عنوان چاپ کرده. همانطور که از نام این مجموعه پیداست، ناشر دغدغه مند در پی آشنایی کودکان با خالق هستی بوده و اتفاقا راهبرد صحیحی انتخاب کرده‌ که می فرماید:«وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ»(حکمت۱‌۲۶ نهج البلاغه). در کلام الله زندگی هم بیش از ۲۶۰ بار از خلق و مخلوق سخن به میان آمده و از آیات و آینه هایی که را در این خلقت‌ نشان می دهند(۵۳ فصلت). اما ملاحظه مهم اینکه در بسیاری از مجلدات این مجموعه، با تعاریف و توصیفات عرفی و ذوقی از «خلق الله» مواجهیم که تحقق هدف مقدس مذکور را بعید می نماید. حال پرسش این است: آیا بهتر نیست برای ، روی همان ویژگی هایی دست بگذاریم که خداوند متعال بیان کرده و در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده؟ چه اینکه مدل روایت عالم خلقت، یکی از اصلی ترین تفاوت های یا انسان است و مورد حساسیت فراوان خداوند متعال. مثلا قرآن کریم در آیات بسیار راهبردی سوره نجم می فرماید: کسانیکه به آخرت ایمان ندارند، توصیف نادرستی از ملائکه خدا می دهند(۲۷تا۳۱ نجم). در همین راستا، عنوان مجموعه ای بسیار گرانقدر است که اشیای عالم را در نوزده دسته و جمعا دویست شیء طبقه بندی کرده. علاوه بر این، هر شیء را آنگونه که در قرآن و روایات آمده ارائه داده است. این جدول می تواند مجموعه ای بسیار ذی قیمت برای نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی باشد و منبع نگارش صدها جلد کتاب داستان برای کودکان و نوجوانان. اهمیت جدول فقهی تسخیر در این است که ، تنها و تنها از معبر قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام می گذرد(۱۵۹و۱۶۰ صافات). دلیل واضح این مدعا نیز، احاطه و اشراف انحصاری قرآن و روایات بر عالم است(۳۹یونس/۲۷تا۳۰نجم/۵۹ انعام/۴۲فصلت/۸۲ نساء). نکته بسیار مهم اینکه اساس روایت جدول فقهی تسخیر از عالم، است و اینکه: إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ (۴۴إسراء). و این همان گزاره ی بنیادینی است که بویژه ، فرسنگها با آن فاصله دارند. أیضا دلیل مهمی است بر بطلان این نگاه مشهور که علوم تجربی، اسلامی و غیر اسلامی ندارد!!! قرآن کریم توصیف نادرست از عالم را می خواند و به کفارش منتسب می کند‌(۲۷صاد). سوگمندانه این روایت ناصحیح و باطل، مبنای توصیفاتی است که در آموزش و پرورش دوازده ساله ما، دوازده هزار ساعت از عمر فرزندان ما را هزینه خویش می کند. الغرض انتظار نابجایی است که مانند کفار کور و نابینا عالم را بفهمیم و در پی تمدن اسلامی و سبک زندگی انسانی باشیم. با توضیحات مذکور می توان گفت: یکی از دهها فایده توجه به این است که با ابزار قصه و داستان، مدخلی برای نگارش کتب جدید آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. همچنین بهترین وسیله برای قرار دادن کودکان و نوجوانان در افق توصیفات قرآن و روایات از عالم، به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان . دریافت جدول فقهی تسخیر @besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مرحوم آیه الله به مرحوم استاد فاطمی نیا: مجالسی که پسندیدید را کنید. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 در آستانه میلاد سراسر نور حضرت آقا علیه السلام، یکی از راهبردی ترین فرمایشات تمدنی ایشان را در این یادداشت مطالعه کنید: حزب اللهی بی قلم؟ هذا شیء عجيب!! https://eitaa.com/besalamen_amenin/682