eitaa logo
بیسیمچی
1.8هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامها و نکات برخی از آیات جزء هفتم قرآن کریم : سوره مائده آیه 87 یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحَرِّمُواْ طَیِّبَتِ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَ لَا تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ای کسانی که ایمان آورده اید! چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده است، برخود حرام نکنید و از حد نگذریدکه خداوند تجاوزگران را دوست نمی دارد. نکته ها روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله از قیامت و صحنه های محشر سخن می گفت. مردم چنان منقلب شده و گریستند که بعضی تصمیم گرفتند دیگر غذای خوب نخورند و آسایش را بر خود حرام سازند، روزه بگیرند، همسران خود را ترک کنند، شبها کمتر بخوابند و بر این تصمیم، سوگند خوردند. پیامبر صلی الله علیه وآله که مطلع شد، مردم را در مسجد جمع کرد و فرمود: من غذا می خورم، شبها می خوابم و همسرانم را رها نمی کنم. دین ما آیین انزوا و رهبانیّت نیست، رهبانیّت امّت من جهاد است، هر کس بر خلاف روش من برود مسلمان نیست. ** وسائل، ج 20، ص 21.*** برخی گفتند: نسبت به سوگندهایی که خوردیم چه کنیم؟ آیات بعدی نازل شد. حرام دانستن حلال ها یا همراه با اعتقاد به حرمت است که بدعت وحرام می باشد و یا بدون عقیده به حرمت است که تنها خود بهره نمی گیرد که باز هم مورد نهی است. مسلمان، تسلیم فرمان الهی است، نه حلال ها را از پیش خود حرام می سازد، نه نسبت به حرام ها چنین است. پیام ها 1- اهل ایمان باید از چیزهای پاکیزه و طیّبات استفاده کنند. «یا ایّها الّذین آمنوا» به جای «یا ایّها النّاس» 2- ایمان، با تغییر و دست بردن در احکام الهی سازگار نیست. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتحرّموا...» 3- اسلام، آیین فطرت است و فطرت کشی ممنوع است. «لا تحرّموا طیّبات» (کلمه ی «طیّب» در جایی بکار می رود که مطابق طبع و فطرت انسان باشد) 4- خوردنی ها، پوشیدنی ها و لذایذ حلال، برای انسان آفریده شده است. «لکم» 5 - ایمان، با افراط وتفریط سازگار نیست. «یا ایّها الّذین آمنوا... لاتعتدوا...» 6- در مکتب اسلام، انزوا، رهبانیّت، افراط و تفریط ممنوع است. «لا تحرّموا طیّبات... و لاتعتدوا» 7- محروم کردن خود از طیّبات، یک تعدّی و تجاوز است. «لاتعتدوا» 8 - در بهره گیری از حلال ها، اسراف و زیاده روی نکنیم. «لا تعتدوا» 9- افراط و تفریط، سبب محروم شدن از محبّت خداست. «انّ اللّه لایحبّ المعتدین»
سوره مائده آیه 90 یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! همانا شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه، پلید و ازکارهای شیطان است، پس از آنها بپرهیزید، تا رستگار شوید. پیام ها 1- ایمان، با شراب خواری و قماربازی سازگاری ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا انّما الخمر و المیسر... فاجتنبوه...» 2- شراب و قمار، در ردیف بت پرستی است. «الخمر والمیسر والانصاب» (بنابر اینکه مراد از انصاب، بت ها باشد) 3- اسلام از پلیدی ها نهی می کند. «رجس... فاجتنبوه» 4- نه تنها شراب نخورید، گرد آن هم نروید. «فاجتنبوه»، به جای آنکه بگوید: «لاتشربوا الخمر». 5 - لقمه ی حلال و دوری از حرام خواری، در سعادت و رستگاری انسان مؤثّر است. «فاجتنبوه لعلّکم تفلحون»
سوره مائده آیه 105 یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد (حفظ) خودتان. چون شما هدایت یافتید، آن که گمراه شد زیانی به شما نمی رساند. بازگشت همه ی شما به سوی خداست، و او شمارا به آنچه می کردید، آگاه می سازد. نکته ها بعضی این آیه را دستاویز قرار داده و می گویند: وظیفه ی هر کس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهی آنان نیستیم! در پاسخ آنان می گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد که همه نشان از وجوب امر به معروف و نهی از منکر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها کردن این دو وظیفه نیست، بلکه مراد آن است که اگر امر و نهی صورت گرفت، ولی اثر نکرد شما دیگر وظیفه ای جز حفظ خود ندارید. **این مضمون را در حدیثی از پیامبرصلی الله علیه وآله نیز می خوانیم. تفسیر نورالثقلین.*** علاوه بر آنکه حفظ جامعه از گناه به وسیله ی امر به معروف و نهی از منکر، یکی از مصادیق «حفظ خویشتن» است. پیام ها 1- در راه حقّ، از تنهایی نترسیم. «علیکم أنفسکم لایضرکم» 2- اگر حریف دیگران نمی شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیکم أنفسکم...» 3- انحراف جامعه، مجوز گناه کردن افراد نیست. «علیکم انفسکم لایضرّکم...» 4- در قیامت، هر کس مسئول کار خویش است. «علیکم أنفسکم» 5 - در پی کشف و افشای عیوب دیگران نباشیم. **تفسیر نورالثقلین.*** «علیکم انفسکم» 6- اوّل خودسازی، سپس جامعه سازی. «علیکم انفسکم» 7- اهل ایمان بر رفتار و کردار ناروای گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیکم انفسکم» 8 - در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیکم أنفسکم لایضرّکم» 9- چنان باید تربیت شویم که فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّکم» 10- از خارج، کسی به شما آسیب نمی زند. اگر شکست بخورید، از خودتان است. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ» 11- روحیّه ی خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ» 12- راه اسلام چنان منطقی و استوار است که شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمی رساند. «لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم» 13- گرچه منحرفان در کمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیری است. «لا یضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم» 14- ایمان به معاد، عامل خودسازی است. «الی اللّه مرجعکم» 15- پیروی از نیاکان و تقلید کورکورانه از دیگران، در قیامت نجات بخش انسان نیست، بلکه هر کس باید پاسخگوی راه و عمل خویش باشد. «علیکم انفسکم... فینبّئکم» 16- رفتار و کردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن می کند. «فینبّئکم بما کنتم تعملون»
سوره انعام آیه 2 هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِن طِینٍ ثُمَّ قَضَی أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّیً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ او کسی است که شما را از گل آفرید، پس از آن أجلی را (برای زندگی شما در دنیا) قرار داد و أجلی معیّن (که مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه می کنید؟ پیام ها 1- مدّت عمر و پایان زندگی، به دست ما نیست.«هو الذی.... قضی اجلاً» 2- تنها خداوند بر أجل مسمّی (أجل قطعی)، آگاه است. «أجل مسمّی عنده» 3- با آنکه آفرینش و پایان کار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شک کنیم؟ «ثم انتم تمترون»
سوره انعام آیه 32 وَمَا الْحَیَوةُ الدُّنْیَآ إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْا خِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ و زندگی دنیا جز بازی و سرگرمی نیست و البتّه خانه ی آخرت، برای تقوا پیشگان بهتر است. آیا نمی اندیشید؟ نکته ها اگر دنیا مزرعه ی آخرت قرار نگیرد، بازیچه می شود و مردم مانند کودکانی که سرگرم به اسباب بازی هایی چون مال و مقام و مانند آن شده اند. مثل صحنه ی نمایش که یکی لباس شاه می پوشد، دیگری نقش نوکر را بازی می کند و سوّمی وزیر می شود، ولی ساعتی بعد که همه ی لباسها و نقش ها کنار می رود، می فهمند که همه ی عناوین، خیالی بیش نبود. خیر بودن آخرت به خاطر آن است که هم لذّت هایش آمیخته به رنج نیست و هم زودگذر و موهوم و خیالی نیست. با توجّه به آیات دیگر قرآن، نباید این آیه را دعوت به رهبانیّت و ترک دنیا دانست. کلمه ی «لعب» به کاری گفته می شود که قصد صحیحی در آن نباشد و کلمه ی «لهو» به کاری گفته می شود که انسان را از کارهای مهم و اصلی باز دارد. **مفردات راغب.*** شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتی است: الف: دنیا مثل بازی، مدّتش کوتاه است. ب: دنیا مثل بازی، تفریح و خستگی دارد و آمیخته ای از تلخی و شیرینی است. ج: غافلان بی هدف، بازی را شغل خود قرار می دهند. د: دنیاگرایی مثل بازی، انسان را از اهداف مهم باز می دارد. پیام ها 1- دنیا محوری، فکری کودکانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً کار کودکان است و سرگرم شدن به دنیا انسان را از آخرت باز می دارد) «لهو ولعب» 2- راه نجات از حسرت آخرت، فکر و تعقّل است. «یا حسرتنا... أفلا تعقلون» 3- خردمند، فریب دنیا را نمی خورد. «و للدّار الاخرة خیر... أفلا تعقلون» 4- بکار نگرفتن اندیشه، زمینه توجّه به دنیا وغفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون» 5 - غفلت از آخرت، سبب توبیخ است. «أفلا تعقلون» 6- تعقّل و تقوا، ملازم یکدیگرند. «یتّقون أفلاتعقلون»
درس هفتم از جزء هفتم: «خودسازی» یایها الذین أمنوا علیکم انفسکم لایضرکم من ضل اذا اهتدیتم الی الله مرجعکم جمیعاً فینبئکم بما کنتم تعملون. «سوره مائده، آیه 105» معنی آیه: ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما باد (حفظ) خودتان، آنکه گمراه شد، زیانی بر شما نمی رساند، هرگاه که شما هدایت یافته باشید بازگشت شما به سوی خداست، پس او شما را به آنچه می کردید آگاه می سازد. نکات مهم آیه: 1- در راه حق از تنهایی نترسید. 2- اگر حریف دیگران نشدید، حریف نفس خود باشید. 3- گناه و انحراف جامعه، مجوز گناه کردن افراد نیست. 4- روحیه خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهید. 5- در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. 6- از بیرون به شما کسی آسیب نمی زند، اگر شکست بخورید از خودتان است. 7- در قیامت، هر کس مسئول کار خویش است. 8- راه اسلام چنان منطقی و استوار است که شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمی رساند. 9- چنان باید تربیت شوید که فساد محیط و جامعه در شما تأثیر نگذارد. 10- اول خودسازی سپس جامعه سازی. 11- در دنیای تاریک، شما به تنهایی چراغ روشن باشید. 12- در پی کشف افشای عیوب دیگران نباشید. (علیکم انفسکم) 13- راه مصونیت یافتن شما هدایت پذیری شماست. 14- ایمان به معاد، عامل خودسازی است. (تفسیر نور جلد 3) بحثی از تفسیر المیزان در رابطه با آیه فوق: 1- این آیه برای انسان راهی و هدفی فرض کرده که هر کس به سوی آن هدف راهپیمایی می کند. 2- خداوند در قرآن آدمیان را به گمشده خود یعنی راهی که فطرت در جستجوی آن است راهنمایی می کند. 3- اگر فرمود: بر شما باد به نفستان، مقصود این است که شما ملازمت کنید نفس خود را از جهت اینکه نفس شما راه هدایت شماست. 4- نفس مومن همان طریقی است که باید آن را سلوک نماید. 5- خدا هدف است و انسان راه. انسان عاقل هیچگاه هدف را فراموش نمی کند. 6- اگر کسی هدف را (که خداست) گم کند راه را یعنی خود را گم کرده است. 7- طریق انسان به سوی خداوند همان نفس اوست.
معرفت نفس از دیدگاه امام علی (ع): 1- بزرگترین جهل، جهل انسان است به نفس خویش. 2- بزرگترین حکمت ها برای انسان نفس خود را شناختن است. 3- بهترین عقل انسان خودشناسی اوست. 4- شگفت دارم از کسی که برای گمشده خود جار می زند و از این و آن می پرسد در حالی که خودش را گم کرده و در پی یافتن خود نیست. 5- چگونه دیگری را می شناسد کسی که هنوز خود را نشناخته. 6- در معرفت آدمی همین بس که خود را بشناسد و در نادانی اش همین بس که خود را نشناسد. 7- هر کس که نفس خویش را بشناسد دیگران را بهتر می شناسد و هر کس نسبت به نفس خود جاهل باشد نسبت به دیگران جاهل تر است. 8- معرفت نفس نافع ترین معرفت هاست. 9- جاهل به نفس خود مباش زیرا کسی که جاهل به نفس خود باشد در حقیقت به همه چیز جاهل است. 10- شگفت دارم از کسی که خود را نشناخته، چگونه می تواند پروردگار خود را بشناسد. علامه طباطبایی (ره) در المیزان در شرح حدیث نفس می فرماید: انسان وقتی به سیر درباره نفس خود بپردازد و اغیار را از دل بیرون رانده با دل خلوت کند از هر چیزی منقطع و به خداوند متعال می پیوندد و این خود باعث معرفت پروردگار می شود. (المیزان، جلد 11)
مروری بر جزء هفتم: 1- ای کسانی که ایمان آورده اید چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده است بر خود حرام نکنید و از حد نگذرانید، قطعاً خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد. (87- مائده) 2- ای کسانی که ایمان آورده اید قطعاً شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه، پلید و از کارهای شیطانی است. (90- مائده) 3- از آنچه خداوند روزی حلال و پاکیزه به شما بخشیده بخورید. (88- مائده) 4- ای کسانی که ایمان آورده اید در حال احرام شکار نکنید. (95- مائده) 5- ای کسانی که ایمان آورده اید از چیزها و اسراری که اگر برایتان آشکار شود ناراحتتان می کند نپرسید. (101- مائده) 6- ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما باد حفظ خودتان اگر شما هدایت یافته باشید هیچ گمراهی نمی تواند زیانی به شما برساند. (105- مائده) 7- از خدا اطاعت کنید و پیامبر را فرمانبردار باشید. (92- مائده) 8- بگو در زمین بگردید سپس سرنوشت شوم تکذیب کنندگان را بنگرید. (11- انعام) 9- هرگاه کسانی را دیدی که در آیات ما به قصد تخطئه فرو می روند از آنان اعراض کن تا (مسیر سخن را عوض کرده) وارد مطلب دیگری شود. 10- کسانی که دین خدا را به بازی و سرگرمی گرفتند و دنیا مغرورشان کرده است رها کن. (70- انعام) 11- آنچه را از سوی پروردگارت به تو وحی شده پیروی کن. (106- انعام) 12- به معبود کسانی که غیر خدا را می خوانند ناسزا نگویید که در نتیجه آنان هم به خاطر جهل و دشمنی به خداوند متعال ناسزا بگویند. (108- انعام)
- # هفتم:شرایط تکلیف را بگویید. # پاسخ در کلیپ به نشانی: https://eitaa.com/bisimchee1400/334 پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فصل_بندگی #مردم_ماه #تواصی 💠💠مسابقه تفسیر فصل بندگی باهمکاری سازمان دارالقرآن الکریم 🔷🔹روز پنجم ✅✅سوره فلق 2 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی لطفا فقط اعداد گزینه صحیح را تا ساعت 8 صبح چهار شنبه 1 اردیبهشت به شماره 3000234962 ارسال کنید ┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈• مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید: 🔷پیام‌رسان ایتا: 🆔https://eitaa.com/mobasheran_org 🔶پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/mobasheran_org 🌐آدرس تارنمای مبشران www.mobasheran.org
❇️❇️سوالات مسابقه تفسیر قرآن( فصل بندگی) 💠💠پنجمین مسابقه ماه مبارک رمضان ✅✅ سوره فلق 2 ❓❓❓س.یک) هنگام مواجهه با دیگران حالتی که "من داشته باشم ولی او نداشته باشد"مربوط به کدام یک از گزینه‌های زیر است؟ 1) غبطه 2)حسادت 3) تبعیض 4) بُخل ❓❓❓س.دو) کدام یک از گزینه های زیر اولین گناهی است که هم در آسمان و هم در زمین انجام شده است؟ 1) نفاق 2) حسادت 3) اعتراض به خدا 4) کُفر ❓❓❓س.سه) از الطافی که خداوند طبق (سوره نساء،54) به آل ابراهیم(ع) عطا فرموده، کدام یک از موارد زیر است؟ 1) کتاب- حکمت- حکومت 2) نبوت- حکومت- امامت 3) حکومت- عصمت- کتاب 4) کتاب- نبوت- حکومت ❓❓❓س.چهار) کدام یک از گزینه های زیر از علائم فرد حسود نیست؟ 1) خوبی مردم را با نیش زدن از بین بردن 2) کمال دیگران را خراب کردن 3) تلاش برای بدست آوردن کمالاتی که دیگران دارند 4) کمالی بالاتر از خود بگوییم که کمال فرد مقابل تحت الشعاع قرار بگیرد. ❓❓❓س.پنج) کدام یک از آیات زیر به مفهوم حسادت اشاره دارد ؟ 1) لَوْ نَشَاءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هذا 2) وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُور 3) فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا 4) الف و ج
هدایت شده از ناوخدا
با ارسال پیوند https://mobasheran.org/faslbandegi برای مخاطبان خود، به پویش بپیوندید .
💠💠سلسله وبینارهای آموزشی "گفتمان انقلاب" باهمکاری اداره کل امور مبلغین ❇️❇️با موضوع : تقویت زنجیره تواصی برای گسترش امید و اعتماد 📚برتری تمدن توحیدی بر تمدن مادی ⏰شنبه 31 فروردین 1400 ساعت 17 ┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈• مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید: 🔷پیام‌رسان ایتا: 🆔https://eitaa.com/mobasheran_org 🔷پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/mobasheran_org 🌐آدرس تارنمای مبشران www.mobasheran.org