#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#رمضان_المبارک_1442
#مسابقه_فصل_بندگی-
# هفتم:شرایط تکلیف را بگویید.
# پاسخ در کلیپ به نشانی:
https://eitaa.com/bisimchee1400/334
پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
گرهگشایی مساجد از مردم در «محله همدل»+عکس و فیلم | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14000130000663/%DA%AF%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%84%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%84-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فصل_بندگی
#مردم_ماه
#تواصی
💠💠مسابقه تفسیر فصل بندگی
باهمکاری سازمان دارالقرآن الکریم
🔷🔹روز پنجم
✅✅سوره فلق 2
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
لطفا فقط اعداد گزینه صحیح را تا ساعت 8 صبح چهار شنبه 1 اردیبهشت به شماره 3000234962 ارسال کنید
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔶پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
❇️❇️سوالات مسابقه تفسیر قرآن( فصل بندگی)
💠💠پنجمین مسابقه ماه مبارک رمضان
✅✅ سوره فلق 2
❓❓❓س.یک) هنگام مواجهه با دیگران حالتی که "من داشته باشم ولی او نداشته باشد"مربوط به کدام یک از گزینههای زیر است؟
1) غبطه 2)حسادت 3) تبعیض 4) بُخل
❓❓❓س.دو) کدام یک از گزینه های زیر اولین گناهی است که هم در آسمان و هم در زمین انجام شده است؟
1) نفاق 2) حسادت 3) اعتراض به خدا 4) کُفر
❓❓❓س.سه) از الطافی که خداوند طبق (سوره نساء،54) به آل ابراهیم(ع) عطا فرموده، کدام یک از موارد زیر است؟
1) کتاب- حکمت- حکومت
2) نبوت- حکومت- امامت
3) حکومت- عصمت- کتاب
4) کتاب- نبوت- حکومت
❓❓❓س.چهار) کدام یک از گزینه های زیر از علائم فرد حسود نیست؟
1) خوبی مردم را با نیش زدن از بین بردن
2) کمال دیگران را خراب کردن
3) تلاش برای بدست آوردن کمالاتی که دیگران دارند
4) کمالی بالاتر از خود بگوییم که کمال فرد مقابل تحت الشعاع قرار بگیرد.
❓❓❓س.پنج) کدام یک از آیات زیر به مفهوم حسادت اشاره دارد ؟
1) لَوْ نَشَاءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هذا
2) وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُور
3) فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا
4) الف و ج
هدایت شده از ناوخدا
با ارسال پیوند
https://mobasheran.org/faslbandegi
برای مخاطبان خود، به پویش
#زنجیره_تواصی بپیوندید
#تواصی
#مردم_ماه
#زنجیره_تواصی
.
هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
#فصل_بندگی
#تواصی
#مردم_ماه
💠💠سلسله وبینارهای آموزشی "گفتمان انقلاب" باهمکاری اداره کل امور مبلغین
❇️❇️با موضوع : تقویت زنجیره تواصی برای گسترش امید و اعتماد
📚برتری تمدن توحیدی بر تمدن مادی
⏰شنبه 31 فروردین 1400 ساعت 17
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔷پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
پیامها و نکات برخی از آیات جزء هشتم قرآن کریم :
سوره انعام آیه 133, 134
وَرَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ مَا یَشَاءُ کَمَا أَنْشَأَکُم مِن ذُرِیَّةِ قَوْمٍ ءَاخَرِینَ
إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَأَتٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ
و پروردگار تو بی نیاز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را می برد و پس از شما هر که را بخواهد جایگزین می کند، همان گونه که شما را از نسل قوم دیگری پدید آورد.
به راستی آنچه وعده داده می شوید، آمدنی است و شما نمی توانید (خدا را) ناتوان سازید (و از کیفر و عدل او بگریزید).
پیام ها
1- تنها خداوند بی نیاز مطلق است، پس هرگز خود را بی نیاز نبینیم. «ربّک الغنی» در جای دیگر می فرماید: «یا أیّها النّاس أنتم الفقراء الی اللّه واللّه هو الغنیّ الحمید» ** فاطر، 15.*** ای مردم! همه شما نیازمند خدایید و تنها اوست که بی نیاز وستوده است.
2- گناهکاران، باید در همین دنیا هم بترسند، زیرا محو آنان توسط قدرت الهی بسیار ساده است. «یذهبکم»
3- ریشه ی ظلم (که در دو آیه قبل آمده بود)، یا نیاز است، یا سنگدلی و هیچ یک از این دو در خدا وجود ندارد. «الغنیّ ذوالرّحمة»
4- شرط مربّی خوب، بی نیازی و عطوفت است. «ربّک الغنیّ ذو الرّحمة»
5 - بقای اجتماعات بشری، به مشیّت الهی بستگی دارد. «اِن یشأ یذهبکم»
6- بود و نبود انسان ها، نفع و زیانی برای خداوند ندارد. «الغنیّ... اِن یشأ یذهبکم»
7- خداوند از عبادات ما بی نیاز است، دستورهای عبادی، عامل رشد خودماست. «الغنیّ»
8 - رحمت خداوند، فراگیر است، ولی گاهی بشر کار را به جایی می رساند که خداوند همه را نابود می کند. «ذوالرّحمة... یذهبکم»
9- وعده های الهی قطعی است، نه شوخی. «انّ ما توعدون لآت»
10- مجرم در قیامت نمی تواند با قدرت الهی در افتد. «و ما انتم بمعجزین»
سوره انعام آیه 155, 156
وَهَذَا کِتَبٌ أَنْزَلْنَهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
أَنْ تَقُولُواْ إِنَّمَآ أُنْزِلَ الْکِتَبُ عَلَی طَآئِفَتَیْنِ مِن قَبْلِنَا وَإِنْ کُنَّا عَن دِرَاَسَتِهِمْ لَغَفِلِینَ
واین (قرآن) کتابی است مبارک که آن را نازل کردیم. پس آن را پیروی نموده و تقوا پیشه کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.
(آن تورات را نازل کردیم) تا نگویید کتاب (آسمانی)، فقط بر دو طایفه ی (یهود و نصاری) که پیش از ما بودند نازل شده است و ما از علوم آنان بی خبر بوده ایم.
پیام ها
1- قرآن، تنها کتاب تئوری و نظری نیست، بلکه کتاب سعادت و برنامه ی عمل انسان است. «کتاب... فاتّبعوه»
2- سعادت بشر در دو چیز است: اطاعت حقّ، اجتناب از باطل. «فاتّبعوه واتّقوا»
3- خداوند، حجّت را بر مردم تمام کرده است. «کتاب انزلناه... أن تقولوا»
4- دستگاه تبلیغاتی مسلمانان باید برای هر کشور و ملّت و زبانی، برنامه های صحیح در سطح جهان آماده کند، تا حجّت بر آنان تمام شود و نگویند ما از حقّ بی خبر بودیم. «أن تقولوا... کنّا عن دراستهم لغافلین»
سوره انعام آیه 160
مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ
هرکه نیکی آورد، پس برای او پاداشی ده برابر آن است وهرکه بدی آورد، جز مانند آن کیفر نخواهد دید و به آنان هرگز ستم نخواهد شد.
نکته ها
از کلمه ی «جاء» استفاده می شود که پاداش و کیفر مورد بحث در این آیه، مربوط به دادگاه قیامت است. وگرنه چه بسا خلافی که با توبه محو یا به نیکی تبدیل شود. «یبدّل اللَّه سیّئاتهم حَسنات» فرقان، 70.*** ، یا مورد عفو قرار می گیرد. «یَعفُو عن کثیر» مائده، 15.*** ، و چه بسا نیکی ها که با ریا و عُجب و گناهان دیگر محو و حبط شود. پس عملی ملاک است که به صحنه ی قیامت آورده شود. «جاء بالحسنة... جاءبالسیّئة»
گرچه آیه ی مربوط به عمل نیک و بد است، ولی طبق روایت، آنکه نیّت خیر کند پاداش دارد ولی نیّت سوء تا به مرحله عمل نرسد، کیفر ندارد واین فضل الهی است.
در روایات آمده است: هر که در ماه، سه روز روزه بگیرد، گویا همه ی ماه را روزه گرفته است، زیرا هر روزش ده روز حساب می شود. «عشر أمثالها»
پاداش ده برابر، حداقلّ است. بعضی اعمال، در بعضی شرایط و برای بعضی افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلکه پاداش بی حساب هم دارد.
از ده پاداش الهی، فقط یک قسمت «مزد» است و نُه قسمت دیگر «فضل». «فیوَفِّیهم اُجورهم و یزیدهم من فضله» ** نساء، 173.***
سؤال: اگر کیفر گنهکار، به اندازه ی گناه اوست، پس چرا یک روز روزه خوردن، شصت روز روزه کفّاره دارد؟
پاسخ: مقصود از «مثل» در آیه، از نظر عدد نیست، بلکه کیفیّت و چگونگی است. اهمیّت یک روز، روزه ماه رمضان، برابر با 60 روز در غیر ماه رمضان است. مثل شب قدر که در اهمیّت، بیش از هزار ماه است. این بیان اهمیّت است، نه برتری عددی.
پیام ها
1- در شیوه ی تربیتی اسلام، تشویق ده برابر تنبیه است. «عشر امثالها»
2- تشویقِ چند برابر، ظلم نیست ولی کیفر بیش از حد ظلم است. «فلایجزی الا مثلها و هم لایظلمون»
3- خداوند، در پاداش با فضل خود رفتار می کند، ولی در کیفر، با عدل. «عشر أمثالها... الاّ مثلها»
4- عمل انسان همیشه و همه جا همراه انسان است. «من جاء بالحسنة... و من جاء بالسیّئة»
سوره انعام آیه 165
وَهُوَ الَّذِی جَعَلَکُمْ خَلَئِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَآءَاتَکُمْ إِنَّ رَبَّکَ سَرِیعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمُ
و اوست که شما را جانشینان (یکدیگر در) زمین قرار داد و درجات بعضی از شما را بر بعضی دیگر برتری داد تا شما را در آنچه به شما داده، بیازماید. همانا پروردگارت زود کیفر است والبتّه او حتماً آمرزنده و مهربان است.
سیمای سوره اعراف
این سوره دویست و شش آیه دارد و از سوره های مکّی است. در این سوره از اصحاب اعراف و داستان اعراف (آیه 46 و 48) سخن به میان آمده، لذا به «اعراف» نامگذاری شده است.
این سوره سوّمین سوره ای است که با حروف مقطّعه آغاز می شود و اوّلین سوره از سوره های سجده دار قرآن است و در آیه ی آخر آن، سجده مستحبّ وارد شده است.
از میان یکصد و چهارده سوره ی قرآن، هشتاد و شش سوره در مکّه نازل شده است که معمولاً درباره ی اصول عقائد و مبارزه با شرک و توجّه دادن به مقام انسان و امثال آن بحث می کند.
در این سوره علاوه بر آنها، به ماجرای آدم علیه السلام با ابلیس، داستان حضرت نوح، هود، صالح، لوط، شعیب و موسی علیهم السلام، بیان اصول و مبانی دعوت پیامبر اسلام و شرح احوال قیامت، توبه و اصلاح خویشتن، موضوع عرش، میزان، عالم ذرّ و پیمان خداوند با انسان و بیان قرآن و عظمت آن و اعراف و اصحاب اعراف اشاره شده است.
پیام ها
1- انسان، خلیفه ی خدا و امیر زمین است، نه اسیر هستی. «و هو الّذی جعلکم خلائف الارض»
2- تفاوت های مردم و آزمایشات الهی، حکیمانه و در مسیر رشد و تربیت انسان است و از ربوبیّت خداوند سرچشمه می گیرد. «و هو ربّ کلّ شی ء... رفع بعضکم فوق بعض...»
3- تفاوت و برتری بعضی در داده های خداوند، ملاک برتری نیست، وسیله ی آزمایش است. «لیبلوکم فی ما آتاکم»
4- آنچه را در اختیار داریم، از خدا بدانیم. «فی ما آتاکم»
5 - معیار و مقدار آزمایش هر کس، به میزان داده ها و امکانات اوست. «لیبلوکم فی ما آتاکم»
6- پس از آزمایش، خداوند نسبت به مردودین «سریع العقاب» است و نسبت به قبول شدگان «غفور رحیم».
7- بیم و امید باید در کنار هم باشد. «سریع العقاب... لغفور رحیم»
«الحمد للّه ربّ العالمین»
سوره اعراف آیه 3
إِتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ
آنچه را از جانب پروردگارتان به سوی شما نازل شده، پیروی کنید و از سرپرستانی جز او پیروی نکنید. چه اندک پند می پذیرید!
پیام ها
1- پیروی از آیات الهی، سبب رشد و تربیت بشر است. «اتّبعوا... ربّکم»
2- لازمه ی ربوبیّت و تربیت الهی، نزول دستورات و راهنمایی ها و تذکّرات است. «ما اُنزل الیکم من ربّکم»
3- نتیجه ی پیروی از وحی، قرار گرفتن تحت ولایت الهی است و ترک آن، قرار گرفتن تحت ولایت دیگران است. «ولا تتّبعوا من دونه أولیاء»
4- اطاعت و پیروی از دیگران، در حقیقت پذیرش ولایت آنهاست. «ولا تتّبعوا من دونه أولیاء» با آنکه می توانست بگوید: «لاتتّبعوا من دونی احدا»
5 - کسی که ولایتِ خدای یکتا را نپذیرد، «ربّکم» باید چندین «ولیّ» را از خود راضی کند. «أولیاء»
6- پندپذیری انسان، اندک است. «قلیلاً ما تذکّرون»
سوره اعراف آیه 16, 17
قَالَ فَبِمَآ أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ طَکَ الْمُسْتَقِیمَ
ثُمَّ لَأَتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَنِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَکِرِینَ
(شیطان) گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردی، من هم برای (فریب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به کمین) خواهم نشست.
سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان می تازم و بیشتر آنان را سپاسگزار نخواهی یافت.
نکته ها
در حدیث می خوانیم: شیطان که سوگند خورد از چهار طرف در کمین انسان باشد تا او را منحرف یا متوقّف کند، فرشتگان از روی دلسوزی گفتند: پروردگارا! این انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالای سر و پایین باز است و هرگاه انسان دستی به دعا بر دارد، یا صورت بر خاک نهد، گناهان هفتاد ساله اش را می بخشایم. تفسیر کبیر فخررازی***
همین که حضرت آدم از تسلّط شیطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسید: ناراحت نباش، زیرا من گناه را یکی و ثواب را ده برابر حساب می کنم و راه توبه هم باز است. **تفسیر نورالثقلین***
امام باقر علیه السلام فرمود: ورود ابلیس بر انسان از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را برای انسان ساده و سبک جلوه می دهد، و از پشت سر به این است که ثروت اندوزی و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقین می کند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه می سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منکرات را غالب می کند. تفسیر کنزالدقائق***
شیطان اگر بتواند، مانع ایمان انسان می شود و اگر نتواند، راه های نفاق و ارتداد را می گشاید و اگر موفّق نشود، با ایجاد شک و تردید و وسوسه، انسان را به گناه سوق می دهد تا از ایمان و عبادتش لذّت نبرد و کار خیر برایش سنگین و با کراهت جلوه کند.
در روایات متعدّد، صراط مستقیم، به اهل بیت علیهم السلام و ولایت علی علیه السلام تعبیر شده است. **تفسیر فرقان***
پیام ها
1- نافرمانی و گناه خود را به تقدیر و قضا و قدر الهی نسبت دادن، کاری شیطانی است. «قال فبما اغویتنی»
2- ابلیس مهلت خواست تا انتقام بگیرد، نه آنکه توبه کند. «أنظرنی، لاقعدنّ...»
3- ابلیس به جای تشکّر از خداوند، گستاخی کرد. «انّک من المنظرین، لاقعدنّ لهم...»
4- شیطان، انسان را موجودی منفعل و اغواپذیر می داند. «لاقعدنّ لهم...»
5 - شیطان، دشمن قسم خورده انسان است. «لاقعدنّ...» چنانکه در جای دیگر می گوید: «فبعزّتک لاغویّنّهم اجمعین» ** ص، 82***
6- انسان به طور فطری سالک راه حقّ ومستقیم است. «لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم»
7- ابلیس نیز اقرار دارد که راه مستقیم راه خداوند است. «صراطک المستقیم»
8 - شیوه های اغفال ابلیس، متعدّد و مختلف است. «من بین ایدیهم ومن خلفهم و...»
9- شیطان، هم صراط مستقیم را می شناسد، «صراطک المستقیم» هم راه های وسوسه و هجوم و غلبه را، «لآتینّهم من بین...» هم شاکرین و ناسپاسان را. «و لاتجد اکثرهم شاکرین»
10- هدف وآرزوی شیطان، ناسپاسی انسان است.«ولاتجد اکثرهم شاکرین» بنابراین پیروی از شیطان، ناسپاسی خداست وانسان سپاسگزار، در راه مستقیم است.
سوره اعراف آیه 27
یَبَنِی ءَادَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَنُ کَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوَءَ تِهِمَآ إِنَّهُ یَرَیکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَطِینَ أَوْلِیَآءَ لِلَّذِینَ لَایُؤْمِنُونَ
ای فرزندان آدم! مبادا شیطان فریبتان دهد، آنگونه که پدر و مادرِ (نخستین) شما را از بهشت بیرون کرد، (با وسوسه ی خوردن از آن درخت) لباس را از تن آن دو برکند تا عورت هایشان را بر آنان آشکار سازد. همانا شیطان و گروهش شما را از آنجا که شما آنها را نمی بینید می بینند. ما شیاطین را دوستان و سرپرستان کسانی که ایمان نمی آورند قرار دادیم.
پیام ها
1- از تاریخ و سرنوشت دیگران عبرت بگیریم. «کما اخرج ابویکم»
2- خود را بیمه شده و به دور از انحراف ندانیم، حضرت آدم که مسجود فرشتگان بود، با فریب شیطان از جایگاه خود دور شد. «أخرج أبویکم ...»
3- برهنگی وکشف حجاب، عامل خروج از جایگاه قرب الهی است. «أخرج أبویکم... ینزع عنهما لباسهما»
4- هرگونه برنامه و تبلیغاتی که به برهنگی بیانجامد، شیطانی است. «لایفتننّکم الشیطان... ینزع عنهما لباسهما»
5 - هدف شیطان، برهنگی زن و مرد در برابر یکدیگر است. «لیریهما سواتهما»
6- شیطان تنها نیست، بلکه گروه و ایادی دارد. «انّه یراکم هو وقبیله» چنانکه در جای دیگر می خوانیم: «و جنود ابلیس» **شعراء، 95***
7- چون شیطان را نمی بینیم، از او غافل نباشیم و همیشه آماده باشیم. «لایفتننکم... لاترونهم» زیرا فریبندگی شیطان به خاطر ناپیدایی اوست.
8 - برهنگی، نشانه ی عدم ایمان و سلطه ی شیطان است. «ینزع عنهما لباسهما... اولیاء للذّین لایؤمنون»
9- سلطه ی شیطان، به خاطر اعمال خود انسان است. «أولیاء للذین لایؤمنون»
10- سنّت خداوند آن است که شیطان بر کافران و منکران حاکم شود. «انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للّذین لایؤمنون»
11- ایمان به خداوند، مانع ولایت و حاکمیّت شیطان بر انسان می شود. «اولیاء للّذین لایؤمنون»
درس هشتم از جزء هشتم:
«شیطان یا دشمن آشکار»
قال فیما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم(26) ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمنهم و عن شمائلهم و لاتجد اکثرهم شکرین(27).
«سوره اعراف، آیه 16و 17»
معنی آیات:
(شیطان) گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردی، من هم برای (فریب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست. سپس از روبرو از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان می تازم. بیشتر آنان را سپاسگذار نخواهی یافت.
نکات آیه:
1- مهلت گرفتن شیطان از خدا، برای جبران گذشته خود نبود بلکه درصدد انتقام گیری از آدم بود.
2- خلافکاری خود را نباید توجیه کرد (شیطان) تکثیر خود را نادیده گرفت و انحراف خود را به خدا نسبت داد.
3- شیطان دشمن قسم خورده انسانهاست.
4- حرکت در راه مستقیم و یافتن آن راه دشوار است و نیازمند به امداد الهی است. چون شیطان در کمین استن و باید هوشیار و مسلح بود.
5- شیطان هم صراط مستقیم را می شناسد، هم شاکرین را و هم راههای وسوسه و هجوم را.
6- تأثیر کمین کردن شیطان چند چیز است: یا منحرف ساختن، یا به عقب برگرداندن، یا متوقف کردن، یا ایجاد شک و وسوسه و تلقین.
7- ورود شیطان از جلو، زینت دادن دنیاست، از عقب به فراموش سپردن آخرت، از سمت راست سنگین کردن عبادات، و از سمت چپ شیرین کردن گناهان است.
نکات دیگر که از آیات بعد در مورد شیطان استفاده می شود.
1- انسان خود به دنبال شیطان می رود و جهنمی می شود.
2- شیطان حتی انبیاء علیه السلام را هم رها نمی کند.
3- نهایت کار شیطان وسوسه است نه اجبار، راهنمایی است نه دخالت.
4- آرزوهای انسان زمینه نفوذ شیطان است.
5- سوگند دروغ کار شیطان است.
6- به هر سوگندی نباید اطمینان کرد.
7- دشمن از اعتقادات ما به نفع خود سود می برد.
8- شعار و ادعای خیرخواهی راه نفوذ شیطان است.
9- زن و مرد هر دو در تیرس وسوسه شیطانند.
10- حربه شیطان فریب و غرور است.
11- کشف حجاب، نخستین ضربه ابلیس به انسان بود.
12- با آنکه عداوت شیطان آشکار است انسان از خود او غافل است.
چند سئوال در مورد شیطان
1- شیطان جن است یا فرشته؟ به چهار دلیل شیطان جن است.
الف: تصریح خداوند به جن بودن شیطان (کان من الجن) کهف 50
ب: تصریح قرآن به معصوم بودن ملائکه (لایعصوم الله ما امرهم) تحریم 6
ج: ابلیس دارای ذریه و نسل است در حالی که ملائکه روحانی هستند و توالد و تناسل و خوردن و آشامیدن ندارند.
د: ملائکه رسولان الهی هستند بدیهی است کفر و فسق از ساحت فرستاده خدا دور است.
2- فسلفه وجود شیطان چیست؟
یکی از مسائلی که در جهان وجود دارد آزمایش الهی است و نظام سعادت و شقاوت و ثواب و عقاب بشر مبتنی بر اساس امتحان است. چون خدا بشر را به سوی خیر دعوت می کند و اگر در این میان کسی نباشد که او را به شر دعوت و تشویق کند امتحانی وجود ندارد.
3- وظایف انسان در برابر شیطان چیست؟
الف: عدم پیروی از گام های (لاتتبعوا خطوات الشیطان) بقره 208
ب: دشمنی و عداوت با او (ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا) فاطر 60
ج: عدم پرستش او (ان لاتعبدو الشیطان) یس 60
د: پناه بردن به خدا (.... فاستعذ بالله) فصلت 36
4- برنامه های شیطان چیست؟
الف: زینت دادن کارهای زشت (عنکبوت 38)
ب: ایجاد ترس و وحشت (آل عمران 175)
ج: ایجاد کینه و دشمنی (مائده 191)
د: وعده فقر و تهی دستی (بقره 268)
هـ: خلف وعده (ابراهیم 22)
و: باز داشتن از یاد خدا (انعام 68)
مروری بر درس هشتم:
1- اگر به آیات الهی ایمان دارید از گوشت و حیوانی که نام خداوند (هنگام ذبح) بر آن برده شده بخورید. (118- انعام)
2- گناه آشکار و پنهان را رها کنید. (120- انعام)
3- از آنچه نام خداوند (هنگام ذبح نحر) بر آن برده نشده نخورید که قطعاً خوردن آن فسق است.
4- از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید چرا که قطعاً او دشمن آشکار شماست. (142- انعام)
5- به پدر و مادر نیکی کنید و فرزندانتان را به خاطر تنگدستی نکشید ما به شما و آنان روزی می دهیم. (151- انعام)
6- جز به شیوه بهتر و سودمندتر، نزدیک مال یتیم نشوید تا به حد بلوغ و رشد برسند. (152- انعام)
7- در داد و ستدها حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید. (152- انعام)
8- به عهد و پیمان خداوند وفا کنید. (152- انعام)
9- آنچه از سوی پروردگارتان به سوی شما نازل شده پیروی کنید. (3- اعراف)
10- ای فرزند آدم مبادا شیطان فریبتان دهد. (27- اعراف)
11- ای فرزندان آدم نزد هر مسجد(هنگام نماز لباس و ...) زینت های خود را برگیرند. (31- اعراف)
12- بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید. همانا خداوند اسرافکاران را دوست ندارد. (31- اعراف)
13- بگو کیست که زینت ها و رزقهای پاکیزه و دل پسندی را که خداوند برای بندگانش پدید آورده بر خود بی دلیل حرام کرده است. (32- اعراف)
14- پروردگارتان را با تضرع و پنهانی بخوانید قطعاً او تجاوزگران را دوست ندارد. (55- اعراف)