جریان اعتدال.pdf
395.2K
✳️مقام معظم رهبری: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند!
🔹«بعضیها اسم #عقلانیت و #عقل را میآورند اما منظورشان #ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
#ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار میکنند.»(مقام معظم رهبری؛ 21مهر1399)
◀️پینوشت:
#خردهجریان_اعتدال، طایفهای سیاسی است که به تبع پدر سیاسی خود، آقای #هاشمی_رفسنجانی دیرزمانی است مناصب حساس کشور را به دست گرفته و در هفت سال اخیر سکان اجرایی کشور را در دست دارد.
جریان مذکور تلاش دارد یکی از محورهای فکری و اجرایی خود را « #عقلانیت » جلوه دهد. این در حالی است که عقلانیت تعریفشده در قاموس سیاسی آنان بریده از وحی است و در مقاطع مختلف رنگ و بوی ترس و انفعال و سازش به خود میگیرد.
شناخت هرچه بهتر طایفه موسوم به «اعتدال» در انتهای دولت متبوعشان ما را به درک دقیقتری نسبت به آرایش سیاسی کشور خواهد رساند.
🖇ضمیمه برای مطالعه بیشتر:
مقاله «شاخصشناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی»-فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ مهر ۱۳۵۹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️اقدامات #آیتالله_اشرفی در بزرگداشت شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
🔹با گسترش برگزاری سلسله مجالس ترحیم #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی، کرمانشاه نیز میزبان مردم عزادار در مساجد و حسینیههای بزرگ شهر میشود.
🔸اطلاعیهای برای دعوت از مردم و روحانیون در تمام #کرمانشاه پخش و بزرگترین مراسم، از سوی #آیتالله_اشرفی_اصفهانی برگزار شد. با وجود تدابیر امنیتی شدید توسط #حکومت_پهلوی، این مراسم در مسجد بروجردی کرمانشاه برپا شد. ساواک در صدد دستگیری سخنرانان آن مراسم بود که شبانه از کرمانشاه خارج شده بودند.( انقلاب اسلامی در کرمانشاه، جلد دوم،ص24 )
🔹در سند دیگری راجع به برگزاری مراسم ختم برای حاج آقا مصطفی خمینی آمده است:
🔻«مجلس ترحیمی برای نامبرده بالا [شهید حاج مصطفی خمینی] توسط حاج عطاءالله اشرفی ... در مسجد بروجردی برگزار گردید. در این مجلس حدود 600 نفر حضور داشته که از این عده حدود 50 نفر روحانی و طلبه که از قم آمده بودند حاضرین جلسه را تشکیل میدادند.»
🔸در این مراسم به شدت از #رژیم_پهلوی انتقاد شد که بازتاب بسیار زیادی در میان مردم کرمانشاه داشت. پس از این مراسم آیت الله اشرفی اصفهانی بلافاصله به ساواک احضار، اما به دلیل کهولت سن فرزندشان به جای ایشان به شهربانی رفتند.(همان)
🔹#امام_خمینی (ره) در نامهای به آیتالله عطاءالله اشرفی اصفهانی در تاریخ 26 آذر1356 برابر با 6 محرم1398 نوشتند:
«به عرض عالی میرساند از قرار مسموع در این حادثه، مرقومات و تلگرافهایی شده و غالباً نرسیده و نیز معلوم میشود که جنابعالی مجلس داشته و تحمل زحماتی نمودهاید. لازم شد از جنابعالی و سایر آقایانی که اظهار عطوفت نمودهاند، تشکر کنم. از خداوند تعالی سلامت و سعادت همه را خواستار و امید است، موفق شویم در راه #اهداف_مقدسه_اسلامی، این چند روز باقی عمر را بگذرانیم. امید دعای خیر از جنابعالی و سایر آقایان دارم. مستدعی است، تشکر اینجانب را به دوستان و اهالی محترم ابلاغ فرمایید. والسلام علیکم و رحمتالله. روحالله الموسوی الخمینی» (صحیفه امام خمینی، ج3، ص286)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ارتجاع نجف علیه امام خمینی قدس سره الشریف
✳️نقدی تاریخی بر واگویههای منسوب به آقای رسول جعفریان
🔹طرح برخی مسائل چالش برانگیز و بعضا مخدوش در مصاحبه جنجالی یکی از #معممین( 29شهریور99)، انتشار موجی از نقدهای علمی در #حوزه_علمیه_قم و #مجامع_دانشگاهی را به دنبال داشت.
🔸هرچند حجم انتقادات علمی در برابر سخنان مناقشه برانگیز ایشان فراتر از انتظار و بسیار زیاد بود، و در شرایطی که از #ابررسانههای_جریان_غربزده نیز کاری بر نمی آمد، تعداد معدودی از چهره های رسانه ای و سیاسی همگرا، احتمالاً برای تغییر فضا، به حمایت از وی پرداختند. که یکی از آنها، آقای رسول جعفریان بود.
🔹در صفحه توییتری آقای رسول جعفریان متنی منتشر شد که در آن آمده بود:
«حوزه قم، باید مثل نجف، زمینه طرح همه دیدگاهها را فراهم کند.»
🔸گذشته از اینکه گفتار فرد حوزوی مورد نظر و #تمسخر_اقتصاد_اسلامی توسط وی نشانه فراهم بودن زمینه طرح دیدگاهها در حوزه علمیه است و جدا از دوگانه کاذبی که برخی چهرههای سیاستزده میان #قم و #نجف ایجاد کرده و میکنند باید دید آیا واقعاً در حوزه علمیه نجف، با اذعان به قداست مجاورت با بارگاه حضرت امیر(علیهالسلام) و تلاشهای مخلصانه علمای اصیل و متعهد آن دیار، زمینه طرح همه دیدگاهها فراهم بوده است؟
🔹البته حوزه علمیه تشیع همواره #مهد_آزاداندیشی بوده و هست و این مطلب اختصاصی به قم و نجف و سامراء و... ندارد اما در هر صورت #جریان_متحجر و #غیرانقلابی و بلکه #سیاست_ستیز و #سکولار، در حوزه علمیه نجف حضور داشت؛ این جریان نه تنها توان شنیدن کلام حق امام خمینی قدس سره الشریف را نداشتند بلکه علیه حرکت اسلامی ایشان دست به اقدامات موذیانه میزدند. جالب اینجاست یکی از اقدامات موذیانه و خلاف شرع ارتجاع نجف ، #تهمت_چپگرایی به امام قدس سره الشریف و یاران صدیق وی بود که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی توسط فرد معمم مورد حمایت آقای جعفریان نیز تکرار شد.
🔸بازخوانی این کارشکنیها #عیار_تاریخی مناسبی برای صحتسنجی کلمات متلبسین به تاریخنگاری خواهد بود. در بازخوانی کارنامه سیاسی حوزه نجف، حتما برکات وجود برخی مقدسین و متقین در حوزه علمیه نجف و خدمات این حوزه مقدسه به جهان تشیع و اسلام، خاصه حضور انقلابی و مبارزاتی در برخی برهه ها، در جای خود محفوظ است و صراحتا باید گفت حوزه علمیه قم، نجف، سامراء، مشهد و... در طول تاریخ پرافتخار تشیع و در کنار هم همواره مهد علمای متعهد و مجاهد بوده و هستند اما در کنار این حقیقت روشن، وجود جریان سکولار و سیاست ستیز نیز قابل انکار نیست.
🔻بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹بخش اول:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1867
🔸بخش دوم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1868
🔹بخش سوم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1869
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/1
✳️بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #رژیم_پهلوی به تبع نقشههای استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به #نجف تبعید کرد و عوامل #نفوذی استعمار که نقش خود را به خوبی میدانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضعگیری امام قدس سره الشریف بودند. آنها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مىشد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژهاى به دست آنان دهد، تا با برچسب « #آخوند_سياسى » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشهدار و دگرگونكننده او كه رشتههاى چندين ساله آنان را پنبه مىكرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان #حوزه و #جامعۀ_عراق به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از #كارآزمودههاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دستكم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بیسوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند.
🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان #تودههاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهرههاى كهنهكار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان تودههاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكانپذير مىشد.
🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزمودههاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با #اشكالتراشىها، #نكتهگيرىها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در #حوزۀ_علميۀ_نجف تحصيلنكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغالتحصيل حوزۀ نجف نيست نمىتواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مىآيد!
🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازهاى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانشپژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيدهاى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغالتحصيل و بىنياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهتزده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند:
🔹«ما پيش از آمدن #آيتاللّه_خمينى به نجف اشرف باور نمىكرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازهاى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيدهايم، نيز پيش از تشريففرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغالتحصيل پنداشته، گمان مىكرديم كه از تحصيل بىنيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيتاللّه خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم....»
🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنانكه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد».
🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دستكم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهتزده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشستهايد؟» امام، « #هل_من_مبارز » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج2 ص255-253)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴«چپگرایی»؛ تهمت ناروای ارتجاع نجف علیه امام
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/2
✳️بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #مرتجعین_نجف به جاى آنكه در مقابل عظمت علمى امام سر تعظيم فرود آورند و كينهتوزى و عصيان را كنار بگذارند، آنگاه كه دريافتند مقام علمى او تا آنجا محرز و روشن است كه نمىتوان كوچكترین خدشهاى در آن وارد كرد، از شركت در حوزه درس امام خوددارى كرده، كوشيدند ديگران را نيز از استفاده از #حوزه_درس او باز دارند و هر كه براى شركت در حوزه درس او اصرار مىورزيد، با تهمت و افترا و نسبتهاى نارواى عناصر وابسته به استعمار حوزه نجف رو به رو مىشد، تا آنجا كه بسيارى بر خلاف ميل و اشتياق وافرى كه براى استفاده از حوزۀ درس امام داشتند ناچار شدند كه از شركت در آن خوددارى ورزند. بعضى از آنان با افسوس فراوان به بعضى از فضلاى حوزه كه منافع كمترى در حوزه نجف داشتند توصيه مىكردند: «ما كه متأسفانه جرأت شركت در حوزۀ درس آقاى خمينى را نداريم شما حتماً از اين فرصت استفاده كرده، به درس ايشان برويد كه ارزنده و قابل استفاده است».
🔸 ارتجاع نجف تنها به منع استفاده از حوزۀ درس امام بسنده نكرد بلكه كوشيد او را در نجف از هر نظر و از هر طرف #منزوى و #محدود كند، از اين رو تمام نيروى خود را به كار گرفت تا هرگونه رابطۀ افراد #حوزۀ_نجف و مردم عراق را با منزل امام و با برادران مبارزى كه از ايران متوارى بودند و راه امام را دنبال مىكردند، قطع كند. با #شايعهسازى، #دروغپردازى و با #نسبتهاى_ناروا به امام از قبيل: #چپگرايى، #كمونيستى، #انگليسى و... كوشيدند امام را در ميان حوزه و جامعۀ عراق بدنام و لكهدار كنند و از رسيدن صداى زندگىساز، بيداركننده و حماسهآفرين او به گوش تودههاى محروم و مستضعف عراق و ديگر كشورهاى عربى جلوگيرى به عمل آورند.
🔹 ارتجاع نجف كه جز #تنگنظرى و #انحراف حركتهاى اصيل و مثبت در آن حوزه، كارى نداشت مىانديشيد اگر امام را از نمازگزاردن بر مردهاى بازدارد يا مثلاً از برگزارى #مجلس_ترحيم از طرف امام در ردۀ به اصطلاح مراجع نجف جلوگيرى به عمل آورد و او را در رديف طراز دومها قرار دهد و يا آنكه مردم را از شركت در نماز جماعت و درس او باز دارد، مىتواند #انقلاب_ايران را به شكست بكشاند و #شاه و #امريكا را از سقوط و تباهى در ايران نجات بخشد.
🔸 امام در برابر اين #حركات_كودكانه و در حقيقت مذبوحانه به مصداق « و اذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً » بىتفاوت، آرام و بىاعتنا مىگذشت و با #توكل به خداوند بزرگ و با تكيه بر ملت وفادار خويش، با #تاكتيكهاى_سياسى_و_انقلابى در راه بيدارى تودهها گام برمىداشت. چشم به دور دستى روشن و نويدبخش داشت. بر آن بود كه با سلسله برنامهها، روشنگرىها و به كار بستن تاكتيكهاى فرهنگى و سياسى، در حوزۀ علميه نجف، دگرگونى پديد آورد و با آگاه كردن مقامات روحانى،
🔹دست مرموز استعمار و عوامل آن را از آن حوزه كوتاه كند، ليكن براى رسيدن به اين #آرمان_مقدس، راه دراز و پرنشيب و فرازى در پيش بود و تحمل رنجها، دشوارىها و ناملايماتى را لازم داشت، كه امام دلاورانه و قهرمانانه آن را پذيرفت و نزديك 15 سال سختترين و توانفرساترين دوران زندگى خويش را در جوّ آلوده و اختناقآور نجف، با بردبارى و پايدارى پشت سر گذاشت و بر آرمان مقدس خويش پاى فشرد.هرچند زيست اجبارى امام به مدت 15 سال در نجف، ضربهاى بزرگ بود كه بر پيكر نهضت اسلامى ايران وارد آمد و به وجود آمدن انقلاب و جهانى شدن آن را به تأخير انداخت و راه امام را براى رسيدن به سرمنزل مقصود در كوتاهمدت سد كرد.(نهضت امام خمینی ج2 ص257-255)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مسمومسازی جوّ عراق توسط ارتجاع نجف
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/3
✳️بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 رژيم شاه به خوبى آگاه بود كه اگر امام را در نجف #آزاد بگذارد، و از هر طرف در #محاصره قرار ندهد؛ و عليه او به #جوسازى، #شايعهپراكنى و #دروغپردازى دست نيازد موقعيت و امكاناتى كه در عراق جهت گسترش #نهضت_اسلامى_ايران و به وجود آوردن انقلاب براى امام فراهم خواهد آمد، كمتر از خود #ايران نخواهد بود؛ و از آنجا كه امام در عراق از آزادى بيشترى برخوردار است براى ساواك امكان دستگيرى و محدود ساختن او به سادگى ممكن نيست؛ مىتوان گفت كه با امكانات و قدرت بيشترى نهضت اسلامى ايران را رهبرى خواهد كرد. از اين رو رژيم شاه بر آن شد كه با تلاشهاى همهجانبه و گسترده عليه امام در عراق، جوى به وجود آورد كه براى او ميدان عمل و حركت نباشد و بايد گفت كه متأسفانه در اجراى اين توطئه موفقيتهايى هم به دست آورد.
🔸ديرى نپاييد كه #جوّ_مسموم و آلودهاى در عراق عليه امام به وجود آمد، تبليغات زهرآگين و ناجوانمردانۀ روحانىنماها و دستپروردههاى استعمار توانست افكار مردم عراق را عليه او بشوراند و اذهان را نسبت به او مشوب كند و از طرفى تلاش فراوان به عمل آمد تا در ميان آنان كه او را نمىشناختند، شناخته نشود و حقيقت روحانى او براى تودههاى محروم و ستمديدۀ عراق آشكار نگردد و اين بزرگترين ضربهاى بود كه به ملت عرب و بويژه مردم عراق وارد آمد.
🔹ابرمردى كه مىتوانست با شناساندن اسلام واقعى به ملت عرب و تودههاى مستضعف جهان، نهضت ايرانى را جهانى سازد و راه تاخت و تاز را بر ابرقدرتهاى جهانخوار ببندد، به سبب كارشكنىها، شايعهپراكنىها و جوسازىهاى استعمار به انزوا كشيده شد و تا حدودى در عراق غريب و تنها ماند و تا روز آخر كه در سرزمين عراق مىزيست، هرگز نتوانست اين تنهايى را از ميان ببرد و ضربهاى را كه در اين سرزمين، استعمار بر او وارد كرد جبران كند.
🔸تبعيد امام به نجف و #دشوارىها و مشكلاتى كه در آنجا بر سر راه حركت او به وجود آوردند، امام را ناچار ساخت كه براى دورهاى كوتاه، در مبارزات خود عليه طاغوت ايران آهسته گام بردارد و از حملۀ رعدآسا و كوبنده و توفنده بر ضد رژيم شاه باز بماند، براى مدتى حالت دفاعى به خود گرفته با تاكتيكهاى نوينى حركت كند و اين براى #نهضت_اسلامى ايران كه با رهبرى امام ادامه حيات مىداد، فاجعهآميز و ضربۀ جبرانناپذيرى بود.(نهضت امام خمینی ج2 ص258-257)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸نقدی تاریخی بر واگویههای منسوب به آقای رسول جعفریان
🔹 در صفحه #توییتر منسوب به آقای #رسول_جعفریان متنی منتشر شد که در آن آمده بود:
« #حوزه_قم، باید مثل #نجف، زمینه طرح همه دیدگاهها را فراهم کند.» حوزه علمیه تشیع،اعم از قم و نجف و سامراء مهد آزاداندیشی است اما برخی واقعیات تاریخی در مورد طیفی خاص در حوزه علمیه نجف وجود دارد که ظاهرا جناب جعفریان تمایلی به بازخوانی آن ندارند.
متن کامل در حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
🔹بخش اول: کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1867
🔸بخش دوم:«چپگرایی»؛ تهمت ناروای ارتجاع نجف علیه امام
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1868
🔹بخش سوم:مسمومسازی جوّ عراق توسط ارتجاع نجف
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1869
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیگانه بودن رئیس جمهور از خدا و اسلام
🔴اعتراض قاطع #حجتالاسلام_و_المسلمین_سیدحمید_روحانی به برداشتهای تحریفآمیز رئیسجمهور از سیره معصومین
🔻بازنشر به مناسبت سخنان اخیر حسن روحانی
🔹 چهارشنبه 23مهر #حسن_روحانی در جلسه هیئت دولت با ارائه برداشتی #تحریفآمیز و #جهتدار از سیره #امام_حسن علیهالسلام تلاش کرد تفکر #سازشکاری و #وادادگی را که از خصیصههای دولت وی در هفت سال اخیر بوده است رنگ و لعاب دینی ببخشد.
البته این اولین بار نیست که آقای پرزیدنت با برداشتهای غیرفنی اعتراض مجامع علمی و دینی را برانگیخته است.
🔻🔻
حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی:
« یکی از دلایلی که این شخص #از_خدا_بیگانه است، اسلام را نشناخته، #دین را نشناخته همین نسبتهای ناروایی بود که به ائمه اطهار داد.
اگر خلفای اموی و عباسی و #معاویهها میآمدند پول میدادند سعی میکردند که راویان به نفع این طاغوتیان روایتی را جعل کنند، رئیس جمهور خود اقدام به جعل کرد.
او به ائمه اطهار علیهم السلام نسبت داد که آنها اهل #معامله و #مذاکره بودند که در مقابل مقام معظم رهبری به اعتراض برخاست [و فرمودند:] «شما تاریخ را اینجور میفهمید؟تاریخ را اینجور معنا میکنید؟»
[حسن روحانی] اینگونه #بدعتگذاری کرد و ائمه را متهم کرد و زیر سوال برد. به #پیامبر_اکرم با کمال وقاحت نسبت ناروا داد [ و گفت] پیامبر مدام پیمان میبست و اگر طرف مقابل پیمان میشکست دوباره پیمان میبست....»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن ۲۵۰۰ شاهنشاهی؛ پرده آخر بی خردی شاه مفلوک(۱)
🔻گزیده از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به مناسبت سالروز جشن های ۲۵۰۰ساله
🔸 در زمان رژیم شاه وضعیت شهرستانها وحشتناک بود و ایران در منطقه شاید عقبماندهترین کشور بود
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن ۲۵۰۰ شاهنشاهی؛ پرده آخر بی خردی شاه مفلوک(۲)
🔻گزیده از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به مناسبت سالروز جشن های ۲۵۰۰ساله
🔸 روایت اسناد از شهر تهران( مترقی ترین شهر کشور):
نداشتن آسفالت و فقط سه هزار تخت برای جمعیت سه میلیونی آن روز تهران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن ۲۵۰۰ شاهنشاهی؛ پرده آخر بی خردی شاه مفلوک(۳)
🔻گزیده از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به مناسبت سالروز جشن های ۲۵۰۰ساله
🔸 روزنامه های آن روز از وضع گوشه گوشه شهر تهران چه نوشتند..روایت از نبود آب آشامیدنی تا وضع اسف بار محلات در پایتخت
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴سازشناپذیر
[پس از تحمیل ولایتعهدی به حضرت امام رضا علیهالسلام] نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به #سکوت و #سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دلگرمی آنان شد و شورشگرانی که بیشترین دورانهای عمر خود را در کوههای صعب العبور و آبادیهای دوردست و با سختی و دشواری میگذراندند با حمایت امام علیبنموسیالرضا حتی مورد احترام و تجلیل کارگزاران حکومت در شهرهای مختلف نیز قرار گرفتند.(مقام معظم رهبری ۱۳۶۳.۵.۱۸)
#امام_رضا
#شهادت_امام_رضا
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بزرگداشت چهل و سومین سالگرد مجتهد مجاهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔴در آستانه شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
🔹فرزند رشید امام به گواه #علمای_معاصر و آشنایان یکی از شخصیتهای برجسته در فضای علمی، اخلاقی و مبارزاتی بود. هرچند با غفلت متولیان امر و شاید برخی غرضورزیها شخصیت بزرگ آن #مجتهد_شهید مغفول مانده باشد اما حقایق تاریخی بر اهل اطلاع هیچگاه مخفی نمیماند و با هوشیاری تاریخنگاران متعهد و انقلابی #راه_مقدس ایشان زنده خواهد ماند.
گفتنی است سیره آن مجتهد شهید، الگویی زنده برای حفظ و پیشروی #حوزه_علمیه در عرصه انقلابیگری است و احیای خط مقدس ایشان، که چیزی جز خط اصیل #امام_خمینی نیست، وظیفه عموم فضلای انقلابی محسوب میشود.
🔻 پرونده « #مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی» 🔻
❇️کاری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بهترین شاگرد امام
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/1
مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود.
ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری 68.8.1؛ یادها و یادمانها، ص40)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
آقازاده نبود!
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/2
اخلاق خاص او در رابطه با امام (س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه میگفتند که حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام (س) و با نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.(سخنرانی مقام معظم رهبری 68.8.1، یادها و یادمانها، ص41)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
آشتی ناپذیر در برابر سازشکاران
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/3
از من خواسته اند تا درباره برادرم، استادم و مرادم مطلبی بنویسم. در شرایط کنونی چه چیز می توان نوشت؟ من او را از هیچ یک از شهدای انقلاب بالاتر نمیدانم، زیرا شهید با ایثار خون خویش به چنان مرحله ای می رسد که برای او بود و نبود، دانش و بینش، امتیازی نیست.
از خصوصیات بارز این مرد خدا، دشمنی پر و پا قرص با شاه و رژیم او و جهت دار بودنش در مبارزه و صراحتش در برخورد با مسائل اصولی و آشتی ناپذیری اش در مقابل سازشکاران بود. خوب نیست شهیدی را بیشتر از شهید دیگر ستود که همه در پیش خدا یکسانند. (پیام مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی 1359/07/26، یادها و یادمان ها ص 47-48)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تو آن طرف جوی و ما این طرف
🔻 #مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/4
مصاحبه با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج #سیداحمد_خمینی(ره):
آنچه که من در برادرم دیدم و آن را در کمتر کسی یافتم، #صراحت_لهجه ایشان بود. به این معنا که حاج آقا مصطفی (ره) در #مسایل_اسلامی به هیچ وجه با کسی تعارف نداشت و خیلی صریح صحبت می کرد. مثلا در طول مبارزات ۱۶-۱۵ ساله امام (س) از سال ۱۳۴۲ هجری شمسی، کسی را اگر میدید که زمانی رفیقش بوده و از راه راست منحرف شده و با دستگاه همکاری می کند یا #سکوت کرده است، صریح به او میگفتند من دیگر نمی توانم با تو باشم، تو آن طرف جوی و ما این طرف، و این صراحت به حدی بود که گاهی بعضی از این دوستان وقتی او را صدا می زدند، هرگز جوابی نمی شنیدند. (مصاحبه مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی 1359/07/26،یادها و یادمانها ص49)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مرحوم #آیتالله_بهاءالدینی: آیتالله سیدمصطفی خمینی از نوادر زمان بود
دست نوشته تاریخی آیت الله بهاءالدینی در وصف آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/5
الحاج آقا مصطفی (ره)، آية الله #جامع بين المعقول والمنقول و السياسة الإسلامية و الدينية في شبابه، و بلغ ما بلغ، من نوادر زماننا بل من #نوادر_الأعصار و الأزمان، صادق القول مع حسن النية، #بصير_بالنفوس مع كمال الفطانة والدّهی، و له سهم وافر في الإنقلاب و حوادثه، صابر في المشكلات و نوائب الدهر.
ابن الإمام، بل #هو_الإمام، بل له اب مثل الإمام، شديد الحب بالإمام، لا لأجل الابوة، والإمام شديد الحب لا لأجل البنوة بل لجهات اخر لا مجال لذكرها.
آنچه من در این جا نسبت به حاج آقا مصطفی (ره) آوردم، هیچ مبالغه و گزاف نیست. اگر کمی به ذهن بعید به نظر می رسد، به علت این است که ما حاج آقا مصطفی را نمی شناسیم. او به راستی یکی از شخصیتهای بزرگ، اما گمنام ماست.(یاد ها و یادمان ها ص 54)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.