به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
🔹دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
🔸با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد.به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
🔹این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت کار به آنجا رسید که مجلس به توپ بسته شد و نقشههای انگلیسی به سرانجام رسید.
🔻برای مطالعه کامل ماجرای بمباران مجلس و دیدن نکات کمتر گفته شده بخوانید:
🖇نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت: بخشی از دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
🔹1. تبدیل #رهبری_دنیایی به رهبری الهی
🔸2. ارائه الگوی #مردمسالاری_دینی
🔹3. #حاکمیت_ارزشهای_دینی و معنوی در عصر غلبه زر و زور بر دیگر ارزشها
🔸4. #شکست_طلسم جدایی دینداری و تجددخواهی
🔹5. قطع دست بیگانگان و چپاولگران از #ثروت_ایرانیان
🔸6. برچیدن بساط #خیانت_مرتجعین و شبهروشنفکران
🔹7. نهادینهسازی #استقلال و #آزادی_اسلامی در کشور ایران
🔸8. احیای هویت ملی-اسلامی در ملت ایران
🔹9. ایجاد اعتماد به نفس و #خودباوری در ملت ایران
🔸10. ایجاد #جرأت و جسارت در مسائل علمی
🔹11. #پرورش_استعدادها و ترویج روحیه خودآگاهی
🔸12. ایجاد #انقلاب_علمی و رشد توسعه علم و فناوری
🔹13. گسترش #روحیه_تحقیق و شکوفایی استعداد انسانی
🔸14. تربیت #انسانهای_صالح به عنوان فتحالفتوح انقلاب
🔹15. تبیین و احیای منزلت و شأن #زن_مسلمان
🔸16. ایجاد #وحدت شیعه و سنی
❇️برگرفته از کتاب: انقلابنامه ص379
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: برخی از دستاوردهای بینالمللی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
🔹1. ابطال #نظریههای_مادیگرایانه و الحادی در تبیین و تفسیر انقلابها
🔸2. ارائه تلقی و فکر جدید مبتنی بر #توحید و تکریم انسان و عدالت اجتماعی به جهانیان
🔹3. اثبات امکانپذیر بودن تشکیل جامعهای مبتنی بر #عدالت و #معنویت
🔸4. #احیای_امید در دنیای اسلام و عرب نسبت به شکستپذیری استکبار و صهیونیسم
🔹5. ایجاد پویایی در ملتها و مشکلآفرینی برای #استکبار_جهانی
🔸6. دمیدن #روحیه_گستاخی_و_جسارت به ملتهای منطقه در برابر قدرتهای بزرگ
🔹7. قوتیابی #جبهه_حق در برابر جبهه باطل
🔸8. تغییر #نقشه_سیاسی_جهان و ظهور عصر خمینی
🔹9. بیداری #امت_اسلام و تلاش در جهت تعیین سرنوشت خویش و دفاع از اسلام
🔸10. ایجاد #اعتماد_به_نفس در امت اسلامی
🔹11. خلق فرهنگ رویآوری و تمسک به #اسلام و #قرآن
🔸12. احیای #عزت_اسلامی برای مسلمین جهان
🔹13. تغییر #معادلات_قدرت در غرب آسیا و جهان
🔸14. ارائه #الگوی_مبارزه به جنبشهای آزادیبخش در جهان
❇️برگرفته از کتاب: انقلابنامه ص380
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 1 .mp3
12.25M
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/2
⁉️منتظری از چه زمانی به عنوان جانشین امام مطرح شد؟
⁉️چه کسانی از جانشینی وی حمایت کردند؟
◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی-صفحات 51-43
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب علمی در عصر جمهوری اسلامی
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/2
🔻دستاوردهای علمی
🔹یکی از مهم ترین محورها در کارنامه انقلاب اسلامی مسأله دستاوردهای علمی است که نشانه ای روشن از اثبات #کارآمدی این نهضت دینی و مردمی تلقی می شود. اهتمام انقلاب اسلامی بر ترویج آموزش های همگانی نخستین گام در این زمینه بود که با تأسیس «نهضت سواد آموزی» به فرمان امام خمینی در تاریخ ۷ دی ۵۸ صورت پذیرفت.
🔸 بر اساس آمار رسمی در هنگامه پیروزی انقلاب، ۶۹درصد مردم ایران فاقد تحصیلات اولیه بودند.
🔹جامعه ایران در همه سال های پس از پیروزی انقلاب به مسأله #تولید_علم و پیشرفت های علمی اهتمام ورزید و با گسترش فضای آموزش عالی، بر اساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل 13-16 سال، نرخ سواد جوانان 95-99 درصد، نرخ سواد بزرگسالان 85-95درصد و نرخ تحصیلات زنان57-55درصد، از چهار پنجم کشورهای جهان پیش روتر است.
🔸این درحالی است که نرخ سواد در ایران پیش از انقلاب، تنها 28 درصد بوده است! پیشرفت های علمی-فناوری ایران منجر شد که کشور در حال حاضر در بسیاری از علوم و فنون راهبردی در جزو ده کشور برتر جهان قرار گیرد.
🔹 علوم هسته ای، دانش فضایی، #سلول_های_بنیادین، فناوری نانو، علوم پزشکی، تنها برخی از عرصه های آشکار از پیشرفت های علمی-فناوری ایران است که همه محافل معتبر بین المللی به آن اعتراف دارند. بر اساس اعلام رسمی سازمان «ساینس متریکس» بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان و اسپینگر، ایران در طی 30 سال گذشته در حوزه علوم و فناوری 4/14 درصد رشد داشته که در مقایسه با جایگاه 52 جهانی در قبل از انقلاب، امروز در ردیف 16 جهان در #تولید_علم قرار دارد.
🔸پیشرفت های علمی-فناوری به عنوان یکی از #اهداف_راهبردی_ایران_اسلامی در سندهای بالادستی (از جمله سند چشم انداز بیست ساله) نیز مورد ملاحظه و مطالبه قرار گرفته و از این حیث، از منظر رهبری انقلاب اسلامی و محافل علمی داخلی، هیچ حد یقفی برای آن متصور نیست! (انقلاب نامه،ص۳۸۳)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/1
✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت
🔹دولت موقت بازرگان به اصرار اعضای شورای انقلاب اسلامی و علیرغم میل امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 15بهمن1357 آغاز به کار کرد. دولت موقت مهدی بازرگان خساراتی را به همراه داشت و این سؤال تاریخی وجود دارد که چرا امام خمینی قدس سره الشریف با وجود مخالفت با ریاست بازرگان بر دولت موقت، وی را پذیرفتند؟
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ میگوید:
در دوره ای که در #نوفللوشاتو خدمت امام بودیم، روزگار بسیار سختی بر ما گذشت. علی رغم اینکه نسبت به امام شناخت و اعتقاد داشتیم، اما باز اوضاع به گونه ای نبود که به تعبیر حضرت ابراهیم(ع) «لیطمئن قلبی» باشد. بنده نگران بودم که مبادا سرنوشت انقلاب به سرنوشت مشروطه دچار شود؛ چراکه می دیدم بنی صدر، قطب زاده، ابراهیم یزدی و نوچه هایشان بازیگران صحنه شده اند. اگرچه امام اعلام کرده بود که سخنگو ندارد، اما این افراد در نوفل لوشاتو به صحنه آمدند و کسانی را به ملاقات امام آوردند که ما نمی شناختیم! حتی اگر از خارجی هایی که درخواست ملاقات با امام را داشتند، از جناح راست و از کسانی بودند که با آنها دم خور بودند، به خدمت امام راه می یافتند، اما چنانچه اعضای یک #گروه_کمونیستی_فرانسه خواستار ملاقات امام بودند، آنها نمی پذیرفتند!
🔹این افراد به شدت روی این مسائل حساس بوده و کار می کردند. این مسائل که پیش می آمد، فکر می کردیم انقلاب اسلامی در آینده نزدیک به سرنوشت #مشروطه دچار خواهد شد. بالاخره این دغدغه و نگرانی مرا واداشت که خدمت امام عرض کردم: احساس می کنم که این انقلاب به سویی می رود که به سرنوشت مشروطه دچار می شود! امام فرمودند: چرا؟ بنده یک سری اطلاعات و توضیحات دادم که در مقدمه کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» مشروح آن را آورده ام. امام در جواب فرمودند: اولاً حالا دیگر این آقایان آن طور فکر نمیکنند. آنها باور نمی کردند که اسلام این قدرت را داشته باشد که بتواند مردم را اینگونه به حرکت درآورد؛ لذا برای پیشبرد اهدافشان به مکاتب غربی روی آوردند، اما حال که می بینند اسلام چه قدرتی دارد، در روش خود تجدید نظر کردند. ثانیاً اگر اینها بخواهند به همان انحرافات گذشته خود ادامه دهند، مردم #دستشان_را_قطع_خواهند_کرد! مردم ایران مردم دوره مشروطه نیستند!
🔸اما اصل قضیه که چرا امام آنها را میدان داده و پذیرفتند که #دولت_موقت را تشکیل دهند اولاً یکی از ویژگی های برجسته امام این بود که هیچ گاه #نظر_شخصی خود را بر نظر جمع تحمیل نمی کرد. این سخن بسیار مهم است که امام در نامه به آقای منتظری می گوید: والله من با دولت موقت مهندس بازرگان موافق نبودم، امّا نظر اعضای #شورای_انقلاب را پذیرفتم. امام به مجلس خبرگان توصیه کردند که صلاح نیست آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کنند؛ اما چون آنها بر انتخاب خود اصرار ورزیدند، امام کوتاه آمد. هدف حضرت امام این بود که حکومت فردی در ایران به وجود نیاید، بلکه مسئولین و نمایندگان مردم بتوانند اعمال نظر کنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/2
✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت
🔹امام با اینکه نسبت به #مصدق دید مثبتی نداشت؛ اما وقتی برخی خیابان ها را به نام دکتر مصدق نام گذاری کردند، اعتراضی ننمود. وقتی جلد اول «نهضت امام خمینی» را در نجف نوشتم، کتاب را قبل از چاپ خدمت امام بردم؛ با اینکه در مقدمه آن کتاب، مصدق را با عنوان «مصدق قهرمان» نامیدم، ایشان اعتراضی نکردند. منش ایشان چنین بود که اجازه می داد افراد خود به نتیجه برسند. بعد از فتح خرمشهر، امام به فرماندهان جنگ فرمود، اگر #صدام از خاک ایران خارج شد، وارد عراق نشوید چرا که سرباز عراقی امروز انگیزه ای ندارد؛ اما اگر ما وارد خاک عراق شویم او انگیزة مضاعفی برای دفاع کردن بدست خواهد آورد! امّا وقتی مسئولین نظامی نظر دیگری دادند و گفتند باید کار صدام را تمام کنیم، امام از نظر خود کوتاه آمد. یا وقتی اولین #ناو_آمریکایی وارد آبهای ایران شد، امام دستور حمله صادر فرمود اما چون مسئولین به این نتیجه رسیدند که این کار به صلاح نیست، امام اصرار بر نظر خود نکردند. این نکته مهمی بود که امام سعی می کرد هیچ استفادهای از قدرت در اثبات نظر خود نکند. البته بدیهی است جایی که اساس را در خطر می دید، برخورد دیگری داشت. امام مانند سیاستمدارانی نبود که قبل از به قدرت رسیدن فراوان از مردم دم می زنند اما چون به قدرت می رسند، مردم را فراموش می کنند.
🔸امام #بنیصدر را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند.
🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانیهایش در جملهای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که #قطبزاده، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، #سانسور نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف، اسفند 1386)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 2.mp3
9.63M
⁉️آیا انتخاب آقای منتظری به عنوان قائممقام رهبری؛ اقدامی قانونی بود؟!
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/3
🔹تعیین جانشین رهبری در زمانی که موقعیت کشور ثباتی نداشت و هر احتمال تلخی ممکن بود شاید مصلحتی داشته باشد اما آیا این اقدام از نظر قانونی نیز صحیح بود؟
🔸برخی بزرگان همچون مرحوم #آیتالله_مؤمن به صراحت این اقدام را غیرقانونی میدانستند اما پاسخ حامیان جانشینی آقای منتظری چه بود؟
◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی-صفحات 57-51
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف اسلام
🔻#صحیفه_خوانی | 14 بهمن
🔹من از آقایان #علما و افاضل باید تشکر کنم. #پیروزی #ملت مرهون اقدامات علما ـ اولاً ـ و سایر طبقات ـ ثانیاً ـ بوده است. شما علما همان طوری که وظیفۀ شرعی تان هست که #امام_امت باشید، پیشقدم باشید در مسائل امت، دفع کنید #مفاسد را از ملتها، بحمدالله قیام به امر فرمودید. و من از قِبَل ملت شریف ایران از شما تشکر می کنم. خداوند ان شاءالله #روحانیت را که ذخیرۀ ملت است، پشتوانۀ ملت است، حفظ کند و قوّت به او بدهد. دشمنهای #اسلام و شما، هم اسلام را بد معرفی کرده اند و هم شما را. دشمنهای بشریت ادیان را مطلقاً می گویند که برای این است که افیون باشد برای مردم، برای ملتها! اینها چون دیده اند آن چیزی که در مقابلشان می ایستد #دیانت است، و آن جمعیتی که در مقابلشان می ایستد جمعیت #روحانی است،
🔸از این جهت با این دو نیرو به مخالفت برخاستند و از زمانهای بسیار سابق این دو نیرو را کوبیده اند. نیروی #اسلام را که بزرگترین نیروست کوبیدند، از جهت اینکه کوشش کردند تا اسلام را بد معرفی کنند. کوشش کردند تا اینکه اسلام را بگویند اگر چیزی هم باشد، یک دعا و یک وِرْدی است! یک آدابی است بین بشر و خدا. آنطوری که در مسیحیت هست. مسیحیت هم ـ این مسیحیت منسوخ ـ این جور است، مسیحیتی که نسخ شده است. مسیحیت حضرت عیسی نمی تواند اینطور باشد. اینها با اسلام و با سایر ادیان مخالفت کردند و ادیان را افیون بشر حساب کردند. یعنی گفته اند که ادیان یک چیزی است که ثروتمندها و قلدرها درست کرده اند که مردم را ساکت کنند، توده ها را ساکت کنند به وعده دادن. و این تبلیغات تا آنجا رسیده است که بعد به صورت دیگر به ما هم تزریق کرده اند.
🔹مسئلۀ جدا بودن #دین از #سیاست، مسئله ای که با کمال #تزویر و خدعه طرح کردند، حتی بر ما هم مشتبه کردند! حتی کلمۀ «آخوند سیاسی» یک کلمۀ فحش است در محیط ما! فلان آخوندِ سیاسی است! در صورتی که آقایان خواندند در دعاهای معتبر ساسَةُ الْعِباد مع ذلک از بس تزریق شده است، از بس اشتباه کاری شده است، ما خودمان هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست. آخوند در محراب برود، و شاه هم مشغول #دزدی اش باشد! هرکس #اسلام را مطالعه کرده باشد، قرآن کریم را مطالعه کرده باشد، کافی است که بفهمد اسلام و قرآن کریم تربیت می کند یک جامعه را در همۀ [شئون]... ( 14 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 41)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸ملی-مذهبیهای سانسورچی!
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانیهایش در جملهای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که #قطبزاده، مدیر عامل وقت #صدا_و_سیما، آن را سانسور کرد!
🔸 امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطبزاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، #سانسور_نکند!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بيان ويژگي هاي امام خميني در رهبري نهضت اسلامي و اقدامات نخستين ايشان در فرانسه.mp3
5.95M
❇️نقش #رهبری امام خمینی(ره) از فرانسه
🔹بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
✳️به مناسبت ایامالله دهه فجر
🔸امام خمینی به نمایندگان رییسجمهور فرانسه قاطعانه گفتند وظیفه خود میدانم که از ملتم دفاع کنم و اگر هیچ کشوری من را راه ندهد از این فرودگاه به آن فرودگاه می روم و #رسالتم را دنبال می کنم
⁉️چرا رئیسجمهور فرانسه نتوانست علیه امام خمینی قدس سره الشریف اقدامی کند؟
⁉️ماجرای رهبرتراشیهای آمریکا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db