eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 1 .mp3
12.25M
❇️کتاب صوتی /2 ⁉️منتظری از چه زمانی به عنوان جانشین امام مطرح شد؟ ⁉️چه کسانی از جانشینی وی حمایت کردند؟ ◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی -صفحات 51-43 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب علمی در عصر جمهوری اسلامی ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/2 🔻دستاوردهای علمی 🔹یکی از مهم ترین محورها در کارنامه انقلاب اسلامی مسأله دستاوردهای علمی است که نشانه ای روشن از اثبات این نهضت دینی و مردمی تلقی می شود. اهتمام انقلاب اسلامی بر ترویج آموزش های همگانی نخستین گام در این زمینه بود که با تأسیس «نهضت سواد آموزی» به فرمان امام خمینی در تاریخ ۷ دی ۵۸ صورت پذیرفت. 🔸 بر اساس آمار رسمی در هنگامه پیروزی انقلاب، ۶۹درصد مردم ایران فاقد تحصیلات اولیه بودند. 🔹جامعه ایران در همه سال های پس از پیروزی انقلاب به مسأله و پیشرفت های علمی اهتمام ورزید و با گسترش فضای آموزش عالی، بر اساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل 13-16 سال، نرخ سواد جوانان 95-99 درصد، نرخ سواد بزرگسالان 85-95درصد و نرخ تحصیلات زنان57-55درصد، از چهار پنجم کشورهای جهان پیش روتر است. 🔸این درحالی است که نرخ سواد در ایران پیش از انقلاب، تنها 28 درصد بوده است! پیشرفت های علمی-فناوری ایران منجر شد که کشور در حال حاضر در بسیاری از علوم و فنون راهبردی در جزو ده کشور برتر جهان قرار گیرد. 🔹 علوم هسته ای، دانش فضایی، ، فناوری نانو، علوم پزشکی، تنها برخی از عرصه های آشکار از پیشرفت های علمی-فناوری ایران است که همه محافل معتبر بین المللی به آن اعتراف دارند. بر اساس اعلام رسمی سازمان «ساینس متریکس» بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان و اسپینگر، ایران در طی 30 سال گذشته در حوزه علوم و فناوری 4/14 درصد رشد داشته که در مقایسه با جایگاه 52 جهانی در قبل از انقلاب، امروز در ردیف 16 جهان در قرار دارد. 🔸پیشرفت های علمی-فناوری به عنوان یکی از در سندهای بالادستی (از جمله سند چشم انداز بیست ساله) نیز مورد ملاحظه و مطالبه قرار گرفته و از این حیث، از منظر رهبری انقلاب اسلامی و محافل علمی داخلی، هیچ حد یقفی برای آن متصور نیست! (انقلاب نامه،ص۳۸۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/1 ✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت 🔹دولت موقت بازرگان به اصرار اعضای شورای انقلاب اسلامی و علی‌رغم میل امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 15بهمن1357 آغاز به کار کرد. دولت موقت مهدی بازرگان خساراتی را به همراه داشت و این سؤال تاریخی وجود دارد که چرا امام خمینی قدس سره الشریف با وجود مخالفت با ریاست بازرگان بر دولت موقت، وی را پذیرفتند؟ 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ می‌گوید: در دوره ای که در خدمت امام بودیم، روزگار بسیار سختی بر ما گذشت. علی رغم اینکه نسبت به امام شناخت و اعتقاد داشتیم، اما باز اوضاع به گونه ای نبود که به تعبیر حضرت ابراهیم(ع) «لیطمئن قلبی» باشد. بنده نگران بودم که مبادا سرنوشت انقلاب به سرنوشت مشروطه دچار شود؛ چراکه می دیدم بنی صدر، قطب زاده، ابراهیم یزدی و نوچه هایشان بازیگران صحنه شده اند. اگرچه امام اعلام کرده بود که سخنگو ندارد، اما این افراد در نوفل لوشاتو به صحنه آمدند و کسانی را به ملاقات امام آوردند که ما نمی شناختیم! حتی اگر از خارجی هایی که درخواست ملاقات با امام را داشتند، از جناح راست و از کسانی بودند که با آنها دم خور بودند، به خدمت امام راه می یافتند، اما چنانچه اعضای یک خواستار ملاقات امام بودند، آنها نمی پذیرفتند! 🔹این افراد به شدت روی این مسائل حساس بوده و کار می کردند. این مسائل که پیش می آمد، فکر می کردیم انقلاب اسلامی در آینده نزدیک به سرنوشت دچار خواهد شد. بالاخره این دغدغه و نگرانی مرا واداشت که خدمت امام عرض کردم: احساس می کنم که این انقلاب به سویی می رود که به سرنوشت مشروطه دچار می شود! امام فرمودند: چرا؟ بنده یک سری اطلاعات و توضیحات دادم که در مقدمه کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» مشروح آن را آورده ام. امام در جواب فرمودند: اولاً حالا دیگر این آقایان آن طور فکر نمی‌کنند. آن‌ها باور نمی کردند که اسلام این قدرت را داشته باشد که بتواند مردم را اینگونه به حرکت درآورد؛ لذا برای پیشبرد اهدافشان به مکاتب غربی روی آوردند، اما حال که می بینند اسلام چه قدرتی دارد، در روش خود تجدید نظر کردند. ثانیاً اگر این‌ها بخواهند به همان انحرافات گذشته خود ادامه دهند، مردم ! مردم ایران مردم دوره مشروطه نیستند! 🔸اما اصل قضیه که چرا امام آنها را میدان داده و پذیرفتند که را تشکیل دهند اولاً یکی از ویژگی های برجسته امام این بود که هیچ گاه خود را بر نظر جمع تحمیل نمی کرد. این سخن بسیار مهم است که امام در نامه به آقای منتظری می گوید: والله من با دولت موقت مهندس بازرگان موافق نبودم، امّا نظر اعضای را پذیرفتم. امام به مجلس خبرگان توصیه کردند که صلاح نیست آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کنند؛ اما چون آنها بر انتخاب خود اصرار ورزیدند، امام کوتاه آمد. هدف حضرت امام این بود که حکومت فردی در ایران به وجود نیاید، بلکه مسئولین و نمایندگان مردم بتوانند اعمال نظر کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/2 ✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت 🔹امام با اینکه نسبت به دید مثبتی نداشت؛ اما وقتی برخی خیابان ها را به نام دکتر مصدق نام گذاری کردند، اعتراضی ننمود. وقتی جلد اول «نهضت امام خمینی» را در نجف نوشتم، کتاب را قبل از چاپ خدمت امام بردم؛ با اینکه در مقدمه آن کتاب، مصدق را با عنوان «مصدق قهرمان» نامیدم، ایشان اعتراضی نکردند. منش ایشان چنین بود که اجازه می داد افراد خود به نتیجه برسند. بعد از فتح خرمشهر، امام به فرماندهان جنگ فرمود، اگر از خاک ایران خارج شد، وارد عراق نشوید چرا که سرباز عراقی امروز انگیزه ای ندارد؛ اما اگر ما وارد خاک عراق شویم او انگیزة مضاعفی برای دفاع کردن بدست خواهد آورد! امّا وقتی مسئولین نظامی نظر دیگری دادند و گفتند باید کار صدام را تمام کنیم، امام از نظر خود کوتاه آمد. یا وقتی اولین وارد آب‌های ایران شد، امام دستور حمله صادر فرمود اما چون مسئولین به این نتیجه رسیدند که این کار به صلاح نیست، امام اصرار بر نظر خود نکردند. این نکته مهمی بود که امام سعی می کرد هیچ استفاده‌ای از قدرت در اثبات نظر خود نکند. البته بدیهی است جایی که اساس را در خطر می دید، برخورد دیگری داشت. امام مانند سیاست‌مدارانی نبود که قبل از به قدرت رسیدن فراوان از مردم دم می زنند اما چون به قدرت می رسند، مردم را فراموش می کنند. 🔸امام را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند. 🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانی‌هایش در جمله‌ای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که ، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف، اسفند ‭1386‬) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 2.mp3
9.63M
⁉️آیا انتخاب آقای منتظری به عنوان قائم‌مقام رهبری؛ اقدامی قانونی بود؟! ❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/3 🔹تعیین جانشین رهبری در زمانی که موقعیت کشور ثباتی نداشت و هر احتمال تلخی ممکن بود شاید مصلحتی داشته باشد اما آیا این اقدام از نظر قانونی نیز صحیح بود؟ 🔸برخی بزرگان هم‌چون مرحوم #آیت‌الله_مؤمن به صراحت این اقدام را غیرقانونی می‌دانستند اما پاسخ حامیان جانشینی آقای منتظری چه بود؟ ◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم‌مقامی-صفحات 57-51 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏تحریف اسلام‏ 🔻 | 14 بهمن ‏🔹من از آقایان و افاضل باید تشکر کنم. مرهون اقدامات علما ـ اولاً ـ‏‎ ‎‏و سایر طبقات ـ ثانیاً ـ بوده است. شما علما همان طوری که وظیفۀ شرعی تان هست که‏‎ ‎‏ باشید، پیشقدم باشید در مسائل امت، دفع کنید را از ملتها، بحمدالله قیام به‏‎ ‎‏امر فرمودید. و من از قِبَل ملت شریف ایران از شما تشکر می کنم. خداوند ان شاءالله ‏‎ ‎‏ را که ذخیرۀ ملت است، پشتوانۀ ملت است، حفظ کند و قوّت به او بدهد.‏‎ ‎‏دشمنهای و شما، هم اسلام را بد معرفی کرده اند و هم شما را. دشمنهای بشریت‏‎ ‎‏ادیان را مطلقاً می گویند که برای این است که افیون باشد برای مردم، برای ملتها! اینها‏‎ ‎‏چون دیده اند آن چیزی که در مقابلشان می ایستد است، و آن جمعیتی که در‏‎ ‎‏مقابلشان می ایستد جمعیت است، 🔸از این جهت با این دو نیرو به مخالفت‏‎ ‎‏برخاستند و از زمانهای بسیار سابق این دو نیرو را کوبیده اند. نیروی را که بزرگترین‏‎ ‎‏نیروست کوبیدند، از جهت اینکه کوشش کردند تا اسلام را بد معرفی کنند. کوشش‏‎ ‎‏کردند تا اینکه اسلام را بگویند اگر چیزی هم باشد، یک دعا و یک وِرْدی است! یک‏‎ ‎‏آدابی است بین بشر و خدا. آنطوری که در مسیحیت هست. مسیحیت هم ـ این مسیحیت‏‎ ‎‏منسوخ ـ این جور است، مسیحیتی که نسخ شده است. مسیحیت حضرت عیسی نمی تواند‏‎ ‎‏اینطور باشد. اینها با اسلام و با سایر ادیان مخالفت کردند و ادیان را افیون بشر حساب‏‎ ‎‏کردند. یعنی گفته اند که ادیان یک چیزی است که ثروتمندها و قلدرها درست کرده اند که‏ ‏مردم را ساکت کنند، توده ها را ساکت کنند به وعده دادن. و این تبلیغات تا آنجا رسیده‏‎ ‎‏است که بعد به صورت دیگر به ما هم تزریق کرده اند. ‏🔹مسئلۀ جدا بودن از ، مسئله ای که با کمال و خدعه طرح کردند،‏‎ ‎‏حتی بر ما هم مشتبه کردند! حتی کلمۀ «آخوند سیاسی» یک کلمۀ فحش است در محیط‏‎ ‎‏ما! فلان آخوندِ سیاسی است! در صورتی که آقایان خواندند در دعاهای معتبر‏‎ ‎‏ساسَةُ الْعِباد‏‎ مع ذلک از بس تزریق شده است، از بس اشتباه کاری شده است، ما خودمان‏‎ ‎‏هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست. آخوند در محراب برود، و شاه هم‏‎ ‎‏مشغول اش باشد! هرکس را مطالعه کرده باشد، قرآن کریم را مطالعه کرده‏‎ ‎‏باشد، کافی است که بفهمد اسلام و قرآن کریم تربیت می کند یک جامعه را در همۀ‏‎ ‎‏[‏‏شئون‏‏]‏..‏.‏ ( 14 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 41) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸ملی-مذهبی‌های سانسورچی! 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانی‌هایش در جمله‌ای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که ، مدیر عامل وقت ، آن را سانسور کرد! 🔸 امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب‌زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، ! 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بيان ويژگي هاي امام خميني در رهبري نهضت اسلامي و اقدامات نخستين ايشان در فرانسه.mp3
5.95M
❇️نقش امام خمینی(ره) از فرانسه 🔹بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ✳️به مناسبت ایام‌الله دهه فجر 🔸امام خمینی به نمایندگان رییس‌جمهور فرانسه قاطعانه گفتند وظیفه خود می‌دانم که از ملتم دفاع کنم و اگر هیچ کشوری من را راه ندهد از این فرودگاه به آن فرودگاه می روم و را دنبال می کنم ⁉️چرا رئیس‌جمهور فرانسه نتوانست علیه امام خمینی قدس سره الشریف اقدامی کند؟ ⁉️ماجرای رهبرتراشی‌های آمریکا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در عرصه‌های فرهنگی و نظامی ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/3 دستاوردهای فرهنگی، نظامی دستاوردهای فرهنگی 🔹آنگونه که پیشتر نیز بیان شد، انقلاب ایران پیش از هر چیز، یک نهضت دینی و فرهنگی است با الگوبرداری مستقیم از حرکت های انبیاء الهی و از این منظر، نمی توان در قالب الگوهای انقلاب‌پژوهانه مکتبی و فلسفی همه پیامدهای این چنین نهضتی را بررسی کرد. 🔸از جمله مهم ترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می توان به «تحقق آرمان‌های والای اسلامی»، «رفع از عموم مردم و به ویژه مسلمانان»، « در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی»، و... اشاره کرد. دستاوردهای نظامی 🔹در عرصه نظامی نخستین کامیابی انقلاب اسلامی با حراست از امنیت داخلی (توسط کمیته های انقلاب) و حفظ حاکمیت بر تمامیت مرزی(با مقابله با جنبش های ) آغاز شد و پس از آن با تحمیل یک جنگ نابرابر توسط دشمنان خارجی، ایران با وجود فقدان امکانات نظامی و نیروی آموزش دیده کافی، در طولانی ترین جنگ قرن بیستم به پیروزی دست یافت و در این جنگ حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد. 🔸 های انقلاب اسلامی در عرصه و شعارهای معنوی انقلاب موجب شد که ایران در مدت کوتاهی در صنایع نظامی(از جمله موشک سازی) به پیشرفت های خیره کننده‌ای دست یابد و قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهد. (انقلاب نامه، ص۳۸۴-۳۸۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰دولت موقت و ماجرای لغو قرارداد اف۱۴‌ها 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل یک 🔸پس از آنی که با شروع انقلاب اسلامی در برخی معاهدات رژیم سابق بازنگری جدی صورت گرفت. 🔹سخنگوی دولت موقت در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد که «قراردادهای تسلیحاتی با ایالات متحده‌ی آمریکا شامل خرید جنگنده‌های اف-۱۶ آواکس و ناوشکن‌های جنگی که با حجم نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود لغو شده است... یک‌سری قراردادهای دیگر با مستشاران نظامی آمریکا بسته شده بود که آن‌ها نیز لغو شده است.(روزنامه کیهان، ۲۰ مرداد۱۳۵۸، ش ۱۰۷۷۹) 🔹وی همچنین اینگونه استدلال می کند که این نوع هواپیماها به درد ما نمی‌خورد(همان) 🔸ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت نیز با بهانه تراشی واهی علت فسخ این معاهده را چنین بیان می کند: « وقتی که گزارشاتی که در مورد این هواپیماها تهیه شده بود بررسی شد، ما برخوردیم به این مسئله که تاکنون ایران ۵ میلیارد دلار بابت خرید این هواپیماها پرداخته و نگهداری آنها هرساله ۵۰۰ میلیون دلار خرج برمی‌دارد. یعنی ظرف ده سال ۵ میلیارد دلار به میزان قیمت این هواپیماها افزوده می‌شود... و سیستم پرواز این هواپیما بسیار پیچیده است و حتی موشک‌هایی که این هواپیما حمل می‌کند (فونیکس) هنوز آزمایش نشده و به‌طور کلی به کار انداختن این هواپیماها برای خود آمریکا هم بسیار مشکل است و اگر دولت ایران بخواهد اینها را به کار بیندازد حداقل به چهارصد مستشار آمریکایی برای آموزش خلبان‌ها نیاز داریم... با در نظر گرفتن گرانی بیش از حد این هواپیماها این که هر ساعت پروازش برای ایران ۱.۵ میلیون دلار خرج برمی‌دارد و ثانیاً نگه داشتن این هواپیماها باعث وابستگی شدید ما خواهد شد، دولت تصمیم گرفته این هواپیماها را به آمریکا یا هر دولت دیگری که حاضر باشد بفروشد(۱۳مرداد۱۳۵۸، روزنامه کیهان، ش ۱۰۷۸۴) 🔹یکی از نخستین و شدیدترین واکنش‌ها را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از خود نشان دادند. ایشان که آن زمان معاون وزیر دفاع در امور انقلاب و عضو شورای انقلاب بودند در گفت‌وگویی در مشهد به تبیین ابعاد مختلف ماجرا پرداختند: «مسئله‌ی لغو قراردادهای نظامی مسئله‌ای نیست که به این آسانی بتوان درباره‌ی آن تصمیم گرفت. درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرت‌ها باشیم اما به‌هیچ‌وجه جایز نمی‌دانیم که با وجود دشمنان سوگندخورده‌ی خود در منطقه و دولت‌های ارتجاعی وابسته به غافل بمانیم. ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم حتی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که به‌آسانی با حضور دولت‌های غاصب در منطقه قابل تصور است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.»(27مرداد‭1358‬ روزنامه کیهان) 🔹 این «» مورد قبول دولت موقتی‌ها نبود. حضرت آیت الله خامنه ای بعدها اینگونه تعریف می کنند: «اف‌۱۴هاى ما اگر بعد از انقلاب به‌وسیله‌ى یک عناصرى فروش مى‌رفت، همان‌طور که مى‌خواستند هم بفروشندش دیگر، زمزمه‌اش را راه انداختند که ما اف‌۱۴ مى‌خواهیم چکار کنیم، تهاجمى است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکائى است، ما با آمریکا بدیم. حالا کى مى‌گفت این حرف‌ها را؟ آنهائى که با برژینسکى ملاقات مى‌کردند.» 🔸رهبر انقلاب اسلامی سالها بعد از سران دولت موقت اینگونه سخن به میان می آورند : من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف‌چهارده‌هایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این اف‌چهارده‌ها را! پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد. (۱۳۹۵/۱/۱۱) 🔹 البته بعدها خطری که البته نه با که با صدام علیه نظام جمهوری اسلامی و حدود سیزده ماه بعد بر ملت ایران با چشمِ سر دیده شد. به این ترتیب بود که با همه‌ی توان به صحنه آمدند و هم از طریق رسانه‌های عمومی به آگاه‌سازی ملت پرداختند و هم در شورای انقلاب برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک کوشش کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این کوشش‌ها می‌گویند: 🔸«زمزمه‌اش را راه انداختند که اف‌۱۴ها را بفروشند؛ ما به فضل الهى همان وقت مطلع شدیم، یک موضع‌گیرى قرص کردیم، گفتم هر کس اسم این کار را بیاورد خائن است، فهمیدند که نه، نمى‌شود این کار را کرد. حالا اگر آمده بودند و فروخته بودند، شما امروز چه قضاوتى درباره‌ى آنها داشتید؟...کسى شک نمى‌کند که آنها با این مردم بد کردند؛ آگاهانشان خیانت کردند،ناآگاهانشان اگر ناآگاهى داشته باشند خلاف کردند.»(۱۳۶۴٫۱۲٫۲۴) منبع:دوگانه جهل-خیانت؛ از ۵۸ تا ۹۵/دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ۹۵٫۱٫۲۱ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 3.mp3
15.82M
مخالفت صریح امام با قائم‌مقامی منتظری و کارشکنی هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه امام ❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/4 🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی پیش از انتخاب منتظری می‌دانست که امام با این انتخاب مخالف هستند اما با این وجود، به کار خود ادامه داد و هدف خود را علی‌رغم نهی صریح امام محقق و هزینه سنگینی را به سهم خود بر کشور تحمیل کرد. 🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم‌مقامی خواهید شنید: ماجرای مخالفت‌های امام با قائم‌مقامی منتظری؛ قبل و بعد از انتخاب وی | کارشکنی و تقابل آقای هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه صریح امام / صفحات 68-57 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی و میدان‌داری در عرصه بین‌الملل ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/4 🔻بازتاب های انقلاب اسلامی بر نظریه‌های روابط بین الملل، علوم سیاسی و انقلاب 🔹مسأله تأثیرگذاری انقلاب‌ها بر مناسبات بین المللی و مهم تر از آن، موضوع اثرگذاری طرفینی، و انقلاب‌ها در عرصه بین‌المللی موضوعی مناقشه برانگیز است. در بحث تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر روابط بین الملل، مقوله‌هایی مانند «تأثیرات فرهنگی» و «تأثیرات سیاسی» انقلاب اسلامی بر روابط بین‌الملل و همچنین «تأثیر انقلاب اسلامی بر آینده روابط بین الملل» مورد اهمیت است. 🔸 در میان سناریوهای مختلفی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفته‌اند، بر اساس «سناریوی تأثیر مثبت» یا «سناریوی تقویت کننده»، مواردی قابل بازشماری است که از آن جمله‌اند: « افزایش و اذعان مجامع و قدرت‌های بین‌المللی به آن»، «تقویت در مقابل گفتمان سکولار»، «تقویت ملهم از آموزه‌ های تشیع در مقابل گفتمان‌های اسلام افراطی(اسلام آمریکایی). 🔹بررسی روند تأثیرات متقابل «انقلاب اسلامی» و «» در عرصه نقش آفرینی «استعمار فرانو» نیز موضوع قابل بررسی و دامنه‌داری است که گرچه در ذیل همین عنوان مطروحه می گنجد اما مجال بازکاوی آن نیست. 🔸 بر نظریه های سیاسی از جمله تبدیل نسل سوم به نسل چهارم نظریه‌های انقلاب؛ این تاثیر در آثار و نوشته‌های نویسندگان مختلف از جمله و مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است. 🔹در نسل چهارم بر خلاف نسل سوم که نسلی ساختار گرا و جبری نگر بود، نقش عوامل فرهنگی مانند و رهبری مورد تأکید قرار می گیرد. ( انقلاب نامه، ص۳۸۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان (حکمی که امام قلباً با آن مخالف بود) 🔻 | 15 بهمن 🔹‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏6 ربیع الاول 1399‏ ‏‏جناب آقای مهندس مهدی بازرگان‏ 🔸‏بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای‏‎ ‎‏اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و‏‎ ‎‏متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که‏‎ ‎‏به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی‏‎ ‎‏و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص،‏‎ ‎‏مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب ادارۀ امور مملکت و خصوصاً انجام‏‎ ‎‏رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت دربارۀ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام‏‎ ‎‏جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.‏ ‏🔹مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص‏‎ ‎‏نموده ام تعیین و معرفی نمایید.‏ کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و‏ ‏رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور‏‎ ‎‏خواهند نمود.‏ موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحلۀ حساس تاریخی از خداوند متعال‏‎ ‎‏مسئلت می نمایم.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (15 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 54و55) ◀️ پی نوشت : احترام به ساختار حاکمیتی اصلی ثابت در سیره حکومت‌داری امام خمینی (ره) بود و تا جایی که اصل انقلاب اسلامی در خطر نبود از اعمال نظر شخصی خود اجتناب می کردند. نمونه‌های روشن آن مواردی است که امام خمینی در نامه 68/1/6 به آن تصریح کردند از جمله نخست وزیری بازرگان، ریاست جمهوری بنی صدر و قائم مقامی منتظری که در تمام موارد نظر جمع را پذیرفتند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹گروه‌هایی که در صحنه حضور داشتند در زمینه‌های مختلفی با امام اختلاف نظـر داشتند یکی در مورد خود شخص شاه بود؛ جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود مهندس بازرگان به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجی‌اي اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملا جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آنها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟»وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در لبنان یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند اخوان‌المسلمین، حزب‌الدعوه و حزب‌التحریر‌ اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام حمله را متوجه امریکا و انگلیس کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آنها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش دوم 🔹در نتيجه در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آنها را می‌خواندند چون آنها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آنها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش سوم 🔹(آنچه در رفتار امام با این جریان بود) این است که آگاهی مردم می‌تواند نقش ایفا کند، حضرت امام رأی نداشتند و هیچ‌وقت نظر خودشان را برنظـر جمع مقدم نمی‌داشتند. 🔸 وقتی شورای انقلاب رأی داد که مهندس بازرگان برای دولت موقت انتخاب بشود اگر امام می‌خواستند آنجا بایستند و بگویند نه نظر من این نیست و ایشان ندارند می‌دانید چه می‌شد؟ اگر امام اين كار را می‌كردند پس آن شورا یک دکور بود؟ پس شورای انقلاب یعنی چه؟ اگر شورای انقلاب وجود دارد باید نظرش محترم باشد. 🔸 نه تنها در این مورد بلكه در موارد زیادی امام نظرات دیگران را بر نظرات خودشان مقدم می‌شمردند از جمله راجع به و جبهه. بعد از امام فرمودند: «اگر از تمام خاک ایران بیرون می‌رود جنگ را به داخل خاک عراق نکشانید. تا دیروز سرباز عراقی برای جنگیدن انگیزه نداشت چون او را به زور برای جنگیدن آورده بودند فردا كه شما وارد خاک عراق شوید دیگر آنجا از وطنش دفاع میکند و جنگ سرنوشت دیگری پیدا میکند.» اما وقتی و جبهه و مسئولان صلاح را در این دیدند که جنگ باید ادامه پیدا کند، و شاید هم نظر آنها درست بود، امام شدند. 🔹 در مورد آقای منتظری امام به مجلس خبرگان پیغام دادند: «او را به عنوان قائم مقام تعیین نکنید، صلاح نیست» امام از این بر پشت داشتند اما وقتی مجلس خبرگان ایشان را انتخاب کردند امام کاملا به نظر آنها احترام گذاشتند. 🔸 بنی‌صدر در خاطرات خودش كه در فرانسه منتشر کرده است نوشته است: «وقتی من رفتم به خمینی گفتم من می‌خواهم کاندید بشوم ايشان گفت: شما ندارید!» دلیل امام را هم برای اين حرف نوشته است اما وقتی او بر خلاف نظر امام کاندید شد و مردم به او رأی دادند امام به رأی مردم احترام گذاشتند. 🔸امام مانند بعضی از نبودند كه تا روزی که به قدرت نرسیده‌اند از مردم حرف می‌زنند و وقتی به قدرت می‌رسند نظــر مردم را کنار می‌‌گذارند و حرف خودشان را به کرسی می‌نشانند. در ضمن این را بدانید كه اگر آن روز مهندس بازرگان نمی‌آمد يا امام بنی‌صدر را کنار میزد امروز اینها در رأس کار بودند و من و شما می‌گفتیم «حیف! اینها سیاستمدار و باتجربه بودند و اگر همان زمان گذاشته بودند كه اینها بیایند و به قدرت برسند کار به اینجا نمی‌كشيد. اینها را کنار زدند و در نتیجه این مشکلات پیش آمد» 🔸 امام در را برای همه افراد باز كردند و هر کسی را كه ادعا کرد می‌تواند نظام و کشور را اداره کند به آوردند و مردم آنها را شناختند؛ اینها مسائلی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگيرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش چهارم 🔸البته نمی‌شود گفت بازرگان کرد. خوبی مهندس بازرگان اين بود كه خیلی صريح بود و من از این جهت او را در میان روشنفکرها ممتاز می‌بینم. اکثر روشنفکرها وقتی پایشان به ساواک می‌رسيد چاپلوسی می‌كردند. قبل از دستگيری می‌گفتند: حسرت یک آخ را بر دلشان باقی می‌گذارم، ولی وقتی دستگير می‌شدند می‌گفتند: « من آماده همکاری با ساواک هستم حال ساواک می‌خواهد از وجود من استفاده کند یا نه بر عهده خودش است». 🔹 اما مهندس بازرگان در ملأ عام و در جمع مردم نسبت به نظام شاهنشاهی اعلام وفاداری می‌کرد و می‌گفت: «شاه باید کند نه حکومت» و در زندان هم همین بود و هیچ تغییری در موضعش نداد. 🔸مهندس بازرگان انصافا از همان روز اول که برای دولت موقت انتخاب شد و در دانشگاه نطق کرد گفت: «من ماشینی هستم که در جاده آسفالت می‌توانم حرکت کنم توقع نداشته باشید در دست‌انداز و جاده خاکی بتوانم حرکت کنم؛ !» از او بيش از اين توقعی نبود. 🔹او انقلابی نبود و وقتی حرکت‌های بچه‌های بسیجی و حزب‌الهی و سپاهی را می‌دید شاخ در می آورد لذا وقتی را تصرف کردند نتوانست تحمل كند و استعفا داد. 🔸 اما خدمتی هم نتوانست بکند چون شرایط او با شرایط انقلاب و سازگار نبود. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 4.mp3
11.63M
اذعان به ساده‌لوحی منتظری؛ از اسناد سفارت آمریکا تا خاطرات پدر آقای منتظری ❇️کتاب صوتی /5 🔹پدر آقای منتظری خطاب به سردار مسجدیان:«پسر مرا نکنید! این‌قدر نگویید قائم‌مقام رهبری، ایشان نمی‌تواند!! پدرش روحانی نبود ولی عبا و عرق‌چین می‌گذاشت و مسأله شرعی می‌گفت. من از دو لب مبارک این مرد بزرگوار این مطلب را شنیدم که می‌گفت: 🔸من می‌دانم، پسرم به درد دو چیز می‌خورد: یک، برود در حوزه درس بخواند. دوم، به درد این می‌خورد که در سال سه چهار ماه بیاید در زمین‌های من کند. شما بچه من را بهتر می‌شناسید یا من؟! 🔹در این قسمت از کتاب صوتی خواهید شنید: ساده‌لوحی آقای منتظری در کلام شخصیت‌های مختلف/ صفحات 75-68 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی معادلات استکباری را به هم می‌ریزد ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/5 🔻بازتاب انقلاب اسلامی بر هویت، موجودیت، راهبردهای قدرت های بزرگ 🔹از جمله پیامدهای بین المللی انقلاب اسلامی، اثرگذاری بر مرتبط با امنیت و راهبرد های جهانی و منطقه ای ابرقدرت ها و وابستگان آن ها بوده است؛ «از جمله به زیر کشیدن ژاندارم آمریکا در منطقه و نتایج آن مانند ایجاد خلا قدرت، فروپاشی سازمان پیمان مرکزی (سنتو)، جدی برای رژیم صهیونیستی وغیره». 🔸همچنین اثرگذاری بر سازمان های بین المللی و تصمیمات آن ها؛ از جمله سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیر متعهد ها، اوپک وغیره، از جمله بازتاب های انقلاب اسلامی بر راهبردهای قدرت های بزرگ است. 🔻 فروپاشی اتحاد شوروی 🔹فروپاشی شوروی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992میلادی، یکی از وقایع تکان دهنده قرن بود که در مورد علل و عوامل آن اظهار نظرهای متکثری ارائه شده است. «برخلاف دیدگاه غرب و آمریکا که فروپاشی اتحاد شوروی را به نام خود و اقدامات به ویژه نرم افزاری و جنگ نرم و رسانه ای خود مصادره میکنند، جنبه مغفولمانده و بسیار اساسی که در وقوع این حادثه تأثیر شگرفی داشته، پدیده انقلاب اسلامی ایران است.» تآثیر جنبه های در این فروپاشی بزرگ را نمی توان نادیده گرفت. اما تا کنون بیشترین سهم تأثیرگذاری نرم افزاری بر فروپاشی شوروی را به بلوک غرب(و به طور خاص آمریکا) داده اند و تأثیرات عمیق و گسترده انقلاب اسلامی در فروپاشی شوروی نوعاً مغفول مانده است. 🔸 گذشته از به آخرین رهبر شوروی و تکانه های سیاسی-فرهنگی ناشی از آن(به عنوان یک پیش بینی و تذکار راهبردی)، از جمله تأثیرات انقلاب اسلامی بر جامعه شوروی می توان به «افزایش توجه به خدا و آیینهای مذهبی در میان مردم»، «اعطای آزادیهای سیاسی از طرف دولت به مرد»، « گسترش مکانهای مذهبی در شوروی» اشاره کرد. 🔹در سرزمینی که مردم بخش های معظمی از آن مسلمان بودند و در سال های سیطره کمونیسم و اعمال سیاست های مبنی بر دین زدایی خشونت آمیز، از عقاید دینی خود دور افتاده بودند، وقوع یک انقلاب اسلامی در حوزه نفوذ جغرافیایی-فرهنگی شوروی، به مثابه یک تذکار تاریخی و باطنی برای تلقی می شد که نمی توان تأثیرات این پدیده فراگیر را در از هم گسیختگی اتحاد جماهیر شوروی نادیده گرفت. (انقلاب نامه، ص388-387) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻پاسخی به یک خلأ تاریخی 🔹حتما شما هم می‌بینید که متأسفانه حجم عمده تلاش‌ها در محدود شده به شهر و پس از آن هم مختصری درباره و . 🔸حتی تاریخ انقلاب اسلامی در قم و تاریخ شفاهی مبارزان هم منحصر شده به شخصیت‌هایی که به دلیل حضور در بدنه اجرایی حکومت و قبول مسئولیت در نهادها در تهران ساکن شدند. 🔹اما ویژگی انقلاب اسلامی ما این بود که کل کشور را به حرکت انداخت و پایه‌های خود را با اراده مردم به حرکت انداخت. 🔸شهر مراغه یکی از شهرهای مهم و مذهبی در انقلاب اسلامی بود که بنیاد تاریخ‌پژوهی اثر ویژه‌ای را در خصوص فعالیت‌های انقلابی در این شهر ارائه کرده است. 🔸انقلاب اسلامی در ، نوشته دکتر منصور پورمؤذن و دکتر مسعود غلامیه 📚اثری تاریخی از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔹🔸معرفی «انقلاب اسلامی در مراغه» را در خبرگزاری مهر بخوانید: https://b2n.ir/276728 ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 5.mp3
15.03M
هشدارها نسبت به نفوذ سیدمهدی قاتل در بیت آقای منتظری ❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/6 هشدارهای امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به شخصیت خطرناک سیدمهدی هاشمی مدت‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز شد. ایشان در سال 1356 به صراحت وی را «قاتل» نامیدند و اطرافیان خود را از حمایت از وی بازداشتند. 🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم‌مقامی خواهید شنید: نفوذ سیدمهدی هاشمی در بیت آقای منتظری و هشدارهای امام نسبت به شخصیت خطرناک وی/ صفحات 84-75 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب بیدارگر ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/6 🔻 بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه ای 🔹با نگاهی به رویدادها و تحولات دهه های اخیر در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه)، تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم انقلاب اسلامی، مشهود است. «علی رغم تلاش سیاسی و نظامی گسترده و صرف هزینه های هنگفت برای بازگرداندن وضعیت این منطقه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تثبیت سلطه استیلاجویانه خود بر این منطقه، نتیجه معکوس گرفته و مجموعه تحولات خاورمیانه به گونه‌ای پیش رفته که باعث بیداری دینی مردم این منطقه و احیای جنبش و سلطه گری و به ویژه ضد صهیونیستی در کشورهای اسلامی شده است». 🔻دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جهان اسلام و اثرگذاری بر حرکت های رهایی‌بخش 🔸انقلاب اسلامی به دلائل مختلف، پدیده ای اثرگذار بر معادلات سیاسی-اجتماعی جهان اسلام بوده است. «شعارها، اهداف، روش ها، محتوا، سابقه مشترک دینی و تاریخی، شرایط محیطی-منطقه ای و بین المللی» از جمله عواملی است که به اثرگذاری انقلاب اسلامی بر سایر کشورهای جهان اسلام منجر شده است، بازتاب انقلاب اسلامی در جهان اسلام، دستاوردهای متنوعی به همراه داشته است. 🔹که از آن جمله می توان به مواردی اشاره کرد: ، تحول در موضوع فلسطین، تقویت روحیه ضد استکباری و ضد سلطه بیگانه، خودباوری و رهایی از ، قراردادن مساجد به عنوان کانون فعالیت های سیاسی، گسترش نهضت های آزادی بخش اسلامی، تمایل به رفتار و شعائر مذهبی در سطحی گسترده، حساسیت اسلامی، حمایت از مقدسات، مطالبات سیاسی اسلامی و به چالش کشیدن نظام های لائیک، مشارکت‌های بین‌المللی از جمله این مواردند. 🔸اثرگذاری آشکار و فراگیر بر دولت‌ها و نخبگان سیاسی در جهان اسلام نیز شامل موارد قابل توجهی است؛ از جمله می‌توان به «ساقط شدن رژیم دیکتاتوری در سودان توسط اسلام‌گرایان، پیروزی های پیاپی اسلام‌گرایان میانه رو در ، تغییرات در افکار سیاسی برخی از نخبگان سیاسی در حاشیه خلیج فارس -که آمریکا را بر آن داشت تا مرکز اصلی نیروهای خود در را از عربستان سعودی به کشوری کم اهمیت تر یعنی قطر منتقل کند- و...» اشاره کرد. 🔹الهام پذیری « » در مناطق مختلف دنیا و به ویژه در پهنه «»، از انقلاب اسلامی موضوع قابل انکاری نیست. چه اینکه نخستین مهمان رسمی خارجی که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد تهران شد، یکی از سران همین حرکت های آزادی بخش بود. 🔸بعدها بر جنبش های رهائی بخش اسلامی گسترش یافت که «نمونه‌هایی از این بازتاب را می‌توان در پیدایش یا فعال شدن گروه های بی شمار اسلام‌گرا مانند اخوان‌المسلمین و گروه‌های وابسته به آن در کشورهای عربی، گروه‌های جهادی و اسلام‌گرا در شمال آفریقا مانند التکفیر والهجره و الجهاد در مصر و جبهه نجات اسلامی الجزایر، جنبش النهضة مراکش، حزب الدعوة اسلامی و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، حزب‌اللّه لبنان، سازمان جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در فلسطین، سازمان‌های اسلامی متعدد در حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله سازمان انقلاب اسلامی جزیرة العرب و جبهه اسلامی آزادی‌بخش بحرین، احزاب و سازمان های اسلام گرا در آسیای مرکزی و قفقاز از جمله در کشورهای روسیه (چچن، بالکاریای شمالی، داغستان و...)، ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان، احزاب اسلامی در بالکان (بسنی و هرزگوین)، گروه های اسلام گرا در آسیای جنوبی ( پاکستان، کشمیر، افغانستان)، احزاب و در آسیای شرقی و جنوب شرقی، حتی گسترش الهیات رهائی بخش مسیحی در این حرکت ها در آمریکای لاتین و غیره خود را نشان داده است.» 🔹بازتاب انقلاب اسلامی بر چهره عمومی جوامع اسلامی مانند گسترش رعایت آداب اسلامی، گسترش حجاب اسلامی، افزایش شرکت در مراسم مذهبی و تلاش های علمی بسیار در سطح جهان برای شناخت اسلام و به ویژه تشیع، امام خمینی(ره)، ایران ، انقلاب اسلامی نیز از جمله پیامدهای انقلاب اسلامی است. (انقلاب نامه، ص۳۸۹ - ۳۸۸) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا