🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز (۱)
🔹با فرا رسیدن چهلم شهدای #حماسه_قم، #مردم_تبریز خود را برای برگزاری مراسم ختم و انجام حرکتی جدی علیه رژیم پهلوی آماده میکردند. در این میان، گروههای مختلف دانشجویی و بازاریان و در رأس آنها، روحانیان اهمیت ویژهای داشتند. اعلامیههای مراجع تقليد قم که روز چهلم حماسه ۱۹ دی را عزای عمومی اعلام کرده بودند در سطح شهر توزیع شد. اعلامیههایی نیز از سوی علما و روحانیان استان صادر و بر در و دیوار شهر نصب گردید.
🔸آیت الله قاضی طباطبایی نیز با صدور اعلامیه ای - که چند نفر از علما نیز آن را امضا کرده بودند اعلام کرد که در روز بیست و نهم بهمن مجلس ختمی در مسجد حاج میرزا يوسف ( #مسجد_قزلّی ) برگزار خواهد شد و از عموم مردم برای شرکت در آن مراسم دعوت به عمل آورد، متعاقب آن دانشجویان دانشگاه تبریز هم با صدور اعلامیه ای یاد شهدای ۱۹ دی قم را گرامی داشتند:
🔹 «ما یاد شهدای نوزدهم دی ماه قم را پیوسته گرامی می داریم و از همه دانشجویان و دیگر انسانهای آزادی خواه می خواهیم روز شنبه ۲۹ بهمن ۵۶ روز چهلم آن شهدا را تجلیل نموده، با آرامش و #صبر_سرخ_انقلابی در مراسمی که به این مناسبت در هر کجا تشکیل شود شرکت کنند
دانشجویان مبارز مسلمان»
🔸 در روز ۲۹ بهمن۱۳۵۶ شهر تبریز به حالت تعطیل درآمد. سکوت حاکم، حاکی از آن بود که شهر در یک اعتصاب عمومی به سر میبرد. بازار، مغازه ها و اکثر نانوایی ها تعطیل بودند و دانشجویان هم با ترک #دانشگاه، خود را برای شرکت در مراسم آن روز آماده میکردند. همگام با مردم، مأموران حکومتی و مسئولان امنیتی نیز در گوشه و کنار شهر استقرار می یافتند. گویا آنان نیز از نوع رفتار و تب و تابی که در چهل روز اخیر در بین مردم حاکم بود باخبر بودند و برگزاری مراسم چهلم شهدای قم را مجلس عادی و معمولی تصور نمی کردند؟
🔹صبح روز شنبه، 29 بهمن 1356، با آنکه ساعت برگزاری مراسم ده تا دوازده صبح اعلام شده بود، مردم زودتر از وقت مقرر به سمت #مسجد_قزلی به حرکت در آمدند اما در کمال ناباوری درهای مسجد را بسته یافتند. این عمل برای مردم درک پذیر نبود. عدهای پلیس مقابل مسجد تجمع کرده بودند و افراد را از ورود به مسجد باز می داشتند. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شد و در عین حال مأموران کلانتری می کوشیدند آنان را پراکنده سازند.
🔸سرگرد حق شناس، رئیس کلانتری شش تبریز، به مردم حاضر در جلوی مسجد اعلام می کرد که امروز در این مسجد هیچ خبری نیست، هرچه زودتر متفرق شوید. اما مردم مقاومت می کردند. در گزارشی که بعدها هیأت ویژه رسیدگی به حادثه ۲۹ تبریز تهیه کرده بود مسئول باز نکردن درب مسجد سرایدار آن عنوان شده بود که نتوانسته بود خود را به موقع به مسجد برساند. این در حالی است که مشهدی محمد عرفان، خادم مسجد، روز قبل از آن از سوی #آیت_الله_قاضی_طباطبایی از برنامه مطلع بود و همان روز هم . قبل از ساعت ۱۰- خود را به مسجد رسانده بود اما با خیل عظیم جمعیت و ممانعت پلیس از باز کردن درب مسجد روبه رو شده بود. واقعیت امر آن بود که مسجد به دستور استاندار وقت، #اسکندر_آزموده، بسته شده بود.
🔹از روز قبل از ۲۹ بهمن دانشجویان #دانشگاه_تبريز تصمیم گرفته بودند کلاس های درس را به منظور شرکت در مراسم مسجد قزلی در این روز تعطیل کنند. عده ای از دانشجویان هم که در دانشگاه حاضر شده بودند از ساعت ۹ صبح با دادن شعار و شکستن شیشههای ساختمان های داخل دانشگاه و آتش زدن کیوسک گارد دانشگاه با چوبهایی به طرف شهر در حال حرکت بودند.
🔸در مقابل مسجد قزلی جمعیت افزایش یافته بود و آنها هر چه اصرار می کردند در مسجد باز شود، مأموران به دستور حقشناس اجازه این کار را نمی دادند. تعدادی از دانشجویانی که آن روز به جای حاضر شدن در دانشگاه به جلوی مسجد آمده بودند تا در مراسم #چهلم_شهدای_قم شرکت کنند آرام آرام به خشم آمدند. یکی از آنها که #محمد_تجلا نام داشت به حق شناس اصرار زیادی کرد که درب مسجد را باز کند، سرانجام میان آنان مشاجرهای در گرفت و حق شناس آشکارا در بین آن همه جمعیت به خانه خدا و مردم حاضر در جلوی مسجد توهین کرد و تجلا این توهین را تحمل نمود و در مقابل عمل حق شناس سیلی محکمی به گوش او نواخت. حق شناس از اقدام آن دانشجو به شدت عصبانی شد به گونه ای که بلافاصله كلت کمری اش را در آورد و سینه #محمد_تجلا را نشانه رفت و با شلیک یک تیر او را به شهادت رساند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(۲)
🔸با افتادن محمد تجلا مردم حاضر در صحنه به خشم آمدند و جنازه خونین وی را بر دستانشان گرفتند و لااله الاالله گویان به راه افتادند. خشم مردم مهارشدنی نبود عده ای از آنها با دیدن موتورسیکلت پلیس که در #میدان_کوروش پارک شده بود به سمت آن رفته و موتور پلیس را آتش زدند.
🔹محوطه مسجد قزلی وخیابان های اطراف آن تنها کانون مبارزه نبود.جنایتی که ماموران شهربانی مقابل مسجد قزلی مرتکب شدندبه شکلی دیگر مقابل #باغ_گلستان رخ داد و یکی از اهالی شهر مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت،جمعیتی گرد هم آمدند و به پلیس اعتراض کردند و به دنبال آن درگیری بین پلیس و مردم آغاز شد.
🔸 متعاقب آن درجلوی مسجد جامع نیز بین مردم و #عوامل_انتظامی درگیری پیش آمد. جریان این گونه بود که عدهای از بازاریان و #طلاب_مدرسه_جامع مقابل مسجد جامع تجمع کرده بودند و قصد داشتند به صورتدسته جمعی به طرف مسجد میرزا یوسف - واقع در اول بازار- حرکت کنندکه مأموران از حرکت آنها جلوگیری کردند و در نتیجه درگیری آغاز شد.
🔸بدین ترتیب دستههای مردمی از گوشهگوشهها به راه افتاد تا به گروهی بپیوندند که جرقه قیام توسط آنها زده شده بود.تودههای مردم درنقاط مختلف شهر در مسیر خود شیشه بانکها و ادارات را میشکستند.
🔹دراین سوی، مردم همراه جنازه تجلا که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می شد و خشم و نفرتشان بیشتر میگشت به سمت #خیابان_فردوسی به راه افتادند و در بین راه شیشه بانکها را شکستند و هر جا عکسی از شاه دیدند آن را پایین آوردند و پاره کردند و سوزاندند.
🔸عوامل رژیم جلودار مردم خشمگین نبودند و ازهمان ساعتهای اولیه پس از اندک مقاومتهایی به مقرهای خود پناه بردند. تشييع کنندگان در خیابان پهلوی و چهار راه شهناز، به سینماها و مشروب فروشی های زیادی حمله کردند. در بررسی مراکزی که مورد حمله مردم قرار گرفت، آمار بانکها بیش از مراکز دیگر است.
🔹جمعیت در طول مسیر خود بانکهای واقع در خیابانهای منجم، حکم آباد، خیام، فلکه باغ گلستان، ملل متحد، شهناز شمالی، امین، پهلوی،کورش، ششگلان، ثقه الاسلام، شمس تبریزی، شهرداری، دارایی، چهارراه منصور، آبرسانی،میدان قطب، ثريا، شاهپور شمالی، میدان قیام، نادر و...را به آتش کشیدند.
🔹این موضوع نشان می دهد که هدف مردم بیشتر انهدام مظاهر و مراکزدولتی بوده است. آنان آسیبی به مراکز و اماکن مردمی و بازار نرساندند و حتی به ریالی از پول های بانکها دست نزدند. این موضوع که بعدها تعجب عوامل رژیم را برانگیخته بود از وجود همفکری و ارتباط پنهان میان تظاهرکنندگان نشان داشت.
🔸تظاهرات و راهپیمایی همراه با به آتش کشیدن بانکها و مراکز فساد چند ساعت به طول انجامید و مردم خشمگین درطول مسیر در جریان خشم انقلابی خود علاوه بر بانکها، به ساختمان #حزب_رستاخیز_ایران و #کاخ_جوانان نیز یورش بردند. آنان در جریان تظاهرات شعارهایی این چنین می دادند:
🔻یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم).
🔸 برخی معتقدند که برای اولین بار در این قیام بود که شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه سر داده شد، اما این واقعیت ندارد. مردم در مراسم ختم شهید حاج #سید_مصطفی_خمینی، فراوان از امام یاد می کردند و به نام او شعار می دادند. نیروهای رژیم هم قادر به مهار موج خروشان ملت نبودند و عقب نشینی می کردند. با وجود قهر آمیز بودن قیام مردم، نظم خاصی بر حرکت توفنده آنها حاکم بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
قیام تبریز به هدایت آیتالله قاضی
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(3)
🔸آیت الله قاضی که رهبری قیام را بر عهده داشت از #دانشجویان خواسته بود بر قیام تسلط داشته باشند و نگذارند به مدارس، بیمارستانها، اماکن مردمی و اموال عمومی آسیبی برسد. لذا دانشجویان در هدایت و سازماندهی این خیزش مردمی تأثیر بسزایی داشتند.
🔹شهر تبریز تا ظهر روز شنبه عملا در دست مردم بود.حتی رئیس شهربانی در جلسه شورای هماهنگی - که در ساعت ۱۱ آن روز تشکیل شد - اعتراف کرد که نمی توان جلوی تظاهرات مردم را گرفت.آنان به تیرهای هوایی توجهی ندارند و عده ای از افسران و مأموران را زخمی کرده اند.
🔸درچنین شرایطی، وضعیت بحرانی شهر از طریق نخست وزیر با #محمدرضا_پهلوی رسید و او بلافاصله دستورهایی داد.بر همین اساس ساعت ۱۲:۳۰ وارد شهر شد و به نیروهای تابع یگان های #تیپ_مرند و #گردان_مراغه دستور داده خیابان های اصلی شهر مستقر شوند.
🔹برای نمایش قدرت وبه وحشت انداختن مردم تا شد دو دستگاه #تانک_چیفتن، یک دستگاه #تانک_اسکورپین و دو دستگاه نفربر مقابل استانداری و بانک ملی مرکزی بایستند. با ورود ارتش، شهربانی تحت امر نظامیان قرار گرفت.آن روز#حکومت_نظامی اعلام نشد اما آرایش نظامی چنین تصوری را در اذهان مردم به وجود آورد.
🔸مردم همچنان تاساعت ۱۷:۳۰ تظاهرات را ادامه دادند اما حرکت های بعد از ظهر مثل صبح نبود، سرانجام با #تلاش_علما و روحانیون به ویژه آیت الله قاضی طباطبایی آرامش برقرار شد ونیروهای رژیم به وسیله جرثقیل های ارتشی خودروهای سوخته را از خیابان ها جمع آوری کردند.(فصلنامه پانزده خرداد،ش۱۰،ص ۳۱۸-۳۱۱)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتشار فصل دوم از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
❇️به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔸 معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگو با نمایندگان پاپ
انقلاب اسلامی ایران ثمره قدرت ایمان و اسلام
🔻#صحیفه_خوانی | 28 بهمن
🔸[نمایندۀ پاپ ژان پل دوم: #پاپ از ما خواسته است که آرزوهای قلبی خود را برای سلامت شما و موفقیت #ملت_ایران خدمتتان تقدیم داریم.]
🔹امام: #اقلیتهای_مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند؛ و توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست برای پیشرفت بشریت لازم است.
این قدرت #ایمان ملت و قوۀ #اسلام بود که بر #ظلم و #استبداد و #استعمار غلبه کرد. امیدوارم دیگر ملل نیز از این طریق به ما متصل شوند.
🔸[نمایندۀ پاپ: ما تازه شروع به گفتگو بین اسلام و مذهب کاتولیک نمودهایم و امیدوارم این گفتگو و تبادل نظر در #نظام جدیدی که تحت #رهبری شما در این کشور به وجود آمده است ادامه یابد.]
(28 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 177)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸شهدای حماسه
«اگر حرکت حماسی تبریزیها در 29 بهمن نبود ممکن بود حرکت خونین مردم قم در 19 دی تک بماند و به تدریج به دست فراموشی پرده شود.»(مقام معظم رهبری 1399.11.29)
اسامی و یادکرد کوتاه برخی از شهدای حماسه تبریز:
🔴پرویز اسدزاده کلجاهی
27 ساله، متولد تهران، متاهل، دکوساز،
مدفون در قبرستان وزیر آباد
🔴بهمن اره چی
18 ساله، متولد تبریز، کارگر ابزار فروشی
🔴محمد تجلا
22 ساله، متولد اردبیل، دانشجوی سال
سوم رشته مهندسی
🔴محمد جبرائیلی
30 ساله، متولد اهر، متاهل کارگر کبریت سازی، مدفون در قبرستان شتربان
🔴سیدحسن جدیدی گلابی
22 ساله، متولد تبریز، کارگر مسافرخانه
🔴اصغر علی زاده شیخ احمدلو
17 ساله، متولد تبریز، قالی باف، مدفون
در قبرستان طوبی
🔴سعید صالح الوندی
38 ساله، متولد تبریز، متاهل، معمار
🔴قربانعلی شاکری
19 ساله، متولد تبریز، کارگر قالی بافی،
مدفون در قبرستان قم تپه
🔴محمدباقر رنجبر آذرفام
22 ساله، متولد تبریز، دانشجوی سال
چهارم فلسفه، مدفون در قبرستان حجتی
🔴جعفر درگاهی
65 ساله، متولد کندرود، متاهل، کشاورز، مدفون در روستای کندرود
🔴غلامعلی نجفیان پور
23 ساله، متولد اهر، قالی باف
🔴حبیب نقی نژاد
15 ساله، متولد تبریز، دانش آموز اول راهنمایی، مدفون در قبرستان قم تپه
🔴بالا آقا کشاورزی قازاجانی
48 ساله، متولد روستای قازانچی
( هشترود )، کارگر
🔴ضربعلی فتحی
18 ساله، متولد ورزقان، قالی باف، مدفون در قبرستان حسینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی: ضرر نهضت آزادی از گروهک منافقین بیشتر است
⚖️30 بهمن سالروز اعلان عدم صلاحیت سیاسی دائمی نهضت آزادی توسط امام خمینی
🔹«...به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر_به_اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این #فرزندان_عزیز_مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است. »(30بهمن1366، صحیفه امام، ج 20، ص 481)
🔻 امام خمینی: گروه [نهضت آزادی] به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش قناعت نمیکنند
«... من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمۀ کشور به گروهی که عقیدۀ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و #تأیید_دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز #حرف_و_ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند...»(3اسفند1367، همان، ج21، ص285)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به اهالی کردستان
🔻#صحیفه_خوانی | 29 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
29/11/57
برادران عزیز #کردستانی ـ وفّقهم الله تعالی
ملت ایران هرگز همگامی و سختکوشی و مجاهدات دلیرانۀ برادران #کردستانی در #مبارزات ضد استعماری و استبدادی رژیم طاغوتی پهلوی را فراموش نخواهد کرد.
🔸نهضت اسلامی ایران مظهر #برادری #شیعه و #سنی و همگامی نژادهای مختلف کشور ایران است.
🔹شما خواهران و برادران عزیز باید توجه داشته باشید که دشمن اصلی یعنی #استعمار هنوز با وسایل مختلف دست اندرکار سنگ اندازی و #تفرقه_افکنی است تا بدین وسیله بار دیگر بر مخازن ما سیطره پیدا کرده و به چپاول و غارت این ملت بپردازد. من به شما فرزندانم توصیه می کنم که گول نیرنگهای استعمار را نخورید و حکم خدای بزرگ که وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً وَ لا تَفَرقُوا را با همکاری و همگامی با سایر برادران همرزم خود کماکان ادامه دهید. ...
(29 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 184)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️نگاهی به کارنامه رئیس دولت موقت و دبیرکل وقت نهضت آزادی مهندس بازرگان
⚖️30 بهمن سالروز اعلان عدم صلاحیت سیاسی دائمی نهضت آزادی توسط امام خمینی
دولت موقت دولتی بود که که مرحوم امام قدس سره الشریف با انتخاب شخص اول آن موافق نبود و بنابر مصالح و توصیههای جمعی وی را در آن قاموس پذیرفت و امروز همان دولت مطلوب شخصیتهای غربزده است و انگیزههای فراوانی برای تحریف تاریخ به نفع شخصیتهای دولت وجود دارد و این تاریخ، فرصت خوبی است برای بازبینی برشهای مختلفی از زندگی رئیس دولت موقت و دبیرکل وقت نهضت آزادی، جناب مهندس بازرگان:
🔸تضعیف نهادهای انقلابی توسط دولت موقت بازرگان
« از آغاز #پیروزی_انقلاب_اسلامی و شکلگیری دولت موقت جناب آقای #بازرگان یا اشتباه در کار بوده یا املا و دیکته از #بیگانگان و تعمدی در کار بوده که تلاش میشد نهادهای انقلابی با حیلههایی تضعیف شوند، بلکه از بین بروند.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 28اردیبهشت1362،ص12)
🔹حمایت بازرگان از جلادهای منافق
«مجاهدین خلق شما فرزندان نهضت آزادی هستید. در سال 1343 که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون اینکه از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.»(یادداشت بازرگان-روزنامه میزان 13اردیبهشت1360)
🔸دیدگاه امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به عملکرد نهضت آزادی
«به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481)
🔹افشاگری سیدمحمد خاتمی (باغی انقلاب و از سران فتنه 88)
«جریانی که شما در راس آن قرار دارید همواره از #مواضع_ضدآمریکایی جمهوری اسلامی البته با توجیهات گوناگون اظهار نارضایتی و حتی مخالفت قولی و عملی کرده است و چه نقصی در کار شما است که فردی چون امیر انتظام جاسوس و مزدور آمریکا تا سطح معاونت نخستوزیر و سخنگوی دولت موقت بالا میآید؛ لابد امیر انتظام هم آمریکایی نیست؟»(سرمقاله 18مهر1360روزنامه کیهان)
🔸مخالفت بازرگان با شعار مرگ بر آمریکا
مقام معظم رهبری:«به خاطر دارم در جلسات #هیئت_دولت یک روز رئیس هیئت دولت موقت با عصبانیت به این مضمون و با ناراحتی در کمال تعجب گفت: چرا این مرگ بر امريكا را مردم ول نمیکنند!؟
🔹 ما که از ناراحتی و تعجب ایشان به شدت متعجب و ناراحت شدیم، به ایشان گفتیم این چه حرفی است که میگویی؟! مگر میشود شعار مرگ بر امريكای مردم را که یک شعار طبیعی است و هیچکس در ذهن مردم نگذاشته، بلکه فرهنگ مبارزه و #انقلاب این را به آنها یاد داده از ذهن مردم بگیریم و مگر چنین کاری جایز است؟(مقاله انقلاب اسلامی و بازخوانی ریشههای تنفر ملت ایران از آمریکا، 166-165، فصلنامه 15خرداد شماره 30)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.