⁉️چرا شهید رجایی افشاگری نکرد؟!
🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران
▫️«حسن عسگری راد: وقتی امام مسئولان را به خاطر اختلافاتی که در جامعه ایجاد شده بود، از هرگونه سخنرانی منع کرده بودند، آقای رجایی به این دستور امام با رضایت کامل عمل کرد.
▪️با اینکه شاید تذکر امام متوجه بنیصدر بود.اما شاهد بودم یکبار چند تن از برادران رزمنده به ملاقات ایشان آمده بودند، آقای رجایی حتی از گفتن چند نصیحت معمولی هم عذرخواهی کرد. وقتی علت را پرسیدم گفتند: امام به ما فرموده است صحبتی نکنیم و من برای اینکه مبادا دامنه صحبت به جایی کشیده شود که مخالف نظر امام باشد، در همین حد هم صحبت نمیکنم.(دولتهای شهید رجایی شهید باهنر و آیتالله مهدوی کنی، ص85)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقلد امام بودن؛ تعهد شهید رجایی
🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران
#شهید_رجایی درباره مقلد امام بودن جملات و عبارتهای مهمی دارد که به آن ایمان کامل داشته است:«آنچه من تعهد دارم و آنچه وزرا با من تعهد کردهاند، #مقلد_امام بودن است»؛«ما در جامعه یک #حزب هستیم که رهبر آن امام است»؛«انقلابی کسی است که تفکر امام را در همه ابعاد قبول داشته باشد.»(دولتهای شهید رجایی شهید باهنر و آیتالله مهدوی کنی، ص٨۶)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️معروفترین شعار شهید رجایی چه بود؟
از معروفترین شعارهای رجایی در بسیاری از سخنرانیهایش، شعار:«این است شعار ملی، خدا، قرآن، خمینی» بود.(دولتهای شهید رجایی شهید باهنر و آیتالله مهدوی کنی، ص85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مخالفت منتظری با اعزام هیئت تحقیق پیرامون ربایش سیدموسی صدر
پیام آقای منتظری به #امام_خمینی:
«...دیروز از رادیو شنیدم در این روزها بناست هیئتی از #ایران برای تحقیق راجع به حضرت حجتالاسلام و المسلمین آقای حاج آقا موسی صدر به #لیبی برود.
اینجانب ضمن احترام عمیقی که نسبت به جناب آقای صدر قائلم و ایشان از دوستان اینجانب میباشند و تحقیق نسبت به امر ایشان را، لازم میدانم ولی تذکر میدهم که در شرایط حساس قطع رابطه با آمریکا با ایران از طرفی و تشکیل کنفرانس سران کشورهای #جبهه_پایداری سوریه، الجزایر، لیبی، یمن و سازمان آزادیبخش فلسطین در لیبی به منظور تصمیم در مقابل اسرائیل و رژیم دست نشانده سادات از طرف دیگر، مطرح کردن موضوع فوق نتیجهای جز تیره کردن روابط لیبی با ایران و برپا کردن جنجال سیاسی و قهرا به نفع آمریکای جهانخوار تمام خواهد شد. لذا تأخیر اعزام هیئت مزبور را ضروری میدانم. این است تشخیص اینجانب و تصمیم با رهبر انقلاب و ملت قهرمان ایران است»
روزنامه جمهوری اسلامی ۲۵ فروردین۵۹
◀️پینوشت:
معلوم نیست چه گروهها و جریاناتی این ذهنیت را در وی به وجود آوردهاند که تحقیق برای یافتن آن سید مظلوم به نفع #آمریکای_جهانخوار است اما در هر صورت ممانعت از پیگیری فوری برای آزادسازی شخصیت مؤثری چون سیدموسی صدر از نظر شرعی و اخلاقی وجهی ندارد.
⚫️سالروز ربایش سیدموسی صدر أعاده الله بالخیر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما | رئیسعلیِ ایران!
🔴سالروز شهادت غریبانه رئیسعلی دلواری
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ائمه دنبال این خط و این هدف بودند و همواره برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش میکردند...
در کل زندگی امام سجاد ما باید در جست و جوی این هدف کلی و خطمشی اصلی باشیم و بیتردید بدانیم که امام سجاد علیهالسلام درصدد تحقق همان آرمانی بودند که امام حسن و امام حسین آن را دنبال میکردند. (مقام معظم رهبری انسان ٢۵٠ ساله ص١٨٩)
#شهادت_امام_سجاد
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/١
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️بنیان #مدرسه_علمیه_حقانی_قم پیش از سال ١٣٣٩ توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم #شهید_بهشتی پیش رفت و از سال ١٣۴٧ تا ١٣۵٧ ه.ش. به مدیریت #شهید_قدوسی کار خود را ادامه داد.
▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای #مدرسه_حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر #هامبورگ_آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آنها -که صبح جمعهها برپا میشد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آنها را میشناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش میداد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص٨ و ٩)
▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار میکرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسانها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد مینشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح میکرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص ۵٠ و ۵١)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/٢
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیشگیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوقالعادهای میداد:
▪️«شهید #محمد_منتظری از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامههای #کیهان و #اطلاعات را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر #ماموران_ساواک به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و میرفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به #مسائل_سیاسی میدیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص۴۴)
▫️همچنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریهای انقلابی و داخلی با نام « #شعله » را با رعایت اصول مخفیکاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین اینکه با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص۴۶)
▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص۵٣-۵٢)
▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیتهای انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیلکردگان آن مدرسه بودهاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معرفی کتاب “ولایت و حکمرانی فقیه.jpg
989.4K
معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در ماهنامه تخصصی کیهان فرهنگی
🔹ماهنامه تخصصی فرهنگ و علوم انسانی؛ « #کیهان_فرهنگی » در شماره 413-412-خرداد و تیر1400 به معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» پرداخت. این کتاب، که جدیدترین اثر چاپ شده بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است، ترجمه و تعلیقهای بر رساله ولایت فقیه #آیتالله_شهید_سیدمصطفی_خمینی است.
🔸در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
مؤلف با نگاهی تیزبینانه و کلاننگر به همه ابواب فقه از یکسو، و نیز با تحلیلی جامع و عمیق به مناسبات اجتماعی و لزوم تصدیگری سیاسی-حاکمیتی فقیهان را اثبات نماید و از همین حیث، او با نگاهی فراتر از منتقدان ولایتفقیه، تلاش کرده ساحت بحث خویش را در ادله لفظی منحصر ننماید. گرچه در هنگامه بحث روایی، به صورت کاملا فنی جهات صدوری، سندی، درایهای و دلالی روایات شریفه (در موافقت یا مخالفت با ولایتفقیه) را بررسی کرده است.
🔹 راههای تهیه کتاب:
تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱
قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روایت مرحوم حمیدرضا عباسی از حوادث خونین هفده شهریور
#مصاحبه_اختصاصی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به دبیرکل حزبالله لبنان، درگذشت حجةالاسلام والمسلمین آقای شیخ عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت مستطاب حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای سیدحسن نصرالله دامتبرکاته
درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای شیخ عبدالامیر قبلان رحمةاللهعلیه را به خانوادهی مکرّم ایشان و به مجموعهی ارزشمند مجلس اعلا و همه ارادتمندان و دوستان آن مرحوم و به عموم شیعیان لبنان تسلیت عرض میکنم. ایشان دوست با ارزش و با وفائی برای جریان مقاومت و شخص حضرتعالی بودند و عمر با برکتی را در خدمت هدفهای عالی در لبنان گذرانیدند. رحلت ایشان موجب تأسف است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای وی مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۵ شهریور ۱۴۰۰
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓فاجعه هفدهم شهریور چگونه اتفاق افتاد؟
🔴 سفیر وقت شوروی: [در ١٧ شهریور ۵٧] هدف دولت به هیچ وجه متفرق ساختن تظاهرکنندگان نبود بلکه میکوشید همه را یکجا از میان بردارد.
#جمعه_سیاه
#فاجعه_هفده_شهریور
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
١٧ شهریور و تشديد سردرگمی امريكا در برابر انقلاب ملت ایران
🔻فاجعه خونین ١٧شهریور چه تأثیرات بینالمللی داشت؟
🔹تا وقوع حادثه ١٧شهریور هنوز هيچ يک از سران كاخ سفيد در رياستجمهوری، وزارت خارجه و #سازمان_سيا، بحران ايران را جدی و نگرانكننده نمیدانستند.
🔸آنان با اظهارنظرهای سطحی وخوشبينانه خود درباره توانايی شاه در كنترل اوضاع كشور و خاورميانه به حمايت خود ادامه میدادند. اما ١٧شهریور نخستين زنگ خطر را برای #زمامداران امريكا به صدا درآورد.
🔹از همين زمان گروهی از سران امريكا به بررسی دقيقتر و بازنگری كارشناسانه در حوزه مسائل ايران ترغيب شدند.
🔸 در رأس آنان معاون وزير خارجه، #وارن_كريستوفر، قرار داشت؛ مردی كه هنگام حضور #سايروس_ونس در #كمپ_ديويد در رأس اين وزارتخانه قرار داشت، «گروه كار ايران» را تشكيل داد.
🔹 تشكيل اين گروه كاری، نشانه اين بود كه وضعيت به مرحله بحران رسيده است. در پی آن عدهای از كارشناسان سياسی، نظامی، اقتصادی و خبری امريكا به منظور بررسی همهجانبه وضعيت ايران وارد كشور شدند.
🔸اظهارنظرها و رهيافتهای متفاوت اين گروه در پی نا آرامیهای فراگير در سطح كشور، مقدمه پيدايش دو طرز تفكر و دو خط مشی در ارتباط با ايران از سوی مقامات واشنگتن شد.
🔹 يكي از آنها هواداران مشی مسالمتآميز و راه حل سياسی بحران به رياست سايروس ونس، وزير خارجه و #ويليام_سوليوان سفير آن كشور در ايران و ديگری طرفداران خشونت و شدت عمل و سياست #مشت_آهنين به رهبری #برژينسكی- مشاور امنيت ملی كارتر- و با حمايت وزير دفاع و ديگران بود.
🔸پيامد اين نگرشها و راهكارهای متفاوت آن، #سردرگمی هر چه بيشتر امريكا در امور ايران بود كه با توصيههای ضد و نقيض به شاه همراه میشد و هر چه بيشتر راه را برای انقلابيان هموار میساخت.
🔹كارتر، رئيسجمهور امريكا كه در ايام ١٧شهریور مشغول ميانجیگری صلح عرب و اسراييل در «#كمپ_ديويد» بود، به توصيه سايروس ونس و برژينسكی طی يك تماس تلفنی پشتيبانی خود را از شاه و سياستهای او اعلام كرد و به تبع آن در ١٩شهریور سران مصر و اسراييل نيز با شاه گفتوگو كردند.
🔸شاه در گفتوگو با كارتر، حادثه ١٧ را يك #طرح_شيطانی از سوی كسانی دانست كه از برنامه ايجاد فضای باز سياسی كشور بهرهمند شده و از آزادیهای اعطاشده سوءاستفاده نمودهاند. او خواستار ادامه حمايتهاي امريكا تا سرحد ممكن شد و هشدار داد در غير اين صورت دشمنانش او را غافلگير ساخته و بر وی پيشی خواهند گرفت.
🔹كارتر نيز در پاسخ به درخواستهای شاه او را از جهات گوناگون مطمئن ساخت و پشتيبانی امريكا را از وی در اقداماتی كه برای برقراری نظم به عمل میآورد تأييد كرد.
🔸همچنين دو روز پس از ١٧شهریور، #اردشير_زاهدی سفير ايران با وارن كريستوفر، معاون وزارت خارجه امريكا ديدار كرد. كريستوفر ضمن تأكيد بر حمايت دولت امريكا از ايران، خواستار رعايت اعتدال در اجرای حكومت نظامی شد.
🔹 اما زاهدی ادعا كرد كمونيستهای سازمانيافته تظاهرات را ترتيب میدهند و دولت امريكا همراه با نيروهای اپوزيسيون #توطئه براندازی شاه را تدارک ديده است.
🔸كريستوفر اين اتهام را زشت و ناروا خواند و گفت تضعيف #اعتماد_به_نفس شاه در اين زمان مهمترين عامل بروز و گسترش شورشهاست.(منبع: بررسی فاجعه هفدهم شهريور و تأثير آن در روند سقوط رژيم پهلوی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره ٣٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهنما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان
⚫️به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی
🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم #طالقانی و #نهضت_آزادی از نگاه حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی :
▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به #وحدت_حوزه_و_دانشگاه و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا
▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای #نظام_شاهنشاهی
▫️حمایت آیتالله طالقانی از #مبارزه_مسلحانه و عدم حمایت نهضت آزادی
▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و #تئوری_وابستگی نهضت آزادی به ایالات متحده
🔲گزیدهای از سخنان حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت: ابوذر انقلاب اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال #آیتالله_طالقانی
امام خمینی قدس سره الشریف: «او (مرحوم طالقانی) برای اسلام به منزله #حضرت_ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود.»(صحیفه امام، ج٩، ص۴٨۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بیعملی جریان شبهروشنفکر در فاجعه پانزده خرداد به روایت جلال آلاحمد
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری ٢٢اردیبهشت١٣٧٧)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل
⚫️به مناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونهی برجستهای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همهی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همهی این جوانب یا عمدهی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند.
◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی 1380/6/12)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما | بیت خشونت
🔻بعد از انتشار #تصاویر_زنداناوین، موجی از واکنشها در فضای مجازی شکل گرفت.
🔻در کنار انتقادهای ناصحانه و بجا، برخی جریانهای زاویهدار داخلی همصدا با بیگانگان، این تصاویر را بهانهای برای تهاجم به نظام اسلامی قرار دادند که #بیت_منتظری یکی از این جریانها بود. جریان منتظری که همواره تلاش میکرد از مراد خود چهره صلح کل بسازد از قافله عقب نماند و از احساسات جریحهدار شده سوءاستفادههای خود را برد. اما مرور پیشینه سیاسی و فکری این جریان خشک و خشن و بدسابقه نشانگر حقائق تلخی است که در این کوتاهنما به مرور برخی از آنها پرداخته شده است!
⁉️اما آیا آقای حسینعلی منتظری چهرهای صلح کل بود؟!
⁉️آیا تجویز شکنجه را در آثار فقهی و نظری وی نمیتواند یافت؟!
⁉️آیا او در مقام عمل از بیت خود پناهگاهی برای خشونتطلبان دهه پنجاه و داعش دهه شصت درست نکرده بود؟!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️مقام معظم رهبری:
بعد از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام، کار به شکل هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلودهای که به نام خلافت، و در معنا سلطنت، به وجود آمده بود نشود. این، هنر امام حسن مجتبی علیه السلام بود. (انسان ٢۵٠ ساله، ص١١٨)
#امام_حسن_مجتبی
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیکتاتوری لمپنها
لمپنها چه کسانی هستند؟
رضا و محمدرضا پهلوی چگونه از لمپنها و اراذل و اوباش برای سرکوب مخالفان خود استفاده میکردند؟
🔺روایتی کمتر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی از لمپنها
بر اساس مقاله: دیکتاتوری لمپنها، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ۶۵-۶۴
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تبعیض رضاخان میان فرزندان دختر و پسر
اشرف پهلوی:
من تلگرامی به پدرم فرستادم و خواهش کردم اگر اجازه دهد بمانم و در مدرسهای اروپایی تحصیل کنم. پاسخ تلگراف او تند و کوتاه بود:
«دست از این مزخرفات بردار و بلافاصله به ایران برگرد.»
هیچ توضیح دیگری نبود ولی همین نیز خاص #رضاشاه بود. مهم نبود که پدرم تا چه اندازه اجازه تحصیل در ایران به من میدهد وقتی که پی بردم برای همیشه از فرصتهایی که به برادرهایم میدهد محروم هستم عصبانی و سرخورده و آزرده شدم. با اینکه نومید و خشمگین بودم فکر نافرمانی را هم نمیتوانستم بکنم.(اشرف پهلوی، چهرههایی در یک آینه، ص49-48 - درج شده در سخن سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش66-65)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️آیا میدانستید #تقیزاده ، نماد و اسطوره غربزدگان در کشور با تحریک انجمن تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتش بیار معرکهای شد که در نهایت به تخریب مجلس و به توپ بستن آن انجامید؟!
🔴بیشتر بخوانید: نقش مرموز تقیزاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db