پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/1
🔹 سؤال: در جریان هستید که جلد سوم کتاب آقای #هاشمی_رفسنجانی منتشر شده که در برخی موضوعات مثل شعار «مرگ بر آمریکا» مطالبی در این کتاب آمده که موجب واکنش های مختلف شده است. به نظر شما خاطرات نقل شده از آقای هاشمی در شرایط کنونی چه پیامی دارد؟ ایا این خاطرات سندیت تاریخی دارد؟
🔸پاسخ: این نکته قابل تأمل است که خاطرهنویسی در کشور ما به صورت مهار گسیختهای پیش میرود و هر کس هر چه را که میخواهد مینویسد و سعی میکند کارهای خود و شخصیت خودش را برجسته کند و در نتیجه تاریخ #تحریف میشود و خاطرهنویسی در کشور ارزش و اعتبار خود را از دست میدهد. افرادی که با اغراقگویی و خلافگویی و تحریف حقایق خاطره مینویسند هم اعتبار نوشتههای خودشان را به زیر سؤال میبرند و هم خاطرهنویسی را به کلی بیاعتبار میکنند.
🔹اصولا” در خاطرات آقای هاشمی مسائل بسیار زیادی وجود دارد که جای نقد و بررسی دارد و من به یاری خداوند طبق وظیفه اسلامی به نقد خاطرات او خواهم نشست. اما اجمالا در نقد خاطره ایشان مبنی بر موافقت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا دلایلی وجود دارد که به بعضی ها اشاره می کنم:
🔸۱- در مورد ادعای آقای هاشمی مبنی بر حذف شعار #مرگ_بر_امریکا و موافقت امام، باید گفت این ادعا به یک شوخی نزدیکتر است، چرا که اولا موضع امام در برابر #شیطان_بزرگ تا آن پایه ریشهای، مبنایی و منطقی بود که نمیتوان تصور کرد که امام در مقطعی در این موضع الهی ـ انقلابی خویش تجدید نظر کرده باشند. وقتی به زندگی سیاسی امام نگاه میکنیم، میبینیم از روزی که امام نهضت را آغاز میکنند تا روزی که دیده از جهان فرو میبندند، نسبت به استکبار جهانی، به ویژه امریکا، یک خط مستقیم، مشخص و روشنی دارند که هیچگونه تغییری در آن پدید نیامد و تا آخر عمر موضع قاطع خود را در قبال امریکا حفظ کردند و امریکا را منفورترین افراد بشر میدانستند.
🔹۲- به فرض اگر امام مصلحت اسلام و ایران را در حذف شعار «مرگ بر امریکا» تشخیص میدادند، بیدرنگ آن را اعلام میکردند و در اعلام آن کوچکترین تردیدی به خود راه نمیدادند. امام از آن کسانی نبودند که در راه مصالح اسلام و ملت، مجاملهکار و متزلزل باشند و این دست، آن دستکنند و دچار تردید شوند. امام به مصداق «لا تأخذه فی الله لومه لائم» بیپروا نظر خود را اعلام میکردند. امام(ره) مرد وظیفه بودند و در انجام وظیفه، قاطع، صریح و سریع عمل میکردند.
🔸۳- امام(ره) پنج سال پس از آنچه در خاطره آقای هاشمی آمده است در قید حیات بودند. با نگاهی به سخنرانیها، پیامها و نوشتههای امام میبینیم که نه تنها کوچکترین نشانهای از تغییر مشی امام نسبت به شیطان بزرگ پدید نیامد، بلکه استوارتر و پایدارتر از گذشته بر ضد آن شیطان جهانخوار موضعگیری داشتند و دیگران را به خطر امریکا متوجه میساختند و هشدار میدادند. در یادداشت شادروان مرحوم حاج #سیداحمد_خمینی(ره) به حاج آقای #ریشهری میخوانیم:
🔹« … حضرت امام فرمودند در جریان فریب امریکا چند مسأله باید کاملا روشن شود:
باید همیشه در دل همه دست اندرکاران به خصوص شما که مسئولیت این فریب را بر عهده گرفته اید، بغض و کینه امریکا محفوظ باشد چرا که آنها و سایر ابرقدرتها و قدرتها تنها چیزی که فکر میکنند #نابودی_اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی است.»
🔸امام تا آن پایه نسبت به شیطان بزرگ حساسیت داشتند که نگران بودند مبادا برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی که روی تاکتیکی به امریکا نزدیک میشوند، از خطر این شیطان شرور و دشمن بشریت غافل بمانند و به آن به عنوان یک انسان بنگرند. امام در پیام خود نوید میدهد:« امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنهها و مرفهین بیدرد شروع شده است.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۵)
🔹ایا جنگ استضعاف و استکبار و جنگ حق و باطل بدون استنکار از شیطان بزرگ و شعار کاخ برانداز «مرگ بر امریکا» امکان پذیر است. امام در پیام دیگری آرزو میکنند: «… از خدا میخواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم…» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۷)
🔸راستی این موضعگیریهای الهی ـ انقلابی با آن ادعای کذایی که در خاطره آقای هاشمی آمده است چگونه با هم همخوانی دارد؟ ایا این نشان از این واقعیت ندارد که حذف این شعار، نظر شخصی آقای هاشمی و برخی از راحتطلبانی بوده است که در پستهای کلیدی نظام جا خوش کرده بودند و نامشان در کتاب خاطرات آقای هاشمی آمده است؟!
#تسخیر_لانه_جاسوسی
#مرگ_بر_آمریکا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/2
🔹۴- در خاطرات آقای هاشمی ، تاریخ گفتگو با امام(ره) و جلب به اصطلاح موافقت ایشان بازگو نشده است. آقای هاشمی که خاطرات خود را به صورت روزانه و لحظه به لحظه یادداشت میکند، چگونه آن روز و ساعتی را که با امام پیرامون حذف شعار «مرگ بر امریکا» گفتگو کرده است یادداشت نکرده و در کتاب خاطرات نیاورده است؟ حالا ممکن است بازگو کردن علل و عواملی که او را به این تصمیم واداشته که شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر شوروی حذف شود اکنون به مصلحت نباشد اما لااقل میتوانست تاریخ مذاکره با امام در این مورد را بازگو کند. البته من نمیخواهم بگویم که این موضوع اصولا” با امام مطرح نشده است. من رد نمیکنم که ممکن است آقای هاشمی چنین موضوعی را با امام در میان گذاشته باشد، اما این سؤال برای من مطرح است که چگونه تاریخ آن در کتاب خاطرات نیامده است؟
🔸۵- ادعای موافقت امام با حذف شعار «مرگ بر امریکا» با آنچه در ۱۱ اسفند همان سال در خاطرات ایشان آمده که «نظر من این است که در صورت پیروزی در عملیات بدر، امام دستور بدهند شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر شوروی» از موضع قدرت حذف شود» چگونه همخوانی دارد؟ ایا این خاطره نیز تایید نمیکند که جریان حذف شعار مرگ بر امریکا نظر شخصی آقای هاشمی بوده و به امام ارتباطی نداشته است؟
🔹۶- با شناختی که اینجانب از امام دارم و قریب ۱۵ سال در نجف اشرف در خدمت ایشان بودهام میدانم که دأب امام این بود که در برابر بسیاری از پیشنهادات و نظریات افراد سکوت میکردند و پاسخی نمیدادند. این سکوت معانی متفاوتی داشت. گاهی پیشنهاد مطرح شده را تا آن پایه مبتذل و بیهوده میدیدند که اصولا” لزومی نمیدیدند که آن را رد کنند و به مصداق «و اذا مروا باللغو مروا کراما» از کنار برخی پیشنهادها و نظریات بیتفاوت میگذشتند. گاهی سکوت امام(ره) برای این بود که اصولا” مصلحت نمیدیدند درباره پیشنهاد مطرح شده نفیا” یا اثباتا” سخنی بگویند و اعلام موضع کنند. گاهی بر آن بودند روی پیشنهاد مطرح شده تأمل کنند و سپس تصمیمی بگیرند.
🔸من بعید نمیدانم که آقای هاشمی چنین پیشنهادی را با امام مطرح کرده باشد لیکن احتمالا” با سکوت امام(ره) مواجه شده و از سکوت امام برداشت موافقت کرده اند.
🔹۷- امام در وصیتنامه خود تأکید میکنند: اکنون که من حاضرم بعضی نسبتهای غیر واقعی به من داده میشود و ممکن است در نبود من بر حجم آن افزوده شود. آنچه به من نسبت داده شد و یا میشود مورد تصدیق من نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد و یا تصدیق کارشناسان و یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم...
متن کامل مصاحبه جهاننیوز با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
#تسخیر_لانه_جاسوسی
#مرگ_بر_آمریکا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأیید تسخیر لانه جاسوسی توسط امام خمینی قدس سره الشریف
امام خمینی قدس سره الشریف :
🔹آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند ـ آنطور که اطلاع دادند ـ #مرکز_جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند. باز ریشههای فاسد به فعالیت افتاده بودند که ما هم دخالتی بکنیم و جوانها را بگوییم که شما بیرون بیایید از آنجایی که رفتند.
🔸جوانها یک کاری کردند برای اینکه دیدند، آخر ناراحت کردند این جوانها را. یک شاهی که در طول پنجاه سال این مملکت را به غارت کشیده است و به چپاول برده است و داده است و داده خوردند و خودش خورده است، و بالاتر از این، اینقدر قتل نفس کرده است، کشتار عمومی کرده است، پانزده خرداد ـ آنطوری که معروف شد ـ پانزده هزار نفر کشته شده است. در روز پانزده خرداد و از آن وقت تا حالا شاید صد هزار نفر ما مقتول داشتهایم و چند صد هزار نفر معلول داشتهایم، که ما هر روز مواجه با این معلولها هستیم...توقع دارند که یک کسی که پنجاه سال به این ملت آنطور کرده است و حالا امریکا با یک بهانه بیخود او را برده است نگه داشته در پناه خودش، و برایش وسائل آرامش تهیه کرده است، و به اسم مریض بودن یا به واقع مریض بودن ـ فرقی نمیکند ـ او را برده در آنجا و نگه داشته، و جوانهای ما که آنجا اظهار مخالفت میکنند، آنها را یا متفرق میکنند یا حبس میکنند. (صحیفه امام، ج10، صص492-491)
#تسخیر_لانه_جاسوسی
#مرگ_بر_آمریکا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
#جنایتخانه
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی و جنایت آمریکا
🎬فیلم|| سند دستورالعمل محرمانه آمریکا علیه ایران/ بازخوانی یک سند کمتر دیده شده
آمریکای نفتخوار
آمریکا؛ ناتوانی بازرگان و یاری ابراهیم یزدی
اعتراف ایالات متحده به نفوذ گسترده امام خمینی
وابستگی دولت موقت به آمریکا؛ به روایت اسناد
بیآبرویی مطلق آمریکا
بازرگان مدافع تمام قدّ سازش با آمریکا
نگرانی امیرانتظام از تأثیر فوقالعاده امام خمینی
برنامه چند مرحلهای آمریکا برای تسلط بر بنیصدر
مقام معظم رهبری: سیزده آبان هم تجسم شرارت آمریکاست و هم تجسم ضربه خوردن و مغلوب شدن آمریکا
📸عکس تاریخی || حمایت هوشنگ ابتهاج (سایه) از تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || حضور اعضای ارتش و نیروهای نظامی در مقابل لانه جاسوسی
📸 عکس تاریخی || اعدام و آتش زدن مجسمه کارتر در جریان تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || ابراز احساسات مردم نسبت به پاسدار انقلاب اسلامی در مقابل لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || ابراز تنفر مردم از شاه در جریان تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || به آتش کشیدن پرچم آمریکا در محوطه لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || حضور پاسدار مجروح در تظاهرات مردمی مقابل لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || حضور و حمایت همافران از تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || حضور کودک ایرانی در تظاهرات ضدآمریکایی مقابل لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || دانشآموزی ایرانی در حال شعارنویسی در لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || شعار جوانان ایرانی در جریان تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || عکس برافراشته امام مقابل لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || لحظه ورود پیروان خط امام به لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || تقاضای 33 نفر از کارکنان دستگیر شده لانه جاسوسی از رئیسجمهور آمریکا برای تحویل شاه مخلوع به ایران
📸عکس تاریخی || شعار مردم علیه آمریکا مقابل لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || برخورد انسانی تسخیرکنندگان لانه جاسوسی با «تام شفر» وابسته نظامی آمریکا
📸عکس تاریخی || حمایت آیتالله سیدعبدالله شیرازی از تسخیر لانه جاسوسی
📸عکس تاریخی || شبنشینی مردم در مقابل سفارت آمریکا
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/1
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/2
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/3
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/4
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/5
روایت کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خصوص کارشکنی لیبرالها علیه تسخیر لانه جاسوسی/6
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/1
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/2
تأیید تسخیر لانه جاسوسی توسط امام خمینی قدس سره الشریف
🔻 #تسخیر_لانه_جاسوسی
🔻 #مرگ_بر_آمریکا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری :
«قم، حرم مطهّر و مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه علیها سلام است؛ آن بزرگواری که این سرچشمه جوشان و خروشان نخستین بار از کنار مرقد او جوشید و برکاتش به همه عالم و بخصوص به دنیای اسلام رسید.» ۷۹/۷/۱۴
#وفات_حضرت_معصومه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید||پیشبینی مورخ خبیر انقلاب اسلامی در خصوص تبدیل اغتشاشات اخیر به تحرکات داعشی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
چهارشنبه 4آبان1401 خبری تلخ در خبرگزاریهای داخلی و خارجی منتشر شد. تروریستی مسلح به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ حمله کرد و جمعی از زائران سومین حرم اهلبیت علیهمالسلام را به شهادت رساند و گروهک تروریستی داعش پس از مدت کوتاهی این حادثه تروریستی را بر عهده گرفت.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی تنها دو روز پیش از اقدام تروریستی داعش در شهر شیراز هشدار داده بود که آمریکا و اذناب او در حال تربیت نیروهای #داعشی در ایران هستند...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی/1
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/127
🔹در سال ١٣۴٢ همزمان با اوج نهضت امام، دو تن از « #روشنفكران » ماسونى به نامهاى #اصغر_مهدوى و #ايرج_افشار يكباره دفترى به نام مجموعه اسناد و مدارک چاپ نشده درباره سيدجمالالدين مشهور به افغانى را به نمايش گذاشتند!
🔸ليكن نكته درخور بررسى و شايان نگرش اينكه چه رازى در كار بوده است كه #روشنفكران_مرموز اين مرز و بوم پيوسته همزمان با نهضتها و حركتهاى عالمان اسلامى بر ضد زورمداران حاكم و جهانخواران استعمارگر، به بررسى و پژوهش پيرامون زندگى و كاركرد #سيد مىنشستند و روزى با دستاويز «دفاع» و گاهى به بهانه «افشاگرى»، بر ضد او قلم مىزدند؟! #ايرج_افشار در مقدمه «مجموعه» يادشده آورده است:
🔹... اسناد و كتب سيد كه در خانه امينالضرب بوده است سالهاى دراز از طرف (امينالضرب ثانى) حفظ و حراست شده است. دوست ارجمند من دكتر اصغر مهدوى، دانشيار دانشگاه تهران جميع آنها را از ميان خزانه گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود مجزا ساخت و به من كه از افتخار دوستى و محبتش برخوردارم افتخار بخشيد..
🔸نامبرده روشن نساخته است كه دكتر اصغر مهدوى با آن «شوق تمام» كه براى پخش اين «مجموعه» داشته است، چگونه در پى گذشت نزديك به پنجاه سال از عمر خود و بيش از هفتاد سال از شهادت سيد، يكباره همزمان با آغاز نهضت امام در انديشه جدا كردن اين «سندها» از به اصطلاح خزانه گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود افتاده است؟! چه رازى نهفته داشته است كه «شوق» و آزمندى خود را براى پراكندن به اصطلاح سندهاى يادشده در درازاى دهها سال از زندگى خود، پنهان كرده است؟!
🔹 #ايرج_افشار براى آنكه بتواند آنچه را كه به نام مجموعه اسناد به بازار آورده است با نوشتههاى #تقیزاده پيوند دهد و چهره سيد را مرموز، پيچيده و ناشناخته بنماياند در اين مجموعه چند برگ به اصطلاح «سند» كه نشاندهنده فراماسونى بودن سيد مىباشد آورده است كه مىتوان گفت اصولاً آن «مجموعه» را تنها براى به نمايش گذاشتن اين سندها چاپ و پراكنده ساخته است.
🔸در این سند که ادعا شده توسط مرحوم سید جمال نوشته شده است آمده :
در لیله عاشورا دهم شهر محرم الحرام داخل لُج گردیدم و در آن زمان در مصر اقامت داشتم.
سنه ١٢٩٣
🔹با چشم پوشى از پرسشهايى كه درباره اين يادداشت از نظر «خط» مطرح است نكتههايى در خور بررسى و نگرش است:
🔸١. هر انسان باسوادى مى داند كه «عاشورا» با دهم شهر محرم برابر است، و آوردن آن دو به دنبال يكديگر، كارى نيست كه معمولاً از تحصيلكردههاى حوزه اسلامى سر بزند.
🔹٢. جمله «در ليله عاشورا... داخل لج گرديدم» و جمله «آن زمان در مصر اقامت داشتم» با يكديگر سازگارى ندارد؛ زيرا جمله نخستين به سبک و روش خاطرهنويسى است ليكن دومى با عنوان «در آن زمان» يادى از گذشتههاست و نيز «اقامت داشتم» كه با فعل ماضى آمده است.
اگر #سيدجمالالدين به خاطرهنويسى خو داشته و رويدادهاى زندگى خود را در دفترى يادداشت مىكرده است، آوردن جمله «در آن زمان در مصر اقامت داشتم»، چه مفهومى دارد؟ و اگر در روزگار ديگرى آن را نگاشته بايد ديد چه انگيزهاى او را به نگارش آن واداشته است؟!
🔸٣. نكته سؤال برانگيز ديگر اينكه در زير اين يادداشت مهر « سيد جمالالدين حسينى ١٢٧٧ » زده شده است! مهر زدن پاى جملهاى از خاطرات، آن هم به شكلى كه در كتاب يادشده ديده مىشود، به هيچوجه با عرف و عادت، سازگار نيست و اگر خوى سيد چنين بوده است بايد در زير همه يادداشتهاى او اين مهر ديده مىشد، ليكن در زير ديگر يادداشتهايى كه به نام او در كتاب يادشده آمده است، اين مهر ديده نمىشود. آيا سيد اين مهر را تنها براى اينكه ماسونى شدن خود را براى همگان روشن سازد، ساخته است؟! آيا سيد بر آن بوده است كه ننگ ماسونى را مانند چک بانكى با مهر و امضا از خود به يادگار گذارد؟!
🔹بهراستى اگر ما براى روشن كردن اين موضوع كه سيد، حتى براى دورهاى كوتاه به سازمان فراماسونرى سرنسپرده است، هيچ سند و برهانى نداشته باشيم آيا مدرک يادشده به تنهايى گويا و نمايانگر اين واقعيت نيست كه ماسونى بودن سيد از دروغهاى ساخته و پرداخته مزدوران استعمار براى بدنام كردن و به زير سؤال بردن سيد است؟!(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی/2
🔹«سند» ديگر نامهاى است كه #لژ_كوكب_الشرق در قاهره به شخصى به نام «#جمال_الدين» نوشته و به او خبر داده است كه در جلسه اعضاى لژ با اكثريت آرا به عنوان رئيس لژ براى يک سال برگزيده شده است
درباره اين نامه نيز بايسته است نكتههايى يادآورى شود:
🔸١. اگر مقصود از « #جمالالدين » سيد جمال الدين اسدآبادى است بايد با پيشوند «الشيخ» آورده مى شد. در كشورهاى عربى عنوان «شيخ» براى روحانيان از اهميت ويژهاى برخوردار است و تنها در هنگام خوار داشتن از آوردن آن خوددارى مىشود. به ويژه اينكه لازمه محتواى نامه يادشده نيز تجليل بيشتر از سيد بوده كه به رياست لژ برگزيده شده است!!
🔹٢. اين نامه بدون آرم و سربرگ سازمان فراماسونرى است و در واقع نامه رسمى سازمان شمرده نمىشود. آيا باور كردنى است كه سازمانى با آن سيستم پيچيده و گسترده، براى شخصيتى كه به رياست يكى از لژهاى آن برگزيده شده است، نامه غيررسمى و فاقد عناوين معمولى بفرستد؟!
🔸٣. آنان كه ماسونى بودن سيد را مطرح كردهاند، خود اعتراف دارند كه سيد پس از پيوستن به فراماسونرى، ديرى نپاييد كه از آن بيرون آمد و يا بيرونش كردند، بنابراين چگونه پذيرفتنى است كه عضو تازه واردى را كه هنوز بهدرستى آزمايش نشده است، به رياست لژ برگزيده باشند؟!
🔹۴. تاريخ اين نامه سال ١٨٧٨ مىباشد در صورتى كه سيد در همين سال بنا بر فرمان ارباب فراماسونها (#استعمار_انگليس) از مصر بيرون شده بود و اصولاً در مصر حضور نداشت تا به مراسمى در لژ فراخوانده شود.
🔸برگهاى ديگرى نيز پيرامون ارتباط سيد با فراماسونها در اين «مجموعه» آورده شده است كه اگر ساختگى نباشد دست كم نمى تواند براى اثبات ماسونى بودن سيد گواه درخور توجهى باشد و چون در اين دفتر براى بررسى زندگى سيد جمال و نقش مزدوران استعمار در ناپسند نماياندن چهره سيد، مجالى نيست، ناگزير آن را مىگذاريم و مىگذريم و برآنيم كه به يارى خداوند در فرصتى مناسب به بررسى زندگى سيد و نوشتههاى ديگران درباره او بنشينيم و از روى دروغپردازىها و نيرنگبازىها و خيانتهايى كه پيرامون سيد انجام گرفته است پرده برداريم.
🔹ليكن نكتهاى كه بايسته است پيرامون مجموعه اسناد و مدارک چاپ نشده... ناگفته نماند اين است كه سازمان فراماسونرى، هيچگاه رخصت نمىدهد كه سندها، نوشتهها و ديگر نشانههاى فراماسونى يكى از اعضاى سازمان، پراكنده شود و در دسترس مردم قرار گيرد، اكنون بايد ديد كه چگونه به اصطلاح «اسناد و مدارک» ماسونى بودن سيد را آشكارا چاپ و پراكنده ساختند؟!
🔹اسماعيل رائين آورده است:
... چون براى سيد بازماندگانى نبوده، #سازمان_فراماسونرى نمىدانسته است كه نوشتهها، سندها و كتابهاى سيد در كجا و در دست چه كسانى قرار دارد؛ از اين رو به آن دست نيافته و سرانجام آن سندها و نوشتهها چاپ و پراكنده گرديده است!!
🔸اين دسته از نويسندگان بر آن بودهاند، چاپ و پخش مجموعه اسناد و مدارک چاپ نشده درباره #سيد_جمال را بر خلاف سياست سازمان فراماسونرى بنمايانند و اينگونه وانمود كنند كه با پخش اين «مجموعه» در واقعيت فراماسونها غافلگير شدند، ليكن آنچه كه اين دروغ را بر ملا و نيرنگبازان را رسوا مىكند، اين است كه نه تنها حاج امينالضرب از اعضاى #فراماسونرى بوده است بلكه #اصغر_مهدوى و #ايرج_افشار كه «مجموعه» يادشده را دستهبندى كرده و در دسترس مردم گذاشتهاند نيز از ماسونها مىباشند و اصولاً بيشتر آنان كه سيد را فراماسون وانمود كردهاند، خود از سرسپردگان سازمان فراماسونرى مىباشند...(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۲-۸۸)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15آبان1357
خبرنگار روزنامه یونانی #توویما مصاحبهای در پاریس با امام خمینی صورت داد. امام در این مصاحبه به تظاهرات میلیونی مردم، تزلزل در نظام سلطنتی شاه و سیاست کشورهای بیگانه که اقتصاد ایران را بر هم زده و ارتش ایران را وابسته و فرهنگ ایران را آلوده کردهاند، اشاره کردند و با اعتقاد به پیروزی نزدیک ملت ایران فرمودند که این پیروزی سرمشق خوبی برای سایر ملل ستمدیده جهان به خصوص خاورمیانه خواهد بود که با اتکا به ایدئولوژی انقلابی اسلام، بر قدرتهای عظیم فائق آیند. امام غیر از این مصاحبه با خبرنگار مجله عربی زبان #المستقبل و خبرنگار شبکه تلوزیونی #آلمان به طور جداگانه گفتگو کردند. همچنین در جمع دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور سخنانی ایراد نمودند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص397
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همسو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاستهای آمریکا
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/128
🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به #جبهه_ملى و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنبالهرو سياست امريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكراتها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن #دكترين_كندى گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى
داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد #نهضت آزادى دست زدند و مىتوان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دمساز بود، زيرا:
🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانىها و نارسايىها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمىتوانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و بهسزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در
ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد.
🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبىها و تودههاى دينباور هيچگاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مىآمدند كه بتوانند در ميان مذهبىها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس #بازرگان در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت:
.🔸.. ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آنها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آنها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافتهاند و ممكن است بعضىها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيشتر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند.
🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاجآقا #حسين_بروجردى با #رژيم_شاه و سياست امريكا در ايران، در واپسين سالهاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، امريكايىها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آنها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربههاى سنگينى كه در دوران #مشروطه، #رضاخان و در دوران #ملى_كردن_صنعت_نفت خوردهاند، بار ديگر توانستهاند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانىها و نارسايىها چيره شوند. از اين رو پيشبينى مىكردند كه بهزودى نهضت روحانيت آغاز مىشود، چون بهدرستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آنها درنگ نمىكنند.
🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريبالوقوع» علماى اسلام، لازم مىديدند كه گروهى را با طرح اسلام يکبعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مىشود ـ به صحنه آورند و به دست آنها تودههاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يکبعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبىها پديد آورند، به گونهاى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنبالهرو سياست آن گروه قرار بگيرد.
🔹اگر در دوران مشروطه ماسونها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز بهدرستى آغاز نشده است در دام دستافزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود.
🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز #نهضت_امام) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16آبان1357
🔹200 نفر از طلاب علوم دینی #قم پس از اجتماع در ایوان طلای حرم حضرت معصومه(س) شعارهایی علیه رژیم سر دادند.
🔸بنابر گزارش خبرگزاری پارس #دولت_انگلستان رسماً از روی کار آمدن #دولت_نظامی در ایران حمایت نمود و برقراری نظم در ایران را به نفع مصالح بریتانیا اعلام کرد.
🔹بهدنبال روی کار آمدن دولت نظامی و سخنان روز گذشته #محمدرضا_پهلوی، امام خمینی پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند و در آن تأکید کردند که فریبکاریها و نرمش لفظی و ارعاب عملی شاه صف فشرده ملت را در سرنگونی سلطنت متزلزل نخواهد کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص408-409
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شريعتى در انديشه «پروتستانتيزم اسلامى»
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/129
🔹شريعتى [که تأثیرپذیریاش از اندیشههای چپ مستند و مبرهن است] بر آن بود كه اسلام را مانند #ماركسيسم، دين ستيز، مبارزه و پيكار محض بنماياند كه گويا جز جنگ و مبارزه راه ديگرى براى پيشبرد ايدئولوژى خود نمىيابد!! او با تأثيرپذيرى از جوى كه ماركسيستها ساخته بودند، مىكوشيد وانمود كند كه اسلام نيز مانند ماركسيسم، جريانى ديالكتيكى دارد و از ميان «اضداد» مىگذرد و براى زيست و پايدارى خود راهى جز جنگ و ستيز ندارد، بنابراين اسلام اصولاً دين مبارزه و انقلاب است و پيشواى اسلام بايد پيوسته در جنگ با مخالفان اسلام و پيشتاز حركتهاى چريكى و پارتيزانى باشد.
🔸بنا بر ديد او، آن دسته از علما، فقها و بزرگان اسلام مىتوانند براستى رهبر «اسوه» و «الگو» باشند كه با مخالفان اسلام پيوسته به جنگ و ستيز برخيزند و كارهاى «ويتكنگ»ها و «چريک»ها را بكنند! ليكن آنان كه از راهها، شيوهها و تاكتيکهاى ديگرى با مخالفان اسلام رويارويى مىكنند، هر چند سنگينترين ضربهها را بر بنياد كفر و ظلم وارد كنند، نه تنها ـ از ديد او ـ رهبر و پيشواى اسلامى نيستند بلكه «آخوند دربارى»اند! و بايد كنار گذاشته شوند...
🔹او بر اين باور بود كه با بهرهگيرى از جوّ انقلابى و رزمجويى كه به دنبال قيام خونين 15 خرداد در ايران پديد آمده و رو به گسترش است، اينگونه بنماياند كه اسلام جز مبارزه و ستيز معناى ديگرى ندارد و آيين اسلام تنها در نهضت و انقلاب مفهوم مىيابد و با اين شگرد، علما و روحانيان اسلام را يکباره از صحنه كنار بزند و خود را در جايگاه #مارتين_لوتر پيشتاز «انقلاب كبير و ناسيوناليستى» ايران بنشاند و همانگونه كه «مارتين لوتر» و ديگر روشنفكران فرانسه توانستند با شعار «مسيحيت آرى ـ قدرت مطلقه پاپ نه» كليسا و كشيش را از صحنه سياسى حذف كنند و به «پروتستانتيزم» دست بزنند، او نيز با اينگونه شعارها و موضعگيرىها بتواند مسجد و مسجديان را از صحنه بيرون براند و «پروتستانتيزم اسلامى» را در ايران پديد آورد!
🔸چنانكه پيشتر آورده شد شمارى از نخستين ماسونهاى ايرانى مانند #سرهنگ_آخوندف، ميرزا آقاخان كرمانى، طالبوف و... براى پياده كردن تز اسلام منهاى روحانيت، طرح «پروتستانتيزم اسلامى» را كه از برخى از رهبران انقلاب فرانسه فرا گرفته بودند، سردادند و روى آن ساليان درازى پا فشردند، ليكن از اين ترفند نيز طرفى بر نبستند. شريعتىدر پى گذشت نزديک به سدهاى از آن جريان، بر آن بود كه به «پروتستانتيزم اسلامى» در ايران دست بزند و آرمان ديرينه ماسونهاى ايرانى را بر آورده سازد. از اين رو پيشنهاد داد:
🔹... روشنفكر بايد به ايجاد يك پروتستانتيسم اسلامى پردازد تا همچنانكه پروتستانتيسم مسيحى، اروپاى قرون وسطى را منفجر كرد و همه عوامل انحطاطى را كه به نام مذهب، انديشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد كرده بود سركوب نمود بتواند فورانى از انديشه تازه و حركت تازه به جامعه ببخشد... پس نقطه آغاز كار روشنفكر و مسئوليت او در احيا و نجات و حركت بخشيدن به جامعهاش ايجاد يک پروتستانتيسم اسلامى است تا... با ايجاد يک نهضت پروتستانتيسم اسلامى بهويژه تشيعى كه خود مذهب اعتراض است... روح تقليدى و تخديرى و مذهب فعلى توده را به روح اجتهادى تهاجمى اعتراضى و انتقادى بدل كند....
🔸شريعتى براى پياده كردن اين ترفند، اسلام را مكتب «اعتراض»، پرخاشگرى و ستيزهجويى تنها مىنماياند، غافل از اينكه با اين روند همه امامان، پيشوايان و علماى اسلامى را كه در راه پيشبرد مكتب اسلام نتوانستند به ستيز و شورش دست بزنند و ناگزير شدند از شيوهها و
تاكتيکهايى بهره گيرند، به زير سؤال خواهد برد. او در ميان امامان و بزرگان اسلام، تنها على، فاطمه، حسين، زينب و ابوذر را بر مىگزيند و شايسته رهبرى و در خور پيروى مىداند و درباره ديگر امامان و بزرگان دين سخنى به ميان نمىآورد، ليكن با پرخاش و تاخت و تاز به علما و
روحانيانى كه در راه دفاع از اسلام و پيشبرد آيين خداوندى ناگزير شدند راه حضرت رضا، حضرت صادق، سلمان، علىبن يقطين و... را پى بگيرند، زمينه كوبيدن، به زير سؤال بردن و بدنام كردن عالمان دينى و يکبعدى نشان دادن اسلام را فراهم مىكند! (نهضت امام خمینی، ج3، صص294-292)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17آبان1357
🔹فرهنگیان #خمین با صدور اعلامیهای روی کار آمدن دولت نظامی را محکوم کردند و در ادامه افزودند تا برقرار شدن #حکومت_اسلامی بر سر کار خود حاضر نخواهند شد.
🔸در پی پرتاب بطریهای حاوی مواد آتشزا به خانههای امریکاییان در #تهران خبرگزاری فرانسه از قول منابع سفارت امریکا با تأیید این حملات نوشت سفارت امریکا از پلیس تهران تقاضا کرده است که از محلههای امریکایینشین محافظت کند.
🔹 بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ به تحلیل روی کارآمدن دولت نظامی در ایران پرداخت و با توجه به سخنرانی شاه آن را شرمآور دانست و در گوشهای از تحلیل خود آورد: «تا کنون هیج دولت نظامی موفق نشده است نابسامانیها را ریشهکن کند... آرامشی که از طریق تفنگ به دست آید نمیتواند تجدید قدرت شاه باشد. انتصاب یک ژنرال به نخستوزیری نمیتواند این حقیقت را بپوشاند که دوران سلطنت شاه شاهان مرحله به مرحله به پایان خود نزدیک شده است.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص416-419
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18آبان1357
🔹سولیوان سفیر امریکا در گزارشی زیر عنوان «فکر کردن به آنچه فکر نکردنی است» با تحلیل موقعیت سیاسی ایران و ناکارآمدی دولت نظامی پیشبینی کرد: «آیتالله خمینی پیروزمندانه به ایران باز میگردد و مرتبتی مانند #گاندی به دست میآورد و در قانون اساسی جدید، رژیم سلطنتی به #جمهوری_اسلامی تبدیل میشود.»
🔸بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس گروهی از دانشجویان ایرانی در #کانزاسسیتی امریکا در مقابل هتلی که #جیمی_کارتر رئیسجمهور آمریکا نشست مطبوعاتی داشت اجتماع کردند و شعار سردادند. این عده پس از انتقاد از حکومت #محمدرضا_پهلوی، کارتر را نیز که یکی از حمایتکنندگان شاه بود محکوم کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص424-425
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19آبان1357
🔹بعدازظهر امروز تظاهرات پراکندهای در #قم برپا شد و پلیس نسبت به پراکندهکردن تظاهرکنندگان اقدام کرد. در پایان امروز نیز، 100 نفر از مردم این شهر در صحن حرم حضرت معصومه(س) تظاهرات کردند.
🔸روزنامه #فیگارو چاپ فرانسه از سیاستهای دوگانه دولت شاه خبر داد که از یک سو به دستگیری شخصیتهای فاسد و تشکیل دادگاه برای رسیدگی به وضع آنها پرداخته و برای مذاکره با مخالفان رژیم اظهار آمادگی میکند و از سویی دیگر به دستگیری مبارزان سیاسی میپردازد.
🔹به گزارش روزنامه #لوماتن_دوپاری در اروپا #سیمون_دوبوار، #ژان_ژاک_دوفلیس، #ماکسیم_رودسون، #روسانا_روساندا و دیگران با اعلام یک حساب بانکی، خواستار کمک به اعتصابیون ایران شدند. این روزنامه اضافه کرد که بازاریان ایران تاکنون به اعتصابیون کمک کردهاند اما ممکن است کافی نباشد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص430-432
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20آبان1357
تابلوی دبیرستان محمدرضاشاه شاهرود به دست دانشآموزان خرد شد و نام این دبیرستان به #امام_خمینی تغییر کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص437
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓21آبان1357
🔹 #سولیوان #سفیر_امریکا در ایران با ارسال پیام بلند و ناامیدانهای به #واشنگتن گفت دولت امریکا باید با این واقعیت که حکومت شاه نمیتواند پابرجا بماند روبهرو شود. او با شدیدترین لحن به دولت خود توصیه کرد که دنبال جایگزینهایی برای شاه باشد و بیدرنگ با افرادی که پس از سقوط شاه ممکن است به قدرت برسند، تماس گیرد.
🔸بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگاری پارس جیمی کارتر رئیسجمهور امریکا، در نخستین اظهارنظر خود پس از روی کار آمدن دولت نظامی در ایران گفت: «ما با شاه به عنوان یک دوست و یک متحد وفادار مینگریم و روابط حسنهای که ایران با ما و سایر کشورهای دموکراتیک جهان با قدرتهای غربی داشته است و اکنون نیز دارد، بسیار سازنده و ارزشمند میباشد»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص440-441
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/1
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/130
🔹امام با وجود رنج و نگرانى شديدى كه از كجانديشىهاى سازمان داشت و با آنكه از سوى بسيارى از مبارزان اسلامى براى يارى و پشتيبانى از بنيانگذاران و اعضاى سازمان، سخت زير فشار بود، از هرگونه سخنى بر ضد آنان بهشدت خوددارى مىكرد.
🔸نگارنده* گاهى درباره سازمان با امام گفتگو كرد و پشتيبانى از مبارزه قهرآميز و مسلحانه را خواستار شد ليكن در بيشتر موارد امام با سكوت و خويشتندارى از كنار مسأله مىگذشت، گاهى در پاسخ تنها به: «صلاح نيست» بسنده مىكرد و گاهى نيز پيرامون خيزش قهرآميز اظهارنظر مىكرد كه مبارزه مسلحانه بدون رهبرى و نظارت عالمان وارسته و آزموده و خيزشى فراگير و همهجانبه، مايه هرج و مرج و خونريزى ناروا و از ميان رفتن افراد بیگناه خواهد شد و بُردى نخواهد داشت؛ ليكن درباره سازمان و اعضاى آن هيچگونه سخنى نمىگفت و پاسخى نمىداد؛ ليكن نگارنده را از هر گونه تجليل و ستايش از كشتههاى سازمان نيز باز مىداشتند؛ از اين رو «ماهنامه 15 خرداد» كه از سوى اين نويسنده با همكارى شمارى از برادران روحانى پراكنده مىشد، از نخستين تا واپسين شماره كه از سوى رژيم بعثى عراق توقيف شد، در هيچ شمارهاى از سازمان و اعضاى آن نامى و سخنى به ميان نيامد.
🔹البته ما از ماهيت سازمان هيچگونه آگاهى و اطلاعى نداشتيم و تنها روى پايبندى به «ولايت» امام و باورمندى به اينكه امام مرد وظيفه و رهبرى فروهيده است و هرگز روى خواستههاى مادى و نفسانى سخن نمىگويد، از رهنمودها و دستورات او بىچون و چرا پيروى مىكرديم ليكن در درون، از اينكه امام به ما رخصت نمىدهد تا از سازمان و كشتههايشان تجليل و ستايشى داشته باشيم افسرده و ناراحت بوديم، تا اينكه در سال 1353 دفترچهاى زير عنوان «شركتهاى صهيونيستى در ايران» از سوى سازمان به دست من رسيد. در اين دفتر نشانى شركتهايى كه از سوى اشغالگران فلسطين در ايران پديد آمده همراه با نام و اعضا و مديران آن آورده شده بود، اين نوشته چون در اصل تايپى و از روى آن فتوكپى شده بود. كمرنگ و ناخوانا بود، از اين رو دفتر يادشده را به نزد امام بردم و از او خواستم در صورتى كه صلاح بداند براى چاپ آن اقدام كنم. امام پس از مطالعه آن از آنجا كه نسبت به صهيونيستها سخت خشمگين و از رخنه و نفوذ آنان در ايران بهشدت نگران و انديشناک بود، با چاپ آن موافقت كرد.
🔸نگارنده آن را همراه با مقدمهاى زير عنوان «ايران، فلسطين ديگر» به چاپ رسانيد و پيش از پخش آن، بنا بر روش هميشگى، نخستين نسخه چاپشده را به نزد امام فرستاد تا اگر نظرى و پيشنهادى روى آن دارد اعلام كند و چون از سوى امام بىدرنگ واكنشى نشان داده نشد به گمان اينكه امام با پخش اين دفتر مخالفت ندارد به پراكندن آن دست زد و چند نسخهاى از آن را براى اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا و برخى ديگر از پارسىزبانان برونمرزى فرستاد.
🔹ديرى نپاييد كه امام نويسنده را به حضور فرا خواند و دستور داد كه از پخش اين دفتر خوددارى شود! نگارنده كه سخت شگفتزده شده بود از علت اين امر جويا شد: امام پاسخ داد: شما در مقدمه از سازمان ستايش كرده و نوشتهايد: «سازمان مجاهدين خلق كه خدا يارشان باد» و اين روا نيست! نگارنده با لحنى تأسفبار اظهار داشت: در اين شرايط كه كمونيستها همه نوشتهها، اعلاميهها و كتابهاى «چريکهاى فدايى خلق» را به عربى و به زبانهاى ديگر ترجمه مىكنند و در دسترس همگان قرار مىدهند، ما روى پيروى از شما هيچگونه پشتيبانى تبليغاتى از سازمان تاكنون نكردهايم و در مقدمه اين دفتر نيز تنها وظيفه خود دانستيم كه براى آنان كه با نام خداوند يكتا به مبارزه با رژيم شاه برخاستهاند دعا كنيم، آيا دعا براى سازمانى كه با نام خدا حركت مىكند به نظر عالى نارواست؟!
🔸امام در پاسخ فرمود: «شاه نيز از خدا دم مىزند بنابراين براى او نيز دعا كنيد»!! اين سخن امام مانند پتكى بود كه بر سرم فرود آمد، با شگفتزدگى گفتم: «آخر ما درباره اين سازمان چنين بدگمانى نداريم». بىدرنگ پاسخ داد: «نخير، داشته باشيد»! و اين جمله را دو بار
تكرار كرد.
🔹اين نگارنده كه در بهت و شگفتى ژرفى فرو رفته بود، از امام خواست كه ديد خود را درباره سازمان براى اين نويسنده آشكار كند تا بيش از اين در تاريكى و ناآگاهى نماند و سرگردان نباشد.
🔸در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت...
* نگارنده کتاب نهضت امام خمینی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/2
🔹در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت:
قبل از اينكه اين دسته در داخل ايران به فعاليتى دست بزنند يک نفر از جانب آنها به نزد من آمد و اظهار داشت كه ما جمعيتى هستيم كه بر مبناى قرآن مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، به مبارزه چريكى دست بزنيم و از شما مىخواهيم كه ما را تأييد و حمايت كنيد. به قرآن و نهجالبلاغه خيلى تمسک مىكرد و از خدا و پيغمبر دم مىزد.
🔸به او گفتم كه من جمعيت شما را نمىشناسم و از عقايد و افكار شما هم بىاطلاعم و به اين حرفها هم نمىتوانم اعتماد كنم. او براى اينكه اطمينان مرا بتواند جلب كند، حدود يک ماه هر روز نزد من مىآمد و از عقايد و افكار جمعيت خود براى من حرف مىزد، من فقط گوش مىدادم و هيچگونه اظهارنظرى نمىكردم، بعضى از نوشتههايشان را آورد من مطالعه كردم و روى انحرافاتشان انگشت گذاشتم و در كنار نوشتههايشان حاشيه زدم و آنچه را كه بر خلاف اسلام و مبانى قرآن بود به آنها تذكر دادم. چون اظهار كرد كه مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، فقط يك كلمه به او گفتم اين كار را نكنيد چون موفق نمىشويد و خود را به هدر مىدهيد.
🔹من از مجموع اظهارات او و نوشتههايشان به اين نتيجه رسيدم كه اين جمعيت به اسلام اعتقاد ندارد، ليكن چون مىداند كه در كشورى مانند ايران كه بيش از هزار سال است اسلام در رگ و پى اين ملت ريشه دوانيده است جز با نام اسلام نمىتوان پيشرفت كرد لذا اسلام را ملعبه كردهاند، بالاى نوشته خود نام خدا را مىگذارند ليكن ذيل آن همان حرفها و بافتههاى ماركسيستها و ماديون است.
🔸اين فكر در آن روز فقط در حد يک گمان بود ليكن هر چه گذشت و نوشتههايشان بيشتر منتشر شد اين گمان در من بيشتر تقويت شد، البته من نمىخواهم بگويم همه آنهايى كه با اين جمعيت هستند اينجورىاند. ممكن است در ميان آنها افرادى باشند كه واقعاً به اسلام اعتقاد داشته باشند و چه بسا افرادى كه فريب آنها را خورده باشند ليكن اساس تشكيلات اين جمعيت روى اعتقاد به اسلام نيست....
🔹آنگاه امام افزود:
🔸البته من اين فكر و گمان خود را درباره سازمان علنى نكردم چون آن كسى كه از طرف آنها آمده بود وعده مىداد كه بهزودى درصدد رفع انحرافهاى خود برمىآيند و خود را اصلاح مىكنند، ليكن به هيچ وجه آنها را تأييد هم نكردم، البته رفقا و دوستان از ايران خيلى مرا زير فشار گذاشتند.
🔹آقاى طالقانى به من نوشتند:انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدى. آقاى منتظرى به من نامه نوشتند، آقاى هاشمى رفسنجانى همينطور، بعضى علماى بلاد نامهها و پيغامهايى را درباره اين جمعيت براى من فرستادند و خودشان هم با تمام قوا از اين جمعيت حمايت كردند و حتى از وجوههاى شرعيه در اختيار آنها گذاشتند، هنوز هم به من فشار مىآورند كه از آنها حمايت كنم ليكن من آنها را يک جمعيت منحرف و گمراه مىدانم و به هيچ وجه نمىتوانم آنها را حمايت و تقويت كنم. من خطر اينها را براى اسلام از ماركسيستها بيشتر مىدانم. (نهضت امام خمینی، ج3، صص600-598)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالات معنوی مجتهد شهید بهروایت مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
▪️بهمناسبت ارتحال مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
▫️آقامصطفی راخدا رحمت کند یک حالات خاصی داشت... بعد از یکسال سال ایشان را در مکه دیدم و گویی [آن جسم] فربه اصلاً تراشیده شده بود.
▪️به ایشان گفتم آقا خدای نکرده [مشکلی] پیش آمده؟
▫️فرمودند: نه میخواستم یکسال به [تمام اعمال] مفاتیح عمل کنم و همه مستحبات را شروع کردم دارم انجام میدهم. الحمدالله تا اینجا موفق شدم. از محرم پارسال شروع کردم باقیمانده زیارت را انجام بدهم انشاءالله .
▪️ایشان به خودش ریاضتهای اینجوری میداد واقعاً ملا هم بود. جوان ملای طلبه بسیار فاضل بود که حیف از دست رفت.
#سیدجعفر_طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شاگردان طراز اول علامه طباطبائی؛ یاران انقلاب اسلامی
⚫️سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️مرحوم آیتالله ممدوحی:
▪️«تمام کسانی که در انقلاب یار #حضرت_امام بودند به اتفاق شاگرد علامه طباطبایی بودند تمام آن کسانی که با امام خمینی کار میکردند همه از شاگردان طراز اول آقای طباطبایی بودند الآن هم همینطور است.»(مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی
مرحوم حجتالاسلام و المسلمین طاهری خرمآبادی:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(خاطرات سیدمهدی طاهری خرمآبادی، ص۵٣-۵٢)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db