پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟
بازنشر مصاحبه تسنیم با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاستهایی را در قبال امام پیگیری و اجرا میکرد؟
بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و بهخصوص گروههای سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟
در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانیها و شیعیان ایرانیالاصل بسیاری بهدستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانیها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانیها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروهها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر میکردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروهها و افراد با امام خمینی داشت؟
آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولتهای منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) میتوانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولتهای منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟
واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟
مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟
شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطهای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟
پاسخ به این سؤالات در:
تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران
✳️سالروز فتح خرمشهر
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس #فلسطین به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا #صدام به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیستها با ایران جنگید تا صهیونیستها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند.
🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهرههای وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیریهای آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند.
ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه»
🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نمودهاند و به نظر میرسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیمسازیهای کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود.
🔸اجماع مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیمسازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشتساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیینکننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائممقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟...
🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولتپژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_حسن_عسکری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم ممیزی کتابها پیش از انتشار
🔻 #صحیفهخوانی | 3مهر
🔹خط مشی را اسلام معیّن کرده است، و ما تابع اسلام هستیم. و آن این است [که] کلیه نشریاتی که شما میخواهید اقدام کنید بر آن، باید اسلامی باشد و منزه از انحرافات. و البته این تشخیص با یک هیاتی باید باشد. آقایان مثلًا هیاتی را تعیین کنند که در این امور وارد باشند؛ و کتابها وقتی که بناست نشر بشود، به نظر آن آقایان برسد. و آن آقایان وقتی که تصویب کردند که نشرش مانعی ندارد و مخالف با اسلام نیست، آن وقت نشر بکنند، چون ممکن است که یکوقت یک کتابی چند سطرش اسلامی باشد، و در خلالش یک مسائلی غیر اسلامی باشد. ابتدایش یک جور باشد؛ بعدش یک انحرافاتی داشته باشد.
🔸شمایی که میخواهید برای اسلام خدمت کنید یکوقت خدای نخواسته این اسباب این نشود که بر خلاف مسیر خودتان باشد. و لهذا باید کتابها تحت نظر اهل علم باشد. اهل علمِ مطلع بر این #مکتبهای_انحرافی، و آنها مطالعه کنند. وقتی این کتابی که میخواهید نشر بدهید مطالعه کنند، بعد که مطالعه کردند آنها، تصدیق کنند که این نشرش مانع ندارد، بعد نشر بدهید. و البته این خدمت بسیار بزرگی است که به اسلام شما میتوانید بکنید. و آن نشر معارف اسلامی، نشر احکام اسلام، نشر حقایق اسلام، نشر مکتب اسلام، و کتبی که این نحو هستند، نشرش بسیار خوب، و ان شاء الله شما ماجور هستید در این امر. لکن با این وضع باید باشد. با این وضعی که عرض کردم؛ مصون باشد از اینکه یکوقت خدای نخواسته شما بخواهید یک کار خیری بکنید، با دست خود شما یک کار خلافی انجام بگیرد.
🔹این باید با یک #کنترل_شدیدی از طرف یک هیات چند نفری، که خودتان تعیین بکنید و مورد تصدیق- مثلًا- اهل علم تهران باشد، آن وقت آنها، آن چند نفر، بررسی کنند؛ و شما هم مشغول باشید. ان شاء الله خداوند حفظ کند شما را. و من هم دعاگوی همهتان هستم ان شاء الله. و کارشان پرارزش؛ و مسئولیتشان هم زیاد پرارزش است. برای اینکه نشر احکام خداست و نشر مکتب الهی است. مسئولیت زیاد است، برای اینکه باید طوری انجام بگیرد که خدای نخواسته یکوقت لغزشی در آن نباشد، و کتابی که مثلًا انحرافی باشد در آن نباشد. و این البته باید یک دستهای، یک جمعی، باشند که این کار را انجام بدهند. ان شاء الله خداوند تاییدتان کند. من شغلم زیاد است، اطلاعاتم هم از این امور و از این افراد کم است؛ باید یک دستهای در تهران تعیین بشوند برای کتابهای مذهبی...(3مهر1358، صحیفه امام، ج10، صص116-115)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
بخش شصت و چهارم
بخش شصت و پنجم
بخش شصت و ششم
بخش شصت و هفتم
بخش شصت و هشتم
بخش شصت و نهم
بخش هفتاد
بخش هفتاد و یکم
بخش هفتاد و دوم
بخش هفتاد و سوم
بخش هفتاد و چهارم
بخش هفتاد و پنجم
بخش هفتاد و ششم
بخش هفتاد و هفتم
بخش هفتاد و هشتم
بخش هفتاد و نهم
بخش هشتاد
بخش هشتاد و یکم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.27.pdf
2.36M
منشاء انحراف فکری برخی مبارزین در بحبوحه انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هشتم
🔹آیتالله مصباح یزدی در رابطه با اثرات منفی افکار شریعتی و در تبیین ضرورت نقد آن چنین میگوید: «من از مقطعی که بـا افـکار ایشان آشنا شدم، تصور ابتدائیام این بود که ایشان یک فرد علاقهمند به اسلام است که در خـانوادهای مـذهبی بـزرگ شده است، مخصوصاً اظهار علاقهای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین علیهالسلام میکرد، این تصور را در من به وجود آورد که تنها مطالعات ایشان در مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمیکردم، چون ایشان از وقـتی که به سن رشـد رسـیده و درصدد پژوهش بر آمده بود، به پاریس رفت و سالهای زیادی در آنجا بود، ارتباطش هم با اشخاصی بود که خودش آنها را «معبودهای من» مینامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند...
🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گستردهای انجام نمیگرفت و این نوع تلاشها، سخت تحت کنترل دستگاه بودند، از این رو امـثال بـنده توقع این را نداشتیم که ایشان بینش عمیقی نسبت به اسلام داشته باشد و حدس میزدیم که این سخنان از کمیِ مطالعات باشد. از آنجا که ما حساسیت چندانی به یک شخص یا کتاب خاص نداشتیم، میگفتیم از این جـور انحرافات، زیاد است، این هم یکی!...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.29.pdf
1.03M
نقد فکری منصفانه بدون اشاره به اشخاص
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و نهم
🔹 آیتالله مصباح یزدی : «..یادم هست یک شب، بعد از نماز که از #مدرسه_فیضیه آمدیم بیرون، آقای غلامرضا دانشآشتیانی بـحث همین آقا (شریعتی) را مطرح کرد که: «نظر تو چیست؟» گفتم: «اجمالاً ایشان دارد حرفهائی را میزند که خطرناک است». گفت: «چه پیشبینیای میکنی؟» گفتم: «پیشبینی میکنم که حرفهایش خیلی رواج پیدا خواهد کرد». گفت: «چطور؟» گفتم: «برای اینکه زبـان دانـشجو و نسل جوان را میداند، ژستش جوانپسند است و جوانها هم که اطلاعات دینی عمیق و کافی ندارند و نمیتوانند تشخیص بدهند که کجای این حرفها درست و کجا غلط است، به خصوص که بعضی از متدینین و حتی روحـانیین هم از ایشان حمایت میکنند»...
🔸پرسید: «حالا چه بـاید کرد؟» گـفتم: «مـن کاری بلد نیستم. خیلی هنر بکنم، شبهات را مـطرح مـیکنم و جوابش را میدهم». گفت: «شما موافق نیستید بروید و با ایشان یک بحثی بکنید؟» شاید هم اول اینجور نگفت و گفت: «اگر ایشان حاضر شود بـا یـک کـسی بحث کند، به نظر شما چطور است؟» گفتم: «فکر نمیکنم ایشان حـاضر شود با کسی بحث کند». گفت: «حالا اگر حاضر شد، به نظر شما خوب است با چه کسی بحث کند؟» گـفتم: ...«مثلاً آقای #طباطبائی. واقعاً اگر ایشان طـالب حـقیقت باشد، آقای طباطبائی اهل منطق و ملایم است، ولی من باور نمیکنم که حاضر شود».
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.1.pdf
2.01M
حساسیت ویژه در قبال مسائل اعتقادی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد
حجت الاسلام و المسلمین #فلاحزاده، از طلاب مدرسه حقانی که در اوج درگیریها با موضوع دکتر شریعتی در مدرسه حقانی وارد آن مدرسه شده میگوید: «...در سال 55 که من از شيراز به قم آمدم مدرسه فيضيه بسته شده بود و محل تجمع طلاب و بحثهای سياسی، مدرسه خان بود و بحثهای فراوانی درباره دکتر #شريعتی و کتاب #شهيد_جاويد صورت میگرفت. درخصوص جريان شريعتی، #مدرسه_حقانی محل تلاقی افکار موافقان و مخالفان او بود. به طوری که در دو مرحله و مجموعاً شش نفر از موافقان و مخالفان داغ او را با اينکه از طلبههای خوب و درسخوان بودند اخراج کردند. #شهيد_قدوسی برای مصون نگه داشتن مدرسه، عذر تعدادی از طرفين را خواست. از طرفداران شريعتی فرزند آقای #موحدی_کرمانی که نماينده ولی فقيه در سپاه هستند بود و شهيد هم شد و از مخالفان او آقای #کاظمی مسئول مدرسه معصوميه، آقای #بیريا و آقای #نعمتیپور را از مدرسه بيرون کردند. آقايان کاظمی و نعمتیپور که به طرفداران آيتالله مصباح معروف بودند سردسته مخالفان بودند. جناب آقای #مصباح در آن زمان تقريباً ليدر مخالفين بودند و در يک جلسه اخلاقی که در مهديه خيابان چهارمردان تشکيل شده بود بين طرفين درگيری رخ داد و عدهای دستگير شدند...»
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.3.pdf
1.92M
تأکید شهید بهشتی بر روشنگری پیرامون نقاط انحرافی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و یکم
🔹به گفته #آیتالله_مصباح، در آن وقت #شهید_بهشتی و #شهید_مطهری با التفات به برخی اشکالات جدی شریعتی، یکی از علمای مبارز را واسطه قرار داده بودند که پیام انتقادی آنان به مطالب شریعتی را به #حسینیه_ارشاد ببرد: «این مسئله بود که چون روحانیت شیعه بزرگترین دشمن آمریکا است، چرا شریعتی به روحانیت شیعه بدگویی میکند؟ او دارد دشمن آمریکا را میکوبد.
🔸باز تکیه آنها روی این مسئله بود که یک جنبه سیاسی داشت. انتقادهای دیگران هم یک جنبه صنفی داشت. چون خودشان روحانی بودند، به آنها برخورده بود که در معرض چنین اتهامی قرار بگیرند.
🔹البته غرض آنها بیشتر مسئله سیاسی بود؛ ولی باز آن مسائلی که مورد توجه بنده بود، غیر از اینها بود. آنها بُعد سیاسی مذهب را نگاه میکردند و من توجه به بُعد عقیدتی آن داشتم.
🔸توجه من به این بود که شریعتی با چیزهایی که میگوید، دارد عقاید اولیه مسلمانها و جوانها را تضعیف میکند. با توجه به این مورد در آن زمان من کسی را که به عمق خطری که در افکار شریعتی بود، توجه کرده باشد، نمیشناختم.»
به زعم شهید بهشتی، آیت الله مصباح در نقد شریعتی مسئله را زیاد بزرگ کرده بود...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،3مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/1
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
🔹خداوندا، زبان ما را از لغو نگهدار؛ دلهای ما را به خودت متوجه بفرما؛ ما را از غیر خودت منصرف بفرما؛ حب دنیا را از قلب ما بیرون کن؛ اخلاق نیک را در ما پابرجا کن؛ ما را در پناه امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ از هر بدی نگه دار؛ ما را نسبت به اسلام و مسلمین خدمتگزار قرار بده؛ ما را نسبت به علمای اسلام قدردان قرار بده؛ علمای اسلام را در هر جا هستند حفظ بفرما؛ دیانت اسلام را، کلمه اش را، مقدم بر همه کلمات قرار بده [آمین حضار]؛ «اللهم أعلِ کلمةَ الإسلام».
رنجهای پیامبر (ص) در دعوت به توحید
🔸آقایان میدانند که پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تنها قیام فرمود و در یک محیطی که همه با او مخالف بودند، قیام فرمود و زحمتهای زیاد، مشقتهای زیاد، رنجهای فراوان برد تا اینکه اسلام را به مردم ابلاغ فرمود. دعوت کرد مردم را به هدایت؛ دعوت کرد به توحید. آنقدر مشقتْ ایشان تحمل فرمود که گمان ندارم کسی طاقت آن را داشته باشد. بعد از رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مسلمین به وظایف خودشان تا یک حدودی عمل کردند؛ اسلام را تقویت کردند؛ توسعه دادند اسلام را، تا اینکه یک #مملکت_بزرگ_اسلامی در دنیا تشکیل شد که بر همه ممالک مقدم بود.
🔹خود رسول اکرم - به طوری که مکتوبشان در صحیح بخاری مضبوط است ـ مکتوبی را که به #هرقل نوشتند، و آنطوری که تاریخ ضبط کرده است ایشان چهار تا مکتوب مرقوم فرمودهاند به چهار تا امپراتور: یکی #ایران، یکی #روم، یکی #مصر، یکی #حبشه. و عین مکتوب ایشان -آنطوری که در ذهنم هست- مضبوط است. عین مکتوب ایشان را ـ به طوری که در ذهن من است ـ در موزه ترکیه زیارت کردهام.
🔸این چهار مکتوبی که مرقوم فرمودهاند به مضمون واحد است به چهار امپراتور و آنها را دعوت به اسلام کردهاند و دعوت به توحید؛ این مقدمه بوده است، شالوده بوده است از برای اینکه #حقایق_اسلام را به تمام دنیا، به تمام امپراتوریهای دنیا ابلاغ بفرمایند و اسلام به آن نحوی که هست معرفی بشود به مردم.
🔹مع الأسف آنها جواب مثبت، الاّ پادشاه حبشه، نداده؛ و لهذا متوقف شده است آن دعوتی که رسول اکرم می خواستند بفرمایند و میخواستند اسلام را معرفی کنند. عَلی أیِّ حالٍ با رنجهای فراوان، چه خود رسول اکرم و چه بعد از رسول اکرم کسانی که متکفل بودهاند ریاست اسلام را، با رنجهای فراوان اسلام را تقویت کردند. و دست به دست، این اسلام آمد تا الآن که به ما محول شده است؛ به این طبقهای که الآن موجودند محول شده است. این طبقه موجودهاند که الآن مسئول اسلام و مسئول احکام اسلام هستند و این مسئولیت به حَسَب اختلاف مراتب اشخاص فرق می کند، بعضیها مسئولیتشان خیلی زیاد است، و بعضی هم مسئولیت دارند لکن به اندازه آنها نیست.(صحیفه امام، ج2، صص29-28)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/2
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
برنامه زندگی و حکومت در اسلام
🔹کسانی که مسئولیتشان خیلی زیاد است #دولتهای_اسلامی است؛ #رؤسای_جمهور_اسلام، سلاطین اسلام، اینها مسئولیتشان خیلی زیاد است و شاید بیشتر از همه طبقات باشد. اسلام الآن به دست این طبقه، به حسب اراده خدای تبارک و تعالی ـ تکویناً ـ سپرده شده است و آنها مسئولند بر حفظ اسلام و حفظ وحدت کلمه اسلام و حفظ احکام اسلام و معرفی کردن اسلام را به دنیای متمدن که گمان نشود اسلام مثل مسیحیتهست، فقط یک رابطه معنوی ما بین افراد و خدای تبارک و تعالی است و بس.
🔸اسلام برنامه زندگی دارد؛ اسلام برنامه حکومت دارد؛ اسلام قریب پانصد سال ـ تقریباً یا بیشتر ـ حکومت کرده است؛ سلطنت کرده است؛ با اینکه احکام اسلام در آن وقت باز آنطور اجرا نشده است که باید اجرا بشود لکن همان نیمه اجرا شدهاش ممالک بزرگی را، وسیعی را، اداره کرده است با عزت و شوکت از همه جهات، از همه کیفیات.
🔹اسلام مثل سایر ادیانی که حالا در دست است ـ شاید آنها هم در وقت خودش اینطور بودهاند لکن سایر ادیانی که حالا در دست است، خصوصاً مسیحیت که هیچ ندارد جز چند کلمه اخلاقی و راجع به تدبیر مُدُن و راجع به سیاست مدن و راجع به کشورها و راجع به اداره کشورها برنامه ندارد ـ گمان نشود که اسلام هم مثل آنها برنامه ندارد.
🔸اسلام از قبل از تولد انسان شالوده حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی میکند، شالوده اجتماع عائلهای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد میشود، تا آن وقت که در اجتماع وارد میشود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایر دوَل و سایر ملل هست. تمام اینها برنامه دارد، تمام اینها تکلیف دارد در شرع مطهر. اینطور نیست که فقط دعا و زیارت است؛ فقط نماز و دعا و زیارتْ احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره میکند اسلام. بر رؤسای جمهور اسلام، بر سلاطین اسلام، بر دوَل اسلامی است که اسلام را معرفی کنند به عالم.
تفاوت کلیسا و مسجد
🔹مسیحیون خیال نکنند که اسلام هم، مسجد هم، مثل کلیساست. #مسجد وقتی نماز در آن بر پا می شده است تکلیف معین میکردهاند؛ جنگها از آنجا شالودهاش ریخته میشده است؛ تدبیر ممالک از آنجا، از مسجد شالودهاش ریخته میشده است. مسجد مثل کلیسا نیست. کلیسا یک رابطه فردی مابین افراد و خدای تبارک و تعالی ـ عَلی زَعْمِهم - هست لکن مسجد مسلمین در زمان رسول خداـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ و در زمان خلفایی که بودند ـ هرجور بودند ـ مسجد #مرکز_سیاست_اسلام بوده است.در روز جمعه با خطبه جمعه مطالب سیاسی است ـ مطالب مربوط به جنگها، مربوط به سیاست مدن، اینها همه درمسجد درست میشده است؛ شالودهاش در مسجد ریخته میشده است در زمان رسول خدا و در زمان دیگران و در زمان حضرت امیر ـ سلام الله علیه.
لزوم معرفی اسلام
🔸باید اسلام را آنطور که هست معرفی کنند؛ مکلفند اینها. کسانی که خدای تبارک و تعالی به آنها ریاست داده است مسئولیت دارند در مقابل ریاستشان؛ باید اسلام را آنطور که هست معرفی کنند. باید یک برنامه رادیویی برای معرفی اسلام تهیه کنند؛ باید به علمای اسلام رجوع کنند تا اینکه آنها حقایق اسلام را برایشان تشریح کنند و آنها در اذاعه و در رادیوها و در سایر مطبوعات نشر بدهند.
هدف پیامبر اسلام
🔹پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا #وحدت_کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید، در تحت کلمه توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد، منتها اغراض سلاطین آن وقت از یک طرف و اغراض علمای نصارا و یهود و امثال ذلک از طرف دیگر سد شد؛ مانع شد از اینکه ایشان بتوانند آن کار را انجام بدهند. الآن هم سد است؛ الآن هم آنها مانع هستند؛ الآن هم گرفتاری ما برای خاطر آنهاست؛ الآن هم یهود مانع هستند که اسلام ترویج بشود؛ الآن هم نصارا مانع هستند که اسلام را، آنطور که هست، معرفی کنند. مانع هستند.(صحیفه امام، ج2، صص32-29)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/3
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
تکلیف سران کشورهای اسلامی، حفظ وحدت کلمه
🔹الآن بر رؤسای اسلام، بر سلاطین اسلام، بر رؤسای جمهور اسلام، الآن تکلیف است که این اختلافات جزئی موسمی را که گاهی دارند، این اختلافات را کنار بگذارند؛ عرب و عجم ندارد، ترک و فارس ندارد؛ اسلام ـ کلمه اسلام ـ پیغمبر اسلام، همان طوری که خودشان طریقه مبارزهشان بوده است، باید آنها هم تَبَع باشند، تبع اسلام باشند. اگر وحدت کلمه خودشان را حفظ کنند، اگر این اختلافات جزئی موسمی را کنار بگذارند، اگر همه با هم همدست بشوند ـ هفتصد میلیون میگویند که جمعیت هست، اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند؛ هفتصد میلیون متفرق به درد نمیخورد؛ هزارها میلیون متفرق هم به درد نمیخورد؛ اما اگر این هفتصد میلیون، دویست میلیونش، چهارصد میلیونش، با هم دست بدهند، دست برادری بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ کنند، حدود خودشان را حفظ کنند لکن در جامعه اسلامی که مشترک مابین همه است، در #کلمه_توحید که مشترک بین همه است، در #مصالح_اسلامی که مشترک بین همه است با هم توحیدِ کلمه کنند. اگر اینها توحید کلمه کنند، دیگر یهود به فلسطین طمع نمیکند؛ دیگر #هندو به #کشمیر طمع نمیکند. این برای این است که نمیگذارند شما متحد بشوید. بدانند آنها ـ میدانند هم ـ دستهایی که میخواهند منابع شما را از دستتان بگیرند، میخواهند ثروت شما را به رایگان ببرند، میخواهند ذخایر تحت الارضی و فوق الارضی شما را به یغما ببرند، آنها نمیگذارند که #عراق و #ایران با هم متحد بشود؛ #ایران و #مصر با هم متحد بشود؛ #ترکیه و #ایران با هم متحد بشود؛ همه شان با هم وحدت کلمه پیدا کنند. نخواهند گذاشت.
🔸ولی شما تکلیفتان این نیست؛ رؤسا تکلیفشان این است که بنشینند با هم تفاهم کنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ کنند، هر کدام حدود و ثغورشان محفوظ، لکن آن دشمن خارجی که به شما اینقدر ضرر وارد میکند در مقابل او توحید کلمه کنید. اگر توحید کلمه بکنید، یک مشت یهودی دزد در #فلسطین است، بیش از یک میلیون از مسلمین را ده سال، بیشتر از ده سال است که متفرق کردهاند و ممالک اسلامی نشستهاند با هم عزا گرفتهاند، اگر توحید کلمه باشد چطور میتوانند اینها، این یک مشت یهود دزد، چطور میتوانند فلسطین شما را از دستتان بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند و نتوانید هیچ کار بکنید؟ اگر توحید کلمه کنید، چطور هندوی بدبخت میتواند #کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کاری از آنها نیاید؟
🔹اینها مطالبی است که جزو واضحات است منتها تذکر لازم است. خود آنها هم میدانند این مطلب را لکن باید فکر کنند، باید بنشینند جلسه کنند، اجتماع کنند، فکر کنند، این اختلافات جزئی [را] کنار بگذارند. الآن اسلام در دست شما است. الآن رؤسای اسلام بدانند، سلاطین اسلام بدانند، رؤسای جمهور بدانند، شیوخ بدانند، آنهایی که ریاست دارند در اسلام، بدانند که خدای تبارک و تعالی این ریاست را به آنها داده است؛ مسئولیت دارد رئیس یک قوم شدن؛ رئیس یک ملت شدن، مسئولیت دارد نسبت به آن ملت، نسبت به آن قوم، نسبت به زندگی آن قوم؛ نسبت به حوادثی که برای آن قوم پیش می آید. مسئولند اینها؛ دیگران محتاج به اینهایند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/4
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
حفظ ثروت مسلمین
🔹این از عجایب است.این مطلب از عجایب است که ثروت در دست شرق است، این ثروت مهم #نفت در دست شرق است، در دست مسلمین است ـ اینکه در #ممالک_اسلامی است ـ این مخازن بسیار مهمی که دنیا به واسطه آن [و] هر مملکتی پیشرفت کرده است به واسطه این مخازن پیشرفت کرده است؛ هر جنگی مقدم شده است، هر مملکتی در جنگ مقدم شده است، به واسطه موجهای نفت مقدم شده است؛ اینها در دست شماست، #عراق بحمدالله نفت دارد، #ایران بحمدالله نفت دارد، #کویت نفت دارد، #حجاز نفت دارد، نفت دست مسلمین است. آنها باید بیایند به شما تملق بگویند، دست شما را ببوسند، پای شما را ببوسند و این ذخایر را به قیمت أعلَی القِیَم بخرند؛ شما نباید از آنها یک تملقی بگویید ان شاءالله نمیگویید آنها باید تملق شما را بگویند؛ ثروت دست شماست. مع ذلک انسان می بیند که مطلب اینطور نیست. جوری مستعمِرینْ این مطلب را درست کرده اند که بعض ممالک را بازی دادند و خیال میکنند که نه، باید از آنها هم یک تملقی بگویند، به آنها هم یک تعارفی بدهند، تا اینکه ثروت آنها را هم ببرند. این تأسف دارد.
سیادت در وحدت کلمه
🔸تا وحدت کلمه نباشد، تا رؤسای اسلام، وحدت کلمه در خودشان ایجاد نکنند، تا فکر نکنند بر بدبختیهای ملتهای اسلام، بدبختیهای اسلام، بدبختیهای احکام اسلام، غربت اسلام و قرآن کریم، سیادت نمیتوانند بکنند. باید فکر کنند، عمل کنند، تا سیادت کنند. و اگر این مطلب را انجام بدهند، سید دنیا خواهند شد. اگر اسلام را آنطوری که هست به دنیا معرفی کنند و آنطوری که هست عمل بکنند، سیادت با شماست؛ بزرگی با شماست: لله ِِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِه وَ لِلْمؤمنین
مسئولیت علمای اسلام
🔹این راجع به آن دسته که رؤسای سیاسی ما هستند. دسته دیگر که علمای اسلام هستند و مراجع عالیمقام هستند، آنها هم مسئولیتشان خیلی زیاد است؛ خیلی زیاد. شاید به یک معنا مسئولیت علمای اسلام از همه کس زیادتر باشد. بر آنهاست که اسلام را آنطور که میدانند معرفی کنند بر دنیا. البته ما وسایل نداریم؛ این هم از بیعرضگیِ ماست؛ ما وسایل نداریم، همه وسایل دست دیگران است. مسلمین بِما هُمْ مُسْلِمین، علما بِما هُمْ عُلَما، ندارند یک دستگاهی که اسلام را ابلاغ کنند به دنیا و بگویند اسلام این است.
🔸یک کالای به این خوبی، یک کالای به این خوبی دست شما هست و نمی توانید عرضه کنید به عالَم که ما این را داریم. آنها انجیل خودشان را که تویش آن مطالبی است که ملاحظه فرمودید، هر کس دیده، آن انجیل دروغی را، آن انجیل اصلی که نیست، آن انجیل دروغی را آنها به تمام دنیا عرضه داشتهاند و مبلغینشان در همه دنیا رفته، و از قراری که گفتند همین اخیراً که این ممالک اسلامی، این ممالکی که در تحت اسارت بودند، اینها یکی یکی از اسارت بیرون آمدند، اصلاً دنبال آن مبلغین #پاپ رفتند، و آنها را به صورت مسیحیت درآورد[ند] ما در محیط خودمان هم نمیتوانیم، در محیط خودمان هم نمیتوانیم احکام اسلام را آنطوری که هست عرضه بداریم. ما مباحثاتمان از حدود کتاب «طهارت» و کتابِ ـ عرض میکنم که ـ «خمس» و کتاب چه و چه، از این حدود تجاوز نمیکند. سیاست اسلام را بحثْ دیگر نمیکنیم از آن؛ حدود اسلامی دیگر بحث از آن نمیشود. اجرا نشدنْ غیر آن است که نباید عرضه داشت به دنیا؛ باید عرضه داشت آقا. این یک مطلبی است که باید دنیا بفهمد که اسلام برنامه دارد.(صحیفه امام، ج2، صص36-32)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/5
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
🔹اسلام برای همه چیز، برای همه زندگیها، برنامه دارد. این را کی باید معرفی کند جز #علمای_اسلام؟ علمای اسلام ـ کثّرالله امثالهم ـ با همه زحمتهایی که میکشند، با همه رنجهایی که میبرند لکن مسئولیتشان زیادتر از این معانی است. خدای تبارک و تعالی به آنها عزت داده است، به آنها عظمت داده است، دیگران را تَبَع آنها قرار داده است، ملت را تابع آنها قرار داده است؛ اینها همه مسئولیت میآورد؛ همانطوری که رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مسئولیت داشت و قیام کرد بر مسئولیت خودش؛ قیام کرد به مسئولیت خودش. باید قیام کرد به مسئولیت؛ باید اسلام را آنطوری که هست، نه آنطوری که حالا در دست مثلاً چهار تا فرض کنید مقدسمآب فقط کتاب مفاتیح است، و عرض میکنم که باید آنطوری که هست احکام اسلام را معرفی کرد. گفت به دنیا که ما یک همچو کالای بزرگی داریم، یک همچو #قوانین_مترقی داریم؛ محتاج نیستیم به اینکه در قوانین به کسی دیگر مراجعه کنیم؛ در هر بابی از ابوابْ قانون داریم ما.
🔸اسلام تکلیف معین کرده است، قانون معین کرده است؛ مسلمین محتاج نیستند به اینکه در قوانین تبعیت از غیر بکنند. الآن جوانهای ما، این جوانهای دانشگاهها، چه در اینجا، چه در ایران، چه در سایر ممالکی که هستند، اینها نمیدانند که اصل اسلام چه چیز است یا اصلاً مطلع نیستند که اسلام یعنی چه. اسلام را غیر از یک نمازی و غیر از یک ـ عرض میکنم که ـ طهارات و امثال ذلک، چیز دیگری ادراک نکردند؛ و اعتقاداتشان این است که خوب، ما اگر چنانچه بخواهیم مسْلم بشویم و به اسلام عمل کنیم چیزی ندارد که عمل کنیم.
🔹می گویند این را، برای اینکه اسلام معرفی نشده است. این حرف، این مطلب را میگویند که چه برنامهای اسلام دارد که ما عمل کنیم؟ خوب، فلان طایفه برنامه دارد، فلان طریقه برنامه دارد، برنامه زندگی دارد، ما زندگی میخواهیم. اسلام یک مطلبی است فردی مابین انسان و خدای تبارک و تعالی؛ بیش از این چیزی نیست، بنابراین برنامهای ندارد تا اینکه ما عمل بکنیم.
🔸این برای این است که مطلع نیستند از اسلام؛ اطلاعی از احکام اسلام ندارند؛ خیال میکنند که برنامه ندارد اسلام. بر علمای اسلام است که این مطلب را تصویب [کنند] البته خودشان با مسائلی که دارند نمیتوانند، اما تصویب این مطلب بر علمای اسلام است که تصویب کنند این مطلب را، که اسلام را، همه شئون اسلام را، همه فنون اسلام را، همه احکام اسلام را بنویسند، بیان کنند، عرضه بدارند به دنیا. قوانین اسلام را در هر رشتهای که هست بنویسند، منتشر کنند؛ اگر موفق بشوند دستگاه فرستنده پیدا بکنند که به دنیا ابلاغ بکنند؛ اسلام را آنطور که هست معرفی کنند به دنیا؛ بفهمد دنیا که ما چه داریم و با اینکه این را داریم اینطور زندگی میکنیم. این مسئولیت بزرگی است که به دوش علمای اعلام ـ أعلَی الله کلِمَتَهُم ـ به دوش آنهاست و شما آقایان، شما فضلای اعلام و علمای جوان هم مسئولیت دارید؛ آتیۀ اسلام به دوش شماست مسئولیتش؛ الآن هم مسئولیت دارید و بسیار مسئولیت سنگینی است.
تهذیب نفس
🔹باید از همین حالا، همین جوان شانزده ساله، همین جوان بیست ساله که [در] مدارس هست، در مدارس علمی هست، از حالا باید آنطوری که رضای خداست، آنطوری که دستورات الهی است، از حالا باید خودش را عادت بدهد به اینکه آنطور باشد. یک قدم که برای تحصیل علم برمیدارد، یک قدم هم برای تحصیل #اخلاق_خوب و #تهذیب بردارد. اگر خدای نخواسته عالِمی مهذب نباشد، اگر خدای نخواسته عالمی آنطوری که اسلام میخواهد نباشد، این ضررش از نفعش بیشتر است. تمام ادیانی که مخترَع است و تمام ادیانی که اختراع شده است و کذب است، این اشخاص تحصیلکرده مؤسسش هستند، اشخاصی که در #حوزههای_علمیه تحصیل کردهاند لکن مهذب نبودند. شما ملاحظه بفرمایید رؤسای مذاهب باطله را، می بینید که رؤسای مذاهب باطله تمامشان از اشخاصی هستند که درس خواندند، ملاّیند لکن مهذب نبودند.(صحیفه امام، ج2، صص37-36)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/6
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
جلوه ای از سلوک علی (ع)
🔹اینجا، در پناه حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ است. بودن آقایان در ارض مقدس #نجف، در پناه حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ هم یک تکلیف زیاد برای انسان میآورد. اصلِ خودِ بودن در #نجف فرق دارد با اینکه کسی در ـ فرض کنید که ـ کویت باشد، یا کسی در تهران باشد، یا کسی در بغداد باشد. بودن در نجف خودش یک مسئلهای است؛ یک مسئولیتی دارد. انسان ببیند که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در زندگیاش چه وضعی داشته است؛ چه سلوکی در زندگی داشته است ـ چه در زندگی انفرادی، چه در زندگی اجتماعی. انسان تفکر کند بر احوال حضرت امیر ـ سلام الله علیه؛ ملاحظه کند که چه زحماتی برای اسلام کشیده است؛ چقدر زخم خورده است؛ چقدر رنج برده است؛ چقدر جنگ کرده است؛ چقدر تشنگی خورده است ـ اینها را ملاحظه کند انسان. یک همچو اسلامی که به دست ما سپرده شده است، به دست شما آقایان سپرده شده است، مسئولیت دارید اگر خدای نخواسته در خلال تحصیل علمْ همان فکر این باشید که دقایق علمی را ادراک بکنید لکن فکر تهذیب نباشید. مهذب کنید خودتان را؛ مهذب بشوید به آداب الله ؛ به سُنَن الله ؛ اگر چنانچه این نباشد علم اثری ندارد.
تهذیب برای درک نور الهی
🔸آن نوری که خدای تبارک و تعالی یَقذِفُهُ فی قَلْبِ مَنْ یَشاء، اگر مهذب نباشد قذف نخواهد شد. یک فنی است، یک فنی است آن علمی که نورانیت میآورد و نور است و خدای تبارک و تعالی آن را عنایت میفرماید. آن به هر قلبی عنایت نمیشود؛ هر قلبی لایق آن نیست. تا مهذب نباشد، تا خودش را خالی نکند از اخلاق زشت، خالی نکند از اعمال زشت، تا متوجه به خدا نباشد و تمام قلب را به او تسلیم نکند، خدای تبارک و تعالی قذف نمیفرماید. گزاف نیست این مطلب؛ اینطور نیست که: خیر، من دقایق علوم را میدانم. خیر، خیلیها دقایق علوم را [می دانستند] «غزالی» هم خیلی خوب می دانست، «ابوحنیفه» هم خوب می دانست، خیلیها می دانستند، خیلی از اشخاص هستند که دقایق علوم را از همه بهتر میدانند و آن نوری که خدای تبارک و تعالی به آنها عنایت باید بکند نمیفرماید. این تهذیب میخواهد؛ این زحمت میخواهد؛ این ریاضت میخواهد. آقا شما که آمدید وارد شدید در این قوم، باید ریاضت بکشید؛ باید زحمت بکشید؛ باید مراعات کنید؛ محاسبه کنید نفس خودتان را؛ شب که از مطالعه فارغ میشوید، آخر شب، محاسبه کنید امروز چند تا کار خلاف، نغوذبالله ـ ان شاءالله که نیست ـ امروز چند تا ـ نعوذبالله ـ غیبت کردم، به چند تا عالم جسارت کردم. میدانید که اگر یک کلمه، یک کلمه، به یکی از مراجع اسلام اهانت بشود، پیش خدا چه است؟ «فَقَدْ بارَزَالله َ بِالمُحارَبَة»! اینها اولیای خدا هستند.(صحیفه امام، ج2، صص39-37)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سخنرانی امام خمینی پس از تبعید بهمناسبت آغاز سال تحصیلی/7
✳️بازنشر بهمناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه و دانشگاه
🔹باید هر قدمی که در راه تحصیل برداشته می شود، اگر عرض نکنم دو قدم، لااقل یک قدم هم در باب #تهذیب_اخلاق، در باب تحکیم عقاید، در باب استقرار ایمان در قلب [برداشته شود]. اینها تفکر لازم دارد؛ محاسبه لازم دارد؛ مراقبه لازم دارد. آقایان باید مراقبه کنند، باید مراقبت کنند خودشان را. از صبح تا عصر باید مراقب خودشان باشند. نفس انسان سرکش است، یک آن از آن غافل بشویم، نعوذبالله ، انسان را به کفر میکشد نه به فسق، اگر غافل بشود انسان. شیطان راضی نیست به فسق ما، او کفر ما را میخواهد. او میخواهد همه را منتهی کند به کفر؛ منتها از معاصی کوچک میگیرد و کمکم وارد میکند در بزرگتر، و کمکم در بزرگتر، و کمکم بالاتر تا برسد به آنجا که خدای نخواسته انسان را منحرف کند اصلاً از اسلام.
🔸باید مراقبت کنید آقا از خودتان؛ باید از اول صبح که از خواب پا میشوید، یا اول اذان یا ان شاءالله قبل از اذان که پا میشوید از خواب ... باید مراقب خودتان باشید. در این مجتمع باید مراقبت کرد؛ در این اجتماعات، در این اجتماعات دوتایی، چهارتایی، صدتایی، ده تایی باید مراقبت کرد: احترام کرد از بزرگان، احترام کرد از رفقا، احترام کرد از مؤمنین. لسان سوء، نعوذبالله ، نداشت؛ اشکال [و] مناقشه بیجا انسان نکند. اگر فرض بفرمایید شما در نظرتان یک کسی یک کاری انجام میدهد یا انجام نمیدهد و ناگوار است در نظر شما، محمول به صحت است. نباید انسان همین طور بدون اینکه توجه کند به مطلبی، یکوقت خدای نخواسته جسارت کند به یک مؤمنی، به یک مسْلمی، به یک طلبهای، به یک اهل علمی، فضلاً از اینکه به یک عالِمی، فضلاً از اینکه به یک مرجعی. اینها [را] باید مواظبت کرد؛ انسان باید خودش را مواظبت کند؛ حفظ کند این جهات را تا موفق بشود.
تهذیب در جوانی
🔹شما بعدها یک مسئولیت بزرگی به عهده تان است. عالِم یک شهر بشوید، مسئولیت آن شهر را دارید؛ ان شاءالله عالِم یک مملکت بشوید، مسئولیت آن مملکت را دارید؛ مرجع یک امت بشوید، مسئولیت آن امت را دارید. از حالا شالوده این معنا را که بتوانید در آن وقت مسئولیت خودتان را و دین خودتان را ادا کنید، از حالا باید به فکر این مطلب باشید. بخواهید که خیر، ما حالا درسمان را میخوانیم و بعدها ان شاءالله ، بعد از اینکه پیرشدیم، ان شاءالله وارد می شویم در تهذیب اخلاق؛ این امکان ندارد؛ امکان ندارد این امر. اگر در جوانی انسان مهذب شد، شد. اگر در جوانی خدای نخواسته مهذب نشد، بسیار مشکل است که در زمان کهولت و پیری که اراده ضعیف است و دشمن قوی، اراده انسان ضعیف میشود و جنود ابلیس در باطن انسان قوی، ممکن نیست دیگر آن وقت. اگر هم ممکن باشد بسیار مشکل است.
🔸از حالا به فکر باشید؛ از جوانی به فکر باشید. الآن هر قدمی که شما برمیدارید رو به قبر است. هیچ، هیچ معطلی ندارد؛ هیچ اشکالی ندارد. هر دقیقهای که از عمر شریف شما میگذرد، یک مقداری به قبر و آنجایی که از شما سؤالات خواهند کرد و همه مسئول خواهید بود، دارید نزدیک میشوید. فکر این مطلب را بکنید که قضیه نزدیک شدن به مرگ است، و هیچ کس هم سند به شما نداده است که صدوبیست سال عمر کنید. صد و بیست ساله نداریم؛ ممکن است بیست و پنج ساله انسان بمیرد، ممکن است پنجاه ساله بمیرد، ممکن است شصت ساله بمیرد؛ هیچ سندی ندارد. ممکن است که همین حالا ـ خدای نخواسته ـ سندی نیست. باید فکر کنید؛ باید در این مطلب تأمل کنید؛ مراقبه کنید. اخلاق خودتان را مهذب کنید؛ مهذبتر کنید ان شاءالله ؛ اعمال خودتان را منطبق با اسلام کنید، با احکام اسلام کنید، تا ان شاءالله موفق بشوید و در تحت قُبه مطهره مولا ـ سلام الله علیه ـ انوار علم به شما، آن علمی که رضای خدا در آن است، آن علمی که نور است، آن علمی که شما را نزدیک می کند به خدای تبارک و تعالی به شما عنایت بشود. آن محتاج به ریاضت است؛ شما هم که دارید ریاضت می کشید، این ریاضتها هم روی آن ریاضتها.
🔹از خداوند تعالی توفیق همۀ آقایان را مسئلت می کنم؛ از خداوند تعالی عزت و عظمت اسلام و مسلمین را مسئلت می کنم؛ از خداوند تعالی عزت و عظمت مراجع اسلام را مسئلت می کنم؛ از خداوند تعالی طول عمر مراجع اسلام را مسئلت می کنم؛ از خدای تبارک و تعالی تهذیب اخلاق محصلین را مسئلت می کنم [آمین حضار].(صحیفه امام، ج2، صص41-39)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلگراف فرماندهان نظامی در خصوص شکست حصر آبادان و پاسخ امام
🔻 #صحیفهخوانی | 5مهر
متن تلگراف فرماندهان سپاه اسلام:
« بسم اللَّه الرحمن الرحیم
🔹محضر مبارک حضرت #امام_خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوا. در اجرای فرمان آن امام امت، دایر بر #شکستن_محاصره_آبادان و انهدام نیروهای متجاوز در شرق رود #کارون و بر اساس طرح پیشنهادی #نیروی_زمینی و #سپاه در شورای عالی دفاع که در حضور جنابعالی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، در سحرگاه روز پنجم مهر ماه با شرکت لشکر ۷۷ تقویتشده خراسان و سپاهیان پاسدار انقلاب و نیروی هوایی و هوانیروز و ژاندارمری و فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی، اجرا و ظرف چند ساعت با اجرای یک مانور ماهرانه نیرویی از دشمن متجاوز عراق به استعداد یک لشکر تقویتشده اسیر و مجروح و منهدم و متواری گردید و شمال آبادان و شرق رود کارون بازپس گرفته شد و به طور کلی محاصره آبادان شکسته شد.
🔸ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیروزی را مرهون لطف خداوند و رهنمودهای امام امت میدانند و این پیروزی را به امام امت و ملت ایران تبریک عرض میکنند.
🔹جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ فلاحی؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ قاسم علی ظهیرنژاد؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی».
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقای محسن رضایی- ایّدهم الله تعالی
تلگراف شما در خصوص #فتح_بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام، و سایر نیروهای مردمی فرموده و محاصره آبادان به طور کامل شکسته شده است واصل گردید.
🔹این جانب این پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان نیرومند تبریک میگویم. و امید است این سرافرازیها را که برای اسلام و میهن فراهم میکنند منظور نظر مبارک ولیّ الله الاعظم، بقیه الله- ارواحنا له الفداء- باشد. و آخرین پیروزمندی را که بیرون راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمینهای میهنمان است، ملت شریف بزودی مشاهده کند.
🔸این جانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح- ایّدهم الله تعالی- تقدیر و تشکر میکنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار است. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی
(5مهر1360، صحیفه امام، ج15، صص255-254)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نفی سکولاریسم در کلام امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 6مهر
...در اذهان بسیاری- بلکه اکثری، بیشتری از مردم، بیشتری از اهل علم، بیشتری از مقدسین- این است که اسلام به سیاست چه کار دارد؛ اسلام و سیاست اصلًا جداست از هم. همینی که حکومتها میل دارند، همینی که از اول القا کردهاند این اجانب در اذهان ما و حکومتها در اذهان ما که اسلام به سیاست ... آخوند چه کار دارد به سیاست. فلان آخوند را وقتی عیبش را میگیرند میگویند: آخوند سیاسی است! اسلام را میگویند از سیاست کنار است؛ دین علی حده است، سیاست علی حده. اینها اسلام را نشناختهاند. اسلامی که حکومتش تشکیل شد در زمان رسول الله و باقی ماند حکومت- به عدل یا به غیر عدل. زمان حضرت امیر بود، باز حکومت عادله اسلامی بود؛ یک حکومتی بود با سیاست، با همه جهاتی که بود. مگر سیاست چی است؟ روابط ما بین حاکم و ملت، روابط ما بین حاکم با سایر حکومتها- عرض میکنم که- جلوگیری از مفاسدی که هست، همه اینها سیاساتی است که هست. احکام سیاسی اسلام بیشتر از احکام عبادیش است. کتابهایی که اسلام در سیاست دارد بیشتر از کتابهایی است که در عبادت دارد. این غلط را در ذهن ما جاگیر کردند. حتی حالا باورشان آمده است آقایان به اینکه اسلام با سیاست جداست...(6مهر1356، صحیفه امام، ج3، ص227)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم رعایت صداقت رسانهای
🔻 #صحیفهخوانی | 7مهر
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹آنچه در خبرگزاریها مهم است کیفیت آن است؛ زیرا هر کدام که به راستی و راستگویی نزدیکتر باشند، شوق انسان را به گوش دادن بیشتر میکنند. در #جمهوری_اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار و خصوصاً مسائل مربوط به جنگ و نحوه برخورد دولتهای بزرگ با ملت ایران، برای مردم بازگو شود.
🔸امروز کارهای ایران مورد توجه دنیا و خبرگزاریها و مطبوعات و رادیوها و تلویزیونهاست و همه آنها مراقب هستند که چیزی پیدا نموده و با اضافات و دروغپردازیها به جمهوری اسلامی صدمه وارد سازند و با مصاحبههای صد در صد دروغ با افراد مغرض یا اظهار نظرهای بیمورد درباره افراد، میخواهند اذهان مردم را منحرف سازند. و یکی از چیزهایی که زیاد روی آن تبلیغ میکنند مسئله #انقلاب و #اسلام است چرا که مسلّم است اگر اسلام رشد پیدا کند جلوی خائنین را میگیرد. و اگر ما میگوییم که انقلاب باید صادر بشود، یعنی اسلام باید در همه جا رشد پیدا کند و ما بنا نداریم در جایی دخالت نظامی کنیم.
🔹من امیدوارم خبرگزاری جمهوری اسلامی به واسطه خصوصیتی که در آن هست، رشد نموده و همه ما و شما در کارها خداوند را ناظر خود ببینیم و به اندازه مسئولیت تبلیغ نموده و تلاشهای دشمنان را خنثی سازیم. خداوند همه ما و شما را در خدمت به این مردمی که همیشه در ظلم و ستم بودهاند موفق بدارد. خداوند مجروحان شما را شفا، و شهدا را رحمت فرماید.
و السلام علیکم و رحمه الله
(7مهر1361، صحیفه امام، ج17، ص13)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان نظامی
🔻 #صحیفهخوانی | 8مهر
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون
🔹با کمال تاثر و تاسف خبر دلخراش سانحه هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهیدپرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سرلشکر #ولیالله_فلاحی، تیمسار سرتیپ #نامجو، تیمسار سرتیپ #فکوری و آقای #کلاهدوز بودند واصل گردید.
🔸اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.
🔹امید است که پس از پیروزی شرافتآفرین برای ملت و پس از زحمات طاقتفرسا در راه هدف و عقیده، روسفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند.
🔸شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم؛ پس چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود. و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.
🔹اکنون بر ملت ایران و خصوص قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده و به #جهاد چون آنان ادامه دهند. و در جبهه و پشت جبهه پیروزی آفرینند و به پیش روند، و دل دشمنان کوردل را که با شهادت هر یک از رزمندگان ما وعده شیطانی به خود میدهند لرزندهتر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد میکنند و از میهن عزیز خود دفاع مینمایند، از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه نمیدهند.
🔸جوانان رزمنده و شجاع ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح پیروان شهید جاویدی هستند که تاریخ میگوید هر یک از جوانان و یاران او که به شهادت میرسیدند، رخسار مبارکش افروختهتر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر میگردید، و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان میافتاد دیگری پرچم را میگرفت و به رزم در راه هدف ادامه میداد.
🔹ما گر چه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و #فرزندان_اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن عزیز خود دفاع میکنند، و هر چه بیشتر برای خود و میهن خود افتخار میآفرینند تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند تا ملت ایران و قوای مسلح شجاع زنده است برای غرب و شرق و غربزده و شرقزده در کشور بقیه الله اعظم جایی نیست.
🔸این جانب این ضایعه اسفناک را به ملت ایران و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و فرماندهان شریف آنها و به خانواده محترم شهدا تسلیت و تبریک عرض میکنم. این شهدا و شهدای عزیز ما که در راه هدف و آرمان اسلامی به شهادت رسیدند موجب سرافرازی و افتخار هم میهنان و قوای مسلح و خانوادههای عزیز خود شدند. از خداوند متعال برای آنان رحمت و برای ملت و بازماندگان شهدای عزیز سعادت و صبر میطلبم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی
(8مهر1360، صحیفه امام، ج15، صص264-263)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
D1738563T14996792(Web).Mp3
407K
معرفی كتاب قیام پانزده خرداد؛ طلیعه نهضت امام خمینی در رادیو معارف
«امام خمینی قدس سره الشریف:«یادتان نرود که ما یک ۱۵ خرداد داشتیم، ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است.»(صحیفه امام، ج۹، ص۴۶۸)
🔹قیام خونین #پانزده_خرداد نقشی محوری در #نهضت_ملت_ایران دارد و از جانب رهبر نهضت اسلامی ایران بهعنوان مبدأ نهضت اسلامی معرفی شده است و آخرین اثر #دکتر_مظفر_نامدار با عنوان «قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» گامی در معرفی این قیام تاریخی است.
🔸این اثر مجموعهای از مهمترین مقالات سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده و ابعاد کمتر گفته شدهای را از این حرکت خروشان ملت ایران تبیین کرده است...
#قیام_پانزده_خرداد
نگاهی گذرا به سرفصلهای کتاب
خرید اینترنتی از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
بخش شصت و چهارم
بخش شصت و پنجم
بخش شصت و ششم
بخش شصت و هفتم
بخش شصت و هشتم
بخش شصت و نهم
بخش هفتاد
بخش هفتاد و یکم
بخش هفتاد و دوم
بخش هفتاد و سوم
بخش هفتاد و چهارم
بخش هفتاد و پنجم
بخش هفتاد و ششم
بخش هفتاد و هفتم
بخش هفتاد و هشتم
بخش هفتاد و نهم
بخش هشتاد
بخش هشتاد و یکم
بخش هشتاد و دوم
بخش هشتاد و سوم
بخش هشتاد و چهارم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.5.pdf
2.08M
نقد برخی خطاهای عقیدتی رایج
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و دوم
🔹آیت الله مصباح در خاطرات خود، به تفصیل برخی موارد از خطاهای عقیدتی را بیان کرده است:
🔸«یک سلسله اشتباهات ایشان (علی شریعتی) جنبههای تاریخی داشت که بیشتر در #تاریخ_صدر_اسلام ایشان به منابع عامه تکیه میکرد و طبعاً از نظر شیعیان اینها صحيح نبود.
🔹یک سلسله چیزهای دیگری بود که به اصطلاح خودش #مبارزه_با_خرافات بود. او چیزهایی را که در بین شیعیان درباره شفاعت، عزاداری، توسل و چیزهای دیگری از این قبیل مطرح هست، خرافات میدانست و با اینها مبارزه میکرد. ایشان آن معنای صحیح شفاعت را تقريباً انکار میکرد. میگفت شفاعت فقط همین است که کسی در این عالم به کسی تعلیمی بدهد و این تعلیمش باعث این میشود که راه را پیدا بکند. این معنای شفاعت صحیح از نظر او است و الا صورت دیگر این را انکار میکرد. این مطلب در کتاب «فاطمه فاطمه است» آمده که اتفاقاً تقريباً بهترین کتابش بود و حتی عدهای از علمای آن روز از این کتاب تعریف میکردند.
🔸اینها یک سری از اشتباهات ایشان بود که به نظر من درجه سوم و چهارم اهمیت را داشت. آنچه به نظر من بسیار مهم بود، چیزی بود که با مسائل اصلی و اصلیترین اعتقادات یعنی مبدأ و معاد ارتباط پیدا میکرد...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،5مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.8.pdf
1.32M
منشأ اشتباهات فکری
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و سوم
🔹آیت الله مصباح در ادامه خاطرات خود، به برخی موارد دیگر از خطاهای عقیدتی اشاره میکند:
🔸آقای #شبزندهدار از باتقواترین اشخاصی است که من در زندگی میشناسم و احتمال اینکه در کلام ایشان مسامحه یا مبالغهای باشد ابداً وجود ندارد. ایشان فرمودند: «من در فارس منبر بودم. از منبر راجع به پیغمبر و امام، حدیث و داستان نقل کردم. وقتی پایین آمدم کسی پهلوی من آمد و گفت شما حالا چرا از پیغمبر زمان حرف نمیزنی و از پیغمبر ۱۴۰۰ سال پیش نقل میکنی؟ گفتم منظورت چیست؟ پیغمبر زمان چیست؟ گفت چرا از حرفهای #دکتر_شریعتی نقل نمیکنید؟ آن که مال ۱۴۰۰ سال قبل بود، از پیغمبر این زمان صحبت کن!»
🔹دیگران به این مسائل توجه نمیکردند. ممکن است ایشان را آدم سالمی میدانستند که احتمال اینکه اشتباهاتی در این زمینهها پیش بیاید اصلاً توجهشان را جلب نمیکرد و احتمالش را نمیدادند. نمیدانم علت بیتوجهی دیگران چیست؛ ولی به هر دلیلی به این خطرهای ایشان توجهی نمیشد...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،8مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db