eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
909 ویدیو
633 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول ✳️آغاز ماجرا روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.» 🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند. 🔹🔸فرصت اجرای رسالت شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود. 🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد. 🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید. 🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید! اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد. 🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد. 🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند. 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/12353 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی : صدام در برهه ای وارد جنگ با ایران شد که بیم آن میرفت امام لشگری به مرزهای فلسطین بفرستد. 🎥 گزیده ای از مصاحبه حجه الاسلام دکتر حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 بازنشر به مناسبت سال‌روز تأسیس دارالتبلیغ🔻🔻 🔴 تأسیس مرکز فتنه و تفرقه در قلب حوزه علمیه قم 🔻 اهداف مرموز آقای سیدکاظم شریعتمداری از تأسیس دارالتبلیغ حمایت کارگردانان دارالتبلیغ از سرمایه‌داری ✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دارالتفرقه 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ/1 🔸 از روحانیون برجسته قم بود، که کارشکنی‌های مرموزانه‌اش در جریان مبارزه و پس از پیروزی ضربه‌های سختی را به انقلاب امام و امت وارد ساخت. 🔹او به اسم اصلاح حوزه علمیه اذهان را از منحرف کرد و نیروها را با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هدر داد. او با تأسیس در میان صفوف متحد حوزویان شکاف ایجاد کرد و عده‌ای از روحانیون را از جریان مبارزه خارج کرده و حتی به مخالفت با امام اعلی الله مقامه الشریف واداشت: 🔸«بعضى از عناصر وابسته به كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دور نگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميۀ تاريخى عليه احياى رژيم به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد [که] در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمان‌سوزى از جانب شاه متوجه اساس و ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏‌كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعۀ اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏‌باشد: 🔹«... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بى‏نظمى‏ها در فكر هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارى‏هايى كه از ناحيۀ هيأت حاكمه پيش مى‏آيد و ناراحتى‏هاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارى‏هاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيۀ حوزه‏ها و اصلاح همه‏جانبه است باز مى‏دارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحت‏الشعاع قرار داده است.» 🔸نقش اصلى بنيانگذاران دارالتبليغ، انحراف افكار از مسير اصلى و ساختن ايده‏ها و آرمان‏هاى فريبنده و بازدارنده و كژى در جهت‏گيرى اصولى مبارزه به سود دربار و بود. آنها در دورۀ دوم آغاز اوج‏گيرانه كه به سقوط رژيم انجاميد نيز به اين كار، فراوان دست زدند؛ و در اوج مبارزه كه مردم، مستقيم با علل اصلى نابسامانى‏ها درگير شده بودند، مسأله ‏ها را مطرح مى‏كردند. از اين بالاتر در آستانه پيروزى ، از حفظ قانون اساسى عصر سخن مى‏گفتند. »(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پوشیدن ردای زهد و حمایت از سرمایه‌پرستان اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ /2 یکی از ویژگی‌های تأسف‌برانگیز حمایت از سرمایه‌داری و سرمایه‌داران بود. که بر دوش و بر زبان داشتند به جای حمایت از و گرایش به زهد و ساده‌زیستی از سرمایه‌پرستانی دفاع می‌کردند که خون محرومان و بیچارگان را در شیشه کرده بودند. البته این حمایت محدود به پیش از انقلاب نبود. آن‌ها «پس از پيروزى انقلاب هنگام مصادره اموال [نامشروع] سرمايه‏‌داران و فئودال‏ها به دفاع از آنها برخاستند و به اسم اسلام به ضربه زدند و اعلام كردند كه مصادره در اسلام نداريم. به روشنى به دست مى‏‌آيد كه (چون برخى ديگر) از فقاهت، پايگاهى براى ‏‌دارى_غرب و سرمايه‏‌داران وابستۀ داخلى آنها ساخته بودند و همواره از رخنه در ‏‌دارى و پايگاه اصلى آن يعنى رژيم شاهى جلوگيرى مى‏‌كردند و حتى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز مى‏‌كوشيدند كه سرمايه‏‌دارى خدشه‏‌اى برندارد و به حاكميت آشكار و مخفى خود ادامه دهد. چنانكه امروز نيز مى‏‌بينيم كه شمارى از كسانى كه راهِ گردانندگان دارالتبليغ را دنبال مى‏‌كنند و از اسلام و فقاهت جز فرمول‏‌هاى ميان‏‌تهى درسى نياموخته‏‌اند، پيوسته در تلاشند كه نگذارند به سرمايه‏‌دارى و سرمايه‏‌داران آسيبى وارد شود و اسلام ناب محمدى(ص) به اجرا درآيد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی و نجابت انقلابی برای حفظ وحدت روحانیت 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنباله‌های امروز آن/3 🔸حفظ وحدت میان و روحانیون یکی از کلیدواژه‌های اساسی در منظومه فکری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف است. ایشان با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و عبرت گرفتن از تاریخ تلخ تفرقه میان روحانیت، از ابتدای نهضت به این اصل پایبند بودند. 🔹راهبرد امام در مقابل تأسیس کارشکنانه یکی از جلوه‌های پایبندی به این قاعده بود: ◀️«امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچكترين سخنى كه بازگوكنندۀ عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايۀ تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آن‌گونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد. 🔸از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانۀ خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزۀ قم سردرآورد. ❓امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمك كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏‌تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‌‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏ جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 روح‌‏اللّه‏ الموسوى خمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص995) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش دوم 🔸🔹 نشان دادن وجه غیر قانونی تصویبنامه این تغییر و تبدیل در قانون، در برابر فترت تعطیلی مجلسین، به دست دولت علم که حق هیچ گونه دخل و تصرفی در قانون اساسی را نداشت انجام گرفته بود و در حقیقت تجاوز به قانون اسا‌سی و اساس مشروطه- که به بهای خون صدها آزادیخواه به دست آمده است- به شمار می رفت. 🔹دولت علم در حقیقت می خواست چرخ زمان را به عقب برگرداند و همان دوران استبداد را بار دیگر زنده کند و با تصویب قوانین خلق الساعه سرنوشت ملتی را دستخوش اغراض پلید و مقاصد شوم بیگانگان و ایادی بی وطن و خائن آن سازد. 🔸امام همچنین در اولین تلگرامی که در28 مهر به علم نخست وزیر ایران ارسال می دارند تلویحا به تعطیلی مجلس شورا و سنا برای مدت طولانی و سوء استفاده دولت از این تعطیلی طولانی مدت و هشدار به اینکه این عملکرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد اشاره می کند و در حقیقت به ملت خاطر نشان می کنند که هیات حاکمه در برابر کارهای شما مسئول است، این عملکرد امام به نوعی هدف عالیتر و دامنه دارتری بود که سعی داشت تحولات فکری جدیدی در جامعه پدید آورد بنابر این در مورد تکیه روی قانون اساسی، در مرحله اول به منظور به حرکت در آوردن و به مبارزه واداشتن همه نیروی خلق- چه آنکه پایبند به اسلام و چه بی تفاوت- بوده است و در مرحله دوم همان نطق خود حضرت امام در پایان تصویبنامه در تاریخ 11 آذر 41 می باشد که بیان داشتند: 🔹«.. استناد و تکیه ما روی قانون اساسی از طریق الزموهم بما الزموا علیه انفسهم می باشد..اصل دوم متمم قانون اساسی، تصویب هر قانون خلاف قرآن را از قانونیت انداخته است. «والا مالنا و القانون»؟..» 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/‭12353‬ 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴انتشار بیانات منتشر نشده پیرامون ❄️ اختصاصی 🔻صدام مشابه همان برخوردی که رضاخان با عزاداری ها کرد هم در عراق با شیعیان انجام داد. در حدودای سال 53،52 بود که عزادارای ها ممنوع اعلام شد، اتفاقا مقارن با اربعین هم بود که از طرف بعثی ها فرمان مقابله با راهپیمایی ها صادر شد. 🔺یادم است همان آخرین سال جمعیت بسیار زیادی- بیشتر از سال های قبل- آمدند. در نتیجه بعثی ها با توپ و تانک کربلا را محاصره کردند ..حتی هواپیمای جنگی آمد. با سرعت وحشیانه دیوار صوتی را شکاندند تا جایی که باد هواپیما مردم را مثل برگ درخت به اینطرف و آنطرف پرت می کرد، بعد هم عده ای را دستگیر و اعدام کردند، همان باعث شد که سال بعد حضور در راهپیمایی ها کمرنگ شود تا وقتی که صدام رفت..و الان هم که رسیدیم به دوران معاصر. 🔺در طول تاریخ هیچگاه نتوانستند با قطع کردن دست و از حدقه در آوردن چشم این مسیر را مسدود کنند. بلکه بالعکس کاری کردند که اگر یک دوره ای 10 هزار نفر یا 15 هزار نفر می رفتند، الان شدند 20 میلیون نفر.. ابدا نمی توان راه امام حسین(علیه السلام) را با تهدیدها بست. (97/8/14) 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش آخر 🔸🔹امام و تلاش برای اتحاد میان علماء به دنبال انتشار تصویبنامه در جراید در 16 مهر، امام خمینی بی درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگوی پیرامون تصویبنامه دعوت نمود این نشست در منزل حاج شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزندشان حاج آقا مرتضی تشکیل شد. که علاوه بر امام آقایان گلپایگانی و شریعتمداری هم بودند. 🔹در این نشست امام تمام تلاش خود را به نمایش گذاردن چهره سیاه و وحشت بار آتیه ترسیم نمود و خطر مقابله با اساس اسلام را به علماء گوشزد نمود و ماحصل تبادل نظر و گفتگو اعلام تلگرام مخالفت به شاه و در خواست لغو فوری آن و ارسال نامه به علمای شهرستان در جهت بازگوی خطرات تصویبنامه و قراردادن جلسه مشاوره و تبادل؛ امام همچنین به منظور اینکه مردم در جریان اقدامات پیشوایان قرار گیرند پیشنهاد انتشار اخبار نشست را می دهند که به رغم مخالفت برخی علماء به بهانه خشم دولت امام با پافشاری توانستند موافقت آقایان را برای چاپ و نشر جلب نمایند. 🔸امام در آن روزگار تنها به دنبال بستری برای لغو تصویبنامه و برقراری«صلح و آشتی» با آن رژیم نبوده است، بلکه اسلام را در مرز فنا و بقا می دیده از اینرو امام میان اسلام اصیل و دیانت مقدس مآب های بازاری(که هیچ خطری برای رژیم ندارد) تفاوت می دیده و بر این باور بوده که علما و روحانیون مردم را طوری به صحنه مبارزه بیاورند که رژیم را اندیشناک کند، نه اینکه در یک مسجد که حکم یک صندوقخانه است مردم جمع شوند. امام همواره سعی داشت به علمای اسلام قدرت بخشد و آتش مبارزه را تحت هیچ شرایطی خاموش نکنند، لذا در سخنرانی 9 آذر قبل از اعلام رسمی لغو تصویبنامه خط علما را دفاع از اسلام و خط دولت را دشمنی با اسلام مطرح می کنند. 🔹 از سویی امام همواره اتحاد میان علما را به معنای سنگری مستحکم برای ضربه ناپذیری اسلام قلمداد می نمودند و در سخنرانی 11 آذر که پس از اتمام غائله بیان کردند بار دیگر روی سخن را به رژیم کرد و در مقام ارزیابی قدرت و نیروی لایزال و خلقی علمای اسلام بر آمد و عدم بر خورداری هیأت حاکمه ایران از پشتیبانی مردم را یادآور شد و قدرت مردمی روحانیت را به رخ کشید. 🔸🔹امام و ترغیب سخنوران دینی روشنگری های پیگیر گویندگان مذهبی در بسیاری از نقاط کشور خشم و خروش مردم و پشتیبانی آنان از رهبران دینی و عالمان اسلامی را به همراه داشت.از این رو امام با توجه به نقش ژرف گویندگان وارسته و متعهدی مثل حجت الاسلام فلسفی در پیشبرد نهضت طی نامه ای، روشنگری های پیگیر او و دیگر گویندگان مذهبی را در منابر ستود و آنان را به پایداری و استواری بیشتر در راه مبارزه و رویایی با توطئه اسلام زدایی فرا خواند.آقای فلسفی آن روزها با مقامات روحانی قم در تماس دائم بود و نظرات آنان را در منابر مرتب بازگو می ساخت. 🔸🔹سرانجام ماجرا امام خمینی با مشاهدۀ لجاجت دولت در عدم لغو مصوبه، با استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی – که به علما حق می‌داد، قوانین مخالف اسلام را رد نمایند – طی تلگراف‌های بعدی اعتراض را از تصویب نامه فراتر برد و نسبت به انحلال مجلسین، تخلف از قانون اساسی و احکام اسلام هشدار داد و علمای تهران و شهرستان‌ها را به تحرک بیشتر وا داشت. سرانجام علمای تهران از مردم برای تشکیل مجلس دعا در روز 8 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ دعوت کردند، بار دیگر دولت عقب نشینی کرد و در 7 آذر تشکیل جلسه داد و تصویب نمود که «تصویب نامۀ مورخ 14 مهر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ قابل اجرا نخواهد بود» و آن را به علمای تهران و قم تلگراف کرد. بار دیگر امام خمینی از علمای قم دعوت کرد تا به مبارزه ادامه دهند. استدلال امام خمینی آن بود که مصوبۀ قبلی در دولت تصویب شده بود و از مطبوعات اعلام شده بود، اما ما نمی‌توانیم به لغو مصوبه در پشت درهای بسته اکتفا کنیم. باید به طور رسمی و لغو مصوبه نیز باید از طریق مطبوعات اعلام شود. علیرغم اعلامیه برخی از علما مبنی بر خاتمۀ مبارزه، عده‌ای از دانشگاهیان، اصناف و بازاریان تهران به قم رفتند تا از نزدیک در جریان مواضع علما در خصوص نهضت قرار گیرند. آنان در منزل امام و با تعبیر «زعیم رشید ما» تقاضای اعلام تکلیف کردند. امام خمینی خواهان ادامۀ مبارزه تا اعلان رسمی لغو مصوبه شدند. سرانجام دولت تسلیم خواستۀ امام خمینی شد و در تاریخ 10 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ رسماً از مطبوعات خبر لغو تصویبنامه اعلام شد. *نهضت امام خمینی‌، دفتر اول ،‌‌سید حمید روحانی،چاپ پانزدهم،بهار‭‭1381‬‬، صص ‭‭239‬‬ – ‭‭186‬‬ *نهضت دو ماهه روحانیون ایران، علی دوانی،چاپ اول،‭‭1393‬‬،نشر رهنمون 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/‭12353‬ 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢ضربه ای که بر اقتصاد کشور وارد کرد. ❌ جشن دو هزار پانصد ساله چه هزینه ای برای مردم ایجاد کرد؟ 🔺رژیم شاه همزمان با برگزاری جشن دو هزار و پانصد ساله، با گرفتن وام های کلان از کشورهای دیگر و با بازگذاشتن دست جهان خواران برای سرمایه‌گذاری در ایران، نابسامانی ها و بیماری اقتصادی ایران را فزونی بخشید و راه غارت منابع سرشار و ذخیره های گرانبهای ایران را برای غارتگران بین المللی بیشتر هموار ساخت. 🔻بنابر ارقام پراکنده از سوی بانک مرکزی از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۸، رژیم شاه حدود ۱۳۲ میلیون و ۳۲۰ هزار میلیارد دلار، با بهره ۶۳٪ از کشورهای بیگانه وام گرفت و آنها در سال ۱۳۵۰، بیش از سی و نه میلیون و یکصد هزار دلار از آمریکا، در چند نوبت وام دریافت کرد و در همین سال حدود ۱۱۹ سرمایه گذاری خارجی از هجده کشور جهان در ایران سرمایه گذاری کردند و بر ناداری و فلاکت مردم ستمدیده ایران افزودند. 🔺هزینه های این هیچ گاه دقیق به دست نیامد و سردمداران شاه هیچ گاه آمار و ارقام درستی در این زمینه نشان ندادند.هزینه های جشن تا آن پایه سنگین بود که رژیم شاه از بازگو کردن آن وحشت داشت! اسدالله علم اعلام کرد کل هزینه های جشن به ۱۶/۸ میلیون دلار هم نمی رسد.. فرح دیبا هم تنها هزینه مدرنیزاسیون در تخت جمشید را دویست میلیون دلار، تقریبا معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بر آورد کرد. همچنین به گزارش روزنامه های همان وقت، به نقل از سپهبد ضرغام مسئول کمیته جشن های شیراز هزینه دیوار کشی برای پنهان ماندن خرابه ها و زیبا سازی نمای برگزاری مراسم جشن ۱۳ میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده بود. سخنگوی موسسه ویلتون ایروین انگلیس در مصاحبه ای اعلام کرد که فقط ۸۶۴ هزار دلار لامپ و مجسمه تزئینی برای نور افشانی تهران و شیراز تدارک دیده است. 🔺امام خمینی در این شرایط سخت و تلخ یکه تازانه با مواضعی محکم نقشه های باستان گرایانه شاه را نقش بر آب می کند..وی در باره اوضاع بغرنج اقتصادی ملت می گوید: «..در جنوب، عشایر از شدت گرسنگی و قحطی بچه هایشان را در معرض فروش گذاشته اند ..در سیستان و بلوچستان و نواحی خراسان مردم به سبب قحطی به شهرها هجوم برده و حیوانات خود را رها کرده اند در این اوضاع و شرایط میلیون ها تومان صرف جشن شاهنشاهی می شود.» 📔نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص۸۰۰ تا ۸۲۲ 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚 چهاردهمین نمایشگاه کتاب چهارمحال و بختیاری میزبان انتشارت بنیاد تاریخ پژوهی 🔸چهاردهمين نمايشگاه بزرگ کتاب استان چهارمحال و بختیاری با حضور با حضور۴۰۰ ناشر کشوری و۲۰ ناشر استانی در ۲۰۰ غرفه آغاز به کار کرد. 🔸در این دوره از نمایشگاه، انتشارات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، آثار خود را به علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران عرضه کرده است. 🔸این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۵ مهرماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۱ در محل دائمی نمايشگاه‌های بين‌المللی شهرکرد برپا است. 📡 http://iranemoaser.ir/ ••••••••••••••••••••••••••••••••• 🇮🇷 @iranemoaser @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️امام خمینی و مقابله حقارت 🔻هنوز بیش از چند روزى از احیا و تصویب رژیم نگذشته بود، که مجلۀ داخلى مجلس شورا ـ که متن کامل سخنرانى‏ ها و گفتگوهاى نمایندگان و رئیس دولت درباره لایحه یادشده ـ به دست امام رسید و او با مطالعۀ آن، دریافت که رژیم شاه، بار دیگر چه ضربۀ ویرانگرى بر بناى استقلال ایران زده و چه خیانت بزرگى به ملت شریف و آزادۀ این کشور کرده است. 🔺پس از تصویب قانون مصونیت مستشاران امریکایى که روز سه‏ شنبه ۴۳/۷/۲۱ در مجلس شوراى ملى به تصویب رسید، ولى در جراید و رادیو انتشار نیافت، بعضى از اشخاص ناراحت و ماجراجو به وسیله تلفن به منازل بعضى از شخصیت‏هاى سیاسى کشور تلفن نموده و مى‏ گویند با تصویب این قانون، حیثیت ایرانى از بین رفته و کشور ایران به امریکایى‏ها فروخته شده و من‏ بعد آنها هر کارى بخواهند، بدون هیچ مانع و رادعى در ایران انجام خواهند داد و کسى حق اعتراض به آنها ندارد… 🔹متن کامل در : https://b2n.ir/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭60150‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬🔹 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❌انتشار بیانات منتشر نشده ♨️ پیرامون نقش در شکست هیمنه آمریکا شکست هایی که در طول 40 سال به آمریکا وارد شد خیلی بی نظیر است جنایتشان راجع به سوریه، عراق، یمن، حتی تهدیدهای اقتصادی و امنیتی شان نسبت به ایران، جنایتشان در جنگ تحمیلی؛ همه اینها به خاطر این بود که آمریکا اتحاد این محور را در هم بشکند یا حداقل به چالش بکشاند، این سخن امام که باید انقلاب صادر شود جلوی این گرفته شود، ولی انقلاب صادر شد، بیداری اسلامی هم پدید آمد و هم شکست های پیاپی در سوریه و عراق و یمن و ایران وحشت عجیبی برای استکبار به وجود آورد..بسیاری از جمله همین دولتی که آمریکا را کدخدا می دانست، می گفت مرگ بر آمریکا نگویید هم باور کرد که آمریکا دروغگو وعهد شکن است و این برجام ننگین شکست تلخی برایشان بود و مع الاسف که می گویند آمریکا برگردد و در کنار ما باشد و.. انگار که آمریکا دیروز کنار ما بوده است. در واقع این شکست ضربه سختی به وارد کرد؛ امروز اگر کسی ذره ای وجدان داشته باشد نمی تواند صحبت از سازش بکند، چون امروز خط مقاومت یعنی به دنیا نشان داد که ماهیت اینان چگونه است. 🔻من برایم همیشه این مثل یک درگیری ذهنی وجود داشت که چرا امام حسن مجتبی(علیه السلام) صلح کرد؟ جمله ای از امام در این باره دیدم که میفرمایند امام مجتبی(علیه السلام) با صلح خودشان زمینه صلح با دشمن را بستند.نشان داد که دشمن دنبال صلح نیست. نتیجه صلح امام حسن (علیه السلام) باز شدن راه قیام برای امام حسین (علیه السلام)است. یعنی اگر امام حسن راه امام حسین را می رفت محکوم می شد که خاندان علی جنگ طلبند، این صلح نشان داد اهل بیت نه تنها جنگ طلب نیستند بلکه این دشمن است که دنبال جنگ است؛ دشمن دنبال صلح نیست دنبال سازش نیست. با این دشمن بود که رسوا شد و مشخص شد بر همگان که آمریکا چه با صلح چه با غیر صلح با ملت ما دشمن است و تا ریشه این ملت را نکند دست نمی کشد. در تاریخ ببینید اصلا آمریکا احتیاجی به نداشت بلکه برای نشان دادن ذلت مردم ایران است کار به جایی می رشد که سرباز آمریکایی اگر در گوش فرمانده ارتش بزند جرات برخورد وجود ندارد.آمریکا کمر به ذلت این مردم بسته است. که بحمدالله نقشه هایش طرفی نبسته است و نخواهد بست. (97/8/14) 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️ درسهای تاریخی از رئیس جمهور تاریخی 🔻رئیس جمهور تاریخی و بی مانند ایران از روزی که به قدرت رسیده تاکنون درسهای ناب، پرتاب و پرنان و آبی به همگان داده است! که به راستی می تواند راه جهنم را برای عموم هموار کند، حالا اگر مردم ایران در پیمودن این راه کاهلی می کنند!خود می دانند! «گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟!» 🔺آن روز که رئیس جمهور به مردم گفت برید به جهنم! خیلی ها سرگردان! مانده بودند که راه جهنم از چه سوئیست! و چگونه باید آن راه را پیمود؟! غافل از اینکه آقای رئیس جمهور مرد عمل است! و راه را عملاً نشان داده و می دهد. رئیس جمهور محترم با زبان بی زبانی و با شیوه عملی به ملت ایران می گوید اگر می خواهید راه جهنم را بیابید و بپیمایید. تا می توانید دروغ بگویید و وعده های دروغ بدهید و از اینکه دروغ هایتان برملا شود پروا نکنید، خجالت نکشید! مگر امام صادق ( ع ) نفرمودند «لاایمان لمن لاحیاء له» اصولاً حیا را «قورت» بدید و خجالت را بالا بیارید! و هموطنان خود را تا می توانید تحقیر کنید! بی سواد، بی شناسنامه، دنیا ندیده، مزدور، کاسب تحریم، عصر حجری، هوچی باز، عقب مانده، یأس آفرین ، انقلابی نفهم، سوءاستفاده گر، یک مشت لات و…و… بخوانید اما اربابان و کاخ نشنیان غربی و صاحبان دلار را تکریم کنید! و بزرگ بشمارید! و به تیمار آنها برخیزید! و در برابر اهانتهای آنان به کشور و ملت تنها خنده تحویل دهید! 🔻برای ماستمالی کردن خیانت ها و زشت کاری های خود از تهمت، جسارت و نسبت های ناروا به بزرگان اسلام تردید به خود راه ندهید! حضرت امام مجتبی (سلام خدا بر او) و حضرت اباعبدالله الحسین (صلوات خدا بر او) را بند و بست چی و معامله گر بخوانید! 🔺آن گاه که سه دولت غربی و حرامیان جهانخوار فرانسه و انگلیس و آلمان طی اعلامیه ای رسمی کشورتان را تجاوزگر و عامل حمله نظامی به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کردند، نه تنها به رگ غیرتتان برنخورد و به اعتراض برنخیزید! بلکه حتی برخلاف عرف دیپلماسی برنامه ملاقات با آنها را نیز قطع نکنید! 🔻 برای آنکه با دنیا [بخوانید با آمریکا و اروپا] تعامل داشته باشید، آینده و سرنوشت ملت و کشور خویش را به بازی بگیرید! خون شهدا را پایمال کنید! و سرمایه های علمی و مادی ملت خویش را در زیر خروارها سنگ و سیمان در راکتور اتمی اراک دفن کنید! و آن را فتح الفتوح! بخوانید و در بوق و کرنا بدمید که با این کار افتخار آفریدید! به ایران آبرو بخشیدید! آن گاه که به علت بی کفایتی و بی لیاقتی خویش اقتصاد مملکت را فلج کردید و مردم را به خاک سیاه نشاندید به پایکوبی برخیزید! و دائما این جمله را دم بگیرید که «تورم یک رقمی شده است»!! 🔺آن گاه که در نیویورک در برابر اربابان و فرمان روایان خود به خوشرقصی پرداختید و با قهقهه های مستانه و دلقک مأبانه تلاش کردید «در دل دوست به هر حیله رهی» بیابید، قلم به مزدان، روزنامه نویسان و «مگسان دور شیرینی» و اصحاب فتنه ۸۸ را بر آن دارید که خدا و پیامبر و قرآن و وجدان و سیدالشهدا را ملعبه کنند و بگویند و بنویسند که این قهقه وقیحانه چه دستاوردهای بی شماری داشته و «مایه شکست انزوای هیئت ایرانی در سازمان ملل است»!! فتنه گران ورشکسته که در سال ۸۸ هتاکی به بزرگان و پیشوایان را تا اهانت به ساحت مقدس حضرت امام حسین (سلام خدا بر او) و امام امت (رضوان خدا بر او) رساندند، اکنون به بازی وادارید تا برای اینکه چند صباحی پست و مقام پست و پلشتی که دارند از دست ندهند. با کمال وقاحت و بی شرمی قهقهه بی شرمانه دور از شأن یک ایرانی شرافتمند را با گشاده رویی امام حسین (ع) در روز عاشورا مقایسه کنند و دین خود را به «ثمن بخسی» سودا کند و دستاورد عظیم نیروهای انقلابی و راست قامتان عرصه نظامی را به پای خنده های ذلت بار رئیس جمهور بگذارند و به مردم بباورانند که این خنده های دیپلماسی جناب رئیس جمهور است که ترامپ را برای نزدیک شدن به ایران به گدایی و التماس واداشته و این قهقه مستانه او در نیویورک است که رژیم سعودی را بر آن داشته است که پیام صلح برای ایران بفرستد. و اصولاً اسقاط پهباد آمریکایی، توقیف نفتکش انگلیسی، انهدام پایگاه نظامی و پالایشگاه رژیم سعودی نتیجه خنده های دیپلماسی و قهقهه های بیعاری و مستانه رئیس جمهور و دولت تزویر و فریب است! ۱۳۹۸/۷/۱۰ https://b2n.ir/‭64160‬ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️عاشقانه های با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه 💥اختصاصی/بخش اول 🔻واقعاً زندگی ، زندگی علمی ایشان و حتی زندگی معنوی ایشان، [الگوست؛] ایشان از کسانی است که ولاءاش نسبت به ائمه و سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه [مثال‌زدنی‌ است] که پیاده مشرف شدن به کربلا از سیره ایشان است. 🔺آقای حلیمی کاشانی می‌گفتند که در مقطع‌هایی سالی چند بار کاروان راه می‌انداختند از نجف به کربلای معلی. آن وقت در این مسیر هم بحث‌های علمی می‌کردند. «لا يشغله شان عن شان» این اظهار ولاء به اهل بیت(ع)، التزام به تشرف به زیارت کربلا در مقاطع مختلف، اینها روحیات بسیار بلندی است که ما طلبه‌ها باید [در این جهات] به ایشان اقتدا بکنیم؛ هم در جهت معنویت و هم در جهت تلاش علمی. ان‌شاءالله 🔅به نقل از آیت الله شب زنده دار 📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭1396‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬، ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭212‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه 💥 اختصاصی /بخش دوم 🔺ما با چندین بار با هم پیاده کربلا رفتیم. چون مراجع نجف هر کدام پیاده‌روی داشتند. مثلاً آقای خویی داشتند، آقای حکیم داشتند، آقای شاهرودی داشتند، امام هم داشتند. آن وقت ما در کاروان امام بودیم و من هم جزء آشپز کاروان بودم. زودتر می‌رفتیم فرش‌ها را پهن می‌کردیم. و کاروان هم می‌آمدند می‌نشستند و ما از آنها پذیرایی می‌کردیم. در آن وقت امام فرموده بودند که به حائرین حرم امام حسین علیه‌السلام و هم زوارش، ناهار و شام و یا غذای سرپایی بدهند. آن وقت یک جا با که بودیم، آن فرد [میزبان عرب] آمد گفت که ما هنوز ناهار نخوردیم. ما رسم داریم که اول زوار غذا بخورند بعد ما بخوریم. گفتیم: ما ناهار خوردیم. گفتند: نه، بنشینید، بنشینید اینجا، ناهار بخوریم، کم بخوریم، که اینها بتوانند ناهارشان را بخورند. آن وقت یکی از این طلبه‌ها این قاشق برنج تو راه تنفسی‌اش گیر کرد، و برنج‌ها از دهانش درآمد و ریخت توی سینی. آنجا توی سینی غذا می‌دادند. برای ایرانی‌ها قاشق هم می‌دادند. آن وقت اینها را فوری همش زد خودش، و گفت: به‌به، شفا شد، شفا شد. همه را هم زد. ما هاج واج مانده بودیم. 🔻یک جا دیگر هم نزدیک کربلا که رسیدیم، به همه زوارها چای می‌دادند، شب اربعین بود. بعد از نوزدهم، آن وقت من و آقای محدث (باجناق آقای خاتم [یزدی]) زوارهایی که از مسیر آب [=از راه شط] می‌آمدند را شمارش کردیم، هر پنج دقیقه ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭450‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نفر وارد می‌شدند. از جاهای دیگر هم می‌آمدند. اینها می‌خواهند این همه زوار را چای بدهند. آب را توی این دیگ‌های آش می‌جوشاندند و آب گرم را توی کتری می‌ریختند و سینی سینی چای می‌بردند برای زوار. استکان را هم نمی‌توانستند بشورند چون هر 5 دقیقه باید ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭600-700‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ تا چای بدهند. آن وقت ما پسندمان نبود؛ همه تویش چای خورده‌اند، مریض و غیر مریض و... حاج آقا مصطفی گفت: بچه‌ها بنشینید. آن استکان‌ها را از ظهر تا حالا نشسته بودند. گفت این [استکان] چای به دهن 30 تا 40 تا زوار رسیده است؛ شفای شفا است. خودش هم یکی برداشت خورد، بعدش هم ما همه خوردیم. وقتی من دیدم ایشان خورد دیگر بعدش ما هم خوردیم. خودش هم پیاده از نجف می‌آمد کربلا. ☀️حجت الاسلام حیدری یزدی 📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭1396‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬، ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭110‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️عاشقانه های حاج آقا مصطفی با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه 💥اختصاصی/بخش سوم 🔺در تفسیر هست که می‌گوید: «خدایا اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من هدیه می‌کنم به اباعبدالله(ع)». تعبیر ایشان در این مورد، به قرار ذیل است: «روحی و ارواح العالمین لک الفداء یا اباعبدالله و یا سیدالشهدا فیا رب ان کان فیما اسطره و اضبطه حول الکتاب الالهی شیء لی یسمی بالجزاء و الثواب، فنهدیه الیه و نرجوا من حضرته التفضل علی بقبول و المنة علی المفتاق المفتقر الی شفاعته بعدم رده». ترجمه: ای اباعبدالله و ای سرور شهیدان! روح من و همه عالمیان فدای تو باد. پروردگارا اگر آنچه که در پیرامون کتاب الهی (قرآن کریم) می‌نگارم و ضبط می‌کنم، چیزی از ثواب و جزای خیر برای من دارد، آن را هدیه می‌کنم به سیدالشهدا(ع) و امیدوارم که حضرتش آن را از روی تفضل قبول فرماید و بر من محتاج به شفاعت منت نهاده، رد نفرمایند. 🔻ایشان یک علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در پیاده‌روی به کربلا شرکت می‌کردند، با 40، 50 نفر از طلاب. ما هم در خدمتشان بودیم. گاهی هم بنده‌خدا پابرهنه می‌آمد و پایش زخم می‌شد. یک مدتی پابرهنه می‌آمدند، پایشان هم خیلی زخم می‌شد اما به این راه خیلی علاقه داشتند. مثلاً ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در روضه بود؛ مثلاً [می‌فرمود] من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، مثلاً شنبه را خواستم پیدا کنم، یکجا که شنبه روضه باشد. آن را هم پیدا کرده بود! بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه می‌خواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما می‌گفتند نخواند و فلان. یواشکی به او پول می‌داد می‌گفت بخوان! تنهایی من می‌نشینم گوش می‌دهم! خیلی سر این قصه [پیگیر] بود گاهی وقت‌ها آخر [آن شیخ افغانی] یک چیزهایی می‌گفت [که به مذاق برخی خوش نمی‌آمد] یک شیخ پیرمردی بود، باحال بود. یک چیزهایی می‌گفت به یک عده‌ای برمی‌خورد. : می‌گفت که اگر شما یک خروس‌تان گم بشود چقدر دنبالش می‌گردید؟ به اندازه یک خروس دنبال امام زمان(عج) [نمی‌گردید]! خیلی شیرین بود. یک، دو دقیقه روضه می‌خواند، مرحوم خیلی حمایت می‌کرد، به او پول می‌داد و می‌گفت بخوان. بعد یکی دو کلمه روضه می‌خواند. یکی دیگر هم بود که برای ایشان روضه می‌خواند. اسمش را یادم رفته، آقای دُریاب، مرحوم دریاب یک شیخ پیرمردی بود. [آقا مصطفی] به او گفته بود بیاید خانه‌شان مثلاً روضه بخواند و هر وقت هم [اگر در خانه] نیست به او گفته بود بنشین، تکیه بده به درِ خانه، روضه را بخوان و برو! بعد من پولش را به تو می‌دهم هر وقت دیدی ما نبودیم اینها، [این کار را بکن] آن فرد هم می‌نشست تکیه می‌داد به درِ خانه ایشان، روضه را می‌خواند [و می‌رفت]. می‌گویم یک علاقه باطنی عاشقانه‌ای به سیدالشهدا(س) و به روضه به روضه‌خوان‌ها داشت. اینها خیلی جالب بودند. رحمت‌الله علیه. ☀️حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی 📄فصلنامه پانزده خرداد، پاییز‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭1396‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬، ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭176‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی برگزار می‌کند؛ همایش سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با حضور علامه مصباح یزدی و قرائت پیام برخی آیات عظام و با سخنرانی: آیت‌الله شیخ محسن اراکی حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا مکان: سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی(ره) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆انتشار پیش خبر همایش مجتهد شهید در خبرگزاری های رسمی 🔻خبرگزاری حوزه علمیه 🔹🔸 https://b2n.ir/35441 🔻خبرگزاری ایکنا 🔹🔸 https://b2n.ir/12406 🔻خبرگزاری رسا 🔹🔸 https://b2n.ir/80723 همایش سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با حضور علامه مصباح یزدی و با سخنرانی: ◀️آیت‌الله شیخ محسن اراکی ◀️حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران ◀️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی 🕢زمان برگزاری: چهارشنبه یکم آبان ساعت 18:00 🏢مکان برگزاری: ابتدای خیابان جمهوری مؤسسه امام خمینی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی برگزار می‌کند؛ همایش #مجتهد_شهید سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی با حضور علامه مصباح یزدی و قرائت پیام برخی آیات عظام و با سخنرانی: آیت‌الله شیخ محسن اراکی حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا مکان: سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی(ره) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم